View Full Version : WTCC 2008: Problemen aan de horizon?
Op het werk had ik een discussie met een collega. Hij ziet het somber in voor 2008, aangezien BMW qua ontwikkeling een behoorlijke stap heeft genomen in vergelijking met Seat en Chevy. En van die projecten is bekend dat de budgetten op de schopstoel staan bij gebrek aan resultaten. Niet alleen bij Seat, maar ook bij Chevy wil men resultaat zien van de investeringen, dus een deelname in 2008 is niet gegarandeerd, ondanks dat leuke conceptwagentje.
Nu kan FIA zwijken voor de druk van Seat, Jaime Puig zei in Autosport:
"We have the heaviest car and the worst aerodynamics. That's proved by the FIA. We expected some change before the season. We have a year-by-year commitment to the WTCC. If it's good for us, we continue. If it's not, we don't. Now it's not good for us."
Ik hoop eigenlijk dat ze dat niet doen. Wat Puig hier zegt is simpelweg vertaald: We hebben een slome auto met overgewicht en allerlei problemen. De FIA moet de rest langzamer maken zodat wij het bij kunnen blijven benen.
Dit is toch eigenlijk absurd?
De keerzijde van de medaille is echter dat de kans bijzonder groot is dat Seat zich terugtrekt uit het WTCC als er weer niet gescoord wordt dit jaar. En aan het gat met BMW te zien is die kans niet gering. BMW heeft duidelijk beter zijn best gedaan deze winter, en als FIA dat nu gaat belasten heb je daar de poppen weer aan het dansen. Waarbij ik ze ook nog eens gelijk geef, want wat is het punt in ontwikkelen als eventuele progressie de kop wordt ingedrukt omdat de competitie minder tijd kan vinden als jij?
Met Seat en Chevy op de schopstoel blijft echter alleen BMW over in het worst-case-scenario. Natuurlijk zijn er geruchten van Fiat, Toyota/Lexus en Kia, maar dergelijke geruchten zijn er elk jaar. Volgens de geruchten hadden de afgelopen 2 jaar al zo'n 5 fabrikanten moeten instappen, en dat is niet gebeurt. Dus vandaar is dat maar afwachten.
Sommige punten zijn misschien wat overtrokken, maar dat heb ik gedaan om de discussie een beetje te spekken. Ik moet echter wel zeggen dat door de discussie met mijn collega ik ben overgestapt qua standpunt, ik was altijd een voorstander van het balanceren van de auto's, maar ik ben nu van mening dat de teams gewoon hun werk moeten doen. Strafgewicht is wat dat betreft prima, dat is voor iedereen gelijk. Maar ga niet teams breaks geven omdat ze de rest niet bij kunnen houden (bijv. de platte bodem van de Seat). Als je wagen niet geschikt is voor een kampioenschap (Leon: slechte aerodynamica, Chevy: gedateerd chassis en motor) dan moet je ook niet raar opkijken als je problemen hebt om een team bij te houden dat zijn zaken wel voor elkaar heeft.
Zou zonde zijn, maar dan moeten ze de vormgeving van de wagens maar enigszins restricteren, bvb alleen hatchbacks of alleen saloons, anders denk ik niet dat de kloof zomaar te overbruggen is. (en BMW heeft momenteel al een manuele 5-bak, tegenover de sequentiële 6-bakken van de FWD'ers)
gwyllion
16-03-2007, 02:00
Wat Puig hier zegt is simpelweg vertaald: We hebben een slome auto met overgewicht en allerlei problemen. De FIA moet de rest langzamer maken zodat wij het bij kunnen blijven benen.Aan dat overgewicht kan Seat weinig doen. De BMW weegt nu 1125 kg, terwijl Seat een minimum gewicht van 1140 kg moet respecteren. Het is bijzonder raar dat de beste wagen van vorig jaar (BMW) dit jaar met minder gewicht kan rijden :(
Seat heeft vorig jaar misschien te veel moeite gedaan door 6 wagens in te zetten. Dat moet enorm veel gekost hebben, maar toch hebben ze WTCC niet gewonnen (grotendeels omdat ze niet overweg konden met de grote hoeveelheid strafgewicht).
Maar ga niet teams breaks geven omdat ze de rest niet bij kunnen houden (bijv. de platte bodem van de Seat). Als je wagen niet geschikt is voor een kampioenschap (Leon: slechte aerodynamica, Chevy: gedateerd chassis en motor) dan moet je ook niet raar opkijken als je problemen hebt om een team bij te houden dat zijn zaken wel voor elkaar heeft.Welk model moet Seat dan gebruiken? :confused:
Chevy heeft ook al uitzondering op reglement gekregen op gebied van de motor (grotere kleppen of meer lift).
Welk model moet Seat dan gebruiken? :confused:
Chevy heeft ook al uitzondering op reglement gekregen op gebied van de motor (grotere kleppen of meer lift).
Als je auto blijkbaar niet competatief kan zijn in een kampioenschap, waarom zet je hem dan in? Als je uitzonderingen op het reglement mbt een platte bodem of een grotere motor nodig hebt om competatief te zijn? Oftewel, als je geen auto hebt die kan functioneren in een bepaalde klasse, waarom moet je dan toch per se in die klasse willen racen, en dan ook nog gaan huilen als je langzamer bent als de rest?
Wat ik bedoel is dat als Seat sneller wil zijn, ze dan harder moeten werken. Ja, BMW moet die 15Kg weer terug krijgen, maar Gene zei in een interview op fiawtcc.com ook al dat die 15kg waarschijnlijk niet de reden waren voor de dominantie.
Normaal moet een wagen in het WTCC voor het grootste deel gebaseerd zijn op een seriemodel (chassis, motor, ...). Wat doen onze vrienden van BMW? De basis 320 was niet goed genoeg, dus dan maken we maar een 320Si op 500 exemplaren en we hebben een homologatiemodel waarmee we een veel betere basis hebben om een racewagen van te maken...
Volgens de letter van de regel doen ze hiermee niks verkeerd, maar ik vind het toch indruisen tegen de 'spirit' van het WTCC.
gwyllion
16-03-2007, 11:48
Als je auto blijkbaar niet competatief kan zijn in een kampioenschap, waarom zet je hem dan in? Als je uitzonderingen op het reglement mbt een platte bodem of een grotere motor nodig hebt om competatief te zijn? Oftewel, als je geen auto hebt die kan functioneren in een bepaalde klasse, waarom moet je dan toch per se in die klasse willen racen, en dan ook nog gaan huilen als je langzamer bent als de rest?Seat is in ETCC begonnen met de Toledo met de bedoeling om in een aantal jaren kampioen te worden. Het helpt niet echt als in tussentijd het design van de wagens radical verandert waardoor geen geschikt chassis beschikbaar is (de nieuwe Toledo is een gedrocht :eek: ). Al dat leergeld betalen en dan gewoon opstappen? :cool:
Normaal moet een wagen in het WTCC voor het grootste deel gebaseerd zijn op een seriemodel (chassis, motor, ...). Wat doen onze vrienden van BMW? De basis 320 was niet goed genoeg, dus dan maken we maar een 320Si op 500 exemplaren en we hebben een homologatiemodel waarmee we een veel betere basis hebben om een racewagen van te maken...
Volgens de letter van de regel doen ze hiermee niks verkeerd, maar ik vind het toch indruisen tegen de 'spirit' van het WTCC.
500? Dat zijn er toch echt 2600 hoor, wat naar mijn mening de zaken wel wat veranderd. Ik vind het meer een teken dat men er serieus mee bezig is dan 'indruisen tegen de spirit'. Wat houd Seat en Chevy tegen om ook dergelijke modellen te maken? Die merken willen met een brute cash-explosie in 2 of 3 jaar kampioen worden, om er vervolgens achter te komen dat het zo niet werkt.
Naar mijn mening hebben de afgelopen jaren bewezen dat het concept (balanceren van auto's en strafgewicht bij goede resultaten) werkt. Op deze wijze kan men namelijk de kosten enigzins controleren. Echter het balanceren moet natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen blijven. Dus indien een fabrikant een wagen bouwt die 5 seconden per ronde langzamer is dan moet die fabrikant beter zijn huiswerk doen i.p.v. dat men de wagen 100 kg lichter maakt.
Dat BMW 15 kg lichter aan de start mocht verschijnen daar ben ik het niet mee eens (overigens hebben Chevrolet en SEAT daar mee ingestemd), echter de dreigementen en het gejammer van Puig zijn echt triest. BMW heeft zich afgelopen winter gewoon beter voorbereid. Misschien kan Puig c.q. SEAT daar een voorbeeld aan nemen? Hetzelfde geldt voor het beleid op het gebied van coureurs. Ondanks dat Duitsland toch goede coureurs heeft schroomt men niet om gewoon een Braziliaan in de Team Germany BMW te zetten. Ik schat Coronel toch hoger in dan Gene.
Wat mischien wel een goede stap is dat men het seizoen begint men een vastgesteld basisgewicht (RWD/FWD, sequentieel/handbak en eventueel sedan/hatchback) en dan na 3 races aan de hand van de resultaten evalueren of de gewichten aangepast moet worden. Na 6 races opnieuw evalueren en eventueel aanpassen. Deze evaluatie laten uitvoeren door een onafhankelijke commissie (met rechte rug ;)).
500? Dat zijn er toch echt 2600 hoor, wat naar mijn mening de zaken wel wat veranderd. Ik vind het meer een teken dat men er serieus mee bezig is dan 'indruisen tegen de spirit'. Wat houd Seat en Chevy tegen om ook dergelijke modellen te maken? Die merken willen met een brute cash-explosie in 2 of 3 jaar kampioen worden, om er vervolgens achter te komen dat het zo niet werkt.
Hier ben ik het mee eens.
Indien Chevrolet er na 3 seizoenen mee stopt (dus na dit jaar) omdat men had verwacht het kampioenschap te winnen dan is men wel erg naief. Ondanks dat het WTCC misschien op het eerste gezicht minder hightech is dan DTM moet men Super2000 niet onderschatten. SEAT is pas echt competatief geworden na de overstap van de Toledo op de Leon. Persoonlijk snap ik deze korte termijn projecten van fabrikanten niet.
De organisatie moet ook iets meer dictatoraal bezig, en iets minder democratisch. Met al die compromissen word het regelboek alleen maar een groot grijs gat, en teams moeten soms maar de tering naar de nering zetten ipv gelijk om een compensatie te schreeuwen.
Als men toegeeft aan fabrikant A wil de volgende keer fabrikant B natuurlijk ook haar eisen ingewilligd zien en dan is het hek van de dam.
gwyllion
17-03-2007, 02:45
Dat Seat en Chevy met die -15 kg voor BMW ingestemd hebben is ook weer een zware compromis. Ik vermoed dat ze om 2 rollende starts gevraagd zullen hebben en BMW heeft 1 staande start en -15 kg kunnen afdwingen. Niet slecht gedaan van BMW. Minder gewicht betekent dat ze op pole terecht komen en dus geen last hebben van rollende start. Tijdens de 2de race kunnen ze dan weer van hun staande start profiteren om wat plaatsen vooruit te schuiven.
senna's kingdom
17-03-2007, 12:31
Ik ben al jaren fan van BMW in de toerwagens.
Ze zijn toch telkens weer het te kloppen constructeur.
De andere teams moeten maar zien dat ze het beter doen.
Als een sedan meer voordelen heeft moeten ze met een sedan komen en niet met een hatchback.
Soit, ze moeten maar zien dat ze het zelf oplossen.
Waar is de tijd van de E30 M3:eek: .
gwyllion
17-03-2007, 13:44
Redelijke sterke argumenten op het 10/10 forum:
Where you where when:
1.- BMW sttrugled in the early 2000's to match Alfa pace and was listened by FIA.
2.- BMW took 500rpm more than the rest because its 6cylindre engine....any engine especialist has ever seen a disadvantage in running 8500rpm in a 6cyl compared to a 4cyl.
3.- What about Alfa last year when they had 20 Kg less in Oschersleben and 10Kg for the rest of the season just because only Farfus was able to make the car go fast?
4.-What about Chevy...they spend the minimum budget possible in developing and they just complain and get: engine advantage (13hp more), weight advantages......that must be really discorageous for the rest.
5.- BMW again had an extra final ratio for Puebla 2006 because top speed was lower....then, what is the disadvantage of having only 5 final ratios..if they ask they get when they need!!!
I understand SEAT complains although there is no need to threaten of pulling out........they only got a rubish flat floor that at 80mm from the ground I don't think is doing too much!!!
I don't understand VETERAN,MOONNA, KNOWLESY and some others.....I don't think the Leon is so bad, I don't think they started to complain after Curitiba07....they complained all through the 2006 season but the FIA didn't want to see that thanks to the incredible 2006 driver line-up supported on always a couple of cars were light, the championship was alive......If KNOWLESY thinks is pathetic, let's let all the FWD go and close the championship!!!!
Who is been the champion for the last 4 years in a row....BMW...ok either Alfa(some year's ago), Seat, Chevrolet, Volvo, Honda......are stupid or maybe the rules doesn't allow a FWD to match a RWD.
Die argumenten (ik weet niet of ze allemaal kloppen) spreken inderdaad in het voordeel van SEAT.
Het is zonde maar ik vrees dat het wtcc aan het uitdoven is :
-Voor Bmw is er geen eer aan als ze Alfa niet kunnen verslaan en al zou Fiat
volgend jaar overnemen ; Bmw verslaat liever Alfa als historisch opponent dan Fiat . Alfa hoort thuis bij toerwagens en zo ook Bmw .
-Seat & Chevy staan niet waar ze wensen en Opel zou de Gm-vlag wel eens kunnen overnemen de basis wordt dit jaar in btcc gelegd .
-Ford, Volvo & Jaguar horen ook bij toerwagens thuis maar dat kan er maar 1 zijn vermits ze tot dezelfde groep behoren .
-1 hoop : Fiat Bravo zou wel eens de weg kunnen vrijmaken voor de Alfa 149 die op de zelfde bodemplaat wordt ontwikkeld ...
Btcc gaat wtcc dit jaar naar de kroon steken en wie weet maken een aantal fabrieksteams volgend jaar de overstap...
gwyllion
19-03-2007, 11:01
Een overzicht van alle afwijkingen van het reglement voor de race in Curitiba:
Alfa Romeo: -10 kg voor minder breedte
BMW: -15 kg voor rollende start
Chevrolet: -10 kg voor minder breedte, motor met hogere compressieverhouding en grotere kleppen (voor meer vermogen)
Seat: vlakke bodem voor hatchback
Daarom dat Puig reclameert over het feit dat zij de zwaarste wagen hebben.
-Seat & Chevy staan niet waar ze wensen en Opel zou de Gm-vlag wel eens kunnen overnemen de basis wordt dit jaar in btcc gelegd ..
Wellicht Chevy en Opel samen in 1 kampioenschap! Volgens het welbekende Engelse blaadje nemen de kansen voor Chevrolet in 2008 en verder toe. Daarnaast wist Eric Neve te vertellen dat GM bezig is met een haalbaarheidstudie voor de Opel Astra. Volgens Neve kunnen er makkelijk twee merken van 1 groep in een kampioenschap als WTCC.
Daarnaast wist Eric Neve te vertellen dat GM bezig is met een haalbaarheidstudie voor de Opel Astra. Volgens Neve kunnen er makkelijk twee merken van 1 groep in een kampioenschap als WTCC.
Het is niet gek dat GM financiele problemen heeft. Vauxhall heeft net een S2000 Vectra ontwikkelt, gaat Opel misschien met de Astra aan de slag. :rolleyes: Maar goed mij maakt het niks uit, de Astra is welkom in het WTCC. En Citroen en Peugeot hebben bewezen dat 2 zustermerken best in 1 kampioenschap kunnen.
Het is niet gek dat GM financiele problemen heeft. Vauxhall heeft net een S2000 Vectra ontwikkelt, gaat Opel misschien met de Astra aan de slag. :rolleyes: Maar goed mij maakt het niks uit, de Astra is welkom in het WTCC. En Citroen en Peugeot hebben bewezen dat 2 zustermerken best in 1 kampioenschap kunnen.
Let wel; het is de amerikaanse tak die de verliezen draait. Opel/Vauxhall en Holden draaien prima en hebben (voor zover ik weet) redelijk goede verkopen. Opel heeft verder momenteel geen kampioenschappen waar het zich in inzet.
Dit zou zeker positief nieuws zijn trouwens: Het feit dat Opel zich gaat inzetten zou kunnen betekenen dat ook andere (grote) fabrikanten er bij zouden kunnen komen. Het zou voor een VW bijv. meer betekenen om Opel te verslaan dan een Chevrolet of BMW (of Seat for that matter).
goed nieuws !!!
maar ik denk dat er toch eerder een btcc vectra met opel badge zal gebruikt worden, de astra.. hhm dan moeten ze weer van 0 aan beginnen, alhoewel.. in het stcc rijdt er al een jaar (en ook dit jaar weer) een s2000 astra gtc mee
maar dn blijft het nog een hatchback, wat wel een nadeel is ! maar voor de verkoop van de astra komt dat dan weer ten goede...
misschien kan giovanardi dan ineens terug mee naar de wtcc, maar van mij mag hij ook in de btcc blijven hoor !
maar met giovanardi in een vectra btcc nar de wtcc.. dan zouden er wel wat resultaten vn komen denk ik
hij heeft 888 (met zijn s2000 kennis) heel veel geholpen met de vectra te bouwen, en met hem te ontwikkelen
nog een vraagje
die rally s2000 wagens, zijn die volgens het wtcc s2000 regelement
zo ja kunnen (na wat aanpassingswerk) toch ook fiat, vw, skoda, peugeot,... meedoen !
nog een vraagje
die rally s2000 wagens, zijn die volgens het wtcc s2000 regelement
zo ja kunnen (na wat aanpassingswerk) toch ook fiat, vw, skoda, peugeot,... meedoen !
Rally S2000 is anders. De rally versie heeft b.v. 4WD. Of de motoren wel hetzelfde zijn weet ik niet.
kartboyke
16-04-2007, 09:33
Normaal moet een wagen in het WTCC voor het grootste deel gebaseerd zijn op een seriemodel (chassis, motor, ...). Wat doen onze vrienden van BMW? De basis 320 was niet goed genoeg, dus dan maken we maar een 320Si op 500 exemplaren en we hebben een homologatiemodel waarmee we een veel betere basis hebben om een racewagen van te maken...
Volgens de letter van de regel doen ze hiermee niks verkeerd, maar ik vind het toch indruisen tegen de 'spirit' van het WTCC.
Weet jij wel wat Si betekent?????
Blijkbaar is er hier iemand die een klein beetje gefrustreerd is dat zijn favoriete team niet kan winnen.
Si heeft veel te maken met de motor, deze heeft meer pk's en de wagen is gewoon iets sportiever, stijvere ophanging ed.
Maar dat is dan ook maar een iets verdere evolutie dan de gewone 320i hoor.
Seat heeft toch ook de Cupra versie, waar is dan het probleem.
BMW heeft gewoon zijn werk gedaan en de andere teams niet of toch niet in de mate zoals bmw.
Weet jij wel wat Si betekent?????
Blijkbaar is er hier iemand die een klein beetje gefrustreerd is dat zijn favoriete team niet kan winnen.
Si heeft veel te maken met de motor, deze heeft meer pk's en de wagen is gewoon iets sportiever, stijvere ophanging ed.
Maar dat is dan ook maar een iets verdere evolutie dan de gewone 320i hoor.
Seat heeft toch ook de Cupra versie, waar is dan het probleem.
BMW heeft gewoon zijn werk gedaan en de andere teams niet of toch niet in de mate zoals bmw.
Oei oei, blijkbaar is er hier iemand die een klein beetje gefrustreerd is als er iemand anders kritiek heeft op zijn favoriete team...
Ik weet wel wat een Si is hoor. Namelijk een beperkte reeks die nu al niet meer verkrijgbaar is, enkel gebouwd met het doel een nieuwe basis te hebben om een WTCC wagen op te bouwen. Daar is niks mis mee en daar heb ik in principe ook niks op tegen. Maar volgens mijn (bescheiden) mening is het WTCC een kampioenschap voor wagens die op een seriemodel gebaseerd zijn, en een model bouwen in net genoeg aantallen om gehomologeerd te worden vind ik niet een echt seriemodel.
Groot verschil met Seat: de Cupra versie wordt niet in beperkte oplage gebouwd en is nog steeds gewoon verkrijgbaar.
Men heeft 2600 wagens gebouwd en voldoet daarmee aan de regels. Wie houd de andere teams tegen om iets dergelijks te doen?
BMW lijkt de enige te zijn die serieus werk heeft gemaakt van zijn ontwikkelingsprogramma afgelopen winter. Beetje flauw om ze te gaan bekritiseren omdat zij nu dankzij hun inspanningen het veld leiden.
kartboyke
18-04-2007, 23:18
Voila, ik steun Bramzel zijn mening volledig.
@ Serge: neen, ik kan tegen kritiek op mijn favoriete team maar het moet een gegronde en terechte kritiek zijn.
Deze is dat niet, De Si is trouwens ook niet nu pas uitgevonden, bestaat al 20 jaar, rij zelf met 1.
De beperkte oplage is er één (zoals bramzel al zei) van 2600 en wat maakt een 320i of 320Si als je alles stript tot een kale kas en dan alles verandert naar een racewagen??
Veel standaard zit daar niet meer in hoor.
Moest je dit nu zeggen over de M3 GTR dan zou ik het aannemen, maar niet bij de wtcc.
;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.