PDA

View Full Version : Mini Cooper S - Fujimi - 1/24 - Ref 12228


Dominique
03-03-2007, 00:58
Ik herinner mij dat ooit een Mini in slotrace-outfit is voorbijgekomen van -als ik me niet vergis- Revell. De opbouw van die kit is toch even anders dan deze. Bij de Tamiya is de ruitpartij 1 groot onderdeel, waarop het dak dan wordt bevestigd, en de body komt er in 1 enkel onderdeel.
Bij deze kit is dat niet zo, daarom deze review.

Bodyshell.

De body komt in meerdere onderdelen. Bumpers en zijschorten zitten op een aparte boom. De body heeft raamstijlen en een kader waarop het dak wordt gekleefd. Alle onderdelen zijn vrij van flash en hebben slechts hier en daar miniscule gietnaden.
De onderdelen die de buitenkant van de wagen vormen hebben al de juiste kleur gekregen. Voor een junior bouwer is dit heel belangrijk. De body zit in een mooie kleur geel, het dak en de spiegels zijn mooi glanzend zwart. Je ziet op de foto zelfs de weerkaatsing van de tegels in mijn keuken op het dak van de Mini. Mooi!

Dominique
03-03-2007, 01:02
Chassis / onderstel

De bodemplaat is 1 groot onderdeel. Wat ik een beetje jammer vind is dat de voorkant van het chassis volledig dicht gegoten is. De karteronderdelen en die delen van de motor die zichtbaar blijven vanonder de wagen zijn wel meegegoten, maar hetgeen errond zit is helemaal dicht. Moet dat zo op een Mini? Ik heb er geen flauw idee van maar het zou mij ten stelligste verbazen.
Er zijn niet veel onderdelen die aan het chassis moeten worden bevestigd. Het model zal vlug klaar zijn, maar grotendeels mogen we wel zeggen dat de onderdelen die het onderstel van de wagen vormen mooi gevormd zijn met voldoende detail. Mits wat detailschilderen valt hier wat moois van te maken.

Interieur.

Ook hier weer weinig onderdelen, maar met voldoende detail. Pas op voor het dichtspuiten van die details. Sommige tekeningen (zoals die in het dashboard bv) zijn heel subtiel aangebracht, en zijn dus makkelijk kwijt te spelen door te veel verf of overdreven schuurijver.

Verchroomde onderdelen.

Bij de meeste kits zijn de verchroomde onderdelen naar mijn gevoel net iets te veel verchroomd (zodat ze plastiekerig lijken), bij andere net te weinig verchroomd, zodat er eerder op aluminium dan op chroom lijken. Hier heeft Fujimi naar mijn mening goed werk geleverd. De onderdeeltjes zijn heel proper uitgevoerd, net genoeg verchroomd, en HEEL belangrijk: ze zitten op de goede plaatsen aan de boom bevestigd. Dat wil zeggen dat je ze kan gebruiken zoals ze in de kit zitten, zonder dat je ze zelf opnieuw moet verchromen na het losmaken. Een goed punt!

Clear onderdelen.

Mooi en zonder krassen. Ze zitten op de goeie manier aan de boom bevestigd zodat je ze zonder gevaar voor beschadigingen kan losmaken. Waar Tamiya ons dan verwent met sjablonen van masking tape om de zwarte omlijstingen in de ruit te spuiten, moet je het hier zonder stellen. Indien je die omlijstingen wil spuiten, maak je die sjablonen dus maar best zelf. Dat is geen probleem natuurlijk, maar ik vind dit toch een tekortkoming.

Dominique
03-03-2007, 01:07
Decals.

Het is een straatversie, dus veel decals zitten niet in het kitje. Alles is aanwezig om het interieur op de correcte manier te detailleren, maar meer ook niet.

Handleiding.

De kit heeft niet al te veel onderdelen, dat vertaalt zich in de handleiding. Deze is eenvoudig, maar correct. De kleuraanduidingen zijn voldoende aanwezig, maar ik zou toch aanraden om voldoende referentiefoto's te zoeken vooraleer je je aan het detailschilderen waagt. Het volstaat natuurlijk in een BMW-showroom een kijkje te gaan nemen in geval van twijfel.
Oh ja, de kleuraanduidingen zijn die van Gunze Hobby. Als je dus Tamiya (of andere) kleuren gebruikt zal je een conversietabel moeten gebruiken.
Je kan die vinden op http://www.fortunecity.com/meltingpot/portland/971/reference/humbrol.htm
Er is ook een apart formuliertje voorzien om gebroken/ontbrekende onderdelen te herbestellen, maar je zal wel je beste Japans moeten bovenhalen...

Conclusie.

Een mooi bouwbaar kitje van een leuk autootje. Ik vind het spijtig dat voor een kit in deze prijsklasse (toch bijna 40 euro) de sjablonen voor het spuiten van de raamomlijstingen ontbreken. Positief is dan weer dat de onderdelen op de juiste manier aan de bomen zijn bevestigd.
Hier en daar mocht ik graag ook ietwat meer detail willen zien, maar mits een beetje gepriegel komt dat best in orde. Ik ben er zeker van dat dit kitje tot een mooi modelletje samenvalt, EN: je kan hem ombouwen tot talloze circuitversies! Nietwaar, Yvonne?

Loeten
03-03-2007, 10:28
En ik vermoed tot rallyversie ook. Ik ga het alvast proberen bij een soortgelijke fujimi Mini Cooper S (de rode boxart)

Gèrre
03-03-2007, 14:27
Ik herinner mij dat ooit een Mini in slotrace-outfit is voorbijgekomen van -als ik me niet vergis- Tamiya.

Ik denk toch dat die 2 Mini slotcars uit een Revell kit ontsproten zijn hier.

Dominique
03-03-2007, 15:51
Ik denk toch dat die 2 Mini slotcars uit een Revell kit ontsproten zijn hier.

Is dat zo? Dan moet de eerste post worden aangepast. Ofwel doen de mods dat, ofwel zorgen zij er voor dat ik de tekst in die post alsnog kan aanpassen?

Desmodromic2001
15-03-2007, 03:11
Heeft er iemand de Revell versie van de new mini liggen? Het zou interessant zijn om te weten of de kits identiek zijn. De Revell heeft wat pasmoeilijkheden heb ik van horen zeggen. Dus nu is de vraag: als ik 40 Euro uitleg voor een Fujimi, is dat dan een verdoken Revell die ik koop? Met andere woorden, zal het ding passen of niet?

Walter
15-03-2007, 19:26
De Revell kits zijn helemaal anders dan de Fujimi.Motorkap is anders,de dorpels zitten bij de Revell vast aan de auto en nog talrijke andere dingen.Het hangt er van af wat je met de auto wil doen.Bij ons is de Revell interressant als slotracer omdat hij goedkoop en goed te vinden is.Als je echt het "Cooper S" model wil moet je de Fujimi nemen.
Groeten Walter.

BMW ...Kraftbayers!:gas: