PDA

View Full Version : Indoorkarten met een slok op?

Mark
05-04-2007, 21:14
Auto(sport) en alcohol is uiteraard ten strengste verboden en maatschappelijk niet geaccepteerd. Dat is maar goed ook, die twee gaan niet samen. Echter zodra de mensen een indoorkartcentrum binnen stappen dan vervagen de grenzen, met een biertje of 5 achter de kiezen denkt men nog te kunnen sturen.

Karten is vooral populair onder groepen die een vrijgezellenavondje of personeelsfeest hebben te vieren. De kartcentra springen hier op in door arrangementen aan te bieden die gericht zijn op deze klanten. Meerdere racebeurten worden gecombineerd met een diner en een aantal drankjes. Veel banen bieden zelfs arrangementen aan met onbeperkt drinken. In Eindhoven bijvoorbeeld tot vier uur na binnenkomst ('Alleen tapbier, fris, wijn en binnenlands gedestilleerd').

http://www.bndestem.nl/binnenland/article1281984.ece

Ze mogen gerust bier schenken in een indoorkartcentrum maar dan wel liefst na de heats. Op die manier roepen de kartbanen zelf de problemen over zich af.

De PvdA en SP noemen het drankgebruik 'schokkend' en willen dat minister Ab Klink van Volksgezondheid ingrijpt. "Het is bizar dat we mensen verbieden om na het drinken van alcohol zelfs maar te gaan fietsen, maar dat karten nog gewoon wél mag", zegt Lea Bouwmeester van de PvdA. Het CDA vindt de situatie eveneens onaanvaardbaar, maar wil kartbanen zelf de gelegenheid geven het alcoholbeleid aan te scherpen.

http://www.bndestem.nl/binnenland/article1281975.ece

Denk dat het probleem zich vooral voordoet bij de mensen die incidenteel eens in een kart stappen. Tijdens wedstrijden voor diverse clubs en organisatoren (o.a. De Paddock kartings) heb ik nooit zwaar alcohol-misbruik gezien.

Richard
06-04-2007, 08:31
Gaat zelfs de PvdA zich hiermee bezig houden? Leuke verspilling van m'n belastinggeld... Zowiezo laten ze je in verschillende kartcentra niet rijden als je een biertje of twee ophebt, daar word goed op gecontroleerd hoor.
Ik heb 'ns zo'n arrangement bij Coronel meegemaakt met steengrillen van tevoren, maar volgens mij serveerde men voor het karten alleen alcoholvrij bier en fris, na het karten was er wel alcohol.
Dit nam overigens niet weg dat mensen zich helemaal volpropte met eten en dan als een dweil over de baan gingen, als je goed wil karten moet je je niet volproppen natuurlijk :D

Bart.Vandecavey
06-04-2007, 08:36
Ik denk niet dat je hier een heksenjacht moet over beginnen... Een bierbowling lijkt me dan nog gevaarlijker...

Jo Smets
06-04-2007, 10:59
ik ken meerdere mensen die hier moet zetten: (niet ikzelf)

Ja, met 5 (of meer) bier (DUVEL/VEDET/...) achter de kiezen ben ik zelfs sneller

maar dat laat ik aan hen over ;)

mvg,
Jo Smets

Speesman
06-04-2007, 11:04
In principe kan je beter geen alcohol drinken voor het karten, maar vermoed dat 1 of 2 pintjes nog niet zoveel kwaad kunnen. Al zal je er zowiezo wel trager door worden. :)

Rohrl-fan
06-04-2007, 15:25
Net zoals met alles in het leven is het met alcohol "Overdaad schaadt!". Ik heb dus gekozen voor "Ja, maar met mate.". Ik heb er geen problemen mee als mensen tijdens een gezellig avondje uit op de karting tussendoor eens een pintje drinken, maar men moet natuurlijk ook niet iemand die straalbezopen is nog achter het stuur laten plaatsnemen. :eek: Dat lijkt me vrij duidelijk!

Uiteindelijk is een indoorkarting speciaal ontworpen (Ten minste, zo zou het toch moeten!) om in geval van een botsing de schok zoveel mogelijk op te vangen. De vergelijking tussen fietsen (of zelfs autorijden voor mijn part!) op de openbare weg en karten in een speciaal daarvoor ontworpen infrastructuur die in het artikel in de 1ste post van deze thread gemaakt wordt lijkt met dan ook behoorlijk "van de p*t gerukt" zoals men wel eens durft zeggen.

Dit is weer eens een voorbeeld van hoe men door middel van allerlei regeltjes probeert alles maar veiliger en veiliger te maken! Begrijp me niet verkeerd, veiligheid voor alles, maar tegenwoordig lijkt het meer en meer alsof ongevallen niet meer zouden mogen. :rolleyes: Een goed voorbeeld hiervan in de recente Belgische actualiteit is de (gelukkig goed afgelopen) rechtzaak van dat jonge koppeltje die hun kindje verloren waren in een ongeval. Kan je al vervolgd worden omdat je een kinderstoeltje verkeerd zou gemonteerd hebben! :mad:

Maar goed, excuses, dat laatste was alweer een beetje :Offtopic: . Sorry!

Neo-242
06-04-2007, 16:57
Ik drink weinig en het is al enorm lang geleden dat ik in een kart zat, maar al die regeltjes en opgelegde geboden en verboden beginnen me serieus de keel uit te hangen. Geen wonder dat je daarmee pure anarchie kweekt.:D

Dominique
07-04-2007, 10:02
Je mag dit niet dramatiseren, en zeker niet veralgemenen. In de kartcentra waar ik regelmatig kom krijg je zelfs geen alcoholische drank als ze weten dat je nog moet rijden, en ik heb gezien dat mensen het karten werd geweigerd net omdat ze alcoholische dranken hadden verbruikt (in 1 specifiek geval was dat slechts 2 biertjes). Er wordt zeker op gelet, maar het is en blijft een beslissing van de uitbater zelf.

Yannick R
07-04-2007, 11:23
Ik vind dat de "regels" momenteel goed genoeg zijn en zeker nog voor een lange tijd. Ik heb nog nooit iemand dronken in een kart zien stappen in al die jaren dat ik de kartings bezoek.

snelle
07-04-2007, 15:53
Zopas in Machelen toch een keertje meegemaakt dat een dronken kerel meereed.
De marshall had het wel opgemerkt. (Was nu niet moeilijk ook niet want die dronken kerel wou aan iedereen zijn ticket geven vooraleer hij door had dat er een marshall tussen stond)
De marshall vroeg wel of hij zat was, maar daar bleef het bij.

Tijdens de sessie zelf deed die kerel wel heel optimistische dingen en hem voorbijgaan was ook niet al simpel want hij ging alle kanten op behalve naar waar je het verwachte.

Dipp
08-04-2007, 18:13
Indien die gasten daaruit leren dat drinken en rijden niet samengaan heeft het nog een positief aspect.
Op een kartbaan kunnen ze hun resultaat "voor" en "na" met elkaar vergelijken.
Als ze op de openbare weg zijn worden de gemaakte fouten minder direct zichtbaar, tenzij het te laat is natuurlijk

Integra
12-04-2007, 19:53
Sport en alcohol gaan niet samen, punt.

guntha
22-04-2007, 21:08
Sport en alcohol gaan niet samen, punt.

Idem, maak niet uit wat je op hebt. Geen alcohol voor je een racewagen inkruipt.