View Full Version : BSA Peugeot 307 WRC - Thiry - Condroz 2006 - Tamiya - 1/24
En voila, hier zijn we er dan mee. Introduceren ga ik deze combinatie kit/decalset niet meer doen. Daarvoor verwijs ik graag naar de eerder gepubliceerde Kit Preview (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14735).
Op voorhand al even vermelden dat het relatief traag zal gaan, gezien ik a) maar enkele avonden in de week maar enkele uurtjes aan dit model zal kunnen werken de komende tijd en b) ik er 2 tegelijk ga bouwen. Dus graag een beetje geduld bij de vorderingen. ;)
Begonnen ben ik met het wegschuren van de gietnaden. Vooral achteraan vielen ze erg op en rechtsachter was er zelfs een probleempje, in die zin dat er een dikteverschil te merken was eens de naad weggeschuurd was, precies of de mal daar een beetje naar buiten sprong. De verdikking op de bumper heb ik dan ook rechts achteraan weer in vorm moeten schuren. Geen groot probleem, maar het moest wel gebeuren.
Ondertussen ben ik begonnen met het uitkrassen van de naden. Dit moet nu gebeuren om ervoor te zorgen dat er op het einde nog voldoende naad is (na de grond-, kleur- en vernislagen) om ze zwart te maken. Wellicht dat ik na de grondlaag en kleurlaag nog een keertje ga nakrassen, maar da's iets wat ik dan wel ga zien.
De kleur. TS-17 lijkt de juiste 'match', en dus heb ik een busje in huis gehaald - om me dan achteraf de bedenking te maken dat ik er 2 had moeten meebrengen. Eentje is immers niet genoeg voor 2 modellen... :rolleyes: Enfin, 't is weer typisch, als de'n Huudo in de winkel staat, heeft 'em zijn briefke niet mee en vergeet 'em de'n helft. :D
Maar, ik heb ook al zitten denken om deze geen TS-17 te gebruiken. In plaats daarvan zou ik eens de optie Alclad Polished Aluminium willen proberen. Ben er nog niet helemaal uit. Zal eerst eens een teststukje moeten spuiten op een oud model om te testen - ook ivm de vernis en decals. Er staat immers te lezen: "Het aanbrengen van decals en het gebruik van decal vloeistoffen is geen probleem maar is op 'Chrome', 'Stainless Steel, of 'Polished Aluminium' niet aan te raden." Dus toch maar eens even goed uittesten. :)
... en dus heb ik een busje in huis gehaald - om me dan achteraf de bedenking te maken dat ik er 2 had moeten meebrengen. Eentje is immers niet genoeg voor 2 modellen... :rolleyes:
Allé jong ... moet genoeg zijn. Probeer eens te decanteren (maar op een andere manier dan die van den Dominique, anders hangt mijn glas weer vol met lak! :p :+ ) en dan airbrushen. Dan ga je normaal wel toekomen denk ik.
Succes met de built ... eentje om te volgen!
Ik krijg zelf toch ook maar 1 1/24 model gespoten met 1 busje hoor. Toch als je ervan uitgaat dat je minstens 2 lagen moet zetten.
Ter info : de bodyparts van de Honda spuiten kosten me een volledig busje per laklaag...
Ter info : de bodyparts van de Honda spuiten kosten me een volledig busje per laklaag...
Kwam dat doordat de onderdelen groter waren of lag het aan de soort lak ?
Kwam dat doordat de onderdelen groter waren of lag het aan de soort lak ?
Aan de grote onderdelen : het is een model op schaal 1:6
Wel is het zo natuurlijk dat bij een spuitbus de verf veel meer verspreid vrijkomt en er dus sowieso meer verlies is vergeleken met een airbrush.
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen, zodanig dat ik er de niet gebruikte maar toch al gedecanteerde verf kan in bewaren.
BSmodels
09-01-2007, 15:27
Wel is het zo natuurlijk dat bij een spuitbus de verf veel meer verspreid vrijkomt en er dus sowieso meer verlies is vergeleken met een airbrush.
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen, zodanig dat ik er de niet gebruikte maar toch al gedecanteerde verf kan in bewaren.
inderdaad, om een idee te geven van het verbruik, bij de Ferrari 166 heb +- 12 ml verbruikt incl verlies. Ik heb daarmee 5 lagen gespoten. Ok het is 1/43 maar het geeft toch een goed beeld denk ik. Het grote verschil bij een airbrush is dat je alle fijne details en hoekjes kan spuiten zonder 37 lagen te moeten spuiten alvorens ze geheel gedekt zijn. Dat en de helft die je ernaast spuit maken volgens mij het grote verschil in verbruik. Maar eigenlijk wist je dat al allemaal hé :+
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen...
:Offtopic:
Nen tip misschien ... ga naar de apotheker en vraag daar flacon flesjes. Veeeeel beterkoop, perfect luchtdicht en ook handig. En voor diegene die het nu nog niet geloven ... omdat het glas donker is verkleurt de lak minder snel :eek: :+
Maar ... wel veel beterkoop ;)
Voila, en nu deze thread niet meer bevuilen! Bouwen verdorie ... Allé, schuren in uw geval
Wild Goose
09-01-2007, 19:19
Met veel interesse ga ik dit hier volgen.
Succes Huudo ;)
Dominique
09-01-2007, 21:05
Probeer eens te decanteren (maar op een andere manier dan die van den Dominique, anders hangt mijn glas weer vol met lak! :p :+ )
@ Gulfclk: :p
@ Huudo: goeie start. Maak er een mooie van!
Met deze naam als bouwer zal het weeral heel goed worden met oog op details:bye:
..........................
Ondertussen ben ik begonnen met het uitkrassen van de naden. Dit moet nu gebeuren om ervoor te zorgen dat er op het einde nog voldoende naad is (na de grond-, kleur- en vernislagen) om ze zwart te maken. Wellicht dat ik na de grondlaag en kleurlaag nog een keertje ga nakrassen, maar da's iets wat ik dan wel ga zien.
.......................................... :)
Met welk gereedschap kras jij je naden uit ???
Ik heb hier nog een kit staan waarvan een paar naden nog zo goed als dicht zitten.
Nen tip misschien ... ga naar de apotheker en vraag daar flacon flesjes. Veeeeel beterkoop, perfect luchtdicht en ook handig. En voor diegene die het nu nog niet geloven ... omdat het glas donker is verkleurt de lak minder snel :eek: :+
Voila, en nu deze thread niet meer bevuilen! Bouwen verdorie ... Allé, schuren in uw geval
Vraagje ivm deze flacons. Past het dekseltje van het standaard airbrush potje ook op? Stomme vraag misschien, maar kan met niet zo goed voorstellen hoe die dingen eruit zien. Of decanteer je gewoon en giet je daarna in het airbrushreservoir?
Vraagje ivm deze flacons. Past het dekseltje van het standaard airbrush potje ook op? Stomme vraag misschien, maar kan met niet zo goed voorstellen hoe die dingen eruit zien. Of decanteer je gewoon en giet je daarna in het airbrushreservoir?
Het dopje past in 99,9% van de gevallen niet. Dus inderdaad, decanteren en dan uitgieten. Maar ... een handige Harry kan al vlug de kop van een airbrush potje op een dekseltje van zo'n bruine flacon plaatsen en in de toekomst altijd met deze kop werken in plaats van die die bij de airbrush zit.
Het zijn die bruine glazen flacons ... kleine flesjes waarin mechurochroom, ... zit. Kosten bijna niks en de potjes zijn perfect luchtdicht (wat natuurlijk wenselijk is).
Met welk gereedschap kras jij je naden uit ???
Ik heb hier nog een kit staan waarvan een paar naden nog zo goed als dicht zitten.
Ik slijp mijn nagels tot een zeer fijne punt, en dan, krassen maar... :D :+
Een grapje natuurlijk.
Ik heb de "krabbers" als eens een paar keer mee gehad naar de meeting, maar wil ze hier natuurlijk nog eens opvoeren. Ze zitten in een setje dat ik eens gekocht heb bij www.scaleracecars.com. Ze zijn in PE en hebben als zeer grote voordeel dat ze overal even dik zijn. Ideaal om deuren ed uit te halen, maar ook wel geschikt voor het uitdiepen van naden.
Ivm het probleempje aan de achterbumper. Dit bljikt geen exemplarisch geval te zijn, want ook de 2de kit van de 307 die ik liggen heb, heeft er behoorlijk last. Voor de duidelijkheid heb ik er even een foto van genomen en nog eens even de bijgewerkte ernaast gezet. Kwestie dat je het duidelijk kan zien.
Lang geleden dat ik zo nog iets bij Tamiya gezien heb... Zijn we van hun zeker niet gewoon.
Ik slijp mijn nagels tot een zeer fijne punt, en dan, krassen maar... :D :+
Een grapje natuurlijk.
Ik heb de "krabbers" als eens een paar keer mee gehad naar de meeting, maar wil ze hier natuurlijk nog eens opvoeren. Ze zitten in een setje dat ik eens gekocht heb bij www.scaleracecars.com. Ze zijn in PE en hebben als zeer grote voordeel dat ze overal even dik zijn. Ideaal om deuren ed uit te halen, maar ook wel geschikt voor het uitdiepen van naden.
Merci voor de info, ik zal eens op zoek moeten gaan voor zoiets gelijkaardig, het kan altijd van pas komen.
By the way, Huudo, ge lijkt me wel ne straffe tist;
Ge houdt uw model vast, ge krast uw panellines EN ge maakt ondertussen er ook nog eens foto's van. :p :+
By the way, Huudo, ge lijkt me wel ne straffe tist;
Ge houdt uw model vast, ge krast uw panellines EN ge maakt ondertussen er ook nog eens foto's van. :p :+
Wat wilt ge als ge "Scale Models and Photography" in uw bannerkes zet. Dan moet ge af en toe eens een straffe toer doen he. :D :+
Bon, flacon flesjes gaan halen. Idd goedkoop zijn ze wel. 0,15 euro. 2 meegebracht. En waarom niet ook de grondverf decanteren, nu we toch bezig zijn. Dominique's zomerlijke demo indachtig, opening van eht flesje netjes afgeplakt, rietje aan 1 kant in het flesje, de andere kant goed bevestigd aan de spuitmond van de spuitbus (spuitbus al goed opgeschud). OK, daar gaan we. Ging perfect, maar het koud worden van het flesje baarde me enige bezorgdheid. Toen de spuitbus leeg was en het flesje zo goed als gevuld, zat er een laagje ijs op het flesje... wellicht van het drijfgas... even alles mooi afgeveegd en dan de dop erop. Kwestie dat de verf niet zou uitdrogen. Eens even omdraaien en kijken hoeveel lucht erin zit om het op te schudden. Waarom niet eens even schudden... U zei perfect luchtdicht? Toch niet mijn flesje... de verf sisste er langs de dop een beetje aan uit. Oei, precies te vroeg de dop erop gedaan... Darn, maar snel weer open draaien... **Spalsh** overal mooie witte spatten in het rond. OK, geen erg, is de eerste keer, dus bon we leren. Neem het flesje ter hand om de overgekookte verf af te wrijven, begint dat ding weer te borrelen als gek. Maar snel weer neergezet. Misschien eens even oproeren zodat het gas er sneller uitgaat. **Deuuut!** wrong answer! Verf "kookte" er onmiddellijk weer over. Verhip, wellicht door het metaal van het roerstokje? Eens een oude verfborstel nemen... nog slechter idee, de lak van het penseel opgelost in de verf... miljaar. OK, dit kunnen we vergeten. Met het oppoetsen van de overkooksel ook nog het flesje omgestoten... :D Dat was interessant. De uitgelopen verf, siste gewoon op de bodemplaat van de spuitcabine. Straf spul!
Decanteren? 't zal voor een andere keer zijn.
Ga voor dit project, 2 busjes TS-30(?) zilver halen, ipv TS17 of Alcald. En dan te bedenken dat de auto's beiden al in grondverf hadden kunnen staan. Oh well, was wel een leerrijke ervaring.
Tipje voor het decanteren; niet in 1 keer een heel potje vol en NOOIT meteen afsluiten. De drijfgassen moeten er eerst uit! Het kan best een uur staan zonder uit te drogen. Zelf doe ik steeds maar een beetje tegelijk decanteren en dan voorzichtig roeren. Omdat het niet zo veel is kan het potje ook niet "overkoken". En hoe meer je decanteert hoe langer je het moet laten staan... open.
Wild Goose
18-01-2007, 11:32
Tipje voor het decanteren; niet in 1 keer een heel potje vol en NOOIT meteen afsluiten. De drijfgassen moeten er eerst uit! Het kan best een uur staan zonder uit te drogen. Zelf doe ik steeds maar een beetje tegelijk decanteren en dan voorzichtig roeren. Omdat het niet zo veel is kan het potje ook niet "overkoken". En hoe meer je decanteert hoe langer je het moet laten staan... open.
How to met foto eens van maken?
Zou welkom zijn.
U zei perfect luchtdicht? Toch niet mijn flesje... de verf sisste er langs de dop een beetje aan uit. Oei, precies te vroeg de dop erop gedaan... Darn, maar snel weer open draaien... **Spalsh** overal mooie witte spatten in het rond. OK, geen erg, is de eerste keer, dus bon we leren. Neem het flesje ter hand om de overgekookte verf af te wrijven, begint dat ding weer te borrelen als gek. Maar snel weer neergezet. Misschien eens even oproeren zodat het gas er sneller uitgaat. **Deuuut!** wrong answer! Verf "kookte" er onmiddellijk weer over. Verhip, wellicht door het metaal van het roerstokje? Eens een oude verfborstel nemen... nog slechter idee, de lak van het penseel opgelost in de verf... miljaar. OK, dit kunnen we vergeten. Met het oppoetsen van de overkooksel ook nog het flesje omgestoten... :D Dat was interessant.
Ga voor dit project, 2 busjes TS-30(?) zilver halen, ipv TS17 of Alcald. En dan te bedenken dat de auto's beiden al in grondverf hadden kunnen staan. Oh well, was wel een leerrijke ervaring.
Ik hoor het al ... ge zijt 100% overtuigd van deze methode en een fervent aanhanger :+ :p
Misschien een tip ... als je primer wil airbrushen, koop dadelijk een potje van Gunze en een potje verdunner. Gewoon mengen en klaar is Klara! Geen miserie met decanteren, ...
Spuitbussen in kleur is natuurlijk een ander verhaal. Daar zal je moeten blijven decanteren.
Ik hoor het al ... ge zijt 100% overtuigd van deze methode en een fervent aanhanger :+ :p
Misschien een tip ... als je primer wil airbrushen, koop dadelijk een potje van Gunze en een potje verdunner. Gewoon mengen en klaar is Klara! Geen miserie met decanteren, ...
Spuitbussen in kleur is natuurlijk een ander verhaal. Daar zal je moeten blijven decanteren.
