Log in

View Full Version : Past een 24-uurs race in het FIA GT kampioenschap?

Benny_B
22-05-2007, 18:30
Het is misschien nog wat vroeg, maar hier (http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=15000&cat=17) zijn wat geruchten over 2008.

2 races die elk 1 uur zullen duren (gelijk FIA GT3 en Int. GT Open) en de 24 uren zouden van de kalender worden geschrapt. Gaat de FIA GT haar endurance imago te niet doen???

het is wel Italiaracing, dus moet wss met korrel zout worden genomen, maar toch :( :mad:

Belle
22-05-2007, 18:41
Het is misschien nog wat vroeg, maar hier (http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=15000&cat=17) zijn wat geruchten over 2008.

2 races die elk 1 uur zullen duren (gelijk FIA GT3 en Int. GT Open) en de 24 uren zouden van de kalender worden geschrapt. Gaat de FIA GT haar endurance imago te niet doen???

het is wel Italiaracing, dus moet wss met korrel zout worden genomen, maar toch :( :mad:

Ik zou heel jammer vinden moesten ze de 24 uren van Spa schrappen. Het is gewoon naast LeMans één van de mooiste races van het jaar voor mij. Gewoon al de sfeer en zo...

Ik hoop heel erg dat het maar een roddel is.

FIRE
22-05-2007, 19:16

Je zou bijna denken dat het een late 1 april grap is.:rolleyes:

Stranger
22-05-2007, 20:08
Willen ze een WK status hebben en zijn dit de eisen?

kingkai
22-05-2007, 21:17
De CCGT rijdt, dat is al een heel begin (niet zoals de F599 en SLR-GT1 die geschrapt zijn tijdens de prototype fase)

Mooi geluid, nu nog snel en betrouwbaar genoeg voor de GT1 battle. Hopen. Dit zou weer een kleine boost voor de GT1 classe zijn.

Wat Spa 24u weg?... Vondt de Proximus banners nooit mooi op de auto's, maar dit gaat wel erg ver... Een tweede 24uursrace waar GT1/2 kan vechten weg doen. Zijn ze nu helemaal van de pot af ger...

kingkai
22-05-2007, 21:19
Je zou bijna denken dat het een late 1 april grap is.:rolleyes:

Dat is dan een zieke grap :( :p

Mark
22-05-2007, 21:38

Denk het niet, de "cowboys""van Italiaracing zijn meestal spot-on! Het is een van de betere free-acces sites. Een klakkeloos geknipt en geplakte persbabbel kom je daar niet tegen ;)

Als men de FIA GT's naar een 2 * 1 uur format wil terugbrengen dan moet je per direct de 24 uur schrappen! Ja, dat leest u goed. Per direct de 24 uur van Spa afschaffen voor GT's in FIA GT1/2 spec.

Sterker nog, die race past nu al niet in het format van FIA GT. Nog sterker, tis eigenlijk een fout van SRO dat men destijds een dergelijke wedstrijd in de kalender heeft opgenomen.

Teams, coureurs en wagens zijn op dit moment afgesteld op sprintjes van een uurtje of 2. Een keer per jaar moeten ze (gigantische) investeringen doen om deel te nemen aan de 24 uur. Wagen ombouwen, een coureur met een dikke beurs zoeken...........doen ze het niet, dan maken ze geen kans meer op het kampioenschap. Als je het anders wilt bekijken, de 24 uur neemt een eerlijk verloop van het kampioenschap weg.

Wij fans, puristen houden dan wel van deze race. Eigenlijk kan het niet........ Een volstrekt vreemde eend in de bijt die een eventueel spannend kampioenschap om zeep kan helpen. Zou net zoiets zijn als dat we een F1-wedstrijd organiseren op ijs en een wedstrijd van de WRC op een of andere oval ;)

Think about! ;)

Hekel aan 24-uurs races? Nope, wat mij betreft komt er een apart 24-uurs kampioenschap met een mix van (lichte) GT's en Toerisme wagens. Dat heb ik al eens geschreven op dit forum.

