PDA

View Full Version : Mini "Donna" - G. Raus - Fujimi Ref. 12228 - 1/24


Dominique
27-03-2007, 22:42
We zijn er aan begonnen. Een tijdje geleden werd in de sectie Slotcars al eens opgeworpen dat dit wel eens een leuk modelletje zou zijn om te bouwen. De slotters vonden echter het schema te ingewikkeld, en daarom werd he project afgevoerd. Tot grote spijt van een vrouwelijke fan van Gunther Raus, die met zachte dwang wist aan te brengen dat ze dit eigenlijk toch wel een leuk wagentje vond. En na een post of 5 was het dan zover: hij wordt gebouwd voor onze immer sympathieke Yvonne.
Hét grote gebrek bleek echter referentiemateriaal te zijn. Met de foto's die ik van Yvonne kreeg was wel wat te doen, maar om de decals exact te maken zoals op de 1:1 was meer nodig dan dat. Dus kreeg ik het telefoonnummer van iemand die de wagen voor Gunther Raus heeft geprepareerd. Het spreekt vanzelf dat Gunther zelf het dan ook te horen krijgt, en je kan het al raden: nummer 2 moet ook worden gebouwd. Enfin, als ik een kit vind tenminste ...
Maar goed, dat komt wel slim. Na een hoop foto's te hebben genomen (Duuzd keer bedankt, Willy !!) denk ik genoeg materiaal te hebben om zowel Flame aan de gang te zetten (smeer uw benen al maar in, makker ;) ), als zelf aan de slag te kunnen met het ombouwen van de straatversie naar de koersauto.

Ik ben begonnen met de buitenkant. De weinige gietlijnen werden van de body geschuurd, en hier en daar werd een minuscuul onregelmatigheidje een weggevlakt. De bumpers werden een beetje bijgewerkt zodat ze mooi op de body aansluiten met dezelfde panelline dikte als de rest van de panellines. Die panellines werden trouwens uitgeschraapt tot ik echt niet meer dieper kon. Op enkele plaatsen zit ik al zo goed als volledig door het plastiek. Dat zal wel genoeg realisme zijn zeker?

Tweede onderdeel dat ik heb aangepakt was de voorbumper. De heren koerspiloten hebben natuurlijk graag dat alles zo veel mogelijk kan worden afgekoeld en voorzien van verse lucht. Daarom werden extra luchthappers geboord, en ook werd een uitsparing (voor ik denk mistlichten of verstralers of zoiets) misbruikt om extra lucht te kunnen aanzuigen. Ik ben dus met andere woorden met mijn tweede onderdeel bezig, en het mes zit er al in. Goe bezig weeral. :crazy: Je kan hieronder een foto zien van die bumper voor en na.

Dan de kuip met het interieur. Die moest natuurlijk ook er aan geloven. Op de 1:1 werd natuurlijk alle overbodige "rommel" uit de auto gevezen, en wat er overblijft is een naakt karkas met een dashboard. Daarom moet dit onderdeel ook grondig worden aangepast. Te beginnen met de achterzetel. Die werd uit het onderdeel gesneden. Ik heb de voorzichtige approach aangehouden, en zo weinig mogelijk weggesneden alvorens ik 100% zeker ben dat het ook daadwerkelijk moet worden weggesneden. Daarom zal je iets verderop zien dat het onderdeel na het nodige wikken en wegen, een resem dryfits en vergelijkingen met foto's nog verder wordt kaalgeplukt.

De middentunnel werd ook gecleaned. De prullen die op het achterste deel van de middentunnel staan werden allemaal verwijderd. Op de vloer heb ik met strips de structuur van het karkas proberen te simuleren.

Dominique
27-03-2007, 22:48
Daarna werd de grote middenbalk gesneden uit alusheet. Ik heb voor alusheet gekozen omdat je daar een mooie scherpe plooi in kan aanbrengen, wat wel te doen is plasticcard, maar toch iets makkelijker in alu.
Daarenboven moeten later hierop nog eens 2 ronde "poorten" worden aangebracht die toegang bieden naar hetgeen onder die balk zit, en die poorten zitten rond die plooi. Zodoende ...
Achter de centrale balk wordt nog eens een extra dwarsbalk gelegd.

Het ziet allemaal nog erg ruw uit, maar dit is wat het uiteindelijk moet worden.
Op de laatste foto's nog eens een impressie met de body errond.

Enjoy!

Guido
28-03-2007, 10:17
Ik zie dat je ook al een stuk van de rolkooi in de dakopening hebt aangebracht. :D

Effe serieus, zeer goeie start!

Flame
28-03-2007, 15:38
Amaai al bezig:gas:, ik nog nie he:no: ,wacht op detail foto's

Dominique
28-03-2007, 18:14
Amaai al bezig:gas:, ik nog nie he:no: ,wacht op detail foto's

De foto's kom ik één van dezer eens binnensmijten. Ik zal ze op CD branden.

Flame
28-03-2007, 22:06
Krijg al schrik:bye:

Dominique
28-03-2007, 22:07
Krijg al schrik:bye:

zo lelijk ben ik nu toch ook weer ni?

Nismo
28-03-2007, 22:10
Ik zie het al; Maxi-werk aan een Mini.:D

Goe bezig, maar ik ben benieuwd hoe je de rolkooi gaat maken.

vinnie
28-03-2007, 22:27
Hoe bezig zal deze met veel plezier blijven volgen zomaar een straatversie ombouwen ammaai knap staaltje modelbouw:worship:
Grts Vinnie.:gas:

Yvonne
29-03-2007, 16:57
Tot grote spijt van een vrouwelijke fan van Gunther Raus

Als je mij bedoeld...dan moet ik je teleurstellen :no: . Fan van Gunther Raus ben ik niet.:bye:

Dankzij oa. hem ben ik wel in het wereldje terecht gekomen. En bij het team heb ik dus mijn eerste autosport ervaring opgedaan. Dus het wagentje, die Mini, heeft gewoon een "emotionele" betekenis.

:Offtopic:
Net als de PSI - Porsche GT2-R uit 2004 met "Dunlop" belettering...


Maar dat ik nu help bij "Auto's Raymond Racing" is eigenlijk een gevolg van deze tread "Gezocht: Belcar Masters kaarten" (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9224) op De Paddock

Dominique
30-03-2007, 08:12
Als je mij bedoeld...dan moet ik je teleurstellen :no: . Fan van Gunther Raus ben ik niet.:bye:

Dankzij oa. hem ben ik wel in het wereldje terecht gekomen. En bij het team heb ik dus mijn eerste autosport ervaring opgedaan. Dus het wagentje, die Mini, heeft gewoon een "emotionele" betekenis.

