Guido
06-01-2007, 01:03
Misschien wat aan de late kant met deze kit review, maar beter laat dan nooit. De Peugeot 307 WRC is al een tijdje uit bij Tamiya, maar de decalset van Renaissance om er de Bruno Thiry Condroz 2006 versie mee te maken is pas op de markt. Gezien de diverse bouwthreads en het algemene enthoesiasme waarmee deze set onthaald wordt, lijkt Renaissance een schot in de roos te hebben gelost. Worden alle hooggespanne verwachtingen ingelost? Hier alvast een tipje van de sluier vanuit een eigen standpunt.
Inhoud
De doos wordt gesierd met een standaard afbeelding zoals die gangbaar is bij nieuwe modellen van Tamiya. Zeer verzorgd en uitnodigend, dus maar snel open maken die doos. Alles netjes verpakt en geordend zoals we dat gewoon zijn bij Tamiya, zonder verassingen... Totdat je gaat beginnen grasduinen in de sprues. Valt dat even tegen. Amper 3 sprues die naam waardig, een kas, wat chroom- en clearparts en een raampje voor de achterlichten - slik. De meningen waren dan al verdeeld over het simpele metalen chassis, het zichtbare gebrek aan onderdelen is een domper op de modelbouwvreugde.
Instructies
Klaar en duidelijk. Tamiya kwaliteit. Echter, in de instructies wordt er herhaaldelijk verwezen naar photo-etch onderdelen, die... er niet bij zijn. Mooie truc is dat, doen ze je tussen de 30 en 35 euro betalen voor de kit, mag je nog eens tussen de 12 en 14 euro (naargelang de winkel) ophoesten om je kit wat deftig te krijgen.
Achterspoiler
Heller (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=12088) flikte het bij hun 307WRC om 2 gigantische sprue-uitlopers mee te gieten voor de achterspoiler. Tamiya doet nog beter, maar liefst 4 van dien ondingen aan de binnenkant, met nog eens 6 bevestigingspunten erbovenop. Soms snap je echt niet waar die ontwerpingenieurs van de mallen mee bezig zijn. Op de foto kan je zelfs zien dat er redelijk wat verschuiving in dikte inzit, daar waar de gietnaad loopt.
Velgen, remmen en ophanging
Het is ooit anders geweest, maar sedert de vereenvoudiging bij de automodellen een deel van Tamiya's filosofie lijkt geworden te zijn, passen zowel de velgen, remmen als de complete ophanging op één kleine sprue.
- De velgen zien er goed uit, maar zijn voor deze versie (Thiry Condroz 2006) helaas niet bruikbaar. Hiervoor moet je óf de onderdelen doos in om de vijfspaaksvelgen van de 206WRC te recupereren óf, bij gebrek aan deze, kan je (alweer) nabestellen bij Renaissance, wat je alweer 6 euro lichter maakt.
- Op de remmen is niets van details terug te vinden. Tamiya wil dit slim spelen natuurlijk, want voor die details moet je terecht bij apart leverbare PE-set. Wil je het geld van die set besparen, kan je weer bij Renaissance (Ref: 24FR) terecht voor een aparte remschijven PE-set, specifiek voor dit model (another 6 euros)
- De ophanging is door de vereenvoudiging herleidt tot het strikte minimum. Op een bepaald moment dacht ik zelfs dat het niet veel meer was dan bij de Heller kit. Zeer jammer is dat. Alhoewel we er wel van kunnen uitgaan dat alles tip-top zal passen.
Inhoud
De doos wordt gesierd met een standaard afbeelding zoals die gangbaar is bij nieuwe modellen van Tamiya. Zeer verzorgd en uitnodigend, dus maar snel open maken die doos. Alles netjes verpakt en geordend zoals we dat gewoon zijn bij Tamiya, zonder verassingen... Totdat je gaat beginnen grasduinen in de sprues. Valt dat even tegen. Amper 3 sprues die naam waardig, een kas, wat chroom- en clearparts en een raampje voor de achterlichten - slik. De meningen waren dan al verdeeld over het simpele metalen chassis, het zichtbare gebrek aan onderdelen is een domper op de modelbouwvreugde.
Instructies
Klaar en duidelijk. Tamiya kwaliteit. Echter, in de instructies wordt er herhaaldelijk verwezen naar photo-etch onderdelen, die... er niet bij zijn. Mooie truc is dat, doen ze je tussen de 30 en 35 euro betalen voor de kit, mag je nog eens tussen de 12 en 14 euro (naargelang de winkel) ophoesten om je kit wat deftig te krijgen.
Achterspoiler
Heller (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=12088) flikte het bij hun 307WRC om 2 gigantische sprue-uitlopers mee te gieten voor de achterspoiler. Tamiya doet nog beter, maar liefst 4 van dien ondingen aan de binnenkant, met nog eens 6 bevestigingspunten erbovenop. Soms snap je echt niet waar die ontwerpingenieurs van de mallen mee bezig zijn. Op de foto kan je zelfs zien dat er redelijk wat verschuiving in dikte inzit, daar waar de gietnaad loopt.
Velgen, remmen en ophanging
Het is ooit anders geweest, maar sedert de vereenvoudiging bij de automodellen een deel van Tamiya's filosofie lijkt geworden te zijn, passen zowel de velgen, remmen als de complete ophanging op één kleine sprue.
- De velgen zien er goed uit, maar zijn voor deze versie (Thiry Condroz 2006) helaas niet bruikbaar. Hiervoor moet je óf de onderdelen doos in om de vijfspaaksvelgen van de 206WRC te recupereren óf, bij gebrek aan deze, kan je (alweer) nabestellen bij Renaissance, wat je alweer 6 euro lichter maakt.
- Op de remmen is niets van details terug te vinden. Tamiya wil dit slim spelen natuurlijk, want voor die details moet je terecht bij apart leverbare PE-set. Wil je het geld van die set besparen, kan je weer bij Renaissance (Ref: 24FR) terecht voor een aparte remschijven PE-set, specifiek voor dit model (another 6 euros)
- De ophanging is door de vereenvoudiging herleidt tot het strikte minimum. Op een bepaald moment dacht ik zelfs dat het niet veel meer was dan bij de Heller kit. Zeer jammer is dat. Alhoewel we er wel van kunnen uitgaan dat alles tip-top zal passen.