PDA

View Full Version : VW New Beetle (1/24 Tamiya) - Cleaned!


Tom21
09-04-2007, 22:01
Hier een project waar ik al een tijdje (lees LANG!!!!) aan bezig ben. Het plamuren wou maar niet lukken. Of beter gezegd...Het gladkrijgen van de plamuur zonder gaatjes en putjes.
Zal een paar foto's posten van hoe hij er nu bijstaat.
Op foto 1 zie je het interieur zoals het nu is.
Foto 2 is hoe hij er nu bijstaat in de grondlak. Alle putjes en scheurtjes toch weggekregen.
Foto 3 toont de verlaging van de beetle aan.
En foto 4 en 5 laten zien hoe hij voorheen was, zonder al die plamuur. De beide bumpers zijn dichtgewerkt, logo op koffer en motorkap zijn dichtgewerk alsook de klinken van de deuren.

Tom

Flame
10-04-2007, 14:58
Plamuren en schuren kan inderdaad lang duren maar het resultaat komt toch goed:gas:

scoobyfreak
10-04-2007, 17:50
in het echt zou het geen waar zijn (heb ik al eens gezegd denk ik ergens anders) maar het is wel zeer mooi afgewerkt

Tom21
11-04-2007, 18:37
Updateje van de Beetle! Hij heeft nu reeds twee mist coats gehad en zijn eerste wet coat. Straks ga ik hem polijsten om alle stofjes eruit te krijgen. Daarna krijgt hij nog 1 of 2 (of meer indien nodig) laagjes.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/zwart_3e_laag.jpg
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/zwart_3e_laag2.jpg
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/zwart_3e_laag3.jpg

Even een dryfitje met de wielen...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/velgen.jpg
Ik vind de velgen al-bij-al toch goed staan...

Ook aan de onderkant is wat meer kleur aangebracht...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/motor.jpg
De motor geschilderd

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/uitlaat.jpg
De uitlaat, ook bijna klaar. Deze wordt vanavond afgewerkt.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/ophanging.jpg
De originele ophanging heb ik er voor de volledigheid ook onder gestoken. Deze heb ik verbogen aan beide kanten zodat hij toch op de as komt.

En dan nog een (vind ikzelf) leuk detail. Bij VW heb je meestal een plastic beschermingsplaat onder het blok. Bij deze Beetle is dit niet anders. En ik weet uit ondervinding (van mijn bora) als je zo laag rijdt, dat hij dan wel eens wat geschaafd kan worden. Dit heb ik nagebootst met deze grondplaat...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/bodemplaat.jpg

Op deze foto zie je het beter vind ik
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10102/bodemplaat2.jpg

Je ziet hier naderhand wel niets van terug, maar vond het toch een leuk detail. Ik weet dat het er is dus dat is voor mij genoeg.

Dit was het voor nu...

Tom

Dominique
11-04-2007, 19:10
Het is niet echt mijn ding, die gecleande, verlaagde, gepimpte, en half of helemaal ver@#&§te auto's, maar het gaat hem om de manier waarop je allerhande probeert, en dat ziet er zeker niet slecht uit.
Die laklaag ziet zonder polijsten al vrij goed glad, en dat kan alleen maar verbeteren na een beetje rubben.
Dit gaat een prachtig koetswerkje worden, denk ik.

Tom21
11-04-2007, 19:26
Het is niet echt mijn ding, die gecleande, verlaagde, gepimpte, en half of helemaal ver@#&§te auto's, maar het gaat hem om de manier waarop je allerhande probeert, en dat ziet er zeker niet slecht uit.
Die laklaag ziet zonder polijsten al vrij goed glad, en dat kan alleen maar verbeteren na een beetje rubben.
Dit gaat een prachtig koetswerkje worden, denk ik.

