PDA

View Full Version : In aanbouw: Lotus Honda 99T - Senna - 1987 - Tamiya 1/20


Luigi
03-01-2007, 01:46
Jullie hebben 100% gelijk. Ik laat mij niet aftroeven door, met alle respect, een paar stukjes plastiek en een paar potjes verf :no: . We gaan gewoon keihard verder.
Deze keer wordt het een F1 wagen: de Lotus Honda 99T van Ayrton Senna. Dit is de wagen waarmee Senna zijn contract bij McLaren heeft behaald (:worship: ). Hij heeft de Honda motor subtiel meegenomen en zo de ondergang van Lotus F1 ingeluid (als ik het zo mag stellen). De rest is geschiedenis of parate kennis :D .
De kit is dus van Tamiya met bijgeleverde "Camel" decals en zo zal ik hem dan ook maken.
http://img.photobucket.com/albums/v247/s3nna/lotussenna8701.jpg
Op dit moment staan de onderdelen in de primer. Vraagje voor de specialisten: de binnenkant van de "body" komt zoals altijd in het zwart. Tot nu toe heb ik dat altijd geschilderd maar nu wil ik dat spuiten. Hoe ga ik best te werk? Eerst het zwart spuiten of eerst het geel en dan alles afplakken (met het risico dat er doorlopers zullen zijn)?

Dominique
03-01-2007, 02:04
de binnenkant van de "body" komt zoals altijd in het zwart. Tot nu toe heb ik dat altijd geschilderd maar nu wil ik dat spuiten. Hoe ga ik best te werk? Eerst het zwart spuiten of eerst het geel en dan alles afplakken (met het risico dat er doorlopers zullen zijn)?

Moeilijk te zeggen zo van op het deksel van de doos, maar als je consequent bent met de regels van het spuiten, dan doe je eerst het geel, pas daarna het zwart (van licht naar donker). Valt ook te bezien hoe moeilijk (of makkelijk) de afplakwerken zijn natuurlijk.

By the way: content te zien dat ge u niet hebt laten klein krijgen door een stom stuk geverfd plastiek ! ;)

BSmodels
03-01-2007, 08:39
welcome back :D

Zoals Dominique al aangaf, eerst het geel en dan het zwart. Moeilijke plaatsen - vormen kan je ook altijd afplakken met bare metal foil ipv de traditionele tape. Het heeft als voordeel dat de overgang (randje) tussen de twee kleuren wordt geminimaliseerd. Wanneer je rechtstreeks uit de spuitbus spuit zal het moeilijk zijn om alle hoekjes en kantjes goed te dekken. Daarom verschillende dunne laagjes spuiten


Als F1 fan ben ik natuurlijk een blije plekker om weer een F1 te zien passeren;)

succes

Mario
03-01-2007, 10:16
Ik herinner me nog hoe hard ik geschrokken ben toen ik de GP van Brazilië '87 bekeek. "Waar is de vertrouwde JPS-Lotus naartoe ?!?! Aaargh, wat een afgrijselijke kleur is dat !! :no: :eek: :crazy: "

Heb nooit echt kunnen wennen aan dat geel. Gelukkig had de wagen nog actieve ophanging, zodat hij nog een paar overwinningen kon boeken, want het chassis op zich bleek niet bijzonder (ze hadden al hun Latijn dan ook in de ophanging gestoken ; Lotus had niet de middelen van McLaren of Williams).

Succes met het bouwen ervan !

Guido
03-01-2007, 19:04
Leuk te zien dat je gewoon verder doet! :applaus:

Ik heb deze kit zelf al eens jaren geleden gebouwd - was mijn eerste F1 denk ik - en toen heb ik de binnenkant met het penseel geverfd. Toch ga ik Dominique en BSModels tegenspreken in die zin dat ik denk dat het niet uitmaakt of je eerst geel al dan niet zwart spuit, aangezien het zowel aan de binnen- en buitenkant dient geverfd te worden en dus niet over elkaar.

Persoonlijk denk ik dat je beter eerst het zwart spuit aan de binnenkant en dan de gaatjes (turbo's en sidepod openingen) afplakt langs de binnenkant om dan het geel te spuiten. Immers, als er dan gele spuitnevel alsnog op het zwart komt is dat eenvoudiger om bij te werken dan wanneer er zwarte spuitnevel valt op het gele. Dus, begin maar eerst met zwart.

Ik weet niet of het specifieke geel in spuitbus bestaat. Ik heb er toendertijd een enamel kleur voor gemengd waarvan ik dacht dat ze ok was. Achteraf gezien was dat niet zo, maar bon, ik heb het model nog wel altijd in mijn kast staan.

Als je wil, neem ik wel eens een paar foto's van dit "museum stukje". :)

Dominique
03-01-2007, 21:50
Leuk te zien dat je gewoon verder doet! :applaus:

Ik heb deze kit zelf al eens jaren geleden gebouwd - was mijn eerste F1 denk ik - en toen heb ik de binnenkant met het penseel geverfd. Toch ga ik Dominique en BSModels tegenspreken in die zin dat ik denk dat het niet uitmaakt of je eerst geel al dan niet zwart spuit, aangezien het zowel aan de binnen- en buitenkant dient geverfd te worden en dus niet over elkaar.

