View Full Version : World Series by Renault - Zolder
JPMontoya
18-04-2007, 17:38
Persberichten van Renault in het Nederlands. Ik post ze hier omdat ze normaal enkel in de perszaal verdeeld worden....
Opnieuw aan de slag - Eurocup Formule Renault 2.0
Voor de 38 piloten van de Eurocup Formule Renault 2.0 is het tijd om terug aan het werk te gaan. In vergelijking met vorig jaar telt het deelnemersveld veel jonge en nieuwe gezichten die klaar zijn om hun tanden te zetten in de discipline. De meer ‘ervaren’ rijders, Nelson Panciatici (SG Formula), Brendon Hartley, Jaime Alguersuari (Epsilon Red Bull), Martin Plowman en Henki Waldschmidt (Prema Power Team) zullen hun start niet mogen missen als ze willen vermijden beschaamd te worden door de nieuwelingen.
Als gevolg van het feit dat de carrières in karting en de eenzitters steeds korter worden beschikt het leeuwendeel van de jonge piloten in de Eurocup Formule Renault 2.0 nog niet over hun rijbewijs. Hun stuurmanskunsten zijn er daarom niet minder op. Met inhaalbewegingen van twee, drie tot zelfs vier wagens naast elkaar zijn de races in de Eurocup bij de meest spannende die men kan vinden.
Voor de editie 2007 zijn er een dozijn piloten die de hoop mogen koesteren om Filipe Albuquerque op te volgen. De kampioen van vorig jaar is dit seizoen actief in de World Series Formula Renault 3.5 bij Epsilon Euskadi.
Tussen de piloten die dit jaar al iets bewezen hebben vinden we met stip Henki Waldschmidt. De Nederlander, die al zeer goede chrono’s liet optekenen in de winter, komt met een pole-positie en twee overwinningen tijdens de openingsmeeting voor het Italiaanse kampioenschap in Vallelunga op zak naar Zolder. Eveneens interessant om volgen zijn de prestaties van de Brit Martin Plowman (Prema Power team) en Mihai Marinescu (District Racing), die laatste lijkt na goede prestaties in Vallelunga klaar om te zegevieren.
Met zes wagens in het veld heeft de indrukwekkende formatie van Epsilon Euskadi zonder twijfel nog niet zijn volledige potentieel getoond. In Vallelunga, was de Nieuw-Zeelander Brendon Hartley de meerdere van zijn teamgenoot Jaime Alguersuari. De twee maken zeker kans op de overwinning in Zolder.
De deelnemers aan het Franse kampioenschap, van hun kant, hebben hun debuut gemaakt in Nogaro. Nelson Panciatici (SG Formula), aangekondigd als een van de favorieten, toonde zich minder performant dan zijn teamgenoten Alexandre Marsoin en Charles Pic. ‘Pancia’ zal er dus zeker op gebrand zijn zich te laten gelden in Zolder.
Motopark Oscherleben, de uittredende kampioen, stelt zijn hoop in Oliver Oakes, vorig jaar al actief in de Eurocup, en Frank Kechele die na een sabbatjaar terugkeert naar de racerij.
Onder de gekende gezichten moet men zeker Roberto Merhi (Jenzer Motorsport), Daniele Zampieri (Cram Compétition) en Felipe Lapenna (BVM Minardi Team) in het oog houden. Carlin Motorsport schreef op het laatste ogenblik twee wagens in voor de Libanezen Joe Ghanem en Alex Khateeb.
Hoewel er geen Belgische piloten te vinden zullen zijn op de grid, is het team Boutsen Energy Racing wel vertegenwoordigd met twee wagens. De Zwitser Jonathan Hirschi en de Monegask Stéphane Richelmi zijn de piloten van dienst.
Twee piloten kregen een uitnodiging voor de openingsmanche van het kampioenschap: Tristan Vautier en Gary Hirsch. Twee ‘rookies’ die aantreden bij Graff Racing, Onoverwinnelijk vorig jaar in Zolder met Laurent Groppi !