Dank u wel Dominique! Ik ben altijd al fan geweest van gecleanede wagens, heb het ook in 1:1 gedaan, maar in deze kleinere schaal is het toch net iets goedkoper ;) En de manier waarop je het doet is natuurlijk atijd fijn, zelf wat klooien met plamuur e.d. Alleen als het te lang duurt, is er niets meer aan :)

Tom

Dominique
11-04-2007, 20:00
... heb het ook in 1:1 gedaan, maar in deze kleinere schaal is het toch net iets goedkoper ;)
Dat geloof ik best :D

Nismo
11-04-2007, 20:52
Allé Tom, het ziet er naar uit dat we binnenkort eindelijk uwe gecleande Beetle mogen bewonderen.
Je spuitwerk ziet er goed uit. hopelijk vergeet je hem vrijdag niet mee te nemen zodat we hem eens van dichtbij mogen keuren.

Tom21
11-04-2007, 20:54
Denk niet dat hij vrijdag meegenomen wordt...Ik heb net het onderstel gebroken :( Moet dit op een of andere manier terug zien te herstellen. Hij stond niet 100% recht en wat te veel kracht gebruikt precies.
Waar haalt gij eigenlijk altijd die plastic buisjes met dat gat van 2mm in. Zo is het makkelijker om te verlagen denk ik...

Tom

Nismo
11-04-2007, 21:13
Denk niet dat hij vrijdag meegenomen wordt...Ik heb net het onderstel gebroken :( Moet dit op een of andere manier terug zien te herstellen. Hij stond niet 100% recht en wat te veel kracht gebruikt precies.
Waar haalt gij eigenlijk altijd die plastic buisjes met dat gat van 2mm in. Zo is het makkelijker om te verlagen denk ik...

Tom

Dat is nu jammer. Je kan misschien de gebroken delen van het onderstel eens tegen elkaar leggen en eventueel vastlijmen met secondenlijm, daarna je interieur erop plaatsen en dan de boel verstevigen met milliput op plaatsen waar je er toch niks van ziet als alles in elkaar staat.
Je kan eens foto's laten zien van de schade, dan kunnen we zien of het op die manier te herstellen valt.
Als je volgende keer een scheef ondestel wilt rechtplooien, houd het dan eerst even boven een kaars (of een beetje vewarmen met de fohn)zodat het plastick zich kan opwarmen en zodoende iets geplooid kan worden zonder te breken.

Die buisjes die ik gebruik heb ik bij Broux gekocht, in die bak waar al die profieltjes in zitten. Wie weet vindt je er nog iets in de uitverkoop. Anders bij Wouters in Bergeyck.

Tom21
12-04-2007, 15:36
Het chassis was niet krom hoor Johny, maar wel de gaatjes waar het asje voor de achterwielen doorkwamen. Deze niet geheel recht geboord. En het achterste stuk is al eens eraf geweest, door moeten zagen voor de verlaging. Ik maak het wel weer aan mekaar met waat styrene en wat milliput.

Tom

Flame
13-04-2007, 14:26
Ziet er knap uit al:worship:

Tom21
15-04-2007, 12:46
Ik heb dus de beetle gisteren licht gepolijst met 3600 en 4000. Daarna heb ik nog eens een wet-coat gespoten en daar is dit het resultaat van.
Deze laag ga ik nog een keer opnieuw polijsten en nog een wet-coat erover. Daarna goed uitharden en dan kan de vernis erover.

Zo gaat de Beetle dan toch nog afgeraken!

Hier zijn de foto's.

Tom21
15-04-2007, 17:25
Even een klein vraagje...Kan ik met tamiya compound kleine stofdeeltjes in de lak (zwart) weggepolijst krijgen? En kan er hierna gewoon vernis over gespoten worden of dient de auto dan eerst weer gepoets of iets dergelijks te worden.
Dat ik de overtollige compound moet weghalen weet ik, maar voor de rest nog iets alvorens ik de blanke lak spuit?
En breng je compound best in circelvormige of rechte bewegingen aan?

Alvast bedankt!

Tom

Guido
15-04-2007, 20:39
Even een klein vraagje...Kan ik met tamiya compound kleine stofdeeltjes in de lak (zwart) weggepolijst krijgen? En kan er hierna gewoon vernis over gespoten worden of dient de auto dan eerst weer gepoets of iets dergelijks te worden.
Dat ik de overtollige compound moet weghalen weet ik, maar voor de rest nog iets alvorens ik de blanke lak spuit?
En breng je compound best in circelvormige of rechte bewegingen aan?

