Log in

View Full Version : Review Belcar Sprint Cup - Q8 Truck GP


P De Sonville
22-05-2007, 15:03
Harry Van de Water wint na pech van Tony Kevers

Harry Van de Water behaalde afgelopen weekend zijn vierde pole en de tweede overwinning in de Belcar Sprint Cup. In 2005 kon de BMW-rijder reeds zegevieren, maar toen ontbrak Tony Kevers op de afspraak. Vorig seizoen kon Van de Water tijdens de Belcar Last Race zijn BMW op de pole zetten, maar na een stuurfoutje moest hij toch in Kevers zijn meerdere erkennen. De duels van vorig seizoen indachtig deden ons dan ook reikhalzend uitkijken naar de start van Belcar Sprint Cup 2007. En opnieuw klokte Harry Van de Water de snelste chrono voor Kevers en de verrassende Goormachtigh en Vande Casteele. Willemen mocht naast de Lotus van Struyf de derde startrij bemannen voor de MINI van Tom Van de Plas en de Renault Clio van Coppens. Wim De Graef en Harry Peeters sloten de top 10 af na de kwalificaties. In totaal daagden 20 wagens op. Iets minder dan vorig seizoen.

Op de startgrid ging het reeds mis voor De Graef waardoor we een extra opwarmingsronde kregen. Zoals we ondertussen reeds gewoon zijn van Tony Kevers kwam hij slecht uit de startblokken. Struyf en Vande Casteele lukten een kanonstart en stormden in het zog van Van de Water richting de eerste linkse. Achter dit viertal kon Van de Plas de BMW Compact van Goormachtigh verschalken voor de vijfde plaats. Maar het zat de MINI-rijder niet mee. Reeds in de 4de ronde moest de A+-rijder naar de kant wegens een oververhitte krachtbron. Nog in de vierde ronde kon Kevers na een mooie inhaalrace de leiding overnemen en een kleine voorsprong uitbouwen op Van de Water. Deze laatste kreeg het gezelschap van een verrassende Vande Casteele terwijl er een mooi gevecht ontspon voor de vierde stek tussen Struyf en Goormachtigh. Op twee ronden van de geblokte vlag viel bij Kevers de benzinedruk weg en kon Van de Water zodoende de eerste wedstrijd van het seizoen achter zijn naam schrijven. Vande Casteele werd mooi tweede voor Struyf en Goormachtigh. Een kleine minuut verder volgden Willemen terwijl we nog een mooi gevecht kregen voorgeschoteld voor de zesde plaats tussen Peeters, Coppens en Van der Sluis.

Volgens Van de Water en Kevers reden beiden in configuratie 2006 zodat Kevers in theorie nog steeds over de snelste bolide beschikt. Maar wat wel opviel is de opmars van Luc Vande Casteele die de motor van zijn Renault Mégane voorzag van een hoger koppel. De Lotus van Pascal Struyf wacht nog steeds op de snellere motor terwijl ook Goormachtigh duidelijk over méér power beschikt dan vorig seizoen.

Uitslagen en tussenstanden op www.belcar.com