Log in

View Full Version : Circuit Zolder: Preview Belcar Endurance Cup/Belcar First Race


P De Sonville
28-03-2007, 10:29
CRESCENDO!!!!!!

Komend weekend gooit Circuit Zolder terug zijn deuren open voor een nieuw en spetterend seizoen 2007. Naast een goed gevulde internationale en nationale agenda blijft er uiteraard de nodige aandacht voor een product uit eigen huis, de Belcar Series.

Het minste wat we kunnen zeggen is dat de BonGou Belcar Endurance Cup terug goed in de lift zit. Zeker op kwalitatief vlak gaat het crescendo. Wat de kwantiteit betreft is het voorlopig nog een beetje koffiedik kijken. Het betreft hier immers een kampioenschap dat ook onder de VAS-reglementering valt en waarbij de deelnemers zich mogen inschrijven tot op de dag van de wedstrijd zelf. Het voltallig deelnemersveld zal dan ook maar op zaterdag 31/03 definitief vorm krijgen. Maar de toppers zijn reeds gekend.

Het sportief reglement en de puntentelling blijven quasi identiek aan de voorbije seizoenen. Een overwinning in de klasse brengt nog steeds het dubbele puntenaantal op dan een algemene overwinning. Daardoor brengt de cumul van de punten méér potentiële titelkandidaten op. In een recent verleden is trouwens méérmaals gebleken dat toerismewagens, mits meerdere overwinningen in hun respectievelijke Klasse, ook aanspraak kunnen maken op de titel. In 2003 ging de titel naar de BMW van Broodcooren/De Coster, terwijl Van Rompuy/Buytaert één seizoen later in een VW Golf met de grootste beker gingen lopen. 2005 en 2006 was de titel dan weer voor de Porsches van AD Sport en de familie Raus. Maar ze moesten ervoor vechten tot het laatste uur. Vorig seizoen kregen we trouwens een ware Hitchcockthriller voorgeschoteld tijdens de 10 Hours of Zolder tussen de Porsche van Raus/Raus, de Renault Clio van Servranckx, de BMW’s van Brinkmann en Werckx en de MINI van Van de Plas.
Een zéér liberaal reglement en zodoende blijft de BonGou Belcar Endurance Cup interessant voor toerismewagens. Wie regelmatig zijn Klasse wint en zich ook nog kan manifesteren binnen de top 10 is een potentiële titelkandidaat. Maar in 2007 wordt het moeilijker dan ooit om met een toerismewagen de top 10 binnen te duiken. De protagonisten uit Klasse 1 zijn niet van de minste. Het lijkt er sterk op dat de Belcar Endurance Cup langzaam klimt naar een hoog niveau. Een logisch gevolg van de nieuwe reglementering van de Mediagroep Van Dyck Belcar waarin GT3 en GT4 de toekomst bepalen.

Het wordt voor de familie Raus geen makkelijke opdracht om hun titel te verdedigen. De concurrentie wordt moordend. Enkele gerenommeerde teams en piloten doen immers de overstap van de Mediagroep Van Dyck Belcar naar de Belcar Endurance Cup, terwijl de gevestigde waarden hun materiaal lieten upgraden en sneller maken.
Zo is er de komst van de ex Qvick-Ultima voor het Euroracing-duo Pampel-Joosen. Christophe Pampel steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken. “Ik wil met de Ultima de pole draaien en wedstrijden winnen. En daar hebben we het materiaal voor. De Ultima werd voorzien van een nieuwe 430 pk-sterke BMW M3-krachtbron met een sequentiële schakelbak en powershift. Dit is ons derde seizoen op rij in de Belcar Endurance Cup en viseren de titel”, aldus de tuner uit St-Job.

