PDA

View Full Version : McLaren M23 - WK 1976 - J. Hunt - Tamiya - 1/20


Sennake
19-02-2007, 15:22
Deze thread wordt de WIP-thread van één van deze 2 F1-wagens:

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_20/doos_20002.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_20/doos_20004.jpg

Ik heb ze hier allebei op mijn werktafel liggen, en geraak er maar niet uit welke ik eerst ga bouwen; ze zijn allebei even leuk (en de kits even oud). De Lotus heb ik al eens gebouwd, maar ik heb nu verschrikkelijk mooie "chroomgouden" JPS-decals op de kop kunnen tikken, en de McLaren is de zeldzaamste 1/20 Tamiya kit die er bestaat en heeft me dan ook 100 euro gekost. Ik zou zeggen: ik bouw ze allebei tegelijk, maar de projecten lijken me net iets te groot om gelijktijdig te doen. Dus dan maar een poll: laat maar weten welke je eerst zou willen zien verschijnen...

BTW: ik kan van beide wagens nog referentiefoto's gebruiken, dus als je iets hebt of weet staan laat het dan effe weten aub. Alvast bedankt!

TvD
19-02-2007, 15:49
Heb de M23 hier ook nog liggen. Decals zijn wel aan vervanging toe. In welke staat zijn ze bij jou?

Sennake
19-02-2007, 16:14
Heb de M23 hier ook nog liggen. Decals zijn wel aan vervanging toe. In welke staat zijn ze bij jou?

Ze zien er nog erg goed uit, maar ik ga het rood sowieso spuiten.

Guido
19-02-2007, 16:24
Lotus of McLaren? Da's een makkelijke: McLaren natuurlijk!! ;) :D

Terzijde nog even meegeven dat ik de Lotus al verschillende malen gebouwd gezien heb en dit zowel op het internet als op shows. De eerste gebouwde M23 op 1/20ste moet ik nog altijd zien. Dus, begin er maar aan! :D En ze niet allebei gelijktijdig bouwen he. Beide projecten hebben hun specificiteiten, dus focus is zeker op zijn plaats hier. ;)

Juha
19-02-2007, 16:28
focus is zeker op zijn plaats hier. ;)
Ik snap u niet, eerst zegt ge dat hij er één moet bouwen en geen twee tegelijk, maar nu moet er opeens een Ford Focus bij. :+

Ik heb ook op de McLaren gestemd, die Lotus heb ik al genoeg zien passeren dus tijd voor iets anders. :D

Gèrre
19-02-2007, 16:38
De Mclaren zou ik maken. Op http://www.intof1.com/ staat er een foto van maar dat is van 1977 dus ik weet niet of je er iets mee bent :)

Gulfie
19-02-2007, 18:57
Als ge nu moet kiezen tussen de nazaat van Bruce of 'een pakske spekuloos' ... wat denkt ge zelf? McLaren of course!

HHugo
19-02-2007, 19:23
De Mclaren natuurlijk!! :drewl:

Dominique
19-02-2007, 21:20
De Lotus. Gewoon om dwars te liggen.;)

TvD
19-02-2007, 21:51
Wel apart om te zien dat de meerderheid hier voor de Mclaren kiest (vooralsnog) terwijl op modelbrouwers.nl de lotus veel populairder is...

Sennake
19-02-2007, 22:13
Wel apart om te zien dat de meerderheid hier voor de Mclaren kiest (vooralsnog) terwijl op modelbrouwers.nl de lotus veel populairder is...

Dat risico loop je natuurlijk als je dezelfde poll op 2 fora gaat posten...

Maar het aantal stemmen in totaal zal de doorslag geven.

Gulfie
19-02-2007, 22:22
Dat risico loop je natuurlijk als je dezelfde poll op 2 fora gaat posten...

Maar het aantal stemmen in totaal zal de doorslag geven.

Denk er wel aan dat wij u tegenkomen in de club, en als je die van modelbrouwers boven ons zet ... ja, dan zul je de gevolgen moeten dragen ... :Offtopic: :fight:

Sennake
19-02-2007, 22:24
Denk er wel aan dat wij u tegenkomen in de club, en als je die van modelbrouwers boven ons zet ... ja, dan zul je de gevolgen moeten dragen ... :Offtopic: :fight:

Tiens, nu zie ik het pas : ik ben al aan de McLaren begonnen zie!:gas:

Bart.Vandecavey
19-02-2007, 22:54
Ik heb ook de Lotus gestemd omdat ik dat een van de mooiste livery's allertijden vind...

BSmodels
19-02-2007, 23:52
dat is best moeilijk. Ik vind ze alle twee geweldig.

"waarschijnlijk" gaat ge al uw kits nooit kunnen bouwen en is de mc-laren een goei "investering". Maar zoals Huudo al zei, nog niet veel tegen gekomen op schaal 1/20 dus toch ook maar voor de Mc-laren gestemd.

succes

(en er is ook wat meer spuitwerk aan :+ )

Guido
20-02-2007, 00:18
Als ge nu moet kiezen tussen de nazaat van Bruce of 'een pakske spekuloos' ... wat denkt ge zelf? McLaren of course!

Denk er wel aan dat wij u tegenkomen in de club, en als je die van modelbrouwers boven ons zet ... ja, dan zul je de gevolgen moeten dragen ... :Offtopic: :fight:

:applaus: Schitterende replies gewoon weg!!! :applaus:

You bet dat hij het er van langs gaat krijgen, sowieso, of dat 'em nu de McLaren gaat bouwen of niet. Als Paddocker van het eerste uur het gedacht gaan vragen op een ander forum... dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke... :D :D :+

Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D

@ Tim,
Bedankt voor de tip! :D

Loeten
20-02-2007, 00:40
Was dat ons Sennake niet die mij ooit eens aansprak over "vreemdgaan??" Zie nu, de arme stakker kan het ook niet laten :+ :+

Guido
20-02-2007, 00:44
Was dat ons Sennake niet die mij ooit eens aansprak over "vreemdgaan??" Zie nu, de arme stakker kan het ook niet laten :+ :+

:no:

Dat was uw dienaar en nederige ondergetekende... ;)

Bramzel
20-02-2007, 00:54
McLaren! De JPS Lotus is een schitterende wagen, maar die kom je zo vaak tegen. Die McLaren is een pak zeldzamer, zou die graag eens 'in actie' zien.

Dominique
20-02-2007, 00:59
dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke... :D :D :+


Wooooooooooooh!! Dat wil zeggen dat ik er bij zal zijn als de boel los barst!! Lekkeueueur !! :drewl:


Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D

Ik denk dat deze ... euh WIP in het achterkamertje zal plaatshebben. :D

Sennake
20-02-2007, 02:16
Middernacht. De stembus wordt gesloten.

Op De Paddock zijn er 13 stemmen voor McLaren en 3 voor Lotus.
Op het modelbrouwersforum zijn er 12 stemmen voor McLaren en 19 voor Lotus.

In totaal betekent dit dat er 25 stemmen zijn voor McLaren, en 22 voor Lotus. Het zal dus de McLaren worden die ik eerst ga bouwen. Omdat ik dit al lichtjes had voelen aankomen ben ik er al aan begonnen. Morgen post ik dan ook de eerste foto's.

Nismo
20-02-2007, 02:38
................................................

You bet dat hij het er van langs gaat krijgen, sowieso, of dat 'em nu de McLaren gaat bouwen of niet. Als Paddocker van het eerste uur het gedacht gaan vragen op een ander forum... dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke... :D :D :+

Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D

@ Tim,
Bedankt voor de tip! :D

Hela hela, hopelijk overleven mijn spiegels en modellen de beurs in Jabbeke:p :+

Wat betreft de "Piky-Liky-foto's, ik denk dat de belichting in dat "WIP" -kamertje niet helder genoeg is.:D

Sennake
20-02-2007, 13:14
Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D

Ten eerste is het niet Piky-Liky maar Pikkie-Likkie :no: :+

En ten tweede is het nu hoog tijd geworden dat we stoppen met ons gezwets en ons terug concentreren op de bouw van deze McLaren. ;)

De bouw van zo'n model gaat altijd gepaard met een studie van de voornaamste bodyparts. Daarbij viel me meteen op dat de body bestaat uit 2 helften, namelijk een onderste helft en een bovenste helft. Tot zover geen probleem. Maar de jongens van Tamiya hebben één grote fout gemaakt: de scheiding van de 2 helften loopt door tot in het puntje van de neus, en dat is totaal verkeerd. De neuspartij is één geheel, die van de wagen kan afgenomen worden om aan de voorpartij van de McLaren te kunnen werken, en de bovenste afneembare helft begint pas na die neuspartij.

Dat heeft natuurlijk ernstige gevolgen voor de bouw en vooral het spuiten van het model. Ofwel spuit je beide helften en lijm je ze nadien dicht, met als grote nadeel dat je de naad in de neus blijft zien want je kan hem niet meer bijwerken of gladschuren. Ofwel lijm je beide helften tegen elkaar zodat je ze mooi kan afwerken vóór het spuiten, maar dan is het nagenoeg onmogelijk om het model samen te bouwen omdat je nergens meer aankan.

Dus was de conclusie duidelijk: de neus moet eraf! Ik ben dus begonnen met het inkrassen van een naad waar de neuspartij tegen de rest van de body staat (die naad ontbrak ook al) waarna ik verder doorgekrast heb tot ik door het materiaal heen zat. Omdat er altijd een beetje materiaal verdwijnt bij zo'n operatie heb ik meteen smalle plastic strip tegen de body gekleefd die de totale lengte terug corrigeert. Dat zie je op de eerste foto. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de foto's veel donkerder moeten maken heb om enigzins contrast te zien, want foto's maken van witte onderdelen valt niet echt mee. Wat je ook op de foto zou moeten zien is de bodem van de wagen waar ik de openingen dichtgemaakt heb die moesten dienen om een batterij en een schakelaar in aan te brengen. Aangezien ik niet van plan ben om mijn model onbestuurd door de huiskamer te laten rijden heb ik ze dus dichtgeplakt.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=14148&stc=1&d=1422615328

Vervolgens heb ik beide neushelften tegen elkaar geplakt en in vorm gebracht. Dat viel niet mee, want Tamiya had het zich wat al te makkelijk gemaakt wat de bevestiging van de voorspoiler aan de neus betreft: tussen beide onderdelen hadden ze een soort van rechthoekig verbindingsblokje gegoten wat er in werkelijkheid niet is. Dus heb ik met een scherp modelbouwmesje het geheel in de juiste vorm moeten snijden. Ook de wing-end plates die zeker een mm dik waren heb ik dunner geschuurd tot op een dikte van ongeveer 0.2mm, wat me meer op schaal lijkt. Dit kan je allemaal zien op de tweede foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=14147&stc=1&d=1422615328

Tot op dit niveau laten de werkzaamheden me alleen toe om de neus correct te spuiten zonder sporen na te laten, waarna ik hem tegen de body zou kunnen kleven bij voleindiging van het model. Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven. Ik heb goede referentiefoto's gevonden, niet van een 1/1 wagen, maar wel van een 1/12 model dat tot in de puntjes gedetaillerd is, en dat voorbeeld ga ik volgen. Dus ben ik begonnen met het vervaardigen van een "bulkhead" die precies in de opening van de body past en die alle van scratch te bouwen onderdelen zal dragen. Dat zie je op de derde foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=14146&stc=1&d=1422615328

Vervolgens heb ik een dryfit gedaan om te zien of de neuspartij nog mooi tegen de body aan past. Dat lijkt nog ok te zijn. Dat is trouwens te zien op de vierde foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=14145&stc=1&d=1422615328

Tenslotte heb ik ook de andere bodyparts (de achterspoiler uitgezonderd) eens gedryfit om te zien hoe de McLaren er gaat uitzien. Dat kan je zien op de vijfde foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=14149&stc=1&d=1245010513

Tot binnenkort!

Guido
20-02-2007, 20:22
Op De Paddock zijn er 13 stemmen voor McLaren en 3 voor Lotus.
Op het modelbrouwersforum zijn er 12 stemmen voor McLaren en 19 voor Lotus.



Er met de schrik vanaf gekomen, heet zoiets... :D

Ten eerste is het niet Piky-Liky maar Pikkie-Likkie :no: :+


Tooeeeet! Wrong answer. :no: Als u er de nakaartthread v/d bijeenkomst op na gelezen had, dan wist je dat de schrijfwijze vastgelegd is op Piky Liky. Piky Liky klinkt immers hetzelfde, maar is op een dusdanige manier geschreven dat het verwarring kan zaaien, en dat is de bedoeling. We zijn toch geen bende die pikkies ... likkies, enz... :no:


En ten tweede is het nu hoog tijd geworden dat we stoppen met ons gezwets en ons terug concentreren op de bouw van deze McLaren. ;)

Denk maar niet dat ge er zo makkelijk vanaf gaat geraken... :+



...

Dus was de conclusie duidelijk: de neus moet eraf! Ik ben dus begonnen met het inkrassen van een naad waar de neuspartij tegen de rest van de body staat (die naad ontbrak ook al) waarna ik verder doorgekrast heb tot ik door het materiaal heen zat.

...

Tot binnenkort!

We zijn weer vertrokken voor een ritje door modelbouwland op weg naar een schitterend model!! Goeie start! ;) :applaus:

Dominique
20-02-2007, 20:58
Ofwel spuit je beide helften en lijm je ze nadien dicht, met als grote nadeel dat je de naad in de neus blijft zien want je kan hem niet meer bijwerken of gladschuren. Ofwel lijm je beide helften tegen elkaar zodat je ze mooi kan afwerken vóór het spuiten, maar dan is het nagenoeg onmogelijk om het model samen te bouwen omdat je nergens meer aankan.

Ik heb plotseling een déjà-vu ...

Sennake
21-02-2007, 00:05
Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven.

