View Full Version : Yamaha YZR-M1 Laguna Seca - # 46 -V. Rossi - Tamiya - 1/12
Hier dus mijn nieuwe project. Na de Yamaha 2004 had ik nog zin in meer Yamaha. Ik had nogthans vermeld in het andere Yamaha topic dat ik lopende projecten ging afmaken, maar de 'drang' om aan deze te beginnen was toch net iets groter. De lopende projecten ga ik tussendoor wel afmaken denk ik.
Bij deze M1 ga ik een super detailset van Top studio gebruiken. De bedoeling is dan ook om hem zonder kuipen tentoon te stellen, maar de kuipen moeten er ook opkunnen voor in de vitrine.
De inhoud van de doos
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/banden%7E0.JPG
Als eerste het zakje met de banden, schroevendraaiertje en schroefjes.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/decals.JPG
De decals. Zowel die uit de kit als de Rossi-decals.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/front.JPG
De voorste kuip.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/gietraam1.JPG
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/gietraam2.JPG
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/gietraam3.JPG
De drie gietramen
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/gietraam3.JPG
Het windscherm
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/derailset.JPG
En als laaste de topstudio detailset. Hier zitten zowel PE delen als resin als allerlie soorten kabeltjes in. Mooi setjes is het wel en het zal zeker mooi zijn als hij verwerkt zit in de Yamaha.
Voorlopig is er nog weinig gedaan aan de Yamaha. Het motorblok staat ineen en is al deels geschildert. Verder zijn alle kuipen en andere delen van de buitenkant aan elkaar gelijmd. Dit gaat goed drogen en dan gaat hier een laagje plamuur over om de naadjes dicht te werken.
Dit was het voor nu.
Tom
Ge hebt precies de smaak te pakken na uw 2de plaats in Jabbeke.:p
Go for it Tom ;)
Waar is de tijd dat ik een kit/updateset kocht en onmiddellijk aan het werk kon gaan...
Way to go Tom! Een ambitieus plan, maar met de juiste zorg wordt het weer een topmodel. Succes!
Bedankt jongens!
@ Huudo: waarom kan je dat nu nietmeer?
Ik denk niet dat ik jullie voorlopig veel updates kan geven. Downdates wel, omdat ik vele onderdelen moet vervangen/wegzagen/... dus erg goed vooruit gaan doet het niet. En als het updates zullen zijn, zullen het maar hele kleintjes oftwel schriftelijke zijn. Maar ik hoop wel dat het eindresultaat ernaar gaat zijn...
Tom
Dominique
13-03-2007, 23:55
Doe maar rustig aan, het "presseert" niet. Zorg alleen maar dat hij minstens zo goed wordt als de vorige. ;)
Doe maar rustig aan, het "presseert" niet. Zorg alleen maar dat hij minstens zo goed wordt als de vorige. ;)
Haast en spoed is zelden goed zeggen ze toch he. En ik ga proberen om hem nog beter te krijgen als de vorige. Altijd proberen een trapje hoger te bouwen :)
Tom
Schriftelijke update, maar morgen zullen er foto's zijn normaal. Ik heb alle kuipen geschuurd. Morgen gaat er een grondlaagje over om te kijken of alle foutjes wegzijn.
Ook de drukpunten in de uitlaat zijn weggeplamuurd en geschuurd. Morgen gaat de uitlaat deels aan elkaar gelijmd worden en worden de andere naden verder dichtgewerkt.
Ook een ander einddemperstuk is klaargemaakt om gemonteerd te worden, maar hierover morgen meer.
Tot morgen!
Tom
Wild Goose
18-03-2007, 00:59
Met dezelfde nieuwsgierigheid als bij het vorig model ga ik deze ook volgen.
Succes Tom.
Zo, vandaag een update met foto's!
Ik ben stilaan begonnen met het resin uit de detailset. Het eerst ga ik de snelheidsmeter + bijhorende bedrading aanpakken. Hiervoor moet een deel van het frame weggesneden worden. Toen ik dit aan het bekijken was of het nog ging met de kuipen viel me op dat je dit niet echt kan zien alvorens je het onderdeel erop hebt staan. Ik heb dus maar besloten om gewoon ALLE detailparts erop te zetten en we zullen wel zien als de kuipen erop gaan. Is dit niet zo, dan koop ik de kit nogmaals en maak daar een 'gekuipte' versie van. Dan kunnen ze naast elkaar staan, de een met en de een zonder kuipen. Ik vond het zonde van een paar details van deze toch wel mooie set niet te gebruiken.
Ik heb ook al een begin van het blok gemaakt, dat ziet er nu, voorlopig, zo uit:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/Motor1.jpg
Verder heb ik de originele ventielen van de velgen vervangen door ventielen van de Frontforkset omdat ik deze bij de 2004 versie niet had vervangen doordat de velgen al gespoten waren.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/velg_z_ventiel.jpg
Zonder ventiel
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/velg_ventiel.jpg
En het in metaal uitgevoerde ventiel.
Ook de uitlaat is al aangepakt. In de detailset zit een nieuw, uit metaal vervaardigd, einddemperstuk.
Het in plastic mee gegoten stuk heb ik eraf gezaagd.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/uitlaat_z_sierstuk.jpg
Daarna het sierstuk gemeten. Dit was 6mm. Het gat wat overbleef in de demper was dat niet. Dus even een boortje van 5.8 erdoor gehaald en dan nageruimd met 6H7 (tollerantiemaat) en dan was het gat perfect, zonder speling, om het metalen stuk erin te plaatsen.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/uitlaat_sierstuik.jpg
Links zie je het boorjte van 5.8 en rechts de ruimer van 6H7.
Zo dit was het voor nu, hopelijk hebben jullie hieruit al iets opgestoken.
Tom
Weer een kleine update. Heel veel werk, maar je ziet er niets van. Met die detailset is het veel meten, passen, schuren, vijlen, knippen en opnieuw meten en passen en ga zo nog maar even door. Er kruipt dus ongelooflijk veel tijd in. Maar ik denk ook wel dat het resultaat ernaar zal zijn eens hij af is.
Ik heb gisteren en vandaag wat aan het frame gewerkt. Allereerst de meegegoten delen waar de snelheidsmeter op moet komen weggeknipt, bijgevijld en geschuurd.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/frame1.jpg
Op deze foto is nog niet alles weg. Dacht dat dit genoeg was, maar dat bleek niet te zijn. De opstaande rand die je ziet is nu ook weg.
Dit alles diende te gebeuren zodat ik de nieuwe resin snelheidsmeter, waar vele electronica kabels opzitten, erop kon plaatsen.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/snelheidsmeter.jpg
Daarna was het tijd om de originele, meegegoten voetsteuntjes te vervangen door resin onderdelen die veel gedetaillleerder zijn! Kijk maar...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/origineel.jpg
Het origineel...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/origineel_weg.jpg
...weggeknipt en bijgevijld/geschuurd. Daarna een gaatje van 1.2mm geboord en de nieuwe voetjes erin gelijmd.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/pootje_resin.jpg
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/pootje_resin2.jpg
Dit natuurlijk zowel links als rechts.
De foto's zijn niet erg duidelijk, maar dat wit van het resin is moeilijk te fotograferen. Eens het gespoten is, zal ik betere foto's maken.
Verder nog eenf foto van een resin onderdeeltje dat een sesor van de uitlaat moet worden.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/sensor1.jpg
Zo dit was het voor vandaag en gisteren. Dit zijn zo'n 4 uurtjes werk en je ziet het niet eens...
Tot de volgende!
Tom
Mooi werk tot hiertoe. Als ik dat zie krijg ik al maar meer goesting om ook aan mijne moto te beginnen.
De detail set, zit daar ook een ketting in (schakel per schakel versie)?
Dat ga hier boven m'n klakske,goe bezig:worship:
Bedankt allemaal!
De detail set, zit daar ook een ketting in (schakel per schakel versie)?
Nee die zit er (gelukkig :) ) niet bij. Maar van de meegeleverde ketting kan je ook iets heel moois maken hoor.
Tom
Dominique
27-03-2007, 18:33
Knappe update. Ik ben er zeker van dat het vele werk aan die detailset later een heel mooi resultaat zal opleveren!
Bedankt allemaal!
Nee die zit er (gelukkig :) ) niet bij. Maar van de meegeleverde ketting kan je ook iets heel moois maken hoor.
Tom
Inderdaad, my dear Watson. Mits op een sublieme manier geverfd, is een plastiek exemplaar niet van een PE te onderscheiden.
Goed bezig!
Ik was gisteren mijn blok aan het bekijken en dit zag er zo uit
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6082&stc=1&d=1179253758
Alles is geschilderd met het penseel, maar ik was hier niet echt tevreden mee. Niet dat het niet mooi geschilderd was, omdat de kleur door Tamiya aangegeven (X-11) niet overeenstemde met mijn referentiefoto's.
Normalerwijs zou ik dit zo laten, maar omdat het een volledig zonder kuipen opgebouwd model gaat worden, wil ik het blok toch perfect hebben.
Nog een reden waarom ik ben beginnen na te denken over het blok was de beurs bij Moveleo, daar even met Gulfie gepraat en hij bracht me op ideeën, dus bedankt voor het extra werk ;) :crazy:
Daarom heb ik uit mijn YZR-M1 2005 Valencia-doos het blok gepikt en ga ik het helemaal opnieuw maken. Ook wordt het volledig gespoten met de AB.
Voorlopig ziet het blok er zo uit:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6081&stc=1&d=1179253758
Ook wordt de naad dichtgewerkt waar de twee helften tegen elkaar komen. (ook dankzij Gulfie :) )
Tom
Grote werken aan de gang. Ziet er spannend uit. ;)
Wat heb ik u allemaal proberen wijs te maken????
Wat heb ik u allemaal proberen wijs te maken????
Toen ge zei over die naden dichtwerken, ookal is de motor niet zichtbaar, en dan als ik uw projecten zag, dan moest ik het ook wel beter doen he :)
Net zoals de projecten van Guy en Guido en nog wat andere paddockers :) Proberen even goed te doen, zodat ik ook eens goud kan winnen :)
Tom
Kleine update...De velgen zijn gespoten na het verweideren van alle gietnaden (en dat waren er nogal wat :frusty: met TS-14. Ook het frame is gespoten in TS-29, hier moet nu op de airbox (en de 'gang' er naartoe) nog carbon komen. Daar ga ik mij morgen mee bezighouden denk ik. Alhoewel...zou de lak dan al genoeg gedroogd kunnen hebben om er met tape op te zitten?
Ik zal er straks eens foto's van posten. Niet dat er veel te zien is aan twee wielen en een frame maar toch...
Vanavond ga ik ook eens eindelijk proberen mijn motorblok te spuiten, zodat ik verder kan.
Verder wacht ik nog op een bestelling uit Japan (met dank aan Sennake) waar mijn PE schaartje inzit, zodat ik ook aan het PE'en kan gaan op een fatsoenlijke manier.
Tom
Gisteren heb ik mijn airbrush nog eens bovengehaald en nog enkele motor -en andere onderdelen gespoten in hun kleurtjes. Nu moeten er nog enkele andere onderdelen gespoten worden, maar dat is voor een andere dag. Hieronder de foto's.
Foto 1 laat motoronderdelen en onderelen van het stuur in X-18 zien.
Foto 2 zie je het motorblok dat zijn base-coat van alclad zwart heeft gehad.
Foto 3 toont het frame van de Yamaha, gespoten met TS-29
Foto 4 geeft de gespoten velgen weer gespoten met TS-14?Hier moeten de metalen ventielen nog op gemonteerd worden, maar dat komt na de vernislaag.
En last but not least foto 5 wordt het verschil tussen het gespoten en geschilderde onderdeel getoond.
Nu moet alles goed drogen voor de alclad polished alu en de carbon decals die hier en daar zullen moeten aangebracht worden.
Tom
Ja Tom, dat ziet er goed uit.
Heb vanavond de airbrush nog maar eens bovengehaald en enkele onderdelen van hun laklaagje voorzien.
Allereerst werd het blok met nog twee onderdeeltjes van het blok, in alclad polished aluminum gespoten.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6409&stc=1&d=1181071155
Daarna werden ook de uitlaat, de koppeling, de kleppendeksel, het expantievat van de achtervering, een onderdeel waar ik de naam niet van weet en de voorvork gespoten met respectievelijk X-32 en X-12. De drie laatste onderdelen staan wel niet op de foto.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6410&stc=1&d=1181071155
Nu kan het blok rustig drogen en dan komen de andere twee kleuren er nog op.
Updates volgen...
Tom
Allereerst werd het blok met nog twee onderdeeltjes van het blok, in alclad polished aluminum gespoten.
Polished aluminium voor een motorblok? Dat lijkt me een beetje teveel van het goede ...
Polished aluminium voor een motorblok? Dat lijkt me een beetje teveel van het goede ...
Ja ik vind het ook na het spuiten wat té...Zou ik hier het gewone alclad aluminium nog over kunnen spiuten? Want X-11 was niet goed genoeg, was niet dezelfde kleur als op de referentiefoto's...Daar glanst het blok veel mooier, maar polished alu is weer TE glanzend...
Iemand een oplossing?
Tom
Omdat ik gisteren al niet echt tevreden was met de kleur van het blok en Gulfie mij er ook nog eens op wees, heb ik maar een paar dunne laagjes alclad aluminum over het polished aluminum gespoten. Nu komt de kleur nagenoeg overeen met die in het referentiefoto'sboek.
Ik zal er straks wat foto's van posten!
Tom
Hier is de foto van het opnieuw gespoten blok. Heb maar een buitenfoto gemaakt, zodat de kleur het best overeenstemt met de werkelijkheid. Nu ben ik wél tevreden over het blok, hopelijk jullie ook :D
Eigenlijk had ik zoal gedacht dat polished alu te glanzend ging zijn, maar het was het proberen waard. Een laagje alu erover en het komt wel in orde dacht ik, en dat was zo :)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6420&stc=1&d=1181156298
Tom
Vandaag het motorblok in eklaar gelijmd. Het is nog niet volledig af, er moet nog wat aan gedetailschilderd worden. Ook de weathering moet nog komen.
Op de foto's is het linkse blok telkens het volledig gespoten blok.
Op mijn referentiefoto's zag ik dat de dop op het blok vasthangt aan het frame met een veiligheidspin. Deze heb ik nagemaakt van 0.3mm ijzedraad. De pin is nog niet volledig af omdat de lijm waarmee hij gelijmd is, nog moest drogen. Dit kan je zien op de laatste foto.
Tom
polished aluminium is natuurlijk wat het betekent. Gepolierde aluminium en motorblokken is nu niet direct is wat gepolierd zal worden. ;) Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat gespoten onderdelen er altijd beter uitzien dan geschilderd met de borstel. Zeker als het over grotere oppervlaktes gaat.
Succes verder!
polished aluminium is natuurlijk wat het betekent. Gepolierde aluminium en motorblokken is nu niet direct is wat gepolierd zal worden. ;) Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat gespoten onderdelen er altijd beter uitzien dan geschilderd met de borstel. Zeker als het over grotere oppervlaktes gaat.
Succes verder!
Daarom dat ik er ook gewone alclad aluminium over gespoten heb. Vind het resultaat nu wel erg goed lijken op mijn referentiefoto's...
Tom
Zo na even niets meer, een nieuw updateje...Veel werk achter de schermen wat niet waard is om een foto te posten...
De uitlaat is zo goed als klaar. Moet nog een beetje bij-verkleurd worden, maar dat komt nog... Ook moeten de veertjes er nog op gemonteerd worden en nog censoren uit de detailset...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6670&stc=1&d=1182531798
Daarna heb ik het motorblok en de uitlaat eens gedryfit in het frame.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6673&stc=1&d=1182531798
De velgen hebben hun echte metalen ventielen ook ontvangen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6674&stc=1&d=1182531798
Ook de remschijven zijn gespoten. De voorste remschijven bestaan uit twee kitonderdelen en een PE onderdeel (dit PE onderdeel is het nog niet gespoten deel op de foto.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6671&stc=1&d=1182531798
De achterste remschijf bestaat uit drie delen die alle drie uit de PE set komen. Deze schijf wordt straks gespoten.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6672&stc=1&d=1182531798
Het is de eerste keer dat ik mijn remschijven gespoten heb, en ik moet zeggen dat het echt veeeeeeeel beter is dan ze te schilderen...
Dit was het voor nu, dadelijk ga ik verder aan mijn model.
Tom
Leuke update en inderdaad, niets kan er tegen een mooi gespoten onderdeel op.
Dank je Guido.
Morgen doe ik nog een kleine update. Ben daarstraks een uurtje bezig geweest met 2 kleine PE onderdeeltjes op het kader de plakken...Leuk is anders, maar het moet ook gebeuren...
Ook op het blok heb de 'nog-niet-gewashte-delen' hun wash gegeven.
Tom
Gisteren even bezig geweest met wat PE. Het zijn twee stukjes (aan weerszijde van het frame) waaraan en waarop electronica modules aangesloten wroden.
Het stukje zag er zo uit toen het uiet het PE raam kwam...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6675&stc=1&d=1182601547
Eens het geplooid en gemonteerd was, ziet het er zo uit:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6676&stc=1&d=1182601547
Dit was het weer. Niet veel gebeurd, maar toch weer een stap verder!
Tom
Dominique
23-06-2007, 13:44
Misschien "niet veel gebeurd", zoals jij dat noemt, maar het draagt wel bij aan het model. Alles ziet proper en netjes, en daar kruipt het meeste werk in.
Goed bezig, dus!
Bedankt Domenique. En daar kruipt inderdaad ongelooflijk veel werk in. Ik vind tot nu toe wel de kwaliteit van PE van deze set beter als die van de vorige (die was van studio27) Deze PE van TopStudio is steviger heb ik de indruk...
Tom
Het blok is zo goed als klaar. Het heeft een wash gehad en daarna is het gedrybrushed. Alleen zit ik nu met een probleempje...Ik moet een darmpje vanuit het blok naar ... trekken. Waar het vertrekt weet ik, maar ik weet niet waar het moet aankomen.
Maargoed...zal er hopelijk wel uitkomen. Of misschien weet iemand van u waar deze zou moeten aankomen/waar deze voor dient.
Hieronder de foto's
Tom
Verder zijn ook de twee PE plaatjes op het frame geschildert en heb ik mijn de twee zijkuipen geplamuur omdat hier een deel opgekleefd moest worden en een lelijke naad tot gevolg had.
Op de foto met de rode cirkel staat het stukje waar het darmpje op moet komen. (dat darmpje wat ik niet weet waar het naartoe gaat :) )
Tom
Ziet er zeer goed, met kleine stapjes naar een groots model ;)
Gisteren ben ik 4uren bezig geweest met het in carbon zetten van sommige onderdelen. Het is mooi gelukt(het beste wat ik ooit gecarbonniseerd heb) Hiervoor wil ik Guy nog eens bedanken voor zijn mooie/goede demo hierover op een vorige meeting!
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6765&stc=1&d=1183024509
De airbox had Guy al half gedaan toen bij de demo, maar ik kwam nu tot de conclusie dat het patroon van het carbon niet klopte dus heb ik hem opnieuw moeten doen...
Tom
bartmotte
28-06-2007, 18:32
Je carbon is gewoon perfect man ! :worship:
Prachtid decalwerk:applaus:
Carbon ziet er inderdaad zeer goed uit!
Gisteren ben ik 4uren bezig geweest met het in carbon zetten van sommige onderdelen. Het is mooi gelukt (het beste wat ik ooit gecarbonniseerd heb) Hiervoor wil ik Guy nog eens bedanken voor zijn mooie/goede demo hierover op een vorige meeting!
Graag gedaan hoor Tom, en ik zie dat je een goede leerling bent: je decalwerk ziet er puik uit!
Bedankt allen voor deze lovernde woorden ;)
Tom
Weer wat werk aan de Yamaha verricht. Ik heb de achterbrug gedeeltelijk van PE voorzien...
OOTB zag dat er zo uit....
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6820&stc=1&d=1183301687
en met PE ziet het er zo uit...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6817&stc=1&d=1183301130
een hele verbetering als ge het mij vraagt.
Ook het achterste spatbord is van een paar laagjes Gunze vernis voorzien.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6818&stc=1&d=1183301139
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6819&stc=1&d=1183301148
Dit was het voor deze update.
Tom
Goe bezig, maatje. Dat gaat hier nen ferme "brommer" worden.;)
Goe bezig, maatje. Dat gaat hier nen ferme "brommer" worden.;)
:agree:
indeed, zeer mooi detail werk :)
:agree: to man man man prachtig :gas: :applaus:
De updates laten op zich wachten, maar dit heeft twee redenen. De eerste is dat ik sinds 3 weken ander werk heb, en dus ook andere uren, en ik werk nu van 6u-18u (of 19uà. Dan ben ik rond half 7 (of half 8) thuis en eer ik dan gegeten heb, met de honden ben gaan wandelen en gedouched ben is het weer bijna slaaptijd.
De tweede reden is dat ik met de detailset bezig ben, meerbepaald het deel dat op de airbox komt. Ook heb ik veel met carbondecals gewerkt, wat natuurlijk een tijdrovende bezigheid is.
De update dan...op de eerste foto zie je het detaildeel dat bovenop de airbox komt. Het deel bestaat uit 4 resin delen (hier zijn de aansluitstukken van de kabels niet meegerekend, dan zou ik op 8 delen komen) en dan een stuk of 10 PE gespen en bevestigingsklemmen. Verder zitten er nog zwarte reepjes 'decal' op om de riemen te simuleren. Er is nog wat schilderwerk aan, maar dat volgt nog. Goed, genoeg gezeverd, nu de foto's.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7008&stc=1&d=1185027700
Op de tweede foto staat het meeste in kleur en is er al wat PE toegevoegd. Er rest mij enkel nog een riempje te maken + bevestigen en dan nog wat bijstip/drybrushwerk.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7009&stc=1&d=1185027700
Volgens de handleiding van de detailset kan je, als je dit deel plaatst, de benzinetank er niet meer opkrijgen. Dit lukt bij mij dus nog wel. Maar ik ben eraan aan het denken van de benzinetank open te werken (gezien op een referentiefoto) zodat hij er half opstaat en zowel open als dicht kan geshowd worden. Hierover later meer.
Verder is ook de achterbrug zo goed als klaar. Alle PE onderdelen staan erop en hij is gespoten.
Voor de voorvork heb ik besloten om toch maar weer een front-forkset te bestellen. Deze is gisteren aangekomen dus daar kan ik ook weer mee verder.
Zo dit was het voor nu...
Hopelijk vinden jullie het wat.
Tom
Na lang niets meer gedaan te kunnen hebben vandaag toch een klein updateje...
Ik heb de bandjes geschuurd en over de velg getrokken.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/banden_geschuurd.jpg
Ook de achterste remschijf is zo goed als klaar. Hier en daar wel nog wat
x-11 nodig en dan nog wat drybrushwerk.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/remschijf_achter.jpg
De voorrem kan de piloot ook al gaan gebruiken... Ook hier nog wat X-11 en wat drybrushwerk te doen.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/remschijf_voor_bijnaklaar.jpg
De ingang naar de airbox op het frame staat ook gedeeltelijk in carbon, maar daar heb ik geen foto van.
De achterburg is ook gespoten in 3 lagen TS-29 en twee lagen TS-13. Als de decals droog zijn (en mijn semi-gloss vernis binnen is) spuit ik dit er nog over.
Daarna volgt de detailschildering nog.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/achterbrug.jpg
Dit is een dryfit, dus spatbord zit er nog niet vast op.
En dan nog een dingetje wat ik vorige week besteld heb. Ik had het niet willen gebruiken, maar het model zal zo gedetailleerd worden dat ik bijna niet anders kon. Dus heb ik de front forkset ook maar besteld. Zo komt de totaalprijs van dit model toch wel op 100 euro (zonder verf en spiutbussen en carbondecal e.d.)
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/frontforkset.jpg
Dit was het voor nu
Tom
100 euro pffffffffffffff:crazy:
ja inderdaad :) 50 euro voor de detailset + 25euro voor de doos + 5euro voor de Rossi-decals en 18.50eur voor de front forkset.
Tom
Schoene dinges ...
Alleen 1 vraag. Die remschijf achteraan, is die niet in de PE set bijgeleverd? Indien niet, ga je de gaatjes dan iet openmaken?
Dit IS de PE remschijf...Kan PE zomaar uitboren? Is dit niet erg hard om uit te boren? Ik was van plan om het met een wash wat open te laten lijken...
Toim
Dit IS de PE remschijf...Kan PE zomaar uitboren? Is dit niet erg hard om uit te boren? Ik was van plan om het met een wash wat open te laten lijken...
Toim
Een techniek die ik recentelijk uitgeprobeerd heb, nadat Gulfie het al eens voorgedaan had, is de PE remschijf verwarmen boven een vlam (kaars, aansteker). Dit mag zelfs tot het onderdeel "rood gloeiend" wordt, en dit is letterlijk te nemen. Wat er met de 307 schijfjes gebeurde is dat het verzonken stukje er gewoon uitbrandde, waardoor je niet hoeft te boren. Als je de remschijfjes dan opschuurt, weer verwarmt en weer opschuurd (je herhaalt zolang als nodig is), dan krijg je een perfect verweerde remschijf. ;)
Een techniek die ik recentelijk uitgeprobeerd heb, nadat Gulfie het al eens voorgedaan had, is de PE remschijf verwarmen boven een vlam (kaars, aansteker). Dit mag zelfs tot het onderdeel "rood gloeiend" wordt, en dit is letterlijk te nemen. Wat er met de 307 schijfjes gebeurde is dat het verzonken stukje er gewoon uitbrandde, waardoor je niet hoeft te boren. Als je de remschijfjes dan opschuurt, weer verwarmt en weer opschuurd (je herhaalt zolang als nodig is), dan krijg je een perfect verweerde remschijf. ;)
Aha...maar dan heb ik die van mij voor niks gespoten...En lost de secondenlijm dan ook niet op als je deze heet stookt?
Tom
Aha...maar dan heb ik die van mij voor niks gespoten...En lost de secondenlijm dan ook niet op als je deze heet stookt?
Tom
Je moet de schijf wel verwarmen vooraleer je ze erop zet. In dit geval nu denk ik dat je best bij je initiële plan blijft en je wash erop zet. ;)
Inderdaad ja. Anders zou mijn velg er ook wel eens heel realistisch verweerd kunnen uitzien... :)
Ik ga het toch bij de wash houden, die andere tip is voor de volgende PE Remschijf.
Tom
Ik ga het toch bij de wash houden, die andere tip is voor de volgende PE Remschijf.
Tom
Daar was ik eigenlijk wel vanuit gegaan ja, en de tip was ook bedoeld voor volgende projecten. Laat de updates maar komen. ;)
Kan ik best een wash van zwart in de gaatjes doen en dan de hele schijf met smoke nog eens washen om hem daarna te drybrushen voor het beste resultaat, of niet?
