PDA

View Full Version : 574.8 km/u!!

Guido
04-04-2007, 13:45
Dit keer geen auto, maar wel de Franse TGV!

574.8 km/u als nieuw record gezet gisteren tussen Strassbourg en Paris. Dat de Fransen er wat van kunnen, wisten we al. Deze recordpoging was trouwens gewoon op de Franse TV te volgen blijkbaar. Wat natuurlijk nog maar eens bevestigd dat de Fransen een fier volk zijn over de eigen prestaties en deze keer meer dan terecht.

Op het nieuws waren gisteren beelden te zien van deze rit en het ging on-ge-meen hard. :worship:

Als foto heb ik er eentje gekozen waarop de conducteur! fier staat te poseren.

http://d.yimg.com/us.yimg.com/p/rids/20070403/i/r1444493936.jpg?
bron: www.yahoo.com

Gèrre
04-04-2007, 15:05
Ik hoop maar dat de slagbomen snel genoeg zijn, maar die tgv rijdt waarschijnlijk in een eigen bedding :)

Bart.Vandecavey
04-04-2007, 15:17
Het filmpje kun je bekijken op nieuwsblad.be

guntha
04-04-2007, 15:57
Ik las het deze morgen in Luxemburg. 500+ is toch wel heel erg snel.

Raceboy
04-04-2007, 17:16
http://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg

Verslag vna op france 2. Als die TGV onder die brug doorgaat :eek:

Guido
04-04-2007, 20:25
http://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg

Verslag vna op france 2. Als die TGV onder die brug doorgaat :eek:

Die passage was ook te zien op het nieuws, maar dan zonder het geluid van de trein. Inderdaad :eek:, precies een jet op lage hoogte...

Guido
04-04-2007, 20:31
Er is me wel iets raars opgevallen. Heb nog eens gekeken. Normaal rijden alle treinen in de linkerkant van de bedding, zo ook bij het eerdere record van 1990 toen ze 515 km/u haalden. Deze keer reed de TGV aan de rechterkant - voor ons automobilisten logischer misschien. Zouden ze het hele systeem vanaf nu anders gaan leggen?

Raceboy
04-04-2007, 20:58
Er is me wel iets raars opgevallen. Heb nog eens gekeken. Normaal rijden alle treinen in de linkerkant van de bedding, zo ook bij het eerdere record van 1990 toen ze 515 km/u haalden. Deze keer reed de TGV aan de rechterkant - voor ons automobilisten logischer misschien. Zouden ze het hele systeem vanaf nu anders gaan leggen?

Normaal rijden treinen rechts. behalve bij ons, in Frankrijk en in Engeland. Hoe komt dat? Wel de trein is uitgevonden in GB en daar rijden ze links, dus lieten ze de treinen ook links rijden. België was het eerste land na Gb waar er treinen reden en ze hebben gewoon het hele systeem gekopieerd. Zo dus ook Frankrijk.

Guido
04-04-2007, 21:04
Normaal rijden treinen rechts. behalve bij ons, in Frankrijk en in Engeland. Hoe komt dat? Wel de trein is uitgevonden in GB en daar rijden ze links, dus lieten ze de treinen ook links rijden. België was het eerste land na Gb waar er treinen reden en ze hebben gewoon het hele systeem gekopieerd. Zo dus ook Frankrijk.

Ja, ja, akkoord, maar ook dit was in Frankrijk en toch reden ze rechts.

Nog enkele losse bedenkingen.

- Het geheel was niet alleen een geweldige prestatie, het was ook heel puik geregiseerd en gepland. Netjes op gang trekken om dan daar waar de vaste TV's met reporter staan op maximale snelheid te zitten om dan wat verder de snelheid weer te laten zakken. Minutieus voorbereid en perfect uitgevoerd.

- Maar om gevalideerd te worden, moeten ze dan niet binnen het uur omdraaien en nog eens dezelfde snelheid halen? Zoals in Bonneville? :D :+

In ieder geval: :champagne: ze hebben het verdiend.

Jan
04-04-2007, 22:25
En eigenlijk mogen ook wij best fier zijn, de transformatoren die deze TGV-lijn van de nodige stroom voorzien zijn immers van Vlaamse makelij ;)