:Offtopic:
Net als de PSI - Porsche GT2-R uit 2004 met "Dunlop" belettering...


Maar dat ik nu help bij "Auto's Raymond Racing" is eigenlijk een gevolg van deze tread "Gezocht: Belcar Masters kaarten" (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9224) op De Paddock

Dat is dan bij deze rechtgezet.

Flame
30-03-2007, 14:04
Als je mij bedoeld...dan moet ik je teleurstellen :no: . Fan van Gunther Raus ben ik niet.:bye:

Dankzij oa. hem ben ik wel in het wereldje terecht gekomen. En bij het team heb ik dus mijn eerste autosport ervaring opgedaan. Dus het wagentje, die Mini, heeft gewoon een "emotionele" betekenis.

:Offtopic:
Net als de PSI - Porsche GT2-R uit 2004 met "Dunlop" belettering...


Maar dat ik nu help bij "Auto's Raymond Racing" is eigenlijk een gevolg van deze tread "Gezocht: Belcar Masters kaarten" (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9224) op De Paddock

Is het toevallig over deze wagen dat je het hebt, want die staat te wachten om terug te demonteren voor een andere liverie van temaken op 1/43

@Dominique je weet ik val niet op mannen, het is wel de klub pici liki maar daar blijf het bij he(grapje):champagne:

Guido
30-03-2007, 15:11
, het is wel de klub pici liki maar daar blijf het bij he(grapje):champagne:

:no: Het is Picky Licky!

:Offtopic:

Flame
30-03-2007, 23:16
Ok sorry.....:bye:gesnapt

Dominique
01-04-2007, 16:55
Eindelijk dan nog eens een post die wél iets met de topic heeft te maken ... ;)

Ik heb me deze namiddag wat onledig gehouden met de verdere detaillering van de vloer. Zoals je weet heeft een autochassis geen vlakke bodem, noch vlakke vloerdelen tussen de draagbalken. Waarom die platen niet vlak gemaakt, zijn weet ik niet, maar ik vermoed dat het iets met de stevigheid / stijfheid van het chassis zal te maken hebben. Enfin, de oneffenheden zijn er, dus moeten ze ook op het model komen.
Ik heb dus nog eens alusheet versneden totdat die mooi past in de open delen tussen de steunbalken op de vloerplaat. Door ofwel een plaatje uit te frezen, of net extra alu aan te brengen op de vloer krijg je het effect van verhogingen of dieper gelegen uitsparingen in de vloer.

Verder heb ik ook de grote centrale balk aangepakt en die 2 poorten naar de onderkant van de wagen aangebracht. Ook hier weer alusheet die op de dremel rond werden geschuurd in 2 verschillende diameters. Dan werden die op elkaar gekleefd en op de juiste plaats geplooid. Het gaatje in het midden was voor het bevestigen op de dremel en diende achteraf ook voor het centreren van beide ringen. Dat wordt nog opgevuld met plamuur.

Stilaan mag ik nu mijn aandacht gaan verleggen naar de achterkant van het chassis.

Yvonne
02-04-2007, 13:15
Is het toevallig over deze wagen dat je het hebt, want die staat te wachten om terug te demonteren voor een andere liverie van temaken op 1/43

En wat ga je daarmee doen? Ik zou hem graag overnemen...:D
De rest regelen we wel per mail of PM...

Flame
02-04-2007, 20:02
En wat ga je daarmee doen? Ik zou hem graag overnemen...:D
De rest regelen we wel per mail of PM...

Ok ik laat iets horen:bye:

Dominique
13-05-2007, 15:24
Nog eens een update voor onze "Donna"-Mini: de verbindingen tussen de zijkanten van het chassis en de centrale balk werden met polyester fijnplamuur gemaakt en opgeschuurd. Dat is een zacht materiaal, zeer snel droog (+- 5 minuten) en heel fijn van korrel. Alleen stinkt het zo afgrijselijk ...

Daarnaast heb ik dan ook de rechterzijkant gescratched. Die bestaat uit de binnenkant van de wieluitsparing en de vulteut van de benzinetank. Met wat aluminium strip is getracht om ook hier de juiste structuur van het karkas weer te geven.

Dan heb ik mijn pijlen gericht op de zijkant zelf. Het uitdenken van de juiste manier van werken heeft het meest tijd gevergd, maar dit is waar ik mee naar buiten kom: de deur van de echte wagen werd ontdaan van alle bekledingspanelen en die heeft een gewone rechte pvc-plaat in de plaats gekregen om het slot- en raammechanisme te verbergen. Het was dus genoeg om een gewone alu-plaat te snijden in de juiste vorm. Daarnaast komt dan de vertikale balk en de overgang naar de achterste wieluitsparing. Als je alles op een stukje styrene kleeft ziet het er uit als op de laatste 2 foto's.

Dominique
13-05-2007, 15:26
Dan is het kwestie om dat allemaal te monteren tegen het karkas, de gaatjes en de kiertjes dicht te smeren, en that's it. Nu nog de "kandere ant" en dan is dat ook al weer klaar!

Diccy
13-05-2007, 20:17
prachtig staaltje scratchbuilding :applaus:

Nismo
13-05-2007, 20:44
prachtig staaltje scratchbuilding :applaus:

:agree:

Dominique
14-05-2007, 20:27
Nog rap een postje om even te demonstreren waar ik eigenlijk naar toe wil met al die rare panelen, want ik denk dat enkele mensen niet goed begrepen hebben wat de bedoeling is (althans die indruk kreeg ik op een ander forum).

Het gaat hier om een circuituitvoering van een auto die rechtstreeks is afgeleid van een straatwagen. Ik zit dus met het probleem dat alle sierpanelen die normaal zichtbaar zijn aan de binnenkant van een auto werden verwijderd, en het naakte karkas van de auto zichtbaar is. Die structuur moet ik dus zien weer te geven in de mate van het mogelijke. Daar ben ik hier mee begonnen, maar dat wordt nog verder gedetailleerd. De rechtopstaande panelen die ik heb gemaakt vormen de ruwe omtrekken van dat karkas.
In de body heb ik een stukje plastic gelijmd dat aangeeft in welke mate dat paneel naar buiten mag worden geduwd, zodat het de indruk geeft dat het de binnenkant van de deuren en het koetswerk is. Ik heb het koetswerk even gemonteerd en het paneel met een klem even op zijn plaats gezet, zodat je een indruk krijgt van hoe alles uiteindelijk zal uitzien.

