P De Sonville
14-05-2007, 15:08
Euroracing aast op revanche met de Ultima
Wie de openingswedstrijd van de BonGou Belcar Endurance Cup volgde is er unaniem over eens dat dit de mooiste en spannendste wedstrijd was in jaren. Het deelnemersveld is kwalitatief zéér hoog en het aantal potentiële winnaars is indrukwekkend. De BEC zit dus duidelijk in de lift. Tijdens de Belcar First Race tekenden 32 teams paraat voor de aftrap van het nieuwe seizoen. En dit getal zal tijdens het seizoen nog zeker worden aangedikt. Komende zondag rijdt de BonGou Belcar Endurance Cup in het kader van de Q8 Truck Grand Prix waarvoor traditioneel een pak toeschouwers terug de weg richting Circuit Zolder zullen nemen. Voor de deelnemers dus ook publicitair een hoogvlieger. Ze rijden immers hun wedstrijd over 125 minuten op zondag in prime time. Naast de Trucks en de BEC zijn er op zondag trouwens nog wedstrijden voor de Benelux Racing League (BRL), de Belcar Sprint Cup en de Legends Cars Series.
Favorieten naar voor schuiven is zéér moeilijk geworden in de BonGou Belcar Endurance Cup. Tijdens de Belcar First Race kregen we een zéér spannend eerste wedstrijduur te zien met de Porsches van Prospeed (Van Roij/Lamot), BonGou-Speedlover (Tavernier/Gevers), CEO-Racing (Vollebergh/Schreurs), First Motorsport (Van Rompuy/Van Rompuy) en de BMW van Beliën Motorsport (Beliën/Jakobs) die aan een touwtje over het circuit scheurden. De tweede CEO-Porsche met Van Rossem/De Laet en de familie Raus volgden op korte afstand.
De Ultima was de gedoodverfde favoriet en kon na een spannende chronosessie vertrekken vanop de pole. Maar Christophe Pampel zag nog voor de start de bui al hangen. De versnellingsbak schakelde niet naar behoren en toen in de tweede ronde nog eens het linker achterwiel een eigen leven ging leiden was het over voor de Engelse GT. Euroracing behoort dus terug tot het favorietenkransje.
Ook CEO-racing heeft nog iets goed te maken. Ondanks de derde plaats van Van Rossem/De Laet zat er voor CEO méér in. De Laet moest een stop & go komen uitzitten wegens het negeren van de gele vlag terwijl Schreurs viermaal een ‘drive through’ aan zijn broek kreeg wegens geluidsoverlast. Ondertussen werden de beide Porsches voorzien van extra demping en zal niemand minder dan Fred Bouvy ditmaal het stuur delen met Van Hoepen die Vollebergh komt vervangen. Verder mogen we ook terug de leidende Porsche van Prospeed, de exemplaren van de families Raus en Van Rompuy, BonGou-Speedlover, MExT, enz. terug in de voorste gelederen verwachten. Ook AD Sport is terug van de partij met een Porsche voor Steegmans/Van den Broeck. Zij vielen tijdens het eerste treffen uit met een defecte aandrijfas. Net als het exemplaar van Dehaye Racing dat ook technische averij kende. Het Porsche-armada dat tijdens de openingswedstrijd reeds 13 exemplaren bedroeg zal mogelijk nog worden aangevuld.
Dan denken we vooral richting Corbiau/Van Hooydonck/Vanderhaege en het Speedlover-exemplaar van Jean-Paul De Coster. Ook Vetters/Jeuris komen onder het banier van First Motorsport aan de start met de Porsche 996 waarmee ze vorig seizoen de Mediagroep Van Dyck Belcar Original betwistten. Deze wagen staat te koop en het duo komt uit in de gastklasse. Maar ze willen uiteraard het potentieel van de wagen tonen en zodoende mee vooraan strijden.