Persoonlijk denk ik dat je beter eerst het zwart spuit aan de binnenkant en dan de gaatjes (turbo's en sidepod openingen) afplakt langs de binnenkant om dan het geel te spuiten. Immers, als er dan gele spuitnevel alsnog op het zwart komt is dat eenvoudiger om bij te werken dan wanneer er zwarte spuitnevel valt op het gele. Dus, begin maar eerst met zwart.

Ik weet niet of het specifieke geel in spuitbus bestaat. Ik heb er toendertijd een enamel kleur voor gemengd waarvan ik dacht dat ze ok was. Achteraf gezien was dat niet zo, maar bon, ik heb het model nog wel altijd in mijn kast staan.

Als je wil, neem ik wel eens een paar foto's van dit "museum stukje". :)

Zoals gezegd: moeilijk te zeggen zo vanaf de tekening op de deskel van de doos. Als je geen overlappingen hebt zou het inderdaad wel gaan om voor de makkelijkste weg te kiezen. Het hangt veel af van het onderdeel natuurlijk. Je moet je ook geen onnodige problemen op de nek halen.

Voor wat betreft de kleur: je moet de kleur voor een model eigenlijk iets te licht kiezen. Een miniatuur lijkt iets donkerder dan de 1:1.

BSmodels
03-01-2007, 23:06
Persoonlijk denk ik dat je beter eerst het zwart spuit aan de binnenkant en dan de gaatjes (turbo's en sidepod openingen) afplakt langs de binnenkant om dan het geel te spuiten. Immers, als er dan gele spuitnevel alsnog op het zwart komt is dat eenvoudiger om bij te werken dan wanneer er zwarte spuitnevel valt op het gele. Dus, begin maar eerst met zwart.

Dan ga je om geen kleurverschillen te hebben wel 2 keer moeten afplakken.

Wat de kleur betreft: TS-34 Camel Yellow, zal destijds wel gemaakt zijn voor deze kit zeker ;)

Guido
04-01-2007, 01:06
Dan ga je om geen kleurverschillen te hebben wel 2 keer moeten afplakken.

Wat de kleur betreft: TS-34 Camel Yellow, zal destijds wel gemaakt zijn voor deze kit zeker ;)

Waarom 2 keer afplakken? ivm de spuitnevel?

Werkte toen nog niet met spuitbussen... ;)

BSmodels
04-01-2007, 12:28
Waarom 2 keer afplakken? ivm de spuitnevel?

Werkte toen nog niet met spuitbussen... ;)

bv de cockpit, als je de foto bekijkt van het model dat Sennake gemaakt heeft zie je toch dat er rondom een fijne gele rand loopt. Dus plak je het zwart toch beter af, met een spuitbus kan je onmogelijk dit zo fijn spuiten. De turbo's, spuit je toch niet eerst volledig zwart en dan het geel erover?

Dus misschien op zijn Belgisch en een compromis :D maw ik zou de twee technieken gebruiken. Ik denk dat het belangrijker is om te kijken hoe gemakkelijk een onderdeel te masken is. Zaibatsu, doe waar je je het zekerst bij voelt zou ik zeggen ;)

Sennake
04-01-2007, 15:07
Ik heb de binnenkant destijds met de hand geschilderd omdat het matzwart is en dat laat zich vrij gemakkelijk uitstrijken zonder strepen. Maar als ik het nu nog eens bekijk vraag ik me af of dat matzwart eigenlijk geen carbondecals moeten zijn?

Luigi
06-01-2007, 23:04
Aan carbondecals ga ik mij (voorlopig) niet wagen. Ik zal hem gewoon zwart spuiten, dat zal al moeilijk genoeg zijn. Allé, dat is voorlopig het plan :D
@ Huudo: die foto's zijn welkom hoor.

Luigi
09-02-2007, 01:13
Ok, er zit geen vooruitgang in deze wagen. De hoofdkleuren zijn gespoten behalve de matzwarte binnenkanten. Dit heeft verschillende redenen: 1. ik ben content met mijn gele toplaag en die wil ik vanzelfsprekend zo houden m.a.w. ik durf die binnenkanten niet spuiten. 2. Sennake heeft het woord "carbon" laten vallen; is dit nu niet geweldig in mijn hoofd beginnen spelen? Ik moet er toch eens aan beginnen, aan dat carbon kleven (ik heb er al liggen voor een Subaru).
Nu volgt "the tricky part": is het echt noodzakelijk om overal mallen van te maken? Ik kan niet een stuk carbon snijden dat iets groter dan het onderdeel en dan als het kurkdroog is en kleeft, de randen afsnijden? Alle tips zijn dus van harte welkom...