Op papier maakt het snelle duo Pampel/Joosen een goede kans, maar het gaat hier om vijf wedstrijden van 125 minuten met als seizoensafsluiter een wedstrijd over 10 uren. En door de dubbele punten bepaalt de laatste ontmoeting van het seizoen traditioneel de nieuwe kampioen. Er is dus een lange weg te gaan en de concurrentie is komend seizoen ongemeen sterk. Vooral een sterk Porsche-armada treedt terug op het voorplan. Op de voorlopige deelnemerslijst prijken enkele rasechte 996 GT3 Supercups voor ondermeer CEO Racing (Van Rossem/De Laet & Vollebergh/Van Houpen), First Motorsport (vader en zoon Van Rompuy), ProSpeed Competition (Van Roij/Poncelet) en Speedlover (Jean-Paul De Coster).
Verder nog een 997 GT3 Supercup voor Luc (BonGou) Gevers/Tavernier en op termijn eenzelfde exemplaar voor Ham Car van Jaak Janssen. Nog Porsches 996, maar iets verder geëvolueerd voor de regerende kampioenen Gunther en ‘Mon’ Raus, AD Sport met Harry Steegmans/Michel Van Den Broeck, MExT Racing met Goegebuer/Van Elslander en FM Racing met van Audenhove/Clocheret in de ex GPR-996 terwijl teamgenoten Scheers-van Den Bossche terug een 993 voorrijden. Verder nog Van Beurden/Segers, De Groote/De Cooman, Oosterlinck Motorsport met een 996 RS voor ondermeer Cracco en terug-van-weggeweest Dehaye/Kevers met een 996 R.

In Klasse 2 voor toerismewagens van 2501 t.e.m. 5000cc zal de BMW 5l. V8 van Beliën/Jakobs ongetwijfeld de te kloppen wagen zijn. Zelfs tussen de GT’s uit Klasse 1 zal deze krachtpatser van 430 pk geen mal figuur slaan. In zijn respectievelijke Klasse zal deze het moeten opnemen tegen merkgenoten Werckx/Werckx met de M3 E46. Ook zij zullen vanaf de tweede wedstrijd hun vermogen laten opkittelen tot boven de 400 pk. Naast de broers Werckx ook nog de BMW M3 van De Backer/Schulpé/Vanhamme, de Compact van Van Manshoven/Cassiers/Willems en de 130i van Speedlover met Peeters/Jennen. Ook Bart Van den Broeck zal normaliter het seizoen aanvangen met de BMW 120d ex-Van de Velde.

De Klasse 4, die in het verleden steeds zéér competitief was heeft op heden een beetje van zijn pluimen verloren. In ieder geval zal regerend kampioen Herman Servranckx terug de handschoen opnemen tegen de andere Renaults Clio en Mégane, VW’s Golf, MINI’s en de Audi TT van BTS Racing die de compressor overboord gooide en dus nu in Klasse 4 uitkomt. De Klasse 4B of de aparte ‘MINI Challenge’ behoort inmiddels tot het verleden. Net zoals vorig seizoen rijden de MINI’s in Klasse 4. Twee exemplaren van Flandria Racing komen zeker aan de aftrap. Eentje voor de damesploeg Hilde Gijsbrechts (Elke uit ‘Wittekerke’), Tilly Vanbergen, Emely Kino, Ingrid Baert en Miss België Annelien Coorevits. Een tweede MINI wordt bemand door het trio Peter Hopmans (echtgenoot van Hilde Gijsbrechts), Guy Horemans en Ronny Daelmans (Sam uit ‘Thuis’ en winnaar van de Junior Challenge 2006). Voor de bijstand van de MINI’s doet Flandria Racing terug beroep op Speedlover. Nog MINI-geweld voor het snelle duo Vandenhoute/Bonneel terwijl Tom Van de Plas nog op zoek is naar piloten om zijn MINI’s te bemannen.

De Belcar Endurance Cup wordt in ieder geval een hoogvlieger met een kwalitatief zéér hoogstaand deelnemersveld. Afspraak voor de start op zaterdag 31 maart om 15u35 voor de eerste wedstrijd over 125 minuten. De kwalificaties worden verreden van 9u05 tot 10u05.

Timing op www.Belcar.com