En de entry list
1
SG FORMULA (FRA) Nelson PANCIATICI (FRA)
2
SG FORMULA (FRA) Charles PIC (FRA)
3
SG DRIVERS PROJECT (FRA) Jon LANCASTER (GBR)
4
SG DRIVERS PROJECT (FRA) Alexandre MARSOIN (FRA)
5
MOTOPARK ACADEMY (GER) Oliver OAKES (GBR)
6
MOTOPARK ACADEMY (GER) Frank KECHELE (GER)
7
MOTORSPORT ARENA (GER) Fabio ONIDI (ITA)
8
MOTORSPORT ARENA (GER) Tobias HEGEWALD (GER)
9
JENZER MOTORSPORT (SUI) Oliver TURVEY (GBR)
10
JENZER MOTORSPORT (SUI) Roberto MERHI (ESP)
11
JENZER MOTORSPORT (SUI) Fabio LEIMER (SUI°
12
EPSILON EUSKADI (ESP) Miquel JULIÀ (ESP)
14
EPSILON EUSKADI (ESP) Pablo MONTILLA (ESP)
15
EPSILON EUSKADI (ESP) Stefano COLETTI (MON)
16
EPSILON RED BULL TEAM (ESP) Mika MÄKI (FIN)
18
EPSILON RED BULL TEAM (ESP) Brendon HARTLEY (NZL)
19
EPSILON RED BULL TEAM (ESP) Jaime ALGUERSUARI (ESP)
20
CRAM COMPETITION (ITA) Ignacio CHAR (ARG)
21
CRAM COMPETITION (ITA) Daniele ZAMPIERI (ITA)
22
CRAM COMPETITION (ITA) Giovanni NAVA (ITA)
23
PREMA POWERTEAM (ITA) Andrea CALDARELLI (ITA)
24
PREMA POWERTEAM (ITA) Martin PLOWMAN (GBR)
25
PREMA POWERTEAM (ITA) Henki WALDSCHMIDT (NED)
26
BVM MINARDI TEAM (ITA) Felipe LAPENNA (BRA)
27
BVM MINARDI TEAM (ITA) Markus NYEMELA (FIN)
28
DISTRICT RACING (ROM) Aleix ALCARAZ (ESP)
29
DISTRICT RACING (ROM) Mihai MARINESCU (ROM)
30
OMICRON RACING (ESP) TBA
31
OMICRON RACING (ESP) TBA
32
OMICRON RACING (ESP) TBA
33
BOUTSEN ENERGY RACING (BEL) Stéphane RICHELMI (MON)
34
BOUTSEN ENERGY RACING (BEL) Jonathan HIRSCHI (SUI)
35
SL FORMULA (GER) Anton NEBILTSKIY (RUS)
36
SL FORMULA (GER) Pedro NUNES (BRA)
37
CARLIN MOTORSPORT (GBR) Joe GHANEM (LIB)
38
CARLIN MOTORSPORT (GBR) Alex KHATEEB (LIB)
39
GRAFF RACING (FRA) Tristan VAUTIER (FRA)
40
GRAFF RACING (FRA) Gary HIRSCH (SUI)
XX CRAM COMPETITION JEROME D'Ambrosio (BEL)
JPMontoya
18-04-2007, 17:41
Mégane Trophy
De Belgen op vinkenslag - Eurocup Mégane Trophy
Tegenover een indrukwekkend contingent Franse piloten zijn de Belgen vastbesloten zich niet te laten intimideren. Twee aan twee gekoppeld zijn François Duval en Bas Leinders, Vincent Vosse en Grégory Franchi, Renaud Kuppens en Geoffroy Horion, Maxime Martin en Maxime Soulet vastbesloten de Brabançonne te laten weerklinken op het podium !
De Mégane Trophy, publiekslieveling door het spektakel op de piste, legt zich vanaf dit jaar toe op uithoudingsraces. Elke meeting van de Eurocup 2007 omvat twee wedstrijden van 40 minuten met één of twee piloten per wagen. Op dit ogenblik bestaat het startveld hoofdzakelijk uit piloten die alleen aantreden. In Zolder treden vier wagens aan met een rijdersduo, allen van hen Belgen.
Op uitnodiging van Renault-Sport delen Francois Duval en Bas Leinders het stuur van de Mégane n°99. De winnaar van de Rally van Australië in 2005 vormt een team met de voormalige testpiloot van Minardi F1. Een duo dat op z’n minst de nodige aandacht zal trekken van pers en publiek. Hoewel dit slechts een eenmalig optreden voor de “fun” is zullen ze de zaken niet al te licht mogen opnemen want de concurrentie wacht !
Vincent Vosse en Grégory Franchi zullen met Equipe Verschuur, het team van uittredend kampioen Jaap Van Lagen, samen het volledige kampioenschap betwisten en treden naar voor als mogelijke kanshebbers voor de overwinning.
Boutsen Energy Racing zet ook twee Belgische duo’s in. De ervaring van Renaud Kuppens en Geoffroy Horion wordt afgewisseld met het jeugdige talent van Maxime Martin en Maxime Soulet. Dit laatste duo treedt tevens aan in de Junior Categorie.
Tegenover de indrukwekkende armada van locale piloten zijn de Fransen ook goed vertegenwoordigd. Uittredend junior kampioen, Matthieu Lahaye, zal dit jaar voor de algemene titel gaan, opnieuw bij Tech 1 Racing. Dit team zet nog drie wagens in. Naast een wagen voor Dimitri Enjalbert, Junior kampioen in de Franse Clio Cup 2006, zijn er ook nog wagens voor de Portugees Pedro Petiz en Sébastien Dhouailly. Deze vier piloten treden allen aan in de Junior categorie.
Ludovic Badey (TDS), die in 2006 na een uitstekend seizoensbegin door een quad-ongeval vroegtijdig een einde moest maken aan zijn seizoen, keert terug met de intentie om zijn werk af te maken en de titel te grijpen. TDS is dit jaar in de breedte versterkt en zet eveneens een wagen in voor junior Matthieu Cheruy en gentlemen-driver Jean-Philippe Madonia.
Team Lompech Sport zal dit jaar zijn ambities moeten verhogen met de komst van Fabrice Walfisch. De 2de wagen van Lompech is voor Jean-Charles Miginiac. Racing For Belgium, kampioen twee jaar geleden met Jan Heylen, heeft twee juniors aangetrokken komende van de Formule Renault 2.0: Carlo van Dam, 4de in de Eurocup 2006, en Mickaël Rossi.
Het Nederlandse Equipe Verschuur is eveneens vastberaden te schitteren in Zolder. Mike Verschuur, winnaar van de Duitse Clio Cup in 2006 en zoon van Frans, schakelt net als Enjalbert een versnelling hoger. Bernhard Ten Brinke en debutant Wim Beelen zijn de andere piloten. Daarnaast zijn ook nog tal van andere landen vertegenwoordigd in de Eurocup 2007. Italië met Giuseppe Ciro en Diego Romanini (Oregon Team), Zwitserland met Ralph Meichtry (Race Performance), Oostenrijk met Andreas Mayerl (Sesterheim Racing) en Spanje met Rafael Unzurrunzaga (Blue Jumeirah Team).