Zoals zo vaak het geval is, was dit geen uitzondering natuurlijk. Je kan nog 1000x naar een demo gaan kijken, uiteindelijk moet je het allemaal zelf doen. En bijna nooit kan je exact onthouden wat er verteld werd tijdens de demo, dus... al doende leert men. :) Ook hier is dit het geval. Uiteindelijk zijn alles gassen eruit "gebroebeld". Immers, het potje was maar halfvol meer, en zoals TvD aangeeft, gaat het bij kleine hoeveelheden sneller.
Er zat immers een foutje in mijn gedachtengang gisterenavond: "Ik zal dat eens rap decanteren." :no:
'k ga toch de grondverf met de airbrush aanbrengen. Er zit wellicht nog voldoende in het flesje om 1 auto mee te doen. Als dat goed gaat, wellicht de TS30 ook decanteren en airbrushen. ;)
Ik neem aan dat synthetische thinner goed is om het pistooltje te reinigen achteraf?
How to met foto eens van maken?
Zou welkom zijn.
Als ik aan het zilver begin, zal ik foto's nemen van het decanteerprocess.
Ik neem aan dat synthetische thinner goed is om het pistooltje te reinigen achteraf?
Cellulose thinner my friend! Ik dacht niet dat synthetische werkt (maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk ... :+ )
Cellulose thinner my friend! Ik dacht niet dat synthetische werkt (maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk ... :+ )
ok, zal eerst eens met cellulose proberen op een ander stukje metaal (potje of zo). ;)
Wild Goose
18-01-2007, 17:02
Als ik aan het zilver begin, zal ik foto's nemen van het decanteerprocess.
Waarvoor dank Huudo.
Waar zitten hier die "décanteurs"... ?
We zijn dus met de grondverf begonnen. Er zat dus nog witte primer in mijn flesje, maar omdat ik witte grondverf op een witte body niet zo'n goed idee vond, heb ik er wat grijze primer in bijgedecanteerd. Ik had immers redelijk wat schuurwerk achter de rug en de iets donkerdere kleur zou evt. foutjes (die waren er wel degelijk) aan het licht brengen. Gespoten met 0,8 à 1bar en ... de verf was al droog voor ze op het model terechtkwam. Het zaakje dekte wel, maar er bleef een korrelig toplaagje achter dat je, eens droog, er bijna gewoon kon afwrijven. Geen probleem, opschuren en een 2de laag zetten, maar dan met wat meer druk.
2 bar dan maar voor de 2de laag. Echter, de verf bleek ook wat te dik te zijn. Ze kwam niet mooi egaal uit het pistool - precies of het geheel sputterde af en toe - met spatjes hier en daar tot gevolg. Daarop heb ik de spuitbus genomen en onmiddellijk een extra laag in grijze primer gezet, rechtstreeks vanuit de spuitbus. Wat 10x makkelijker ging.
Gevolg is nu wel dat het oppervlak nergens mooi egaal is (zie detailfoto's), dus een extra schuurronde zal nodig zijn. Daarna komt het zilver aan de beurt. Een "foto how-to" is er nog niet, want eerst moeten het me eens deftig lukken.
Mijn vragen aan de heren décanteurs zijn:
- kan je Tamiya spuitbuslak verdunnen, en zo ja, waarmee?
- met hoeveel druk spuiten om optimaal resultaat te krijgen?
Hola, je spreekt hier over spuitbuslak terwijl je eigenlijk primer bedoelt. Dat zijn volgens mij 2 totaal verschillende dingen met verschillende samenstellingen. Spuitbuslak verdunnen zou volgens mij geen goed resultaat geven omdat de verf al zeer dun is en precies zoals ze moet zijn om te spuiten.
Primer verdunnen moet je in principe doen met dezelfde verdunner waarmee hij samengesteld is. Ik heb zo'n busje erbij genomen maar er staat alleen Japans op.
Persoonlijk zou ik primer echter nooit decanteren; ofwel gebruik je hem rechtstreeks uit de spuitbus, ofwel gebruik je spuitbare primer van Testors, die je kan verdunnen met de normale airbrushverdunner van Testors.
scoobyfreak
11-02-2007, 02:18
Zo zijn panellines prachtig,veel echter dan met zo een stiftje. Blijft dat op het einde ook nog zo zichtbaar(na alle lak lagen)?
Hola, je spreekt hier over spuitbuslak terwijl je eigenlijk primer bedoelt. Dat zijn volgens mij 2 totaal verschillende dingen met verschillende samenstellingen. Spuitbuslak verdunnen zou volgens mij geen goed resultaat geven omdat de verf al zeer dun is en precies zoals ze moet zijn om te spuiten.
OK, my mistake. Ik dacht dat de samenstelling gelijkaardig was, vandaar.
Primer verdunnen moet je in principe doen met dezelfde verdunner waarmee hij samengesteld is. Ik heb zo'n busje erbij genomen maar er staat alleen Japans op.
Een busje, speciale thinner om te verdunnen als je decanteert? (Ben even niet meer hier)
Persoonlijk zou ik primer echter nooit decanteren; ofwel gebruik je hem rechtstreeks uit de spuitbus, ofwel gebruik je spuitbare primer van Testors, die je kan verdunnen met de normale airbrushverdunner van Testors.
Op welke basis is de primer van Testors dan? En kan je daarna met Tamiya lakken erover heen? De reden van decanteren is eenvoudig: verlies vermijden van de verloren spray die je altijd hebt met een spuitbus.
Zo zijn panellines prachtig,veel echter dan met zo een stiftje. Blijft dat op het einde ook nog zo zichtbaar(na alle lak lagen)?
De paneellijnen zullen zeker nog wat "dichtslibben" bij de verschillende laklagen, maar ze zullen in ieder geval niet voldoende diep zijn. Na de vernis plan ik wel van ze nog zwart te maken, omdat het kleurverschil tussen het zilver en de plaatsen waar de decals komen, te groot zal zijn.
Een busje, speciale thinner om te verdunnen als je decanteert? (Ben even niet meer hier)
Dat is duidelijk, ja :)
Ik bedoelde dan ook gewoon een busje primer, niet een busje verdunner ;)
Op welke basis is de primer van Testors dan? En kan je daarna met Tamiya lakken erover heen? De reden van decanteren is eenvoudig: verlies vermijden van de verloren spray die je altijd hebt met een spuitbus.
De samenstelling ken ik niet, maar Testors verkoopt zowel primer als verdunner om te airbrushen, dus die zijn compatibel met elkaar, wat de samenstelling ook moge zijn. Tamiya lak erover heen heb ik bij mijn weten nog niet toegepast omdat ik in dat geval inderdaad ook primer van Tamiya gebruik. Maar als je graag minder verlies hebt bij het spuiten van primer denk ik dat je best eens een test doet met Testors primer, en dan Tamiya lak erover heen.
Als je als lak de enamel van Tamiya gebruikt, ben ik er zeker van dat er geen problemen ontstaan. De spuitbusjes-lak zou kunnen problemen opleveren, maar ik vermoed dat ook dat perfect zou moeten lukken.
Of ... je gaat naar een modelbouw winkel en koopt een potje acryl verdunner van €10 voor 20 CC om te verdunnen of ... je gaat naar een carrosier en vraagt hem om een liter 'fast thinner' die je dan 5 Euro kost en van een betere kwaliteit is. Ik heb al Gunze primer verdund met zulke verdunner en dat werkt perfect!
Of ... je gaat naar een modelbouw winkel en koopt een potje acryl verdunner van €10 voor 20 CC om te verdunnen of ... je gaat naar een carrosier en vraagt hem om een liter 'fast thinner' die je dan 5 Euro kost en van een betere kwaliteit is. Ik heb al Gunze primer verdund met zulke verdunner en dat werkt perfect!
En met hoeveel druk spuit ge dan?
Ik spuit op 1 tot 2 bar druk, maar da's echt geen referentie want ik spuit mijn primer met een Tamiya Sprayworks pistool (enkel het pistool). Dat pistool is een single action en heeft een heel grote uitstroom, dus je zou het [U][I]kunnen[U][I] vergelijken met een badger met de grootste naald.
Maar ... 1,5 bar lijkt me een goede richtwaarde. Let wel op ... er is een grondig verschil tussen primer en 'Fühler' of spuitplamuur. Deze is dikker en laat inderdaad een appelsienhuid na, dus hoe dikker je medium, hoe minder egaal het oppervlak. Hoe meer verdund, hoe slechter de dekking, dus helaas is er hier slechts 1 antwoord ... 'try and error!'.
Ik heb eens een potje gunze primer gekocht (weet niet juist welke versie), gewoon verdund en daarmee gespoten. Ik ben zo al niet overtuigd van modelbouw lakken, maar deze was wel vrij goed. Een vrij vlak oppervlak maar naschuren met een 1200 water doe ik toch nog altijd hoor.
Ieder begin is wat moeilijk, maar dat decanteren heb ik nu goed onder de knie. Ik heb, zoals beloofd, even een kleine tutorial opgezet: hoe decanteren (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14962).
Aangezien het me goed afging deze avond, heb ik dan ook de 307 van een eerste laklaag voorzien. Deze is nu aan het uitharden. Komende dagen kan die lichtjes opgeschuurd worden om dan de 2de en definitieve laag te krijgen. Ik ben voor de kleur niet voor de TS17 Alu gegaan, maar heb uiteindelijk voor TS30 Silver Leaf gekozen. Deze kleur lijkt me veel meer overeen te komen met de originele kleur. Ik denk immers dat de pigmenten in TS17 te grof zijn voor deze wagen.
De spoiler is er slechts even opgezet voor de foto's. Ik ben tevreden over het uitkrassen van de paneellijnen. De lijken de juiste diepte te hebben.
Ik ben tevreden over het uitkrassen van de paneellijnen. De lijken de juiste diepte te hebben.
Ik ook ...
Uwe filter ziet er nogal uit ... hebt ge de afzuigkracht getest met zwart of watte? :p :+
Ik ook ...
Uwe filter ziet er nogal uit ... hebt ge de afzuigkracht getest met zwart of watte? :p :+
Eurhm, neen. Is achtereenvolgens: grijze primer, rode en zilveren lak en vernis... Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn spuitcabinneke altijd vrij intensief gebruik, niet alleen vaak, maar ook lang - sessies van meer dan 2 uur zijn geen uitzondering wanneer ik begin te lakken (zoals gisteren).
Al maar goed dat het in de filter hangt. Dit ging voordien rechtstreeks de buis in, of ging gewoon dwarrelen in de kamer. Nu dus niet meer. Zal me alvast een stockje van filterdoek moeten gaan aanschaffen denk ik. :D
ik zal er u vrijdag nog wat meebrengen ... voor geleden schade :+ :p
ik zal er u vrijdag nog wat meebrengen ... voor geleden schade :+ :p
Is goed. Vergeet ook die Kyosho's op 1/24 niet. ;)
Ziet er knap uit:applaus:
Duval The Best
13-02-2007, 21:57
Amai knap gespoten vind ik hoor !
Ge zou het begot niet zeggen dat er nog maar 1 laag opzit.:applaus:
Vanavond dan maar de 2de laag erop gezet. Tevens de wielkasten meegespoten en ben tot de volgende vaststelling gekomen met zilver. Als je ondergrond niet perfect is, zal je de imperfecties dubbel uitvergroot zien bij het spuiten. Hoezo dan? Wel, de wielkasten heb ik niet van primer voorzien. Deze zijn gewoon zilver gespoten rechtstreeks op de plastiek en die zien er waw uit. Perfect gedekt, zelfs na 1 laag en nergens ook maar iets te zien wat op een appelsien lijkt. De body had ik geprimerd en dat was niet 100% perfect zoals jullie weten, maar de oneffenheden van de primer zijn nu dubbel zichtbaar. Nu goed, een ramp hoeft dat niet te zijn, aangezien er nog vernis overheen moet vooraleer de decals aan de beurt zijn. TS30 is immers een matte kleur en durft al eens reageren op veelvuldige manipulatie. Ik ga er dus een beetje van uit dat die oneffenheden zullen verminderen eens er vernis overheen zit. We'll see.
Zij er iemand een vuile filterdoek? :D
Het spuiten van het zilver is een vuile en smerige zaak, getuige de staat waarin de filter van de spuitcabine zich bevindt na 2 sessies...
scoobyfreak
14-02-2007, 00:41
Ga je 2 dezelvde 307's maken ofzo?
...
Op voorhand al even vermelden dat het relatief traag zal gaan, gezien ik a) maar enkele avonden in de week maar enkele uurtjes aan dit model zal kunnen werken de komende tijd en b) ik er 2 tegelijk ga bouwen. Dus graag een beetje geduld bij de vorderingen. ;)
Stond in mijn eerste post van deze thread....
Dus ja, ik ga er 2 bouwen. 1tje op bestelling en 1tje voor mezelf. Als ik mag he. :D
Regelmatige bezoekers én aandachtige lezers van DePaddock weten dat ik quasi nooit voor mezelf bouw. De laatste die ik voor mezelf gebouwd heb was de 1994 D2 Mercedes C-klasse en dat moet nu bijna 2 jaar geleden zijn zeker. ;)
scoobyfreak
14-02-2007, 01:51
Sorry, ik moet er over gelezen hebben, of al vergeten zijn.
Ik lees alles aandachtig hoor, want in veel text zitten tips en truks;)
Ik wist niet dat je bijna altijd voor iemand anders bouwd.Buiten de Eaton's Yale escort dan.
Ik wist niet dat je bijna altijd voor iemand anders bouwd.Buiten de Eaton's Yale escort dan.
Zelfs die was niet voor mezelf. :D
Alles wat ik bouw, laat ik hier zien. Niet enkel voor de collega/modelbouwers, maar ook voor de toekomstige eigenaars. Zo kunnen zij de progress van hun model netjes volgen. ;)
De correcte tekst is : "Ei 't er ier iemand een vod?" ;)
Wild Goose
14-02-2007, 18:31
Huudo, zou de wielkast voor vooraan niet langs de bovenkant in het zwart moeten?
Of heb ik mijn plannetje verkeerd gelezen. Zou de eerste keer niet zijn.
Wat ben ik jaloers op die panellines, zo mooi gedaan, mss waag ik het er ook op.
Heren moderatoren ... ik dacht uit verschillende vorige posts dat we op dit forum proberen om in correct Nederlands te schrijven en geen SMS-taal te gebruiken. Nu weet ik niet onder welke noemer deze fout valt, maar 'zij zei' .... dat het verkeerd was.
Meer zeg ik niet, maar ik besef wel dat ik waarschijnlijk met deze opmerking mijn doodvonnis op tikfouten getekent heb voor de volgende 10 jaar! (en die blunder van een DT fout krijgen jullie cadeau!) :p :+
Huudo, zou de wielkast voor vooraan niet langs de bovenkant in het zwart moeten?
Of heb ik mijn plannetje verkeerd gelezen. Zou de eerste keer niet zijn.