Alvast bedankt!

Tom

Als het kleine stofjes zijn en je hebt hebt heel fijn schuurpapier (2000 of fijner), dan kan je die er ook uitschuren, liefst met water omdat dat nog fijner schuurt. Wel zorgen dat je niet door de lak heengaat. Daarna kan je er in principe gewoon overheen vernissen.
2de optie is dat je het probeert met compound, want in principe dezelfde behandeling, maar het zou wat langer kunnen duren. Ook hier oppassen dat je niet door de lak heengaat.
Ik schuur meestal met een 3200 totdat de stofjes of oneffenheden eruit zijn. Dan gewoon vernis erover.

Nismo
15-04-2007, 21:24
Persoonlijk schuur ik kleine stofjes eruit met 3200-3600. En daarna kan je dan vernis eroverheen spuiten want je body moet niet blinken, daar zorgt de vernis wel voor.;)

Tom21
15-04-2007, 22:37
Yep dat schuurpapier heb ik wel. Tot 12000 heb ik dus dat zal wel fijn genoeg zijn zeker? Maar dat schuren wou ik juist niet doen, omdat ik al 3 x geschuurd heb...
Ik kan dus gewoon met die 3200 of 4000 nat schuren op de plekjes waar stof zit en dan vernis erover spuiten. Of schuur ik dan best de gehele auto nog eens opnieuw...?

Tom

Nismo
15-04-2007, 23:15
Je kan de hele wagen schuren, maar alleen de plaatsen waar er zich stofjes bevinden is genoeg.;)

Tom21
16-04-2007, 20:00
Ik heb de beetle gepoijst tem korrel 12000. En nu dus een vraagje (of eerder jullie mening) Ik heb de producten er nog niet opgedaan (diegene om de krasjes te verweideren en de hoge glans te krijgen en hij ziet er dus nu zo uit als op de twee laatste foto's. (die komen dadelijk) Mijn vraag dus nu...zou ik er nog vernis over moeten spuiten? Ik vind hem zo al mooi blinken en weet niet of vernis het gaat verbeteren. En daar er geen decals opkomen, kan de vernis ook niet dienen om de decals te beschermen. Ook alle stofjes zijn er nu uit, dus het spuiten van vernis kan weer terug voor stofjes zorgen.

En kan ik, nadat het glansproduct erop gesmeerd is, nog BMF aanbrengen of gaat die niet meer kleven?

Alvast bedankt.

Eerste drie foto's zijn dus van voor het polijsten. De laatste twee van na het polijsten.

Tom21
16-04-2007, 20:22
Sorry voor weer een post maar ben hem nog even gaan dryfitten om te zien of de verlaging (die ondertussen OK is) ook wel echt OK was en hij niet meer scheef stond.
Judge for yourself!

Tom

Nismo
16-04-2007, 22:07
De verlaging ziet er ok uit, maar ik stel me toch vragen bij de stand van het stuurwiel. Dat staat volgens mij veel te hoog.

Tom21
16-04-2007, 22:34
De verlaging ziet er ok uit, maar ik stel me toch vragen bij de stand van het stuurwiel. Dat staat volgens mij veel te hoog.

Dat komt misschien omdat het een DRYfit is :)

Tom

Tom21
17-04-2007, 18:45
Ik heb het dak eens bewerkt met de producten. De fine scratch remover MAAKTE gewoon krassen :no: :frusty: Net als je een 1:1 auto wast (vooral zwart) dan krijg je er ook van die krasjes in. Dus heb ik toch maar besloten om er en vernislaagje over te spuiten. Het eerste laagje is zonet gespoten, er volgen er nog 2 of 3. Hopelijk blijven stofjes eruit en kan ik hem gewoon zo laten, zonder te polijsten. Anders krijg ik weer van die krassen.
Heeft iemand hier nog last van? Of pak ik het verkeerd aan...? :o

Tom

Tom21
18-04-2007, 17:48
Na de twee vernislagen ziet de beetle er nu zo uit.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5727&stc=1&d=1176914635
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5728&stc=1&d=1176914635

Ook het interieur is afgewerkt. Heb nog wat VW logo's aangebracht op de stoelen, dit kan je zien op de laatste 3 foto's.

