PDA

View Full Version : Peugeot 307 WRC - Tamiya - 1/24 - Ref 24285 + Renaissance Tk24/250 (Thiry)


Guido
06-01-2007, 01:03
Misschien wat aan de late kant met deze kit review, maar beter laat dan nooit. De Peugeot 307 WRC is al een tijdje uit bij Tamiya, maar de decalset van Renaissance om er de Bruno Thiry Condroz 2006 versie mee te maken is pas op de markt. Gezien de diverse bouwthreads en het algemene enthoesiasme waarmee deze set onthaald wordt, lijkt Renaissance een schot in de roos te hebben gelost. Worden alle hooggespanne verwachtingen ingelost? Hier alvast een tipje van de sluier vanuit een eigen standpunt.

Inhoud
De doos wordt gesierd met een standaard afbeelding zoals die gangbaar is bij nieuwe modellen van Tamiya. Zeer verzorgd en uitnodigend, dus maar snel open maken die doos. Alles netjes verpakt en geordend zoals we dat gewoon zijn bij Tamiya, zonder verassingen... Totdat je gaat beginnen grasduinen in de sprues. Valt dat even tegen. Amper 3 sprues die naam waardig, een kas, wat chroom- en clearparts en een raampje voor de achterlichten - slik. De meningen waren dan al verdeeld over het simpele metalen chassis, het zichtbare gebrek aan onderdelen is een domper op de modelbouwvreugde.

Instructies
Klaar en duidelijk. Tamiya kwaliteit. Echter, in de instructies wordt er herhaaldelijk verwezen naar photo-etch onderdelen, die... er niet bij zijn. Mooie truc is dat, doen ze je tussen de 30 en 35 euro betalen voor de kit, mag je nog eens tussen de 12 en 14 euro (naargelang de winkel) ophoesten om je kit wat deftig te krijgen.

Achterspoiler
Heller (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=12088) flikte het bij hun 307WRC om 2 gigantische sprue-uitlopers mee te gieten voor de achterspoiler. Tamiya doet nog beter, maar liefst 4 van dien ondingen aan de binnenkant, met nog eens 6 bevestigingspunten erbovenop. Soms snap je echt niet waar die ontwerpingenieurs van de mallen mee bezig zijn. Op de foto kan je zelfs zien dat er redelijk wat verschuiving in dikte inzit, daar waar de gietnaad loopt.

Velgen, remmen en ophanging
Het is ooit anders geweest, maar sedert de vereenvoudiging bij de automodellen een deel van Tamiya's filosofie lijkt geworden te zijn, passen zowel de velgen, remmen als de complete ophanging op één kleine sprue.

- De velgen zien er goed uit, maar zijn voor deze versie (Thiry Condroz 2006) helaas niet bruikbaar. Hiervoor moet je óf de onderdelen doos in om de vijfspaaksvelgen van de 206WRC te recupereren óf, bij gebrek aan deze, kan je (alweer) nabestellen bij Renaissance, wat je alweer 6 euro lichter maakt.

- Op de remmen is niets van details terug te vinden. Tamiya wil dit slim spelen natuurlijk, want voor die details moet je terecht bij apart leverbare PE-set. Wil je het geld van die set besparen, kan je weer bij Renaissance (Ref: 24FR) terecht voor een aparte remschijven PE-set, specifiek voor dit model (another 6 euros)

- De ophanging is door de vereenvoudiging herleidt tot het strikte minimum. Op een bepaald moment dacht ik zelfs dat het niet veel meer was dan bij de Heller kit. Zeer jammer is dat. Alhoewel we er wel van kunnen uitgaan dat alles tip-top zal passen.

Guido
06-01-2007, 01:26
Uitlaat:
De uitlaat die erbij zit is zelfs die naam niet waardig. Opnieuw door de vereenvoudiging wordt dit reduceert tot een klein stompje. Ach ja, je ziet er niks meer van eens gemonteerd... dat klopt, maar het is zo kort dat het zelfs niet fatsoenlijk zal kunnen uitgeboord worden zonder extra ingreep. Om eens mens bezig te houden waarschijnlijk...

Zetels, dashboard, interieur
Al deze onderdelen bevinden zich op de zwarte sprue. Vermeldenswaardig is het feit dat Tamiya 3 stoelen meeleverd, zodanig dat je steeds de juiste hebt, ongeacht de versie die je wil bouwen. Het dashboard op zich lijkt ok, alhoewel het wat fijnheid en detail lijkt te missen. De vereenvoudiging van het chassis lijkt ook in het interieur geslopen.

Chassis
Ook nog even een foto van het chassis erbij gedaan. De hoofdonderdelen, interieur, ophanging en kas worden hierop geschroefd. Buiten het feit dat het nu wel erg moeilijk wordt om een auto scheef op zijn poten te bouwen, biedt dit systeem nog het bijkomend voordeel dat 1 of 2 van de bevestigingspunten kunnen gebruikt worden om het model op een sokkel te schroeven, mits het gebruiken van een iets langere schroef. Bovendien moet dit systeem de startende modelbouwer, het leven toch wat makkelijker maken. Voor de doorwinterde modelbouwer is het een ontgoocheling, wat me doet besluiten dat Tamiya hiermee nieuwe zieltjes vanachter de PSP's, Wii's en andere consoles wil wegkrijgen om ze voor de modelbouw te winnen. Als dat de reden is, kan ik er wel mee leven.

Als laatste nog meegeven dat de kas redelijk tot goed verzorgd is. Het enige wat me de wenkbrauwen deed fronsen was de aanwezigheid gietnaden die op op sommige plaatsen wel erg prominent zijn.

Guido
06-01-2007, 03:01
De decalset van Renaissance dan.