Ik heb mijn plannetje, qua kleurenaanduiding dan toch, nog niet eens gelezen... :o Wat je zegt zou waar kunnen zijn, maar ik geloof niet dat je de bovenkant (als je hiermee de binnenkant bedoeld tenminste) kan zien, eens het model gemonteerd is. Ik denk dan ook niet dat ik me ga amuseren met het zaakje af te plakken en zwart te spuiten.
Heren moderatoren ... ik dacht uit verschillende vorige posts dat we op dit forum proberen om in correct Nederlands te schrijven en geen SMS-taal te gebruiken. Nu weet ik niet onder welke noemer deze fout valt, maar 'zij zei' .... dat het verkeerd was.
Meer zeg ik niet, maar ik besef wel dat ik waarschijnlijk met deze opmerking mijn doodvonnis op tikfouten getekent heb voor de volgende 10 jaar! (en die blunder van een DT fout krijgen jullie cadeau!) :p :+
:no: Ge za verkiet menneke.
Er moest immers staan: Zij zei: "Heeft er iemand een vuile filterdoek". Ik heb laat op de avond nog dusdanig snel getypt dat ik "zei: Heeft" er gewoon vergeten te typen ben. :o Waarvoor mijn welgemeende excuses. Dit heeft immers verkeerdelijk de indruk gewekt dat ik zij en zei zou verward hebben.
Maar wat al te graag echter, maak ik je er attent op dat getekent geen DT-fout is, maar gewoon een verkeerde schrijfwijze van een voltooide tijd. DT-fouten kan je enkel maken in de tegenwoordige tijd.
Nog iemand iets aan te merken? 't is anders de moment he!
:D :D :+ :+
Wild Goose
14-02-2007, 20:09
Ik heb mijn plannetje, qua kleurenaanduiding dan toch, nog niet eens gelezen... :o Wat je zegt zou waar kunnen zijn, maar ik geloof niet dat je de bovenkant (als je hiermee de binnenkant bedoeld tenminste) kan zien, eens het model gemonteerd is. Ik denk dan ook niet dat ik me ga amuseren met het zaakje af te plakken en zwart te spuiten.
Bbedoelde inderdaad de binnenkant, heb dat dus gedaan. :fight:
Maar ik bekijk het positief, zo heb ik mijn aftapeskills wat kunnen bijschaven.
Succes verder.
PS: Van die panelines weet je al he, vind het zo knap en vooral realistisch.:applaus: Benieuwd naar het effect bij de afwerking.
DT-fouten kan je enkel maken in de tegenwoordige tijd.
Ik spreek liever van een fout tegen de vervoeging. Een DT-fout bestaat eigenlijk niet. Want op zich is hetvolgende net dezelfde fout:
Hij antwoord en zij zing. Bij beide is de t vergeten, maar de eerste krijgt dt-fout als opmerking en de andere niet. Er bestaat dan ook geen DT-fout of DT-regel...
:+ :+ :+
Nog iemand iets aan te merken? 't is anders de moment he!
Euh... 't is het moment ;)
Hij antwoord en zij zing. ...
:+ :+
éla, gaan we lachen met de Limburgers of wa? :+ :+ Want wij gaan hier naar de Pos om timmers. :D :+
Euh... 't is het moment
't is het moment van de waarheid
maar
't is de moment om de'n djoef van de week te krijgen. :D :+
Genoeg gezwetst met al deze :Offtopic:
Heb vandaag NIETS gedaan aan de 307! :o
Ik heb deze week niet helemaal stil gezeten. Omdat zilver geen vaste kleur is, begint te verkleuren als je regelmatig en veelvuldig aanraakt, moest er eerst een fijn laagje vernis over. Dus, de B501 decanteren en met het spuitpistool. Gespoten met 1.5 bar, maar dat ging niet zo lekker, dus de druk iets verlaagt, maar dat was nog minder. Appelsien tot en met met spatten en stofdeeltjes daarbovenop. De spuitbus erbij gehaald, opgeschud en nog een laagje bijgezet. Het was lang geleden dat ik nog eens een ferme appelsien gespoten had, en nu was het weer eens een keerjte raak. Laten uitharden en dan opgeschuurd en met compound weer op glans gebracht. 2 avonden zoet mee geweest... :rolleyes: Volgende keer eens met 2 bar spuiten, zien wat dat geeft.
Deze avond dan maar aan de decals begonnen. Voordeel van het hele schuur en compound gedoe, is nu wel dat de kas lekker strak in de vernis staat. De decals dus. Eerst die 2 op het dak gelegd en dat ging prima. Veel sol gebruikt en voor eens een keertje de haardroger erbij gehaald. Ging uitermate goed. Waar de paneellijn zit, heb ik dan gesneden, terug sol, weer haardroger. Mooi resultaat. Dan de koffer achteraan. Grote decal, veel sol, haardroger enz. Ging prima. Dan de zijkant. Decal is groot, heel groot en ik heb wat moeite gehad om het correct te positioneren. Toen ie uiteindelijk goed zat kwa hoogte, ben ik beginnen sollen. Dat ging moeizaam. Achteraan wilde de decal niet wat ik wilde... Nog wat extra sol, misschien ook hier eens de haardroger gebruiken. Ging redelijk. Krijg ik in de gaten dat de decal niet meer helemaal op zijn plaats zit en wat naar boven is gekropen. Op zich geen erg, maar onderaan is het niet perfect. Ondertussen nog wat gevochten met de achterkant en daar heb ik wat belletjes moeten opensnijden. Hier zal ik later moeten bij retoucheren.
4 decals voor een avondje werken. Het had slechter gekund.
Ik ben content dat de vernisperikelen achter de rug zijn. En het decallen gaat goed zo te zien. Ik zie alvast niet waar je nog zou moeten retoucheren, maar ik weet ook wel dat de bouwer zelf altijd dingen ziet die een neutraal toeschouwer niet ziet...
Eerst en vooral... RESPECT! :worship: Zo'n vellen decal en zo mooi strak dat ze gelegd zijn! Zeker zo rond die wielkassen! Zou het kunnen dat ik maar eens om een nieuw potje Sol ga moeten gaan... zo strak komen mijn decals nooit! Die drogen altijd met een beetje kreukjes in, zonder dat ik ze geforceerd heb of aangeraakt heb na het sollen!
Nog little bit off topic: Als ik met TS30 spuit, merk ik net als jou dat vanaf ik de voet waar het model opstaat vastneem, m'n handen vol hangen met een soort zacht korrelig zilver! Ik neem dat als ik een tweede kleur wil spuiten ook beter een laagje vernis leg vooraleer ik begin met afplakken? Ik vrees anders dat er zeer veel van het zilver aan de plakband zal blijven hangen. Kan ik dan zonder problemen nog lak over dat laagje vernis spuiten? Of gaat dat reageren?
Maar vooral... :worship: die decals... :drewl:
G.
Prachtig model ikzelf zie het niet zitten om hem te maken met die grote decalvellen :drewl: .
En gaat hij af zijn voor Jabbeke en indien niet toch meebrengen,mensen zien even graag niet afgewerkte modellen als afgewerkte modellen staan op de standen.
Keep on going Huudo :worship:
En tot in Jabbeke :bye:.
Grts Vinnie :gas: .
Eerst en vooral... RESPECT! :worship: Zo'n vellen decal en zo mooi strak dat ze gelegd zijn! Zeker zo rond die wielkassen! Zou het kunnen dat ik maar eens om een nieuw potje Sol ga moeten gaan... zo strak komen mijn decals nooit! Die drogen altijd met een beetje kreukjes in, zonder dat ik ze geforceerd heb of aangeraakt heb na het sollen!
Nog little bit off topic: Als ik met TS30 spuit, merk ik net als jou dat vanaf ik de voet waar het model opstaat vastneem, m'n handen vol hangen met een soort zacht korrelig zilver! Ik neem dat als ik een tweede kleur wil spuiten ook beter een laagje vernis leg vooraleer ik begin met afplakken? Ik vrees anders dat er zeer veel van het zilver aan de plakband zal blijven hangen. Kan ik dan zonder problemen nog lak over dat laagje vernis spuiten? Of gaat dat reageren?
Maar vooral... :worship: die decals... :drewl:
G.
De decals zien er op de foto beter uit dan in werkelijkheid. Wellicht door de lichtinval enz zijn een aantal scheurtjes niet te zien, maar ze zijn er wel. Deze ochtend nog eens rap gaan kijken en ik zal idd moeten retoucheren. Als alle decals erop zitten, de vernis erover gegaan is enz, zal er zellicht niets meer van te zien zijn.
Vooraleer af te gaan plakken is het ten zeerste aan te raden om te vernissen tussenin. Daarna kan je daar nog over heen lakken. Zou in principe niet mogen reageren. Maar waarom zou je je zilver niet als laatste kleurlaag zetten?
Prachtig model ikzelf zie het niet zitten om hem te maken met die grote decalvellen :drewl: .
En gaat hij af zijn voor Jabbeke en indien niet toch meebrengen,mensen zien even graag niet afgewerkte modellen als afgewerkte modellen staan op de standen.
Keep on going Huudo :worship:
En tot in Jabbeke :bye:.
Grts Vinnie :gas: .
Hij zal zeker niet af zijn voor Jabbeke. Ik zal hem enkel meebrengen wanneer alle decals én de finale vernislagen erop zitten. Dan is alles netjes beschermd want modellen zien toch altijd wat af bij schowdeelnames (transport, in en uit pakken enz.) Bovendien zitten er maar 2 weekends meer tussen en eentje daarvan is Ardenne Bleue. Moet nog zien. Misschien dat ik nergens heen ga en gewoon ga verder werken aan de 307.
Maar alleszins tot in Jabbeke. :bye:
Duval The Best
23-02-2007, 14:53
De 307 ziet er al heel mooi uit hoor !
Dit is gewoon prachtig Guido:drewl:
Zou ook wel zo mijn decalekes willen leggen. Als je nu zulke grote decals met sol bewerkt heb, kuis je dan heel de body op met compound? Die compound kruipt dan toch overal tussen (spleetjes, paneellijnen, enz) Mag je dan die compound afspoelen met water? Want compound lost op met water, toch?
Nu ik die Peugeot zie is het mss een idee om eens een rally slotcar te bouwen.
Dit is zeker nu :Offtopic: ? Mijn excuses daarvoor.
J.
Dit is gewoon prachtig Guido:drewl:
Zou ook wel zo mijn decalekes willen leggen. Als je nu zulke grote decals met sol bewerkt heb, kuis je dan heel de body op met compound? Die compound kruipt dan toch overal tussen (spleetjes, paneellijnen, enz) Mag je dan die compound afspoelen met water? Want compound lost op met water, toch?
Nu ik die Peugeot zie is het mss een idee om eens een rally slotcar te bouwen.
Dit is zeker nu :Offtopic: ? Mijn excuses daarvoor.
J.
Als alle decals gelegd zijn, poets ik inderdaad met Tamiya compound de sporen weg en dan blijven er inderdaad resten achter. De reinig ik dan met een zachte tandenborstel en babyshampoo. Lekker zacht en niks aggresief. Alles is dan ook ineens ontvet en klaar voor de vernis. Als de decals perfect gezet zijn, kan het geen kwaad. Geen offtopic hoor. ;)
Ik heb enkel in de namiddag even en deze avond nog wat verder kunnen doen aan de decals. Gelukkig heeft Renaissance een rood en zwart vlak als - schijnbaar nutteloze - extra decal voorzien. Deze is uitermate goed van pas gekomen! Ik heb immers kleine stukjes van 1mm op 2mm kunnen snijden om daarmee de kleine scheurtjes die er hier en daar waren mee te bestoppen (camouflage tactics :D). Momenteel zie je het natuurlijk nog onder een bepaalde lichtinval, maar eens de vernis er nog overheen gaat, zal er niets meer van te zien zijn. De grote Total decal op de zijkant, ligt immers ook bovenop de rest. Komt wel goed.
Woordje van kritiek misschien aan het adres van Renaissance of aan dat van Tamiya? Als je naar de achterkant kijkt, dan zal je zien dat de Xbox decal redelijk goed is kwa afmetingen, maar de Michelin lijkt te groot. Of toch niet? Hoe zo dan? Feit is gewoon dat de achterbumper die Tamiya onder deze 307 heeft gevezen, onderaan gewoon fout is van vorm. De middenstrip, waar de parkeersensoren inzitten, loop eigenlijk wat door naar voren toe. Op de echte 307WRC blijft die welving doorlopen tot zo goed als vooraan. Tamiya laat die net achter de bocht ophouden. Daardoor lijkt de Michelin niet goed te zitten, maar kwa afmeting lijkt die dan wel weer te kloppen.
Ik denk dat Renaissance hier had moeten op anticiperen en zowel de Xbox als de Michelin 1 à 2 mm had moeten kleiner maken, zowel in de hoogte als in de breedte. Daarbovenop komt dat de rode/zwarte streep die net voor de Xbox zit overgedimensioneerd is, waardoor ik hem iets te ver naar achter plaatste. Tot slot is ook de witte lijn, die onder de Xbox/Michelin doorloopt veel te lang en loopt te ver naar beneden. Aan dit soort van details zie je dat ze gewoon veel te snel gewerkt hebben, om toch maar de decal op de markt te brengen.
Maar zoals ze zeggen: "beggers are no choosers", dus laat dit zeker geen reden zijn om deze sheet niet in huis te halen. Eens ie helemaal klaar is, gaat het niet opvallen. Als je decalt en alles nauwlettend bekijkt, valt het op.
Oh well, de rest is voor de komende dagen.
:rally:
Ziet er knap uit, heb onder tussen ook al ontdekt dat de decals niet kloppen met de maten op sommtge vlakken:gas:
Heeft weer even geduurd, maar heb vandaag toch nog even kunnen verder doen.
De motorkap was aan de beurt. De belichting in de eerste foto was anders ingesteld om de witte stripings te benadrukken. Deze heb ik van restjes witte decal gesneden en eronder geplaatst. Tevens kan je op die foto goed zien welke lelijke plooi er zat er hoogte van de luchtuitlaten. De 2de foto is met gewone belichtingsinstelling.
Eens de decal geplaatst is het tijd voor sol - zie foto 3. Daarna ben ik weer met de haardroger even aan de gang gegaan. Met nog extra sol daarna, heb ik dan de lelijke plooi er netjes uitgekregen. Eens goed gedroogd heb ik de luchtgaten uitgesneden en de kleinere decals aangebracht.
Op de eerste foto's zie je enkele witte stippen op de decal. Dat zijn verf spatten van mijn decanteergedoe in het begin - enkele spatten kwamen op de onbeschermde decals terecht. Ik heb deze erop gelaten tot de decal goed bevestigd en gedroogd was. Daarna heb ik ze kunnen verwijderen met Tamiya compound.