Dominique
30-05-2007, 19:09
Op de foto's zie je dat ik 2 balken uit plastic heb vervangen door aluminium. Dat heeft het voordeel dat je veel nauwkeuriger detail in kan leggen. Het materiaal op zich is dan weer iets moeilijker te bewerken, maar ik denk dat het eindresultaat beter zal zijn.
Ik heb ook een bevestigingsbaar voor de zetel van de piloot aangebracht: dat is die ronde baar aan de linkerkant.
Het zijpaneel voor de linkerkant is ook zo goed als af. Hier en daar moet nog wat worden bijgevuld met putty, maar veel zal het niet meer hoeven te worden. De binnenkant van de linkse wielkast krijgt nog een beetje detail mee, en dan denk ik dat we het chassis stillekesaan mogen beginnen afronden.
Met een fijn schuurpapiertje gaan we er dan nog eens over om alle vuiltjes weg te krijgen, en dan mag er een laag primer over.

Dominique
30-05-2007, 19:20
Verder heb ik met onledig gehouden met de zetel. De auto heeft een Momo-zetel ingebouwd. Die had ik niet in de scrapbox liggen, dus heb ik een Sparco genomen, en die werd wat aangepast.
Zo zie je dat ik de zijdelingse hoofdsteunen wat heb verkleind, de opstaande randjes met Magic Sculp opnieuw heb aangebracht, en dat de dijbeensteunen een beetje werd afgevlakt. Zo trekt deze Sparco wat meer op een Momo dan op een Sparco. Natuurlijk werden de openingen voor de gordels ook opengemaakt. Je ziet ter vergelijking aan de linkerkant een originele zetel (gepikt uit een Lancer Evo VI) en de "nieuwe Momo" rechts.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6325&d=1180545236

Links de aangepaste zetel ,rechts de originele:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6326&d=1180545251

Dan heb ik de zetelsteunen gemaakt. Ik heb geen PE-setjes met die onderdelen in overschot, dus heb ik ze maar gescratched. Moeilijk is het niet, je moet alleen maar zorgen dat ze beiden even groot zijn ...
Misschien vind je dat een rare opmerking, maar de praktijk leert me dat wanneer je 2 onderdelen in spiegelbeeld moet scratchen, het wel eens minder makkelijk is om ze mooi gelijk te maken dan je wel zou denken. Het tweede is altijd iets anders van vorm, of net iets groter of kleiner, of schever of rechter of whatever.
Swat, ik moet alleen nog iets uit mijn mouwen schudden om die gaatjes in het vervolg iets mooier op 1 lijntje te krijgen. Niet simpel als je met een boortje van 0,4 mm zit te priegelen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6327&d=1180545263
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6328&d=1180545272
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6329&d=1180545282

Gulfie
30-05-2007, 20:03
.... Niet simpel als je met een boortje van 0,4 mm zit te priegelen ....


Eigenlijk wel hoor ... kleef wat papiertape op de zetelsteun en teken het patroon van de gaten af. Snij met een mesje snijlijnen in het center van de gaatjes zodat je een 'geleiding' krijgt.
Het geheim ligt er dan in om het gaatje niet met een Dremel te boren maar het boortje in een houder te zetten en zachtjes met de hand te boren, dan zal het boortje niet verlopen.

Of ... je vraagt aan Hhugo of hij u een extra setje van mijn zetelsteunen wil maken ... dan zijn de PE en perfect, want wat Hhugo doet doet hij goed!

Dominique
30-05-2007, 20:10
Eigenlijk wel hoor ... kleef wat papiertape op de zetelsteun en teken het patroon van de gaten af. Snij met een mesje snijlijnen in het center van de gaatjes zodat je een 'geleiding' krijgt.
Het geheim ligt er dan in om het gaatje niet met een Dremel te boren maar het boortje in een houder te zetten en zachtjes met de hand te boren, dan zal het boortje niet verlopen.

Thanks, dat gaan we eens proberen. Ze zijn wel degelijk met de hand geboord, maar toch verloopt het boortje nog een beetje op dat gladde oppervlak ...

Of ... je vraagt aan Hhugo of hij u een extra setje van mijn zetelsteunen wil maken ... dan zijn de PE en perfect, want wat Hhugo doet doet hij goed!
2 dan, want van deze Mini worden 2 exemplaren gebouwd ...

Flame
30-05-2007, 21:18
Dat gaat hier boven m'n klakske ze,amaai wat een prachtig autootje gaat dat worden:gas:

HHugo
30-05-2007, 22:05
Ik denk dat ik toch es een batch van die steunen moet etsen. Schijnbaar liggen die goed in de markt. ;)

MFahrer
31-05-2007, 11:59
Dominique... alweer prachtig werk jong! Zo ne keer iets standaard bouwen is ook niets voor jou hé! :drewl:

Die mini zou trouwens prachtig staan op onze Mini Challenge Grid! :gas:

Grapje hé vriend! :p :crazy:

G.

BSmodels
31-05-2007, 12:27
knappe dinges Domi, en euh den aluminium wordt volgende week geleverd ;)

Yvonne
31-05-2007, 15:26
Die Mini zou trouwens prachtig staan op onze Mini Challenge Grid! :gas:

Daarvoor moesten het toch Mini Coopers zijn én geen Mini Cooper S -en, wat dit dus is. Deze Mini komt namelijk voort uit een tread "Gezocht: Leuke decals voor Mini Cooper. " (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14700&highlight=Mini), en zocht een Mini livery voor een slotrace...daar viel deze dus af!

Maar je mag hem best eens een keertje lenen vóórdat het wagentje naar z'n eindbestemming gaat. Één van de 2 gaat nog een kleine reis naar Nederland maken...:D

@ Dominique...ik wist niet dat het bouwen van díe Mini zoveel tijd kostte. Nu snap ik ook waarom de prijzen van gebouwde kits zo duur zijn!

