View Full Version : 55th annual Mobil 1 12 hours of Sebring
Van 14 tot 17 maart is het weer zo ver, de 55ste editie van de 12 uren van Sebring.
Hier een kleine overview per klasse :
LM P1:
De 2 Audi R10's tegen de rest. Als je van rest kan spreken. Naast de 2 Audi's maar 2 andere entry's in deze klasse, namelijk de Autocon Lola en de Creation Judd van Intersport Racing.
LM P2:
10 wagens in deze klasse nemen het tegen elkaar op, met voorop de 2 Penske en 2 Dyson Porsche RS Spyders.
Tegenstand kan komen van de 3 Acura's ingezet door Andretti Green, Highcroft en Fernandez Racing.
Ook de Van der Steur Radical staat aan de start.
Verder zien we ook 2 Belgen in deze klasse, namelijk Eric van de Poele en Didier Theys. Zei komen uit op de Lola van Horag Racing samen met Fredy Lienhard.
LM GT1:
Maar 3 GT1's aan de start. De 2 officiële Corvette C6.R's nemen het op tegen de Aston Martin DBR9 van Garcia/Turner/Haliday van Team Modena.
LM GT2:
Met 17 entry's de drukst bevolkte klasse. Storyline in deze klasse is Porsche tegen Ferrari. 5 Ferrari F430's nemen het op tegen 8 Porsche 997 RSR's.
Verder zien we ook Panoz met 3 entry's.
De vd Steur Radical is toch nog onzeker vanwege een crash?
Stranger
11-03-2007, 02:43
De Radical van Van der Steur staat zeker niet aan de start. Die is door Pecorari zo goed vernield dat men zeker Sebring mist en waarschijnlijk ook een deel van het 'reguliere' ALMS seizoen.
gwyllion
13-03-2007, 11:15
De eerste testsessies zitten erop:
Monday Session 1 (http://www.imsaracing.net/2007/events/Sebring/alms/ALMS_MondaySession1.pdf) (GT)
Monday Session 2 (http://www.imsaracing.net/2007/events/Sebring/alms/ALMS_MondaySession2.pdf) (LMP)
Monday Session 3 (http://www.imsaracing.net/2007/events/Sebring/alms/ALMS_MondaySession3.pdf) (GT)
Monday Session 4 (http://www.imsaracing.net/2007/events/Sebring/alms/ALMS_MondaySession4.pdf) (LMP)
Eerste foto van Dyson Porsche RS Spyder:
http://www.americanlemans.com/Gallery/110/110312200721177781.JPG
Samenvoegen ? Ik had al eentje geopent voor Sebring ;)
Samenvoegen ? Ik had al eentje geopent voor Sebring ;)
Bij deze.
gwyllion
14-03-2007, 02:10
De Intersport Creation livery is gewoonweg fantastisch:
http://www.intersportracing.com/picture/img_1388.jpg?pictureId=618306&asGalleryImage=true
zie http://www.intersportracing.com/display/ShowGallery?moduleId=1119444&galleryId=52313
gwyllion
14-03-2007, 02:14
De testsessie van vandaag: http://www.imsaracing.net/2007/events/sebring/alms/ALMS_TestSessionTuesday.pdf
Foto's kan je vinden op http://www.americanlemans.com/Gallery/Photos.aspx?ID=111&GalleryID=7 en http://www.racingfanatics.com/2007%20Home%20Pages/2007alms/Sebring/Sebring%202007%20-%20%20Ken%20May/Album1.htm.
Potverdikke, de livery van de Spyker is ook goed om zeep geholpen zeg, matgrijs in plaats van zilver. Doodzonde :(
Correctie: zwart ipv zilver. En dat ziet er dan wel heel mooi uit vind ik.
De livery van de Spyker is die van de Spyker F1 ;)
Grig-O: Ik kan het met de beste wil van de wereld toch echt geen zwart noemen hoor.
Ik baseerde m'n opmerking op deze foto:
http://www.americanlemans.com/Gallery/111/1113132007171721718.JPG
waar ik de kleurstelling niet echt harmonieus vind.
Op deze fotos echter ziet het er al een stuk mooier uit:
http://www.motorsport.com/photos/alms/2007/seb/alms-2007-seb-eg-0052.jpg
http://www.motorsport.com/photos/alms/2007/seb/alms-2007-seb-eg-0101.jpg
Als ik zo de foto's op Motorsport.com bekijk lijkt de kleur erg afhankelijk te zijn van de licht inval. Met zon er op vind ik hem fraai, maar als het bewolkt is word het nogal een donker saai ding.