De Klasse 2 wordt zoals verwacht overheerst door de BMW V8 van Beliën/Jakobs. Deze werd tijdens de Belcar First Race 5de algemeen, maar door de cumul van de punten staan het Belgisch-Nederlandse duo momenteel op een voorlopige derde plaats. Merkgenoten Schulpé/Vanhamme, de broers Werckx en Cassiers/Beckers/Vanmanshoven moeten het stellen met een pak minder vermogen en kunnen vooralsnog geen vuist maken. Vooral de broers Werckx mogen zich geen uitschuiver meer veroorloven na het 0-resultaat door een afgebroken ophanging.
Met twee wagens aan de start was de Klasse 3 tijdens de Belcar First Race flink onderbemand. En nadat de Audi TT van Van Sprundel/Frans er vroegtijdig de brui aan gaf, kon de BMW M3 van Van de Water/Dierckx freewheelen richting zege. Maar zoals het reglement voorschrijft moeten er vijf wagens per Klasse aan de start staan. Daardoor werden ze ingedeeld in Klasse 2. Daarin werd het BMW-duo mooi vierde en pakten die punten mee richting Klasse 3.
In Klasse 4 is de ex Schubert Motors-BMW 120d van De Doncker/De Neef duidelijk de snelste wagen op de piste. De BMW diesel beschikt over een enorm koppel en kan het probleemloos 125 minuten uitzingen zonder tankbeurt. Deze Klasse, die voorgaande jaren altijd voor een hevige strijd zorgde heeft een beetje aan spankracht verloren. De Renaults Clio van regerend kampioen Servranckx en Van den Broeck voerden een eenzame strijd voor de overige podiumplaatsen. Zij zullen ongetwijfeld terug concurrentie krijgen van vader en zoon Aerts. Zij kochten bij Renault Sport een nagelnieuwe cupversie van de Clio, maar de maidentrip van Tom -vorig seizoen nog Juniorlaureaat in de Belcar Sprint Cup- eindigde in de zandbak.
Uitslagen, tussenstanden & timing: Zie www.belcar.com
Wie de openingswedstrijd van de BonGou Belcar Endurance Cup volgde is er unaniem over eens dat dit de mooiste en spannendste wedstrijd was in jaren. Het deelnemersveld is kwalitatief zéér hoog en het aantal potentiële winnaars is indrukwekkend. De BEC zit dus duidelijk in de lift. Tijdens de Belcar First Race tekenden 32 teams paraat voor de aftrap van het nieuwe seizoen. En dit getal zal tijdens het seizoen nog zeker worden aangedikt. Komende zondag rijdt de BonGou Belcar Endurance Cup in het kader van de Q8 Truck Grand Prix waarvoor traditioneel een pak toeschouwers terug de weg richting Circuit Zolder zullen nemen. Voor de deelnemers dus ook publicitair een hoogvlieger. Ze rijden immers hun wedstrijd over 125 minuten op zondag in prime time. Naast de Trucks en de BEC zijn er op zondag trouwens nog wedstrijden voor de Benelux Racing League (BRL), de Belcar Sprint Cup en de Legends Cars Series.
Favorieten naar voor schuiven is zéér moeilijk geworden in de BonGou Belcar Endurance Cup. Tijdens de Belcar First Race kregen we een zéér spannend eerste wedstrijduur te zien met de Porsches van Prospeed (Van Roij/Lamot), BonGou-Speedlover (Tavernier/Gevers), CEO-Racing (Vollebergh/Schreurs), First Motorsport (Van Rompuy/Van Rompuy) en de BMW van Beliën Motorsport (Beliën/Jakobs) die aan een touwtje over het circuit scheurden. De tweede CEO-Porsche met Van Rossem/De Laet en de familie Raus volgden op korte afstand.