Tom
Ik heb dan toch maar besloten om de benzinetank open te werken. Dus ik haal mezelf weer meer werk op de nek. De rede dat ik dit gedaan heb is dat ik niet vond dat ik het model kon tentoonstellen zonder bezinetank. Er zullen zoals zo goed als geen kuipen opzitten en dan nog geen bezinetank...Dat zou het wat TE kaal worden. Daarmee dus de opengewerkte benzinetank.
Tom
Kan ik best een wash van zwart in de gaatjes doen en dan de hele schijf met smoke nog eens washen om hem daarna te drybrushen voor het beste resultaat, of niet?
Tom
Ik zou alleen de zwarte wash aanbrengen en de smoke achterwege laten. Je kan de verschillende tinten altijd nog bij-drybrushen moest dat nodig zijn. Smoke zal de schijven immers een blinkende finish geven, en ik weet niet of dat het resultaat is dat je voor ogen hebt.
Nu ben ik wel benieuwd naar die bezinetank. Veel succes verder!
Ja ik denk dat ik voor een mat-zwarte wash ga en dan bij-drybrushen. De schrijven glanzen normaal niet, tenzij de achterste dan misschien...
De bezinetank is opengewerkt, maar moet nu nog dichtgewerkt worden aan de achterkant natuurlijk. Hoe ik dit ga doen, weet ik nog niet. Ofwel plasticard of milliput. Maar met mijn job, heel weinig tijd nu in de zomer. Dus updates komen maar heel weinig.
Gelukkig is het eind augustus terug minder druk en dan kan ik weer volop bouwen.
Tom
Even een update dan maar? Ik heb vandaag weer eens tijd voor te bouwen (en dat ga ik dadelijk dan ook doen :) )
Eerst even de foto's waar Guido benieuwd naar was posten, nl. die van de benzinetank.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7265&stc=1&d=1187375031
Hier was hij nog helemaal intact.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7268&stc=1&d=1187375031
Na enkele minuten krassen was dit het resultaat.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7266&stc=1&d=1187375031
Dit was de reden waarom hij opgewerkt is. Anders ging dit mooie detailonderdeel verdwijnen onder de tank. Ik kon hem er ook helemaal aflaten, maar dat vond ik niet zo reëel om te tonen. Dus maar op zoek naar referentiefoto's en hierop vond ik dan dat de M1 zijn tank uit meerdere delen bestaat, en dat dat voorste deel er apart afkon...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7267&stc=1&d=1187375031
En hij kan ook nog gewoon dicht tentoongesteld worden. Hiervoor ga ik misschien nog 'schroefjes' scratchen.
Momenteel ben ik bezig met de achterbrug af te werken in zijn geheel. Dwz dat de achtervering, ketting, remschijf en de achterbrug zelf natuurlijk verder afgewerkt/gedetailleerd worden.
Dit was het voor deze update!
Tot de volgende
Tom
Dit is het resultaat van het werk van gisteren.
Allereerst heb ik de voorste remschijven van een wash voorzien. Deze moeten nog gedrybrushed worden. Dat ziet er tot nog toe zo uit:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7291&stc=1&d=1187536969
Daarna was het tijd voor de achterbrug. Hiervoor moest eerst de ketting geschilderd, gewashd en gedrybrushd worden. Ook de gaatjes in het voorste tandwiel werden uitgeboord.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7290&stc=1&d=1187536969
Eens dit gedaan was konden de ketting, het spatbord en de achterbrug samengevoegd worden. Deze laatste werd eerst nog van een paar detailschildereingen voorzien. Deze stonden niet in het plan van Tamiya (volgens hen moest alles zwart blijven op een paar stipjes X-11 na) Maar via referentiefoto's heb ik toch de juiste kleuren weten te vinden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7288&stc=1&d=1187536969
Ook de achterste remschijf werd gewashd en gedrybrushd. En dit is daarvan het resultaat.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7289&stc=1&d=1187536969
Nog enkele kleine details schilderen op de remschijf en deze is volledig klaar.
Dan alles samengevoegd en dat geeft dit beeld...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7287&stc=1&d=1187536969
Zo dit was het weer voor deze update.
Tom
Ik heb eindelijk nog eens wat tijd gevonden om wat aan de Yamaha te doen. Nadat het frame een laagje semi-gloss vernis gekregen had en wat gedrybrushd was, kon het motorblok er eindelijk in geplaatste worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7462&stc=1&d=1188929566
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7463&stc=1&d=1188929566
Ook het kontje werd al van een paar decals voorzien. Dit zijn echt niet de makkelijkste decals om te plaatsen. Je moet goed naar referentiefoto's kijken om het goed te hebben. Maar het is toch gelukt.
Op deze foto's kan je ook de achterbrug die zo goed als klaar is zien. Dit is allemaal nog gedryfit.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7464&stc=1&d=1188929566
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7465&stc=1&d=1188925972
Nu heeft de Yamaha al een iets mee Rossi-gehalte met die nr 46 erop. :cool:
Dan heb ik als laatste nog een detailfoto van de ketting die naar mijn bescheiden mening aardig goed gelukt is. Het gaat om de gewone ketting die bij de kit zit, dus geen PE. Wel een beetje een rare foto, maar heb deze geknipt uit een andere foto die groter was :)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7466&stc=1&d=1188929566
Dit was het voor vandaag.
Tom
Nu je je oude job terug hebt, zal je ook weer wat meer tijd hebben zekers om "brommers" te maken. ;)
Goe bezig en ik ben in ieder geval benieuwd naar wat je met die benzinetank gaat aanvangen.
Goe bezig en ik ben in ieder geval benieuwd naar wat je met die benzinetank gaat aanvangen.
Ik ook! Mooi geweatherde ketting trouwens.
Ik vind de ketting ook geslaagd, je zo denken dat die echt gesmeerd is :)
mooie details ook op de moto en de carbon decals zien er ook goed uit
Mooie weathering, knappe ketting, maar ge kent mij hé, kritisch als ik ben ga ik toch een opmerking maken over de moer die de wielas op de achtervork houdt.
Je bent al aardig aan de details aan het werken ... laat nu deze moer de pret niet derven. Zit er geen PE moer ergens? Misschien eentje maken met een punch-n-die (kan de volgende meeting als je er zelf geen hebt).
Mooie weathering, knappe ketting, maar ge kent mij hé, kritisch als ik ben ga ik toch een opmerking maken over de moer die de wielas op de achtervork houdt.
Je bent al aardig aan de details aan het werken ... laat nu deze moer de pret niet derven. Zit er geen PE moer ergens? Misschien eentje maken met een punch-n-die (kan de volgende meeting als je er zelf geen hebt).
Ge bedoelt die schroef van Tamiya die afsteekt? Wel er zit en moer op zogezegd, mar daar zit natuurijk een gaatje in om die tamiya-schroef er nog door te krijgen. Er zit ergens wel een resin moer bij de detailset, misschien deze wat uithollen en over de tamiya-schroef kleven?
Tom
Ik zie al wat ge bedoelt, Tom...Het is een PE moer die eropzit, maar ik heb gewoon wat teveel geschilderd. Moet eens onder het vergrootglas houden en dan schilderen.
Tom
Ik ook! Mooi geweatherde ketting trouwens.
Ik heb goed naar jou meesterwerken gekeken he ;)
Tom
Ik heb me vanavond even beziggehouden met het dichtmaken van de benzinetank. Ik heb gisteren, op aanraden van Sennake, de wanden van de tank al wat dunner gemaakt, dit komt realistischer over. Ik ga er niet teveel uitleg over geven, gewoon de foto's posten, daar zie je het wel op. Ook zie je daar het kontje met het zadel al eens samengevoegd.
Hiervan vertrok ik dus...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7515&stc=1&d=1189451642
Daarna werd de tank opengekrast en bleef er een gapend gat over achter de airbox...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7517&stc=1&d=1189451642
Dan met wat plasticard de holte dichtgemaakt.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7516&stc=1&d=1189451642
Ondertussen zit hier ook al de nodige plamuur op en kan het uitharden voor een eerste, en wellicht niet de laatste, schuurbeurt. ALs dit euvel overwonnen is, ben ik alweer een hele stap verder.
Verder heb ik gisteren ook nog de electronische stekkers van wat kleurentape voorzien. Deze kleuren heb ik overgenomen uit mijn referentieboek. Dit kan je ook op de foto's zien. Het zijn de rode en gele bandjes rond de stekkers.
En aan Guy en Guide nog eens bedankt voor de tips van gisteren!
Tom
Dominique
10-09-2007, 21:51
Knap!!
Wild Goose
11-09-2007, 05:30
Zonder meer knap.
Succes.
sjiek, traag maar zeker wordt dit een zeer schoon model :)
S. Claeys
11-09-2007, 16:03
Wat een monnikenwerk zeg.
Dikke proficiat voor het werk geleverd.
Ben echt benieuwd hoe deze ten leve komt.
