PDA

View Full Version : verf


HHugo
09-02-2002, 01:01
Weet er soms iemand waar je ergens ALCLAD II kunt vinden in België. Dat zijn verven waarmee je metalen kunt imiteren. Ik vind daar veel positieve commentaren over op het net, samen met schitterende foto's. Je kan het zeker krijgen in de US en UK, kweet niet of dat hier ook verkrijgbaar is?

http://f1m.com/ask/Scale/f12000/f40.jpg
http://f1m.com/ask/Scale/f12000/f48.jpg

Eén van de reviews:
http://m2reviews.cnsi.net/scotts/accessories/alclad2.htm

Sennake
09-02-2002, 09:22
Probeer eens in Antwerpen op de Eiermarkt?

HHugo
09-02-2002, 10:10
Ok, dat is een ietsje ver voor mij, maar kom. kzal zien als ik er ooit eens passeer. Thx ;)

ac.cobra427
26-04-2002, 23:59
waarom niet gewoon de HUMBROL verf gebruiken, de nrs 27001 tot 27004 geven een authentieke metaalglans als je ze oppoetst met een droog doekje. echt fenominale resultaten. ook modelmaster heeft zulke verf, maar dan voor de airbrush. de humbrols kun je ook zonder problemen spuiten.

Sennake
27-04-2002, 08:01
Ondertussen heb ik de bewuste verf gevonden (en gekocht) bij Broux in Hasselt.
Een collega-vriend modelbouwer die toevallig daar was heeft ze mij aangeprezen en is er wild enthousiast over!

HHugo
27-04-2002, 11:20
Originally posted by ac.cobra427
waarom niet gewoon de HUMBROL verf gebruiken, de nrs 27001 tot 27004 geven een authentieke metaalglans als je ze oppoetst met een droog doekje. echt fenominale resultaten. ook modelmaster heeft zulke verf, maar dan voor de airbrush. de humbrols kun je ook zonder problemen spuiten.

Bedankt voor de tip. :)

HHugo
27-04-2002, 11:23
Originally posted by Sennake
Ondertussen heb ik de bewuste verf gevonden (en gekocht) bij Broux in Hasselt.
Een collega-vriend modelbouwer die toevallig daar was heeft ze mij aangeprezen en is er wild enthousiast over!

Dat betekent dus toch al dat die verf verkrijgbaar is in België. :)
Wie weet, misschien ooit nog eens in West-Vlaanderen ook :rolleyes:
Je moet zeker je bevindingen omtrent die verf eens posten hé

Bart.Vandecavey
27-04-2002, 11:27
Woehoe en nu moet er hier wel elke week ne construction of een modelbouwke komen hé, met 2 zo'n cracks!

Scapa
27-04-2002, 14:42
Originally posted by Sennake
Ondertussen heb ik de bewuste verf gevonden (en gekocht) bij Broux in Hasselt.
Een collega-vriend modelbouwer die toevallig daar was heeft ze mij aangeprezen en is er wild enthousiast over!

Dat is echt wel ne zalige winkel eh! Ik zit daar niet zo heel ver van op kot en ik kan daar gewoon UREN in rondwandelen!

HHugo
10-08-2002, 20:50
Ondertussen ben ik eens tot bij Broux geraakt en heb ik die verf dus ook. Eens kijken wat het geeft...

Guido
17-02-2003, 14:12
al nieuws te melden over AlcladII? Enige ervaring kunnen opdoen?

Ik heb thuis de Chrome staan, maar ben er nog niet toe gekomen. :rolleyes:

Sennake
17-02-2003, 15:53
Idem dito. Er zit ook zo weinig chroom aan competitiewagens eh...

HHugo
17-02-2003, 19:13
Ik heb ook de chrome, maar heb het nog niet gebruikt omdat ik tot op vorige week nog geen goede airbrush had.
Hoewel ik al een aantal jaar modelbouw doe, ben ik nog niet voorbij de 'newbie'-fase vanwege te weinig tijd. Nu ik echter niet meer op kot zit, probeer ik er wel meer tijd in te steken. Ik heb ondertussen een airbrush (Badger 100 LG ipv Badger 250), en zal het dus binnenkort uittesten.