Aan dat systeem heb ik een tijdje zitten denken, totdat ik de oplossing gevonden had. Het zal een klik-systeem worden onderaan, en de beide snelsluitingen bovenaan in de neus worden uitgeboord en vervangen door speldekopjes die in metalen beugeltjes geschoven kunnen worden.

Ok, tot zover de theorie. Aan de slag nu. Eerst moet ik aan de binnenkant van de neus een metalen stang zien vast te maken waarin de buizenstructuur van het chassis kan vastgeklikt worden. Ik heb dus dwars door de neuspartij 2 gaten geboord, waar ik vervolgens een metalen staafje van 1,1mm diameter geschoven heb, waarna ik het vastgekleefd heb met secondenlijm. Tenslotte worden de lijmsporen weggeschuurd en langs de buitenzijde is er niets meer te zien van de operatie (na het spuiten bedoel ik dan).

De staaf zie je op de eerste foto duidelijk zitten.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30539&stc=1&d=1422615823

Dan heb ik met wat metalen staafjes en wat plastic een buizenstructuur gemaakt. Eerst werden de onderste buizen vervaardigd en op maat gesneden. Daarna werden ze in de bulkhead vastgelijmd. Vervolgens werd de steunplaat voor de batterij op maat gesneden en op zijn plaats gelijmd. Dan werd het kruisverband vervaardigd met metalen staafjes van een kleinere diameter (0,6mm).

Eens dat allemaal goed vast zat, heb ik de bovenste stangen op maat gezaagd en aan beide kanten aan het buizenchassis gekleefd, waarna ik de plastic tussensteunen op maat kan snijden, uitboren en tussen de buizenstructuur kan kleven.

Nadat ik me er van vergewist heb dat de neuspartij nog steeds mooi tegen de bulkhead past en mijn kliksysteem werkt, boor ik gaatjes in overschotjes van fotoets-materiaal, knip ze op maat, plooi ze met mijn hold-and-fold, kras ligplaatsen uit de plastic van de bulkhead, en kleef de metalen beugeltjes op hun plaats. Het heeft heel wat paswerk en herbeginnnen gekost vooraleer ze de juiste lengte hadden en de speldekopjes doorheen de neuspartij het gaatje eronder in de beugel konden vinden, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Dat is allemaal te zien vanuit verschillende gezichtspunten in foto's 2, 3 en 4.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30536&stc=1&d=1422615823

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30537&stc=1&d=1422615823

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30538&stc=1&d=1422615823

Tenslotte heb ik de neuspartij op zijn plaats geklikt en de speldekopjes in hun ligplaats geschoven en zo ziet mijn McLaren er nu uit. Op wedstrijden zal hij natuurlijk open geshowd worden, maar om te transporteren wordt de neus aan de body bevestigd op deze manier.

De 5e foto laat zien hoe dat er dan uiziet.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30540&stc=1&d=1422615740

Lester
21-02-2007, 00:24
Amai, knap staaltje vakmanschap zou ik zeggen:applaus: , dat is ook niet meer gewoon zunne:worship:

J.

Guido
21-02-2007, 01:06
Zeer mooie oplossing bedacht! Riskeert een van die 2 klikkertjes vooraan (of allebei) niet af te gaan breken na een tijdje?

Sennake
21-02-2007, 01:13
Riskeert een van die 2 klikkertjes vooraan (of allebei) niet af te gaan breken na een tijdje?

Ik denk het niet. Eerst had ik het plastic halve maantje gewoon stomp tegen de metalen staaf gelijmd, en na 2 keer passen brak het idd al af. Daarom heb ik een bredere halve maan vervaardigd, waarin ik een gaatje geboord heb waar de metalen staaf in past. Ze zit er dus nu niet meer gewoon tegenaan gekleefd, maar ze zit er doorheen en dan met secondenlijm geseald.

Guido
21-02-2007, 01:29
Ik denk het niet. Eerst had ik het plastic halve maantje gewoon stomp tegen de metalen staaf gelijmd, en na 2 keer passen brak het idd al af. Daarom heb ik een bredere halve maan vervaardigd, waarin ik een gaatje geboord heb waar de metalen staaf in past. Ze zit er dus nu niet meer gewoon tegenaan gekleefd, maar ze zit er doorheen en dan met secondenlijm geseald.

Ik bedoelde eigenlijk de lipjes van die halve maantjes... :o die klikken toch in het stangetje dat in de neus zit? Als het halve maantje op zich sterk genoeg is, is er niks aan de hand.

Sennake
21-02-2007, 01:35
Ik bedoelde eigenlijk de lipjes van die halve maantjes...

Ah ok. Dat zijn in feite stukjes plastic buis waaruit ik een stukje weggesneden heb. Dat zit wel goed (denk ik).

Nismo
21-02-2007, 03:28
.....................................

We zijn weer vertrokken voor een ritje door modelbouwland op weg naar een schitterend model!! Goeie start! ;) :applaus:


En wat voor een ritje........... :drewl:

Gulfie
21-02-2007, 09:53
Als je op dit niveau van detaillering wilt zal je ook de lasnaden moeten simmuleren. Niet moeilijk met wat putty, maar wel zoooooooveel meer realisme.

Ik gebruik hiervoor de putty die we destijds bij Sturm gekocht hebben. Die heeft een zeer kleine spuitnozzle en legt mooie 'worstjes'. Door de nozzle tijdens het spuiten naar voor en achter te bewegen krijg je een gestuikt verloop, wat een lasnaad kan weergeven. Natuurlijk een rolletje putty dat je met een mesje inkerft is ook een goeie oplossing.

Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate!

Sennake
21-02-2007, 22:31
Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate!

I'm trying my best mate! ;)

Vandaag staat er op het programma: afwerken van alle details onder de neuspartij.

Je zou het misschien niet zeggen als je ze bekijkt, maar alles wat ik in één dag van scratch gebouwd heb, is te zien op de volgende foto's. Omdat elk onderdeeltje volledig uit het niets vervaardigd wordt, kruipt er dus niet alleen tijd in om het te maken, maar ook om te bedenken hoe ik het best tewerk kan gaan.

De steuntjes van de dwarsstang bv bestaan elk uit 3 verschillende onderdelen, te beginnen bij het middelste: dat werd gemaakt door een plastic buisje uit te boren zodat de stang erin past. Daarna heb ik van plastic sheet de rechthoekige binnensteun gemaakt en er tegenaan gekleefd, waarna het gat opnieuw uitgeboord werd. Daarna heb ik de rechte hoeken weggeschuurd zodat ze de rondingen van de middelste cilinder volgen. Tenslotte werd van dezelfde plastic sheet een andere rechthoekige buitensteun gemaakt die na het vastkleven eveneens uitgeboord werd zodat de dwarsstang er door geschoven kon worden.

De andere kant gaat enerzijds iets sneller omdat ik nu weet hoe ik het aan boord moet leggen, maar anderszijds ook iets trager omdat de afmetingen liefst identiek zijn aan de eerste steun. Minder nadenkwerk dus maar meer opmeetwerk. Verder moet ik er ook aan denken dat de sluitplaat die tegen de bulkhead komt nog tussen de dwarsstang past (de stang mag dus niet te dicht tegen de bulkhead zitten) en tegelijkertijd moeten de remoliecontainers tussen de dwarsstang en de basisplaat van de batterij passen, en dus mag de dwarsstang ook niet te ver van de bulkhead zitten. Allemaal dingen waar je bij scratchbuilding rekening moet mee houden... En zo gaat het natuurlijk de ganse dag door.

Nadat de dwarsstang op zijn plaats gekleefd werd, heb ik de remoliecontainers gebouwd. Ze bestaan stuk voor stuk uit 6 afzonderlijke onderdelen die nauwkeurig uitgemeten werden zodat er 2 identieke en één kleinere gevormd werden. De schroefdopjes werden gemaakt met de zeshoekige punch-'n-die set van Dominique (thanks mate). Daarna werden ze tegen de bulkhead gekleefd, er zorg voor dragend dat de sluitplaat nog aangebracht kan worden.

Die werd gemaakt van dunnere plastic sheet, plastic strip en 2 aluminium punch-'n-die boutjes. Nadat ik me ervan vergewist had dat ze ertussen past én ik ook nog de neuspartij zonder problemen kan dichtklikken, werd de plaat vastgekleefd. Ik heb trouwens de onderste wand van de neuspartij moeten afschrapen zodat ze iets dunner werd, omdat anders de remoliecontainers in de weg zaten.

Het was al een flink stuk in de namiddag toen ik aan de bouw van de batterij begon. Het rechthoekig gedeelte werd gevormd door 5 stukken plastic sheet, die na het kleven aan de hoeken een beetje afgerond werden. Daarna werd met behulp van dezelfde plastic sheet een 2de deksel gemaakt dat iets korter is dan de totale batterij, en een afgerond vierkant dekseltje. Beide werden op de batterij gekleefd, waarna ik 6+1 schroefdopjes gemaakt heb met de goeie ouwe punch-'n-die set. Na het aanbrengen van die 7 dopjes heb ik tenslotte nog 4 gaatjes in de batterij geboord waarna ik er stukjes metaaldraad in gekleefd heb.

Foto 1 toont de samenbouw van de voormiddag, foto 2 toont mijn resultaat van een namiddig werk. Foto's 3, 4 en 5 laten een dryfit zien van het geheel.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30541&stc=1&d=1422616378

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30542&stc=1&d=1422616378

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30543&stc=1&d=1422616378

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30544&stc=1&d=1422616378

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30545&stc=1&d=1422616378

Klinkt allemaal eenvoudig, is het eigenlijk ook wel, maar arbeidsintensief is het zeker!

Wordt vervolgd!

Dominique
22-02-2007, 00:30
Goed bezig hier!
Zo zie je dat scratch-building misschien wel zeer arbeidsintensief is, maar dat het bijdraagt tot een uniek model. Je gaat hierin zover als je zelf wil natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dit één van de uitdagingen in deze hobby!
En daarbij: what's the hurry?

Sennake
22-02-2007, 01:48
En daarbij: what's the hurry?

Tja jong, die andere 300 kits die nog staan te wachten misschien?;)

Dominique
22-02-2007, 02:10
Tja jong, die andere 300 kits die nog staan te wachten misschien?;)

euh, no comment zekers?

Loeten
22-02-2007, 02:49
Ik zou er graag iets over zeggen, maar weet begot niet wat...

Voorlopig blijf ik netjes op mijn bankje meevolgen om bij te leren en dat doe ik dus vollen bak...

Succes verder !!

Gulfie
22-02-2007, 09:06
... de dwarsstang ...

Deze wordt waarschijnlijk aan de rockers of wishbones vastgemaakt, zeg dus maar ... de stabilisator of anti-roll bar.

ik wil niet 'pikkie likkie' zijn, maar ... als dit achter de rug is zullen de lasnaden wel volgens zekers? (ik blijf erover doordrammen hoor ... om zeker te zijn dat ge ze gaat maken)

Die batterij ... was datte? OK, dat ze goed op maat en op schaal gemaakt is, daar ben ik zeker van, en dat een batterij doppen en 2 bornen heeft, daar kan ik ook nog bij, maar die dop erlangs ... rare dinges voor die tijd!

Voor de rest is dit zoals een scratchbuilt moet zijn ... clean en strak.:applaus:

Sennake
22-02-2007, 09:24
als dit achter de rug is zullen de lasnaden wel volgens zekers?

Ik heb het eens geprobeerd, maar het wil niet zo goed lukken; en ik vind dit model net iets te exclusief om zomaar erop los te proberen. Bovendien heb ik geen referentiefoto's van een 1:1 wagen om te weten waar er precies gelast werd en waar niet (ik heb alleen referentiefoto's van een 1:12 model waar de lasnaden niet op uitgevoerd zijn) zodat ik wijselijk beslist heb om ze deze keer toch maar achterwege te laten. Beter geen lasnaden dan totaal verkeerde lasnaden denk ik.

Wat niet betekent dat ik ze een volgende keer, als ik over goede referentiefoto's beschik, eens niet ga proberen, want de door jou beschreven techniek moet mits wat oefening wel lukken. Alleen is dit niet het juiste moment en/of model op te beginnen experimenteren...

Gulfie
22-02-2007, 12:19
Ik begrijp u punt ... zonder goede ref. pics. is dit niet iets om mee te beginnen.

Ga je de overgang tussen bvb polystereen en messing stukken lichtjes wegplamuren? Uit ervaring weet ik dat die dingen heel erg zichtbaar worden na het spuitwerk en er een beetje klungelig uitzien ... tenzij de styreen zo dun is dat de boord niet zichtbaar is door de iets dikkere buis.

Guido
22-02-2007, 14:52
Ik begrijp u punt ... zonder goede ref. pics. is dit niet iets om mee te beginnen.

Ga je de overgang tussen bvb polystereen en messing stukken lichtjes wegplamuren? Uit ervaring weet ik dat die dingen heel erg zichtbaar worden na het spuitwerk en er een beetje klungelig uitzien ... tenzij de styreen zo dun is dat de boord niet zichtbaar is door de iets dikkere buis.

Ivm het spuitwerk, komt ook hier weer die, tot nu toe nog nooit deftig beantwoordde, vraag naar boven: Hoe verf je nu in hemelsnaam zo iets?

Ik heb al veel scratch projecten gezien, maar tot nog toe is er nog nooit iemand geweest die me dat heeft kunnen/willen tonen. Ik kan me immers voorstellen dat er plaatsjes gaan bij zijn, die je wel nog kan zien, maar waar je verdomd moeilijk nog aankan...?

Bijvoorbeeld op de foto: achter de batterij, tussen de cylindertjes enz.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5135&d=1172089885

Sennake
22-02-2007, 15:22
Ivm het spuitwerk, komt ook hier weer die, tot nu toe nog nooit deftig beantwoordde, vraag naar boven: Hoe verf je nu in hemelsnaam zo iets?

