PDA

View Full Version : Porsche 550 Spyder 1/43 ... superdetailed


Gulfie
22-01-2007, 14:24
Het volgende project even voorstellen. Een Porsche 550 Spyder op 1/43. Velen zullen deze wagen beter kennen als je over 'Little Bastard' spreekt, de wagen waarmee James Dean verongelukte.

Dit project wordt een beetje anders dan de anderen. Ik heb al genoeg deuren opengewerkt, ... dus nu wil ik een stapje verder gaan. De bedoeling is om een model te bouwen waarvan het motorcompatiment zichtbaar is, de koffer ruimte vooraan, de linker deur open, ... en omdat het hier over een spyder gaat ben ik dus verplicht om alles opnieuw te bouwen. Het chassis bestaat dus niet, de motorruimte is normaal dicht, een motor is niet in de kit.

Ik plan dus om een aantal mallen te gieten van een bestaande kit en deze te gebruiken om nieuwe carrosserie onderdelen te bouwen en als referentie van de maat te gebruiken. De basis carrosserie zal nog altijd uit resin bestaan, maar het chassis, de motor, versnellingsbak, ... zal dus allemaal scratch build moeten zijn.

Een project dat niet op een weekje klaar zal zijn, maar ik wil mezelf eens voor problemen zetten die ik op een andere manier moet oplossen dan stukjes kopen en monteren.

Ne mens wil eens wat anders, nie waar?

Ik ben ondertussen begonnen een resin kit te corrigeren. De kit die ik als basis gebruik is van Vroom. Mooie details, goede kwaliteit en een correcte lijn, alleen de panel line van het kofferdeksel vooraan is niet symmetrisch. Deze is dus al opgevuld en als het model in primer staat zal ze opnieuw ingekrast worden.

Sennake
22-01-2007, 15:51
De bedoeling is om een model te bouwen waarvan het motorcompatiment zichtbaar is, de koffer ruimte vooraan, de linker deur open, ... en omdat het hier over een spyder gaat ben ik dus verplicht om alles opnieuw te bouwen.

Maar voor de rest doet het toch gene zeer of zo? :+

Gulfie
22-01-2007, 16:22
Maar voor de rest doet het toch gene zeer of zo? :+

Gij moogt dat zeggen ... meneer 'de voeten van de schakelaars van mijn 917 heb ik met punch-n-dy gemaakt' en 'de spaken van de wielen van mijne moto waren te dik dus vervang ik ze door naalden' ... voila zie, de pot verwijt de ketel :+

Misschien nog eens een thema voor een group-built. Wie is de grootste zot!

Guido
22-01-2007, 17:18
In ieder geval, heel veel succes en inspiratie wanneer je op zoek gaat naar weer eens een geniale oplossing! Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen.

Een group built?

We zouden inderdaad eens een thema kunnen verzinnen. Niet wie is de grootste zot, maar bijvoorbeeld wel:
Peugeot 307 WRC (we zijn er al een beetje aan bezig precies), of
Porsches in LeMans, of
Belgische rally deelnemers in het buitenland, of
Mercedes powered cars, of
....

:)

Pat
22-01-2007, 20:33
Little Bastard was eigenlijk zachtjes uitgedrukt voor Dean's nr. 130 ...
Big Bastard zou beter geklonken hebben !

Dat karretje heeft meer dan één dode aan zijn gordel hangen !

Dominique
22-01-2007, 22:55
Een group built?

We zouden inderdaad eens een thema kunnen verzinnen. Niet wie is de grootste zot, maar bijvoorbeeld wel:
Peugeot 307 WRC (we zijn er al een beetje aan bezig precies), of
Porsches in LeMans, of
Belgische rally deelnemers in het buitenland, of
Mercedes powered cars, of
....

:)

De grootste zot kennen we al, dat is diene die modellen op 1/43 begint aan te passen ...
We zullen dus iets anders moeten verzinnen voor die group build.

By the way: ambitieus project, Gulfclk. Ik ben curieus wat ge nu weer gaat toveren.

Nismo
23-01-2007, 02:08
Ik wens je in ieder geval vééééééééél succes met dit kitje.