Tot de volgende!
scoobyfreak
14-03-2007, 03:23
Ziet er alemaal heel netjes uit, je maakt me wel bang om aan de mijne te beginnen:D
Zou je eens kunne uitleggen goe je te werk gaat om decals te plaatsen? Vooral het deel met de haardroger, dat is iets nieuws voor mij.Werkt dat bv ook goed om de decals in de lijnen van de deuren te trekken?
Wild Goose
14-03-2007, 05:29
Mijn gids in bange dagen ;)
Hopelijk vind ik de velgentransfo hier ook terug met pics en how to.:worship:
Ziet er alemaal heel netjes uit, je maakt me wel bang om aan de mijne te beginnen:D
Zou je eens kunne uitleggen goe je te werk gaat om decals te plaatsen? Vooral het deel met de haardroger, dat is iets nieuws voor mij.Werkt dat bv ook goed om de decals in de lijnen van de deuren te trekken?
Inderdaad zou dat ook eens graag weten en gaat het enkel met SET & SOL en niet met DACO
Ik heb hier al herhaaldelijk uitgelegd en getoond hoe je decals op moeilijke plaatsen kan aanbrengen. Voor wat de haardroger betreft, zal je nog even geduld moeten hebben. Ik was nl. ook van plan om daar foto's van te nemen, maar heb nog niet de juiste foto-set-up gevonden om dat goed te doen. Met een haardroger werken is immers een continu proces van drogen, sollen, drogen, sollen enz. waarbij er niets mis mag gaan. Als je enkel met sol werkt, heb je immers tijd tussenin, omdat de sol zijn werk moet kunnen doen. Als je een haardroger gebruikt, heb je die tijd niet, want wat je doet is eigenlijk de decal op zijn plaats "zetten". Eens ie zit, kan je niet meer terug. Er is dus veel minder ruimte voor errors. Ik heb de techniek zelf nog niet 100% onder controle, dus meer oefening zal nog nodig zijn.
De foto's van de zijkant, die ik eerder heb laten zien in deze thread, tonen duidelijk dat dit de geknipte manier is om de decals in je randen te krijgen.
Mijn gids in bange dagen ;)
Hopelijk vind ik de velgentransfo hier ook terug met pics en how to.:worship:
Het is de bedoeling om ook dat hier te laten zien.
Inderdaad zou dat ook eens graag weten en gaat het enkel met SET & SOL en niet met DACO
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het niet met Daco Decal Setting Solution zou gaan. Ik heb enkel Sol in huis en kan dus alleen maar daarover berichten.
We zijn er weer met een volgende update.
De voor- en linkerkant zijn nu zo goed als gedaan. Op de voorbumper moeten nog de zwarte zijkanten van de luchtopening onderaan gedaan worden, maar dat zal pas voor na de vernis zijn. Ik denk immers dat die dingen niet echt blinken. Ik zag net ook nog dat ik op de A-stijl een wit vlak ben vergeten te zetten, dus dat zal voor later zijn.
Bij de 3de foto zou je kunnen zeggen dat het Total logo aan de rechterkant uit center staat en dat is juist. Echter, op de echte stond het ook niet mooi precies in het midden, dus heb ik het ook zo gedaan. Het moest precies rap gaan toen ze de 307 gestickerd hebben. :D
Ook nog even een fotootje erbij gedaan van de rechterkant zonder decals. Kunnen jullie nog eens goed zien hoe hij er nooit meer gaat uitzien. Dan ook nog een extraatje met een eigen foto als achtergrond.
Hopelijk kan ik dit weekend het decallen beëindigen.
Mooi werk. Ben benieuwd of ik het ook zo ga kunnen doen, waant die 307 staat hier ook te wachten... Niet voor dit jaar vrees ik...
De body is nu zo goed als klaar qua decals. Hier en daar nog wat retoucheren en compounden en dan kan ie vernist worden. Enige probleem is de juiste samenstelling van de rode kleur te vinden. Heb zowat alle potjes rood, die enigszins in de buurt komen van, in enamel én acryl én spuitbus in huis gehaald, maar niks is een perfecte match. Enamel Ferrari rood van Testors komt het meest in de buurt, maar is nog ietsje te donker... dus dat wordt mengen tot de juiste tint te voorschijn komt...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5435&d=1174508292
Dan rest er nog de achtervleugel. Dit zijn de "onderdelen". Aangezien het nogal wat werk is, zal ik later stap voor stap laten zien hoe ik het gedaan heb.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5434&d=1174508264
Tot de volgende.
Grote werken, maar het is in goede handen:frusty:
Duval The Best
22-03-2007, 18:19
Zeer mooi die decals hoor , mooi werk
Helaas zijn de foto's niet zo goed gelukt. Ik vermoed dat de sensor wat moeite had met het scherpe rood/alu op een witte achtergrond. In ieder geval kan je wel de stappen volgen. Het is al bij al meegevallen, maar ook hier zijn de decals telkens net iets te groot, waardoor er soms opstaande randjes zijn en da's jammer. Misschien dat ik dat nog bijwerk later, maar het kan ook zijn dat ik het zo ga laten.
Stap 1 - ik heb de ruimte voor het 3de stoplicht weer vrijgemaakt
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5443&d=1174605014
Stap 2
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5444&d=1174605031
Stap 3a
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5445&d=1174605044
Stap 3b
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5446&d=1174605055
Stap 4
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5447&d=1174605066
Stap 5
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5448&d=1174605300
Stap6 aan deze kant al met het Pug logo erop. En klaar!
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5449&d=1174605310
En dan nog enkele met een compleet overzicht. Ik ga de decals en de body nu wat laten rusten zodat ze wat kunnen bekomen van de mishandelingen... :D
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5450&d=1174606070
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5451&d=1174606083
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5452&d=1174606097
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5453&d=1174606109
Eens beginnen kijken wat er in het interieur enz dient te gebeuren, maar eerst de ophangingen klaar maken voor de andere wielen.
Tot de volgende!!
scoobyfreak
23-03-2007, 01:57
Heel proper decal werk hoor, hopenlijk word de mijne bijna even mooi (ik betwijfel het heel sterk)
Mag ik vragen goe en met wat je het model terug kuist om er dan blanke lak over te spuiten?
Heel proper decal werk hoor, hopenlijk word de mijne bijna even mooi (ik betwijfel het heel sterk)
Mag ik vragen goe en met wat je het model terug kuist om er dan blanke lak over te spuiten?
Goe ik dat doe? Met Tamiya Rubbing Compound, maar ook dat is al herhaaldelijk vermeld in diverse threads. Bijvoorbeeld hier: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=9008
het is prachtige wagen maar lijkt me een ééntje met ontzettend moeilijke decals:frusty: maar toch meesterlijk gebouwd hoor , en het uitkrassen van de paneellijntjes heeft toch m'n intersse opgewekt:drewl:
Super, wat hadden we anders verwacht, ik hoop dat mijn op 1/43 ook zou gaat lukken:gas:
scoobyfreak
23-03-2007, 15:55
Goe ik dat doe? Met Tamiya Rubbing Compound, maar ook dat is al herhaaldelijk vermeld in diverse threads. Bijvoorbeeld hier: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=9008Dank u, maar tegen stof ofzo helpt dat toch ook niet?
Duval The Best
23-03-2007, 18:58
Prachtig gedaan hoor !
Die decals zijn perfect aangebracht , kan niet beter denk ik :)
zeer mooi gedaan hier.
Zo iets moet je wel goed onder de knie hebben voor aan dit model begint.
bartmotte
24-03-2007, 13:07
knap werk !
Bedankt Huudo voor de duidelijke uitleg. Velen onder ons gaan deze wagen ook nog bouwen en met jouw hulp gaan ook wij dit tot een toonbaar model kunnen brengen...
Zo'n stap voor stap zou eigenlijk verplicht moeten worden, want zo leer je veel meer dan enkel foto's van hoever je al staat...
Grtzzz
Tijd voor weer eens een updateje. Ik geloof dat er eerder al eens vraag was geweest om uit te leggen hoe je de ophanging kan aanpassen aan de "206 WRC velgen". Dus ben ik maar even aan de slag gegaan hiermee. Immers, als je het chassis wil op zijn poten zetten, is dit aan de beurt.
Nog even ter herinnering, de aanpassing dient te gebeuren omdat Thiry in de Condroz met 5-spaaks wielen reed. Aangezien deze niet in de 307WRC bouwdoos zitten, moet je ze elders gaan halen. Gelukkig kan je terecht bij de 206WRC kit van Tamiya in tarmac-versie (vandaar ook de benaming). Ofwel heb je ze nog liggen in de onderdelendoos, ofwel koop je ze apart bij Renassaince die voor 12 euro een setje met 4 resin velgen aanbieden (copy van de Tamiya's), ofwel laat je ze afgieten bij een vriend of bekende en de allerhandigste in deze materie gieten ze natuurlijk zelf af.
In ieder geval heb je wel de originele velgen van de 307WRC nodig. Immers het binnenste van deze velg moet je recuperen om in de ophangingspoot te kunnen bevestigen. Dit omdat hier de polycap in moet waarop je dan de 5-spaaksvelg kan monteren. Niet makkelijk te verwoorden, dus maar een stap voor stap.
1. knip het middenste gedeelte van de 307 WRC velg los.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5504&d=1175293419
2. Als dat gedaan is, hou je deze 2 dingen over. De velg kan weg, enkele het middenste interesseert ons.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5505&d=1175293436
3. Nu dien je het kroontje tegen de rand af te snijden. Hiervoor kan je een foto-ets zaagje gebruiken. Deze zijn extra fijn en over gans de breedte van het snijblad even dik.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5506&d=1175293461
4. Als dat gebeurt is, hou je dit buisje, zoals op de rechterkant op de foto, over. Links nog even ter vergelijking voordat het gesneden is.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5507&d=1175293488
5. Het buisje kan nu in het ophangingsgedeelte. Dit moet je lijmen. opgelet, niet te veel lijm gebruiken en goed laten drogen. Als dat klaar is, kan de polycap erin (zoals op de foto). De velg staat er even bij als voorbeeld.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5508&d=1175293507
...
en met de velg erop geeft dat dan dit:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5509&d=1175293944
.
Wild Goose
31-03-2007, 00:34
Aha nu ben ik mee.
Ik dacht dat je die andere velg ook moest bewerken. Zodat je gewoon het uitgeknipte verwisselde. En ik vroeg me steeds af hoe mooi ze die tranfer konden doen, want je zag nooit wat aan de velg die er uiteindelijk op moet.
Het is begrepen nu en een dikke merci voor de foto's en de uitleg van de werkwijze.
Nogmaals bedankt Huudo.;)
Geen probleem, da's een kleine moeite en graag gedaan. ;)
Nu dat we toch aan de velgen bezig zijn, heb ik ook al maar eens een bandje geschuurd ter ontspanning - inderdaad zoiets doe ik nog wel eens graag :)
Hier zie je het verschil tussen een geschuurd en eentje zoals ze in de doos zitten - foto is wat gelig, in werklijkheid is het bandje rechts gewoon zwart. Het geschuurd exemplaar moet wel nog grondig gereinigd worden zodat alle schuurrestjes netjes verwijderd zijn.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5510&d=1175295775
Om bandjes te schuren, gebruik ik, met grote tevredenheid, deze tool: Flex-i-file.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5511&d=1175295790
.
scoobyfreak
31-03-2007, 02:10
Ik heb een eindje geleden die opganging/velgen ook al aangepast, en vond dat wel fun. Banden schuuren daarintegen...
Maar schuur jij de zijkanten van de banden niet? er zitten daar toch ook altijd gietnaden op.
Aha, nu is dat duidelijk voor de ophanging. Nice !
En die opmerking van Scoobyfreak had ik nu ook...
zeer duidelijk uitgelegd, ik vroeg me ook al af hoe zo iets kon gerealiseerd worden maar blijkt uiteindelijk toch niet ZO moeilijk.
voor die bandjes schuren, dat is toch deels om gietnaden weg te doen en deels om het loopvlak ingelopen/versleten uiterlijk te geven , maar de zijkantjes komen toch niet in contact met het wegdek dus deze kunnen toch geen ingesleten uiterlijk hebben
allez dat dacht ik toch dat het zo was:crazy:
Duval The Best
31-03-2007, 14:07
:) Er zitten hier echte kunstenaars tussen die voor alles een oplossing vinden
Als dat geen duidelijke uitleg is dan weet ik het ook niet meer.:applaus:
Dankuwel allemaal en geen probleem. Aangezien de "step-by-step" uitleg steeds gewaardeerd wordt, probeer ik het ook altijd zo goed mogelijk over te brengen. Bovendien is het graag gedaan.
Ivm de banden. Ik schuur de banden voornamelijk om ze een verweerd uiterlijk te geven en om de middenste gietnaad "lager" te krijgen. Deze ligt immers "op" het loopvlak en is dus storend. Aan de zijkanten stoort dit niet aangezien daar bij een echte band ook een naad lijkt te zitten. Bovendien zijn de banden, zoals Diccy al aangeeft op de flanken nooit gesleten. De rubber is nog maar opgeschuurd. Er moet nog verder wat detailleringswerk op gebeuren.
Bovendien zijn de banden, zoals Diccy al aangeeft op de flanken nooit gesleten.
Moet je eens mijn wagen komen bekijken... Zijflanken van de banden hebben echt wel schuursporen. Of zou dat aan de rijvaardigheid van de vrouw liggen?? :+ :crazy:
Moet je eens mijn wagen komen bekijken... Zijflanken van de banden hebben echt wel schuursporen. Of zou dat aan de rijvaardigheid van de vrouw liggen?? :+ :crazy:
:D Ze zullen wel schuursporen hebben, maar als je dat wil nabootsen, dien je hier en daar wat vegen erop te schuren, waardoor die zijnaad op de ene plaats er wel opstaat en op de andere dan weer niet... Je kan dat soort vegen, beter achteraf aanbrengen bij het verweren. ;)
Ik heb nu deze laatste update al een paar keer gelezen en bekeken en stel me de volgende vraag:
Huudo, had je niet beter met holle buisjes gewerkt met eenzelfde dikte, die je had kunnen uitboren zodat die polycap erin paste. Dan had je de originele velgen niet moeten slopen.
Ik heb nu deze laatste update al een paar keer gelezen en bekeken en stel me de volgende vraag:
Huudo, had je niet beter met holle buisjes gewerkt met eenzelfde dikte, die je had kunnen uitboren zodat die polycap erin paste. Dan had je de originele velgen niet moeten slopen.