Ook de raamrubbers zijn gespoten dus de VW is bijna klaar om in elkaar gelijmd te worden.

Tom

Flame
18-04-2007, 18:57
Ziet er heeeeel mooi uit:frusty:

Tom21
22-04-2007, 16:27
Eindelijk is het dan zo ver...De beetle is (zo goed als) klaar. Ik moet enkel nog het BMF biesje aanbrengen, maar ben nog aan het twijfelen of ik het wel zou doen...
Eerst nog een paar foto's van de vorige post, ditmaal wat duidelijker. Dit zijn de eerste drie foto's onderaan. De laatste 2 zijn het 'afgewerkte model'
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5764&stc=1&d=1177255516
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5765&stc=1&d=1177255516

Ik zal in de volgende reply de rest van de foto's posten.

Tom21
22-04-2007, 16:29
dan nu de rest van de foto's...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5766&stc=1&d=1177255629

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5767&stc=1&d=1177255629

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5768&stc=1&d=1177255629

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5770&stc=1&d=1177255629

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=5769&stc=1&d=1177255629

Tom

gofastfreddy
22-04-2007, 19:41
mooie cleaned beatle :worship:

Dominique
22-04-2007, 22:07
Laat die bies maar voor wat ze is. Ik vind hem perfect zo. Het is een cleaned versie, dus iemand die ver genoeg gaat om een auto zo te cleanen zal die bagetten er ook wel afgesmeten hebben, denk ik zo.

Guido
22-04-2007, 23:08
Een Beetle is en blijft een lelijke auto, gecleaned of niet. Waarmee ik wil zeggen dat het onderwerp niet mijn ding is. ;) Maar... dat neemt niet weg dat je een mooi model neergezet hebt. Zeker het "cleanen" van de onderdelen lijkt me zeer goed gelukt te zijn!

Ik heb 2 suggesties. De zijruit vooraan past precies niet zo goed. Ik heb de indruk dat er een naadje aan de portieren nog zichtbaar is. Klopt dit, of is het de foto? Verder denk ik dat, ondanks het vernissen, een polierbeurt de lak een perfecte diepte had gegeven. Nu blinkt is wel, maar een spiegel is het nog niet. Toch een geslaagd project.

Tom21
23-04-2007, 17:20
De ruit is zo Huudo, dat is de foto denk ik. En over het polijsten ben ik het met je eens...Misschien ga ik dit alsnog doen...
Maar de scratch remover wat ik had, maakte gewoon krassen dus was bang om het resultaat helemaal naar de botten te helpen.

Tom

Guido
23-04-2007, 17:48
De ruit is zo Huudo, dat is de foto denk ik. En over het polijsten ben ik het met je eens...Misschien ga ik dit alsnog doen...
Maar de scratch remover wat ik had, maakte gewoon krassen dus was bang om het resultaat helemaal naar de botten te helpen.

Tom

Scratch remover? Bedoel je daarmee de compound van Tamiya of een product voor de echte auto? In het laatste geval moet je inderdaad voorzichtig zijn, want ik heb er ook al enkele nare ervaringen mee gehad. Lees, door de lak heen gepolierd en volledig terug opnieuw kunnen beginnen. Met de compound van Tamiya zou het quasi perfect moeten lukken.

Tom21
23-04-2007, 18:00
Neen geen compound en geen voor autolak. Zat bij een polijstsetje van Novus. Daar zit een Fine en Big scratch remover bij, voor na het polijsten met het schuurpapier. Dit zou fijne krasjes moeten verwijderen, maar hij maakte gewoon hele grote krassen in mijn lak, net zoals je je auto wast. Van die waskrassen (if you know what I mean)

Dus jij polijst gewoon met compound en dan wax erover?

Tom

Guido
23-04-2007, 18:21
Neen geen compound en geen voor autolak. Zat bij een polijstsetje van Novus. Daar zit een Fine en Big scratch remover bij, voor na het polijsten met het schuurpapier. Dit zou fijne krasjes moeten verwijderen, maar hij maakte gewoon hele grote krassen in mijn lak, net zoals je je auto wast. Van die waskrassen (if you know what I mean)

Dus jij polijst gewoon met compound en dan wax erover?

