PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Review BonGou Belcar Endurance Cup - Q8 Truck GP


P De Sonville
22-05-2007, 15:01
Eerste overwinning voor CEO Racing

CEO Racing heeft met het duo Van Hoepen/Bouvy de tweede manche van de BonGou Belcar Endurance Cup achter zijn naam geschreven na een mooie en spannende wedstrijd. Tijdens de trainingen was voormeld CEO-duo reeds in goede doen en moest alleen zijn meerdere erkennen in de supersnelle Ultima van Pampel/Joosen die de Britse sportwagen voor de tweede maal op rij op de pole parkeerden. Niet minder dan 62 wagens passeerden de inschrijvingstafel, waarvan 32 vast ingeschreven wagens, aangevuld met enkele gastwagen en de GDC (Gentlemen Drivers Cup) die net zoals vorig seizoen het deelnemersveld terug een paar maal komen versterken.

Ultima verovert terug de pole

Pampel/Joosen en Van Hoepen/Bouvy waren de enigen die tijdens de kwalificatie onder de 1’40” fietsten. De naaste achtervolgers op de startgrid moesten een tweetal seconden prijsgeven. Op de Ultima na werd de top 10 volledig bemand door Porsche-rijders. Winnaars van de openingsrace, Van Roij/Poncelet, en Gevers/Tavernier deelden de tweede startrij voor Van Oost/Cracco, Van Elslander/Goegebuer, Van Rossem/De Laet, vader en zoon Van Rompuy en Steegmans/Van den Broeck. In Klasse 2 waren de broers Werckx ditmaal de snelste trainers voor Beliën/Jakobs en De Backer/Vanhamme. Beliën moest wel vertrekken vanuit de pitlane wegens het negeren van een gele vlagsituatie. Eenzelfde lot was beschoren voor vader en zoon Aerts en Van den Broeck/Voet omdat ze niet aanwezig waren op de pilotenbriefing. Met een strakke 1’46” plaatste het BMW-duo De Doncker/De Neef hun BMW 120 diesel op de 12de plaats algemeen en de pole in Klasse 4. De familie Aerts draaide met hun gloednieuwe Clio de 2de chrono, maar moesten zoals eerder gemeld vertrekken vanuit de pitlane. De diesel met het enorme koppel is momenteel geen partij voor de oppositie in Klasse 4. De Clio’s van Servranckx/Schmook en Van den Broeck/Voet moeten méér dan 4 seconden toegeven. Van de Water/Dierckx trainden met hun BMW M3 het snelst in Klasse 3 voor de Audi TT van Van Sprundel/Frans en de BMW M3 van Geelen/Beyers.

Bouvy/Van Hoepen hebben langste adem

Niettegenstaande de Ultima momenteel de snelste bolide is in de BonGou Belcar Endurance Cup, is de aangekondigde revanche er niet gekomen. Joosen kon wel het eerste wedstrijduur domineren en reed iedereen op minstens één ronde. Maar toen doken terug problemen op aan de versnellingsbak en uiteindelijk moest Christophe Pampel terug de handdoek in de ring gooien. Na de start kon Joosen wegfietsen van de concurrentie en er ontspon zich een mooi gevecht voor de tweede plaats tussen de Porsches van Raus, Poncelet, Van Hoepen, Van Rompuy, De Laet, Cracco, Van Audenhove, Gevers, Vetters en Goegebuer. Na een matige 13de trainingstijd kon Vetters na een vijftal ronden reeds oprukken naar de derde plaats achter Gunther Raus terwijl stalgenoot Van Rompuy zich op de vierde stek nestelde. Rond halfkoers waren we reeds enkele smaakmakers armer. Van Rossem kwam niet aan rijden toe nadat De Laet uitviel met een defecte cardan. In een duel met Raus voor de tweede plaats maakte Vetters een inschattingsfout met een interventiewagen en moest aan een rotvaart door het gras. Een lekke radiator was het resultaat en meteen was ook de leider in de gastklasse out.