Heheh, het zogenaamd "Kurtl-gevoel", niet? Op dit moment denk ik hetzelfde als jij. Ik zal het binnenkort wel moeten kunnen beantwoorden, omdat ik het dan gedaan zal hebben. Of niet natuurlijk. Dat zou ook kunnen.

Maar ik heb bij het scratchen al een beetje rekening gehouden met het schilderwerk: de batterij staat er nog maar los op, dus die kan afzonderlijk geschilderd worden, en met die batterij uit de weg zal het schilderen van de rest ook nog wel meevallen. ;)

Dominique
22-02-2007, 22:19
Schilderen kan perfect! Je moet enkel wat voorzichtiger zijn bij het spuiten van de vooraanliggende delen. Best is dat je zoveel mogelijk met de airbrush doet. Zo kan je veel meer lokaal werken, en heb je zelf in de hand hoeveel verf op je model terecht komt. Met een spuitbus moet je op zoiets niks gaan proberen.
Misschien ook het ideale moment om eens te experimenteren met het decanteren van primer?

Sennake
23-02-2007, 01:25
Misschien ook het ideale moment om eens te experimenteren met het decanteren van primer?

Daar blijf ik met mijn pollen vanaf aangezien ik Testors primer heb die perfect is voor de airbrush, alhoewel dat grijze primer is en ik eigenlijk witte zou willen gebruiken. Maar experimenteren met zo'n duur en exclusief model vind ik geen goed idee. Niet om te leren lasnaden aanbrengen, en niet om primer te beginnen decanteren. KISS (keep it stupid simple) is hier mijn motto. Het experimenteren zit hem hier in het scratchbuilden ;)

En nu we het er toch over hebben, komt hier het vervolg van mijn werkzaamheden.

Nu de neuspartij tot tevredenheid gedetailleerd was, keek ik wat verder naar achter en stuitte ik op een veel te simpel uitgevoerde stuurstang. Als ik het model wil showen met de neus eraf, moet ook de cowling afgenomen worden zodat het interieur beter zichtbaar is. En dan stuit je op zo'n simpele rechte stuurstang die met een pinnetje rechtstreeks in de body gekleefd wordt. Dat moet beter kunnen dacht ik.

En daar gingen we weer. Eerst werd de diamantvorm waarin de echte stuurstang verdwijnt uitgefreesd zodat ik er een stuurhuis onderin kon aanbrengen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30546&stc=1&d=1422620870

Maar toen ik de bovenste helft van de body op de onderste helft wou passen, met de voorste ophanging erin gedryfit, kwam ik tot de vaststelling dat de metalen horizontale stuurstang tegen het stuurhuis aandrukte wat het sluiten van de 2 bodyhelften verhinderde. Logisch ook, want in werkelijkheid loopt die horizontale stuurstang ook DOOR het stuurhuis.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30547&stc=1&d=1422620870

Dus moest er een stuk van het stuurhuis weggesneden worden zonder dat dat langs boven opvalt. Dat ging vrij vlot.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30548&stc=1&d=1422620870

Nog een controle om te zien of alles nu mooi sluit en dat bleek het geval. De stippellijn duidt aan waar de stuurstang zal terechtkomen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30549&stc=1&d=1422620870

En dus bleef er niets anders over dan het scratchen van een realistische stuurstang. Die bestaat uit een 14-tal onderdelen, waarbij het zwarte gedeelte het enige is wat overblijft van het originele onderdeel. Dit moet passen op het stuur dus heb ik dat behouden.De kruiskoppeling heeft me heel wat kopzorgen bezorgd, maar uiteindelijk ziet het er toch wel leuk uit vind ik.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30550&stc=1&d=1422620870

Sennake
23-02-2007, 01:25
Eens alle onderdelen vervaardigd zijn is het tijd om te dryfitten. Oef, weer een horde genomen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30551&stc=1&d=1422621052

Ik heb ook nog wat klinknagels toegevoegd (jaja, in de jaren '70 werd er het aluminium nog geklonken) die ik aangeduid heb met de rode pijlen. Het zijn aluminium schijfjes die gemaakt zijn met de punch-'n-die set.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30552&stc=1&d=1422621052

Achteraan hetzelfde verhaal. Hier heb ik ook de paneellijn ingekrast die totaal afwezig was in de kit. Nochtans is dit typisch voor de M23 van 1976: de vorige versies van '74 en '75 stopten aan die paneellijn, zodat de achterzijde één recht geheel was, en in 1976 hebben ze die achterste stukken eraan geklonken om de radiators kunnen in te bouwen die voorheen achterop de motor zaten. Dus vond ik de paneellijnen echt wel belangrijk, want ze vertellen een verhaal.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30553&stc=1&d=1422621052

De airbox werd gemonteerd en vlakgeschuurd, wat tot gevolg had dat de verbindingpinnetjes zo goed als verdwenen waren. Daarom heb ik ze helemaal weggeschuurd en vervangen door stevige messing exemplaren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30554&stc=1&d=1422621052

En zo ziet het resultaat van weer een dagje werk en uiteindelijk uit: niet spectaculair, maar weer een stapje dichter bij de voltooiing!

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30555&stc=1&d=1422621052

Wordt vervolgd!

Dominique
23-02-2007, 10:31
Daar blijf ik met mijn pollen vanaf aangezien ik Testors primer heb die perfect is voor de airbrush, alhoewel dat grijze primer is en ik eigenlijk witte zou willen gebruiken. Maar experimenteren met zo'n duur en exclusief model vind ik geen goed idee. Niet om te leren lasnaden aanbrengen, en niet om primer te beginnen decanteren. KISS (keep it stupid simple) is hier mijn motto. Het experimenteren zit hem hier in het scratchbuilden ;)


He ho, hold your broek on. Ik heb toch niet gezegd dat ge moet experienteren op uw model? Experimenten voer ik liever eerst op een stuk afval uit. Als die primer van Testors goed werkt voor de airbrush is er geen probleem. Ik heb hem nooit gebruikt, dus weet ik het niet, maar ik geloof u direct. ;)

vinnie
23-02-2007, 10:52
@ Sennake die punch-'n-die set hoe ziet dat er uit en zo'n dun alluminium waar vindt je dit.Voor de bouw van de M23 is al terug een knap staaltje modelbouw.Blijf het zeker volgen :applaus:
Grts Vinnie.

Sennake
24-02-2007, 17:24
@ Sennake die punch-'n-die set hoe ziet dat er uit en zo'n dun alluminium waar vindt je dit.

Zo ongeveer :
http://www.airconnection.on.ca/images/stm00R.jpg

En dat aluminium komt van proefplaten uit een drukkerij. Ik weet niet of ze die tegenwoordig nog gebruiken, maar je zal ze nog wel vinden denk ik.

Guido
25-02-2007, 02:02
niet spectaculair? Inderdaad, als je zoiets aan het bouwen bent is er geen spectakel te zien. Maar het resultaat liegt er niet om. Ziet er toch behoorlijk spectaculair uit moet ik zo zeggen zo.

Sjiek!

Sennake
04-03-2007, 21:35
Het is weer een tijdje geleden dat ik nog een update gepost heb. Niet omdat ik stil gezeten heb, maar wel omdat het grootste deel van de tijd "droogtijd voor de verf" geweest is.

Ik heb dus de bodyparts in witte primer gespoten, voldoende droogtijd gelaten (48 uur), en daarna alles 2 lagen Tamiya TS-26 pure white gegeven. Daarna was het weer een week wachten.

Dat gaf me de tijd om eens na te denken hoe ik het oranje deel van de livery zou aanpakken. De decals zien er na al die jaren wel nog betrouwbaar uit, maar ik zie vooral de grote oppervlakken en gebogen delen niet zitten. Anderzijds zijn er enkele moeilijk af te plakken stukken tussen waar ik liever de decals zou gebruiken. Ik heb dus getracht een oranje kleur te vinden die zo dicht mogelijk het oranje van de decals benadert (en eventueel dus niet noodzakelijk het oranje van de echte McLaren) om te kunnen werken met spuitgedeeltes en decals. Dat bleek Tamiya TS-31 bright orange te zijn. TS-36 fluorescent red heb ik ook getest, maar dat was veel te rood, zowel in vergelijking met de Tamiya decals als met de referentiefoto's. TS-31 is dus the way to go.

Ik heb dus de voornaamste bodyparts afgeplakt met Tamiya masking tape, wat neerkomt op het bovenste deel van de body, de neus en de achterspoiler. De cowling hoefde niet afgeplakt te worden omdat die volledig oranje moet en de airbox wordt met decals gedaan, net als de onderste oranje streep op het onderste deel van de body. Ook de zwarte belijning naast het oranje zal overal met decals uitgevoerd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30556&stc=1&d=1422621892

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30557&stc=1&d=1422621892

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30558&stc=1&d=1422621892

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30559&stc=1&d=1422621892

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30560&stc=1&d=1422621892

Sennake
04-03-2007, 21:36
Vervolgens heb ik de oranje verf gedecanteerd en met de airbrush aangebracht. Dat lukte niet zo goed omdat de verf een nogal vreemde samenstelling heeft zodat ik geen glans in de gespoten onderdelen scheen te krijgen. Dus heb ik ook hier een gemengde methode aangewend: de laatste laag is aangebracht met de spuitbus.

Ik heb ook de airbox al eens bekleed met een oranje decal en vergeleken met de oranje gespoten cowling, omdat een decal toch nogal kan verschillen van kleur eens hij aangebracht is. Zolang hij nog nat was kon ik hem nog verwijderen en toch nog alles spuiten. Maar dat bleek niet nodig: de overeenkomst met de gespoten onderdelen is zeer goed.

Na het verwijderen van alle afplakwerk zien de onderdelen er nu uit zoals hieronder te zien is. Hier en daar moet ik wat kleine foutjes bijwerken met het penseel, en ook de opstaande rand van de oranje verflaag moet nog weggepolierd worden. Daarna komen de decals er nog eens over en wordt alles afgewerkt met glanzende vernis, zodat ik er een goed gevoel bij heb dat dit allemaal nog erg mooi gaat worden...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30561&stc=1&d=1422622033

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30562&stc=1&d=1422622033

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30563&stc=1&d=1422622033

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30564&stc=1&d=1422622033

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30565&stc=1&d=1422622033

Flame
05-03-2007, 01:51
Mooi plakwerk, knap gespoten ziet er goed uit:gas:

Gèrre
05-03-2007, 21:38
bewondering allom hier :)

Guido
08-03-2007, 16:55
Heb nog eens even naar het spuit- en afplakwerk zitten kijken en dat ziet er goed uit! Nog een meevaller dat er geen kleurverschil is tussen de verf en de decals.

Sennake
08-03-2007, 18:34
Heb nog eens even naar het spuit- en afplakwerk zitten kijken en dat ziet er goed uit! Nog een meevaller dat er geen kleurverschil is tussen de verf en de decals.

Tegen de Beurs in Jabbeke is de verf droog en dus zal ik de McLaren meenemen op onze stand zodat ik hem daar kan voorzien van zijn decals.

De zwarte omlijningsdecals rond het oranje ga ik uiteindelijk niet gebruiken omdat zwart de verkeerde kleur is. In werkelijkheid is het een gouden omlijning, en ik heb daarvoor precies het juiste materiaal in huis: goudkleurige bare metal folie. Ik heb op de neus al een stukje getest en dat ziet er werkelijk leuk uit. Wie eens een kijkje wil komen nemen naar de werkzaamheden is uiteraard meer dan welkom op onze stand in jabbeke, dit weekend.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5247&stc=1&d=1422621526

BSmodels
08-03-2007, 21:12
goudkleurige bare metal folie....

Guy,

als ik mij niet vergis heeft Studio 27 nu ook een goudkleurig decalvel reeds "voorgesneden" in fijne bandjes. Misschien is dat nog gemakkelijker. Ik weet wel niet of je ze mag vernissen :( . Ik heb zelf het chrome silver vel en dat ziet zeer mooi uit.

en euh wederom een zeer sterke WIP ;)

Sennake
18-03-2007, 20:30
Na lang wachten eindelijk nog eens een update. Wie naar Jabbeke afgezakt is vorige week heeft gezien dat ik volop bezig was met het aanbrengen van de goudkleurige striping. Daarmee ben ik nu klaar. Vooraleer ik de andere decals (marlboro sponsoring enz) aanbreng wil ik jullie de foto's niet onthouden. Let ook op de (naar mijn bescheiden mening) vrij goed gelukte overeenkomst tussen het gespoten oranje van de body en het decal-oranje van de airbox. Ik ben er alvast erg tevreden over. Bovendien is het de bedoeling dat het model geshowd wordt met alle body-onderdelen apart, zoals op de laatste foto.

Vragen en/of opmerkingen? Laat maar komen ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30566&stc=1&d=1422622136

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30567&stc=1&d=1422622136

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30568&stc=1&d=1422622136

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30569&stc=1&d=1422622136

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30570&stc=1&d=1422622136

Nismo
18-03-2007, 21:50
Komaan, je moet niet zo bescheiden zijn, de combinatie decal-verf kon niet beter en ik kan heb het zelf gezien vorige week in Jabbeke.:applaus:
Goe bezig maatje;)

Jamme
19-03-2007, 09:53
Dag Guy,
Goed Werk. Een vraag:
De goude stripping, is die met Goude Bare Metal Foil gemaakt?
Anders, Zoals door Nismo gezegd, heb ik ook het werk in Jabbeke gezien, en ja, je ziet het verschil niet.
Prachtig.

Groetjes,

Jamme

Sennake
19-03-2007, 10:20
De goude stripping, is die met Goude Bare Metal Foil gemaakt?

Inderdaad. De kit voorziet hiervoor zwarte striping, maar in werkelijkheid is de striping ook goudkleurig. Dus heb ik dunne reepjes goudkleurige bare metal folie gesneden en naast de oranje vlakken gekleefd.