De instructies vermelden wel dat je geen white spirit of enamel thinners mag gebruiken om de airbrush te reinigen, maar wel Sprayaway of cellulose (lacquer) thinners.
Ik beschik over de Tamiya verdunners X-20 en X-20A (resp voor enamel en acrylic) en de airbrush cleaner van Aztek (ook voor acrylic). Welke moet ik nu gebruiken? :confused:

Guido
19-02-2003, 20:54
'k zou het met Cellulose Thinner uit de Brico doen. Heb me zelf een bus in huis gehaald om die reden. Probeer eerst eens de Alclad in een potje te doen en dan uit te spoelen met de Brico thinner, om te testen en zeker te zijn. Dan zie je onmiddellijk of het goed gaat. ;)

HHugo
19-02-2003, 23:19
Merci voor de tip :)

Sennake
20-02-2003, 09:35
Hoort hier ook wel thuis denk ik : waarmee kan je best verf afbijten van plastic modellen zonder dat je plastic mee oplost?


Aceton valt dus al af...l

fordje
20-02-2003, 18:27
Ik ben een leek op dit gebied, maar hebben jullie al eens PER of TRI uitgetest(ook gekend als per- of trichloorethyleen).

Let op, dat zijn niet de meest gezonde stoffen om mee te werken. Het zijn wel erg goede vetoplossers en lijmverwijderaars. Mss ook voor jullie verf geschikt??

Zeker niet mee morsen en niet teveel inademen.Gooi ze ook niet in de riolering (anders heb ik nadien teveel werk met saneren..)

HHugo
01-04-2003, 20:51
Heb zonet even een klein testje gedaan met Alclad II Dark Aluminium. Ik heb een poging gedaan om er een goede foto van te nemen, maar dat lukt mij niet (zal moeten met daglicht gebeuren):

http://users.pandora.be/FleaBite/IMGP0218.JPG

Oud stukje sprue waar ik gisteren twee laagjes witte Tamiya-primer op gedaan had. Primer is niet geschuurd (is zeker wel noodzakelijk voor het echte werk !) Ziet er goed uit (in tegenstelling tot foto); verf is vloeibaar als water; laagjes zijn flinterdun; het is dus zeker nodig om met een witte primer te werken, behalve voor de chroom en polished aluminium (moet op zwarte ondergrond, zal ik later eens uitproberen); druk op 10-12 lbs (0,6 à 0,8 kg); zeker niet hoger anders zal de verf beginnen 'lopen' over het oppervlak
airbrush probleemloos gereinigd met de cellulose verdunner uit de brico

positieve eerste indruk, resultaten van verdere experimenten zullen nog wel volgen ;)

Guido
01-04-2003, 21:44
Allez, da's positief nieuws. Ik weet niet of schuren een goed idee is. Ik vermoed namelijk dat er 2 lagen nodig zijn om ervoor te zorgen dat het goed hecht. Als je die gaat schuren worden die dunner lijkt me :confused: 't zal er misschien op aan komen om enkele perfecte lagen te bekomen. Enfin, ik raad maar, want ik heb het nog niet geprobeert. Zal er eens werk van maken met mijn Chroom Alclad.

Sennake
01-04-2003, 22:02
Naar ik me laten vertellen heb krijg je de beste resultaten als je een prachtige zwarte laklaag als ondergrond gebruikt. Maar ik moet het ook nog uittesten.

HHugo
02-04-2003, 17:29
Hierop kan je al iets meer zien:

http://users.pandora.be/FleaBite/IMGP0243.jpg
http://users.pandora.be/FleaBite/IMGP0245.jpg

Werner333
02-04-2003, 17:47
Ziet er goed uit.

jos
02-04-2003, 18:36
Originally posted by Sennake
Naar ik me laten vertellen heb krijg je de beste resultaten als je een prachtige zwarte laklaag als ondergrond gebruikt. Maar ik moet het ook nog uittesten.
toch niet als er een lichte kleur op moet zoals wit of licht groen of zo

HHugo
02-04-2003, 21:24
Originally posted by jos
toch niet als er een lichte kleur op moet zoals wit of licht groen of zo

het gaat hier enkel over die bepaalde verf (Alclad: een zogenaamde 'metalizer', enkel metaaltinten), en dan alleen nog de twee tinten Chroom en Polished aluminium die op een zwarte ondergrond moeten

voor gewone verven gebruik je natuurlijk een gewone primer: meestal wit of licht grijs van kleur...