En de entry-list ook
1
Tech 1 Racing (FRA) Matthieu LAHAYE (FRA) JUNIOR
5
Equipe Verschuur (NED) Mike VERSCHUUR (NED) JUNIOR
6
Equipe Verschuur (NED) Wim BEELEN (NED)
7
Equipe Verschuur (NED) Bernhard TEN BRINKE (NED)
8
Race Performance (SUI) Ralph MEICHTRY (SUI)
9
TDS (FRA) Jean - Philippe MADONIA (FRA)
10
Boutsen Energy Racing (BEL) Renaud KUPPENS (BEL) / Horion GEOFFROY (BEL)
11
Boutsen Energy Racing (BEL) Maxime SOULET (BEL) / Maxime MARTIN (BEL) JUNIOR
12
Sesterheim Racing (DEU) Andreas MAYERL (AUT)
14
Oregon Team (ITA) Giuseppe CIRO' (ITA)
15
Oregon Team (ITA) Diego ROMANINI (ITA)
16
Team Lompech Sport (FRA) Jean - Charles MIGINIAC (FRA)
17
Team Lompech Sport (FRA) Fabrice WALFISCH (FRA)
18
Blue Jumeirah Team (ESP) Rafael UNZURRUNZAGA (ESP)
20
TDS (FRA) Ludovic BADEY (FRA)
21
TDS (FRA) Matthieu CHERUY (FRA) JUNIOR
22
Racing For Belgium (BEL) Mickaël ROSSI (FRA) JUNIOR
23
Racing For Belgium (BEL) Carlo VAN DAM (NED) JUNIOR
31
Tech 1 Racing (FRA) Dimitri ENJALBERT (FRA) JUNIOR
32
Tech 1 Racing (FRA) Pedro PETIZ (POR) JUNIOR
33
Tech 1 Racing (FRA) Sébastien DHOUAILLY (FRA) JUNIOR
72
Equipe Verschuur (NED) Vincent VOSSE (BEL) / Greg FRANCHI (BEL)
99
Renault Sport Presse (FRA) Francois DUVAL (BEL) / Bas LEINDERS (BEL)
"Renault Sport Presse"? is dat een soort gast-rijders team, dan?
JPMontoya
18-04-2007, 19:28
"Renault Sport Presse"? is dat een soort gast-rijders team, dan?
Inderdaad.
JPMontoya
19-04-2007, 08:08
Live Timing vanuit Zolder
http://130.117.162.111/
Nu de collectieve testen van de Eurocup Formule Renault 2.0 (tot 17u)
wat is het programma op zaterdag en zondag?
Thomaske
19-04-2007, 10:05
Het programma is te vinden op www.circuit-zolder.be.
De PDF file kan je steeds afdrukken.
Mvg...
Nicki_Mks
19-04-2007, 12:54
Live Timing vanuit Zolder
http://130.117.162.111/
Nu de collectieve testen van de Eurocup Formule Renault 2.0 (tot 17u)
Tiens, rijden ze in Barcelona? ;)
Mr.Dallara
19-04-2007, 19:07
wat is het programma op zaterdag en zondag?
Het programma incl. alle andere info kan je vinden op: http://www.worldseriesbyrenault.com/zolder/be/
(een rechtstreekse link naar een printbare timing: http://www.autosport.be/news/9049.awm )
Voor de geïnteresseerde van het concert op zaterdag avond in de paddock in Zolder, hieronder een lijstje van wat er op het podium zal staan:
- Kaye Style
- Kate Ryan
- Plastic Bertrand
- Philippe Lafontaine
- Hadis
Tiens, rijden ze in Barcelona? ;)
Goed gezien! Het plan van Barcelona staat inderdaad nog op live tracking, maar alles liep wel degelijk live vanuit Zolder...
Ik heb daarstrak ff gevolgd, en heb D’Ambrosio zeer knap 2e zien staan! :)
JPMontoya
19-04-2007, 19:27
Kleine correctie aan de timing:
De Formule Renault 2.0 krijgt morgen (vrijdag) van 14.05 tot 14.35 nog een half uurtje track-tim.
JPMontoya
19-04-2007, 20:34
Oefengalop voor de FR 2.0l
Vautier en D’Ambrosio nodigen uit ! - Eurocup Formule Renault 2.0 Vrije trainingen
Tristan Vautier, enkel ingeschreven voor deze manche van de Eurocup, heeft optimaal geprofiteerd van de ervaring van Graff Racing om de beste tijd neer te zetten tijdens de collectieve testritten. De jonge Fransman ging Jérôme d’Ambrosio (Cram Compétition) vooraf. De belg keert voor een eenmalig optreden terug naar het kampioenschap.
Vanaf nu begint het serieuze werk ! Na testsessies in Barcelona, Le Mans en op de Nurburgring maken de deelnemers aan de Eurocup Formule Renault 2.0 zich op om te beginnen aan de eerste meeting van het seizoen. De 38 piloten kregen zes uur de tijd om rondjes te draaien op Zolder vandaag.