By the way, ik zou toch eens informeren of ze u daar in Munsterbilzen geen verkeerde pillen hebben voorgeschreven.:p :crazy: :+

Wild Goose
23-01-2007, 02:39
Dit gaat mijn petje te boven.

Wens je vééél succes met de bouw gulfclk en vooral bouw,zoek en plek plezier.


Ivm die zotten, kleuren die niet het leven? Ik hou er allezins van. Liever een zot dan een vakidioot.

Starmodel
23-01-2007, 09:52
Als je hulp nodig hebt om de mallen te maken en/of te gieten,laat maar iets weten.

Sennake
23-01-2007, 11:53
Ivm die zotten, kleuren die niet het leven?

Ik dacht dat dat VTM was? Ah neen, die kleuren "je dag" zeker :+

In elk geval horen de meeste van de "plekkers" hier op één of andere manier allemaal wel tot de selecte groep "zotten" ;)

BSmodels
23-01-2007, 17:44
Als je hulp nodig hebt om de mallen te maken en/of te gieten,laat maar iets weten.

laat iets weten hé, dan kom ik mee kijken ;)


Tommeke, Tommeke, Tommeke, dat je dit gaat klaren, daar twijfel ik niet aan. Wat denk je zelf dat het moeilijks gaat zijn, de motor en de versnellingsbak ?

Flame
23-01-2007, 17:46
Dat blijf ik ook volgen, hier worden bergen verzet:worship:

Gulfie
23-01-2007, 18:07
Wat denk je zelf dat het moeilijks gaat zijn, de motor en de versnellingsbak ?

Mij inhouden en volhouden! Nee, ik denk dat de motor niet om te lachen is, maar de versnellingsbak niet om te onderschatten. Het chassis en de ophanging worden in 'piece of cake' in vergelijking met de rest.

Gulfie
19-02-2007, 22:12
Bon ... we zijn er dus eindelijk aan kunnen beginnen. Het klaarmaken van de carrosserie was al achter de rug, maar het gieten van de mallen heeft wat geduurd. Alles is van de eerste keer goed gelukt ... daar lag het niet aan, maar ik heb in deze drukke dagen (op het werk dan) ook nog vlug even 2 spuitcabines gebouwd voor collega bouwers. En dat kost toch wel wat tijd.

Het is de eerste keer dat ik een ganse carrosserie afgegoten heb. Velgen, zetels en andere spoilers waren al eens eerder aan bod gekomen, maar een ganse carrosserie ... een uitdaging!

Zoals alle werk is het voornaamste de voorbereiding. Dat betekent ... een goede basis in plasticine, goed afwerken en dan maar silicone gieten. Als die uitgehard is, aangietpunten op de body voorzien, plasticine verwijderen en de andere kant voorzien. Niet moeilijk maar niet iets dat je vlug op 5 minuten doet.

Ondertussen is ook de eerste carrosserie gegoten. De eerste body was een test met een ander hars, veel te vlug hard dus schoot er maar een halve carrosserie over. Dus ... een tweede soort hars uit de kast gehaald en hiermee lukte het van de eerste keer. De body heb ik vrijdag avond afgegoten juist voordat ik naar de meeting vertrok.

Gulfie
22-02-2007, 09:21
Zo, de kop is eraf ... of in dit geval moet ik de k*nt zeggen.

De motorkap werd verwijderd. Altijd fijn werken in resin, krassen is hier de boodschap. Maar het materiaal was veel te dik, dus eerst aan de binnenzijde volledig uitgefreesd en dan de panel line doorgekrast. Eerst heb ik eraan gedach om de motorkap in glasvezel te maken omdat dit zeer dun kan verwerkt worden, maar misschien ga ik toch de originele resin versie behouden die ik dun zal uitfrezen. Het zal een stuk minder stevig worden maar ... door de materiaal dikte moet ik alleen maar materiaal weghalen om bvb verstevigingsbalken in de motorkap te maken. Als ik met glasvezel begin moet ik net materiaal toevoegen ... we zien wel.

Voor de deur en het kofferdeksel eigenlijk hetzelfde verhaal. Eerst materiaal weggefreesd en dan de panel line doorgekrast. De kofferruimte wegfrezen was echter een ander verhaal. Dit was echt wel een zeer dikke partij en door de grote materiaal dikte was het volledig blind frezen. Naarmate het einde vorderde kon ik tegen een sterke lamp de contour van de panel lines wel beter zien, maar het bleef toch blind werken voor een groot gedeelte.

