PDA

View Full Version : Race report: Six hours Of Lester Raceway: Group A


MFahrer
06-02-2007, 09:57
Zaterdag 3 februari, een dag waar de meesten onder ons alweer een tijd naar uitkeken! Eindelijk nog eens een grote wedstrijd op schaal 1/24 waarvoor bijna alle Petit Spa’ers hadden ingeschreven! De motivatie voor deze 6 uurse was groter dan tevoren, dat was te merken aan de inzet in de weken voor de race, op de vrije training maandag en op de vrije training op de dag van de wedstrijd zelf! Dit was meteen ook de eerste wedstrijd waarbij het “divisie-systeem” werd ingevoerd. De wagens die op schaal 1:1 meer dan 2000cc hebben, reden met een motor die maximum 21.000 rpm draait. De wagens met minder dan 2000cc werden uitgerust met een lichtere motor, een motor die slechts 18.100 toeren draait en een pak minder koppel heeft. In divisie 1 (+2000cc) reden zes wagens, in divisie 2 reden drie wagens mee.

De wagen een laatste keer opkuisen voor hij wordt ingeladen:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/teamtruck_016.jpg

En dan inladen:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/teamtruck_020.jpg

Om wat tijd te winnen werd de officiële “Best of Show” verkiezing geannuleerd, daar iedereen er toch van overtuigd dat de prijs naar de ongelofelijk mooie Ford Sierra van Johan zou gaan! Een wagen die helemaal niet makkelijk was om te bouwen, wegens de drie verschillende kleuren lak die de wagen nodig heeft! Ondanks de verschillende tegenslagen heeft Johan er een pracht van een wagen van gemaakt! Naar mijn mening is het de mooiste slotcar die ik ooit al vastgehad heb! Indien er een officiële verkiezen was gehouden, was de BMW 325i van Walter ongetwijfeld tweede geworden, het is dan ook een prachtige wagen!

Tijdens de free practise was er blijkbaar al een ongeval gebeurd:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/race_001.jpg

De wagens werden uigeladen voor de wedstrijd:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/race_002.jpg

Best of show line-up:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/race_004.jpg


De kwalificatie:

1 / 6.491 / Jo / Misubishi Galant (Divisie 1)
2 / 6.514 / Johan / Ford Sierra RS500 (Divisie 1)
3 / 6.557 / Gunther / Ford Escort RS1600 (Divisie 2)
4 / 6.769 / Ben / Honda Civic (Divisie 2)
5 / 6.787 / Bram / Nissan Skyline R32 (Divisie 1)
6 / 7.315 / Kristof / Nissan Skyline R32 (Divisie 1)
7 / 7.339 / Kenzi / Bmw 635 CSI (Divisie 1)
8 / 8.051 / Slim / Volkswagen Golf Mk I GTI (Divisie 2)
9 / 9.922 / Walter / BMW 325i (Divisie 1)

De kwalificatiecijfers verrasten enigszins! Jo die met de Galant kwalificatiepunten afsnoepte van Johan, en twee divisie 2 wagentjes die toch in het voorste deel van het startveld stonden! Ben wrong z’n Civic schitterend voor de Skyline van Bram met minder dan twee honderdsten! Een beetje teleurstellend was de AXIA Skyline van Kristof, de wagen reed bijna een halve seconde trager dan de Zexel Skyline, terwijl de beide wagens exact dezelfde tijden draaiden tijdens de vrije trainingen op maandag! Wat dan wel weer zeer positief was, was de kwalificatietijd van Kenzi! De jongste Petit Spa’er komt op kousevoeten steeds dichter bij de rest van het veld en wordt een stevige middenmotor!