Guido
31-05-2007, 20:58
Goed bezig Dominique! En tja, dat ze er op andere fora niet zo veel van snappen... Wil dat dan iets zeggen over de manier waarop je het uitgelegd hebt of zegt dat meer iets over die fora? :D :D

Dominique
31-05-2007, 21:32
Goed bezig Dominique! En tja, dat ze er op andere fora niet zo veel van snappen... Wil dat dan iets zeggen over de manier waarop je het uitgelegd hebt of zegt dat meer iets over die fora? :D :D

Hebt gij het gesnapt? Indien ja, dan ligt het aan hun, indien nee, dan ligt het aan mij. Ik voor mij, ik houd het op het eerste :+ ;)

Dominique
31-05-2007, 21:36
Zo ne keer iets standaard bouwen is ook niets voor jou hé! :drewl:

Och jong, zwijgt er over. Als ik bedenk dat ik het mezelf allemaal nog aandoe ook, dán wordt het pas erg. :saythat:
Maar ik zou deze niet op een slotbaan gebruiken. Als ge daar ne keer tegen knalt, dan schiet er van de uwe niet veel meer over, denk ik, met al dat gewicht. :gas: Maar da's niks, op den duur ben ik dan toch nog de enige op de baan, en dan win ik vanzelf :champagne:

MFahrer
01-06-2007, 16:53
Daarvoor moesten het toch Mini Coopers zijn én geen Mini Cooper S -en, wat dit dus is. Deze Mini komt namelijk voort uit een tread "Gezocht: Leuke decals voor Mini Cooper. " (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14700&highlight=Mini), en zocht een Mini livery voor een slotrace...daar viel deze dus af!

Weet ik wel, was ook maar als grapje bedoeld voor Domi's hartzeer als hij de slot-crashes zag! Deed er eigenlijk niet toe hier hoor!

Verder sta ik in enorme bewondering voor dit project!

G.

Dominique
01-07-2007, 16:37
Ik was op de modelbouwmeeting in Tienen er aan begonnen, maar ondertussen is hij tussendoor ook nog afgeraakt: de rolkooi voor de Donna Mini. Driemaal ben ik opnieuw begonnen wegens niet symmetrisch, niet recht, niet correct, niet passen, niet whatever ...

Maar dit is het dan uiteindelijk geworden:

Dominique
01-07-2007, 16:38
En als je de body erover schuift heb je zoiets als dit:

TvD
01-07-2007, 16:52
Altijd mooi om te zien dat zelf bouwen van rolkooien. Wat heb je eigenlijk voor maat buis gebruikt?

Dominique
01-07-2007, 17:01
Dat is gewone ronde buis van Evergreen (of gelijkaardig) van 2,4 mm.

vinnie
01-07-2007, 17:15
Nice work man :applaus:
Hoe bezig:D
Grts Vinnie.:gas:

Nismo
01-07-2007, 19:05
Ze ziet er goed uit.;)

Wild Goose
02-07-2007, 05:31
Amai, net de ganse topic gelezen en bekeken.

Heb mijn klak 3 cm omhoog geschoven en efkes geblazen.


Mooie topic om te blijven volgen.

Succes verder Dominque.

ph.bonneel
10-09-2007, 14:59
zijn er definitieve foto's van afgewerkte versies? Ik ben op zoek naar iemand die het ziet zitten om de Somfy MINI te maken in het klein.

Yvonne
10-09-2007, 15:11
Hi

Volgens mij is de wagen nog niet klaar. Ik heb geen foto's meer gezien in deze post.

Ook ik kreeg ik de vraag hoe het met "mijn" wagentje gaat...maar daar kan Dominique het beste antwoord op geven. Ik wacht rustig af!

Één van mijn dromen is door deze tread uitgekomen...en als de Mini klaar is (en opgehaald is), staat deze te pronken op mijn kast. (Naast een Porsche GTR-2 Biturbo van PSI)

Dus, Dominique als je eens tijd hebt, geef eens een update. Er zijn een aantal mensen nieuwsgierig geworden naar het wagentje.:D

Guido
10-09-2007, 19:39
zijn er definitieve foto's van afgewerkte versies? Ik ben op zoek naar iemand die het ziet zitten om de Somfy MINI te maken in het klein.

Ik citeer even uit onze FAQ: "ga niet schreeuwen om een antwoord".

Alhoewel er duidelijk niet geschreeuwd wordt, is het toch behoorlijk vervelend voor de andere forumgebruikers om te zien dat een thread omhoog getrapt wordt na enkele maanden, om dan te moeten vaststellen dat er gewoon iemand ongeduldig wordt. Geduld is een mooie deugd en als de thread starter niks posts, dan wil dat zeggen dat er geen nieuws is. Bovendien wordt er compleet off-topic gegaan en dus heb ik de rest van het verhaal hier neergezet: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=16191.

In het modelbouwgedeelte in het algemeen en in "Op de werkbank" in het bijzonder, is het zo dat we niet willen dat bouwverslagen op deze manier wat teniet gedaan worden. ;)

Gelieve hier in het vervolg rekening mee te houden. :)

Dominique
10-09-2007, 21:45
Om iedereen even gerust te stellen: hij is inderdaad nog niet af. Het modelbouwen zat de laatste paar maanden om diverse redenen op een laag pitje. Ik ben nu dingen terug aan het opnemen.
Wanneer de werkzaamheden op een dusdanige manier vorderen dat een update in deze thread zinvol is, dan zijn jullie de eersten om dit te merken.
Geduld is naar het schijnt wel een mooie deugd. (Heb ik van horen zeggen) ;)

ph.bonneel
11-09-2007, 20:00
ik ben hier wel nogal verwonderd over het onthaal en de reactie op mijn vraag.

Ik ken niet alle details van het gebruik van dit forum of FAQ's, en ben totaal niet thuis in de wereld van de modelbouw. Mijn hobby is autoracen en dat doe ik al vijf jaar als piloot (3 jaar MINI Challenge, 2006 BTCS en nu BTCS en BEC). Ik ben ook één van de weinigen die mij onder mijn volledige echte naam kenbaar maak.

Ik sta in bewondering voor het werk dat sommigen onder jullie leveren, hoedje af. Ik zou het niet kunnen. Als piloot ben ik echter ook fier op wat ik doe, en wat is er dan een mooier aandenken dan een kleine replica.

Maar als ik gewoon een vraag stel, bedoel ik dat ook als een gewone vraag en moet er niets meer achter gezocht worden. Blijkbaar zijn bepaalde mensen licht geraakt, en dat vind ik spijtig voor iemand die interesse toont in jullie specialiteit.