Sennake
20-03-2007, 16:29
Nadat ik ook de andere decals aangebracht heb, kon ik niet aan de verleiding weerstaan om eens een dryfit te doen met de wielen en het windscherm erbij, en met de achtervleugel op een min of meer normale afstand, om te zien hoe het eindresultaat er zou kunnen uitzien...

Hier komen de foto's:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30571&stc=1&d=1422622284

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30572&stc=1&d=1422622284

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30573&stc=1&d=1422622284

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30574&stc=1&d=1422622284

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30575&stc=1&d=1422622284

Gulfie
20-03-2007, 16:40
Een 'licht en luchtig' ensembelke noem ik datte! :champagne: :applaus: :+

Sennake
20-03-2007, 16:47
Een 'licht en luchtig' ensembelke noem ik datte! :champagne: :applaus: :+

Ha ja, dat is wat men noemt "een lichtgewicht motor" eh ;)

Gulfie
20-03-2007, 18:33
Past perfect in het nieuwe F1 reglement ... geen ontwikkelingen op de motor meer toegelaten tot in 2010! :saythat: :+

Flame
20-03-2007, 23:14
Prachtig spuit en decal werk:applaus:

Guido
20-03-2007, 23:31
ge moet uw bandjes nog schuren... :+ :+

Sennake
31-03-2007, 15:36
Al een tijdje geleden werden alle bodyparts voorzien van 2 lagen Gunze Sangyo vernis. Maar zoals je weet is het dan de moment om eraf te blijven en alles minstens een goede week te laten drogen. Dat moment is wat mij betreft vandaag gekomen, ook al omdat het samenvalt met mijn paasverlof.

Nu had ik eigenlijk ook al eerder kunnen herbeginnen, want het enige wat ik met de bodyparts gedaan heb is ze gefotografeerd om jullie te tonen hoe ze er nu uitzien. Maar er zaten ook wat beurzen en Ebay-verkopen tussen die wat tijd en aandacht vergen. Loeten heeft trouwens een kit gekocht bij mij, die maandag op de post gaat (dit ter info aan Loeten)...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30576&stc=1&d=1422622512

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30577&stc=1&d=1422622512

Voor de rest mogen de bodyparts nog wat verder drogen en heb ik een begin gemaakt van de motor. De kit voorziet bougiekabels (die sowieso te dik zijn en vervangen zullen worden) maar geen brandstofleidingen. De 1/12 Tamiya kits hebben wel zulke leidingen en ik heb me dan ook geïnspireerd op een 1/12 bouwplan om deze 1/20 kit eveneens te voorzien van brandstofleidingen.

Het origineel onderdeel dat op het motorblok gekleefd wordt en waarop de leidingen bevestigd zouden moeten worden voorziet geen bevestigingspunten. Daar moet ik dus iets op verzinnen.

Waar de leidingen verdwijnen onder de aanzuigkelken zijn wél bevestigingspunten voorzien, maar die zijn zodanig dik dat eventuele brandstofleidingen die erover zouden passen een veel te grote diameter hebben. Dus worden ze weggesneden en vervangen door een 0,4mm gaatje waarin de doorzichtige 0,4mm visdraad die ik ga gebruiken precies inpast. Dat is dus al opgelost.

Nu de andere kant nog. Ik zie geen mogelijkheid om een stevige verbinding tot stand te brengen aan het originele onderdeel zonder erin te snijden, en dus snij het stukje weg waaraan de brandstofleidingen verbonden zouden moeten worden en boor een centrale asopening zodat ik er een metalen as kan in bevestigen waarover ik alle scratchgebouwde onderdelen kan schuiven. Dan maak ik 2 ronde schijfjes met de punch 'n die set en snij ik 4 staafjes uit wat plastic sheet waarin 3 gaatjes geboord worden; 1 om over de as te schuiven en 2 om de brandstofleidingen in te bevestigen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30578&stc=1&d=1422622512

Tenslotte worden alle huisgemaakte onderdelen over de as geschoven en afgesloten met het origineel uiteinde van het onderdeel. Nu kan ik ook aan deze kant 8 brandstofleidingen bevestigen, zoals je er op de laatste foto al 4 kan voorgesteld zien (aan de andere kant komen er nog 4 natuurlijk).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30579&stc=1&d=1422622512

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30580&stc=1&d=1422622512

Tot de volgende update!

Nismo
31-03-2007, 15:53
Goe Bezig :worship:

Loeten
31-03-2007, 17:36
Loeten heeft trouwens een kit gekocht bij mij, die maandag op de post gaat (dit ter info aan Loeten)...

Okey mercikes! Heb nog een paar dagen om weer een goede smoes te bedenken voor het vrouwtje... Aja neen, zij vond die wagen zelf een schone aanwinst... Geen probleem dus.

Sennake
01-04-2007, 20:39
Nadat het onderdeel met de brandstofleidingen geschilderd is en de leidingen aangebracht heb ik het terzijde gelegd om te drogen (foto's volgen later nog).

Ondertussen heb ik de voornaamste onderdelen van de motor geprepareerd en gemonteerd, waarna ze in hun hoofdkleur gespoten werden;

metallic grey voor de motor,

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30581&stc=1&d=1422622847

gun metal voor de versnellingsbak,

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30582&stc=1&d=1422622847

en matzwart voor de afdekstukken van de motor (die misschien nog wel een tweede laagje zwart zullen krijgen).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30583&stc=1&d=1422622847

Daarna werden de onderdelen gedryfit.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30584&stc=1&d=1422622847

Ook het windscherm dat een geelachtige schijn vertoont op de referentiefoto's werd voorzien van een dun laagje clear yellow.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30585&stc=1&d=1422622847

Nu weer alles laten drogen en dan kan het detailschilderen beginnen...

Tot de volgende update!

Tom21
02-04-2007, 20:22
Ja Guy...dit is weer prachtig werk. Even niet gevolgd, en je motorblok hangt al bijna ineen :) Dat scratchwerk is weer zeer mooi en ook die leidingen zullen een grote meerwaarde aan dit model gaan geven eens hij af is.
De carrosserieonderdelen glimmen weer lekker als een kerstbal, zoals we van je gewoon zijn.
Prachtig om volgen.

Tom

Guido
02-04-2007, 20:59
Mooi werk! Wel vreemd dat het mat zwart niet van de eerste goed gedekt heeft. :confused:

Sennake
02-04-2007, 21:28
Mooi werk! Wel vreemd dat het mat zwart niet van de eerste goed gedekt heeft. :confused:

Ik denk dat ik de onderdelen te snel vastgepakt heb met mijn ongeduldige vingers :o

Ondertussen zijn alle motoronderdelen al gedrybrust en voorzien van enkele details. Maar ze zijn nog ver van klaar hoor. Foto's volgen.

Sennake
08-04-2007, 19:00
Ondertussen hebben we weeral wat verder gedaan.

De motor werd al een klein beetje geweatherd, gedrybrust en voorzien van enkele details, zoals het achterlicht dat volledig gescratchbuilt werd.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30590&stc=1&d=1422627992

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30591&stc=1&d=1422627992

Ik was jullie ook nog het eindresultaat van de injectiepomp schuldig. De 8 brandstofleidingen zitten eraan vast en werden voorzien van een gelige tint, veroorzaakt door de brandstof. Ook de 8 bougiekabels zitten eraan vast.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30592&stc=1&d=1422627992

Verder heb ik ook al wat olieleidingen en remleidingen voorbereid. Ze bestaan uit "mesh hose 0.9mm" van Modeler's en Sakatsu boutjes.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30593&stc=1&d=1422627992

De steunen voor de achtervleugel werden ongeveer voor de helft dunner gemaakt en voorzien van de nodige leidingen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30594&stc=1&d=1422627992

Sennake
08-04-2007, 19:00
De achterremmen en hun koelhappers werden al in kleur gezet maar moeten nog geweatherd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30595&stc=1&d=1422628094

Enkele kleinere motoronderdelen werden een beetje extra gedetailleerd en geschilderd, net zoals de onderste ophangingsarmen, de radiators en de aandrijfassen. Al deze onderdelen moeten ook nog geweatherd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30596&stc=1&d=1422628094

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30597&stc=1&d=1422628094

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30598&stc=1&d=1422628094

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30599&stc=1&d=1422628094

Gulfie
09-04-2007, 10:50
Ik ben benieuwd om de motor met wat meer details te zien. De olieleidingen op de oliepomp zijn in ieder geval al heel realistisch op schaal.

Bij de benzinepomp blijf ik maar onzeker ... niet om wille van uw bouwkunsten, maar in het echt. Hoe in godsnaam werkt die echte pomp?

Voor de rest ... goe bezig .... wat moet ne mens anders zeggen?

Sennake
09-04-2007, 17:52
Bij de benzinepomp blijf ik maar onzeker ... niet om wille van uw bouwkunsten, maar in het echt. Hoe in godsnaam werkt die echte pomp?

Ik weet het niet, ik bouw gewoon wat ik zie op foto's :o

Maar vanwaar je vraag misschien? Het is wellicht nog niet te laat om nog iets aan te passen?

Gulfie
09-04-2007, 18:13
Ik weet het niet, ik bouw gewoon wat ik zie op foto's :o

Maar vanwaar je vraag misschien? Het is wellicht nog niet te laat om nog iets aan te passen?

Hey Guy,

heb je een detailfoto van de pomp? Ik denk dat het een rotatieve high pressure pomp is, maar dan vind ik het raar dat de koppelstukken tussen het pomp lichaam en de leidingen vierkant zijn. Maar ... nogmaals, ik twijfel er niet aan dat je bouwt wat je ziet. Alleen heb ik zo'n pomp nog nooit gezien en facineert het me hoe ze werkt!

Sennake
09-04-2007, 18:45
Ik denk dat het een rotatieve high pressure pomp is, maar dan vind ik het raar dat de koppelstukken tussen het pomp lichaam en de leidingen vierkant zijn.

Dat is niet raar hoor, die moeten in feite cilindrisch zijn. Alleen zag ik niet direct hoe ik de leidingen aan zo'n cilindrisch stuk kon bevestigen en omdat de pomp volledig verscholen wordt onder de inlaat trompetten (die ik bij Bosica als aftermarket besteld heb) maakt het weinig uit of de vorm van de koppelstukken exact is of niet. Hoofdzaak is dat de leidingen van onderuit komen en goed vastzitten. In extremis had ik de leidingen ook gewoon los onder de trompetten kunnen leggen maar dan zitten ze niet vast en is de kans dat er eens eentje uitschiet groot.

Gulfie
09-04-2007, 19:41
OK, ge hebt 100% gelijk. Als ge het niet ziet maakt het eigenlijk niet uit. Een mijn dilema is ook alweer opgelost.

Een trukje is om aan het ronde pijpje een heel klein plat stukje te vijlen waarop je het boortje kan zetten om beginnen te boren. Als je voorbaard met een heel kleine diameter is bij het naboren met de juiste diameter het platte stuk volledig weg.

Guido
11-04-2007, 00:46
Mooi detailwerk weeral!

Nismo
11-04-2007, 12:49
Mooi detailwerk weeral!

:agree:

Sennake
11-04-2007, 17:21
Na het weatheren en drybrushen werden een aantal onderdelen op het motorblok bevestigd; daarom eerst deze 5 overzichtsfoto's van het motorblok.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30600&stc=1&d=1422628925

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30601&stc=1&d=1422628925

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30602&stc=1&d=1422628925

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30603&stc=1&d=1422628925

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30604&stc=1&d=1422628925

Sennake
11-04-2007, 17:22
Andere onderdelen, zoals de radiators, werden al geweatherd maar kunnen nog niet gemonteerd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30605&stc=1&d=1422629022

De bobijn werd ook voorzien van extra's zoals de steuntjes en wat bekabeling.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30606&stc=1&d=1422629022

Ik was ook niet erg tevreden met de steuntjes van de uitlaten achteraan de versnellingsbak. Ze zijn overgedimensioneerd, niet realistisch en bovendien zijn ze allebei afgebroken bij de manipulatie van de versnellingsbak. Als de vorm nu nog correct geweest was had ik ze kunnen repareren maar als je de referentiefoto bekijkt zie je dat er eigenlijk van die halve maantjes moeten zitten waartegen de uitlaten bevestigd worden via een bevestigingsveer. (Met dank aan Aerogi van wiens site de referentiefoto komt)

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1976_mclaren_m23/referentie_fotos/mclaren_m23_36.jpg

Dus gaan we die ook maken. Eerst werden de steuntjes weggesneden en vervangen door metalen steunen waaraan in stukjes plastic buis bevestigd heb die middendoor gesneden waren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30607&stc=1&d=1422629022

Daarna heb ik de originele uitlaten (waaraan de bevestigingen vastgegoten zaten) vervangen door nieuwe, gemaakt van holle plastic buis. Ook de spaghetti-uitlaten werden al gemonteerd zodat ik de rechte uitlaten op maat kon maken. Ze moeten allemaal nog wel in de juiste kleur gezet worden natuurlijk.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30608&stc=1&d=1422629022

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30609&stc=1&d=1422629022

Het volgende dat er moet gebeuren is het vervaardigen van die veerklemmen en een systeem uitkienen om ze aan de halve maantjes te bevestigen. Als ik zover ben zal ik weer wat foto's posten...

Jamme
11-04-2007, 17:27
awell dat is fantastish, zeg............!!!!

:worship: :champagne:

Jamme

Sennake
11-04-2007, 21:28
En zo heb ik het opgelost:

Ik heb een gaatje geboord in een stukje fotoetch uit de onderdelendoos en het aan de steun bevestigd, zowel boven als onderaan. Daarna heb ik dunne ijzerdraad rond een metalen staafje gedraaid tot een veer, die ik aan de uiteinden omgeplooid heb zodat ze zich in de gaatjes vasthaken.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30610&stc=1&d=1422636748

Met de uitlaat erin ziet het er dan zo uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30611&stc=1&d=1422636748

En aan de andere zijde werd uiteraard hetzelfde gedaan:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30612&stc=1&d=1422636748

En nu ik toch bezig was met het vervaardigen van veren, heb ik de schokdempers ook maar ineens aangepakt. De beide uiteinden van de originele onderdelen worden afgeknipt en behouden, het middendeel werd vervangen door een aluminium staafje.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30613&stc=1&d=1422636748

Vervolgens heb ik messingdraad rond een metalen staafje gedraaid tot een veer, en op maat geknipt. In zijn geheel ziet de schokdemper er dan als volgt uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30614&stc=1&d=1422636748

Wordt vervolgd!

