PDA

View Full Version : Ferrari Modena 360 GTC


bartmotte
20-01-2007, 23:34
Ben met deze volop bezig,
een Tamiya 360 modena + een resin kit aangeschaft van renaissance
om er een GTC versie van te maken.
ik ga er geen raceversie van maken met sponsers e.d. maar een gewone pure witte versie

http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod1.jpg
zoals je ziet is de gtc versie pakken breder dan de originele kast
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod2.jpg

Luchtbelletjes uitgeboord...
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod3.jpg

Om ze te vullen met tamiya putty
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod4.jpg

Heel wat schuurwerk, daarna in de grijze grondverf, daarna terug geschuurd
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod5.jpg

daarna een paar witte grondlagen gegeven om met pure white te lakken
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod6.jpg


http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod7.jpg

Wild Goose
21-01-2007, 00:19
Dit ziet er ferm uit.

Een te volgen thread.

Succes Bart

Gulfie
21-01-2007, 00:27
Ik heb de indruk dat door je vele lagen verf (primer, witte grondlak, ...) de panellines van de deuren en andere details verdwenen zijn. Spijtig. Misschien een reden om in de toekomst

- te proberen met minder lagen lak en dunner te spuiten
- de panel lines uit de diepen

bartmotte
21-01-2007, 00:54
Ik heb de indruk dat door je vele lagen verf (primer, witte grondlak, ...) de panellines van de deuren en andere details verdwenen zijn. Spijtig. Misschien een reden om in de toekomst

- te proberen met minder lagen lak en dunner te spuiten
- de panel lines uit de diepen

ik moet je gelijk geven, maar om de kast wit te krijgen heb ik veel verf moeten zetten, vandaar dat de panellines inderdaad gevuld zijn.
ene.. tis ook de eerste keer dat ik me aan een rsin kit waag.

panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...
met de airbrush spuiten ipv spijtbusjes kan natuurlijkal een verbetering zijn

Loeten
21-01-2007, 01:40
Of je spuitbussen verwarmen, dan komt er "dunnere" verf uit. Door de hoge druk heb je geen dikke laag.

Grtzzzz

Sennake
21-01-2007, 01:53
tis ook de eerste keer dat ik me aan een rsin kit waag.
panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...

Dat is een beetje tegenstrijdig natuurlijk: resin kits hebben per definitie ondiepe panellines door het gietproces, en eisen gewoon om dieper uitgekrast te worden. Langs de andere kant is het ook wel zo dat het materiaal zich veel beter leent tot het uitdiepen vanwege het relatief gemak waarmee je door de resin heen krast, vanwege het gemak waarmee een eventuele uitschuiver terug weggeschuurd kan worden, en vooral vanwege het feit dat resin bodies uit veel dikker materiaal bestaan dan plastic wat je de kans geeft om werkelijk 1 à 2 mm diep te krassen wat een super realistisch effect geeft. Je zou zweren dat de deuren en/of koffer werkelijk opengaat als je naar een resin model met uitgekraste panellines kijkt. Geen stift meer nodig om de lijnen in te kleuren : de diepte zorgt voor een natuurlijk lichteffect van de panellines.

Voorbeeldje van een eveneens witte auto (de panellines zijn NIET ingekleurd):

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_sports_cars/1969_porsche_917lh/1969_porsche_917lh_16.jpg

Wild Goose
21-01-2007, 02:56
Of je spuitbussen verwarmen, dan komt er "dunnere" verf uit. Door de hoge druk heb je geen dikke laag.

Grtzzzz

Dat helpt ook, ik zet mijn busjes altijd aan de bakkersoven. :)

bartmotte
21-01-2007, 14:01
Dat is een beetje tegenstrijdig natuurlijk: resin kits hebben per definitie ondiepe panellines door het gietproces, en eisen gewoon om dieper uitgekrast te worden. Langs de andere kant is het ook wel zo dat het materiaal zich veel beter leent tot het uitdiepen vanwege het relatief gemak waarmee je door de resin heen krast, vanwege het gemak waarmee een eventuele uitschuiver terug weggeschuurd kan worden, en vooral vanwege het feit dat resin bodies uit veel dikker materiaal bestaan dan plastic wat je de kans geeft om werkelijk 1 à 2 mm diep te krassen wat een super realistisch effect geeft. Je zou zweren dat de deuren en/of koffer werkelijk opengaat als je naar een resin model met uitgekraste panellines kijkt. Geen stift meer nodig om de lijnen in te kleuren : de diepte zorgt voor een natuurlijk lichteffect van de panellines.

Heb nog een opel manta 400 resin 1/24 klaarliggen, zal me daar misschien eens aan wagen om de panellines uit te krassen, en hopelijk zonder schuivers waar ik schrik van heb...

BSmodels
21-01-2007, 15:37
panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...
met de airbrush spuiten ipv spijtbusjes kan natuurlijk al een verbetering zijn

leuk project om te volgen, ne witte ferrari komt ge ook niet veel tegen....