Ondertussen is de schutwand achter de pedalen al toegevoegd. Het dashbord van de kit bleek verkeerd te zijn. De boord van het dashbord lag te laag waardoor er een hoogte verschil ontstond tussen het dashbord en het deel voor de voorruit, en in werkelijkheid is dit een vlak deel waar een voorruit opgemonteerd wordt. De carrosserie werd dus op die plaats verwijderd en het dashbord er al in gekleefd zodat nu alles op gelijke hoogte staat. De opening die er nog is wordt in een later stadium weggeplamuurd.

Volgende stap is de kofferruimte in grote lijnen afwerken en de voorste binnenspatborden herwerken, maar daarvoor moet ik eerst de benzinetank maken. Als dat in orde is kan ik beginnen aan het chassis. Gelukkig heb ik goede referentie foto's.

BSmodels
22-02-2007, 12:12
Eerst heb ik eraan gedach om de motorkap in glasvezel te maken omdat dit zeer dun kan verwerkt worden, maar misschien ga ik toch de originele resin versie behouden die ik dun zal uitfrezen. Het zal een stuk minder stevig worden

kan je geen dun laagje glasvezel over de originele leggen ?



Gelukkig heb ik goede referentie foto's.

allé....... :+

Gulfie
22-02-2007, 12:21
[QUOTE=BSmodels;203000]kan je geen dun laagje glasvezel over de originele leggen ?QUOTE]

Ik heb een goede silicone mal waar ik in kan werken, dus de vorm is het probleem niet, maar het zou me enkel wat werk besparen. Ik moet zien wat het best is ... time will tell!

Gulfie
26-02-2007, 00:21
Dat ik eigenlijk van bijna niks moest beginnen wist ik wel, maar ik had gedacht dat wat ik had toch al goed zou zijn ... FOUT! Toen ik het voorste gedeelte op de symmetrie plaat zette bleek de firewall niet evenwijdig te staan met het voorste gedeelte. Een verschil van ongeveer 0,8mm, maar ... het stoorde me :frusty:

Dus, had ik 2 mogelijkheden. Of ik doe alles in het midden over en zet het terug in elkaar zodat alles recht staat of ik schuur de resterende delen zoveel bij dat alles recht komt. De firewall is ongeveer 2mm dik, ook niet echt op schaal, dus uiteindelijk werd het schuren en frezen. De firewal heb ik eerst op dikte gebracht en dan de bovenste bord van de cockpit dan recht bijgewerkt. Alweer een probleem minder.

De volgende stap was de cockpit versteviging. Deze wagens waren eigenlijk ver voor op hun tijd. Niet alleen waren ze erg licht en hadden ze een redelijk hoog vermogen waardoor ze Ferrari's en andere bolides moeiteloos naar huis reden, maar hun chassis was een soort tub chassis waarbij de piloot een een voorhistorische cel zat. Het was eigenlijk een cel voor 2 personen die ter hoogte van de dijbeen een tunnel werd. Dit geheel stond dan nog eens op een soort ladder chassis waardoor optimale stijfheid (voor die tijd) een feit was.

De bedoeling is om alles klaar te maken en als laatste een vlakke bodem onder het model te monteren. De bestaande kits hebben echter het bovenste deel van de tub in het dashbord en het onderste deel op de bodem zodat er altijd een lelijke naad ontstaat. Ik heb de versteving aan het dashbord, dat ondertussen vlak geplamuurd en geschuurd werd met de rest van de carrosserie, bevestigd en uitgeplamuurd. De naad is er dus niet.

De deuren werden alletwee verwijderd en waarschijnlijk zal de rechter opnieuw gesloten worden, maar de gegoten carrosserie is een vol deel en de echte deuren zijn hol, dus de deur moest eruit om een nieuwe te maken. De linker deur, die open zal staan, is al nagemaakt uit aluminium sheet, de andere volgt. De deurdrempels zijn opnieuw opgebouwd en met de rest van de carrosserie uitgewerkt.