Net de zwarte kleur op de zijkuipen gespoten waar nodig...Maar hier ging het dus mis! Een kuip was goed na het aftrekken van de masking-tape maar de tweede kuip was net of de zwarte laag aan de afplaktape bleef hangen. Met gevolg dat het niet meer mooi recht was. Tot overmaat van ramp loste het geel ook nog eens op onder het zwart...
Helemaal opnieuw beginnen m.a.w. :( :fight: :frusty: :mad:
De goesting om dit model af te werken is nu tot op een zeer laag niveau gezakt...
Tom
Net de zwarte kleur op de zijkuipen gespoten waar nodig...Maar hier ging het dus mis! Een kuip was goed na het aftrekken van de masking-tape maar de tweede kuip was net of de zwarte laag aan de afplaktape bleef hangen. Met gevolg dat het niet meer mooi recht was. Tot overmaat van ramp loste het geel ook nog eens op onder het zwart...
Helemaal opnieuw beginnen m.a.w. :( :fight: :frusty: :mad:
De goesting om dit model af te werken is nu tot op een zeer laag niveau gezakt...
Tom
Shit happens maateke, ik kan ervan meespreken. Is natuurlijk altijd kl:fight:te maar gewoon strippen en opnieuw beginnen. 't is maar een hoopje plastiek uiteindelijk en daar gaan we ons niet door laten kisten, toch?
Zijn er al decals gesneuveld of nog niet? Ik dacht van niet, dus megagroot is de ramp nog niet. Even laten bezinken en dan weer fors en vol goede moed verder doen.
Good luck.
Thanks mate!
Neen, decals zaten er nog niet op, gelukkig. Nu...was ook geen ramp geweest want heb deze kit toch twee keer...
Dat ge derover kunt meespreken weet ik nog...Toen ik het zag gebeuren bij mij, was dat het eerste wat in mij opkwam...
Maar de kit duurt echt te lang. En dan de handleiding van de detailset is zo vermoeiend...Mijn referentieboek is een betere handleiding als dat boek. De meeste kabels hebben ze gewoon ergens onderin weggestoken. En dat is niet de werkelijkheid...
Kuipen liggen nu in de remolie (kan je dat eigenlijk meermaals gebruiken?)
Tom
Dominique
18-09-2007, 22:55
Kuipen liggen nu in de remolie (kan je dat eigenlijk meermaals gebruiken?)
Tom
Dat is schier eindeloos te herbruiken. Zit daar maar niet mee in. Het belangrijkste is dat je de moed niet verliest door een tegenslag (of zelfs méér dan 1). Het zou echt zonde zijn van het prachtige werk dat je er al hebt in gestopt. Geef zelf toe?
Trouwens, één van de nadelen van super-gedetailleerd werken is net dat het zo lang duurt, en dus ook op veel vlakken eens dreigt mis te gaan.
Kopke eens laten clearen, en dan er weer tegenaan! :)
Trouwens, één van de nadelen van super-gedetailleerd werken is net dat het zo lang duurt, en dus ook op veel vlakken eens dreigt mis te gaan.
:agree:
En ik denk dat het nu net dát is dat de mannen van de kinderen onderscheidt (waarmee ik niet wil gezegd hebben dat wie niet superdetailled geen modelbouwer is!). Velen voelen zich geroepen, weinigen uitverkoren. Superdetaillen op zich is al niet niks, maar bij het zien van vele projecten heeft iedereen zo iets van 'dat wil ik ook eens doen' (wat volkomen normaal is denk ik, je grenzen verleggen), zonder na te denken bij het lange bouwen van zo'n project en de trage vooruitgang.
Wat bij mij helpt is dat ik weken (soms maanden) nadenk hoe iets er zal uitzien, hoe ik het zal presenteren, welke technieken ik zal gebruiken, ... Ik heb 'foto's' in mijn geheugen van hoe het model er zal uitzien als het klaar is, tot in de kleinste details, en dan heb ik plots de drang niet meer dat iets snel af moet zijn. :Offtopic:
De moed niet laten zakken en volhouden zou ik zeggen. Denk eraan dat het grootste werk achter de rug is en dat je al over de helft zit, en helft die er zeer veelbelovend en realischtisch uitziet! Opzij leggen is gevaarlijk, alhoewel hier bijna iedereen aan meerdere modellen bezig is (iets dat ik dus niet kan).
Kop op, de moed niet laten hangen en misschien enkele dagen eens niet bouwen ... om er dan weer in te vliegen!
Thx voor de loven de woorden...
Het kl*te heiraan is dat als de zwarte lak droog was, ik de resterende decals kon plaatsen. Die van de onderkuipe lopen nl door op de zijkuipen. Dan kon ik ze samen aanbrengen en dan doorsnijden.
Maar ach ja...er zijn ergere dingen in de wereld he. Remolie en opnieuw spuiten is de boodschap.
Dan kan ik nu weer voort met bekabelen...
Tom
Blijven volhouden Tom !! Iedereen leeft mee en er zijn hier voorbeelden genoeg van identieke Murpghytoestanden. Ik denk spontaan aan Guido's 307 en mijne Lancer... Ah je geraakt er wel want je werk die er nu inzat, dat kun je niet weggooien he.
We steunen je allen !!
Na het mindere spuitwerk van nu toch al enkele weken geleden, heb ik de kuipen weer eens geschoond, ontvet en bijgeplamuurd. Daarna een laagje primer gespoten waarbij ik ontdekte dat er nog een klein naadje was in een kuip...Dus weer opnieuw wat plamuur erover.
De benzinetank staat ondertussen in twee laagjes geel. Deze moeten goed uitharden en dan afgeplakt worden voor nog een paar laagjes zwart en de 'afschermplaat' in het aluminium.
Ook de uitlaat is nog van wat plamuur voorzien en daarna spuitklaar.
Eens dit voorbij is, kan de Yamaha grotendeels in elkaar gezet worden.
Foto's volgen hopelijk straks.
Tom
Hier zijn de foto's, een beetje later dan gezegd maar kom...
De bezinetank wordt nu nog voorzien van CF decals en krijgt ook nog een alu kleurtje op de 'afscheidingsplaat'
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7708&stc=1&d=1191864921
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7705&stc=1&d=1191864722
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7706&stc=1&d=1191864832
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7707&stc=1&d=1191864842
De laatste foto laat de kuipen die al twee laagjes vernis gehad hebben, zien.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7709&stc=1&d=1191864933
Tom
Ik zie echter geen foto's, wel witte vakjes met een rood kruisje.;)
Ik zie ze hier wel :s Ik zal ze nog eens uploaden anders...
Ziet iedereen ze nu wel?
Tom
Ziet iedereen ze nu wel?
Tom
Die moto met die verfpottekes-wielen? Ja hoor ;) :+
Die moto met die verfpottekes-wielen? Ja hoor ;) :+
Haha, die ja. Maar dit is nog maar het prototype he, de uiteindelijke versie krijgt toch maar ronde wielen (denk ik :) )
Tom
Dominique
08-10-2007, 22:25
Haha, die ja. Maar dit is nog maar het prototype he, de uiteindelijke versie krijgt toch maar ronde wielen (denk ik :) )
Tom
Hopelijk, want ik denk dat deze versie nogal stroef gaat rijden :D
Ben benieuwd naar hoe hij er zal uitzien als hij klaar is ...
Mijn vriendin en ik hebben van het lange weekend geprofiteerd om een uitstapje van 4dagen naar de Ardennen te maken. Dit heeft ook zijn voordelen op modelbouwgebied. Ik heb de Yamaha meegenomen en nog wat werk verricht.
Ik heb alle losse onderdelen samengevoegd en dat ziet er nu zo uit.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7931&stc=1&d=1194187991
De bezinetank is ook gedeeltelijk in carbon gezet. De rest moet nog komen, maar eerst moest dit tegoei drogen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7932&stc=1&d=1194187991
De uitlaat staat ook spuitklaar, eens deze klaar is, kan ik hem monteren, bekabelen en ook de radiator monteren. Dan kan de bekabeling beginnen omdat dan, zo goed als alle, te bekabelen onderdelen op de motor zitten.
Tom
Aha, onze Tom leeft nog en hoe.:+
Ziet er goed uit, maatje. :applaus:
Goe bezig maat. Fantastische livery ... en zeer goed gebouwd.
Bedankt mannen!
Ik leef inderdaad nog, maar ik ben ook aan mijn website bezig en die neemt ZOVEEL tijd in beslag...
Bouwen komt er even niet van, of toch niet zoveel. Vanavond ga ik de website nog eens laten voor wat hij is en gewoon ouderwets, op grootmoeders wijze, bouwen :)
Deze moto heeft inderdaa een fantastische livery. Ik ga hem daarom NOG eens aanschaffen en gewoon met kuipen bouwen. Ze verkopen er ook Rossi Racing Riders voor en deze decals. Denk dat ik daar ook eens werk van ga maken...
Tom
De veertjes op de uitlaten die ik voorheen maakte vond ik toch niet zo mooi en dus heb ik zitten zoeken achter iets anders. Dit heb ik dan ook gevonden in de 0.1 dikke koperdraad uit een of andere spoel van een RC autooke.
Zo waren mijn veertjes voorheen...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8003&stc=1&d=1194807812
Na vandaag zullen ze, tenzij ik nog ooit iets beters vind, zo worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8002&stc=1&d=1194807812
Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik vind het in ieder geval veel beter...
Tom
En God zag dat het goed was ...
:applaus:
Omdat ik vandaag dus niet meekon naar de IPMS Nationals heb ik, naast het verzorgen van de vrouw, wat gebouwd. Straks ga ik nog wat doen, maar dat is voor straks natuurlijk :)
De zijkuipen en onderkuip zijn klaar om te decallen, dat zal straks normaal gebeuren. Dan heb ik ook nog een foto genomen van de uitlaat, die is ook bijna klaar, moet alleen de veertjes nog herschilderen en de uitlaatcensors nog schilderen.
Tom
Hier zoals beloofd de foto van de gedecalde kuipen
De witte decals heb ik dubbel aangebracht zodat er zeker geen geel doorkomt...De decal paste niet tegoei, dat kan je zien aan het gele puntje in het midden. Dit ga ik nog bijwerken met witte/zwarte verf.
Tom
Nog even een schriftelijke 'update'. Straks volgt er eentje met foto's om te laten zien hoe ver ik nu sta. Mijn verbouwingswerk hier in de keuken zit er bijna op, dus komt er weer wat MODELbouwtijd vrij.
Ondertussen is de uitlaat gespoten (foto's volgen) en heb ik de kuipen gedecalled. Straks ga ik, denk ik, verder met het bekabelen van de motor en hier en daar nog wat resin detailparts toevoegen.
Tom
Hier is reeds de beloofde foto van de uitlaat. Er moet alleen nog wat carbon op de demper komen en dan nog het PE onderdeel wat de uitlaat op zijn plaats gaat moeten houden achteraan het zadel.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8751&stc=1&d=1199627162
De rest van het overzicht volgt later...
Tom
De vorderingen zijn er wat later dan gepland, maar ze zijn er. Ik heb de demper van de uitlaat voorzien van carbon.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8828&stc=1&d=1199910567
Verder heb ik nog de ene kuip die nog decals nodig had, gedecalled. Ik had hier een probleempje mee...De kuip was eerder in het bouwproces dus gespoten en klaar om te decallen. Toen bleek dat er een naad (die geplamuurd was) weer gebarsten was. Ik had geen zin om die kuip WEERAL in de remolie te gooien dus heb ik de barst geplamuurd, bijgeschuurd en dan de plamuur geretoucheerd met de airbrush. Verf uit de spuitbus gedecanteerd en dus weer met de airbrush aangebracht. Gevolg is dat je nu niets meer van de barst terugziet!
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8829&stc=1&d=1199911118
Ook de onderkuip heeft zijn reclamedecals gehad.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8830&stc=1&d=1199911118
Verder heb ik nog iets gedaan waarbij op wedstrijd schijnbaar extra 'punten' te verdienen zijn...Dit heb ik mede dankzij Guido vernomen. Alle kruisschroefjes die Tamiya meelevert voor, bv het blok in het frame te schroeven, heb 'vervangen' door PE onderdelen. De foto's zijn niet echt duidelijk, ik krijg het met mijn camera niet gefotografeerd. Ook op de achtervering heb ik de gewoon vlak meegegoten 'schroeven' vervangen door PE.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8831&stc=1&d=1199911118
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8832&stc=1&d=1199911477
Op een volgende meeting zal ik hem meebregen en kan je het misschien beter zien.
Tot de volgende
Tom
Ziet er al erg stoer uit zo. Ben benieuwd om de details eens van dichtbij te kunnen bekijken.
Het was wel koud buiten, maar in ieder geval genoeg zonlicht om mooi buitenfoto's te maken. Ik heb hier en daar wat gedrybrushed op aanraden van Guido. Het ziet er inderdaad beter uit, ziet u zelf maar!
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9038&stc=1&d=1201354381
De airbox in detail. Nog niet alle kabeltjes zijn aangebracht, maar dat komt nog natuurlijk.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9039&stc=1&d=1201354381
De voorkant, ook hier nog niet alle (lees geen) kabeltjes...
Dan een overzicht van hoe hij nu is, er zijn nog enkele dingen behandeld met drybrushings.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9040&stc=1&d=1201354381
En dan heb ik het zadeldeel afgewerkt. Vanonder is er wat wit te zien, maar dat is gewoon wat compound wat ik niet weggeveegd heb.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9041&stc=1&d=1201354381
Hier zitten drie lagen vernis op. Dit een weekje laten uitharden en dan polijsten met de verschillende fijne tamiya compounds.
Dit was het, ik hoor wel wat jullie ervan vinden.
Tom
Kleine update...
De keuken is klaar, nu alleen nog het opruimen van de rommel en dan kan het bouwen terug tegoei beginnen. Ik heb vandaag al wat voorbereidend werk gedaan aan het zadeldeel. Ik had eerst de houder voor de uitlaat uit de kit genomen, omdat ik die van PE niet zo goed vond. Maar door nader onderzoek, is de PE versie toch stukken beter. Deze zit in de TopStudio detailset en bestaat uit 5 (!) PE onderdelen. Op de foto zie je het verschil. Het PE onderdeel dient wel nog zwart gespoten te worden en dan nog wat CF. Daarna moeten er nog twee PE moertjes op.
Boven op de foto's zie je telkens het half geCFde kitonderdeel en onder het PE onderdeel.
Tom
PE onderdeel ziet er inderdaad stukken beter uit. In verband met het vernissen van de achterkant nog even een vraagje: welke vernis heb je daarvoor gebruikt?
Kleine update...
De keuken is klaar, ...
Gij zijt zeker een soort van Goldwing-model aan het bouwen, met ingebouwde keuken en zo??? ;) :+
Gij zijt zeker een soort van Goldwing-model aan het bouwen, met ingebouwde keuken en zo??? ;) :+
Ziet dat er zo uit ? :p
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9310&stc=1&d=1202825140
Onze Tom gaat er gestaag op vooruit met het bouwen van al die brommers. Ben benieuwd wanneer hij nog eens nen auto gaat bouwen, en dat mag gerust ook ene van Rossi zijn.;)
Ziet dat er zo uit ? :p
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9310&stc=1&d=1202825140
Dat weet ik niet, maar dat veerpont ken ik precies wel van ergens... :D :D :+
Sorry voor de :Offtopic: , maar dit was een open goal. :D
Haha, neenee toch geen Goldwing... En over veerponden en GPS'en ga ik mij al helemaal niet uitspreken :D
Het is gevernist met Gunze Vernis Guido... Waarom? Eigenlijk wil ik de vernis van Zero Paints hebben, maar dat hebben ze hier in België niet. Bij Hiroboy wel, maar dan moet ik Guy altijd lastigvallen voor een bestelling.
Wederom een update.
Ik heb de uitlaathouder in carbon gezet vandaag. Ook heb ik de PE moertjes die erop moesten komen vastgelijmd (die zitten er op deze foto nog niet op, op de volgende wel).
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9315&stc=1&d=1202842231
Dan ben ik begonnen met de uiltaat vast te lijmen aan het model. Ik heb de tamiya kruisschroefjes niet gebruikt bij het vastmaken van de uitlaat aan het zadeldeel. Ik heb een andere methode gevonden die veel realistischer is, kijk zelf maar. Ik ga proberen voortaan alles zo vast te maken, maar dan moet ik wel ergens een setje PE boutkopjes vinden...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9312&stc=1&d=1202842231
Ik heb een stukje soldeertin van 0.8mm op maat gesneden. Dit heb ik in de bevestigingsgaatjes gelijmd. Als dit droog was, heb ik de soldeertin geschuurd, zodat hij perfect gelijk kwam met het onderdeel en daan heb ik op de tin PE moertjes gelijmd.
Daarna werden de kabeltjes voor de hittecensors van de uitlaat ook bevestigd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9314&stc=1&d=1202842231
Dan als laatste nog een totaalbeeld van hoe hij er nu bijstaat. Ook de beschermplaat over de uitlaat is op de soldeertin-wijze vastgemaakt. Hier moeten wel nog de PE moertjes op.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9311&stc=1&d=1202842231
Dit was het voor nu.
Tot de volgende update. Hopelijk kunnen de updates nu zo snel blijven volgen, dan krijg ik hem nog tijdig af voor Jabbeke.
Tom
Dominique
12-02-2008, 21:31
Zo veel knappe dinges verdienen een extra rating! Geweldige vondst van die tin, trouwens. :worship: Eenvoudig, maar ge moet er maar aan denken. Ik vraag mij alleen af of het niet gevaarlijk is om op verzonken of moeilijker bereikbare plaatsen dit procédé ook toe te passen, zonder schade aan te brengen aan de rondomliggende onderdelen bij het schuren. Enfn, als het werkt, dan werkt het.
En ik ben al content dat hij niet dezelfde kant opgaat als dat "Modernes Kettenkraftrad" van de Nismo :D
Thanks Domi!