De snelheid waarmee Renaissance tegenwoordig op de actualiteit inspeelt, is erg lovenswaardig. De veelbouwers zijn op deze manier immers verzekerdvan een continue stroom aan nieuwigheden, ook al laten enkele modelbouwfabrikanten - zoals Tamiya - maar met mondjesmaat echt nieuwe dingen zien. Renaissance vult hier dus zeker een gat. Renaissance producten staan altijd wel bekend om hun kwaliteit, dus laten we snel even kijken of dit nu ook het geval is.

Decal sheet
De decal sheet ziet er erg verzorgd uit en is bovendien prima gecentreerd. Verder valt ook op dat een aantal decals een combinatie van verschillende kleuren bevatten (gaande van rood, groen, blauw, zwart en wit). Hierdoor wellicht zijn de decals iets dikker, maar enkele vroege bouwers hebben al gerapporteerd dat dit geen onoverkomelijk probleem is, mits er decal solutions gebruikt worden. Extra vermelding voor de draagfilm of het ontbreken ervan dan toch. Goed zo.
De sheet is ook hier niet 100% perfect. Nader bekijken leert immers dat er op de motorkap 2 stroken wit vergeten zijn (met blauwe pijlen aangeduid op de foto's), die op de echte 307WRC van Thiry wel aanwezig waren. Een slordigheidje, wellicht te wijten aan de snelheid waarmee de decal op de markt kwam. Het begint echter een weerkerend probleem te worden, die slordigheden op de decals bij Renaissance... Zeker iets om in de toekomst verder in het oog te houden.

Positioneringsplan Decals
Een plan met de posities van de decals zal je altijd vergeefs zoeken bij Renaissance. Ze hebben er geen. Hoeft niet echt een probleem te zijn, aangezien ze meestal voldoende kleurenfoto's ter beschikking stellen op een A4-tje om je te helpen bij het aanbrengen van de decals.
Maar ook hier een slordigheid. Bij enkele foto's brokkelt de inkt er gewoon af. Hebben ze misschien de A4-tjes geprint op dezelfde printer als de decals, of net niet? Wie zal het zeggen. Feit is wel dat dit door meerdere bouwers al is gemeld en dus geen alleenstaand geval is. Voor 20 euro mag zoiets niet en moet het af zijn.

Nog extra vermeldenswaardig is het feit dat er onderaan het A4-tje met de foto's een url vermeld staat naar de collega/vrienden modelbouwers van het Franse Mautomobile.com, waarmee Renaissance hun nauwe banden met deze Franse modelbouwsite/forum nog eens onderstreept.

ps. excuus voor de iets mindere kwaliteit van de foto's. Een slordigheidje, gezien het late uur :D

Wild Goose
06-01-2007, 03:19
Mooie revieuw Huudo.
Je ziet onderwerpen die ik nog niet steeds niet gezien had, en ik zit er al twee weken op te koekeloeren.

Guido
06-01-2007, 03:20
Verdict
Ik zit een beetje met een dubbel gevoel bij deze combinatie. Enerzijds zijn er de sterke vereenvoudiging van de Tamiya 307WRC met enkele slordigheden van Renaissance en een prijs die aardig kan oplopen als je alles in huis haalt, terwijl anderzijds Tamiya toch nog altijd garant zou moeten staan voor een gedegen paskwaliteit met daarbovenop leuke Renaissance decals. Even een prijsschatting:

Kit: 35 euro
PE-set Tamiya: 12 euro
Decals Renaissance: 20 euro
Velgen: 6 euro
Totaal: 73 euro.

Echter, gezien het hier om een "beperkte" reeks gaat en je dus, eens gebouwd, een relatief uniek model in huis hebt, kan en mag je deze prijs niet vergelijken met andere Tamiya kits. Immers, voor dit soort onderwerpen (beperkte oplage en speciale reeksen) moet je meestal je toevlucht nemen tot resin kits van oa. Reji of hetzelfde Renaissance en ben je al gauw meer dan 100 euro kwijt, terwijl de kwaliteit (pasvormen, decals in geval van Reji enz), lang niet op het niveau zijn van de hier besproken combinatie.

Is deze kit samen met de decalset dan het aanschaffen waard? Alhoewel het enkel de echte liefhebbers zal aanspreken, is het vast en zeker een goeie aankoop. Je bouwt niet alleen een apart model, maar bent ook zeker dat je, ondanks de valse nootjes hier en daar, met de beste producten van het moment bezig bent.

Veel plezier ermee, ik ga alvast aan de slag om mijn versie van deze 307 te bouwen.

Wild Goose
06-01-2007, 03:30
Precies wat vlug gepost.:rolleyes:

Maar het loopt inderdaad in prijs op.
Reken daarbij nog wat verf en vernis, zoals ik als beginner, en je komt al vlug op 100 euro uit.

Maar voorlopig geniet ik nog van het bouwen:+

Succes met het uwe Huudo en hopelijk zie ik het hier vlug op het forum verschijnen.

Guido
06-01-2007, 03:35
Bedankt, dit weekend normaal de eerste foto's.

;)

scoobyfreak
06-01-2007, 04:39
Voorwat zijn die decals vanboven en vanonder? van mij gangt dat daar niet aan

heb ze aangeduid
http://img529.imageshack.us/img529/1737/307wrcthiry10td4.jpg (http://imageshack.us)

206WRC-ke
06-01-2007, 14:49
Volgens mij niet nodig, zat ook niet bij de mijne...

Guido
06-01-2007, 23:26
ik heb het me ook afgevraagd. Aangezien ze bij jullie ontbreken, zijn het waarschijnlijk decals die ter controle van de kleuruitlijning worden meegeprint? Dat ze er bij mij wel nog op staan, komt misschien door het feit dat het vel niet helemaal goed is gesneden.