Bramzel
22-05-2007, 21:42
Dan komt er nog een 2e vraag bij naar mijn mening: Heeft de 24 uur van Spa het FIAGT nodig om te overleven?

Belle
22-05-2007, 21:45
Dan komt er nog een 2e vraag bij naar mijn mening: Heeft de 24 uur van Spa het FIAGT nodig om te overleven?

Daar heb je wel een punt. Denk dat het event zelf ook wel aan inschrijvingen raakt. Kijk maar naar de 24 uren van Bahrain en andere 24 uurs-racen.

Mark
22-05-2007, 21:50
Daar heb je wel een punt. Denk dat het event zelf ook wel aan inschrijvingen raakt. Kijk maar naar de 24 uren van Bahrain en andere 24 uurs-racen.

Denk dat je idd aan dergelijke races moet denken. Zoiets als Bahrain en Dubai..........maak een regelement dat van toepassing is op meerdere van die races ( de stam is de 24 uur van de Nurburgring) en je bent op weg naar een prachtig iets. Andere 24-uurs races kloppen dan vanzelf aan zoals Barcelona en Silverstone.

Nonkel Vroem
22-05-2007, 22:12
ik zou het niet erg vinden.....want bij de 2 24h die ons landje rijk is komt er geen toerisme wagen aan te pas.....schande !

the old days! yes !

Grig-O
24-05-2007, 17:58
Enerzijds zeg ja dat teams een enorme investering moeten doen om deel te nemen aan de 24h van Spa, maar anderszijds heeft de race enorm veel succes. Met het aantal GT3's dat dit jaar op de grid kunnen we denken aan 60 wagens volgens mij.

Waarschijnlijk zal de 24h van Spa uitgroeien tot een soort 'wereldbeker' van de GT's; waar dan de auto's uit de Fiagt en Lms zonder problemen kunnen aan deelnemen... Want zo is het eigenlijk al sinds vrig jaar...

marcel
24-05-2007, 18:04

qua deelnemersveld: waarschijnlijk niet
qua toeschouwers: ja. sinds het een GT-wedstrijd is, komen er elk jaar meer toeschouwers op af. die toeschouwers gaan niet komen voor een B-kampioenschap, waar géén maserati's, dbr9's, C6R's enzovoort rijden, maar peugeots, BMW's, alfa's, ... er zal nog wel volk op afkomen, maar een pak minder

Belle
25-05-2007, 09:03
qua deelnemersveld: waarschijnlijk niet
qua toeschouwers: ja. sinds het een GT-wedstrijd is, komen er elk jaar meer toeschouwers op af. die toeschouwers gaan niet komen voor een B-kampioenschap, waar géén maserati's, dbr9's, C6R's enzovoort rijden, maar peugeots, BMW's, alfa's, ... er zal nog wel volk op afkomen, maar een pak minder

Wie zegt dat er geen GT's zouden kunnen deelnemen? Daarbij, ik denk dat opkomst van deelnemers ook veel te maken heeft met de promotie. Dit jaar waren er ook geen 3.5 liters aanwezig tijdens de World Series, maar er is toch evenveel volk komen opdagen als de voorgaande jaren. (F1 demo blijft natuurlijk wel trekpleister hierbij, maar toch)

Voor mij persoonlijk mag het wel een GT race blijven, met de GT1, GT2, GT3 en GT4 klasse als snelheidsverschil met GT1 niet te groot is. Ik hoef daartussen geen Peugeots te zien rijden eerlijk gezegd. Ik vind de 24 uren van Spa net zo aanlokkelijk om de 'dikke bakken' te gaan zien. :)

Neo-242
25-05-2007, 13:58
Ik zou het erg jammer vinden als FIA GT geen 24u in Spa meer komt rijden en vice versa dat de 24u van Spa geen GT's meer zou hebben rijden.

Ik haak af als je daar alleen maar wagens zoals in het WTCC ziet, vind ik behoorlijk oninteressant op gebied van auto's, die zie ik op straat ook:(