Inderdaad spijtig van de panellines, temeer dat ze op een witte kas zowiezo minder goed uitkomen als ze niet diep genoeg zijn uitgekrast.
Maar laat het je niet ontmoedigen, ik kras mijn panellines ook nog niet diep genoeg uit. Bij mij is het eerder een kwestie van niet diep genoeg durven te gaan :+ . Breed zijn ze meestal genoeg, het is enkel de diepte die telt ;)

bartmotte
21-01-2007, 19:38
De zijpanelen aan de motor heb ik in de carbon gezet.
Was niet makelijk gezien de 'ambetante' vorm maar met wat microsol is het toch aardig gelukt
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod10.jpg
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod11.jpg

Voor de gordels heb ik het dunne lood gebruikt (van een goede fles wijn)
verder afgewerkt met de photo edge parts van de kit.
Het achterpaneel heb ik in kevlar gezet.
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod12.jpg
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod13.jpg

ook de achterspoiler zet ik in het carbon
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod14.jpg

Gèrre
21-01-2007, 20:08
wel leuk gevonden van die gordels :)

Gulfie
21-01-2007, 20:09
Een tip voor de volgende keer ...

- als je nog lood gebruikt voor de gordels, snij ze dan eerst en spuit ze erna. Nu heb je een snijrand die zilverkleurig is terwijl de beide oppervlakken rood zijn. Dat steekt fel af.

- probeer je bedrading op schaal te maken. Meet eens de diameter van de draden die je nu gebruikt hebt en doe die maal 24 ... je zal zien dat dat enorme kabels zijn! Gebruik hiervoor eens visdraad (te krijgen in verschillende maten) die je met secondelijm op zijn plaats kleeft en dan zwart schildert.

Carbon decals zijn goed gezet ... setting solutions zijn inderdaad een mooie hulp

bartmotte
21-01-2007, 20:19
Bedankt voor de tips...
Nu de zetel in de auto staat met de ramen erin kan je het niet meer zien,
maar zal er rekening mee houden de volgende keer. Die tip van de fles wijn kwam trouwens ook van U, waarvoor dank !

Heb nu bij domino verschillende kabeltjes besteld, voor deze gebruikte ik draadjes uit een utp kabel, op de foto lijken ze imens, in het echt vind ik het best meevallen. Die visdraad is dat plooibaar en makelijk bewerkbaar ?? of alleen gebruiken bij rechte stukken??

Gulfie
21-01-2007, 21:12
Bedankt voor de tips...
Die visdraad is dat plooibaar en makelijk bewerkbaar ?? of alleen gebruiken bij rechte stukken??

Is goed plooibaar en bewerkbaar en in bochten te leggen, alleen spiralen maken kan niet.

Op bijgaande foto kan je een deel zien van de bedrading die ik in mijn Subary gebruikt heb, en die is voor 90% uit visdraad gemaakt.

commanderke
21-01-2007, 21:20
Schoon begin, ik blijf dit volgen

Guido
22-01-2007, 17:27
Interessant om te volgen. De manier waarop je resin luchtbellen te lijf gaat is nieuw voor mij. Ik heb het nog niet gezien dat ze gewoon uitgeboord worden en dan weer opgevuld.

Waar ik niet zo begrijp, is het feit dat je de auto gewoon wit spuit. Is natuurlijk een kwestie van smaak, maar zo een racebody schreeuwt natuurlijk om een race livery - allez, volgens mij he. ;)

Dominique
22-01-2007, 21:29
Interessant om te volgen. De manier waarop je resin luchtbellen te lijf gaat is nieuw voor mij. Ik heb het nog niet gezien dat ze gewoon uitgeboord worden en dan weer opgevuld.
Ik ben geen resinspecialist, maar ik heb altijd gehoord dat luchtbellen uitgeboord moeten worden. Dit is volgens mij dus de juiste manier van werken.

Sennake
22-01-2007, 21:51
De manier waarop je resin luchtbellen te lijf gaat is nieuw voor mij. Ik heb het nog niet gezien dat ze gewoon uitgeboord worden en dan weer opgevuld.

Wel, meestal zijn de luchtbellen in resin erg moeilijk om op te vullen omdat er maar een klein stukje van de luchtbel aan de oppervlakte zit en je ze dus niet gemakkelijk kan opvullen. Door ze een beetje uit te boren zodat de opening aan de oppervlakte even groot is als de luchtbel zelf, kan je ze veel makkelijker opvullen met putty. Ze helemaal doorboren zoals Bartmotte in het dak gedaan heeft is nu ook weer niet nodig vind ik. Maar dat is iedereen zijn eigen goesting.

Ik heb er een tekeningetje bijgemaakt om mijn uitleg te verduidelijken.

Loeten
22-01-2007, 22:33
Je hebt precies uw roeping als schoolmeester gemist si...

:+ :+ :+

Sennake
22-01-2007, 23:05
Je hebt precies uw roeping als schoolmeester gemist si...