Tom

I know what you mean. ;) Ik polijst gewoon met Tamiya compound en dan Tamiya wax erover.

Tom21
23-04-2007, 18:41
I know what you mean. ;) Ik polijst gewoon met Tamiya compound en dan Tamiya wax erover.

Dat ga ik dan ook eens proberen bij de beetle. Dan resten mij er nog drie dingen...Smeer je compound op in circelvormige of rechte bewegingen en hoe krijg je die witte 'waas/schijn' wat compound achterlaat in je panellines weg?
Het derde wat mij rest is u bedanken voor uw vakkundige uitleg :)

Tom

Nismo
23-04-2007, 20:28
Ondanks alle problemen die je ondervond met plamuren, is dit toch een mooi eindresultaat. :applaus:

Showen op Moveleo; zou ik zo zeggen, dan kan ik hem eens van dichtbij bewonderen.

Guido
24-04-2007, 12:25
Dat ga ik dan ook eens proberen bij de beetle. Dan resten mij er nog drie dingen...Smeer je compound op in circelvormige of rechte bewegingen en hoe krijg je die witte 'waas/schijn' wat compound achterlaat in je panellines weg?
Het derde wat mij rest is u bedanken voor uw vakkundige uitleg :)

Tom

"Heit 'er iemand een vod" :D :D

1. Compound breng je aan met een zachte katoenen doek (zakdoek, oud onderhemdje enz.). Neem wat compound op je vodje en breng het langzaam aan dmv cirkelvormige bewegingen. Herneem je vodje zeer regelmatig, want wat je in feite doet is minuscuul kleine laagjes van je ver weg nemen. Deze verf blijft in je vodje natuurlijk zitten en als je te lang met hetzelfde stukje van je vod blijft aanbrengen, ga je krassen maken omdat je eigenlijk op de moment ook verf aan het inwrijven bent. Als je je auto 2x helemaal behandeld hebt, doe je het nog maar een 3de keer (3de keer goeie keer), maar er wel voor zorgen dat je niet door de lak uitgaat natuurlijk. Voor de moelijk bereikbare plaatsen kan je een wattenstokje nemen ipv je vodje.

2. Uiteraard blijven en resten achter in paneellijnen. Deze kan je best verwijderen door gebruik te maken van een tandenstoker, een oude tandenborstel en als het er echt niet uitgaat, kan je met een nat penseel evt. wat water aanbrengen daar waar nog restanten zitten. Deze lossen normaal gezien wat op en dan kan je ze met je vodje weer opnemen.

Alle compound stof dat nu nog op de body zit, kan je met madam hare "blush" borstel afborstelen. Je weet wel die dikke borstel waar ze hun gezicht wat mee poederen - allez, dat denk ik toch, ik heb die thuis in ieder geval gepikt. :D

3. Nu kan je de body nog een waxbeurt geven. Opnieuw met een zachtedoek aanbrengen en niet te veel in eens gebruiken. Nadat je de body 1x gedaan hebt, doe je hem nog maar een keertje extra. Dan ben je zeker. Met wax kan je niks misdoen.

OPGELET!
Compound is niet in staat om "appelsien" te doen verdwijnen. Als je je lak "appelsien" hebt gespoten, dien je die eerst terug te schuren met een super fijn schuurpapier. Daarna pas, kan je beginnen met de compound.

Suczeven!

Tom21
24-04-2007, 16:11
Inderdaad, voor die 'appelsien' heb ik wel wat fijn schuurpapier liggen. Gij gebruikt dus compound na de decals en na de blanke lak ook nog eens? Dan verbruikt ge nogal wat compound ;)

Tom

Guido
24-04-2007, 16:41
Inderdaad, voor die 'appelsien' heb ik wel wat fijn schuurpapier liggen. Gij gebruikt dus compound na de decals en na de blanke lak ook nog eens? Dan verbruikt ge nogal wat compound ;)

Tom

...en soms ook nog eens voor de decals, maar al bij al valt het verbruik van de compound wel mee. :) Het verschil wordt ergens gemaakt he. ;)