pudding1
22-05-2007, 13:21
Deze keer heb ik het niet zelf geschreven, het komt van een vriend die voor de eerste keer kwam kijken.
HRT: Buiten verwachting en met groeipotentieel.
Het kersverse rijdersduo Manuel Van Edom en Pascal Deckers maken hun debuut in de BELCAR Endurance Cup 2007 – Guest klasse. Hun nieuw geconfigureerde BMW Compact, draagt het startnummer 72. Deze is dus interessant om volgen.
Vrijdag 18 mei.
Na het inrijden van enkele nieuwe onderdelen op de BMW Compact, is het meteen raak. Tijdens de 1ste oefensessie, laat de mechanica van de wagen het afweten. De wagen staat lam, terwijl de oefensessie dan weer een race tegen de tijd wordt. Het technisch kader “Chris” wordt meteen ingelicht, terwijl de wagen een retour ticket Zolder – thuisbasis – Zolder aflegt. Met succes ! De wagen staat net op tijd opnieuw klaar voor de eerste officiële trainingsessie. In deze free practice wordt een 1.55.1 neergezet, goed voor een 27ste plaats algemeen en 13de binnen de klasse.
Zaterdag 19 mei.
De kwalificatiesessie wordt afgewerkt op een droog en zonnig circuit. De wagen deelt vertrouwen uit aan beide piloten, die daarop een 43ste positie algemeen en 16de binnen de klasse neerzetten met een verdienstelijke 1.54.6. Tussen de 20 achterliggende starters staan reeds wagens uit de hogere series. Buiten de benzinegeur, ruik je ook potentieel. Mits constante rondetijden in de wedstrijd, is er zeker mogelijkheid om op te klimmen in het veld…
Na de kwalificatie wordt de BMW door Chris en Toon nog eens grondig onder de loep genomen en worden er hier en daar enkele zaken geoptimaliseerd. De spanning stijgt, racedag komt dichterbij en er wordt afgesproken dat Manuel de start zal nemen. ’s Avonds samen nog een laatste glas drinken in de Wheels en richting bed voor de broodnodige nachtrust.
Zondag 20 mei.’s Ochtends wordt de laatste hand gelegd aan de wagen: remmen worden nogmaals ontlucht en de auto opgeblonken om proper op de startgrid te kunnen verschijnen. Verder worden ook nog verschillende malen de pilotenwissels geoefend… uiteindelijk klokken we af op 26 seconden voor een pilotenwissel…laat ons hopen dat het even vlot verloopt tijdens de race. Tenslotte wordt ook nog even overlopen wie wat precies zal doen tijdens de pitstops.
De tijd vliegt voorbij en Manuel maakt zich klaar om richting startgrid te rijden. Spanning alom op de grid en enkele minuten later is Manuel weg voor de formatieronde. Als de Ultima als polesitter de Jacky Ickx-bocht uitstuurt, springen de lichten snel daarna op groen en GO, we zijn vertrokken voor 2 uur Belcar Endurance race …
Het mag vliegende start genoemd worden, 63 wagens scheuren richting de 1ste linkse, iedereen komt er mooi door. Manuel toont onmiddellijk als 1ste rijder zijn startervaring. In de kanaalbocht haalt ie enkele plaatsen in. Keer op keer in de daarop volgende ronden, bewijst hij daar zijn ideale lijn. P43 is reeds P35. Maar even wordt het beklemmend als aan de chicane de wagen zijn rubber op het wegdek geweldig moet afzetten, en rook het bewijs van alertheid signaleert. Geen crash, maar de voorligger, kan wel “liplezen” als Manuel hem even later toch passeert.
Het 1ste wedstrijd uur verloopt vlot, de rijderswissel kondigt zich aan. Manuel heeft ondertussen positie 31 bemachtigd in het veld, in hun klasse reeds positie 11.
De pitlane loopt vol nieuwsgierigen voor de rijderswissels, en als Pascal de pitlane uitrijdt, vertelt de telemetrie in de pitbox, positie 12.
De wagen gedraagt zich goed, en wordt steeds lichter. De rondetijden duiken steeds onder de 1min55, wat de kwalificatietijden benaderd, en een lichte euforie begint zich te uiten, als positie 12 verder verandert in 11, 10, 9, 8, 7. Maar de spanning stijgt terug ten top, als de eerste regendruppels op het wegdek vallen.
Regenbanden liggen klaar, maar de technische jongens opteren om de wagen niet te laten binnenkomen. Ondertussen op positie 6 toont de BMW Compact een baanvaster karakter dan zijn voorligger die onder druk, op het nat wordende wegdek, uiteindelijk opteert voor een rechtdoor in de grindbank. Positie 5 (in hun klasse) , positie 22 in het veld, zijn een feit op het schermpje in de pitbox.
Echter, in de voorlaatste ronde begint de BMW in enkele bochten te sputteren… de benzinetank is quasi leeg. De spanning in de auto is te snijden. Maar om 14h15 rijdt een glunderende Pascal met de BMW Compact van HRT onder de finishvlag door. Mission accomplished !
De BMW wordt in de pitbox geparkeerd en het voltallige team alsook de genodigden juichen alsof er gewonnen werd. Het was een schitterende wedstrijd; de BMW heeft zijn potentieel nog niet bereikt, maar liet ondertussen wel al enkele grotere broertjes achter zich. De BMW Compact is zeker niet de snelste wagen in het veld, maar wel heel erg constant en betrouwbaar tijdens de race !
De prestatie van dit rijdersduo samen met Chris en Toon, die de mecaniek van de BMW tijdens dit race week-end voortreffelijk hebben verzorgd, hebben daar zeker toe bijgedragen.
See you next time in Zolder !