Guido
11-04-2007, 21:53
De oplossing voor de bevestiging van de uitlaten is zeer goed. Ik had eerst wat twijfel of de halve maan niet wat te dik zou zijn, maar alles is mooi in verhouding.
Is de ophanging definitief zo, of wordt er in het midden, waar je het alu buisje ingestopt hebt, nog een fijnere pin gezet zoals op de foto hoger te zien is?

Sennake
11-04-2007, 21:56
Is de ophanging definitief zo, of wordt er in het midden, waar je het alu buisje ingestopt hebt, nog een fijnere pin gezet zoals op de foto hoger te zien is?

Er is nog niets vastgeplakt, dus het kan nog. Maar ik weet nog niet goed hoe ik het moet aanpakken om er een stevige verbinding voor te voorzien. Ik zal er eens een nachtje over slapen. De nacht brengt raad eh ;)

Sennake
11-04-2007, 22:19
De nacht brengt raad eh ;)

Da was rap. Ik heb het al opgelost en uitgevoerd op één schokdemper, en het is nog gelukt ook! Foto's zal voor morgen zijn denk ik.

Gèrre
12-04-2007, 10:01
Ik vind het top wat je hier doet, alles zo klein nebouwen en toch zo realistisch. Ik zou het niet aandurven om nu zoiets te doen. Maar ik heb natuurlijk niet zo veel ervaring :applaus: :worship:

Sennake
12-04-2007, 22:02
Ik ben (dankzij het morele steuntje van Huudo) nog een stap verder gegaan dan mijn oorspronkelijke prototype. Wat ik namelijk tot hiertoe gedaan had was het perfectioneren van het bestaande kitonderdeel, ervan uitgaand dat de vorm van dat onderdeel met de werkelijkheid strookte. Niets is echter minder waar:

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_f1_cars/1976_mclaren_m23/referentie_fotos/mclaren_m23_36.jpg

Als je de foto goed bekijkt stel je 3 dingen vast:

1) het centrale deel bestaat (nogal logisch) uit een dikke cilinder waarin een dunne cilinder heen en weer kan bewegen

2) aan de bovenzijde van de schokdemper zit ook een dikker gedeelte waarin de dunne cilinder bevestigd zit

3) de veer zelf vertoont onderaan wikkelingen die dicht bij elkaar zitten en bovenaan zitten ze verder van elkaar. Dit herinner ik me nog uit mijn cursus mechanica, dat wordt gedaan om een zo breed mogelijke veerconstante te bekomen die zowel laag-frequente als hoog-frequente trillingen kan opvangen.

Dus moest ik weer aan de slag.

Eerst werd de aluminium buis korter gemaakt en heb ik aan de binnenzijde een plastic buisje geschoven en op maat geknipt. Daarna kon ik in het plastic een dun gaatje boren waarin dan weer een kopspeld paste die als dunne cilinder fungeert.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30615&stc=1&d=1422636890

Aan de andere zijde werd het onderdeel ook voorzien van een stukje plastic cilinder waarin eenzelfde gaatje geboord kon worden waarin de naald past.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30616&stc=1&d=1422636890

Samengesteld ziet de schokdemper er (zonder veer) als volgt uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30617&stc=1&d=1422636890

De prototype-veer was iets te dik van diameter, en vertoonde een gelijkmatige verdeling van de wikkelingen. Dus heb ik een iets dunnere diameter messingdraad ter hand genomen en de wikkelingen aan één zijde dicht opeen gedraaid en aan de andere zijde verder van elkaar.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30618&stc=1&d=1422636890

Tenslotte werd de complete schokdemper weer gedryfit en ik moet zeggen dat hij er 100% realistischer uitziet dan mijn prototype. Met dank aan mijne maat Huudo die me ertoe aangezet heeft deze verbetering aan te brengen!

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30619&stc=1&d=1422636890

Guido
12-04-2007, 22:29
Prachtig!

:applaus:

Gulfie
13-04-2007, 05:58
... aan de bovenzijde van de schokdemper zit ook een dikker gedeelte waarin de dunne cilinder bevestigd zit ...


En dat noemt men de 'bumpstop'. Dit is een hard rubberen deel dat ervoor zorgt dat, wanneer de veer en schokdemper volledig samengedrukt zijn, het inwendige gedeelte niet overbelast wordt (bottom out). Ook wordt dit dikwijls gebruikt om een hardere demping op het einde van de werkslag van de demper te krijgen, zodat het effect gecreerd wordt dat hoe verder de auto inveert, hoe harder de demping wordt.

Ik had gisteren al een opmerking willen maken over de demper, maar het is dus niet meer nodig.
Misschien nog iets om te herzien ... de veer om de uitlaat op zijn steun te houden. Persoonlijk vind ik de draad wat dik, maar da's persoonlijk en het is ook wel een erg felle close-up natuurlijk.

Sennake
13-04-2007, 06:41
Persoonlijk vind ik de draad wat dik, maar da's persoonlijk en het is ook wel een erg felle close-up natuurlijk.

Inderdaad; het is 0.3mm draad, zijnde 1 vezel die ik gerecupereerd heb uit een electrische stroomdraad. Hij is nu al zeker 10 keer gebroken bij het omwikkelen om er een veer van te maken, dus nog dunner werken lijkt me nagenoeg onmogelijk; de treksterkte van de draad wordt gewoon te gering.

Flame
13-04-2007, 14:11
SUPER.....:applaus:

Nismo
13-04-2007, 17:27
:drewl: Wat een detaillering, man, man, man, ..... :drewl:

Nog even en onze Guy koopt nog alleen het bouwplan, de rest kan maakt hij toch al bijna allemaal zelf.:p

vinnie
13-04-2007, 18:30
amaai weer een sterk staaltje van modelbouw pfffffffff niet te doen.:drewl: :drewl:
Grts Vinnie.:gas:

lole
16-04-2007, 12:29
James Hunt wordt ongeduldig in zijn kist......;)
Super Guy!! Indrukwekkend gewoon:champagne:

Tom21
16-04-2007, 19:55
Dit is inderdaad weer SUPER werk Guy! Een hele verbetering tegenover de vorige veer (die ook al super was, maar deze is SUPER :) ) Meer van dat moois aub!

Tom

Sennake
18-04-2007, 18:43
Nadat alle kit- en zelfgemaakte onderdelen geschilderd werden (niet volgens bouwplan, wel volgens referentiefoto's), heb ik de voornaamste onderdelen van de motor gemonteerd. Alleen de aanzuigtrompetten ontbreken nog omdat ik ze wil vervangen door aftermarket onderdelen (alhoewel ik niets meer van mijn bestelling gehoord heb ondanks herhaaldelijke mails). Indien het niets wordt met die bestelling worden de originele onderdelen gespoten met Allclad (daarom zijn ze op dit moment aan het afbleken). Omdat de trompetten nog ontbreken kan ik ook de inspuitpomp nog niet monteren (omdat ze onder de aanzuigtrompetten komt te zitten).

Voor de rest is de motor in feite klaar.

Daarom heb ik er enkele foto's bijgedaan, zodat je een idee krijgt van hoe het er nu uitziet. Enjoy!

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30620&stc=1&d=1422637078

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30621&stc=1&d=1422637078

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30622&stc=1&d=1422637078

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30623&stc=1&d=1422637147

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30624&stc=1&d=1422637078

Flame
18-04-2007, 18:56
SUPER..,ik dacht een echte motor, nee heel knap:gas::applaus:

Patsche
18-04-2007, 20:06
Gewoon knap gedaan en ik heb er ook geen woorden voor als je dat ziet.

Tom21
18-04-2007, 21:07
.

Daarom heb ik er enkele foto's bijgedaan, zodat je een idee krijgt van hoe het er nu uitziet. Enjoy!



Enjoy...dat doen we zeker bij het zien van zulke heerlijke foto's!

Tom

Gulfie
18-04-2007, 21:28
Proficiat Guy ... ziet er inderdaad erg strak uit. Alleen 2 opmerkingen .... maar je kent me hé! Kritisch voor iedereen, ook mezelf.

- Is het juist dat de wishbone boven op de upright vastzit met een heel kleine kruis schroef? Kan je die nog wegwerken? Deze schroef doet echt afbraak aan de sublieme bouw van de motor.
- De uitlaten vind ik magertjes uitvallen ten opzichte van de rest van de motor. Misschien kan je de uitlaat niet meer losmaken en moet hij zo blijven, maar misschien kan je nog lasnaden proberen (dan weet ik dat ik de demo niet voor niks gegeven heb ... :p ) of hem downtonen en een beetje een verbrand effect geven.
Je weet het ... ik ben altijd zeer kritisch (ook voor mezelf) maar deze opmerkingen nemen niet weg dat die motor er fantastisch uitziet.

Way to go mate!

Sennake
18-04-2007, 21:59
- Is het juist dat de wishbone boven op de upright vastzit met een heel kleine kruis schroef? Kan je die nog wegwerken? Deze schroef doet echt afbraak aan de sublieme bouw van de motor.

Dat klopt, en ze kan gemakkelijk weg: ik heb ze er namelijk zelf aan toegevoegd omdat er in de kit niets voorzien is terwijl de gaten er wél zitten. Nogal een onnozel gezicht dus. Op de referentiefoto's zit daar uiteraard wel een bout en daarom heb ik er die schroefjes ingedraaid. Maar ik kan ze er nog gewoon terug uitdraaien en vervangen door Sakatsu boutjes... alleen zit er ik doorheen en zijn ze op dit moment nergens op stock.

- De uitlaten vind ik magertjes uitvallen ten opzichte van de rest van de motor. Misschien kan je de uitlaat niet meer losmaken en moet hij zo blijven, maar misschien kan je nog lasnaden proberen (dan weet ik dat ik de demo niet voor niks gegeven heb ...

Ik zal zeker je lasnaden-demo aanwenden waar nodig, maar mijn motto is altijd "detailleer zo goed mogelijk, maar alleen als het nodig en/of zichtbaar is". Net zoals met de inspuitpomp is het zinloos om lasnaden op de uitlaten te gaan aanbrengen omdat ze totaal verborgen worden door de extra sidepods die deze M23 uit 1976 onderscheidt van de versie uit 1974. Zoals de foto's er nu uitzien zou het inderdaad een goed idee zijn, maar aangezien ik de motor niet als losstaand model wil presenteren ga ik mijn tijd en energie in dingen steken die zichtbaar blijven eens het model klaar is. Of ik de uitlaat-uiteinden nog wat verbrand effect ga geven moet ik nog eens bekijken, want op de referentiefoto's die ik heb zien ze er helemaal niet verbrand uit, maar juist zo grijs zoals ik ze gemaakt heb. Maar soms moet je er een model laten uitzien zoals de toeschouwer verwacht in plaats van zoals het er in het echt uitziet, dus ik zal je opmerking zeker ter harte nemen. Tenslotte zou een jury hetzelfde kunnen denken als jij ;)

Guido
19-04-2007, 09:16
Het ziet er allemaal zeer gelikt uit! :applaus:

Het enige wat ikzelf anders zou gedaan hebben, is de bekabeling. Niet dat die op zich verkeerd is, enkel de kleuren van de draden lijken wat te vloeken met de rest van de wagen. Zo heb je de koppeling van de koeler achteraan wel wat donkerder gemaakt, maar de fel gele, rode, blauwe en witte kabel niet.

Maar! Laat aub het model zoals het nu is. Het is zeer mooi en de kabels wat met Smoke bewerken zou een averechts effect kunnen hebben. Het enige was ik hiermee wil zeggen is dat je bij een volgende bouw misschien moet overwegen om deze felle kleuren te mijden. ;)

Gulfie
19-04-2007, 09:33
... de extra sidepods die deze M23 uit 1976 onderscheidt van de versie uit 1974 ...

Nou ... ge zijt weer eens niet gedocumenteerd blijkbaar ... :+ :D

Sennake
19-04-2007, 13:58
Nou ... ge zijt weer eens niet gedocumenteerd blijkbaar ... :+ :D

Hoe bedoel je?

M23 uit 1974 : geen sidepods, uitlaten goed zichtbaar:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5739&stc=1&d=1176992731

M23 uit 1976 : sidepods, uitlaten quasi niet zichtbaar:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5740&stc=1&d=1176992731

Sennake
19-04-2007, 15:30
Zo heb je de koppeling van de koeler achteraan wel wat donkerder gemaakt, maar de fel gele, rode, blauwe en witte kabel niet.

Dat klopt. De metalen koppelingen waren gewoon stralend zilverkleurig en moesten echt wel een beetje gedowntoned worden, de andere kabels zien er in het echt wel een pak minder fel uit dan op de foto (met flash genomen). Ik vind dat het een vrij goed evenwicht bestaat in het echt, die je op de foto's niet zo goed kan zien, ook al omdat ik meestal alle foto's extra oplicht met photoshop om de details die in de donkere partijen liggen beter te kunnen zien.

Gulfie
19-04-2007, 16:53
Hoe bedoel je?
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5740&stc=1&d=1176992731

Dat bedoelde ik net ... dat ge u wel heel goed gedocumenteerd hebt alvorens te beginnen ... maar ja, eigenlijk is dat basis voor een goede bouwer!;)

Guido
19-04-2007, 17:22
Dat klopt. De metalen koppelingen waren gewoon stralend zilverkleurig en moesten echt wel een beetje gedowntoned worden, de andere kabels zien er in het echt wel een pak minder fel uit dan op de foto (met flash genomen). Ik vind dat het een vrij goed evenwicht bestaat in het echt, die je op de foto's niet zo goed kan zien, ook al omdat ik meestal alle foto's extra oplicht met photoshop om de details die in de donkere partijen liggen beter te kunnen zien.