De grid:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/race_011.jpg


De wedstrijd:

Als het startschot gegeven werd, vertrokken de Galant en de Sierra met een verschroeiend tempo! Vanaf de eerste meter ontstond er een duel tussen de twee waarin Jo de eerste helft van de manche aan de leiding reed, maar door de constante druk van Johan ging Jo toch enkele keren in de fout waardoor de Sierra snel een ronde voorsprong opbouwde! De Escort bolde op de buitenbaan rustig z’n rondjes, en hield zich ver van het duel om de leiding, waardoor de wagen toch de opgelopen achterstand kon beperken tot twee ronden! Bram stuurde beheerst z’n Skyline voorbij de Civic van Ben en sloot kort aan bij de drie koplopers. Wat er opmerkelijk was, dat al van in de eerst manche aan één kant de verlichting op de Skyline wegviel! Zou dit problemen geven voor de nacht door te komen? Kristof had echt moeilijkheden om de power van de Skyline op de baan te zetten en moest zo Slim en Kenzi voorlaten! De 325i van Walter had dezelfde grip problemen en worstelde om de wagen op de baan te houden!

In de tweede manche viel het op dat Jo ook meer gripproblemen kreeg. Hij moest toezien hoe de Escort en Zexel Skyline passeerden! De Escort liep trouwens een rondje in op de leider! Wat er uiteraard ook tekenend was voor de wedstrijd, was de opgave van Slim! Na 127 ronden verliet de Marlboro Golf op onbegrijpelijke wijze de wedstrijd. De wagen en de piloot zijn even later volledig van het toneel verdwenen, waardoor Kristof terug een plaats opschoof.

In de derde manche moest de Sierra terug een rondje prijsgeven op z’n “kleine broer”. Het Escortje reed daardoor onverwachts op 1/3 wedstrijd aan de leiding, met een halve ronde voor de Sierra, die trouwens mankementen begon te vertonen aan de voorlichten! De tweede wagen met “elektronica problemen”! Dit zou wel eens in het voordeel kunnen spelen van de andere deelnemers! Bram liet in deze manche een steekje vallen en werd hij terug gepasseerd door Jo, die zo terug de 3de plaats algemeen innam. Kristof spendeerde weer een tijd in de pits en verloor terug een pak ronden. Walter wisselde van banden en meteen reed hij 10 ronden per manche meer! Ook de gripproblemen op de baan verdwenen daardoor!

Posities na 1/3 wedstrijd:

Pos / Laps / Driver / Pts

1 / 245 / Gunther (Divisie 2) / 5
2 / 245 / Johan (Divisie 1) / 5
3 / 240 / Jo (Divisie 1) / 4
4 / 233 / Bram (Divisie 1) / 3
5 / 229 Ben (Divisie 2) / 4
6 / 205 / Kenzi (Divisie 1) / 2
7 / 181 / Kristof (Divisie 1) / 1
8 / 154 / Walter (Divisie 1) / 0.5
9 / 127 / Slim (Divisie 2) / OPGAVE

De leider kort na de start:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/race_043.jpg

Kristof en Ben door de chicane:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/race_039.jpg

Slim remt Walter uit:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG2990.jpg

...

MFahrer
06-02-2007, 10:00
In de eerste manche van het tweede deel van de wedstrijd reden beide Fords evenveel ronden, maar de Sierra reed weer aan kop van de wedstrijd. Jo liet de koplopers rijden en ging volledig in duel met de Skyline van Bram en de Civic van Ben, een gevecht waarbij Ben trouwens een ronde terug pakte op de Zexel Skyline. Verder gebeurde er weinig noemenswaardig.

In de volgende manche pakte de Escort terug de leiding over van z’n “grote broer” en reed zelfs een voorsprong van 2 ronden bij elkaar! Verder werd alweer een ferm duel gereden tussen Bram, Jo en Ben! De twee divisie 1 wagens hadden het duidelijk moeilijk om de Civic uit divisie 2 achter zich te houden! In de achterste gelederen begon Kristof aan z’n inhaalrace! Z’n AXIA Skyline reed opeens 10 ronden per manche meer dan ervoor.