Ik zal mij in het vervolg misschien beter afzijdig houden en mijn vragen voor mij houden.

Aan Guido, ik zou het appreciëren moest je de thread ivm mijn zoektocht naar een replica van mijn racemini's tevens verwijderen. Voor mij hoeft het niet meer.

Dominique
11-09-2007, 20:42
Ik denk dat je een beetje over-reageert. Niemand probeert je hier af te blaffen, noch met de vinger te wijzen.
Het is gewoon een gebruik dat we threads niet opnieuw opgooien door er zomaar iets in te posten. Dat kan jij natuurlijk niet weten als je geen regelmatig bezoeker bent van dit onderdeel van het forum.
Je moet er verder niks achter zoeken. Als we je geschoffeerd hebben, mijn excuses uit naam van allen.

Guido
11-09-2007, 21:51
ik ben hier wel nogal verwonderd over het onthaal en de reactie op mijn vraag.

Ik ken niet alle details van het gebruik van dit forum of FAQ's, en ben totaal niet thuis in de wereld van de modelbouw. Mijn hobby is autoracen en dat doe ik al vijf jaar als piloot (3 jaar MINI Challenge, 2006 BTCS en nu BTCS en BEC). Ik ben ook één van de weinigen die mij onder mijn volledige echte naam kenbaar maak.

Ik sta in bewondering voor het werk dat sommigen onder jullie leveren, hoedje af. Ik zou het niet kunnen. Als piloot ben ik echter ook fier op wat ik doe, en wat is er dan een mooier aandenken dan een kleine replica.

Maar als ik gewoon een vraag stel, bedoel ik dat ook als een gewone vraag en moet er niets meer achter gezocht worden. Blijkbaar zijn bepaalde mensen licht geraakt, en dat vind ik spijtig voor iemand die interesse toont in jullie specialiteit.

Ik zal mij in het vervolg misschien beter afzijdig houden en mijn vragen voor mij houden.

Aan Guido, ik zou het appreciëren moest je de thread ivm mijn zoektocht naar een replica van mijn racemini's tevens verwijderen. Voor mij hoeft het niet meer.

Zo, je bent verwonderd? Laat ik stellen dat ik van mijn stoel ben gevallen van verbijstering toen ik bovenstaande post las. ;)

Even vergelijken tussen piloten en modelbouwers. Piloten zijn fier op de stiel die ze uitoefenen en dat is meer dan terecht. Het is immers zeer weinigen gegeven om a) de nodige budgetten bij elkaar te krijgen en b) deftig aan een stuurwiel te draaien. Modelbouwers zijn ook fier op de stiel die zij uitoefenen en ook dat is meer dan terecht. Het is immers zeer weinigen gegeven om a) de nodige investeringen te willen doen in materiaal en b) deftig een model te bouwen. De vergelijking loopt perfect samen en gaat nog verder. Piloten beoefenen hun metier in een afgeschermde wereld - wat wij als race-fan een draad enz. noemen. Ze worden er niet vaak lastig gevallen door onwetende die niets afweten van het reilen en zeilen achter dienen draad. Wij als modelbouwers beoefenen onze metier ook in een afgeschermde wereld die we onze atelier noemen. Het forum hier is daar een verlegende van en er zijn enkele mensen "aangeduid"/hebben er zelf voor gekozen - onder andere ik dus - om één en ander hier op dit forum - wat dus het verlengde is van ons afgeschermd werkterrein, zijnde onze atelier - in goede banen te leiden. ;)

Mag ik u er dan niet op attent maken dat er een ander subforum bestaat om die vraag in te stellen? Precies omdat we weten dat er piloten zijn die graag een replica hebben van de wagens waar ze mee rijden, hebben we een subforum in het leven geroepen die "Te koop, te huur, gezocht" heet. Daar hoef je geen faq voor te lezen of te kennen, dat staat er gewoon zichtbaar voor iedereen. ;) En als er dan al eens iets gepost wordt op een verkeerde plaats, dan zijn wij er nog altijd om die vragen op de juiste plaats neer te zetten, opdat ze niet verloren zouden gaan in een thread om zodoende een maximale respons te garanderen. Tja, als we dat ook al niet meer mogen, dan weet ik niet wat we nog meer kunnen verzinnen om het de mensen naar hun zin te maken... :confused:

Als je uit mijn vorige post concludeert dat ik lichtgeraakt bent, nodig ik je uit het bericht even te herlezen. Ik eindig met een ";)" en ":)". Ik bedoel, het was allemaal vriendelijk bedoelt hoor. Je mag vragen stellen zoveel je maar wil, geen enkel probleem mee, verre van en zelfs heel graag. Iedereen die interesse toont in onze stiel ontvangen we met open armen, maar wel op de juiste plaats. Als je binnenkomt voor nieuwe banden zal je ook op de juiste plaats in de pits moeten stoppen, want anders zal het niet goed komen.

Vermits je nog steeds op zoek bent naar een model, zie ik absoluut geen reden om je vraag te verwijderen. De vraag staat immers in het juiste forum en er zijn al mensen die een positieve reply hebben neergezet. Ik ben er zeker van dat jullie er daar samen gaan uitgeraken.

:)

ps. het hi-jacken was niet bedoeld op de vraag die je stelde, maar eerder op het antwoord dat daarop volgde met een andere mini als foto, die met dit bouwproject hier, niets te maken heeft of had.

Dominique
23-01-2008, 23:25
Ik heb deze ook nog eens vanonder het stof gehaald.
Status: het chassis is zo goed als afgewerkt. De zijpanelen zijn klaar en de rolkooi zit in elkaar met plastic rod van 2,5 mm. Tijd voor een likje verf ...

Eerst moet heel de handel in de primer gezet worden. Dat is vanzelfsprekend. Op onderstaande foto's zie je het resultaat. Ik moet zeggen dat nu de witte plastiek - die door de vele behandelingen redelijk vuil begon te ogen - er met een laagje grijs helemaal anders uitziet. Ik ben tevreden over het resultaat.

Na de primer volgt een mistcoat blauw TS15 om de opstaande randjes te voorzien van een hechtingslaagje, zodat bij het zetten van de latere wetcoat de verf niet "wegkruipt" van die randjes. Zo vermijd je later de lelijke bleke randen die je nogal eens ziet als je teveel verf ineens probeert te spuiten.
By the way: de onder- en binnenkant van de auto moeten in het blauw komen te staan, omdat de wagen oorspronkelijk een blauwe was. Hij werd overplakt met groene stickers met de Donnareclame.