:+ :+ :+


Oh maar ik heb in mijn tijd als peletonscommandant veel les gegeven aan miliciens hoor... Alleen niet over modelbouw natuurlijk ;)

bartmotte
23-01-2007, 01:01
Interessant om te volgen. De manier waarop je resin luchtbellen te lijf gaat is nieuw voor mij. Ik heb het nog niet gezien dat ze gewoon uitgeboord worden en dan weer opgevuld.

Waar ik niet zo begrijp, is het feit dat je de auto gewoon wit spuit. Is natuurlijk een kwestie van smaak, maar zo een racebody schreeuwt natuurlijk om een race livery - allez, volgens mij he. ;)

vond dit de beste mannier om de bellen te lijf te gaan.
Met de tamiya putty waren de gaatjes makelijk te vullen, en te schuren.
ivm kleur, das voor iedereen een persoonlijke keuze, ik vind gewoon "clean wit" mooi voor een ruig beest als deze...:cool:

BSmodels
23-01-2007, 17:50
ivm kleur, das voor iedereen een persoonlijke keuze, ik vind gewoon "clean wit" mooi voor een ruig beest als deze...:cool

inderdaad, dacht in het begin ook van "puur wit" , wat gaat dat geven. Maar met hier en daar wat carbon komt dat wel goed ;)

Gèrre
23-01-2007, 19:57
Clean wit zal wel mooi zijn op deze wagen, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar zwart of zoals Huudo als zei: een race livery

bartmotte
23-01-2007, 21:14
Betere foto's volgen later in de gallerij

***Gelieve je foto's te verkleinen tot maximaal 800x600 resolutie - dank u.
Meer informatie omtrent de grootte van afbeeldingen vind je hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=6012).***

Wild Goose
23-01-2007, 21:42
Bart, foto's 800x600 max.;)

bartmotte
25-01-2007, 23:18
Betere foto's volgen dit weekend in de gallerij

http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod15.jpg
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod16.jpg
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod17.jpg
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod18.jpg

Lester
26-01-2007, 20:51
Ik vind het een zeer sjiek maschien, ook in het wit vind ik het iets speciaals.
:applaus:

J.

Gèrre
26-01-2007, 20:57
ff een vraagje: dat interieur ? zat dat bij de kit van tamiya od was deze ook in resin ?

scoobyfreak
26-01-2007, 21:05
Ziet er zeer mooi uit, buiten de spoiler er zitten hier en daar putjes ofzo in.

bartmotte
27-01-2007, 00:15
ff een vraagje: dat interieur ? zat dat bij de kit van tamiya od was deze ook in resin ?
de stoel en de brandblusser zijn van de resin kit, de rest is tamiya

bartmotte
27-01-2007, 00:16
Ziet er zeer mooi uit, buiten de spoiler er zitten hier en daar putjes ofzo in.

De spoiler heb ik overtrokken met een carbon decal,
betere foto's volgen;)

Dominique
27-01-2007, 01:43
Ik vind het wel iets hebben, zo een witte Ferrari. Het is eens iets anders dan het obligate rood, geel of blauw.

2 kleine aandachtspuntjes misschien? (kwestie van de volgende nog beter te bouwen):
Voor wat betreft het logo op de achterklep, ik zou dat iets rechter hebben gezet. In vergelijking met het logo op de zijschildjes en dat op de neus lijkt het me of dit achteraan iets te veel naar links gedraaid staat.
De spoiler had misschien iets meer cleaning kunnen gebruiken voordat je hem met carbon overtrok. Zo had je voorkomen dat de randen er ietwat gekarteld uitzien.
Verder vind ik hem wel leuk. Laat de volgende almaar opdraven!

Wild Goose
27-01-2007, 02:30
Ik vind het wel iets hebben, zo een witte Ferrari. Het is eens iets anders dan het obligate rood, geel of blauw.

2 kleine aandachtspuntjes misschien? (kwestie van de volgende nog beter te bouwen):
Voor wat betreft het logo op de achterklep, ik zou dat iets rechter hebben gezet. In vergelijking met het logo op de zijschildjes en dat op de neus lijkt het me of dit achteraan iets te veel naar links gedraaid staat.
De spoiler had misschien iets meer cleaning kunnen gebruiken voordat je hem met carbon overtrok. Zo had je voorkomen dat de randen er ietwat gekarteld uitzien.
Verder vind ik hem wel leuk. Laat de volgende almaar opdraven!

Ik vind dat ook zeer mooi in het wit.

Deze was gebaseerd op die van Essen, waar we samen naartoe geweest zijn.

http://i102.photobucket.com/albums/m95/Vazily/Essen%20Motorshow%202006/Vazily-DSC_7947.jpg

Gèrre
27-01-2007, 15:11
de stoel en de brandblusser zijn van de resin kit, de rest is tamiya

Ah merci ben van plan deze ook eens te maken maar dan met de decals van renaissance van de 24 van spa.
pfff kheb zoveel plannen ma nog geen tijd :(

bartmotte
28-01-2007, 17:25
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod20.jpg

http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod23.jpg