In manche 3 haalde de Sierra terug twee ronden terug op de kleine Escort! De kleinste Ford kon aan de leiding blijven, maar had slechts 3 meter voorsprong op de Sierra om de nacht in te duiken! Het verschil ging in het donker gemaakt moeten worden! De Escort had wel het voordeel dat de Sierra het met voorlichten op halve kracht moest stellen! Bram haalde een ronde terug in op de Galant van Jo, maar kwam nog niet gevaarlijk dichtbij. Kenzi bleef rustig z’n wedstrijd rijden en bleef mooi voor Kristof, die op zijn beurt z’n achterstand op Walter wist te reduceren tot 5 ronden.

Posities na 2/3 wedstrijd:

Pos / Laps / Driver / Pts

1 / 488 / Gunther (Divisie 2) / 5
2 / 488 / Johan (Divisie 1) / 5
3 / 477 / Jo (Divisie 1) / 4
4 / 468 / Bram (Divisie 1) / 3
5 / 440 Ben (Divisie 2) / 4
6 / 416 / Kenzi (Divisie 1) / 2
7 / 330 / Walter (Divisie 1) / 1
8 / 325 / Kristof (Divisie 1) / 0.5
9 / 127 / Slim (Divisie 2) / OPGAVE

Kenzi voluit op de rechte eind:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG3000.jpg

Bram en Jo door de chicane:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG3005.jpg

Kristof na de chicane:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/race_015.jpg


In het donker en door de korte banden-pitstop van de Sierra kon de Escort z’n voorsprong terug uitbreiden tot 2 ronden. Jo, die zich “nachtblind” laat noemen, trok zich niets van het donker aan en pakte vier ronden terug op de Sierra! Was dit het begin van z’n eindoffensief? Er waren slecht 7 ronden te overbruggen! Als de Galant nog twee maal deze stunt aankon, ging hij voor de winst in divisie 1 en misschien wel voor de algemene overwinning! Kristof reed in het donker zo naar Walter toe en pakte meteen ook 4 ronden voorsprong! Voor de overige deelnemers viel de wedstrijd wat in z’n plooi.

Van het eindoffensief van de Galant was er jammer genoeg weinig meer te merken in de voorlaatste manche. Aan de cijfers te zien liet Jo alle hoop op een divisieoverwinning en de algemene overwinning varen. Terwijl Jo het tempo opmerkelijk liet zakken, schroefden Johan en Bram het tempo net op! De Sierra reed een pak sneller rond dan de Escort, maar ging ook net iets meer in de fout waardoor de Escort z’n twee ronden voorsprong kon behouden. Bram pakte een viertal ronden terug op Jo, maar er moest toch iets speciaal gebeuren mocht de Zexel Skyline nog een plaatsje kunnen stijgen.

De laatste banden-pitstop van de Sierra in de allerlaatste manche gaf de Escort een vrijgeleide naar de algemene overwinning. Al rijdend kwam de Sierra snel dichterbij de Escort die rustig op 90% reed. De leider in de wedstrijd liet zich een paar keer gewillig passeren en reed volkomen zonder risico de wedstrijd uit. Het verschil was te groot om nog dicht te rijden in één manche! Jo reed terug het gezapige tempo van de vorige manche en liet Bram nog drie ronden dichter komen, ook daar was het verschil te groot om nog terug te pakken. Verder bleven ook de andere de posities ongewijzigd en reed iedereen de wedstrijd rustig uit.

Final postitions:

Pos / Laps / Driver / Pts

1 / 724 / Gunther (Divisie 2) / 10
2 / 721 / Johan (Divisie 1) / 10
3 / 707 / Jo (Divisie 1) / 8
4 / 699 / Bram (Divisie 1) / 6
5 / 684 Ben (Divisie 2) / 8
6 / 615 / Kenzi (Divisie 1) / 4
7 / 534 / Kristof (Divisie 1) / 3
8 / 510 / Walter (Divisie 1) / 2
9 / 127 / Slim (Divisie 2) / OPGAVE

Sfeer tijdens de nacht:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG3019.jpg

Verschil in lichtsterkte: Ben z’n Civic en …
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG3018.jpg

Vermoedelijk Bram op baan geel (1 kan licht), ben op rood en Kenzi op groen:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG3027.jpg



Positie en punten per Divisie:

Divisie 1:

Pos / Laps / Driver / Q-Pts / Pts 1/3 race / Pts 2/3 race / Finish pts / Total Pts

1 / 721 / Johan / 2 / 5 / 5 / 10 / 22
2 / 707 / Jo / 3 / 4 / 4 / 8 / 19
3 / 699 / Bram / 1 / 3 / 3 / 6 / 13
4 / 615 / Kenzi / x / 2 / 2 / 4 / 8
5 / 534 / Kristof / x / 1 / 0.5 / 3 / 4.5
6 / 510 / Walter / x / 0.5 / 1 / 2 / 3.5

Het podium in divisie 1:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG3033.jpg

Jo… beetje teleurgesteld met 3e algemeen en 2e in divisie 1? Bram... back on track?
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG3034.jpg

Divisie 2:

Pos / Laps / Driver / Q-Pts / Pts 1/3 race / Pts 2/3 race / Finish pts / Total Pts

1 / 724 / Gunther / 3 / 5 / 5 / 10 / 23
5 / 684 Ben / 2 / 4 / 4 / 8 / 18
9 / 127 / Slim / 1 / DNF / DNF / DNF / 1

Wat er overbleef van het podium:
http://ikandeez.net/av-blink/album03/SIMG3032.jpg


Season table:

Dit is de huidige stand in het kampioenschap, weliswaar nogal vertekend! Bij Jo en Walter is deze endurance de eerste race die ze meerijden voor het 1/24 kampioenschap. Zoals je weet zijn er voor endurances dubbele punten te verdienen, vandaar dat Jo virtueel aan de leiding van het kampioenschap staat met enkel z’n punten van deze wedstrijd. In realiteit staat Johan dus aan kop van het kampioenschap!

Pos / Driver / Coëfficiënt

1 / Jo / 19
2 / Johan / 17.5
3 / Gunther / 15.5
4 / Ben / 9
5 / Bram / 8.5
6 / Kenzi / 4
7 / Walter / 3.5
8 / Kristof / 2.75
9 / Slim / 2
10 / Anthony / x



Persoonlijk vond deze 6 uurse één van de mooiste en spannendste wedstrijden die er ooit gereden zijn in de Petit Spa competitie. Dit heeft uiteraard te maken met het gevecht voor de overwinning die slechts in de laatste manche beslist werd. Het wagentje dat aankwam met de ambitie z’n eigen divisie te winnen en om een derde plaats algemeen op te eisen, gaf iedereen onverwachts het nakijken. De gemiddelde rondetijd van de winnaar was nochtans niet onoverkomelijk! 724 ronden op 5400 seconden (10 min * 9 manches) maakt een gemiddelde rondetijd van 7.458sec! Verder denk ik dat iedereen tevreden was over z’n prestatie. Behalve Jo en Kristof misschien? Volgens mij had Jo als ambitie de algemene overwinning voor zich te winnen en dan is een derde plaats algemeen en een tweede plaats in de divisie niet echt wat je verwacht. Kristof had z’n race waarschijnlijk ook anders voorgesteld, namelijk met een pak minder problemen met de wagen en een podiumplaatsje?

Maar enfin… ik denk dat ik in de naam kan spreken van iedereen (die gefinisht is) als ik zeg dat het een super-avond was! De ruimte was zeer mooi aangekleed met posters en een prachtige collage van authentieke Group A foto’s. De wedstrijd op zich was mooi om te rijden én om naar te kijken en last but not least: de catering was perfect (waarvoor nog eens bedankt Sabine!): heerlijke nacho’s, nootjes én overheerlijke pizza’s!

Veel meer foto’s (aan 78-tal) vind je uiteraard in het album van de wedstrijd. Zoals steeds doen we ons best om actiefoto's te maken, maar Huudo moet dringend eens langskomen om professionele foto's te maken! ;) Slideshow (http://ikandeez.net/gallery-av/slideshow.php?set_albumName=album03)

Op naar de volgende endurance… de FISA 2 liters op Petit Spa! Die wedstrijd wordt ergens in maart gereden! Prepareer de wagens maar al!


G.