PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Preview Belcar Sprint Cup / Q8 Truck GP

P De Sonville
14-05-2007, 15:09
Wie klopt Tony Kevers?

De Belcar Sprint Cup heeft iets langer moeten wachten dan de Belcar Endurance Cup en de Belcar Historic Sprint om het seizoen 2007 aan te vangen. Maar komend weekend kunnen ze in het kader van de Q8 Truck Grand Prix hun eerste wedstrijd afhaspelen.
In tegenstelling tot vorig seizoen zijn het aantal wedstrijden gehalveerd. Dus net zoals vroeger rijden de Sprinters vijf wedstrijden waarvan vier op Circuit Zolder en één uitstap richting Spa-Francorchamps. Tony Kevers is in zijn pk-zwangere VW Golf van Dehaye Racing sinds een aantal seizoenen steeds de te kloppen man geweest. Enkele seizoenen geleden reed hij iedereen van het kastje naar de muur en zette hij bijna het ganse veld op minstens één ronde.
In 2005, toen de Sprinters nog samen reden met de Historics werd hij tweemaal verraden door een technische defect. Met een kampioenschap dat amper vijf wedstrijden telt is dit moordend. De regelmaat is dan troef en de titel ging naar de Historic-Porsche van Pauwels, terwijl Edwin Beyers de meest regelmatige score haalde en met de derde plaats algemeen de eerste ‘moderne’ Sprinter was. De drie overige wedstrijden won Kevers wel met ruime voorsprong.
En niettegenstaande Tony Kevers vorig seizoen acht van de tien wedstrijden won konden we niet echt spreken van enige suprematie van de sympathieke Waal. De concurrentie was in een tijdspanne van één seizoen bijzonder sterk geworden. Vooral de BMW’s M3 van Harry Van De Water, Geert Dierckx en Wim de Graef zorgden voor de nodige oppositie. Ook de Lotus van Pascal Struyf mengde zich regelmatig in de strijd voor de overwinning, terwijl Tom Van de Plas met zijn MINI tot de voorlaatste wedstrijd de leiding kon behouden in het kampioenschap.
“Ik was onder de indruk van de tegenstand en ik heb nog nooit zo hard moeten fietsen om de titel te behalen”, beaamt Tony Kevers. “Maar ik heb het liever zo dan met de vinger in de neus naar de overwinning te fietsen. Ik moest telkens op de limiet gaan rijden. En met Van de Water soms net erover. Vooral dan in Francorchamps. Maar de champagne smaakte achteraf des te beter. De Golf blijft zoals hij was en als de concurrentie vorderingen maakte afgelopen winter zal ik het snel aan den lijve ondervinden. Ik ga mijn titel met hand en tand verdedigen en hoop op mooie en sportieve duels”.
Door het feit dat de Belcar Sprint Cup onder de VAS-reglementering valt kunnen de deelnemers nog inschrijven tot de dag van de wedstrijd zelf. Het is momenteel nog een beetje koffiedik kijken hoeveel wagens zondag op de startgrid zullen staan. Maar de voornaamste titelpretendenten hebben hun inschrijvingsformulier reeds ingevuld. Naast titelverdediger Tony Kevers tekenen de BMW’s van Harry Van de Water, Geert Dierckx, De Graef, Goormachtigh en Jennen reeds paraat. Het is vooral uitkijken naar het exemplaar van Van de Water die zijn M3 nog verder liet evolueren. Vorig seizoen kregen we tussen Kevers en Van de Water reeds enkele bloedstollende duels te zien. Ook Pascal Struyf heeft zijn Lotus een extra vitaminekuur gegeven en doet een gooi naar de titel. De VW’s Golf van Willemen, Vermeeren, Vandenrijt en spektakelman Edwin Beyers zijn ook terug van de partij, terwijl ook de MINI’s van Tom Van de Plas en Harry Peeters terug in de voorste gelederen worden verwacht. Verder nog de Renault Megane van Vande Casteele, een nieuwe Clio voor Coppens, de Honda Integra Type R van Nederlander Van der Sluis, enz.
Het wordt in ieder geval terug een boeiende strijd met de hamvraag: Wie klopt Tony Kevers?
Timing: Zie www.belcar.com