Deze morgen was het Tristan Vautier die het heft in handen nam door de beste tijd neer te zetten in 1’30’’764. In de namiddag deed de Vice-kampioen van de Franse Formule Campus 2006 dit nog eens over en verbeterde hij zijn eigen besttijd door een rondje van 1’29’’348 neer te zetten.
Geenszins onder de indruk van zijn prestatie rekent Vautier erop om zijn vorm vast te houden voor de rest van het week-end. « Deze morgen heb ik veel gereden om me aan te passen aan het circuit, wat ik erg apprecieer ! We hebben geen nieuwe banden gestoken omdat we ze wilde houden voor de namiddag. Eenmaal ik het vertrouwen had is alles goed verlopen op de nieuwe banden. Alhoewel de wagen zeer goed was hebben we toch nog hard gewerkt om de afstelling te verfijnen. Ik ben blij de dag helemaal bovenaan te kunnen afsluiten maar ik ben niet verrast, Ik ben er om het zo goed mogelijk te doen ! We zullen moeten bevestigen tijdens de kwalificaties met twee snelle ronden temidden van het verkeer.»
De tweede sterke man van de dag was Jérôme d’Ambrosio. De Belg, die 2de en 3de was in 2005, keert voor een eenmalig optreden terug naar de Eurocup. «Ik ga het Formule Masters kampioenschap rijden met Cram Compétition. Omdat ik niet meer in een eenzitter gereden heb sinds de wintertesten van de World Series in November dachten we dat het goed zou zijn voor mij om er terug aan te wennen vooral omdat de twee klassen dicht tegen elkaar aanleunen. Met de nieuwe aërodynamica-kit is de Formule Renault 2.0 nog efficiënter in de snellere bochten. Ik hoop op het podium te eindigen dit week-end en waarom niet op het hoogste trapje. Vervolgens zou ik graag terugkeren naar de World Series, al was het maar occasioneel. Die klasse blijft mijn doel. »
Met een derde tijd zette Robert Merhi (Jenzer Motorsport) zijn beste prestatie neer sinds het begin van de collectieve testen voor de Eurocup. De jonge Spanjaard, die vorig jaar actief was in de karting, maakte voor het eerst kennis met de Formula Renault 2.0 tijdens de Winter Series in Vallelunga. Over zijn eerste rondjes in Zolder was de beschermeling van Felix Porteiro tevreden: « Het is een goede start. Alles is goed verlopen deze morgen en ik ben doorgegaan deze namiddag op oude banden. We hebben net als de andere rijders tijdens het laatste uur nieuwe banden gestoken. Ik heb geen perfect rondje kunnen doen maar het resultaat is toch goed. »
De top 5 werd vervolledigd door Fabio Leimer (Jenzer Motorsport), en Charles Pic (SG Formula). SG Formula voerde, als gevolg van een beperkte kennis van het circuit, het testwerk op zijn 4 wagens op. Hun echte potentieel zou morgen pas duidelijk moeten worden tijdens de vrije trainingen. Ontgoochelend vandaag was Henki Waldschmidt, (Prema Power Team) die na een schuiver af te rekenen kreeg met motorpech. Een van de sterke mannen in de winter zal dus tot morgen moeten wachten om zich te bewijzen.
schumivill
21-04-2007, 12:13
Kan er mij soms iemand die vandaag is geweest zeggen wie er handtekeningen komt uitdelen??
d'Ambrosio mag niet deelnemen, omdat hij vorig jaar punten heeft gescoord in de Italiaanse F3000
eea op www.pitstop.tv
JPMontoya
21-04-2007, 17:49
.....
Petiz heer en meester ! - Eurocup Mégane Trophy Race 1
Pedro Petiz en Dimitri Enjalbert hebben Tech 1 racing de eerste «dubbel « van het seizoen geschonken tijdens de openingswedstrijd van de Eurocup Mégane Trophy 2007. Bernard Ten Brinke bevestigde zijn uitstekende vorm door voor de eerste maal op het podium te eindigen. Een harde crash van Gregory Franchi maakte een vroegtijdig einde aan de spannende mini-Endurance wedstrijd.
Voor de eerste race van het seizoen nam Tech 1 de volledige eerste rij in beslag. Vincent Vosse nam de start in de n°72, Renaud Kuppens vertrok met de n° 10 vanop de 5de plek. Maxime Soulet startte 13e op de n°11 en Bas Leinders 14de op de n°99.
Petiz slaagde erin zijn eerste plek te behouden in de start. De jarige Renaud Kuppens ging voorbij aan Verschuur en viel even later Vincent Vosse aan voor de derde plek.
Mike verschuur was de grote verliezer van het begin van de wedstrijd. Verschuur, die terugviel naar plek 9, kwam in de 2de ronde in aanraking met Matthieu Cheruy en schoof hard van de baan. De safety car kwam in de baan om de wagen van Verschuur te evacueren. Op dat ogenblik leidde Petiz voor Enjalbert, Vosse, Kuppens, Rossi, Lahaye, Ten Brinke, Dhouailly, Verschuur en Cheruy.
In de 5de ronde werd het veld opnieuw losgelaten. Onmiddellijk nam de tandem Petiz/Enjalbert afstand van Vosse, Kuppens en Rossi die op hun beurt in een spannende strijd verwikkeld waren. Rossi nam de derde plek over van Kuppens. Achter de Italiaan groepeerde Kuppens, Lahaye, Ten Brinke, Dhouailly en Vosse zich. Lahaye zette zijn remonte verder door de 4de plek over te nemen van Kuppens halfweg de wedstrijd.