I see, ik gebruik bijvoorbeeld nooit mijn flits als ik foto's van modellen maak. Maar goed, ik gebruik natuurlijk geen macrolens, ik neem aan jij wel in deze gevallen, en moet vanop een verdere afstand trekken. Daardoor werk ik met lange sluitertijden om alles (van vooraan tot achteraan) scherp te hebben. Mede door de lange sluitertijden is er dus niet echt een noodzaak voor de flits omdat er voldoende licht op de sensor kan invallen. Levels bijwerken met PS doe ik dan uiteraard ook nog, precies om, zoals je aangeeft, de zwarte gebieden beter zichtbaar te maken.

De gepostte referentiefoto's zijn uitermate interessant omdat je nu net daar geen enkele gekleurde kabel ziet lopen. :D Langs de andere kant is het misschien juist wel nuttig om ze wat feller in kleur te laten opdat je tenminste zou zien dat ze er lopen. ;)

Sennake
19-04-2007, 17:23
Dat bedoelde ik net ...

:o Ik had het niet door... :o

Guido
19-04-2007, 17:27
:o Ik had het niet door... :o

Dat geeft niet, nu hebben we tenminste weer 2 mooie referentiefoto's te pakken. :D

Sennake
19-04-2007, 17:30
Langs de andere kant is het misschien juist wel nuttig om ze wat feller in kleur te laten opdat je tenminste zou zien dat ze er lopen. ;)

Dat gevoel heb ik er ook bij ja. Je kan alles bekabelen met zwarte kabel, maar dan zie je er niks van en kan je net zo goed niet bekabelen. Het is een beetje een dilemma zoals met "de juiste kleur gebruiken" om te spuiten, zodat je model per definitie de verkeerde kleur heeft.

Al bij al moet ik wel zeggen dat ik na deze McLaren eens iets ga bouwen waarvan je de motor niet ziet, want na de Honda CBFour en deze F1 wil ik nog wel eens iets bouwen dat wat beter vooruit gaat. Het jaar is al bijna halfweg en ik heb nog niet eens 2 van mijn 12 te bouwen modellen afgewerkt. Tijd om het eens wat te laten vooruitgaan dus. ;)

Gulfie
19-04-2007, 20:17
Het jaar is al bijna halfweg en ik heb nog niet eens 2 van mijn 12 te bouwen modellen afgewerkt. Tijd om het eens wat te laten vooruitgaan dus. ;)

... ruik ik hier weer enkele 1/43 projecten?

Sennake
24-04-2007, 18:40
Allez vooruit, we hebben weer eens wat verder gewerkt.

De velgen werden voorzien van ventielen, die uit het zakje met horloge-onderdelen komen dat ik op de modelbouwbeurs in Dortmund gekocht heb. Ongelooflijk hoeveel bruikbare onderdelen daar in zitten!

Daarna werden de velgen gespoten met metallic black van Testor's.

De banden werden op de loopvlakken glad geschuurd zodat de gietnaden onzichtbaar worden.

Maar ook de zijkanten werden geschuurd, om de "Good Year" letters die er in reliëf op gedrukt werden uit te vegen. Links op de foto zie je een "old school" band die met penseel en matwitte verf ingekleurd werden. De verf is ondertussen meer dan 20 jaar oud en begint af te bladderen. Realistisch ziet zo'n band er ook al niet uit.

Daarom heb ik me enkele spuitmallen aangeschaft om de Good Year letters op de zijkant van de band te spuiten. Daarna werden ze overspoten met sterk verdund "clear yellow" (thanks Gulfie voor de tip) om ze er een beetje verweerd te laten uitzien.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30625&stc=1&d=1422637332

Eens alle velgen en banden op deze wijze behandeld werden heb ik ze eens samengelegd en er een foto van gemaakt. Ik moet de velgen nog wat drybrushen en de centrale wielmoer moet ook nog geschilderd worden, ook de ventielen worden nog een beetje in de verf gezet om ze beter tot hun recht te laten komen. En dan komen er ook nog balansgewichtjes in. Ze zijn allesbehalve klaar met andere woorden...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30626&stc=1&d=1422637332

De binnenzijde van de monocoque werd bekleed met BMF, en moet nog een laagje mat vernis krijgen omdat ze op dit moment echt wel te hard blinkt. tenslotte waren die cockpits in aluminium, niet in inox ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30627&stc=1&d=1422637332

De achterspoiler werd ook al gemonteerd en de horizontale steunen werden vervangen door holle plastic buisjes die ik dankzij mini-schroefjes veel solider aan de verticale steunen kan bevestigen dan de plastic pennetjes die initiëel voorzien waren. Bovendien kan ik dankzij de schroefjes de achterspoiler perfect uitlijnen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30628&stc=1&d=1422637332

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=30629&stc=1&d=1422637332

Tom21
24-04-2007, 20:04
Dit ziet er weer TOP uit Guy! Hoe breng je die spuitmallen aan? Gewoon vastkleven op de band met tape of doe je het anders?

Tom

Guido
24-04-2007, 20:40
SJIEK hoor.

Sennake
24-04-2007, 21:23
Dit ziet er weer TOP uit Guy! Hoe breng je die spuitmallen aan? Gewoon vastkleven op de band met tape of doe je het anders?

Tom

Met masking tape ja. Maar een volgende keer ga ik toch doorzichtige plakband of zo gebruiken, want ik heb elke band wel 3 keer opnieuw moeten doen omdat het erg moeilijk is om de letters mooi te centreren op de band met die ondoorzichtige masking tape erom heen. Dus na het spuiten neem je de mal dan weg en zie je dat de letters te hoog, te laag, of scheef staan. Een vodje met aceton veegt de letters zo weg, en je kan opnieuw beginnen. Maar na een tijdje (4 banden = 8 kanten om te spuiten) word je dit wel beu natuurlijk ;)

Guido
24-04-2007, 21:40
M23 uit 1974 : geen sidepods, uitlaten goed zichtbaar:

M23 uit 1976 : sidepods, uitlaten quasi niet zichtbaar:



In de rand nog even als extra informatie meegeven (zat even in een van mijn Mclaren boeken te loeren). Ook in 1975 werden er nog geen sidepods gebruikt. Het is dus vanaf 1976 dat ze voor de eerste keer te zien waren en dan ook nog eens in verschillende vormen, wellicht afhankelijk van wedstrijd tot wedstrijd.

Dit soort van variaties geldt tevens ook voor de luchtinlaten die kunnen verschillen van wat jij erop gaat zetten over iets grotere en hoekigere explameren, tot zelfs zo'n een hoge rechtopstaande (zo'n typisch begin jaren '70 torentje).

ivm de Goodyear opschriften op de banden. Uit de foto's hier blijkt dat het origineel ergens in het midden moet gezeten hebben tussen wat Tamiya aanbiedt (opdruk) en wat jij laat zien, ttz het Goodyear logo stond als verdikking op de band, maar slechts enkel de omranding van de letters (en niet zoals Tamiya ons wil laten geloven de volledige letters). De letters werden dan "ingespoten". Dus eigenlijk is het spuiten met een mal zoals jij het gedaan hebt het meest correcte, vermits het er erg overtuigend uitziet!

Good job, maar dat had ik al gezegd zeker. :champagne:

Gulfie
25-04-2007, 05:59
Even wat opmerkingen ....

- de foeilelijke kruiskopschroeven van de ophaning achteraan zijn vervangen door zeskant moeren ... :champagne: :applaus:
- uw ventieltjes op de wielen ... :champagne: :applaus:
(inderdaad ongelofelijk wat er allemaal in zo'n zakje zit ... van die aankoop zult ge NOOIT spijt krijgen)
- het Goodyear logo op de banden is gespoten met wat uitneveling onder het sjabloon ... voor moderne race wielen absoluut verkeerd die uitnevel, voor deze retro wielen ... :champagne: :applaus:
In die tijd werd er nog niet zo nauwkeurig omgesprongen met deze spuitsjablonen, dus misschien ongewild maar wel perfect!

Dus ... nogmaals ... :champagne: :applaus:

Sennake
25-04-2007, 13:46
In die tijd werd er nog niet zo nauwkeurig omgesprongen met deze spuitsjablonen, dus misschien ongewild maar wel perfect!

In feite wel gewild, maar ook onvermijdelijk. Door het feit dat de letters zo groot zijn en de wangen van de banden zo bol, kan het niet anders of je krijgt ergens wel uitnevel. Waarschijnlijk ook de reden waarom ze er in het echt ook zo uitzagen.

Tegenwoordig zijn de logo-letters een stuk kleiner en zijn de wangen van de banden een stuk minder bol, bovendien zal de spuittechniek ook wel een stuk geëvolueerd zijn tegenover 30 jaar geleden. Moderne F1-banden moeten dus inderdaad een heel pak nauwkeuriger gespoten worden om er realistisch uit te zien, maar anderzijds zorgen de randvoorwaarden ervoor dat ze er automatisch een stuk verzorgder zullen uitzien... ;)

Sennake
28-04-2007, 16:56
We laten de achterkant even voor wat hij is en concentreren ons op de voorzijde van de McLaren. De ophangingsarm is echt wel een beetje té vereenvoudigd en behoeft dus wat extra detaillering.

Eerst wordt een groot deel van het zwarte plastic dat dient om de arm op zijn plaats te houden, weggesneden. Het midden van de ophangingsarm is in werkelijkheid een scharnierpunt, dus worden daar ophangingspunten aan toegevoegd. Weer komen de onderdeeltjes uit het horloge-onderdelen-zakje.

Het uiteinde van de ophangingsarm dat aan de binnenkant van de wagen komt te zitten, steunt in werkelijkheid op de schokdemper, die door Tamiya volledig weggelaten werd. Maar aangezien er in de neuspartij ter hoogte van de ophanging grote gaten zitten waar je dwars door kan kijken, valt het ontbreken van de schokdempers echt wel hard op. Dus moeten er van scratch gebouwd worden. Niet zo'n groot verschil met de achterste schokdempers trouwens, waar ook maar een heel klein stukje van het origineel kitonderdeel bewaard bleef.

Op de foto zie je de ophangingsarm links onaangeroerd, en rechts volledig aangepast. De boutjes ter hoogte van het steunpunt voor de schokdemper zijn van Sakatsu.

Van aluminiumbuis werd een stukje op maat gesneden, en daar werd een horloge-asje in vastgekleefd. Daarna werd uit messingdraad de veer gedraaid en klaar is kees.

Ook de stuurstang klopt niet bij Tamiya: ze loopt gewoon rechtdoor, waardoor ze ten eerste op de verkeerde plaats in de wagen indringt en ten tweede niet door het stuurhuis loopt dat ik toegevoegd heb, maar ernaast. Nogal een raar zicht en totaal foutief. Een nieuwe stuurstang die op de juiste plaatsen gebogen wordt lost ook dit probleem in een oogwenk op.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5842&stc=1&d=1177775446

Aan de binnenzijde van het chassis moest nog wel een gat geboord worden om de schokdemper toe te laten op zijn plaats te zitten.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5843&stc=1&d=1177775446

Ook aan de onderzijde van de body moesten de nodige gaten gemaakt worden om de nieuwe stuurstang toe te laten door het stuurhuis te lopen ipv ernaast.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5844&stc=1&d=1177775446

Daarna werd alles eens gedryfit. De blauwe stippellijn duidt aan waar de oude stuurstang liep. Je ziet dat ze dus niet alleen op de verkeerde plaats liep, maar tevens een correct aanbrengen van de scharnierpunten voor de ophanging onmogelijk maakte! Ook goed te zien is het verschil tussen de onbewerkte zijde en de aangepaste. Eén compromis heb ik wel moeten sluiten: in werkelijkheid bestaat het (fel afgeslankte) zwarte gedeelte naast de schokdemper aan de aangepaste zijde ook niet, maar als ik dat wegneem is de sterkte van de ophangingsarm weg. Dat komt doordat de scharnierpunten niet echt aan een frame bevestigd zitten en enkel optisch aanwezig zijn.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5845&stc=1&d=1177775446

Gelukkig zie je van dat deel nagenoeg niets meer eens de body op zijn plaats zit. Of alleszins een minimaal klein gedeelte, zoals je op de laatste foto met gedryfitte body kan zien. Het leven bestaat uit compromissen sluiten eh ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5846&stc=1&d=1177775446

Tom21
28-04-2007, 18:36
Weer zo'n 'kleine' aanpassing maar weer een wereld van verschil. Weer grote klasse wat je hier laat zien Guido!!

Tom

Gulfie
28-04-2007, 19:09
... weer grote klasse wat je hier laat zien Guido!!

Tom

Ge moet nie vragen wat dat zou geven als Guy dit dan eens bouwde ...

Tom21
28-04-2007, 20:34
Ge moet nie vragen wat dat zou geven als Guy dit dan eens bouwde ...

?? :drewl:

Guido
28-04-2007, 21:17
?? :drewl:

Kijk eens naar je vorige post...

Weer grote klasse wat je hier laat zien Guido!!


Sennake = Guy
Huudo = Guido

En wij die dachten dat we het moeilijk hadden om alle Dominiquen en Patricken in onze club uit elkaar te houden... :D :D

Voor alle duidelijkheid, ík ben dus niet aan de McLaren bezig. ;)

Guido
28-04-2007, 21:19
Met behulp van je kleine "mish-mash" is deze veerpoot precies toch iets sneller klaar geraakt dan de achterste. Een verbetering ook qua resultaat vind ik.

Je hebt weer mooi pas- en maatwerk afgeleverd. Toppie!