Van Rompuy pakte dankbaar de derde stek over, maar ook hij moest naar de kant met een afgebroken wielophanging. Toen even later ook de Ultima problemen kreeg werd regerend kampioen Raus de nieuwe leider. Met nog een vijftal ronden te gaan ging een ontketende Bouvy in de aanval en had aan de eindmeet een voorsprong van 13 seconden op de familie Raus en een dikke minuut op het Prospeed-duo Van Roij/Poncelet. De AD Sport-tandem Steegmans/Van den Broeck reden een zéér verdienstelijke wedstrijd en finishten als 4de voor Tavernier (BonGou Speedlover) en Van Elslander (MExT) die beiden een onwaarschijnlijke inhaalrace lukten. Kevers (Dehaye Racing), debutant Olivier Van Oost en De Cooman sloten het rijtje Porsches af terwijl de BMW 120 diesel van De Doncker/De Neef de top 10 rondmaakte. Voor Olivier Van Oost had er méér ingezeten. Teammaat Cracco is danig gewoon aan het tanksysteem in de Mediagroep Van Dyck Belcar dat hij doodleuk de tankzone voorbij fietste en zodoende twee pitstops moest maken. Een plaatsje binnen de top 6 had er dik ingezeten.
Zowel in de Klasse 1 als in het algemeen klassement komen vader en zoon Raus nu op gelijke hoogte met Van Roij/Poncelet. Beliën/Jakobs behouden nipt hun derde stek voor de aanstormende BMW’s van Vanhamme/De Backer/Schulpé en De Doncker/De Neef.

De Klasse 2 werd een martelgang voor de BMW V8 van Beliën/Jakobs. Vertrokken vanuit de pitlane baande Beliën zich een weg doorheen het grote peloton en kwam reeds na 30 minuten wedstrijd een de leiding in Klasse 2. Remproblemen en een sortie door een lekke band van Jakobs lagen aan de basis dat de Duitse krachtpatser terugviel naar de derde plaats. De broers Werckx, wiens nieuwe krachtbron nog in de steigers staat, moesten het hoofd buigen voor een uitstekende De Backer/Vanhamme. Meteen de eerste Klasse-overwinning voor het team die na jaren zwoegen met een low budget uiteindelijk de oranje BMW op het hoogste schavotje mocht tillen. Na hun tweede plaats tijdens de openingsrace voeren De Backer/Vanhamme/Schulpé nu de tussenstand aan in Klasse 2.

Klasse 3 was terug onderbemand en moesten hun punten gaan zoeken tussen de wagens van Klasse 2. De BMW M3 van Geelen/Beyers won het pleit voor de Audi TT van Frans/ Van Sprundel. Van de Water/Dierckx kenden een probleemrijke wedstrijd en moesten vijfmaal de pits opzoeken. Uiteindelijk werden ze niet geklasseerd. Net als Van de Water/Dierckx tijdens de Belcar First Race werd het duo Geelen/Beyers vierde tussen de Klasse 2-wagens, waardoor beide teams voorlopige de leiding delen.

In Klasse 4 stond er terug geen maat op de BMW 120 diesel van De Doncker/De Neef die de tweede overwinning op rij binnenreef. Net zoals tijdens de Belcar First Race werd het BMW-duo op het podium geflankeerd door de Renaults Clio van Servranckx/Schmook en Voet/Van den Broeck. Vooral Chris Voet reed een indrukwekkende inhaalrace na de start vanuit de pitlane. Op termijn zullen beide Clio’s zeker nog concurrentie krijgen van de familie Aerts die in de nagelnieuwe Autokrant-Clio snelle chrono’s op de tabellen zette. Door een uitstap in de zandbak verloren vader en zoon Aerts echter voeling met de concurrentie in de Klasse. Ze werden nog vooraf gegaan door de Flandria Rent-MINI van Hopmans/Horemans/Daelman en de Golf van Neyens/Lamster.

Ook de Klasse 5 lijdt aan bloedarmoede en werd terug ingedeeld in de Klasse 4. De leidende Ford Fiesta van Verbesselt/Thielemans kwam ditmaal niet over de finish waardoor Stevens/Bessems met de bloemen gingen lopen. Ze werden trouwens vijfde in Klasse 4 wat ze op gelijk hoogte brengt van Verbesselt/Thielemans.

Uitslagen en tussenstanden op www.belcar.com