Je kan de tin natuurlijk ook ietsje korter snijden of schuren alvorens je carbon of iets anders toegevoegd hebt... bij de twee bovenste bouten, op de uitlaathouder, heb ik het zo gedaan
Tom
Wow, Tom21 dit is een meesterwerk in wording, het niveau is hier niet te onderschatten!
Nog maar pas lid en dus veel bijgeleerd bij het lezen van deze topic. Zeker die veertjes op de uitlaat en het carbon aanbrengen zijn chique. Misschien moet ik maar eens naar een vergadering komen, want blijkbaar leert ge daar nog meer 'truken'.
FeM
In verband met het vernissen van de achterkant nog even een vraagje: welke vernis heb je daarvoor gebruikt?
Ik zei dus eerst Gunze vernis, maar het is niet met Gunze vernis gedaan. Ik heb het met Motip autolak gevernist...
Tom
Ik heb vandaag alle gaatjes geboord om de kabeltjes te kunnen aansluiten. Ook heb ik al enkele kabeltjes in de gaatjes gelijmd. Nu moet ik nog gaan uitvissen waar ik ze moet aansluiten. Geen leuk werk in ieder geval.
Ook heb ik alle nog te plaatsen resin onderdeeltjes gedeeltelijk geschilderd vandaag.
Tot de volgende update! (dat zal pas in het weekend zijn denk ik...)
Tom
De eindsprint naar de meet (15 en 16 maart 2008) gaat verder. Ik heb het stuur, dat nog niet definitief gemonteerd stond, verder afgewerkt. Ik heb twee leidingen toegevoegd en heb een potje met vloeistof bekleed met Rangerink poeder (niet die van rangerink, want die heb ik niet, maar iets wat erop lijkt). In het echt zit hier ook een soort hoesje uit stof rond.
Dit zag er dan zo uit.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9390&stc=1&d=1203451498
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9391&stc=1&d=1203451498
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9392&stc=1&d=1203451498
Eens het stuur terug gemonteerd werd, zag ik op referentiefoto's nog twee (span?)-bandjes op de handvaten. Deze moesten er dus ook opzitten bij mijn Yamaha. Draadje van 0.1mm en wat secondenlijm klaarden de klus.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9393&stc=1&d=1203451498
Eerder deze week dan, werden enkele kabels aangebracht en naar hun 'vermoedelijke' plaats geleid en dan aangesloten. Ik ben vooraan begonnen, nog niet alle kabels zijn aanwezig, maar het begin is er.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9394&stc=1&d=1203451498
Verder werden er nog twee spanbandjes voorzien op de toevoer (denk ik, anders is het de terugvoer) van de radiatorslang. Ook werd er een kabeltje toegevoegd aan de schakel'pook' (of hoe dat bij moto's ook mag heten, als het kind maar ne naam heeft!), maar dat moet ik nog schilderen in het zwart. Je kan deze beide onderdelen vinden in de rode cirkeltjes.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9395&stc=1&d=1203451864
Dan heb ik ook nog het deel dat ervoor zorgt dat er zoveel mogelijk wind/koeling naar de radiator e.d. geleid wordt in carbon decal gezet. Althans de buitenkant al, de binnenkant volgt nog...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9396&stc=1&d=1203452359
Dit was het weer voor vandaag.
Tot updates!
Tom
.....................................
Ook werd er een kabeltje toegevoegd aan de schakel'pook' (of hoe dat bij moto's ook mag heten, als het kind maar ne naam heeft!), maar dat moet ik nog schilderen in het zwart....................................
Tom
Zo te zien heb je een versnelling hoger geschakeld, althans wat het bouwen betreft.:+
Goe bezig, maat.
Ferrari rules
20-02-2008, 00:57
precies een bouw van een echte moto hier....
SUPER:drewl:
Vandaag weer wat verder gedaan. Veel is er niet gebeurd aan de Yamaha zelf, heb meer de plannen bestudeerd om te weten hoe de kabeltjes lopen. Verder heb ik nog wat meer detail toegevoegd. De lelijke Tamiya-schroefjes in de wielen heb ik vervangen door Mish-Mash (heerlijk om dat woord ook eens te gebruiken :p)
Omdat het gat in het Mish-Mash moertje niet groot genoeg was, heb ik het opgespannen in een bankschroefje en uitgeboord met een boortje van 2mm. Links op de foto het origineel en rechts het uitgeboorde exemplaar. Ik heb er een eurocent bijgelegd om de grootte weer te geven...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9397&stc=1&d=1203540266
Dan heb ik natuurlijk ook het Tamiya-schroefje ook moeten wegwerken. Ik heb een slijpsteentje op de dremel gezet en hiermee het schroefje weggeschuurd gelijk met het plastic van de voorvork. Daarna het klein beetje kruis wat nog overbleeft dichtgeplamuurd, geschuurd en geschildert.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9398&stc=1&d=1203539964
Dan het moertje nemen en op deze plaats vastmaken. Dit is wel nog een dryfit, maar zo moet het er ongeveer gaan uitzien. De binnenkant ga ik dan nog zwart maken om meer diepte te creeëren.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9399&stc=1&d=1203539964
Natuurlijk moet dit aan de andere kant ook nog gebeuren.
Achteraan heb ik het kruis van de schroef gewoon weggeboord met een boortje van 2.5mm. Op de referentiefoto's is ook te zien dat er 'gewoon een gat' zit.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9400&stc=1&d=1203540350
Dit moet nog tegoei geschilderd worden om ook weer die diepte te krijgen.
Dit was het weer.
Tom
Wild Goose
21-02-2008, 07:48
Knap om volgen Tom.
Heb hier al genoten.
Ondertussen ben ik bezig met wat kabeltjes aan te sluiten. Ik geraakte er eerst niet wijs uit, maar hoe meer ik de plannen/tekeningen en referentiefoto's met elkaar vergelijk, hoe wijzer ik eruit wordt. Ik zal nog niet ALLE kabels vinden, maar toch het overgrote deel. Een gevolg daarvan is wel koppijn :frusty: van het staren naar die foto's!
Misschien straks een update met foto's voor de geïnteresseerden.
Tom
Vandaag dus geen update. Morgen volgt er wel eentje.
Tom
Geen woorden voor, ik kan allen maar genieten van wat je hier laat zien:applaus:
Gisteren en vandaag nog wat doorgedaan aan de Yamaha. Ondertussen is er ook een PE setje onderweg waarin het radiatorrooster zit dat ik nodig had. Er zitten nog andere onderdelen in, maar die kan ik op een van mijn andere 6 Yamaha's wel gebruiken natuurlijk.
Door de achterkant van de achterbrug met PE te bewerken, moest ik ook de meegegoten kettingspanners wegsnijden. Deze heb ik gisteren vervangen door mish-mash kettingspanners.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9427&stc=1&d=1204057732
Ook werden er al wat meer kabeltjes voorzien. Die van het gashandvat zijn ook geplaatst.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9425&stc=1&d=1204057732
Dit is een totaalbeeld en hier zie je ook nog wat extra kabeltjes op...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9426&stc=1&d=1204057732
De remklauwen zijn ook zo goed als klaar. Ik moet enkel de brembo-logo's nog schilderen of decallen en dan nog wat washen/drybrushen. Het rood/zilver/zwarte stukje, is ook uit de detailset.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9422&stc=1&d=1204057732
De benzinetank heb ik opnieuw gespoten omdat hij: 1. niet glanzend genoeg was 2. door het polijsten op sommige plaatsen door de lak was geschuurd en 3. dat het dus op niks meer trok.
Terug grondlak, gele lak en dan drie laagjes gunze vernis. Ook de onderkuip in vernist.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9424&stc=1&d=1204057732
Dit was het weer, weer een stapje dichter bij het einde.
Tom
Vandaag mijn upgrade setje van Crazy Modeller binnen gekregen...Wat en setje! Dit is het mooist en 'nuttigste' PE setje wat ik al gezien heb...Echt de moeite!
Tom
Hier de beloofde foto's van de PE set van Crazy Modeller.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9459&stc=1&d=1204379906
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9460&stc=1&d=1204379906
Verder heb ik nog wat verdergedaan aan de Yamaha zelf. Ik heb een 'braided hose' gemaakt. Waarvoor deze juist dient mag Joost weten (heb hem gebeld maar hij wist het ook niet, en dan zeggen ze dat Joost het altijd mag weten) maar bon...de kabel ligt er voor de volledigheid toch. Na het plaatsen van de benzinetank en zadel zie je er niks meer van.
Deze kabel is zelf gemaakt dmv tamiya kabel (die in de kit zit) waar ik ijzerdraad doorgestoken heb voor de stevigheid en dan wat zilverfolie rondgewikkeld. Daarna met een platte veil erover gegaan en nog een likje bluawe verf, met dit als resultaat.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9463&stc=1&d=1204379906
Vooraan heb ik nog de nodige kabels aangebracht. Deze moeten enkel nog naar hun eindbestemmig geleid worden. Op mijn referentiefoto's vertrokken deze 4 dunne kabels allemaal door een dikkere (beschermings-)kabel. Deze heb ik nagebootst door van die dikkere Tamiya tubes, die bij de oudere motoren zaten, te nemen en daar deze 4 door te steken. Deze kabeltjes moeten wel nog zwart geschilderd worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9461&stc=1&d=1204379906
Ook heb brembo-logo werd aangebracht. Nu moeten de remklauwen enkel nog wat geweatherd worden, al weet ik niet echt hoe (welke kleuren/delen) dit te doen :fight:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9462&stc=1&d=1204379906
Dit was het, morgen ga ik verder. Dan ga ik proberen het radiatorrooster ineen te steken.
Tot dan!
Tom
Hoe krijg ik het best lijmresten, van Tamiya Tape, van een gespoten onderdeel af? Helpt compound daaraan? De lijm hangt eigenlijk volledig op de benzinetank...
Tom
Hoe krijg ik het best lijmresten, van Tamiya Tape, van een gespoten onderdeel af? Helpt compound daaraan?
Absoluut: het is trouwens het enige middel dat hiertegen doeltreffend helpt. Wel voorzichtig tewerk gaan: begin met de witte compound, als de lijm niet weggaat neem je de blauwe, en in geval van nood de rode.
rood heb ik niet dacht ik. Ik heb de fine superfine en de blauwe...
Merci voor het antwoord.
Tom
Waarvoor deze juist dient mag Joost weten (heb hem gebeld maar hij wist het ook niet, en dan zeggen ze dat Joost het altijd mag weten) maar bon...de kabel ligt er voor de volledigheid toch.
Euhrm, niet met ons voeten spelen he. Eerst zegt ge dat ge niet weet waarvoor de kabel dient... daarna zegt ge dat hij voor de volledigheid is. Welke functie "volledigheid" heeft op een moto weet ik niet, want ik ken niks van moto's, maar als gij het zegt, wil ik u best geloven natuurlijk... :D :D :+
rood heb ik niet dacht ik. Ik heb de fine superfine en de blauwe...
Merci voor het antwoord.
Tom
De rode hebt ge niet nodig. Deze bevat immers schuurpartikels waarmee ge in principe, voor dit, niks kunt aanvangen. Reinigen is wat ge hier wilt doen, dus de blauwe moet zeker goed zijn. Het laatste wat ge wilt, zijn krassen op uwe lak. ;)
Hoe krijg ik het best lijmresten, van Tamiya Tape, van een gespoten onderdeel af? Helpt compound daaraan? De lijm hangt eigenlijk volledig op de benzinetank...
Tom
Je kan dat eraf krijgen door gebruik te maken van een witte gom, je gumt als het ware de lijmresten eraf. Daarna kan je erover gaan met compound of wax.
Ik heb die tip ooit eens gekregen omdat ik tijdens de bouw van mijn kevertje hetzelfde voorhad.;)
Euhrm, niet met ons voeten spelen he. Eerst zegt ge dat ge niet weet waarvoor de kabel dient... daarna zegt ge dat hij voor de volledigheid is. Welke functie "volledigheid" heeft op een moto weet ik niet, want ik ken niks van moto's, maar als gij het zegt, wil ik u best geloven natuurlijk... :D :D :+
Hahaha, maar ge zijt mis Guido! Ik heb gezegd dat JOOST het niet weet, daarom kan ik het nog wel weten he. :p :+ :D :D
Tom
Weer een stapje dichter bij de finish. Ik heb de sensor op het voorwiel geschilderd en gemonteerd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9521&stc=1&d=1204749931
Het radiatorrooster is gespoten, gewashd en gedrybrushd. Daarna werd het gemonteerd. Ook werden er spanbandjes toegevoegd op enkele leidingen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9522&stc=1&d=1204749931
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9523&stc=1&d=1204749931
Verder heb ik ook het resin onderdeel dat op de radiator komt, verder met CF decal bewerkt. Deze is nu klaar om verder afgewerkt te worden en gemonteerd te worden.
Ook werden er de voorbije dagen enkele kabeltjes aangesloten.
Tot de volgende upadate.
Tom
Dat is een wreed maschien aan het worden.;)
Merci!
Btw het pleksel van de tape afkrijgen was niet zo goed verlopen. Noch met de gom, noch met compound was er iets aan te doen...Dus ben ik met 2400 moeten gaan schuren. Natuurlijk door de lak (hoe kon het anders, want van pech ben ik niet gespaard gebleven bij dit model) Dan maar weer afplakken en opnieuw moeten spuiten die benzinetank.
Maar daar is nu alles dus terug in orde mee.
Tom
Btw het pleksel van de tape afkrijgen was niet zo goed verlopen. Noch met de gom, noch met compound was er iets aan te doen...
Daar geloof ik niets van. Ofwel heb je het verkeerd aan boord gelegd, ergens een foutieve handeling of zo, ofwel was het "pleksel" geen lijm, maar een permanente vervorming van de verf onder invloed van de tape, die op kan treden als je niet lang genoeg wacht na het spuiten van de laklaag alvorens af te plakken. Mijn ervaring heeft me geleerd dat ik minstens 2 weken wacht na het spuiten van de laatste laag. Dan heb ik het over Tamiya spuitbusjes lak.
We zullen het eens goed bekijken en bespreken in Jabbeke ;)
Daar geloof ik niets van. Ofwel heb je het verkeerd aan boord gelegd, ergens een foutieve handeling of zo, ofwel was het "pleksel" geen lijm, maar een permanente vervorming van de verf onder invloed van de tape, die op kan treden als je niet lang genoeg wacht na het spuiten van de laklaag alvorens af te plakken. Mijn ervaring heeft me geleerd dat ik minstens 2 weken wacht na het spuiten van de laatste laag. Dan heb ik het over Tamiya spuitbusjes lak.
We zullen het eens goed bekijken en bespreken in Jabbeke ;)
Wil daar ook wel eens het fijne van weten ze.
Daar geloof ik niets van. Ofwel heb je het verkeerd aan boord gelegd, ergens een foutieve handeling of zo, ofwel was het "pleksel" geen lijm, maar een permanente vervorming van de verf onder invloed van de tape, die op kan treden als je niet lang genoeg wacht na het spuiten van de laklaag alvorens af te plakken. Mijn ervaring heeft me geleerd dat ik minstens 2 weken wacht na het spuiten van de laatste laag. Dan heb ik het over Tamiya spuitbusjes lak.
We zullen het eens goed bekijken en bespreken in Jabbeke ;)
Daar hou ik u aan Guy ;) We hebben er daar toch twee dagen de tijd ervoor ;)
Ik heb ook een week of twee gewacht, is wel gespoten met autolak. Maar kan het niet zijn dat het door de warmte is gekomen? Ik had de carbondecals met sol behandeld en dan met de föhn erop. Misschien dat de lijm in de lak is 'gevreten' door de warmte van de haardroger?
Het ging er in ieder geval niet vanaf met de vorige handelingen. Met de gom, gomde ik zo hard, dat de lak zelfs terug 'week' werd en ik er een ophoping op kreeg.
Ach ja...het is achter de rug nu dus geen erg meer.
Tom
Met de gom, gomde ik zo hard, dat de lak zelfs terug 'week' werd en ik er een ophoping op kreeg.
Dat is een bewijs dat de lak nog niet droog was, want volledig uitgeharde lak krijg je niet meer terug vloeibaar of week door wrijving...
Oei, dan moet die nog langer drogen normaal? Twee weken nog niet voldoende geweest...
Tom
De Yamaha is dan toch zo goed als klaar geraakt voor Jabbeke. Er zijn nog enkele kleine dingen, maar die worden morgen en vrijdag nog gedaan. Niet teveel woorden aan vuil maken, hieronder kan je de foto's bekijken. De goede detailfoto's volgen later nog. Of voor nog meer detail, gewoon naar Jabbeke komen en hem daar bekijken ;)
Tom
bartmotte
12-03-2008, 21:51
een prijsbeest !:drewl:
...............................................
gewoon naar Jabbeke komen en hem daar bekijken ;)
Tom
Zijt daar maar zeker van dat we hem daar eens van dichtbij gaan bekijken, sterker nog, we (Racer en ik) zullen U helpen om hem te vervoeren.;) :p
Ik wacht wel op de detailfoto's... :D :+
Ik wacht wel op de detailfoto's... :D :+
Stop dan nu maar met wachten, want hier zijn enkele detailfoto's.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9643&stc=1&d=1205439180
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9644&stc=1&d=1205439180
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9645&stc=1&d=1205439180
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9646&stc=1&d=1205439180
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9647&stc=1&d=1205439180
Tom
Ziet er zeer knap uit:champagne::applaus:
bartmotte
14-03-2008, 23:13
adembenemend !
proficiat :applaus:
Ik ga hem morgen eens goed bekijken hoor. Ik ken niks van die moto's maar ben wel heeeeeel nieuwsgierig !!
De Yamaha is dus klaar geraakt. Je kan de foto's op deze (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=17172) pagina in mijn gallerij bekijken.
Tom
De Yamaha is dus klaar geraakt. Je kan de foto's op deze (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=17172) pagina in mijn gallerij bekijken.
Tom
Aha, daar heb je dat prijsbeest verstopt. :champagne:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.