PDA

View Full Version : Verf afdoen

scoobyfreak
07-03-2007, 23:01
Met wat kan ik het best alle verf van een wagen doen? was al een week ofzo gespooten met lak en al.
Wat is dan het beste? ovenreiniger of remolie (oude of nieuwe)

vinnie
07-03-2007, 23:32
Met wat kan ik het best alle verf van een wagen doen? was al een week ofzo gespooten met lak en al.
Wat is dan het beste? ovenreiniger of remolie (oude of nieuwe)
Naar mijn mening is oude gebruikte remolie het beste is nog agressiever tot en met DOT4 dacht dat DOT 5 en meer synthetisch is en dus geen verf afweekt.Ikzelf heb het al gedaan met nieuwe remolie en het gaat perfect,plastiek word niet aangetast en was volledig gestript tot op de ruwe plastiek.Wel alles mooi afspoelen in een lauw sopje van dreft en met een oude tandenborstel op poetsen.Zo hoop u hiermee wat geholpen te hebben.
GRTS:gas:

scoobyfreak
07-03-2007, 23:46
Bedankt ;) morgen eens gaan zoeken achter nieuwe remolie.

Sennake
08-03-2007, 01:23
Naar mijn mening is oude gebruikte remolie het beste

Bedankt morgen eens gaan zoeken achter nieuwe remolie.

:crazy:

scoobyfreak
08-03-2007, 01:38
:crazy:

Ikzelf heb het al gedaan met nieuwe remolie en het gaat perfect,plastiek word niet aangetast en was volledig gestript tot op de ruwe plastiek.

;) Ik denk dat nieuwe remolie net iets gamakenlijker te vinden is dan oude.

Guido
08-03-2007, 02:52
;) Ik denk dat nieuwe remolie net iets gamakenlijker te vinden is dan oude.

Nieuwe in de winkel aan zoveel euro de liter, oude in een garage aan 0 euro.

scoobyfreak
08-03-2007, 03:01
Om dat te gaan vragen in een garage vindt ik maar raar hoor :D. moet de voledige wagen dan onder de remolie?

Nismo
08-03-2007, 10:39
Om dat te gaan vragen in een garage vindt ik maar raar hoor :D. moet de voledige wagen dan onder de remolie?

Je kan misschien ook een lege fles (petfles van 1,5 of 2 liter) meenemen en die garagist is blij dat hij (gratis) van zijne oude olie af is.;)

Guido
08-03-2007, 13:21

Zoals Nismo al aangeeft, garagisten (ik haal het bij een zelfstandige) kijken dan wel raar, maar zijn inderdaad blij dat ze ervan af zijn. Tevens is het ook een gelegenheid om nog eens over je hobby te spreken met andere en ze versteld te doen staan. ;)

Ik gebruik een oude en ijscrémedoos. Giet die iets meer dan halfvol - zodat je carrosserie en helemaal in onder gedompeld kan worden - dump de kas erin en de deksel erop.

Loeten
08-03-2007, 20:11
Bij Luigi heb ik Bref ovenreiniger gebruikt. Kas in een zakje, volspuiten met dat schuim en een dagje wachten. Enkel de delen waar er veel vernis op lag, waren wat moeilijker. De tandenborstel deed dan de rest.

Succes ermee !

Diccy
09-03-2007, 19:46
ik heb het voorbije week ook eens geprobeerd met nieuwe remolie , en ik moet zeggen dat ik echt wel onder de indruk was hoor,
de wagen die uitgekozen werd voor de behandeling was een iets oudere die al meerdere keren gebruikt werd als tests voor kleurschema's enz. en had dus minimum 18lagen verf over zich.

na dagje weken en af en toe draaien was alles eraf zonder zelfs een tandenborstel te moeten gebruiken, maar achteraf was de olie toch maar een vies goedje geworden hoor

Luigi
09-03-2007, 21:21
na dagje weken

Ge meent het! Ik heb hier een kas in de remolie zitten sinds november 2005!! In al die tijd is er nog geen microdruppel verf afgegaan! Ne mens zou van minder zot worden... :frusty: :frusty: :fight:

vinnie
09-03-2007, 23:13
Ge meent het! Ik heb hier een kas in de remolie zitten sinds november 2005!! In al die tijd is er nog geen microdruppel verf afgegaan! Ne mens zou van minder zot worden... :frusty: :frusty: :fight:

Welke remolie heb je gebruikt hoger dan DOT 4 werkt het niet moet minder zijn dan DOT 4.Want vanaf DOT 4 is het synthetisch.Beste is DOT 2 werkt zeker om verf af te weken.:bye:
Grts Vinnie.:gas:

opelke
15-03-2007, 21:20
komt het ook in orde met een metalen model?
of is er dan een probleem

vinnie
15-03-2007, 23:52
komt het ook in orde met een metalen model?
of is er dan een probleem

Komt er zeker vanaf geen probleem.Zelf op metalen onderdelen mag je decapan of beits gebruiken verkrijgbaar bij de betere schikderwinkels.

Diccy
24-03-2007, 21:27
en voor resin ? ik dacht dat remolie niet geschikt was voor gebruik bij resin (verbeter me als ik mis ben) maar wat kan je daar dan best voor gebruiken ?

Sennake
24-03-2007, 23:30
en voor resin ? ik dacht dat remolie niet geschikt was voor gebruik bij resin (verbeter me als ik mis ben) maar wat kan je daar dan best voor gebruiken ?

Neen, je bent zeker niet mis, want het resultaat van remolie op een resin model zie je hieronder. Waarmee je resin modellen dan wel kan ontdoen van verf? Ik weet het niet. Wie het wel weet mag het zeggen...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5475&d=1174771836

Yvonne
25-03-2007, 09:20
Neen, je bent zeker niet mis, want het resultaat van remolie op een resin model zie je hieronder. Waarmee je resin modellen dan wel kan ontdoen van verf? Ik weet het niet. Wie het wel weet mag het zeggen...

In de verfindustrie heb je meerdere middelen soorten afbijtmiddelen.

Je hebt oplosmiddelhoudende afbijtmiddel. Dit smeer je op het artikel, laat je zeer kort even inweken en haal het dan weg. Je ziet eigenlijk de verf direct verschrompelen. De verf zit dan los, en de rest haal je weg met een schappertje. Dit spul is redelijk agressief, dus bescherm ook de tafel én jezelf.

En je hebt biologische afbijtmiddel. Voor mij werkt dat te traag. Maar voor modelbouwers zou het goed genoeg zijn. Zeker als de onderlaag niet aangetast mag worden. Het werkt hetzelfde als met oplosmiddelhoudende afbijtmiddel...maar duurt een stuk langer voordat het werkt.

Voordat je dit in een grote hoeveelheid aanschaft, zou ik dit beiden eerst eens uittesten op een mislukt model. Ik denk dat de plaatselijke schilder je wel aan een beetje kan helpen...

Anders moet je eens een mislukt model meegeven aan me, en test ik het even op mijn werk.

Diccy
25-03-2007, 12:49
Anders moet je eens een mislukt model meegeven aan me, en test ik het even op mijn werk.

oude of mislukte modellen in kunststof ( PolyStyreen ) heb ik wel genoeg, maar weten we van dat remolie werkt ;
oude of mislukte modellen in Resin heb ik niet buiten m'n huidig project, en die zou ik liever niet verloren zien gaan.

maar toch bedankt.

mss dat ik wel enkele resin velgjes koop om op te experimenteren ( bv. producten die voor kunststof dodelijk zijn die dan mss geen kwaad kunnen voor resin)

Diccy
02-04-2007, 01:20
Waarmee je resin modellen dan wel kan ontdoen van verf? Ik weet het niet. Wie het wel weet mag het zeggen...

na het posten van m'n vorig bericht meteen eens in de onderdelentrommel gedoken en 3 reeds gespoten resinwieltjes gevonden;
meteen ook alle thinners en aanverwanten uit de garage gehaald (net niet genoeg om chemische milieuvergunning nodig te hebben :o ) en deze op een oud plastic model getest om te zien welke verfoplossende eigenschappen hadden.

de drie winnaars werden de 2 agressieve Acceton en Cellulose thinner en de iets mildere Terpentijn ; alle drie werkten vrijwel meteen, zeker in combinatie met oude tandenborsten, maar om een duidelijker beeld te vormen bleven de velgjes liggen tot eventuele beschadigingen zichtbaar werden.

bij acceton was dit al na 3 uur en bij cellulose na 6 (de resin zette zich enorm uit tot deze letterlijk uit z'n voegen barste en de spaken door de velgrand zaten)
de velg die in de terpentijn ging ligt ondertussen al een volle week te drijven zonder enige beschadiging:applaus:

*test werd uitgevoerd met velgjes beschilderd met enamel en spuitbusverf , acrilverf werd niet getest maar denk hier weinig verschil te maken

grtz