Bij de leiders waren het Sébastien Dhouailly en Bernhard Ten Brinke die als eerste de pit-lane opzochten voor de verplichte stop. Petiz en Enjalbert wachtte een ronde langer om binnen te komen. Met een stop van 26, 1” wist de Portugees terug de baan op te komen voor Enjalbert. De 2 wagens kwamen deur aan deur terug het circuit op maar Pedro wist de leiding vast te houden.
Maxime Soulet, die door het spel van de pitstops was opgeklommen naar de leiding, kwam binnen met nog 12 minuten op de klok. Ralph Meichtry nam daarop de leiding voor Petiz, Enjalbert en Ten Brinke, die laatste deed een schitterende zaak tijdens met de pitstops. Giuseppe Ciro, Carlo van Dam en François Duval leverde een mooie strijd voor de 14de plek.
Op 7 minuten van het einde ging Gregory Franchi hard van de baan. De baan was volledig bezaaid met brokstukken. De wedstrijd werd gestopt en de uitslag werd gebaseerd op de passage na 17 ronden. Ondanks de crash nemen Franchi en Vosse toch de punten voor de 5de plek, achter Cheruy die vierde eindigde. Ludovic Badey (TDS) en Fabrice Walfisch (Team Lompech) eindigden na een anonieme race op de plaatsen 6 en 7.
Pedro Petiz : « Wat kan ik nog meer wensen dan de pole-positie, de overwinning en de snelste wedstrijdronde. De wagen was zeer snel en ik denk dat we er een mooi seizoen van kunnen maken. »
Dimitri Enjalbert : « Ik ben blij dat ik op het podium kan eindigen voor mijn eerste wedstrijd in de Mégane Trophy. De wedstrijd was vrij makkelijk. Na de pitstops kwam ik zeer dicht bij Pedro maar ik heb het risico niet genomen om hem aan te vallen. »
Bernhard Ten Brinke : « Ik nam een goede start en was 4de na de eerste ronde. Ik maakte enkele foutjes in het begin en verloor enkele plaatsen. De wagen was goed en ik ben terug naar voor gekomen dankzij een uitstekende pitstop.»
JPMontoya
21-04-2007, 17:51
.....
Hartley van start tot finish - Eurocup Formule Renault 2.0 race 1
Polesitter Bredon Hartley (Epsilon Red Bull) heeft de eerste wedstrijd van de Eurocup Formula Renault 2.0 2007 gewonnen. De Nieuw-Zeelander ging de franse rookie Tristan Vautier (Graff Racing) en Nederlander Henki Waldschmidt (Prema Power Team) vooraf.
De start verliep goed voor de leiders. Daarachter ging het echter mis en gingen enkele piloten door het grind. Jon Lancaster (SG Formula) en Felipe Lapenna (BVM Minardi) kwamen met elkaar in aanraking en lieten veel brokstukken achter op de piste. De safety-car diende daarop in de baan te komen na de 1ste ronde.
Brendon Hartley wist zijn eerste plek te behouden voor Tristan Vautier, Henki Waldschmidt, Oliver Oakes (Motopark Academy), Nelson Panciatici (SG Formula), Markus Niemela (BVM Minardi Team), Jaime Alguersuari (Epsilon Red Bull), Frank Kechele (Motopark Academy), Oliver Turvey (Jenzer Motorsport) en Tobias Hegewald (Motorsport Arena).
Met de vierde doortocht werd het veld opnieuw losgelaten. Alguersuari ging voorbij aan Oakes terwijl Kechele een fout maakte die hem vier plaatsen kostte. Aan de kop bouwde Hartley zijn voorsprong uit tot 1”7 op Vautier. Vautier toonde zich op dat moment de meerdere van Waldschmidt et Panciatici in een gevecht met drie.
Ronde na ronden werden de verschillen groter. Kechele kwam terug in de punten door voorbij te gaan aan Pic. De verschillende posities waren druk bevochten tot aan de finish. In de 13de ronde nam Turvey de 7de plek van Oakes over. Op zijn beurt vond Kechele een opening bij Hegewald en nestelde zich op de 9de plek.
Buiten de punten eindigde het duel tussen Andrea Caldarelli en Martin Plowman in een aanrijding waardoor beide Prema Power Team piloten moesten opgeven.
Brendon Hartley : «Ik weet niet goed wat ik moet zeggen. Ik had zeker niet verwacht het seizoen te beginnen met een overwinning ! De zaken gaan echt goed binnen het team van Epsilon. Ik heb nog geen enkel probleem gehad op de wagen sinds ik bij hen rij. Ik moet geconcentreerd blijven voor de 2de race.»
Tristan Vautier : « De Eurocup is op het punt van de kwalificaties zeker en vast een heel verschil in vergelijking met het Franse kampioenschap, Hier moet je twee vrije rondjes vinden tijdens de kwalificaties wat niet eenvoudig is. Tijdens de wedstrijd is het verschil niet zo groot omdat de verschillen ook hier ronde na ronde groter worden. Henki was niet ver af voor de safety car maar met de herstart kon ik een klein gaatje slagen…»
Henki Waldschmidt : « Dit podium is een goed resultaat nadat de trainingen op donderdag moeilijk verliepen. Ik heb nog niet veel kunnen rijden maar de wagen was vrij goed. De wedstrijd is goed verlopen. »
Als iemand nog eens een ouderwetse goede cuprace wil zien, ga dan morgen kijken naar de Duitse Clio's :) Heerlijk, harde gevechten maar fair (voor het gedeelte wat ik ervan gezien heb ;) ).
Veel volk vandaag in Zolder, het publiek schijnt de 3.5's niet te missen. Ikzelf vond het qua schema/programma maar matig. Veel te veel demo-werk :( Een veld van bijna 40 FR's 2.0 is dan een compensatie daarvoor, die gaan voor elke meter!
De Duitse Clio's waren inderdaad het meest vermakelijke van de hele dag:worship:
Renault Zolder - d’Ambrosio geweigerd in Eurocup FR 2.0
d’Ambrosio:Nu schrijft het reglement inderdaad voor dat een rijder die in een klasse met een hogere cilinderinhoud dan 2.0 scoort, niet mag deelnemen. Ik vind dat Renault hier in de fout is gegaan. Ze hadden dit vroeger moeten melden aan mijn team en mezelf, en niet een uur voor de start van de kwalificaties. Het bewijst wel dat ik gevreesd werd door de concurrentie, dat ze bang waren dat ik hen zou verslaan. Zeer jammer.”
http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=1399
Weet je wat ik vind? d’Ambrosio, jij en je team zijn te lui om een reglement te lezen! Jullie zijn in de fout gegaan en niemand anders. De beste blaag geeft in zijn eigen quote zelfs aan dat ie fout is en dan nog de schuld op Renault steken? Sterk bezig!
Wel opmerkelijk dat andere teams de organisatie (valt dit onder verantwoording van een RPM?) erop moeten wijzen dat er een "illegale coureur" onder de gelederen aanwezig is. d’Ambrosio en Cram competition hadden niet eens mogen worden toegelaten op de deelnemerslijst.......om maar te zeggen, d’Ambrosio en Cram competition hadden niet eens moeten overwegen om deel te nemen aan deze meeting.
bluelite
21-04-2007, 21:21
Voila Mark. Dat stukje staat al lang genoeg in het reglement van de FR2.0. Rijders die de voorgaande jaren geklasseerd stonden in een F3000- (GP2, WSR, etc etc) en/of in de top drie van een F3-kampioenschap... tja, die hebben niks in de FR2.0 verloren. Dat andere teams dus tegen de deelname van Jerome protesteren? Niet meer dan logisch lijkt me. Ik heb niks tegen d'Ambrosio en vind hem een geweldige rijder, maar hier is hij toch in de fout gegaan.
chris300
22-04-2007, 12:27
en die frank kechele dan die was 2e in het duits f3 in 2005!
het is als team de bedoeling dat je probeert. als organisatie moet je je regels kennen, vind ik.
ok, d'Ambrosio zijn team had het ook moeten weten. maar ik vind het even onsportief als je tijdens de trainingen je mond houdt, en dan vlak voor de qualifs, als je merkt dat hij snel zal zijn, even een startverbod te gaan vragen.
Ik vond het zalig gisteren en vandaag op zolder. De Mégane en de Clio's zorgen toch altijd voor spectakel. Ik Miste eerlijk gezegt de 3.5 heel fel. Ben speciaal wat langer gebleven om de tweezit 3.5 effe te zien rijden. Heerlijk lawaai en het is en blijft een mooi auto. De formule 1 wagen vond ik wel wat zwak. Veel minder geluid dan vorig jaar en alleen maar voor de tribune deed hij een showke. Op de rest van de omloop staan ook mensen maar daar dacht hij precies niet aan. Ook een mooi overwinning van Niels Cox bij de renault 1.6. Dat word nog een groote in de autosport.
bluelite
22-04-2007, 19:43
en die frank kechele dan die was 2e in het duits f3 in 2005!
5de...
Een beetje een dubbel gevoel overgehouden aan dit weekend. De races bij de Clio's, Meganes en FR 2.0 waren goed te noemen. De races van de FR 1.6 waren bijzonder zwak.............alhoewel, het veld is kwalitatief simpelweg niet goed te noemen. Uitzitten dit jaar en opdoeken die klasse!
Werkt marketing voor wat betreft een zwak programma? Zo te zien wel:
In a fitting finale to the opening meeting of the World Series by Renault, which has been attended by 98,000 motorsport enthusiasts, the Eurocup Mégane Trophy drivers put on a breathtaking show.
http://www.renault-sport.com/en/world_series/megane_trophy/news.php?news=47108.html
98.000 man op 2 dagen tijd? Lijkt me niet verkeerd.....echter of we deze massa terugzien in bij een mogelijk vervolg in 2008? Hoorde toch wel wat gemor achter de draad over de samenstelling van het programma. Neemt niet weg dat heel wat toeschouwers te spreken waren over de gratis kaarten en parkeerplaatsen. De samenstelling van het publiek leek me ook anders dan bij andere racemeetings. Veel gezinnen met jonge kinderen, missie van de afdeling PR geslaagd!
Dat het druk was moge duidelijk zijn, de speaker verzocht het publiek om zich wat te verdelen over het circuit. Voor het 4de jaar op rij problemen in de paddock met de toestroom van het publiek!
:applaus: Pierre Delettre, de beste man is erin geslaagd om geen enkele SC-procedure te laten verlopen volgens het boekje! Schandalig. Sterker nog, regelrechte competitie-vervalsing. Deelnemers achterin in het veld brachten minder tijd door achter de SC-car dan de kop van het veld ;)
bluelite
22-04-2007, 20:37
Mark, omtrent de 1.6 ga ik niet akkoord met wat je zegt. Maar iedereen heeft een mening, dus accepteer ik die van jou.