Dat is zeker ook een mogelijkheid. Ik heb het zo niet gedaan om volgende redenen:
- geen holle buisjes in huis
- eigen gemaakte holle buisjes zijn moeilijker in die zin dat je ze perfect moet maken, anders dreigen de wielen niet 100% vlak te staan achteraf. Nu is het gewoon snijden, lijmen en klaar, dus sneller
- geen toekomst plannen met de 307 wielen
- indien die er dan toch ooit zouden zijn, moet je de 307 wielen dan weer gaan aanpassen omdat je er polycaps voor nodig hebt om ze op een asje te krijgen en die heb ik nooit in reserve. Zoals de 307 velgen nu zijn is de as die er zou in moeten immers veel te groot
- velgen redden om ze te redden vind ik persoonlijk zinloos, tenzij je er andere plannen mee hebt, wat ik dus niet heb
- de 307 velgen opgeven is, volgens mij, niet alleen de eenvoudigste manier, maar ook de veiligste.
;)
Dit is de eerste keer dat ik op een behoorlijk ongecoördineerde manier een model aan het bouwen ben... :crazy: Waarmee ik wil zeggen dat ik overal tegelijk een beetje aan zit te prutsen en dat de updates dus niet 100% samenhangend zijn. Swat, meer naar het einde toe, valt het wel allemaal samen. Allez, dat hopen we toch.
De 4 veerpoten met bijhorende remschijf zitten allemaal in een verschillende afwerkingsfase. Eentje is zo goed al klaar en die ziet er nu zo uit. Brembo decal moet er nog op en de remleiding moet ik nog opnieuw doen, want op de foto merk ik dat die toch wat te groot is.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5608&d=1176240151
De zetels
Dit is een verhaal apart. Ik ben immers al langer op zoek naar een geschikt middel om de velours structuur van de zetels na te bootsen. Tot gisteren :D had ikzelf nog niks fatsoenlijks gevonden dat enigszins in de buurt kwam, noch had ik anderen gezien die iets, naar mijn mening dan toch, gefabriceerd hadden dat er geloofwaardig uitzag.
Enkele weken geleden was ik bij Verschooten in A'pen en daar hebben ze ook een "hobby" afdeling. Niet de modelbouw, maar wel het gedeelte waar meestal de vrouwen komen schoppen voor parels, keramiek, zijde enz. Het loont altijd de moeite om ook daar als modelbouwer eens in de schappen te gaan neuzen, want soms kom je er bruibare dingen tegen. Zo stond er in een verloren hoekje een rekje met daarin potjes "pigment poeder". Superfijn poeder dat je dient aan te brengen op natte verf om er diepte en structuur in te brengen. Blijkbaar iets wat schilders gebruiken, maar mij leek het de geknipte oplossing. In ieder geval het proberen waard. Merk Ranger, meer info op Rangerink.com (http://www.rangerink.com/).
Dus, deze avond zijn we ermee aan de slag gegaan en dit is het resultaat.
Stap 1:
Eerst de stoel natuurlijk voorbereiden. Gietnaden wegschuren (dit is bij deze behandeling extreem belangrijk) en de gordelgaten aan de zijkant openmaken.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5609&d=1176240860
Stap 2: Deze keer heb ik een slipje voorzien in het midden langswaar de middenste gordel door naar omhoog zal komen, ipv deze gewoon in vorm te snijden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5610&d=1176240875
Stap 3:
De zetels hebben tegenwoordig een soort van paddings ter hoogte van de schouders zitten. Deze heb ik er met 3 lagen Tamiya tape opgezet voor wat extra dikte.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5611&d=1176240931
Stap 4:
De achterkant dient afgeplakt te worden. Waar de kevlar decals komen mag er uiteraard geen structuur zitten. Dit hoeft niet 100% nauwkeurig te zijn.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5612&d=1176240949
De zetel is nu klaar om gespoten te worden.
Stap5:
Ik heb de zetel gespoten met Revell enamel semi gloss black. Eerst een nevel laagje, onmiddellijk gevolgd door een dikkere natte laag. Hierop dient immers het poeder aangebracht te worden en de natte verf dient als hechting. Poeder gewoon rijkelijk gestrooid. Wel ervoor gezorgd dat er een papier onder lag om het teveel aan poeder weer te recuperen. Gespoten met poeder erop ziet het er zo uit. Niet dat je veel ziet op de foto, maar de structuur zit er wel in. De poeder kan je zelfs lichtjes aandrukken en indien onder een warme lamp gedroogd kan je er een half uurtje later verder mee aan de slag.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5613&d=1176242339
Stap6:
Dan heb ik de tape verwijderd en de details van de paddings in Tamiya enamel neutral grey geverfd met een fijn penseeltje. Om alles wat te accentueren heb ik dan nog gedrybrusht. Hiervoor heb ik pastels, en dus geen verf, gebruikt.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5614&d=1176242350
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5615&d=1176242360
Gezien het een eerste toepassing is hiervan, ben ik toch erg tevreden met het resultaat. Nu moet nog de kevlar decal aangebracht worden, de gordels enz. Benieuwd of het poeder ook bestand is tegen veelvudige hantering. Ik vermoed van niet, dus voorzichtigheid zal geboden zijn. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
Whoooowwww!!!
Ik heb iets tegen micro flocks en andere zogezegde zetelbekledingen, maar deze vind ik TOP. Ik heb ook zo enkele potjes pigment staan in verschillende kleuren ... dat wordt proberen dus op de Skyline zetel.
:worship: :applaus: :champagne:
WOW! Dit ziet er heel goed uit. Veel beter dan wat ik tot nu toe gezien heb!!
Dat is heel knap gedaan:applaus::gas:
das een ding om te onthouden, bedankt huudo voor de gedetailleerde beschrijving en de veelvuldige foto's !
Ik heb zo even zitten denken (ja, ik heb mijn heldere momenten ...), weet ge wat een probleem zou kunnen geven? De deal zetten over het pigment ...
Dit werkelijk de allereerste keer (neen, niet "dat ik de liefde tegenkwam") dat ik een overtuigende simulatie zie van velours. Proficiat Huudo, het is je gelukt!
Niet vergeten om de madam van Verschooten (Elly was het zeker?) ook in te lichten zoals je beloofd had indien het zou lukken...
En volgende keer haal ik me ook zo'n potteke ;)
Ik heb zo even zitten denken (ja, ik heb mijn heldere momenten ...), weet ge wat een probleem zou kunnen geven? De deal zetten over het pigment ...
Deal? Decal zal je bedoelen. :D
Daar zit ik al aan te denken nog voor ik het poeder aanbracht. Maar goed, de kit heeft 3 stoelen, dus als het bij deze niet lukt, zal ik het op een andere manier moeten doen, maar ik heb er wel een redelijk goed oog in.
Niet vergeten om de madam van Verschooten (Elly was het zeker?) ook in te lichten zoals je beloofd had indien het zou lukken...
We zijn nog maar halfweg met de racestoel, decals en gordels nog, dus gelukt is het nog niet helemaal. Ik had zo het ideetje om deze teststoel apart te houden en gewoon mee te nemen volgende keer als we nog eens gaan.
In ieder geval en los van het decalvraagstukje, kan dit ook perfect om gewone zetels van straatwagens te bekleden.
Bedankt allemaal voor de reacties. :rally:
Deal? Decal zal je bedoelen. :D
Daar zit ik al aan te denken nog voor ik het poeder aanbracht. Maar goed, de kit heeft 3 stoelen, dus als het bij deze niet lukt, zal ik het op een andere manier moeten doen, maar ik heb er wel een redelijk goed oog in.
Misschien een mogeljkheid ... een paint mask en dan het wit spuiten ...
Maar nog eens ... van die stoelen val ik van mijn sokken! (en mijne stoel valt uit!):+
BSmodels
11-04-2007, 12:37
door omstandigheden een aantal projecten niet ten volle meer kunnen volgen maar dit is werkelijk subliem. Zoals al dikwijls gezegd al vele pogingen gezien maar dit :worship:
een dikke veloure pluim :D
Ik heb alleen maar één stomme opmarking van dat slipje dat je gegeven heb dat sta verkeer want die is daar vertikaal normaal in een sparco sportzetel.Huudo bedankt voor deze goede uitleg en ik ga het ook wel is proberen hoor.:rolleyes: :o
Ik wil deze stoel wel eens van dichtbij bekijken, dus meebrengen naar de meeting as vrijdag.
Het ziet er overigens "net echt" uit. :applaus:
Ik wil deze stoel wel eens van dichtbij bekijken, dus meebrengen naar de meeting as vrijdag.
Het ziet er overigens "net echt" uit. :applaus:
Enkel en alleen als je het magische woordje gebruikt, anders...
:D :+
Stoeltje komt normaal mee naar de vergadering.
Ik heb alleen maar één stomme opmarking van dat slipje dat je gegeven heb dat sta verkeer want die is daar vertikaal normaal in een sparco sportzetel.
Ik veronderstel dat je hier wil zeggen dat het in de andere richting had moeten ingesneden zijn? :confused:
Ja,dat wilde ik je zeggen want bij onze stoel was dat zo.
Enkel en alleen als je het magische woordje gebruikt, anders...
:D :+
Stoeltje komt normaal mee naar de vergadering.
Dan zal ik vrijdag "Dank U" zeggen. :p
Dat zal dan toch wel een ander type van stoel zijn. Ik heb immers een foto van de stoel uit de 307, waar ze aan de zetel uitkomen op de manier waarop ik ze ingesneden heb. ;)
Dominique
11-04-2007, 20:07
Ik vind hem prachtig (die stoel bedoel ik, niet hem ...). :+
Ik heb zelf ook eens wat poeder gekocht van Mig products, maar dan in "standaard roestkleur" met in het achterhoofd een projectje rond een oude truck of pickup of zoiets. Maar ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat dat ook kon worden gebruikt voor dit soort dingen. Mijne eurocent was nog niet gevallen, allee.
Maar misschien is dit toch nog iets grover van korrel, Mig poeierkes zijn zeer fijn van structuur. Ik zou het eens moeten kunnen vergelijken.
Probleem/misverstand opgelost. In de 307 zitten geen Sparco's, maar Recaro's.
@ Dominique,
De korrel is uitermate fijn, het zou me verwonderen moest jou "Foxbat" poeierke nog fijner zijn. We zullen ze eens naast mekaar moeten zetten. ;)
Kleine update, grote uitleg... :D
Nadat de 4 ophangingspunten klaar waren, begon het droogpassen van de kas op het chassis om te controleren of de wielen niet uit de kas komen. Dit bleek toch nog het geval, dus extra schuur en paswerk diende te gebeuren. Dat heeft een tijdje in beslag genomen, maar nu staat ie netjes op z'n poten.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5702&d=1176664411
Aangezien de interieurplaat in grondlaag staat en dra in het zilver gespoten zal worden, was het ook de hoogste tijd om de luchthapper op het dak open te maken aan de achterkant. Met een fijn vijltje en wat schuurpapier is dat netjes gelukt denk ik. 2 foto's om een zicht langs voor en langs achter te laten zien.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5703&d=1176664423
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5704&d=1176664436
Bij het droogpassen merkte ik tevens op dat de 5-spaaks reservewiel in het center te dik is om de kas op te laten rusten (zie foto om te zien hoe het uiteindelijk gemonteerd moet worden).
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5705&d=1176664448
Bij de velgen die in de kit zitten, heeft het reservewiel een specifieke uitsparnig waar de bevestiging van de kas in past. Nu had ik verschillende mogelijkheden:
1. gebruik het originele reservewiel van de kit. Het zit immers toch zo goed als weggestoken in de koffer dat je er nauwelijks wat van ziet;
2. pas het middenstuk van de 5-spaker zodanig aan dat het overeenkomt met het originele
3. verwijder het middenstuk van de 5-spaker en vervang het door het middenstuk van het reservewiel uit de kit.
Ik ben dan maar voor optie 3 gegaan. Dit leek me het meest eenvoudige en effectieve. Het reservewiel ziet er nu zo uit. Uiteraard moet het nog verder afgewerkt worden, maar voor het droogpassen was dit voldoende. Overigens moeten alle velgen nog in de lak gezet worden en verder gedetailleerd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5706&d=1176664461
Het belangrijkste voor dit weekend was dat ie mooi op zijn poten zou staan. Dat is het geval, dus nu kunnen we de volledige onderkant definitief afwerken. Daarna nog het interieur en de kas vernissen en afwerken. Nog een weekje of 3 werk. 't zou leuk zijn moest ie klaar geraken tegen de wedstrijd in Leopoldsburg.
Tevens heb ik ook nog de Recaro decal aangebracht op de stoel. Dat is goed gegaan. Afgeweekt in heet water, afdeppen, heel voorzichtig te werk gaan want hij blijft niet zitten, sol aanbrengen, blijft nog niet zitten, sol laten inwerken, nog eens sol aanbrengen en dan met de haardroger verwarmen. Hij neemt mooi de vorm van de ondergrond aan, zonder dat decalranden zichtbaar blijven.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5707&d=1176664951
Prachtige zetel.:applaus:
Je hebt er wel werk van gemaakt om het reservewiel te laten passen.
Wat is dat voor een *** kwaliteit van Tamiya? Die steun van het reservewiel en de uitstulping aan de carrosserie zijn echt om te lachen. Uw werk daarentegen niet.
De zetel heeft nog het ganse weekend in mijn hoofd gezeten, dus ik heb het pigment ook al in huis gehaald (en een extra potje voor Sennake).
Wat is dat voor een *** kwaliteit van Tamiya? Die steun van het reservewiel en de uitstulping aan de carrosserie zijn echt om te lachen. Uw werk daarentegen niet.
De zetel heeft nog het ganse weekend in mijn hoofd gezeten, dus ik heb het pigment ook al in huis gehaald (en een extra potje voor Sennake).
De uitstulping aan de carrosserie is een apart onderdeel dat tegen de kas moet geplekt worden. Is nog maar voorlopig vastgetaped voor het droogpassen. Het ziet er allemaal niet uit, maar eens gemonteerd werk je er natuurlijk niets meer van.
AHA! Daar was dus mijn zeteltje gebleven. Ik wist al niet waar het was... :D :D :+
Allemaal knap wat je hier laat zien......:applaus:
Alvast bedankt daarvoor, maar... kon jij dan zonder problemen de deur binnen bij Verschooten met uw hoofd vol zetel??? :+
Mooi werk wat je hier laat zien Huudo! Ik heb het topic eens snel doorgenomen en moet zeggen dat het er erg knap uitziet. Die panellines zijn superrealistisch zo, maar heb je nog veel plastic over in deze naden? Daarmee bedoel ik of je er niet bijna helemaal doorzit?
Tom
Mooi werk wat je hier laat zien Huudo! Ik heb het topic eens snel doorgenomen en moet zeggen dat het er erg knap uitziet. Die panellines zijn superrealistisch zo, maar heb je nog veel plastic over in deze naden? Daarmee bedoel ik of je er niet bijna helemaal doorzit?
Tom
Ik denk dat ik tot iets over de helft van de dikte gegaan ben (geschat). Dus, neen, ik zat er niet bijna helemaal doorheen. Wat essentieel is bij het uitkrassen, is het gebruik van de juiste tool - maar is dat niet altijd zo, de juiste tool gebruiken?
Verkoop jij nog van die Tools Huudo? Had er vrijdag al eentje willen vragen, maar jij had ze toen niet bij dacht ik...?
Heb van (Gulfie) denk ik ook zo iets gekregen, wat hij zelf gemaakt had, ga deze ook eens proberen.
Tom
Verkoop jij nog van die Tools Huudo? Had er vrijdag al eentje willen vragen, maar jij had ze toen niet bij dacht ik...?
Heb van (Gulfie) denk ik ook zo iets gekregen, wat hij zelf gemaakt had, ga deze ook eens proberen.
Tom
Ik heb ze eigenlijk nooit zelf verkocht. Ik heb me toen zo'n setje van SRC zelf aangeschaft en enkele uitgedeeld in Jabbeke aan enkele collega/vrienden bouwers om het eens uit te testen. Maar nu moet ik helaas toch wat zuinig zijn, anders zit ik zelf zonder.
Bijbestellen kan nog wel vermoed ik, maar ik vrees dat ze niet vlot meer verkrijgbaar zullen zijn, toch niet die van SRC, want daar draait alles op een laag pitje blijkbaar.
Voor de volledigheid nog even 2 foto's van het poeder posten dat ik gebruikt heb voor de stoelen.
Ik heb ze eigenlijk nooit zelf verkocht. Ik heb me toen zo'n setje van SRC zelf aangeschaft en enkele uitgedeeld in Jabbeke aan enkele collega/vrienden bouwers om het eens uit te testen. Maar nu moet ik helaas toch wat zuinig zijn, anders zit ik zelf zonder.
Bijbestellen kan nog wel vermoed ik, maar ik vrees dat ze niet vlot meer verkrijgbaar zullen zijn, toch niet die van SRC, want daar draait alles op een laag pitje blijkbaar.
Vermits deze schrapers PE delen zijn kan misschien iemand van dit forum hier een handeltje in starten ... :+ :o
Je kunt er ook verkrijgen bij Mediamix Hobby van het merk Corydos.
http://www.mediamixhobby.com.sg/catalog/product_info.php?cPath=3_47&products_id=4350
Grts.
BSmodels
18-04-2007, 18:30
Je kunt er ook verkrijgen bij Mediamix Hobby van het merk Corydos.
http://www.mediamixhobby.com.sg/catalog/product_info.php?cPath=3_47&products_id=4350
Grts.
ik heb er zo'n gekocht, deze zijn wel heel fijn (dun) ideaal voor 1/43 maar misschien minder voor de grotere schalen. Maar er zijn er nog andere bv crazy modeler, .....
BSmodels
18-04-2007, 18:33
Vermits deze schrapers PE delen zijn kan misschien iemand van dit forum hier een handeltje in starten ... :+ :o
ge weet wat ge moet kopen vrijdag :D
Genoeg gezemeld, tijd voor weer een kleine update.
Ben ondertussen aan de wielen begonnen. Nu ja, wielen, 1-tje is er zo goed als klaar. Als je je beperkt tot de basisdingen, zijn 4 wielen natuurlijk op 1 avond afgewerkt, er van uitgaande dat ze al gespoten zijn op voorhand natuurlijk. Afwerking zoals daar zijn moeren "aanstippen" en decals plaatsen. Als je natuurlijk ook nog ventielen gaat plaatsen, alles van de nodige smoke voorziet, deze smoke dan achteraf weer "down toned" én dan ook nog besluit om de wielmoeren van een foto-ets moerkopje te voorzien, dan ben je natuurlijk niet onmiddellijk klaar. 1 avondje werk! (1,5 uur) leverde dit wiel op.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5746&d=1177010658
Op de foto links het bewerkte wiel, rechts een exemplaar zoals het uit de doos komt.
De foto leert me verder dat ik ook het ventiel wat zal moeten "down tonen" vermits een tikje te groot. :D Het rubber moet nog wat verweerd worden, maar dat zal pas aan de orde zijn wanneer ook de kas klaar is. Kwestie dat ik weet welke band hoeveel moet vuil zijn om overeen te komen met het vuil dat ik nog op de wagen zal aanbrengen...
Op de foto links het bewerkte wiel, rechts een exemplaar zoals het uit de doos komt.
Allé gij ...
Hoe maakt gij eigenlijk uw ventielen?
Allé gij ...
Hoe maakt gij eigenlijk uw ventielen?
gewoon, gaatje boren, stukje getrokken sprue erdoor en dan op maat afsnijden. Het kopje stip ik aan met wat secondenlijm en als dat droog is, mat zwarte enamel erover.
Ziet er goed uit Huudo! 1,5uur per wiel...dure wielen gaan dat worden :)
Tom
BSmodels
20-04-2007, 17:58
gewoon, gaatje boren, stukje getrokken sprue erdoor en dan op maat afsnijden. Het kopje stip ik aan met wat secondenlijm en als dat droog is, mat zwarte enamel erover.
aha, het sjoepke is dus secondenlijm ? goed gezien !
moerkopjes zijn ook zeer mooi.
allé nog 7 te gaan :D
Ziet er goed uit Huudo! 1,5uur per wiel...dure wielen gaan dat worden :)
Tom
Alleen het beste is goed genoeg. Niet enkel voor mijn eigen modellen, maar zeker ook voor die die in opdracht gebouwd worden. ;)
Knap wat je weer boven toverd, sprakeloos:gas::applaus:
Kleine update. Dit gaat immers over zo een van die karweitjes waar je lang tijd kan aan besteden/mee verliezen zonder dat je echt wezenlijke vooruitgang ziet aan het model. Zeker bij de modellen met een ijzeren bodemplaat.
De bodemplaat dus. Aangezien ik geen enkele referentiefoto heb van de onderkant en daar de bodemplaat bovendien sowieso gereduceerd is tot het absolute minimum, heb ik de aanwijzingen op het plan dan maar eens per uitzondering gevolgd. Kwestie dat er wat kleur in zit.
Tamiya geeft een kleurenmengeling aan van "X6:2 + XF-57:1", oftewel 2 delen orangje mengen met 1 deel lederkleur. Klinkt als carbon kevlar en dat is dan ook wat ik gebruikt heb. Van Scale Motorsport, ref: SKU1224. Makkelijk zijn ze niet deze decals. Flinterdun. Nog maar naar kijken en gebarsten/gebroken. Soit, ik heb eerst van alle vlakken templates gemaakt, decals gesneden en aangebracht. Voor de gewone carbon heb ik ook decals van Scale Motorsport gebruikt, maar dan wel van het High-tech assortiment. 100x beter dan de gewone. Veel sterker, 1x sol aanbrengen, goed laten inwerken, drogen en perfect.
Op de foto vinden jullie de volgorde in dewelke ik de verschillende decals aangebracht heb. Zo heb je ook een idee hoe ik een en ander opgedeeld heb. Om maar te zeggen dat ik hier het grootste gedeelte van mijn zondagnamiddag aan gespendeerd heb. En dan te bedenken dat de auto op een plaat zal geschroefd worden en deze kant wellicht nooit meer het daglicht naar behoren zal zien... :frusty:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5882&d=1177879476
Het interieur dan. Hier dienen eerst een aantal dingen aangepast te worden. In de 307 van Thiry waren een aantal items/boxes niet aanwezig die in de fabrieksmachines wel zaten. Ook de brandblusser aan de co-piloot kant was er niet, dus ook die steun dient verwijderd te worden.
Voor het opvullen van de gaten heb ik eerst putty gebruikt... verkeerd gedacht. Waarom gebruiken we eigenlijk putty? Dat heeft me nu nog nooit deftig geholpen. Na het spuiten van de grondverf, steeds weer een putje erin. Uiteindelijk die putty eruit gehaald en de gaatjes opgevuld met 2-componenten epoxylijm. Werkt perfect. Langs onder aangebracht, waardoor de lijm zich aan de binnenkant van het interieur zich mooi egaal legde met het oppervlak. Enkel lichtjes opschuren en klaar. Daarna in Silver Leaf gespoten. Staat nu uit te harden om later deze week een vernislaagje ter bescherming te krijgen. Dan kunnen we pas echt aan het interieur beginnen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5883&d=1177879492
Oh ja, de banden zijn ook gevorderd. Nog enkele decals en ze zijn klaar. Foto's volgen als ze alle 4 af zijn.
Dat gedoe met PUT-TY heb ik ook al ondervonden, bij de grote Luigi. Denk niet dat ik het nog ga gebruiken. Ook al heb ik drie tubes ervan liggen. bovendien stinkt het nog als de pest...
Milliput is daar veel beter voor... Jouw techniek natuurlijk ook, want anders hab je dit resultaat niet. Ik denk niet dat ik voor mijn 307 hetzelfde ga doen bij de onderzijde, want zoals je zegt: je ziet het niet meer... Toch is het een meerwaarde en je moet er zelf natuurlijk heel tevreden over zijn.
Succes verder
Ik heb het dus niet over mijn hart kunnen krijgen en heb die erg propere onderkant dan toch maar wat vuil gemaakt.
Sterk verdunde "Brown Earth", van Tamiya, gemengd met mat zwart , heb ik eerst met de airbrush aangebracht. Daarna met een heel fijn penseel de fijne lijntjes erop getrokken.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5888&d=1178051210
De wielen zijn ook klaar. Ook hier hetzelfde procédé, maar dan andersom. Eerst verdunde bruine verf aangebracht, al dry-brushend. Daarna heeel lichtjes met de airbrush erover heen gegaan. De loopoppervlakken zijn gewoon met dezelfde verdunde verf "geschilderd". Door de sterke verdunning, blijft er natuurlijk niet veel hangen, maar net genoeg om vuil te zijn.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5889&d=1178051225
Zo zien de wielen er nu onder de 307 uit. Een beetje vuil, maar niet te veel.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5890&d=1178051245
Ik speel het dus iedere keer weer klaar om de kevlar decals die Tamiya meelevert voor de zetels, te verknoeien... :o Dus ook deze keer weer heb ik templates gemaakt en eigen kevlar decals gebruikt. Deze is dan nog even overschilderd met sterk verdunde smoke.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5891&d=1178051261
Bij de volgende update worden de rest van de interieuronderdelen aan u voorgesteld. :D
scoobyfreak
01-05-2007, 23:13
Velgen en banden zien er zeer mooi uit, vuil maar niet te vuil
alles ziet er eigenlijk meer dan perfect uit ;)
Ik speel het dus iedere keer weer klaar om de kevlar decals die Tamiya meelevert voor de zetels, te verknoeien...
Wat betreft de kevlar decals ... troost u, ge zijt niet de enige hoor! Ik vind die kevlar decals van Tamiya absoluut slecht in vergelijking met die van bvb Scale Motorsport.
Misschien nog iets om even op de bodem te proberen ... neem een tekenpotlood en breng hiermee zeer dunne lijntjes in de rijrichting van de auto aan. Dit simuleert hele lichte steenslag en strepen waar de kas de grond raakt. Niet tevreden? Geen nood. Gewoon met wat water verwijderen.
Ziet er mooi uit! Vooral de wielen zijn "spot-on" qua vuiligheid, niet te veel, niet te weinig. En het geeft absoluut meerwaarde aan je model!
Duval The Best
02-05-2007, 12:50
Ziet er mooi uit! Vooral de wielen zijn "spot-on" qua vuiligheid, niet te veel, niet te weinig. En het geeft absoluut meerwaarde aan je model!
Idd is mooi geweatherd vind ik de 307, niet teveel en ook niet te weinig, perfect dus !
Mooi die velgen en de zetel, knap:applaus::gas:
Man man man prachtig mooie structuur die kevlardecal en het weatheren is ook goed gelukt.
Greetz Vinnie.:gas:
Mooi zo Huudo! Die wielen zien eruit alsof ze een rally gereden hebben. (wel geen in de stromende regen ofzo :) ) Ze zien er erg realistisch uit!
Ook de bodemplaat is mooi gedetailleerd!
Ben benieuw wat het voor de rest gaat worden ;)
Tom
Wild Goose
03-05-2007, 05:40
Weeralom knap werk.
Steeds knappe en leerzame updates.
Laatste loodjes aan het chassis.
Dit metalen chassis heeft 1 groot voordeel. Er zitten 2 uitsparingen in voor moertjes. Deze worden niet gebruikt en kunnen perfect dienen voor de bevestiging op de acryl bodemplaat. Aangezien het model in een winkel zal terecht komen is dit geen overbodige luxe.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6299&d=1180386316
Tim bracht me in zijn thread over de 307 op het idee om ook de uitlaat te wijzigen. Alu buisje op maat gezaagd, wat uitgefreesd en zwart geschilderd van binnen. Bedankt Tim! :bye:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6300&d=1180386329
Gemonteerd op de auto ziet het er zo uit. Hij lijkt wat te diep te zitten, maar als de kas vastgeschroefd wordt op het chassis zou deze nog een millimetertje of zo naar voren moeten gaan. Dan zit ie perfect denk ik.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6301&d=1180386346
Hoogste tijd om aan het interieur te beginnen. De rolkooi helemaal opgeschuurd en gepast. Deze is ondertussen gelijmd en klaar om gespoten en gedetailleerd te worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6302&d=1180386362
De deurpanelen zijn ondertussen "gecarboniseerd". Niet dat je er iets van ziet op deze foto :rolleyes: , maar goed, ik zet ze er voor de volledigheid toch even bij.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6303&d=1180386809
De middenconsole dan. Hier zitten redelijk wat draaiknoppen en schakelaars op. Om deze zo realistisch mogelijk na te bootsen, heb ik eerst op iedere plaats waar zo'n draaiknop komt, een schijfje geplaatst die, eens goed gedroogd, een gaatje kregen, waarin later het knopje zal komen te zitten. Dit bleek moeilijker dan gedacht. Bij het boren durfden de schijfjes immers al eens lossen. Als ze dan al bleven zitten, zat het gaatje niet mooi in het midden. Zo'n 20 schijfjes zijn gebruikt om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Van waar de schijfjes komen? Punch & Die set, met dank aan Sennake voor de productie ervan.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6304&d=1180387986
Ook de middenconsole is in carbon maar met een ander design dan de zijpanelen deze keer. De decals is geplaatst en heeft 2x na elkaar sol gehad. het ding begint vervaarlijk te blazen... maar dat is normaal.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6305&d=1180388000
Na solbeurt 3 en 4 ziet ie er zo uit, de grote blaas linksbovenaan is stukgesneden. Hier zal later moeten gerepareerd worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6306&d=1180388011
Na een 5de en 6de applicatie van sol begint het er al op te trekken. Ik heb aardig wat zitten duwen en trekken aan de decal om het rond de omranding links boven goed te krijgen. Hierdoor is het patroon wat scheef gaan zitten, maar eens de console af is en voorzien is van X19, zal het minder hard opvallen. Laten drogen nu en later verder doen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6307&d=1180388022
Van waar de schijfjes komen? Punch & Die set, met dank aan Sennake voor de productie ervan.