Tom21
28-04-2007, 21:20
Och shit ja, nu zie ik het. Guido getypt ipv Guy...
Sorry :o :fight: :mad: :frusty:

Dus...Weer zo'n 'kleine' aanpassing maar weer een wereld van verschil. Weer grote klasse wat je hier laat zien Guy :D

Nog een klein dingetje...84 april, wanneer valt dat eigenlijk?

Tom

Sennake
28-04-2007, 21:37
Nog een klein dingetje...84 april, wanneer valt dat eigenlijk?

Awel, op 23 juni natuurlijk. Maar ik heb de update-datum toch maar aangepast ;)

Dominique
28-04-2007, 21:39
En wij die dachten dat we het moeilijk hadden om alle Dominiquen en Patricken in onze club uit elkaar te houden... :D :D


:confused:
ik heb geen problemen om de Dominiquen uit mekaar te houden ...
:saythat:

Sennake
28-04-2007, 21:39
Met behulp van je kleine "mish-mash" is deze veerpoot precies toch iets sneller klaar geraakt dan de achterste. Een verbetering ook qua resultaat vind ik.

Ja jong, ik had beter 10 van die zakskes gekocht ipv 1.

PS: ge hebt vandaag nog niet gebeld?????????????

Tom21
28-04-2007, 21:45
Awel, op 23 juni natuurlijk. Maar ik heb de update-datum toch maar aangepast ;)

Haha! Ik dacht wel dat er zoiets ging volgen ;)

Tom

Flame
28-04-2007, 23:03
Hier is altijd iets tof tezien, wat een verbouwing weeral:applaus:

Sennake
29-04-2007, 13:01
Eens alle onderdelen in de juiste kleur gezet zijn, kan de montage beginnen. Op deze foto zie je de afgewerkte schokdempers zitten. Ik heb ook een setje pedalen uit de onderdelendoos gehaald en in de wagen bevestigd.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5856&stc=1&d=1177847892

Aan de buitenzijde heb ik de zelfgemaakte onderdelen ook in de verf gezet, omdat ik de remleiding wou aanbrengen, en omdat het al moeilijk genoeg is om de onderdelen te verven zonder met het penseel het verkeerde stuk aan te raken heb ik de remleiding pas aangebracht nadat de verf droog was. Op de foto zie je ze vanuit de remcilinders naar de velgen lopen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5857&stc=1&d=1177847892

De brandblusser werd in kleur gezet en voorzien van spanbandjes van BMF. Daarna werd hij op de bodem van de cockpit aangebracht.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5858&stc=1&d=1177847892

De inlaat trompetten van Bosica zijn ondertussen ook aangekomen (ik heb 3 setjes besteld). Elke trompet bestaat maar liefst uit 6 onderdelen! Eens aangebracht ziet de motor er weer een stukje realistischer uit.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5859&stc=1&d=1177847892

Ook de wielen werden voltooid. Ze werden nog voorzien van wat drybrushing, balanceergewichtjes (gemaakt van platgeslagen soldeertin) en de wielmoeren werden in de juiste kleur gezet.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5860&stc=1&d=1177847892

Flame
29-04-2007, 13:24
Sprakeloos..........:gas::applaus:

Tom21
29-04-2007, 15:36
Wederom zo mooi tot in de puntjes afgewerkt. Heerlijk om te zien gewoon!

Tom

vinnie
29-04-2007, 16:22
Weer niet normaal zo een klasse :drewl: :worship:
Greetz Viinnie:gas:

Sennake
29-04-2007, 18:22
Eens alle interne werkzaamheden achter de rug waren, kon het chassis eindelijk aan de body gekleefd worden en kon ik de wielen bevestigen, zodat het model mooi op zijn poten gaat staan. Daarna kon ik wat details toevoegen aan het geheel. De neuspartij was dan wel geschilderd, maar nog niet geweatherd. Met wat smoke wordt dit dus in orde gebracht.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5873&stc=1&d=1177867179

Eens de motor op zijn plaats zit kunnen de zwarte kleppendeksels pas aangebracht worden, omdat ze over de body heen bevestigd moeten worden. Daarna kunnen ook de bougiekabels op hun plaats gekleefd worden. Ook de achterspoiler kan nu definitief aan zijn steun bevestigd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5874&stc=1&d=1177867179

Hier zie je de afgewerkte motor met kablage in close-up. De rode decals waren de laatste details die nog aangebracht moesten worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5875&stc=1&d=1177867179

In zijn totaliteit ziet de McLaren er nu zo uit. Het is duidelijk dat de cockpit en de zone achter de rug van de piloot de plaatsen zijn waar nog een boel werk aan de winkel is.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5876&stc=1&d=1177867179

En natuurlijk kon ik niet weerstaan aan een dryfit van alle bodyparts, zodat we toch al eens een idee krijgen van hoe het uiteindelijke model er zal gaan uitzien...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5877&stc=1&d=1177867179

Tom21
30-04-2007, 09:30
Mooi mooi mooi, meer is daar niet op te zeggen.
Als ik zo naar het blok kijk, zou ik zeggen dat het een echt blok is! :applaus: :worship:

Tom

Flame
30-04-2007, 09:35
SUPER al die details, woorden tekort:gas::applaus:

Loeten
30-04-2007, 13:39
Knap werk. Het enige waar ik iets over wil zeggen is uw taalgebuik: worden, worden, worden... Eéntonig hoor als je steeds hetzelfde werkwoord gebruikt!! Maak het eens actiever... Gelukkig is uw handwerk stukken beter !!

:+:+ Allez, genoeg zever nu, ik wist echt geen enkele commentaar of vraag of wat dan ook. Gewoon superwerk waar we veel uit blijven leren. Veel succes verder met die prachtig handwerk !!

Guido
30-04-2007, 15:41
Allez, weeral een zeer mooie update.

Ik zat te kijken en dacht, hey, waar zijn de injectoren van de eerste 2 cylinders? Maar die zitten aan de binnenkant natuurlijk. Blijkbaar ben je er dan toch ingeslaagd om de airbox gemonteerd te krijgen. Good job!

Wat ik me zit af te vragen ivm de "trumpets". Op de foto's die ik al gezien heb en waarop de auto stilstaat in de pits of garage, zit er altijd nog een soort van cylinder in de kelken, in het midden. Zouden ze die er tijdens de race eruit halen, of zouden ze die gewoon vergeten zijn in de updateset?

Tot op heden heb ik bij een Ford F1 V8 blok nog geen enkele bevestiging gezien, van de bougiekabels aan de cylinderkop, die echt perfect is. De kabeltjes worden :D er gewoon ingeschoven and that's it. Op zich is het overtuigend genoeg natuurlijk, maar ik denk toch dat ik met mijn Benetton B188 (hint hint) naar een perfecte oplossing ga zoeken. ;)

Wederom een progress om "U" tegen te zeggen. De laatste fase, het interieur/de cockpit, kan ingezet worden.

:applaus:

Gulfie
30-04-2007, 18:55
... zit er altijd nog een soort van cylinder in de kelken, in het midden. Zouden ze die er tijdens de race eruit halen, of zouden ze die gewoon vergeten zijn in de updateset? ...


Die 'venturies' zijn ze én niet vergeten én ze worden er niet uitgehaald voor de race, maar probeer dat maar eens na te maken als je de trumpets draait/freest. Extra voer voor de super detailisten onder ons ...

Maar zoals je zegt ... het zal een prijswinner worden. Be sure about that!

Sennake
03-05-2007, 20:36
Ik zit met een probleem (blijkbaar). Hoe dichter ik de voltooiing nader, hoe meer details ik begin toe te voegen aan de onderdelen die ik nog moet bouwen, en dus hoe trager ik vooruitga.

Enfin, dit gezegd zijnde, weer een update.

De originele voorste rolbar die in de kit zat heb ik in eerste instantie samengebouwd en zelfs gespoten, maar hij kon me toch niet overtuigen. Om er echt als een metalen constructie uit te zien moet ik ofwel alles spuiten met Alclad, wat dan weer het nadeel heeft dat het onderdeel telkens wat verf verliest als je het durft aan te raken, ofwel moet ik ze in metaal bouwen. Ik besluit om de laatste oplossing uit te voeren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5907&stc=1&d=1178220711

En dus heb ik het kit-onderdeel nagebouwd in metaal, zonder de beugeltjes om het stuur en het dashbord te bevestigen evenwel, want ook die ga ik helemaal opnieuw van scratch bouwen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5908&stc=1&d=1178220711

Vervolgens bekijk ik de versnellingspook die uit één enkel gegoten onderdeel bestaat. Dat moet ook beter kunnen, vooral nu ik dat zakje met die horloge-onderdelen aangeschaft heb. De pook zelf en de beugel waarmee de pook aan de cockpit bevestigd zit, komen dan ook uit dat "superzakje". De verlengstaven en de verbindingspin bestaan uit metaaldraad (voor de dunne staaf) en een stuk injectienaald, die hol is en dus over de dunne metaaldraad heen kan schuiven. De rest (witte onderdelen) bestaan uit plastic sheet. In de plaats van 1 enkel onderdeel ben ik erin geslaagd om het op te delen in 9 onderdelen!

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5909&stc=1&d=1178220711

Tevens werp ik een blik op het dashbord, dat ook uit één armzalig onderdeeltje bestaat. Dat moet ook beter kunnen. In elk geval wil ik alle bekabeling kunnen aansluiten aan de achterzijde, en wil ik alle schakelaars aan de voorzijde toevoegen. Welnu, geloof het of niet, maar ik heb er twee volle modelbouw-avonden aan gespendeerd om het onderdeel samen te stellen, dat nu uit 39 onderdelen bestaat ipv één. Hier een vooraanzicht:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5910&stc=1&d=1178220711

En een achteraanzicht:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5911&stc=1&d=1178220711

En gans deze tekst is opgesteld zonder één keer het woord te gebruiken waar Loeten de rittepetitte van krijgt ;)

vinnie
03-05-2007, 20:49
pfffffffffffffffffff niet te doen jong :worship: :crazy:

Gulfie
03-05-2007, 21:03
... vooral nu ik dat zakje met die horloge-onderdelen aangeschaft heb. De pook zelf en de beugel waarmee de pook aan de cockpit bevestigd zit, komen dan ook uit dat "superzakje" ...

Ik heb u verwittigd toen ge die zakjes in uw handen had ... maar ik heb de indruk dat ik u niet hoor klagen! :applaus:

Tom21
03-05-2007, 21:16
Jaja, weer een update die er mag wezen! Vooral dat dashboard is super! Ben benieuwd als de bekabeling er nog gaat aanzitten...

Tom

Flame
03-05-2007, 21:23
SUPER, de meesterbouwer op zijn best, gaat weer voor de 1*plaats zeker weten:applaus:

Guido
03-05-2007, 22:13
Ik heb daarstraks het model even van dichterbij kunnen bekijken en ik kan jullie meedelen dat het er in het echt nog veel beter uitziet dan hier op de foto's.

Geweldige realisatie tot hiertoe :applaus:

...

en het gaat nog beter rittepettiten. :p

Nismo
03-05-2007, 23:20
Ik heb daarstraks het model even van dichterbij kunnen bekijken en ik kan jullie meedelen dat het er in het echt nog veel beter uitziet dan hier op de foto's.

Geweldige realisatie tot hiertoe :applaus:

...

en het gaat nog beter rittepettiten. :p

En wie ben ik om u in dit geval ongelijk te geven.;)

Sennake
04-05-2007, 08:54
... maar ik heb de indruk dat ik u niet hoor klagen! :applaus:

Toch wel: omdat ik maar één zakske gekocht heb. Ik ga er te rap doorzitten jong.

Gulfie
04-05-2007, 09:42
Toch wel: omdat ik maar één zakske gekocht heb. Ik ga er te rap doorzitten jong.

Moest het zijn ... we kunnen ze nog altijd via internet bestellen ... ik ben ook nog vragende partij hoor. Ik heb er vorig jaar ook 2 meegebracht, maar ... heb hetzelfde probleem als gij.

Jamme
05-05-2007, 13:02
Dag Guy,
schitterend werk!

Bravo!

Jamme

Sennake
08-05-2007, 18:12
Eens het dashbord gebouwd is, kan ik de achterzijde voorzien van een wash met Tamiya smoke. Dit moet nu gebeuren omdat het heel wat moeilijker zou zijn eens de bekabeling aan het dashbord bevestigd zit.

Vervolgens snij ik 3 stukjes draad (blauw-rood-blauw) van 0,4mm dikte op maat (11 cm in dit geval) en lijm ik ze vast in de koppelingen van de 3 meters. De kablage van de schakelaars is nog wat dunner, en dus gebruik ik hiervoor doorzichtige visdraad van 0,1mm dikte. Eens alle visdraadjes aan het dashbord gekleefd zijn schilder ik ze voorzichtig met een dun penseeltje: dank zij de transparante eigenschap van de draad is het geen ramp als je ergens een stukje overslaat; als je de helft van de draad bedekt ziet hij er al helemaal geschilderd uit.

Ook het rechthoekige onderdeel dat achter het dashbord zit (weet iemand eigenlijk waarvoor dit zou kunnen dienen?) voorzie ik van een kabeltje, een geel lampje, wat rode verf en een identificatiedecal. Ik weet dan wel niet waarvoor het dient, de referentiefoto's vertellen me precies hoe het eruit moet zien.

Alle kabels worden nu gebundeld op regelmatige afstanden, mits een dun stukje ijzerdraad dat ik rond de kabelbundel span. De uiteinden van die ijzerdraad kleef ik in voorgeboorde gaatjes in de body, zodat de kabels precies blijven zitten waar ik ze wil hebben.

De stuurstang kleef ik eveneens op zijn plaats (er zorg voor dragend dat de juiste kabels OVER en de juiste kabels ONDER de stuurstang lopen) en dan kan ik ze schilderen en tevens van een wash voorzien.