Ik vond de 1.6 best wel de spannendste klasse dit weekend. Spannender dan de 2.0, spannender dan de Mégane en zelfs spannender dan de Clio Cup. Ja, er gebeurden heel wat incidenten door de onervarenheid van de rijders, maar vergeet a.u.b. niet dat de FR1.6 de eerste stap richting de grote kampioenschappen is voor al die mannen en vrouwen die uit de karting komen. Ik heb dit seizoen al vier spannende 1.6-races gezien en ik denk wel dat er nog meer zullen volgen.
JPMontoya
23-04-2007, 08:43
Mijn evaluatie na 3 dagen WSbR....
- Opnieuw prachtig week-end voor de toeschouwers vermoed ik. Het publiek was inderdaad anders dan pakweg op een Belcar week-end. Veel diverser en dat maakt het voor mij veel leuker. Veel mensen bleven toch onder de indruk van een Formule 1 auto.
- Over de wedstrijden. 2.0liters waren vooral in het achterveld mooie gevechten te zien. 1.6 vond ik persoonlijk niet schitterend maar Stala heeft knap gereden. Jammer van de bloedarmoede in die klasse.
Clio's heb ik niet gezien maar blijkbaar werd er toch heftig deur aan deur gevochten voor elke plek.
- Méganes waren in mijn ogen (ik ben niet objectief maar soit) het leukst om zien. Mooie race gezien van Dhouailly (Race 2), Rossi (Race 1), Meichtry (Race 2), Enjalbert (Race 1 & 2), Horion (Race 2)... Zal zien dat ik nog wat beelden kan online zetten van de carambol in de Ickx in de eerste ronde.
Over de pitstops in de Mégane Trophy: De piloten die met z'n tweeen rijden kunnen echt niet concurreren tegenover die alleen rijden....Wij (Kuppens/Horion) moeten een rijderswissel (minstens 15 seconden) + tanken uitvoeren in dezelfde tijd als de andere enkel moeten tanken...Onmogelijk.
Daar moet iets aan veranderen. Gelukkig zijn ze komen luisteren naar ons en gaan ze het bekijken voor de volgende race.
Tot slot Matthieu Lahaye (Mégane) rijdt echt als een kamikaze...Twee wagens plat gereden en hij stak nog in de banden met de kwalificatie..
JPMontoya
23-04-2007, 08:45
Weet je wat ik vind? d’Ambrosio, jij en je team zijn te lui om een reglement te lezen! Jullie zijn in de fout gegaan en niemand anders. De beste blaag geeft in zijn eigen quote zelfs aan dat ie fout is en dan nog de schuld op Renault steken? Sterk bezig!
Wel opmerkelijk dat andere teams de organisatie (valt dit onder verantwoording van een RPM?) erop moeten wijzen dat er een "illegale coureur" onder de gelederen aanwezig is. d’Ambrosio en Cram competition hadden niet eens mogen worden toegelaten op de deelnemerslijst.......om maar te zeggen, d’Ambrosio en Cram competition hadden niet eens moeten overwegen om deel te nemen aan deze meeting.
Neen, dit is de verantwoordelijkheid van Renault-Sport en meerbepaald de Competition officer van de Eurocup 2.0l. Die comptetion officer is voor de rest een beetje een brug tussen RPM en Renault-Sport.
Yannick R
23-04-2007, 16:17
Een beetje een dubbel gevoel overgehouden aan dit weekend. De races bij de Clio's, Meganes en FR 2.0 waren goed te noemen. De races van de FR 1.6 waren bijzonder zwak.............alhoewel, het veld is kwalitatief simpelweg niet goed te noemen. Uitzitten dit jaar en opdoeken die klasse!
Als jij dat goed vindt... moet jij weten, maar naar wat ik gehoord hebben vonden ze de FR 1.6 net het spannendste.
JPMontoya
23-04-2007, 16:33
Six concurrents ont écopé de pénalités de 10’’ à l’issue de la course 2 d’Eurocup Mégane Trophy disputée dimanche à Zolder.
Michaël Rossi a reçu cette pénalité pour avoir emprunté la voie des stands alors qu’elle était fermée pendant la procédure de la voie de sécurité. Mike Verschuur, Wim Beelem, Bernhard Ten Brinke, Geoffroy Horion et Maxime Martin ont été pénalisés pour non-respect de la procédure d’arrêt au stand.
Booeeeeeeee
In plaats van begrip te tonen voor onze situatie gaan ze ons nog is kl$$$ten....
bluelite
23-04-2007, 17:08
Neen, dit is de verantwoordelijkheid van Renault-Sport en meerbepaald de Competition officer van de Eurocup 2.0l. Die comptetion officer is voor de rest een beetje een brug tussen RPM en Renault-Sport.
Een rijder mag altijd meedoen aan de vrije trainingen van de 2.0 en daar hoeft Renault Sport ook niet tussen te komen. Als plots blijkt dat d'Ambrosio van plan is te starten in de kwalificatie, pas dan hoef je hem deelname te ontzeggen. Kregen we dit weekend nog een mooie Media Guide van Blanca en daar staat het reglement nog eens kort en bondig. Eerste puntje: "Authorized drivers and teams". Ben ook heel even gaan kijken of het wel op de website van de Eurocup staat... en tja: http://www.renault-sport.com/en/world_series/eurocup_2000/reglement.php :rolleyes:
Veel ophef om niets van de kanten van d'Ambrosio, rhino's en Cram!