Ja, inderdaad, op die ene foto is het al een stuk minder...
Als ik mij niet vergis heeft de Spyker een nieuwe achtervleugel, nieuwe spiegels en een nieuwe luchtinlaat op het dak.
Ook is het dak 'boller' geworden. Bevorderlijk voor de aerodynamica?
Werner333
15-03-2007, 01:46
Het lijkt erop dat Audi zijn handen gaat vol hebben met LMP2 Porsches.
En Corvette zijn handen leeg :D
Werner333
15-03-2007, 01:56
Yep. :D Op het gebied van LMP1 en GT1 is het maar slappe koffie in de ALMS.
LMS rules. :gas:
Hoe zal ik het nu eens "diplomatiek" zeggen? De 12 hours of Sebring stellen in 2007 geen bal voor. Zojuist eens het bijprogramma bekeken en dat ziet er veel beter uit dan de 12 uur zelf. Nee, deze editie van de 12 uur zal niet meer dan een voetnoot in de geschiedenisboeken zijn.
Hopenlijl is dit geen voorbode voor ALMS 2007 :( Alhoewel de vooruitzichten een naderende depressie voorspellen ;)
Hoe zal ik het nu eens "diplomatiek" zeggen? De 12 hours of Sebring stellen in 2007 geen bal voor. Zojuist eens het bijprogramma bekeken en dat ziet er veel beter uit dan de 12 uur zelf. Nee, deze editie van de 12 uur zal niet meer dan een voetnoot in de geschiedenisboeken zijn.
Hopenlijl is dit geen voorbode voor ALMS 2007 :( Alhoewel de vooruitzichten een naderende depressie voorspellen ;)
Een paar jaar geleden zou ik er nog voor naar ginder gevlogen zijn. Maar nu...stelt niet veel meer voor jammer genoeg...
gwyllion
15-03-2007, 02:28
En Corvette zijn handen leeg :DIk denk dat Modena wel aardig wat weerstand kan bieden met de Aston Martin :o
gwyllion
15-03-2007, 02:30
Een paar jaar geleden zou ik er nog voor naar ginder gevlogen zijn. Maar nu...stelt niet veel meer voor jammer genoeg...Wat denk je dan van de strijd in GT2: een leger Porsches tegenover Ferraris. En LMP2 wordt ook een thriller.
Ik denk dat Modena wel aardig wat weerstand kan bieden met de Aston Martin :o
Misschien wel (en ik hoop het van harte), maar ze moeten wel als privateer opboksen tegen een fabrieksteam dat al jarenlang successen boekt in de serie. Geen makkelijke taak alleszins...
Wat denk je dan van de strijd in GT2: een leger Porsches tegenover Ferraris. En LMP2 wordt ook een thriller.
Dat is wel waar. Die F430's zouden mij nog kunnen overtuigen. :) Maar ik mis mijn Aston daar wel in GT1. De fabrieksexemplaren weliswaar.
gwyllion
15-03-2007, 02:37
Die F430's zouden mij nog kunnen overtuigen. :)Ik verschiet er ook van dat de Porsches maar niet onder de 2:03 geraken, terwijl de Ferraris dit blijkbaar vlot lukt. Benieuwd wat dat tijdens de race gaat geven. Porsche zou wel eens vernederd kunnen worden. In GT2 wel te verstaan ;)
De polesitters per klasse :
LM P1
Emanuele Pirro, Marco Werner, Frank Biela, Audi AG/R10/TDI (P1), 1:44.974
LM P2
Romain Dumas, Timo Bernhard, Helio Castroneves, Porsche RS Spyder (P2) 1:46.046
LM GT1
Ron Fellows, Johnny O'Connell, Jan Magnussen, Corvette C6.R (GT1), 1:57.061
LM GT2
Mika Salo, Jaime Melo, Johnny Mowlem, Ferrari 430GT Berlinetta (GT2), 2:02.439
Maar...... tijdens de avondtraining van donderdag:
The practice may have proven costly however as the No. 1 Audi R10 TDI sustained heavy damage in a crash about an hour into the session with teammate Dindo Capello at the wheel.