Enfin. Hier de piccies van de grondlaag:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9019&d=1201123250
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9020&d=1201123259
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9021&d=1201123267
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9022&d=1201123275
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9023&d=1201123285

Sennake
23-01-2008, 23:33
Ik moet zeggen dat nu de witte plastiek - die door de vele behandelingen redelijk vuil begon te ogen - er met een laagje grijs helemaal anders uitziet. Ik ben tevreden over het resultaat.

Dat zou ik geloven, en terecht! Nu kan je pas echt het resultaat zien en appreciëren van het vele en intensieve conversiewerk! Good job! Doe zo voort!

Guido
23-01-2008, 23:46
Blij te zien dat deze terug op de werkbank staat. Ik kijk weeral uit naar de volgende update. ;)

Nismo
25-01-2008, 00:04
Blij te zien dat deze terug op de werkbank staat. Ik kijk weeral uit naar de volgende update. ;)

Ik ook, overigens heb je me daar een pracht van een rolkooi in mekaar geknutselt.;)

BSmodels
25-01-2008, 00:36
ah, Yvonne zal content zijn :D

good job en zo'n modelletje in de grijze primer vind ik altijd mooi. Het zo puur dan ;)

Yvonne
25-01-2008, 17:43
ah, Yvonne zal content zijn :D

Inderdaad...ik ben erg content dat de Mini weer op de werkbank staat. En nu maar duimen dat de wagen daar óók blijft totdat de wagen klaar is.

Dominique
26-01-2008, 12:12
Inderdaad...ik ben erg content dat de Mini weer op de werkbank staat. En nu maar duimen dat de wagen daar óók blijft totdat de wagen klaar is.

Wees gerust. De 2CV ligt in de remolie, en de andere projecten vorderen ook maar heel langzaam. Deze krijgt dus al mijn aandacht.
Voorlopig kan ik verder met het opbouwen van de wagen, dan moet ik wachten totdat de decals klaar zijn.

Dominique
27-01-2008, 14:33
Kleine update: het interieur en de bodemplaat zijn in het blauw gespoten: 2 mistcoats en 2 wetcoats. De binnenkant nog een laagje semi-gloss vernis erover, en dan kan het detailschilderen van de onderkant beginnen.

Voor wat betreft de zijpanelen: hetgeen niet is gespoten moet nog in het mat zwart gezet worden. Het was dus een beetje overbodig om het eerst te overspuiten in het blauw.
Enjoy.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9057&d=1201437078
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9058&d=1201437089
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9059&d=1201437097
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9060&d=1201437105
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9061&d=1201437116

Yvonne
27-01-2008, 14:51
Super!!! Ga zo door...

Langzaam maar zeker komt mijn MINI tot stand :)

Dominique
31-01-2008, 22:49
OK, verslag van de werkzaamheden, vooral toegespitst op het spuitwerk:

we beginnen met het chassis. Dat werd zosl je hebt gezien in vorige posts volledig in het blauw gezet. Daarna heb ik volgens de instructies van Fujimi de voor- en achtersteven in het mat-zwart gezet. Het middenste gedeelte blonk veel te hard naar mijn goesting, dus dat werd gecorrigeerd door mat zwart te vernevelen.

De binnenkant kreeg een gelijkaardige behandeling. Verder werd de middenconsole (of hetgeen ervan was blijven staan) beschilderd met grijs en mat-alu biesjes, net zoals op mijn referentiefoto's.

Het feit dat de vloer van de wagen in een donkere tint van het blauw zal worden gezien, eens de wagen toegebouwd is, zal het effect van dieptezicht zeker nog in de hand werken. Daarom zullen de zijpanelen niet die zwarte verneveling krijgen, maar in het zuivere blauw blijven staan, en zo het effect geven meer licht te vangen dan de rest van het interieur.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9084&d=1201812515
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9085&stc=1&d=1201812347
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9086&stc=1&d=1201812347
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9087&stc=1&d=1201812347
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9088&stc=1&d=1201812347

Dominique
31-01-2008, 23:01
Dan de rolkooi: je zag in eerdere posts ook al dat die eveneens in het blauw werd gespoten. Dat heb ik opzettelijk gedaan bij wijze van experiment. Na het blauw werd de kooi in het gloss alu verneveld, daarna in het mat wit. Dit geeft de indruk dat het overwegende blauwe interieur zijn weerkaatst in het wit van de kooi. De kooi draagt een blauwe gloed zeg maar. Althans, dat was de bedoeling.

Ik heb hier niet mee overdreven, denk ik, maar echt zichtbaar is het nu ook weer niet. Ik twijfel of het wel de moeite is om dit experiment nog eens te herhalen, want het effect is ook niet zo spectaculair.

Enfin, het dashboard heeft eerst een laagje mat-grijs gekregen. Daarna werd een lichtere tint grijs (home-made receptje) erover gezet, vanaf grotere afstand gespoten. Dat heeft het voordeel dat er al wat diepte-effect wordt gecreëerd, alleen maar door het schilderwerk, zonder detailschildering.

Op naar meer, zou ik zeggen ...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9089&stc=1&d=1201812923
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9090&stc=1&d=1201812923
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9091&stc=1&d=1201812923
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9092&stc=1&d=1201812923
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9093&stc=1&d=1201812923

Dominique
10-02-2008, 18:08
Update: het chassis werd verder afgewerkt. De ophanging werd gemonteerd, en het geheel kreeg een drybrush in mat-alu. Het ziet nu heel wat geloofwaardiger uit dan twee posts geleden.

De uitlaat werd eerst in Gloss Black enamel gespoten, daarna kwamen er 2 laagjes Alclad II Stainless Steel over. Om dat semi-chroom effect een beetje te temperen werd daar nog een tikkeltje mat aluminium over verneveld.
Met het monteren van de voorste ophanging had ik nog een issue bij het vastklikken van die baar tussen de twee ophangingspoten. Door de zachte aard van het plastiek brak het pinnetje waar die baar aan moest worden vastgeklikt. Dat heb ik dus moeten oplossen met een stukje ijzerdraad. Alles zit weer aan mekaar, en de voorste wielen kunnen nog steeds draaien zoals voorheen.

