PDA

View Full Version : Alfa V6, we zullen je missen...


Rohrl-fan
12-05-2007, 16:34
Afgelopen week las ik een bericht dat ik als gepassioneerd autoliefhebber zéér jammer vind. :( Het zat er al een tijd aan te komen, maar sinds deze week is Alfa Romeo gestopt met de productie van hun schitterende V6. Deze motor werd enkel nog geleverd in de 166 (die nu trouwens ook volledig uit productie is) en in de GT. Zoals velen onder jullie weten gebruikt men (wegens strengere emissie-eisen) in de nieuwe modellen zoals de 159, Brera en Spider een nieuwere V6 met techniek van GM.

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik enkele jaren geleden de kans heb gekregen om zelf te mogen proeven van deze fantastische V6. Dankzij mijn dealer kon ik tijdens hun opendeurweekend met enkele GTA's (zowel de 147 en de 156) en een GTV Coupé een paar korte testritten maken. Sindsdien ben ik echt verliefd geworden op deze geweldige krachtbron, vooral het geluid is me bijgebleven! Persoonlijk vind ik het zelfs de best klinkende motor aller tijden!

P.S. Italianen en stijl! De motor zag er zelfs schitterend uit! :applaus:
http://www.alfaromeo.com.au/images/news/Alfa1562004_V6engine_02.jpg
(Bron: www.alfaromeo.com.au)

guntha
12-05-2007, 16:46
Die ervaring heb ik vorig jaar gehad met een Audi rs4 de V8!!! Echt geweldig wat daaruit komt. Deze blijft wel in productie maar daar is weer een ander nadeel aan: Hij is toch zo duur!:frusty:

Jerre
12-05-2007, 19:03
Dat is het nadeel aan alles wat een beetje pk's of V-motor heeft ;) (spijtig genoeg !)

crosserke
12-05-2007, 19:22
Inderdaad wat een sound die Alfa v6 motor.Heb jarenlang met een gtv v6 turbo gereden.Enig minpuntje voor mij was het verbruik zeker in combinatie met een zware voet.:D

guntha
12-05-2007, 19:54
Inderdaad wat een sound die Alfa v6 motor.Heb jarenlang met een gtv v6 turbo gereden.Enig minpuntje voor mij was het verbruik zeker in combinatie met een zware voet.:D

Hoeveel precies?

Bugalfa
13-05-2007, 15:47
Er liggen nog enkele motoren in de rekken klaar voor de Alfa Gt's en Lancia Thesis die voor 30/4 besteld zijn .
Goede nieuws is dat ze een totaal nieuwe V6 gaan ontwikkelen in-house bij Alfa van 3.000 tot 3.500ccm³ .
Het geluid van die Arese-Busso V6 is m'n beltoon op Gsm (4min Gtv6 2.5 !) .
2 juni en wellicht ook 3 juni kan je in de nieuwe F1 pits komen genieten van race-Gtv6 2.5, 147 Gta en race 156 2.5V6 & race-155 2.5V6 als ze tijdig klaar geraken met co-zitje . www.spaitalia.be : 2 juni is wel al gereserveerd voor UpEx incentive ...

Rohrl-fan
14-05-2007, 08:14
Het geluid van die Arese-Busso V6 is m'n beltoon op Gsm (4min Gtv6 2.5 !).

Wil je dan eigenlijk wel opnemen? ;)

Het kan goed zijn dat ik 03/06 naar Spa afzak, maar er is die dag ook een race in Bilzer Karting. Ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen die dag. In elk geval van harte bedankt voor je tip! :worship:

Jerre
14-05-2007, 10:35
Het geluid van die Arese-Busso V6 is m'n beltoon op Gsm (4min Gtv6 2.5 !)
Enige mogelijkheid om die hier te downloaden te zetten ? :+

Bugalfa
15-05-2007, 06:52
http://www.newland.nl/images/gtv6sound.mp3

Jerre
15-05-2007, 08:18
thx :)

Rohrl-fan
21-05-2007, 08:07
Merci! :worship:

Bugalfa
21-05-2007, 11:51
Er liggen nog enkele motoren in de rekken klaar voor de Alfa Gt's en Lancia Thesis die voor 30/4 besteld zijn .
Goede nieuws is dat ze een totaal nieuwe V6 gaan ontwikkelen in-house bij Alfa van 3.000 tot 3.500ccm³ .
Het geluid van die Arese-Busso V6 is m'n beltoon op Gsm (4min Gtv6 2.5 !) .
2 juni en wellicht ook 3 juni kan je in de nieuwe F1 pits komen genieten van race-Gtv6 2.5, 147 Gta en race 156 2.5V6 & race-155 2.5V6 als ze tijdig klaar geraken met co-zitje . www.spaitalia.be : 2 juni is wel al gereserveerd voor UpEx incentive ...

Filip Timmermans is in coma sinds vrijdag en dat zet Spaitalia-aanwezigheid op de helling .

Rohrl-fan
22-05-2007, 08:20
Filip Timmermans is in coma sinds vrijdag en dat zet Spaitalia-aanwezigheid op de helling .

Dat is geen goed nieuws. Ik ken de man persoonlijk niet, maar als medemens hoop ik dat hij hier in goede gezondheid doorkomt! Van harte beterschap gewenst via deze weg in elk geval.

Bugalfa
22-05-2007, 20:04
Maandag weer uit coma : gevolg van suikerziekte, maar waarom is onduidelijk .
Meer over Timmermanskes op www.timsys.be : op racing site filmpkes met Gtv6 ex. PB...

Bugalfa
23-05-2007, 07:18
Maandag weer uit coma : gevolg van suikerziekte, maar waarom is onduidelijk .
Meer over Timmermanskes op www.timsys.be : op racing site filmpkes met Gtv6 ex. PB...

't is www.timsys-racing.be ...

guntha
06-06-2007, 15:05
Heb nu zelf de v6 gezien in de alfa van Bugalfa. Inderdaad een mooi motor. Jammer dat hij weggaat. Hopen dat de opvolger de zelfde looks en eventueel nog betere performance heeft.

KoFFiE
27-06-2007, 13:10
De V6jes zijn inderdaar prachtige motors, maar tegenwoordig is 260pk uit een 3.2 liter toch niet echt meer iets uitzonderlijk, eerder zelfs vrij zwak. Het geluid maakt natuurlijk veel goed :D - en e 3.7l Autodelta UK mod is natuurlijk ook wel heeeeel nice :)

Er doen trouwens geruchten de ronde dat ze bij Alfa niet echt happy zijn met de performance van het 'nieuwe' 3.2l GM blok dat door Holden/Australie werd gedesigned en ook daar geproduceerd wordt. Momenteel wordt dit volledig geassembleerd naar italie geshipt waar dat weer helemaal uiteen vliegt en volledig naar Alfa specs weer geassembleerd. Maar zelfs dan zou het niet zijn wat ze ervan verwachtten. Ze zouden een volledig nieuw V6 blok aan het ontwikkelen zijn dat wel alle euro-normen haalt, wat veelbelovend klinkt :)

Voor de GTA-versies en 'sportievere' modellen van de Brera/159 gaan ze toch het een aangepaste versie van het 'nieuwe' 4.2l Maserati V8 blok gebruiken dat ook terug te vinden zal zijn in de 8C competitione, en dat lijkt me ook wel fun (alleen nog pijnlijker qua taksen en verbruik vrees ik :p)