Aan de binnenzijde van de cockpit kleef ik de versnellingspook die eerst zilver gekleurd werd en daarna bijgekleurd met clear yellow. Ik moet er wel vertellen dat de binnenzijde van het dashbord, de versnellingspook en de stuurstang nog niet geweatherd zijn. Ook de meters krijgen nog een glazen afdekking met wat 2-componenten epoxylijm. Dat komt later nog, maar ik wou jullie deze foto's niet onthouden.

Enjoy!

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5969&stc=1&d=1178644066

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5970&stc=1&d=1178644066

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5971&stc=1&d=1178644066

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5972&stc=1&d=1178644066

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5973&stc=1&d=1178644066

Tom21
08-05-2007, 19:10
Wederom prachtig werk Guy! Die bekabeling ziet er gelikt uit!

Tom

Gulfie
08-05-2007, 19:24
Ook het rechthoekige onderdeel dat achter het dashbord zit (weet iemand eigenlijk waarvoor dit zou kunnen dienen?) voorzie ik van een kabeltje, een geel lampje, wat rode verf en een identificatiedecal.

Volgens mij Guy is dit de stuurmodule voor de brandblusser. Een knop op de carrosserie, een knop op het dashbord om de brandblusser in te schakelen en de knop op de module is waarschijnlijk om een test van de werking te doen.

Het einde nadert ... maar laat je nu niet verleiden tot snel bouwen. Ik vind je bekabeling goed, maar die van 0.4mm dik vind ik een beetje teveel van eht goede, ook op de foto. Misschien toch er eens over denken om deze dikkere kabels te vervangen door dunne visdraad. Persoonlijk vind ik hem een beetje te dik, maar ... je kent me hé, altijd kritisch.

Voor de rest ... zeer clean gebouwd, zoals we gewend zijn. Weer een best of show?

Sennake
08-05-2007, 19:33
Ik vind je bekabeling goed, maar die van 0.4mm dik vind ik een beetje teveel van eht goede, ook op de foto. Misschien toch er eens over denken om deze dikkere kabels te vervangen door dunne visdraad.

0,4mm x 20 = 5mm. Dat lijkt me toch niet te dik hoor. En als je het model op ware grootte ziet (vrijdag al) zal je zien dat de kabels echt wel op schaal zijn. Bovendien is het echt onmogelijk om ze nog te vervangen: ze zitten op 5 plaatsen vastgekleefd aan de metalen beugels, om van de bevestigingen aan de meters nog maar te zwijgen. Maar goed, ik ben niet over één nacht ijs gegaan en heb er eerst goed over nagedacht, en ik ben van oordeel dat ik de juiste dikte gebruikt heb. Misschien dat je je mening vrijdag herziet?

HHugo
08-05-2007, 20:02
0,4mm x 20 = 5mm. Dat lijkt me toch niet te dik hoor. En als je het model op ware grootte ziet (vrijdag al) zal je zien dat de kabels echt wel op schaal zijn.

Ik kom al zeker kijken.
Dit zijn natuurlijk weer schermvullende foto's van kleine details. Ik denk dat het soms zelfs beter oogt om het contrast in kabeldiktes een beetje te overdrijven dan dat je een kabeltje van 0,15mm naast eentje van 0,1mm legt. (bij wijze van spreken).

Gulfie
08-05-2007, 20:17
Misschien dat je je mening vrijdag herziet?

Oh, daar ben ik bijna zeker van, zoals ik al eerder in de thread ergens gezegd heb ... foto's zijn mooie dingen maar ze bedriegen. 5mm is op schaal eigenlijk veel te dik, maar ... nogmaals, ik ben er zeker van dat foto's bedriegen en jou kennende zal het inderdaad wel overdacht zijn.

Voor vrijdag zal ik alweer maar een vod meebrengen zeker? :drewl: :drewl: :drewl:

Jan
08-05-2007, 23:00
Knap bouwsel Guy, maar die kabels, zit daar spanning op ?:+

Flame
09-05-2007, 14:17
Knap hoe kan het anders:gas:

Guido
09-05-2007, 16:15
Voor vrijdag zal ik alweer maar een vod meebrengen zeker? :drewl: :drewl: :drewl:

Een vod? Een dweil zult ge bedoelen. :D

Ik heb de bekabeling aan de motor al in het echt gezien en had toen dezelfde bedenking als gij ivm de dikte. Maar in werkelijkheid ziet het er veel beter uit, temeer omdat de foto's onder kunstmatige belichting, met makro enz. genomen worden.

It's a beauty en ze wordt elke nog mooier. ;)

Petter
09-05-2007, 23:08
Gek maar iets doet me denken aan een scene van "Den draad" .... die ergens achteraan uit kwam.....:rolleyes: zolang de Guy zijne draad maar niet verliest is alles in orde, alle gekheden op een dashbord naar mijn bescheiden mening zullen we in de volgende wedstrijden nog Guy mogen helpen zijn 1ste prijzen naar buiten dragen!!! Kortom dit is VAKWERK van topniveau en krijgt mijn volle respect en bewondering :eek: :worship: :worship: :applaus: :applaus: :applaus:

Sennake
11-05-2007, 16:11
We naderen de voltooiing, en dat betekent dus minder uitleg, en meer foto's.

Het stuk achter de piloot moet nog volledig gescratcht worden (mede dank zij wat draaibank-hulp van mijn collega-plekkers Gulfie en Tom21, waarvoor reeds bij voorbaat dank), dus daar heb ik al enkele standaard kit-onderdelen voor "aangepast".

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6009&stc=1&d=1178895814

In afwachting heb ik de cockpit helemaal afgewerkt. Dit wil zeggen dat het stuur nu geschilderd, geweatherd en gemonteerd werd. Dat het rode doosje een stuurdoos voor de brandblusser is, is nu helemaal duidelijk, want op het stuur staat een rode knop die via de zwarte kabel (die rond de stuurstang gewikkeld zit) in verbinding staat met die doos, en die staat op haar beurt in verbinding met de brandblusser: bij brand in de cockpit kan de piloot dus via een druk op de knop aan het stuur de brandblusser in werking laten treden. De gele knop op de rode stuurdoos dient dan om de goede werking van het systeem te testen. Het stuur werd verder ook voorzien van witte stiknaden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6010&stc=1&d=1178895814

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6011&stc=1&d=1178895814

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6012&stc=1&d=1178895814

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6013&stc=1&d=1178895814

Sennake
11-05-2007, 16:11
Vooraan werd nu ook de batterij geschilderd, geweatherd en ingebouwd. Ook de bekabeling werd aangebracht.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6014&stc=1&d=1178896105

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6015&stc=1&d=1178896105

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6016&stc=1&d=1178896105

Het stoeltje werd eveneens geschilderd en geweatherd, zodat ik de onderste gordels reeds kon aanbrengen. Daarvoor werd de gordelset van Model Factory Hiro gebruikt. Vreemd hierbij is dat de structuur van de gordels die meegeleverd zijn helemaal niet overtuigend is, terwijl die van de gordels die bij de Toleman zaten (die toch ook van Model Factory Hiro komt) dat wel is. Ik heb dan ook de overschot van de Toleman gebruikt en blauw geschilderd, in combinatie met de gespen en de decals van de aparte gordelset. Nadat de onderste gordels aangebracht zijn op het stoeltje, werd dit in de cockpit gekleefd en kon ik de schoudergordels aanbrengen. Tenslotte werden ook de gordels een beetje gedrybrusht om de structuur beter tot uiting te laten komen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6017&stc=1&d=1178896105

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6018&stc=1&d=1178896105

Tom21
11-05-2007, 19:42
Mooie update Guy! Ge zijt toch ne straffe hoor! Als ik zo naar die cockpit kijk, dan lijkt het of ik naar het echte model zit te kijken...

Wat betreft je oliecontainer: die ga ik maandag draaien, ik mocht/kon vandaag niet langer blijven omdat er niemand anders aanwezig was.

Tom

Sennake
11-05-2007, 23:57
Wat betreft je oliecontainer: die ga ik maandag draaien, ik mocht/kon vandaag niet langer blijven omdat er niemand anders aanwezig was.

Gaan ramp hoor, maar... nu heeft den anderen Tom je natuurlijk voorgeweest, want hij had het stukje al gedraaid en meegebracht naar de meeting. Dus ik zou zeggen: dat hou ik nog een keertje tegoed als ik nog eens een gedraaid stukje nodig heb ;)

Tom21
12-05-2007, 07:47
Ah, dus het is niet meer nodig om het te draaien? Een andere keer dan, dan zal ik het draaiwerk voor mijn rekening nemen.

Tom

Sennake
12-05-2007, 08:35
Ah, dus het is niet meer nodig om het te draaien? Een andere keer dan, dan zal ik het draaiwerk voor mijn rekening nemen.

Tom

Ok ;)

Sennake
12-05-2007, 18:08
De "oliecontainer" waarover Tom21 het hier heeft, is een onderdeel dat in de kit totaal foutief van vorm was, zodat ik het wou scratchbuilden. Gulfie en Tom21 stelden me dan voor om het uit aluminium te draaien op de draaibank. Het onderdeel werd me gisteren op de modelbouwmeeting overhandigd, zodat ik nu weer verder kan. Bedankt jongens!

Het aluminium onderdeel werd voorzien van de nodige koppelingen en in kleur gezet.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6025&stc=1&d=1178989475

Ook dit onderdeel (dat eruit ziet als een soort filter) was initiëel veel te eenvoudig uitgevoerd door Tamiya. Dus werd ook dit onderdeel onder handen genomen en voorzien van koppelingen, waarna het geschilderd werd.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6026&stc=1&d=1178989475

Deze zuurstoffles werd ook voorzien van een koppeling, een slang die naar de cockpit loopt (en op de helm aangesloten wordt) en verbindingsbeugels. Daarna werd alles in kleur gezet. De wash lijkt op deze foto wat overdreven, maar dat komt door het macro-objectief. In werkelijkheid is het spot-on ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6027&stc=1&d=1178989475

Dit onderdeel ziet eruit als een soort van vulstop. In elk geval werd ook hier wat extra detail aangebracht en heb ik het vervolgens geschilderd.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6028&stc=1&d=1178989475

Tenslotte loopt er ook nog een leiding van achter de piloot naar de motor. Die werd dus gescratcht.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6029&stc=1&d=1178989475

Nu alles mooi laten drogen en morgen kan ik de onderdelen monteren. We naderen nu echt wel de finish!

Tom21
12-05-2007, 19:44
Mooi draaiwerk van Tom :) Ik ga niet weer zeggen dat dit er allemaal schitterend uitziet, want dat weet ge ondertussen wel zeker. .Anders gaat het u nog vervelen seffes :)
Gelukkig nadert het einde, ik kan al niet meer wachten om het eindresultaat te zien.

Tom

Nismo
12-05-2007, 20:14
:drewl:

Gulfie
12-05-2007, 21:54
Deze zuurstoffles werd ook voorzien van een koppeling, een slang die naar de cockpit loopt (en op de helm aangesloten wordt) en verbindingsbeugels.

Misschien een leuke kanttekening bij deze zuurstoffles ... :Offtopic:

Aanvankelijk was deze bedoeld om de piloot, bij een zwaar ongeval of een hevige brand, extra overlevingskansen te geven. Doordat de piloot zelf met een drukknop deze zuurstof fles kon activeren kon hij in de auto blijven zitten tijdens een brand en had hij toch nog zuurstof om te ademen want deze fles was via een darm en alu leding net voor de mond van de piloot aangesloten.

Mmmmmmmmmmm, blijven zitten in het vuur. Iemand die bij het volle bewustzijn is denkt daar nog niet aan, zelfs niet met een zuurstoffles denk ik.
Maar ... na enkele jaren en ongevallen verdween dit systeem weer. Waarom? Vuur en zuurstof ... gaat er al een lichtje BRANDEN?

Voor de rest ... sorry om deze prachtige thread te bevuilen met mijn gezever ...

:saythat:

Sennake
13-05-2007, 16:18
Alle hierboven getoonde onderdelen werden op hun plaats gelijmd, waarna ik ook nog de aluminium strips toegevoegd heb die aan de zijkanten zitten, de rolbar en de noodstop die aan de rolbar vastzit.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6042&stc=1&d=1179068895

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6043&stc=1&d=1179068895

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6044&stc=1&d=1179068895

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6045&stc=1&d=1179068895

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6046&stc=1&d=1179068895

Sennake
13-05-2007, 16:18
En van wat verderaf gefotografeerd ziet de McLaren er nu zo uit. Is hij nu af? Neen, want de voorste wielmoeren ontbreken nog, evenals alle bodywork die nog gedetailleerd en aangebracht moet worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6047&stc=1&d=1179069278

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6048&stc=1&d=1179069278

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6049&stc=1&d=1179069278

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6050&stc=1&d=1179069278

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6051&stc=1&d=1179069278

Gulfie
13-05-2007, 16:50
Maar vermits ge morgen nog verlof hebt kan het geen probleem zijn om hem deze week af te krijgen. Voor de rest ... :applaus:

coco
13-05-2007, 17:38
:applaus: ge moet het maar doen hé:bye:

Sennake
13-05-2007, 18:05
Maar vermits ge morgen nog verlof hebt kan het geen probleem zijn om hem deze week af te krijgen.

Gij vergeet ook niks eh ;)

Sennake
14-05-2007, 17:27
Zoals Gulfie perfect ingeschat had, is hij helemaal klaar. De foto's van het afgewerkte model staan dan ook hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=210156&posted=1#post210156).

Tot de volgende!!

Dominique
14-05-2007, 17:31
Dan is het nu tijd om voor dat "typisch Belgisch onderwerp op 1/24" te gaan ... Neemt ge de handschoen op? :+ :D

Sennake
30-01-2015, 19:07
Ik heb deze thread eens terug opgerakeld en volledig 'gerestaureerd', omdat alle foto's eruit verdwenen waren zodat eventuele geïnteresseerde en relatief nieuwe Paddockers ook de kans krijgen om op de foto's te zien wat er in de tekst bedoeld wordt.