Graag gedaan, maat ;)
Maar nu even over de bouw zelf: die voetjes van de schakelaars, zijn die zelf ook van carbon? Of moeten die later nog in een andere kleur geverfd worden? Want in dat geval zou ik ze pas aangebracht hebben nadat de carbondecals op hun plaats zitten.
In elk geval ziet het er wel sjiek uit en zijn de aangebrachte details een absoluut pluspunt. Ook de aluminium uitlaat is een grote verbetering.
Wat het scheeftrekken van het carbonpatroon betreft: dat kan nog weggewerkt worden hoor. Ik heb zelf al vrij dikwijls camouflagetechnieken op carbonpatronen uitgevoerd met positief resultaat. Het grijze gedeelte van de carbon is perfect overschilderbaar met gun metal, en de zwarte lijntjes worden dan met een "000-penseeltje" hertekend. Als het CF later overschilderd wordt met smoke en/of vernis zie je er niets meer van.
We blijven het volgen ;)
Mooie details, alleen spijtig dat je weinig tot niets ervan zal zien achteraf. Toen ik met de Scooby begon hebben ze mij gepushed om de deuren open te werken ... moest uw carrosserie al niet klaar zijn, man, ge wilt niet weten hoe ik u zou uitdagen ... :p :+
Tim bracht me in zijn thread over de 307 op het idee om ook de uitlaat te wijzigen. Alu buisje op maat gezaagd, wat uitgefreesd en zwart geschilderd van binnen. Bedankt Tim! :bye:
Graag gedaan hoor :bye: Ziet er puik uit verder :applaus:
Tim
Graag gedaan, maat ;)
Maar nu even over de bouw zelf: die voetjes van de schakelaars, zijn die zelf ook van carbon? Of moeten die later nog in een andere kleur geverfd worden? Want in dat geval zou ik ze pas aangebracht hebben nadat de carbondecals op hun plaats zitten.
Daar komen nog decalletjes overheen, dus van de carbon op de schakelaars zie je niets meer achteraf. Deze zijn overigens al aangebracht, maar foto's heb ik er nog niet van genomen. De middenconsole zoals hier getoond, is nog maar in de helft.
In elk geval ziet het er wel sjiek uit en zijn de aangebrachte details een absoluut pluspunt. Ook de aluminium uitlaat is een grote verbetering.
En het waard ook gij die de juiste diameter vond voor het alu buisje in de winkel.
Wat het scheeftrekken van het carbonpatroon betreft: dat kan nog weggewerkt worden hoor. Ik heb zelf al vrij dikwijls camouflagetechnieken op carbonpatronen uitgevoerd met positief resultaat. Het grijze gedeelte van de carbon is perfect overschilderbaar met gun metal, en de zwarte lijntjes worden dan met een "000-penseeltje" hertekend. Als het CF later overschilderd wordt met smoke en/of vernis zie je er niets meer van.
We blijven het volgen ;)
Ik ga het toch zo laten, mede omdat je er nog weinig van gaat zien eens de console af is en gemonteerd zit in de auto.
Mooie details, alleen spijtig dat je weinig tot niets ervan zal zien achteraf. Toen ik met de Scooby begon hebben ze mij gepushed om de deuren open te werken ... moest uw carrosserie al niet klaar zijn, man, ge wilt niet weten hoe ik u zou uitdagen ... :p :+
Niet vergeten dat deze 307 niet in mijn kast komt he. De 307 die wel in mijn kast komt, gaat normaal de deur open hebben, zodanig dat je wel wat meer van de details kan zien achteraf.
De details die ik nu aan het toevoegen ben, ga je, eens de auto klaar is, weldegelijk zien. Anders zou ik er al de moeite niet insteken. ;)
Ik zit in een dipje en dus gaat het niet zo vlot meer vooruit. Dipje wellicht te wijten aan een hele avond bouwen en amper zien wat je gedaan hebt. Bovendien moet ik nu veel met zelfgemaakte templates werken en het maken ervan gaat me niet zo goed af. In ieder geval, de middenconsole is klaar. Niet helemaal 100% naar mijn zin, maar ik moet verder. Anders riskeer ik van hier ergens vast te raken.
Wat is er nog gedaan. Ieder knopje is apart uitgesneden om het juist te laten passen op de schijfjes. De orignele decal is immers 1 grote decal voor heel de middenconsole. Daarna ben ik beginnen sukkelen (lees veel tijd gespendeerd voor niks) met onderdeeltjes uit het fameuze mishmash zakje. Veel leek goed voor het maken van de uiteindelijke knopjes, maar niks was geschikt. Indien gemonteerd mankeerde er altijd wel iets. Dus enkele avonden gespendeerd om dan uiteindelijk sprue te trekken en de knoppen hiermee te doen. Bof, het is wat het is.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6424&d=1181163632
De voetsteun aan de pilotenzijde. Voor deze 307 is het onderdeel uit de kit niet helemaal correct. De inkeping in het midden was immers dicht.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6425&d=1181163652
Opgevuld met reepjes plasticcard. Afgewerkt met epoxy putty.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6426&d=1181163665
Daarna geschuurd en voorzien van Kevlar decal. Klein detailtje al geschilderd. Het rempedaal moet nog gedaan worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6427&d=1181163685
Ik heb besloten om deze dip al bouwend te lijf te gaan. Eens zien hoever ik ga geraken, langzaam maar zeker. :D
Wild Goose
07-06-2007, 07:46
Succes Guido.
Denk er aan dat er mensen zijn die je thread met de nodige passie volgen.
Waaronder ondergetekende
Carl.
HF_INTEGRALE
07-06-2007, 08:43
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6424&d=1181163632
Holly Macaroni ...
Is dit schaal 1/1 ? :drewl:
Regards,
555
Bart.Vandecavey
07-06-2007, 08:51
Guido die middenconsole ziet er toch uit als een juweeltje hoor!
Het kan natuurlijk altijd beter, vind je van jezelf, maar ik vind het dus ook een knap staaltje werk...:drewl:
J.
Het kan natuurlijk altijd beter, vind je van jezelf, maar ik vind het dus ook een knap staaltje werk...:drewl:
J.
Ik ook, die middenconsole ziet er schitterend uit!
TOM
Knap om te zien,knap conzooltje:gas:
bartmotte
07-06-2007, 17:08
:drewl: prachtig, wat een details, wat een afwerking....
Veel tijd om te bouwen is er niet geweest de afgelopen weken, maar de werkjes zijn ondertussen hervat. De steunplaat aan de kant van de is piloot is klaar en gemonteerd. Het koppelingspedaal - of wat daarvoor moest doorgaan is vervangen door een PE exemplaar, vervaardigd van PE-afval.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6766&d=1183065188
De steun voor de copiloot is ook aangepast, aangezien er aan deze kant nog een stuk van de rolkooi hoort te zitten. De plaat op zich moet nog bekleed worden met kevlar decal.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6767&d=1183065204
Het dashboard is ook al onder handen genomen (rangerink behandeling) maar nog niet helemaal klaar. De copiloot stoel overings ook, maar ook deze moet nog gedrybrusht enz. worden. Foto's hiervan later nog als deze afgewerkt zijn. De bekabeling baart me nog altijd wat kopbrekens wegens het niet in huis hebben van het juiste materiaal. :rolleyes: Al vanalles en nog wat geprobeerd, maar niks is geschikt.
De bekabeling baart me nog altijd wat kopbrekens wegens het niet in huis hebben van het juiste materiaal. :rolleyes: Al vanalles en nog wat geprobeerd, maar niks is geschikt.
Visdraad misschien? Trouwens, ik geloof dat ik laatste meeting iets gehoord heb van een paar meter draad bestellen ... maar ik ben er niet zeker van!
Visdraad misschien? Trouwens, ik geloof dat ik laatste meeting iets gehoord heb van een paar meter draad bestellen ... maar ik ben er niet zeker van!
Inderdaad, visdraad kan je in alle diameters krijgen en dan schilderen in de gewenste kleur.
IK las van de week nog ergens een trucje om van die 'braided hoses' na te maken, je weet wel die gevlochten metalen slangen (meestal van de radiator dacht ik)
Je neemt een kabeltje op schaal, doet daar wat BMF rond en met een platte vijl druk je er het patroon in...
En wat die kabels betreft Tom, dat hebt ge goed gehoord, Domenique was ermee bezig.
Tom
Dat weet ik wel, maar daar ben ik nu niks mee. Ik zou de 307 willen klaar hebben tegen onze meeting op 13 juli. Maar aangezien ik nu die kabels niet heb, zit ik nog met wat kopbrekens over hoe en wat.
Is visdraad gaan kopen in een viswinkel geen oplossing?
Tom
Dominique
29-06-2007, 17:33
En wat die kabels betreft Tom, dat hebt ge goed gehoord, Domenique was ermee bezig.
Dat weet ik wel, maar daar ben ik nu niks mee. Ik zou de 307 willen klaar hebben tegen onze meeting op 13 juli. Maar aangezien ik nu die kabels niet heb, zit ik nog met wat kopbrekens over hoe en wat.
Er is ook nog zoiets van: "de bestelling van die kabels is al sinds 09/06 geplaatst, maar nog altijd niet binnen ..." :rolleyes:
We zijn een volle maand verder, dus tijd voor weeral een kleine update. Langzaam maar zeker gaat het verder.
De voetsteun voor de co is nu ook klaar en gemonteerd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7054&d=1185721272
Het dashboard dan. Ranger Ink gebruikt, geverfd met donkergrijs en gedrybrusht. Schakelmechanisme aan het stuur in CF, maar de PE onderdelen zijn aan het raampje gebleven omdat de plasticparts iets handelbaarder leken voor de CF. Extra draadje voor additioneel realisme.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7055&d=1185721285
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7056&d=1185721293
De stoel van de piloot werd ook verder afgewerkt. Gespen zijn van de Tamiya PE set, de gordels zijn van SRC. Deze zijn wel lichtjes bijgeverfd voor de juiste kleurstelling. Intercom draadje en connector zijn toegevoegd alsook het drinkbuisje. De stoel van de co is nu aan de beurt, maar dat is voor de volgende update.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7057&d=1185721304
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7058&d=1185721313
Alweer een update om U tegen te zeggen dat dashboard jongen :drewl: :drewl:
Grts Vinnie.:gas:
Een zeer mooie update Guido! Dat dashboard ziet er schitterend uit! Mooie de techniek toegepast.
Tom
Prachtige zetel, zeker met zo'n gordels. Ook je dashboard mag er wezen.
Daar ik bij een volgend project nog eens wil experimenteren met PE voor de gordels heb ik nog een vraagje;
Kan je een foto tonen waarbij je het gedeelte waarop je je achterwerk plaatst beter te zien is. Dank bij voorbaat.;)
Kan je een foto tonen waarbij je het gedeelte waarop je je achterwerk plaatst beter te zien is. Dank bij voorbaat.;)
Hela hela, geen sexfoto's in het modelbouwforum eh :+
Guido,
Wat voor draad heb je gebruikt voor de helm-connectie op de riemen van de stoel?
Ik heb woorden tekort,ik blijf maar kwijlen:)
straffe toebak
01-08-2007, 14:34
Ik vind dit ook werkelijk PRACHTIG !!!
Vooral ook die console ... . Hoe worden die ringetjes bevestigt rond de knoppen op de console? Zijn dit decals?
Guido,
Wat voor draad heb je gebruikt voor de helm-connectie op de riemen van de stoel?
Model Factory Hiro, setje van 0.4mm als ik me niet vergis en bevat de kleuren rood, geel, blauw en zwart. Het blauwe drinkbuisje is doorzichtige visdraar geverfd met clear blue. De connectoren komen uit mijn "mish-mash" doosje.
mish-mash = kleine metalen (horloge) onderdelen.
Ik vind dit ook werkelijk PRACHTIG !!!
Vooral ook die console ... . Hoe worden die ringetjes bevestigt rond de knoppen op de console? Zijn dit decals?
Dat staat in detail, inclusief stap-voor-stap foto's, uitgelegd eerder in deze thread. Je moet anders maar eens van in het begin alles uitvlooien. ;)
Voila, project is gecrasht. :mad:
Vernist met de fameuze Gunze Mr.Hobby spuitbus om zeker te zijn dat er geen fratsen zouden gebeuren. Welnu, ook deze vernis is niet vrij van fouten. Op de motorkap niks anders dan blaasjes en over gans de auto witte spikkeltjes die er niet uitgaan. 307 steekt ondertussen in de remolie en ik kan op zoek gaan naar een nieuwe decalsheet.
Zoals op het begin van deze thread aangegeven ging ik er 2 bouwen. Eentje voor mezelf en eentje voor iemand anders. Helaas heb ik bij het model voor mij de deur er al uit gehaald, want anders had ik die kas kunnen gebruiken om verder te doen. Hopelijk duurt het decaperen niet te lang, want anders zou ik de motivatie wel eens durven verliezen om nog verder te doen.
Schijt spuitbussen. :fight:
Ja dat is wel veel minder Guido...Dus Gunze is toch nog niet het-van-het...
Tom
Aiaiai, wat een ramp :(
Maar om uit te vissen wat er nu eigenlijk fout gegaan is, ware het niet slecht dat je de exacte omstandigheden eens zou kunnen omschrijven. Ik weet dat je kas zeker lang genoeg gedroogd heeft en met sol bewerkt is, dus dat kunnen we al uitsluiten. De bus vernis dan: was dat een splinternieuwe? Was ze verwarmd? Is het ongeval gebeurd bij het zetten van een mistlaag? Verschenen de blaasjes onder de decals of in de vernislaag? Misschien zijn er nog andere elementen die vermeld moeten worden?
Maar eerst (ik weet hoe ik zelf zou zijn) neem je maar eens gerust de tijd om te bekomen van deze tegenslag. Je hoofd zal nu zeker niet naar "fouten uitvissen" staan en dat is zeer begrijpelijk. Maar ook uit dit modelbouwdal zal je uiteindelijk wel terug uitkomen hoor ;)
Splinternieuwe spuitbus, verwarmd met net geen kokend water, standaard procedure quoi. Decals gereinigd met compound. Blazen kwamen van onder de decals en de witte vlekken uit de bus.
Ik ga er verder geen aandacht meer aan besteden over het hoe en waarom. Gunze vernis uit een busje komt er niet meer in en spuiten met eendert welk busje is vanaf nu ook "not done" in mijn atelier. Decanteren en dan airbrushen, zonder uitzondering. En zeggen dat ik dit eigenlijk van plan was te doen. :frusty: Maar goed, decaperen is nu de boodschap.
Zeer spijtige zaak.jaja gunze vernis,zie mijn focus marlboro. Voor mij alleen nog tamiya, ik had daar vroeger nooit problemen mee.
En kunt ge met decanteren dat niet aan de hand krijgen? Waarschijnlijk omdat de drijfgassen er dan uitzijn...?