Veel vordering is er op het eerste zicht niet te zien, maar in werkelijkheid is er alweer 10 uur werk voorbij. De volgende stappen zijn de deuren verder afwerken en een systeem van scharnieren voorzien.

To be continued ...

Dominique
26-02-2007, 01:08
Scratchbuilding volgens het boekje. Alleen schrik je er van als je plots weer beseft dat dit allemaal op 1/43 gebeurt! Respect!

Gulfie
04-03-2007, 16:46
De laatste dagen is er weer flink wat gedaan, maar weinig te zien natuurlijk. De kofferruimte vooraan werd onder handen genomen. Concreet betekent dit dat de bodem en de zijdelen van de koffer gemaakt en uitgeplamuurd werden. Niets hiervan bestond, en vermits er in de koffer een reservewiel ligt moest hiervoor ook een aparte kuip gebouwd worden. Veel pas en schuurwerk, maar weinig spectaculair resultaat, alhoewel, als je deze kleine rakker tot nu toe ziet is het eigenlijk ‘een geile donder’!

Daarna volgt de benzinetank. Ook scratch build met styrene sheet van 0.8mm. Eens de basisvormen uitgesneden en gekleefd kwam, na het plamuren en afronden van de naden, de tankstop aan de beurt. Alles zelf maken is een mooie zaak, maar als er sommige firma’s tankstoppen aanbieden die perfect zijn is dit alleen maar een tijdswinst. Vermits het deel van Renaissance perfect op schaal is heb ik hiervoor gekozen. De white Metal naden wegschuren en het deel opzuiveren is genoeg om het te kunnen monteren op de benzinetank.
De originele benzinetank, die eigenlijk wel opmerkelijk hoog ligt in vergelijking met de rest van het zwaartepunt van deze auto, is uit metaal vervaardigd en voorzien van inwendige tussenschotten om ervoor te zorgen dat bij hoge snelheden in de bocht toch nog benzine (zonder lucht) aangezogen kan worden. Die tussenschotten zijn op verschillende plaatsen gelast en de benzinetank heeft rondom een boord. Om dit te simuleren heb ik een stukje dunne loodtape bovenop de tank gekleefd, de boord weggesneden zodat het profiel bestond en met een tandenstoker de profiellijnen van de tussenschotten ‘ingekrast’ in het zachte lood. Het resultaat is bevredigend … alhoewel ik misschien nog enkele wijzigingen ga aanbrengen.

Nismo
04-03-2007, 18:07
:applaus: En dat allemaal op schaal 1/43 :worship:

Awel Tom, hier doe ik mijn pet voor af.

Flame
04-03-2007, 19:22
Hier de groot meester in de kleine schaal:applaus:

Gulfie
04-03-2007, 21:15
Hier de groot meester in de kleine schaal:applaus:

Bedankt voor de complimenten, maar zo zie ik mezelf echt niet hoor! Ik probeer gewoon zoveel mogelijk na te bouwen van wat ik zie op referentie foto's ...

Sennake
04-03-2007, 22:08
Om dit te simuleren heb ik een stukje dunne loodtape bovenop de tank gekleefd, de boord weggesneden zodat het profiel bestond en met een tandenstoker de profiellijnen van de tussenschotten ‘ingekrast’ in het zachte lood.

Hoe, en die tussenschotten zitten er niet echt in dus? Pfff, zwak hoor :+

Neen, effe serieus maat, dit is scratchbuilding van de bovenste plank; enkele etages hoger dan mijn geprul dus ;)

Gulfie
04-03-2007, 22:13
Hoe, en die tussenschotten zitten er niet echt in dus? Pfff, zwak hoor :+


... zegt den die die het kleppensysteem van zijne moto ook niet nagemaakt heeft! Maar ... wat niet is kan nog komen, so son't push me! :+

Trouwens wat uw geprul betreft ... yeah right! Pruller van het eerste uur, maar met uw geprul kaapt ge toch heel dikwijls goud weg op wedstrijden. Dus als ge uzelf pruller wilt noemen ... ge doet maar! :frusty: :p

Guido
05-03-2007, 12:09
... is het eigenlijk ‘een geile donder’!