Dit was de situatie twee posts geleden:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9084&d=1201812515
Nu is het dit:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9257&d=1202659017
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9258&d=1202659037
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9259&d=1202659084
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9260&d=1202659099
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9261&d=1202659111

Nismo
11-02-2008, 20:57
Zo te zien heeft hij al kennis gemaakt met de Zolderse kerbstones.
Goe bezig.;)

Dominique
11-02-2008, 22:42
Zo te zien heeft hij al kennis gemaakt met de Zolderse kerbstones.

Inderdaad, ik wil een gebruikte wagen neerzetten, dus mag hij aan de onderkant wel enkele krassen vertonen, en mag het interieur ook gebruikt voorkomen.
Ik zal hem maar niet bouwen zoals ik hem heb aangetroffen toen ik de referentiefoto's ging nemen, want dan moet ik zelfs nog muizennesten gaan nabouwen :D

Weer een horde genomen ondertussen: de Mini staat voor het eerst op zijn wielen. Nu is het de beurt aan het interieur een detailleringsbeurt te ondergaan. ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9293&d=1202762321
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9294&d=1202762334
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9295&d=1202762352
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9296&d=1202762360
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9297&d=1202762370

Nismo
11-02-2008, 23:25
.......................................

Ik zal hem maar niet bouwen zoals ik hem heb aangetroffen toen ik de referentiefoto's ging nemen, want dan moet ik zelfs nog muizennesten gaan nabouwen :D

.................................................. ................

Dat is pas een uitdaging, en je hebt er referentiefoto's van, dus wat houdt je tegen om hem na te bouwen in de staat waarin je hem "gekiekt" hebt.

Stuurtjes en zetels kunnen we al stofferen, muizennesten nog niet:p :+

Sennake
12-02-2008, 07:51
Mooi, mooi, mooi, mooi, erg mooi zelfs!!!

Laat maar komen die updates ;)

Yvonne
12-02-2008, 17:49
Hi,

Het wordt echt erg mooi! Ik wist niet dat men zó gedetailleerd aan modelbouw deed. Echt schitterend. Ik ga nu steeds meer begrijpen waarom gekochte modellen zo duur zijn....

Dominique ga zo verder!!!!

Maar ik ga me ondertussen wel wat "ongemakkelijk" voelen richting Gunther en het team. De Mini wordt zo schitterend nagebouwd...voor een supporter! Terwijl de coureur (?) en de monteur hier meelezen/meelazen en zonder exemplaar zitten...:o

Dominique, ik kijk al uit naar de volgende updates!

Guido
12-02-2008, 18:29
Ga je de Mini vrijdag meebrengen? Ik wil hem eens van kortbij bekijken vooraleer ik er iets (on)zinnigs over ga zeggen. ;)

Dominique
12-02-2008, 20:02
Ga je de Mini vrijdag meebrengen? Ik wil hem eens van kortbij bekijken vooraleer ik er iets (on)zinnigs over ga zeggen. ;)

Ik zal hem meebrengen, en dan kan jij er iets onzinnigs over zeggen :D

Tom21
12-02-2008, 21:50
Ja dominique...dat ziet er allemaal mooi uit he, zeer mooi zelfs! Diegene voor wie je hem maakt, zal zeer content zijn!

Tom

Dominique
14-02-2008, 23:09
We hebben nog wat zitten prullen, dit keer aan de brandblusser.

Ik wilde de bevestiging ook nabootsen, en dus heb ik één en ander bij elkaar geharkt. Dit is het recept, volgens het aloud bekende 10-stappen-plan-principe:

1. Men neme een brandblusser op 1/24 uit de scrap-box. In mijn geval was dat eentje uit een Lancer Evo 6 Gr. A. Dat wil zeggen en schrijven dat de brandblusser in 1 onderdeel was gegoten met de voetsteun van de co-piloot.
2. Men neme een exacto met nieuw en dus scherp mesje teneinde de brandblusser en de voetsteun van elkaar te scheiden.
3. Men stopt met modelbouwen, daar met een bloedende vinger niet te bouwen valt.
4. Men gaat 24 uur later, met ingetapete vinger, scherp exacto mes en op de achtergrond meewarig kijkende echtgenote weer dapper aan de slag.
5. Brandblusser en voetsteun worden van elkaar gescheiden, spuitmond wordt van de tank gescheiden en tank wordt (min of meer) rond geschuurd.
6. Met een draadje van 0,4 mm wordt een steuntje annex klem geplooid.
7. Wanneer dat allemaal schijnt te passen: alles in de verf zetten, decalleken op de drukbus en een beetje vernis erover.
8. Spuitmond op de tank kleven met een druppeltje secondenlijm en de klem opnieuw rond de tank bevestigen.
9. Alles mag de auto in , en tenslotte ...
10. ... klaar is Kees.

Het spreekt vanzelf dat U zich tot niets verplicht hoeft te voelen en U zich de vrijheid mag veroorloven een aantal -overigens vrij te kiezen- stappen over te slaan.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9323&d=1203023099
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9324&d=1203023108
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9325&d=1203023117
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9326&d=1203023134
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9327&d=1203023148

Sennake
14-02-2008, 23:58
3. Men stopt met modelbouwen, daar met een bloedende vinger niet te bouwen valt.

Ha, maar die stap ken ik maar al te goed ;)

TvD
15-02-2008, 10:00
2. Men neme een exacto met nieuw en dus scherp mesje teneinde de brandblusser en de voetsteun van elkaar te scheiden.


Waarom een mesje? Ik gebruik voor dit soort "scheidings"-activiteiten een PE-zaagje. Werkt een stuk prettiger en een stuk minder bloederig ;)

Ferrari rules
15-02-2008, 10:04
3. Men stopt met modelbouwen, daar met een bloedende vinger niet te bouwen valt.
4. Men gaat 24 uur later, met ingetapete vinger, scherp exacto mes en op de achtergrond meewarig kijkende echtgenote weer dapper aan de slag.