Mark, omtrent de 1.6 ga ik niet akkoord met wat je zegt. Maar iedereen heeft een mening, dus accepteer ik die van jou.
Heerlijk toch, dat we op dit forum compleet verschillende meningen kunnen hebben zonder dat zoiets uit de klauwen loopt ;) Hoe meer sterke meningen op dit forum, des te beter!
Het publiek was inderdaad anders dan pakweg op een Belcar week-end. Veel diverser en dat maakt het voor mij veel leuker. Veel mensen bleven toch onder de indruk van een Formule 1 auto.
Publiek was idd anders, zie je toch dat (de juiste) marketing werkt. Afgelopen weekend stonden de mensen zelfs dubbel tussen de REA-bocht/Rindt-chicane en de Ickx-chicane aan weerszijden van de baan! Dat zul je op een Belcar-weekend echt niet zien. Zodra die F1 werd gestart zag je het publiek naar de draad komen. Maakt zo'n F1 veel geluid? JA :D Het geluid van een voorbij razende F1 ovetrof het geluid van het Renault in concert podium ;)
Een rijder mag altijd meedoen aan de vrije trainingen van de 2.0 en daar hoeft Renault Sport ook niet tussen te komen. Als plots blijkt dat d'Ambrosio van plan is te starten in de kwalificatie, pas dan hoef je hem deelname te ontzeggen.
kan dat wel? "plots blijken deel te willen nemen?" moet je niet altijd een zekere periode op voorhand inschrijven?
bluelite
24-04-2007, 09:36
kan dat wel? "plots blijken deel te willen nemen?" moet je niet altijd een zekere periode op voorhand inschrijven?
Dat zou inderdaad niet logisch zijn als blijkt dat D'Ambrosio al een week ingeschreven stond voor deelname aan de kwalificatie en wedstrijd. Voor zover ik weet kan je je tot op de dag voor de kwalificatie inschrijven.
Bij het inschrijvingsformulier van de 2.0 staat bovendien nogmaals wat een rijder/tem moet doen/weten:
Applicants/drivers certify that
• The information provided in the application is correct and complete and that the driver meets all the demands of the race;
With their signature, applicants/drivers further certify that
• They are aware of the rules and regulations contained within the International Sports Legislation of FIA with all its Attachments, the ASN Racetrack rules and regulations, the special model rules and regulations, the Legal and Procedural rules and regulations, the rules and regulations contained within this application as well as all other FIA and nat. ASN rules and regulations;
98.000 man op 2 dagen tijd? Lijkt me niet verkeerd.....;
Ook Circuit Zolder is in haar nopjes met deze editie:
Het geheim achter het succes van de Renault World Series
Gratis F1 lokt volk, veel volk. Die twee elementen, F1 én gratis, maken van de World Series by Renault zo’n weergaloos succes, zegt Walter Goossens, marketing-manager van Circuit Zolder. Afgelopen weekend kreeg Zolder met de World Series bijna 100.000 toeschouwers over de vloer. Een duizelingwekkende opkomst voor een autosportevenement!
Renault bewijst jaar na jaar dat je met autosport wél publiek kan trekken. De constructeur heeft met zijn World Series een ideale mix gevonden die ook niet-autosportfanaten aanspreekt.
Meer op: http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=1435
Volledig terecht, 100.000 man op 1 weekend is een getal om fier op te zijn. CZ/Goossens hebben volledig gelijk dat het concept aanslaat bij het brede publiek. Wellicht niet helemaal naar de wens van de echte autosportliefhebber (lees: kritische Paddocker ;) ) Jammer dan voor die gasten, die slikken dan maar eens een keer hun trots in :) Liever 100.000 man op het circuit dan bij een of andere waardeloze voetbalwedstrijd ;)
Neemt niet weg dat er puntjes van kritiek zijn ;) Wie heeft er dan kritiek? Mijn alter ego, het oranje mannetje. Even duidelijk stellen, door de week heb ik een baan van net iets meer dan 40 uur per week. In de (late) avonduren en in de weekends is autosport een prachtige manier om lekker te ontspannen. Lees goed: AUTOSPORT! Geen enkel probleem om een heel weekend langs de baan te staan voor € 0,00. Daar kies ik voor, daar zeur ik niet over.
Echter als ik merk dat ik deel uitmaak van een pr-excercitie, dan begint het schoentje te wringen ;) Dan kom ik echt niet opdagen voor € 0,00 (in praktijk € 10,00 per dag maar dat staat gelijk aan 0 bij mij). Als je op een warme zondagmiddag van 1700 tot 1830 op post moet blijven vanwege 3 doubleseaters die hun rondjes moeten slijten met VIP's dan krijg je een bepaalde vorm van irritatie in je bloed :)
Dus in 2008 WsbR op CZ met een vergelijkbaar programma onder dezelfde voorwaarden? Dacht het niet, een ferm non-participation van mij en heel wat collega's ;) Denk niet dat ik op een makkelijke manier € 100,00 wil binnen tikken voor een zondag in de zon, geld zal integraal gaan naar onze clubkas.
Trouwens, zolang Delettre aan het woord is bij een dergelijke meeting zul je mij niet meer zien in een oranje outfit. Een van de hoofdredenen waarom ik nooit meer naar Spa ga in de functie. Die kerel is geen minuut van mijn kostbare tijd waard!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.