Capello was not injured but the extent of the damage wasn't immediately known Wednesday . The car returned to the paddock missing two wheels with the most of the damage concentrated on the left side of the car. The team continued to inspect the wreckage during the night.
americanlemans.com
Oorzaak van de crash:
http://farm1.static.flickr.com/163/422810102_d174048aa6.jpg
Capello probeerde een Porsche langs de buitenkant te passeren in Turn 11 maar zat daardoor op een vuil stuk, verloor controle en klapte in de muur
Gevolgen:
http://farm1.static.flickr.com/170/422809068_0989eb9e12.jpg
http://farm1.static.flickr.com/151/422806742_ca93cbe686.jpg
bron: member op speedtv forum die aanwezig was als toeschouwer
lijkt bijna op een F1-wrak
Op DSC stond (bij monde van de Audi teambaas) dat hij de Porsche al voorbij was, en dat de Robertson Panoz erg langzaam over de baan reed. Capello moest een ontwijkmanouevre maken en kwam daarbij (op slicks) op een gedeelte van de baan wat nog nat was, waardoor hij er hard af ging. Dat verhaal vind ik ook geloofwaardiger dan dat hij op een vuil stuk de controle verloor: ten eerste was de baan meer nat dan vuil, en ten tweede betwijfel ik ten sterkste dat coureurs als Capello dergelijke 'domme' fouten maken.
Edit: Het klopt dus wel, hoewel het geen vuil was maar een nat stuk.
http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=94786
gwyllion
16-03-2007, 18:43
De #1 Audi heeft in de vorige training 8 rondjes gereden. Hij lijkt dus volledige gerepareerd. Respect voor de mechaniekers die de hele nacht doorgewerkt hebben om te wagen te herstellen.
Spotters guide:
http://www.rennsport-beraten.com/spottersguide/Sebring_2007_v2.pdf
Voor diegene zonder Motors TV en die de race toch willen zien:
http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=94802
of
http://www.viidoo.com/en/index.php (kanaal 53060)
Live timing:
http://www.imsaracing.net/2003/lt/ltc.html
Radio Le Mans:
http://www.americanlemans.com/emedia/almsradio.aspx
Thanks man! Die ga ik zeker aanzetten vandaag :D
Hoe laat BEL/NL/SWE tijd begint de race?
PorscheGT
17-03-2007, 14:14
Ik vermoed om 15u, want vanaf dan tot 3u30 's nachts gaat MotorsTV uitzenden volgens de programmering.
Thanks man! Die ga ik zeker aanzetten vandaag :D
Hoe laat BEL/NL/SWE tijd begint de race?
Volgens mij start de race om 14:30 of 15:00 CET.
Liverywijziging op de #3 Corvette is wel leuk te noemen :D
Wat een slecht startveld zeg...
Wat een slecht startveld zeg...
Alweer een mooie bijdrage tot het forum :rolleyes:
Bedankt, maar wil je zeggen dan dat je het LMP1 en GT1 startveld goed vind :crazy: . Corvette mag uitvallen en dan staan ze op het einde nog steeds vrolijk op het podium...
Alweer een mooie bijdrage tot het forum :rolleyes:
Tsja, je kan niet zeggen dat het niet zo is.
Corvette Racing
17-03-2007, 20:40
Liverywijziging op de #3 Corvette is wel leuk te noemen :D
Ik zie het nu pas via viidoo (waarvoor dank! :applaus: ) een witte Corvette, sweet!
gwyllion
17-03-2007, 21:14
Heeft iemand een rechtstreekse link naar viidoo? Ik zit hier met MacOS en de website werkt niet voor mij :(
Ik zie het nu pas via viidoo (waarvoor dank! :applaus: ) een witte Corvette, sweet!
Idd weer eens wat anders, ben benieuwd wanneer spark met de modelauto komt :drewl:
Heeft iemand een rechtstreekse link naar viidoo? Ik zit hier met MacOS en de website werkt niet voor mij :(
http://www.viidoo.com/en/index.php (kanaal 53060)
Ben alleen bang dat het niet op op een Mac werkt.
Overigens doet onze geschorste vriend Luca Moro (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=200472#post200472) onder de naam Luciano Da Silva ook mee aan deze race. :rolleyes:
Ik zie het nu pas via viidoo (waarvoor dank! :applaus: ) een witte Corvette, sweet!
Reed gisteren nog rond als een gele "Compuware" en werd in de nacht van vrijdag op zaterdag omgebouwd naar een witte.
Dit als eerbetoon aan Ron Fellows die blijkbaar stopt.
Ik geloof niet dat Ron Fellows gaat stoppen. De witte kleur is een "knipoog" naar de speciale "Ron Fellows Limited Edition Z06" die enige maanden geleden werd bekend gemaakt in Chicago.