Dit zijn dus de 2 stappen die ik zeker probeer te vermijden...
ik zie het al voor me ... je zit daar nu te 'prutsen' met een vinger waar je niets mee kan doen en met een vrouwke naast je die heel de tijd .........:D :p

b.t.w. , je brandblusser ziet er fantastisch uit:applaus:

Nismo
15-02-2008, 20:22
Zijn bloedrode brandblusser ziet er inderdaad echt uit, ik zal hem zodadelijk eens van dichtbij bekijken.;)

Dominique
28-02-2008, 21:45
Ik heb me nog eens aan de tafel gezet, en dit is waar ik mee buitenkom:

2. De zetel kreeg een "overtrekje" met RangerInk. Dit fameuze poeder is werkelijk de vondst van het jaar geweest, als je het mij vraagt. Erg realistisch eens het goed aangebracht wordt! Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik 2 pogingen nodig had om tot het gewenste resultaat te komen: de eerste keer probeerde ik het op de manier "Nismo": met verdunde witte lijm dus. Ik denk dat het goedje te veel heb verdund, want er bleef niet veel van het spul op de zetel plakken. Ik heb alles er dan weer afgeborsteld, en het te bedekken deel van de zetel met mat zwarte verf beschilderd. Terwijl nog nat werd het poeder dan rijkelijk over de zetel verstrooid, et voilà. Nog wat lichtjes drybrushen met mat wit en klaar is kees.
Op de foto ziet het er wat grof uit, maar in werkelijkheid valt het héél goed mee, al zeg ik het zelf.

2. Het dashboard werd geschilderd, en de 2 decals voor de centrale klok met vooral de snelheidsmeter en wat verklikkers, en de additionele toerenteller aan de stuurkolom werden aangebracht.

Alles werd dan nog eens gedryfit. Let ook op de 3 knopjes op de middenconsole achter de versnellingspook. Eén en ander ziet er zo uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9438&d=1204227663
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9439&d=1204227670
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9440&d=1204227709
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9441&d=1204227717
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9442&d=1204227728

Dominique
28-02-2008, 21:50
Nog een paar, ook met de zetel op zijn plaats. Merk op dat het nog steeds om een dryfit gaat, er staat nog niets definitief op zijn plaats. ;)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9443&d=1204228034
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9444&d=1204228043
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9445&d=1204228053
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9446&d=1204228064
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9447&d=1204228074

vinnie
28-02-2008, 22:34
Prachtig gewoon, zeker en vast de zetel,echt dichter de werkelijkheid benaderen zal niet lukken denk ik.
Grts Vinnie.:gas:

Yvonne
29-02-2008, 06:09
Hi Dominique,

De Mini wordt echt super. Ik heb me nooit gerealiseerd dat de wagen zo realistisch wordt nagebouwd! Super!!!

Dominique
29-02-2008, 19:15
Mja, ben zelf ook wel tevreden over het resultaat tot zo ver. Ik heb me toch gewaagd aan een paar dingen die ik op mijn vroegere modellen niet of nauwelijks heb toegepast. Zodoende .. ;)

Bedankt alleszins aan iedereen voor de positieve commentaren!

Tom21
29-02-2008, 19:48
Ja Dominique ge hebt uw best weer gedaan! De zetel is echt mooi. Ik moet dat poeder ook zien vast te krijgen, al bouw ik niet zoveel auto's maar toch, heb er toch nog behoorlijk wat staan.

Tom

Guido
29-02-2008, 20:11
Weer een mooie toepassing van de RangerInk trick. Ik ga commissie vragen aan die mannen. :D Goe bezig!!

Dominique
03-03-2008, 00:36
Zondagavond, dus weer tijd om na een weekendje op te lijsten hoe het met de werkzaamheden staat.
De rolkooi werd aangepakt. De stootkussentjes werden aangebracht. Het materiaal dat ik daarvoor heb gebruikt is isolatemateriaal van gewoon electriciteitssnoer van 4mm². Je snijdt dat open en je hoeft het maar over de buis te schuiven. Klaar! Voor de eerlijkheid er nog bij zeggen dat ik wat extra isolatiemateriaal heb weggesneden om niet heel de ronding van de buis te bedekken. Dat is wat meer conform de realteit.
Eens het materiaal grijs geschilderd is ziet het er allemaal nog vrij deftig uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9478&d=1204496551
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9479&d=1204496781
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9480&d=1204496810

Verder werd het stuurwiel bekleed met RangerInk en aangebracht. Tussen de stuurkolom en het stuurwiel zelf heb ik nog een verlengstuk aangebracht. Dat is in feite een gewone vijs uit de mish-mash-zak, maar het benadert wel aardig de 1:1.

Ook heb ik een schakeling gescratched. Die komt onder het dashboard aan de rechterkant. Er vertrekken enkele kabels uit naar het motorcompartiment, maar die zijn minder bealngrijk voor ons, vermits amper zichtbaar. Interessanter zijn de 2 kabels die aan de binnenkant van het interieur blijven. Die zijn wel zichtbaar in het afgebouwde model, en daarom zitten ze nu ingebouwd. k zal ze nog een washje moeten geven om de helle kleur een beetje te breken. Achteraan links komt nog zo een schakeling met enkele kabels die naar de voorkant vertrekken.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9481&d=1204497143
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9482&d=1204497185

Dominique
03-03-2008, 00:40
Dit is het totaalplaatje tot dusver:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9483&d=1204497434
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9484&d=1204497445
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9485&d=1204497462
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9486&d=1204497481
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9487&d=1204497503

Guido
03-03-2008, 00:42
gelezen en goedgekeurd. ;) :D

Sennake
03-03-2008, 00:44
Sjieke dinges! Je moet wel nog eens de bodemplaat aan de voeten van de piloot eens stofzuigen ;)

Dominique
03-03-2008, 00:45
Sjieke dinges! Je moet wel nog eens de bodemplaat aan de voeten van de piloot eens stofzuigen ;)

Dat komt nog wel :D

Nismo
03-03-2008, 01:38
Dat begint er al uit te zien als een race-interieur.;)

Dominique
26-03-2008, 22:14
Ondertussen heb ik een electronische schakeldoos gebouwd. Die bevindt zich links achteraan de wagen, vanwaar een aantal kabels naar zowel de achterkant als de voorkant vertrekken. Wat die box moet voorstellen weet ik niet, maar ze is er, en dus wordt ze op schaal gebouwd.

Dit is de stand van zaken:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9739&d=1206562122
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9740&d=1206562180
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9741&d=1206562193
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9742&d=1206562206
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9743&d=1206562220

Nu de zetel nog inbouwen, dan kan alles definitief gemonteerd worden. Het interieur kunnen we dan als afgerond beschouwen, denk ik.

vinnie
27-03-2008, 10:53
Die contact doos ziet er prachtig uit.
Maar vind jouw bescherming aan de rolkooi bijzonder geslaagd.
Grts Vinnie.:gas: