View Full Version : Subaru Impreza '98 - Rally NZ 1999 - Possum Bourne - Tamiya - 1/24
Naast de Peugeot 307 (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14833) en de Lancer WRC05 (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15417) ben ik ook nog in de weer om de volgende auto te bouwen:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/pb_nz_1999.jpg
Het is de Subaru Impreza WRC die de Nieuw-Zeelander Possum Bourne in 1999 gebruikte om 5e te worden tijdens de WK rally van Nieuw-Zeeland. Een behoorlijke prestatie als privateer.
Als basis gebruik ik hiervoor:
de Subaru Impreza WRC Safari:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10095/24205b.jpg
+ de decalset van Studio27
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10095/s27_dc315.jpg
+ de PE-set van Scale Motorsport:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10095/3026_full.jpg
Nu zijn er echter wat onvolkomenheden aan de Tamiya kit: de body is eigenlijk een 1997 body met 2 dakklepjes; in de loop van 1998 werden deze allemaal weggehaald en vervangen door 1 grote luchthapper (scoop). Tamiya heeft hier wel een kit voor, maar die is weer een asfalt versie die te laag op z'n wielen staat. Nadeel van de Safari kit is tevens dat hij eigenlijk te hoog op z'n wielen staat ten opzichte van "normale" gravel-rally's. Hoe dan ook zal ik de ophanging verlagen.
Ook voor deze auto heb ik eerst referentie-materiaal gezocht... al was dat in dit geval extreem gemakkelijk omdat ik iemand ken die deze auto heeft :D Die auto heb ik dus redelijk uitgebreid kunnen fotograferen; het resultaat staat op m'n site: http://photos.keepturningleft.com en dan de sectie "Reference Pictures".
Maar goed, de foto's:
1. De originele voor-ophaning:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_01.jpg
2. De ophanging na een aanvaring met een zaag en een boor. Tevens zijn hier de weggezaagde delen weer bijgebouwd.
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_02.jpg
3. Even dryfitten van de voorwielophanging. Als je heel goed kijkt kan je nog zien dat waar de veerpoten ingekort zijn (zie gele cirkel).
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_03.jpg
4. Daarna is de achterwielophanging ook tegen een zaag en boor aangelopen:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_04.jpg
5. En ook hier even dryfitten:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_05.jpg
zie verder 2e posting.
en deel 2:
6. Verder was ik niet tevreden met onderstaand onderdeel, dus ben ik een nieuwe aan het maken:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_06.jpg
7. En de onderkant ziet er op dit moment al zo uit:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_07.jpg
8. Hier de body waar ik de 2 dakklepjes heb weggeschuurd en 3 gaten heb geboord waarop de nieuwe luchthapper past.
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_08.jpg
9. De voorkant van de body. De 2 pijlen wijzen naar 2 gaten die ik geboord heb voor de PE "bonnet pins". Zoals je ziet wordt er nog enig plamuurwerk verricht op de bumper:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_09.jpg
10. Aan de binnenkant van de body heb ik 2 strips gemaakt, zodat je het grote gat tussen body en chassis straks bijna niet meer ziet. (achter ook gedaan).
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_10.jpg
Tot zover.
Tim
Dominique
26-05-2007, 10:46
Hier zijn precies ook grote werken aan de gang ...
Goeie start!
Hier zijn precies ook grote werken aan de gang ...
Goeie start!
Zeker opvolgen:gas:
Goe bezig zal hem met plezier blijven volgen.
Keep on going man.
Greeeeetz Vinnie :gas:
te volgen waard, we kunnen weer iets bijleren.:)
Inderdaad een erg interessant project! Ga ik ook volgen.
Tom
Was het niet interessanter geweest om een asfaltversie te gebruiken en deze te verhogen ipv een, toch wel zeldzame, safariversie op te offeren door deze te verlagen?
Het dichtwerken van de voor- en achtervleugels gebruikt eigenlijk veel te weinig. Mooi dat het ze hier dichtwerkt!
Was het niet interessanter geweest om een asfaltversie te gebruiken en deze te verhogen ipv een, toch wel zeldzame, safariversie op te offeren door deze te verlagen?
In welk opzicht bedoel je interessanter?
Tim
In welk opzicht bedoel je interessanter?
Tim
Ik kan fout zijn, maar heeft de asfaltversie niet al de juiste luchthapper op het dak? Is de asfaltversie niet iets couranter te verkrijgen nog en is het niet makkelijker om een auto te verhogen dan te verlagen?
Ik kan fout zijn, maar heeft de asfaltversie niet al de juiste luchthapper op het dak? Is de asfaltversie niet iets couranter te verkrijgen nog en is het niet makkelijker om een auto te verhogen dan te verlagen?