JorritVD
18-03-2007, 12:05
Ik geloof niet dat Ron Fellows gaat stoppen. De witte kleur is een "knipoog" naar de speciale "Ron Fellows Limited Edition Z06" die enige maanden geleden werd bekend gemaakt in Chicago.
Ik dacht dat Fellows nu een andere functie heeft binnen GM. Ik dacht dat hij nu bij de PR werkt en alleen geselecteerdewedstrijden rijdt op de Corvette.
------
Knappe wedstrijd van de Andretti Green Acura Lola. Een mooie tweeede plaats achter de #2 Audi R10. Tegenvallende resultaten van de Porsche RS Spyders.
Maar de mooiste wedstrijd vond plaats in GT2.
Tot aan de finish bleef het gevecht voor de eerste plaats. Tussen Melo (Risi) en Bergmeister (Flying Lizard). Er is zelfs contact geweest tussen de beide auto's. Maar Melo ging er nipt vandoor met de overwinning (0,2 sec verschil)
Spyker heeft het aardig goed gedaan vind ik. Eigenlijks sinds het derde raceuur op de 4de plaats rond gereden tot er problemen kwamen in het laatste wedstrijduur met de motor (waarschijnlijk de zelfde problemen als op LeMans en Spa).
De legendarische laatste ronde van de GT2 klasse staat nu op YouTube:
http://youtube.com/watch?v=fbl_Yjm7VBk
Een smet op de zege van RISI is in mijn optiek de move van Melo bij het opkomen van start/finish. Die was niet nodig geweest, en ik was het dan ook eens met de woede van Bergmeister.
gwyllion
19-03-2007, 11:29
Ik vind het wel raar dat het beroep van Fizing Lizard zeer snel is afgewezen door IMSA. Misschien zijn Amerikanen meer gewoon met NASCAR en zo, maar IMSA was toch enorm streng met het pit reglement (veel bestraffingen voor mechaniekers die met te veel aan wagen werkten en die vizier niet dicht hadden tijdens het tanken).
Bart.Vandecavey
19-03-2007, 14:17
Ik vond niet dat er veel ongeoorloofd was aan die acties, een beetje duw en trekwerk maar dat kwam toch van allebei.
Waar zie jij de Flying Lizard duwen dan? De enige die ik contact zie maken is de Risi.
Smerig gedaan, zeker fout van Melo.
Bart.Vandecavey
19-03-2007, 18:10
Waar zie jij de Flying Lizard duwen dan? De enige die ik contact zie maken is de Risi.
Op het filmpje aan 1.38 en net voor en net na het opkomen van rechte lijn...
Hij zit aan de binnenkant en hij duwt hem volledig naar buiten.
Bij het opkomen van rechte lijn zie je ze duidelijk beiden tikken...
Op het filmpje aan 1.38 en net voor en net na het opkomen van rechte lijn...
Hij zit aan de binnenkant en hij duwt hem volledig naar buiten.
Bij het opkomen van rechte lijn zie je ze duidelijk beiden tikken...
Op het moment dat jij noemt is er geen contact tussen de auto's. Bij het opkomen van het rechte stuk is dat er wel, en daar tikken niet beiden maar alleen Melo. Je kan duidelijk zien dat Melo daar naar links stuurt, helemaal als het contact eenmaal gemaakt is.
vette inhaal actie. en ik vind het niet echt overdreven smerig !
Op het moment dat jij noemt is er geen contact tussen de auto's. Bij het opkomen van het rechte stuk is dat er wel, en daar tikken niet beiden maar alleen Melo. Je kan duidelijk zien dat Melo daar naar links stuurt, helemaal als het contact eenmaal gemaakt is.
en op het einde van de rechte lijn wijkt bergmeister uit in de richting van Melo, dat was wel nodig dan?
Raakt hij hem? Dacht het niet. Plus dat er meer dan genoeg ruimte over blijft tussen de Porsche en de witte lijn. Melo raakt de Porsche even, en blijft doorgaan als Bergmeister al ver over de witte lijn heeft.
Wat een heisa allemaal. Bergmeister liet een gat in die laatste bocht, Melo kruipt ertussen en de auto's raken elkaar licht. Melo koos een andere lijn in die laatste bocht, waardoor hij in dat gat kon duiken. Prachtig gedaan zeg ik!!! :gas: Hopelijk mogen we de komende maanden op onze circuits ook dit soort acties zien. Treintje rijden hebben we de laatste tijd al genoeg gezien...
Grtz.
Serge
Ge ziet toch duidelijk dat Melo bij het uitkomen niet de ruimte nodig heeft die hij opeist en daardoor Bergmeister aanraakt.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.