... Het resultaat is bevredigend …




...enkele etages hoger dan mijn geprul dus ;)

Euhrm, zolang als het hier over modelbouw blijft gaan heb ik er geen enkel probleem mee... :D :+

Allez, weeral een PLP bij in de club... :gas: :+

Sennake
06-03-2007, 20:45
Dus als ge uzelf pruller wilt noemen ... ge doet maar! :frusty: :p

Heheh, nochtans vinden ze me op sommige andere fora (http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?p=4650062#post4650062) toch maar ne prutser zelle ;) (let wel: in de grond hebben ze gelijk, maar er zijn grenzen eh)

Gelukkig zijn er ook modelbouwers die mijn "geprul" wel weten te waarderen, want ne mens zou begot beginnen twijfelen... Ik heb trouwens gezien dat je daar ook toe behoort, waarvoor dank ;)

Sennake
06-03-2007, 20:46
Allez, weeral een PLP bij in de club... :gas: :+

Laat me raden: Picky Licky Pruller?

Gèrre
06-03-2007, 21:08
Heheh, nochtans vinden ze me op sommige andere fora (http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?p=4650062#post4650062) toch maar ne prutser zelle ;) (let wel: in de grond hebben ze gelijk, maar er zijn grenzen eh)

Gelukkig zijn er ook modelbouwers die mijn "geprul" wel weten te waarderen, want ne mens zou begot beginnen twijfelen... Ik heb trouwens gezien dat je daar ook toe behoort, waarvoor dank ;)


Als ik uw WIP daar lees(enkel de laatste pagina) is het precies een forum om te bekvechten. Voor en tegenstanders van uw manier van werken. Maar uw scratch building hier op de McLaren is echt geen geprul hoor :worship:

BSmodels
06-03-2007, 23:19
mooi werk alweer
je weet als geen ander de juiste mix te vinden tussen hetgeen je scratchbuild en hetgeen er op de markt te vinden is. :applaus:

Het reservewiel past er netjes in, extra velgjes gegoten ?

Gulfie
06-03-2007, 23:20
We moeten ons op dit forum toespitsen natuurlijk, maar als je het andere forum bekijkt komt de scherpste kommentaar van mensen die er zelf echt NIKS SPECIAAL van bakken. Ik vind dat als je kommentaar geeft dat je dat zelf minstens moet kunnen waarmaken, en dat is totaal niet het geval.
Dat ik jou dan bijtreed Guy ... ja, een vorm van patriotisme, respect, ...

Genoeg gezeverd ... ondertussen ben ik er dus achter gekomen dat ik ... bijna opnieuw ga beginnen. In plaats van een 550 Spyder te maken ga ik er een 550 A van maken. Wat is het verschil? Een 550 Spyder is een 'personenwagen', een 550 A is meer een racewagen. In het interieur zitten een aantal verstevigingen voor het chassis, de dorpels hebben een structuur, in de koffer zit een soort pedal box, ...

Waarom dat ik daar nu pas op gekomen ben? Ik weet sinds enkele dagen dat Feeling 43 uitkomt met een 550 Spyder aan het einde van deze maand. Deze gasten kennende gaat dat een mooie kit zijn (serie Basic 43). Het zou dus zonde zijn een wagen te bouwen waarvan een goeie kit uitkomt en die ik ook zal bouwen in de toekomst. Dus ... een andere versie. Meer race en mooi om langs die andere te zetten denk ik.

Sennake
06-03-2007, 23:24
Een moedige beslissing! Maar ik weet zeker dat ook die uitdaging je zal lukken ;)

Gulfie
06-03-2007, 23:26
Het reservewiel past er netjes in, extra velgjes gegoten ?
Jep ... maar da's enkel om de prebuilt te doen. Om alles te positioneren en het chassis op hoogte te brengen. Temeer ... in de koffer vooraan ligt geen reservewiel, maar de tank is wel naar die vorm gemaakt, dus daarom gebruik ik het wiel om te kijken of de verhoudingen OK zijn. Het reservewiel licht achteraan.

De uiteindelijke wielen zullen gedraaide alu ringen zijn met PE inserts. Ik heb zo'n setje liggen van Bosica en ik moet zeggen dat die er geweldig uitzien, dus op dezelfde manier zullen de uiteindelijke velgen gemaakt worden. Het reservewiel moet immers een velg met band zijn en geen remtrommels bevatten.