De Ultima was de gedoodverfde favoriet en kon na een spannende chronosessie vertrekken vanop de pole. Maar Christophe Pampel zag nog voor de start de bui al hangen. De versnellingsbak schakelde niet naar behoren en toen in de tweede ronde nog eens het linker achterwiel een eigen leven ging leiden was het over voor de Engelse GT. Euroracing behoort dus terug tot het favorietenkransje.
Ook CEO-racing heeft nog iets goed te maken. Ondanks de derde plaats van Van Rossem/De Laet zat er voor CEO méér in. De Laet moest een stop & go komen uitzitten wegens het negeren van de gele vlag terwijl Schreurs viermaal een ‘drive through’ aan zijn broek kreeg wegens geluidsoverlast. Ondertussen werden de beide Porsches voorzien van extra demping en zal niemand minder dan Fred Bouvy ditmaal het stuur delen met Van Hoepen die Vollebergh komt vervangen. Verder mogen we ook terug de leidende Porsche van Prospeed, de exemplaren van de families Raus en Van Rompuy, BonGou-Speedlover, MExT, enz. terug in de voorste gelederen verwachten. Ook AD Sport is terug van de partij met een Porsche voor Steegmans/Van den Broeck. Zij vielen tijdens het eerste treffen uit met een defecte aandrijfas. Net als het exemplaar van Dehaye Racing dat ook technische averij kende. Het Porsche-armada dat tijdens de openingswedstrijd reeds 13 exemplaren bedroeg zal mogelijk nog worden aangevuld.
Dan denken we vooral richting Corbiau/Van Hooydonck/Vanderhaege en het Speedlover-exemplaar van Jean-Paul De Coster. Ook Vetters/Jeuris komen onder het banier van First Motorsport aan de start met de Porsche 996 waarmee ze vorig seizoen de Mediagroep Van Dyck Belcar Original betwistten. Deze wagen staat te koop en het duo komt uit in de gastklasse. Maar ze willen uiteraard het potentieel van de wagen tonen en zodoende mee vooraan strijden.
De Klasse 2 wordt zoals verwacht overheerst door de BMW V8 van Beliën/Jakobs. Deze werd tijdens de Belcar First Race 5de algemeen, maar door de cumul van de punten staan het Belgisch-Nederlandse duo momenteel op een voorlopige derde plaats. Merkgenoten Schulpé/Vanhamme, de broers Werckx en Cassiers/Beckers/Vanmanshoven moeten het stellen met een pak minder vermogen en kunnen vooralsnog geen vuist maken. Vooral de broers Werckx mogen zich geen uitschuiver meer veroorloven na het 0-resultaat door een afgebroken ophanging.
Met twee wagens aan de start was de Klasse 3 tijdens de Belcar First Race flink onderbemand. En nadat de Audi TT van Van Sprundel/Frans er vroegtijdig de brui aan gaf, kon de BMW M3 van Van de Water/Dierckx freewheelen richting zege. Maar zoals het reglement voorschrijft moeten er vijf wagens per Klasse aan de start staan. Daardoor werden ze ingedeeld in Klasse 2. Daarin werd het BMW-duo mooi vierde en pakten die punten mee richting Klasse 3.
In Klasse 4 is de ex Schubert Motors-BMW 120d van De Doncker/De Neef duidelijk de snelste wagen op de piste. De BMW diesel beschikt over een enorm koppel en kan het probleemloos 125 minuten uitzingen zonder tankbeurt. Deze Klasse, die voorgaande jaren altijd voor een hevige strijd zorgde heeft een beetje aan spankracht verloren. De Renaults Clio van regerend kampioen Servranckx en Van den Broeck voerden een eenzame strijd voor de overige podiumplaatsen. Zij zullen ongetwijfeld terug concurrentie krijgen van vader en zoon Aerts. Zij kochten bij Renault Sport een nagelnieuwe cupversie van de Clio, maar de maidentrip van Tom -vorig seizoen nog Juniorlaureaat in de Belcar Sprint Cup- eindigde in de zandbak.
Uitslagen, tussenstanden & timing: Zie www.belcar.com