Fragmentje uit de prestaties van 2 uur (in)spanning
HRT Racing Team
(Kristof – KVL)
HRT: Buiten verwachting en met groeipotentieel.
Het kersverse rijdersduo Manuel Van Edom en Pascal Deckers maken hun debuut in de BELCAR Endurance Cup 2007 – Guest klasse. Hun nieuw geconfigureerde BMW Compact, draagt het startnummer 72. Deze is dus interessant om volgen.
Vrijdag 18 mei.
Na het inrijden van enkele nieuwe onderdelen op de BMW Compact, is het meteen raak. Tijdens de 1ste oefensessie, laat de mechanica van de wagen het afweten. De wagen staat lam, terwijl de oefensessie dan weer een race tegen de tijd wordt. Het technisch kader “Chris” wordt meteen ingelicht, terwijl de wagen een retour ticket Zolder – thuisbasis – Zolder aflegt. Met succes ! De wagen staat net op tijd opnieuw klaar voor de eerste officiële trainingsessie. In deze free practice wordt een 1.55.1 neergezet, goed voor een 27ste plaats algemeen en 13de binnen de klasse.
Zaterdag 19 mei.
De kwalificatiesessie wordt afgewerkt op een droog en zonnig circuit. De wagen deelt vertrouwen uit aan beide piloten, die daarop een 43ste positie algemeen en 16de binnen de klasse neerzetten met een verdienstelijke 1.54.6. Tussen de 20 achterliggende starters staan reeds wagens uit de hogere series. Buiten de benzinegeur, ruik je ook potentieel. Mits constante rondetijden in de wedstrijd, is er zeker mogelijkheid om op te klimmen in het veld…
Na de kwalificatie wordt de BMW door Chris en Toon nog eens grondig onder de loep genomen en worden er hier en daar enkele zaken geoptimaliseerd. De spanning stijgt, racedag komt dichterbij en er wordt afgesproken dat Manuel de start zal nemen. ’s Avonds samen nog een laatste glas drinken in de Wheels en richting bed voor de broodnodige nachtrust.
Zondag 20 mei.’s Ochtends wordt de laatste hand gelegd aan de wagen: remmen worden nogmaals ontlucht en de auto opgeblonken om proper op de startgrid te kunnen verschijnen. Verder worden ook nog verschillende malen de pilotenwissels geoefend… uiteindelijk klokken we af op 26 seconden voor een pilotenwissel…laat ons hopen dat het even vlot verloopt tijdens de race. Tenslotte wordt ook nog even overlopen wie wat precies zal doen tijdens de pitstops.
De tijd vliegt voorbij en Manuel maakt zich klaar om richting startgrid te rijden. Spanning alom op de grid en enkele minuten later is Manuel weg voor de formatieronde. Als de Ultima als polesitter de Jacky Ickx-bocht uitstuurt, springen de lichten snel daarna op groen en GO, we zijn vertrokken voor 2 uur Belcar Endurance race …
Het mag vliegende start genoemd worden, 63 wagens scheuren richting de 1ste linkse, iedereen komt er mooi door. Manuel toont onmiddellijk als 1ste rijder zijn startervaring. In de kanaalbocht haalt ie enkele plaatsen in. Keer op keer in de daarop volgende ronden, bewijst hij daar zijn ideale lijn. P43 is reeds P35. Maar even wordt het beklemmend als aan de chicane de wagen zijn rubber op het wegdek geweldig moet afzetten, en rook het bewijs van alertheid signaleert. Geen crash, maar de voorligger, kan wel “liplezen” als Manuel hem even later toch passeert.
Het 1ste wedstrijd uur verloopt vlot, de rijderswissel kondigt zich aan. Manuel heeft ondertussen positie 31 bemachtigd in het veld, in hun klasse reeds positie 11.
De pitlane loopt vol nieuwsgierigen voor de rijderswissels, en als Pascal de pitlane uitrijdt, vertelt de telemetrie in de pitbox, positie 12.
De wagen gedraagt zich goed, en wordt steeds lichter. De rondetijden duiken steeds onder de 1min55, wat de kwalificatietijden benaderd, en een lichte euforie begint zich te uiten, als positie 12 verder verandert in 11, 10, 9, 8, 7. Maar de spanning stijgt terug ten top, als de eerste regendruppels op het wegdek vallen.
Regenbanden liggen klaar, maar de technische jongens opteren om de wagen niet te laten binnenkomen. Ondertussen op positie 6 toont de BMW Compact een baanvaster karakter dan zijn voorligger die onder druk, op het nat wordende wegdek, uiteindelijk opteert voor een rechtdoor in de grindbank. Positie 5 (in hun klasse) , positie 22 in het veld, zijn een feit op het schermpje in de pitbox.
Echter, in de voorlaatste ronde begint de BMW in enkele bochten te sputteren… de benzinetank is quasi leeg. De spanning in de auto is te snijden. Maar om 14h15 rijdt een glunderende Pascal met de BMW Compact van HRT onder de finishvlag door. Mission accomplished !
De BMW wordt in de pitbox geparkeerd en het voltallige team alsook de genodigden juichen alsof er gewonnen werd. Het was een schitterende wedstrijd; de BMW heeft zijn potentieel nog niet bereikt, maar liet ondertussen wel al enkele grotere broertjes achter zich. De BMW Compact is zeker niet de snelste wagen in het veld, maar wel heel erg constant en betrouwbaar tijdens de race !
De prestatie van dit rijdersduo samen met Chris en Toon, die de mecaniek van de BMW tijdens dit race week-end voortreffelijk hebben verzorgd, hebben daar zeker toe bijgedragen.
See you next time in Zolder !
Fragmentje uit de prestaties van 2 uur (in)spanning
HRT Racing Team
(Kristof – KVL)