Tom
Owwww... Zouden ze dan toch de inhoud veranderd hebben??
Met Gunze heb ik het ook eens voorgehad. Remember de Lancer? Daar was de motip-lak gaat reageren... Het kan dus toch, maar is zeldzaam.
Van hieruit mijn medeleven voor deze crash !!
Dominique
16-09-2007, 17:24
Ik zou het ook op de drijfgassen steken. Decanteren dus om dat in het vervolg al uit te sluiten.
Maar ja, het kwaad is intussen geschied, en ge zit er mee. Maar zoals hierboven al gezegd: neem de tijd om het koppeke te clearen en dan komt de goesting om te hervatten vanzelf. Kijk eens naar de rest van het project. Het zou toch zonde zijn om dat te laten vallen?
Owwww... Zouden ze dan toch de inhoud veranderd hebben??
Met Gunze heb ik het ook eens voorgehad. Remember de Lancer? Daar was de motip-lak gaat reageren... Het kan dus toch, maar is zeldzaam.
Van hieruit mijn medeleven voor deze crash !!
Reageert Gunze op Motip dan? Mijn Yamaha is ook met motip gespoten, beter geen gunze overspuiten dan???
Tom
Sorry to hear this! Maaaaaar...dees doet me dus enorm denken aan mijn ervaringen met mijn laatste porsches hé! Remember al mijn vragen rond mijn ervaringen met het vernissen van mijn Porsche 935 Turbo en mijn Seikel Porsche?
G.
Reageert Gunze op Motip dan? Mijn Yamaha is ook met motip gespoten, beter geen gunze overspuiten dan???
Tom
Ja en neen...
Mijn Luigi reageerde niet op de Gunze. De blauwe Xsara reageerde ook niet op Gunze. Terwijl de Lancer dat wel deed, maar dat was op de semigloss...
Voor zover ik weet gaat het 99% van de gevallen goed. Welke blanke lak zet je anders over je (prachtige) motoren?
Ja en neen...
Mijn Luigi reageerde niet op de Gunze. De blauwe Xsara reageerde ook niet op Gunze. Terwijl de Lancer dat wel deed, maar dat was op de semigloss...
Voor zover ik weet gaat het 99% van de gevallen goed. Welke blanke lak zet je anders over je (prachtige) motoren?
Dank u! Normaal altijd Gunze... Deze keer ga ik de Motip vernis eens proberen. Heb een test met decals uitgevoerd en ging goed dus hopen dat het ook goed gaat op het model :)
BSmodels
16-09-2007, 19:28
verdomme Guido da's om de muren op te lopen :frusty:
effe laten rusten en daarna doen wat er in je hoofd zit ;)
Bedankt voor het medeleven. :)
De decals zijn er ondertussen al af, wat dus wil zeggen dat de vernis ook al opgelost is. Vraag is nu hoe snel het zilver eraf gaat komen. Het project zal niet echt gaan stilliggen want ik kan me immers nu even concentreren op mijn eigen versie. Stay Tuned!
...
Eigenlijk is er niks gebeurd, want ik probeer gewoon maar de meest gelezen thread in de modelbouw en op DePaddock te genereren. Zit al bijna aan 8.000 views met meer dan 200 replies en er is enkel nog maar het chassis klaar. Op zich al een prestatie, toch? :D :D :+
Er bestaan ergere dingen in het leven die je kunnen overkomen. Het volstaat om even te denken aan wat er in Schotland gebeurd is dit weekend om alles weer in het juiste perspectief te plaatsen. ;)
Tja, wat moet ne mens hier nog aan toevoegen. Ik denk wel dat ge de volgende keer terug op je eigen manier te werk zult gaan, en het resultaat zal wel volgen, daar ben ik dan weer zeker van.
Voilà, weer ne replie erbij.;)
Er bestaan ergere dingen in het leven die je kunnen overkomen. Het volstaat om even te denken aan wat er in Schotland gebeurd is dit weekend om alles weer in het juiste perspectief te plaatsen. ;)
:agree:
Het zilver komt ook snel los maar blijft lang op de carrosserie hangen, afwrijven met een borsteltje kan helpen.
Je zal nu zeker wel tijd hebben om aan de deur en dito opening te werken. I want to see that progress.
:worthless:
Eigenlijk is er niks gebeurd, want ik probeer gewoon maar de meest gelezen thread in de modelbouw en op DePaddock te genereren. Zit al bijna aan 8.000 views met meer dan 200 replies en er is enkel nog maar het chassis klaar. Op zich al een prestatie, toch? :D :D :+
Dus, als we het eigenlijk samenvatten en analyseren ... gewoon veel geluld en weinig gebouwd! :saythat: Tja, ook een kunst op zich :+ :p :+ :p
(Toegegeven, 't was een open goal, niet?)
Wild Goose
17-09-2007, 11:39
Oei, dit vind ik zeer spijtig Guido. :o
Veel succes met het andere model.
ai ai ai wreed gewoon en jammer :o :frusty:
Keep on going mate ;)
Grts Vinnie :gas:
Bon :), tijd voor een kleine update dan maar.
De 307 ligt nog altijd in de remolie en eerlijk gezegd heb ik geen idee van de status, want ik ben sedert niet meer gaan zien... :D Is ook niet zo belangrijk, want ik geef er een andere lap op.
Aangezien ik 2 307 kits had, heb ik er de dan maar 2de bijgehaald (in afwachting van.) En aangezien er uiteindelijk veel meer werk in het interieur al gekropen is dan verwacht (console, stoelen enz.) heb ik me dan toch maar laten overhalen om, jawel, de 307 met een geopende deur te bouwen. Anders zou er van al dat werk uiteindelijk niets meer overblijven. Een deur uithalen is natuurlijk 100x rapper gezegd dan gedaan, dus het gaat een hele klus worden - zo ben ik ook zeker dat het aantal views en replies zal blijven groeien... :D
Ik ga immers proberen om jullie stap voor stap te laten meekijken hoe één en ander verloopt. Of het gaat lukken weet ik niet, 't is de eerste keer dat de deur eruit gaat, dus dat wordt afwachten. Zo ben ik er bijvoorbeeld nog niet uit of dat de deur nu "fix" of scharnierend gaat gebouwd worden.
In ieder geval, dit is waar ik nu sta. Deur eruit en het zijpaneel uitgesneden. Vorige meeting was ik al zover, dus ik heb vooral ledig gehouden met bekijken, passen en zien hoe ik nu verder moet. Ben ondertussen met een zijprojectje begonnen om de motivatie erin te houden, maar daarover later nog meer.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7716&d=1191874055
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7717&d=1191874064
To spuitbus or not to spuitbus... - Zero Paints
Geen spuitbussen dus niet meer, dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Hierbij kwam ik uit op "Zero Paints". Dit is een 2 componenten lak op acrylbasis welke verkocht worden in busjes van 60ml. 2 componenten wil dus zoveel zeggen als kleur en vernis apart. Zero Paints zijn te verkijgen via www.hiroboy.com, waar ik ze dus ook besteld heb. Ik heb voor een lichtgrijze primer gekozen en mica silver als kleur. Verder wordt de verf al voorverdund geleverd, waardoor je ze onmiddellijk zou moeten kunnen spuiten. Ze ziet er in ieder geval al ok uit en ook de geur is in orde - toch belangrijk bij verf... :)
Wat het allemaal gaat worden, is nog even afwachten maar ook hier zal je kunnen meevolgen in detail.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7718&d=1191874073
We zijn weer vertrokken. :D
Ben ondertussen met een zijprojectje begonnen om de motivatie erin te houden, maar daarover later nog meer.
...
Ze ziet er in ieder geval al ok uit en ook de geur is in orde - toch belangrijk bij verf... :)
Geef het maar toe, volgens mij hebt ge gewoon een paar weekjes Uzelf high zitten dampen boven een plasticzakske met Zero-Paint. Klein nevenprojectje omwille van de motivatie heet dat dan... :+ ;)
Geef het maar toe, volgens mij hebt ge gewoon een paar weekjes Uzelf high zitten dampen boven een plasticzakske met Zero-Paint. Klein nevenprojectje omwille van de motivatie heet dat dan... :+ ;)
En er ontbrak al een vijs ... :p :+ :Offtopic:
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de zero-paint. Heb zelf al 2 potjes staan (555 Monte Carlo Blue en Marlboro red), maar nog geen tijd gehad om ze te gebruiken.
Zero paint is er dus niet alleen om Zero's mee te painten eh :+
http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal4/3501-3600/gal3566_Zero_Salamone/01.jpg
Ik ben eerlijk gezegd ook wel eens benieuwd naar de resultaten, want Tamiya spuitbuskes allemaal goed en wel, maar het gamma is sowieso beperkt en bij Hiroboy kan je elke gewenste kleur "op maat" verkrijgen. Dit biedt dus echt wel toekomstperspectieven...
Zero paint is er dus niet alleen om Zero's mee te painten eh :+
http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal4/3501-3600/gal3566_Zero_Salamone/01.jpg
Ik ben eerlijk gezegd ook wel eens benieuwd naar de resultaten, want Tamiya spuitbuskes allemaal goed en wel, maar het gamma is sowieso beperkt en bij Hiroboy kan je elke gewenste kleur "op maat" verkrijgen. Dit biedt dus echt wel toekomstperspectieven...
En de'n deze is dus weeral tester van dienst... Op naar hét idee van 2009! :D
Zal deze zeker volgen omwille van de te gebruiken verf.;)
Grts Vinnie.:gas:
En de'n deze is dus weeral tester van dienst... Op naar hét idee van 2009! :D
Ah ja, want het idee van 2008 is al uitgeroepen, net als dat van 2007 ;)
Voor een goede verstandhouding:
Idee van 2007 : mishmash
Idee van 2008 : Rangerink
Idee van 2009 : Zero paints (?)
Mmm, misschien kunnen we de ideeën van het jaar allemaal met 1 jaartje naar voren schuiven ... :+ :+ :+
Ik heb die zero-paints ook staan voor twee Yamaha's. Ik heb er al enkele reviews over gelezen en die waren toch goed. Laten we hopen dat het werkelijk waar is...
Tom
BSmodels
09-10-2007, 18:25
Ik heb die zero-paints ook staan voor twee Yamaha's. Ik heb er al enkele reviews over gelezen en die waren toch goed. Laten we hopen dat het werkelijk waar is...
Tom
zero-paints zijn inderdaad "hot" tegenwoordig. Ik denk ook niet dat aan de kwaliteit moet getwijfeld worden. Het gaat misschien een beetje raar aanvoelen om na het spuitwerk uw body "mat" te zien staan. Maar het beste moet dan nog komen nl. de vernis. Heb je die ook al gekocht ? Het is maar dat er in het Leuvense wel een paar liter in omloop zijn ;)
gofastfreddy
09-10-2007, 19:34
ik weet wel dit is :Offtopic: maar waar koop je zero paint , en is dit alleen in flacons of is het ook mogelijk om ze in spuitbus te verkrijgen
Zero Paints zijn te verkijgen via www.hiroboy.com, waar ik ze dus ook besteld heb.
En alleen flacons, dus enkel geschikt voor de airbrush.
Nog even off-topic...De Gunze vernis zou heel goed samen gaan met de zero paints. Zero heeft ook een vernis in hun gamma, twee componenten vernis...
De peugeot zal er nog prachtiger uit gaan zien met deze lak!
Tom
Zit ik me luidop af te vragen of hier eigenlijk wel gelezen wordt wat ne mens neertikt. Doet je verwondert opkijken waarom je al die moeite doet om alles neer te tikken. :rolleyes:
Zoals al gezegd door Sennake: kopen doe je dat bij
www.hiroboy.com (http://www.hiroboy.com)
Kwestie dat iedereen het gehoord heeft en ook zoals gezegd:
Geen spuitbussen meer in mijn kot!
is dat duidelijk genoeg zo...?
:D :D
gofastfreddy
10-10-2007, 04:16
Zit ik me luidop af te vragen of hier eigenlijk wel gelezen wordt wat ne mens neertikt. Doet je verwondert opkijken waarom je al die moeite doet om alles neer te tikken. :rolleyes:
Zoals al gezegd door Sennake: kopen doe je dat bij
www.hiroboy.com (http://www.hiroboy.com)
Kwestie dat iedereen het gehoord heeft en ook zoals gezegd:
Geen spuitbussen meer in mijn kot!
is dat duidelijk genoeg zo...?
:D :D
dus via die link , en geen suitbussen he :D :p .
heb het nu zeker gelezen hoor , goed om te weten , zal deze eens aan mijn schoonbroer bezorgen , kzn hij dat eens testen .
en nu weer naar de 307 :D
Voila, project is gecrasht.
Vernist met de fameuze Gunze Mr.Hobby spuitbus om zeker te zijn dat er geen fratsen zouden gebeuren. Welnu, ook deze vernis is niet vrij van fouten. Op de motorkap niks anders dan blaasjes en over gans de auto witte spikkeltjes die er niet uitgaan. 307 steekt ondertussen in de remolie en ik kan op zoek gaan naar een nieuwe decalsheet.
Zoals op het begin van deze thread aangegeven ging ik er 2 bouwen. Eentje voor mezelf en eentje voor iemand anders. Helaas heb ik bij het model voor mij de deur er al uit gehaald, want anders had ik die kas kunnen gebruiken om verder te doen. Hopelijk duurt het decaperen niet te lang, want anders zou ik de motivatie wel eens durven verliezen om nog verder te doen.
Schijt spuitbussen.
Schreef onze Guido...
Guido hopelijk kom je het nooit meer tegen maar moest het zo zijn kan je mss je gecrashte body aan mij overlaten om te slotten? Witte spikkeltjes of niet, we spuiten er nog enkele bij en hebben een sneeuw effect.
Dan had jij een nieuwe body van mij gekregen en moest ik niet meer die moeilijke decals aanbrengen...
Wat denk je?
J.
Guido, je gebruikt hier moerkopjes in fhoto-ets maar in het pe setje van Tamiya zitten er toch geen in? Waar haal je ze dan?
J.
Guido, je gebruikt hier moerkopjes in fhoto-ets maar in het pe setje van Tamiya zitten er toch geen in? Waar haal je ze dan?
J.
Ik heb daar een apart setje van gekocht. Merk was Scale Race Cars, maar die bestaan ondertussen al meer dan een jaar niet meer. Maar, ik geloof dat Scale Motorsport er ook heeft. Je moet anders een kijken op www.scalemotorsport.com .
Domino (http://www.modelkits.be/main.php?action=productenmodelbouw&naam=scalemotorsport&categorie=18&categorienaam=Finishing%20Equipment&pagina=1) heeft ze, maar momenteel niet voorradig.
Artikel: SMS08117
Omschrijving: Nuts, Bolts, Washers, Dzus, philips head fasteners All scales
Ok, bedankt...ik zal de site van Domini in de gaten houden.
J.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.