Inderdaad heeft de asfaltversie de correct luchthapper. Courantheid weet ik niet, maar als ik bijvoorbeeld op ebay kijk dan zie ik ongeveer net zoveel safari-uitvoeringen als asfalt versies. En deze safari-uitvoering kwam toevallig in mijn pad voor nog geen 8 dollar, dus die kon ik niet laten liggen ;) Daarbij vind ik de safari-versie erg lelijk vergeleken met de asfalt-versie (die ik ook nog heb liggen), dus dan verbouw ik liever de safari en maak ik een mooie asfalt versie ernaast :D
Het is voor mij de eerste keer dat ik een auto verlaag, dus ik weet niet of verhogen gemakkelijker is dan verlagen....?? Wil je misschien uitleggen waarom verhogen makkelijker is dan?
Tim
Inderdaad heeft de asfaltversie de correct luchthapper. Courantheid weet ik niet, maar als ik bijvoorbeeld op ebay kijk dan zie ik ongeveer net zoveel safari-uitvoeringen als asfalt versies. En deze safari-uitvoering kwam toevallig in mijn pad voor nog geen 8 dollar, dus die kon ik niet laten liggen ;) Daarbij vind ik de safari-versie erg lelijk vergeleken met de asfalt-versie (die ik ook nog heb liggen), dus dan verbouw ik liever de safari en maak ik een mooie asfalt versie ernaast :D
Het is voor mij de eerste keer dat ik een auto verlaag, dus ik weet niet of verhogen gemakkelijker is dan verlagen....?? Wil je misschien uitleggen waarom verhogen makkelijker is dan?
Tim
ivm de aankoop. tja, voor 8 dollar kan je niet verkeerd zitten natuurlijk. :D
Ikzelf heb ook geen praktische ervaring met verhogen of verlagen. Mij lijkt het alleen maar zo te zijn dat wanneer je verhoogd, je door middel van stukjes plasticcard kan gaan bijvullen tot de juiste hoogte is bereikt. Bij verlagen moet je gaan snijden en knippen en dan moet het van de eerste keer wel juist zijn. Immers, wat afgesneden is, kan je moeilijk er weer aan zetten. Het kan natuurlijk ook allemaal meevallen, maar gevoelsmatig lijkt het mij makkelijker om bij te vullen dan om weg te snijden.
Jou ervaring zal het ons leren. ;)
Een kleine update:
1. het gedeelte waar de bestuurder z'n voeten het werk laat doen. De 2 ijzeren dingen die rechtopstaan links en rechts van de zilveren grondplaat komen van een PE-set van SMS.
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_11.jpg
2. beetje detailwerk rond de ophanging achter. De zwarte ring komt ook uit de PE-set van SMS. De "moeren" op de ring zijn ook van PE.
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_12.jpg
3. De grill is ook uit de PE-set.
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_13.jpg
Ziet er tof uit met die details, laat maar komen:gas:
Wild Goose
22-06-2007, 23:54
De grote aanpak precies.
Te volgen.
Het duurde even, maar u toch een update. Ik heb de carrosserie gespoten en beplakt:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_14.jpg
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_15.jpg
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_16.jpg
En bij de laatste 2 foto's heb ik de lampen ook even geplaatst:
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_17.jpg
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_18.jpg
Op de laatste foto is nog te zien dat het gedeelte boven de plek waar het subaru-logo komt nog zwart geschilderd moet worden. Verder missen er naar mijn mening 2 decals op de sheet. Onder de deuren zaten nl ook nog grote witte stickers. De precieze tekst die er op staat weet ik nog niet, maar ik vermoed dat het "pure new zealand" is. Zodra ik het zeker weet ga ik die ook nog maken en toevoegen. Daarna zal er nog een laklaag gespoten worden.
indrukwekkend. Mooie foto's ook!
Rallymen
06-10-2007, 17:05
Proficiat Tim, Gewoonweg Prachtig gebouwd.
Leuke vorderingen weeral gemaakt. Komt er nog vernis overheen, of zal ie zo blijven? Verder kan ik verkeerd zijn, maar ik denk dat het onderste gedeelte van de koplampspiegel binnenin de lamp zelf toch ook zilver moet zijn ipv blauw, niet?
scoobyfreak
06-10-2007, 22:04
dat het onderste gedeelte van de koplampspiegel binnenin de lamp zelf toch ook zilver moet zijn ipv blauw, niet?Idd
Voor de rest heel knap, mooie deco ook. Is de eerste keer dat ik deze gebouwd zie.
Leuke vorderingen weeral gemaakt. Komt er nog vernis overheen, of zal ie zo blijven?
En ja, er komt nog vernis overheen.
Verder kan ik verkeerd zijn, maar ik denk dat het onderste gedeelte van de koplampspiegel binnenin de lamp zelf toch ook zilver moet zijn ipv blauw, niet?
Ik zat al over hetzelfde te twijfelen; volgens de instructie zou het niet geschilderd moeten worden, maar het staat wel vreemd... het feit dat iemand anders het nu ook opvalt is reden voor mij om het toch te gaan schilderen. Gelukkig had ik de koplampen voor de foto alleen maar op hun plaats gelegd en niet gelijmd ;)
En ja, er komt nog vernis overheen.
Dat vind ik een goed idee, maar dan snap ik niet goed waarom je de raamrubbers al (mat)zwart geschilderd hebt??
Dat vind ik een goed idee, maar dan snap ik niet goed waarom je de raamrubbers al (mat)zwart geschilderd hebt??
Geen duidelijke reden voor eigenlijk.... Ik vermoed dat ik heb gedacht dat ik geen vernislaag over de decals zou plaatsen, maar nu ze geplaatst zijn anders heb besloten...
mooie sub in wording :) Inderdaad de voorlichten vielen mij ook meteen op maar dit werd al eerder vermeld.
Inderdaad mooie carosserie. Alleen spijtig dat je de raamrubbers dan opnieuw moet gaan doen...
Tom
En weer een stapje verder. Dit keer de binnenzijde.
Dit is ter vervanging van het origineel (zie pagina 1 voor een foto). Connectoren zijn van de Top Studio set (behalve die op de onderste box, maar die komt helemaal onder de helmenbak te liggen).
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_19.jpg
En zo ziet het eruit in de auto. Alles zit nog los hier trouwens. Ook heb ik de footbox van de navigator met CF (van SMS) behandelt. Hier komt nog een kruis-sleutel in te liggen, maar die moet ik nog maken. Tevens zal deze nog een laagje smoke krijgen.
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_20.jpg
En tenslotte nog een close-up van de handrem. Deze is grotendeels opnieuw opgebouwd. Alleen het "handvat" is nog van het origineel.
http://photos.keepturningleft.com/albums/1_24/impreza_98_pbnz/possum_21.jpg
Mooi decalwerk en heel mooie details:gas:
Mooi decalwerk en heel mooie details:gas:
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Tom
scoobyfreak
28-11-2007, 01:04
Heel knap detail werk !
Dominique
28-11-2007, 01:13
Als je zo ver gaat in het detailleren van een model, dan kan ik eigenlijk niet anders dan een vingertje leggen op het feit dat de basis (in dit geval het hele chassis) een beetje tè proper is. Misschien een beetje drybrushen met grijs en/of zilver om de opstaande kantjes en voetsteunen wat "gebruiksslijtage" te geven?
Voor de rest: respect!!! :worship:
In plaats van een wash met smoke zou ik er eentje in het ganse interieur doen met sterk verdunde enemal matt zwart, dat geeft een ook iets matter effect (als je dat wil bereiken natuurlijk).
Voor de rest ... nice detailling. Waarom zijn de kunstof pijpjes over bepaalde leidingen (zoals bvb aan de handrem)?
Als je zo ver gaat in het detailleren van een model, dan kan ik eigenlijk niet anders dan een vingertje leggen op het feit dat de basis (in dit geval het hele chassis) een beetje tè proper is. Misschien een beetje drybrushen met grijs en/of zilver om de opstaande kantjes en voetsteunen wat "gebruiksslijtage" te geven?
Voor de rest: respect!!! :worship:
Is een goed idee, ga ik over nadenken. Gelukkig ligt het meeste er nog los op, dus kan ik overal zonder problemen nog bij ;)
... een vingertje leggen op het feit dat de basis (in dit geval het hele chassis) een beetje tè proper is. Misschien een beetje drybrushen met grijs en/of zilver om de opstaande kantjes en voetsteunen wat "gebruiksslijtage" te geven?
In plaats van een wash met smoke zou ik er eentje in het ganse interieur doen met sterk verdunde enemal matt zwart, dat geeft een ook iets matter effect (als je dat wil bereiken natuurlijk).
Ik denk niet dat Tim nog veel zal moeten gaan prutsen om diverse lichtinvals- of verweringseffecten te gaan simuleren. Zeker niet over gans het chassis en nog minder met washes van smoke of ander verdunde donkere verf.
Immers, er moeten nog aardig wat extra onderdelen ingebouwd worden, waardoor alles sowieso nog zal verdonkeren een beetje. Bovendien loop je het risico dat alles er gewoon "te vuil" en dus onverzorgd gaat uitzien. Het laagje smoke op de voetsteun kan natuurlijk geen kwaad.
Dus het enige wat ik nog zou doen is alle zwart geschilderde onderdelen, zoals daar zijn de versnellingspookmof, de diverse ECU-units enz. lichtjes drybrushen met wat lichtgrijs en daarna wit.
Goed bezig Tim! :applaus:
Het duurt steeds even, maar nu dan toch weer een update van de subaru. Enkelen hebben de body al gezien op de laatste meeting. Inmiddels is deze zo goed als af. Alleen de ruitenwissers moeten nog geplaatst worden. en de antenne's vastgeplekt worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12329&stc=1&d=1230664456
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12330&stc=1&d=1230664456
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12331&stc=1&d=1230664456
Het interieur begint ook al aardig op te schieten. Volgende stap wordt het plaatsen van de stoelen, daarna de rolkooi en het dashboard.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12332&stc=1&d=1230664456
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12333&stc=1&d=1230664456
verder in volgende posting..
Vervolg van vorige posting...
De wielen zijn Gold leaf (X-12) gespoten en hebben vervolgens een laagje vernis gekregen. Tenslotte heb ik her en der met een klein penseel nog wat smoke (X-19) in de naden laten lopen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12334&stc=1&d=1230664547
De ruitenwissers uit de PE-set van SMS zijn ook in elkaar gezet en gespoten. Al met al viel het me 100% mee om ze in mekaar te priegelen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12335&stc=1&d=1230664547
En tenslotte het dashboard. De CF was een crime, maar het is uiteindelijk allemaal gelukt.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12336&stc=1&d=1230664547
Dat ziet er allemaal heeel netjes uit hoor! Erg mooie vorderingen en ook mooi in beeld gebracht. ;)
Knap bezig, I agree...
En uwen CF is toch goed geslaagd in vergelijking met die van mij hoor !! Kun je even een close-up nemen van de leidingen in de wagen? Waar komen ze en waar gaan ze heen?? Thanks !!
Knap bezig, I agree...
En uwen CF is toch goed geslaagd in vergelijking met die van mij hoor !! Kun je even een close-up nemen van de leidingen in de wagen? Waar komen ze en waar gaan ze heen?? Thanks !!
Nieuwe foto's wordt lastig, heb inmiddels de stoelen en een gedeelte van de kooi al vastzitten. Maar op pagina 2 van deze thread staat nog een foto, kan je daar wat mee? Evt. heb ik nog 1 foto vanaf de andere kant genomen.
Ziek thuis zitten heeft zo z'n voordelen, daar ik nog wat heb kunnen doen aan de Subaru. Een paar dagen geleden heb ik de wielen al geplaatst. Ik kwam er toen achter dat hij achter toch nog iets te hoog stond. Met wat extra zaagwerk heb ik 'm nog een milimeter omlaag gekregen (geen foto's van helaas).
Verder vond ik de uitlaatpijp er te plastic uitzien (althans het uiteinde), dus heb ik er een stukje afgezaagd en dat vervangen door een metalen pijpje.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12337&stc=1&d=1230664626
Verder heb ik de binnenkant afgewerkt. Op de eerste foto zie je vanaf de achterschokbrekers een leiding lopen naar een drukcylinder, deze zijn gescratched.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12338&stc=1&d=1230664626
En nog een plaatje van voren:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12339&stc=1&d=1230664626
En nog even het dashboard:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12340&stc=1&d=1230664626
Vervolgens heb ik de body erop gezet, dat is inmiddels een krappe bedoeling geworden doordat ik de binnenkant van de wielkasten heb uitgebouwd zodat ze netjes aansluiten op de body.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12341&stc=1&d=1230664626
Wat moet er nog gedaan worden? Eigenlijk alleen de uitlaatpijp, de beschermplaten aan de onderzijde en de antennes op het dak. Behalve de antenne's zal hij dit weekend wel afgeraken denk ik zo. Normaal gesproken zal hij bij de volgende meeting te bekijken zijn.
Zeer nette wagen...ik heb al een paar keer deze gordeltjes gezien hier, waar koop je die eigenlijk?
J.
Deze zijn "gepikt" van het "detail-up" setje van Tamiya voor de Peugeot 307. Maar kijk eens bij Domino.be of hiroboy.com, die hebben genoeg mogelijkheden.
Ik kijk al uit naar de foto's van het afgewerkte model en als je wil geef ik wel eens een opbouwende kritische "final verdict". ;)
Ik kijk al uit naar de foto's van het afgewerkte model en als je wil geef ik wel eens een opbouwende kritische "final verdict". ;)
Laat maar komen hoor! Misschien bij de volgende meeting? Kan je 'm in het echt bekijken ;)
Dominique
10-01-2008, 19:36
Alles ziet zoals gewoonlijk heel netjes uit. Kan niet wachten om hem nog eens IRL te besnuffelen. :applaus:
Ziet er netjes uit hoor!
Tom
Hij was al even af, maar vandaag had ik eindelijk de tijd om wat fotootjes te schieten. Meer foto's in mijn gallerij (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=228184).
Hier alvast een voorproefje:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9149&stc=1&d=1202063044
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.