HHugo
06-04-2003, 11:13
Nog wat verdere experimenten:

White aluminium (F) op witte primer:

http://users.pandora.be/FleaBite/whitealu.jpg

Highly polished aluminium (E) op Tamiya X-18 (acryl):

http://users.pandora.be/FleaBite/polaluzw.jpg

Highly polished aluminium (E) op witte primer:

http://users.pandora.be/FleaBite/polaluwi.jpg

HHugo
06-04-2003, 12:27
En dit is het eindresultaat: een radiator op 1:20 voor de MP4/4 van Tamiya. Dit is Alclad highly polished aluminium op witte primer, hoewel men aanraadt om op zwarte ondergrond te werken. Maar die tint is dan te donker voor een radiator.

http://users.pandora.be/FleaBite/radiator2.jpg

http://users.pandora.be/FleaBite/radiator4.jpg

Guido
07-04-2003, 10:26
Hey HHugo,

dat ziet er inderdaad beter uit mete witte primer dan met zwarte!
Je bent dus aan een MP4/4 bezig? of was dit maar om eens te testen? Anders kan je misschien eens wat stap voor stap foto's posten?

;)

HHugo
07-04-2003, 17:42
Ben ik idd aan bezig, maar veel kan ik nog niet tonen (zoiets duurt altijd zeer lang bij mij):

http://users.pandora.be/FleaBite/Stap1.jpg
http://users.pandora.be/FleaBite/Stap2.jpg

HHugo
07-04-2003, 17:46
Als er trouwens iemand goede referentiefoto's heeft, altijd welkom, want ik vind er niet veel.

jos
07-04-2003, 18:39
sennake zal er waarschijnlijk wel een paar hebben denk ik

Sennake
07-04-2003, 18:56
Van het gebouwde model wel, van de echte wagen alleen in boeken.

Apropos Huudo, ik heb nu al meer als een maand af te bijten onderdelen in de remolie zitten en nog steeds zie ik bitter weinig resultaat. Hoe lang kan zoiets wel duren misschien?

Guido
08-04-2003, 00:35
Originally posted by HHugo
Als er trouwens iemand goede referentiefoto's heeft, altijd welkom, want ik vind er niet veel.

'k zal eens ne keer in mijn documentatie snuffelen en mijne scanner in't gang steken zie, als ge belooft van er een aparte thread over te beginnen. ;)

Guido
08-04-2003, 00:38
Originally posted by Sennake


Apropos Huudo, ik heb nu al meer als een maand af te bijten onderdelen in de remolie zitten en nog steeds zie ik bitter weinig resultaat. Hoe lang kan zoiets wel duren misschien?

Bizar, :confused: , de bovenste laag - indien van toepassing - zou nu toch wel al gelost moeten zijn, of toch al flink aan het afpellen... Helemaal niets? ook niet als ge er over krast of zo...?? Bij mij duurde het ook wel zoiets, maar na een maand was er toch wel effect. Welke verf is er gebruikt? Enamel, Acryl, Autolak?

Mario
11-06-2003, 08:53
Aan Hhugo : met welke verf heb je de monocoque geschilderd ? Ziet er wat mij betreft heel goed uit, maar ik heb altijd enorme problemen als ik iets in mat zwart of satijn zwart wil schilderen. Vaak komt satijn er als mat zwart uit of als glanzend zwart en bij mat hetzelfde verhaal, wat ik heel frustrerend vind (gebruik meestal Humbrol-potjes 33 en 85).

Nog een vraagje : ik overweeg een Ducati te bouwen en in het geel te schilderen. Het frame is echter rood, dus ik vermoed dat ik het best een primer gebruik. Klopt dat of niet ?

HHugo
11-06-2003, 18:57
Dat is Tamiya's flat black XF-1 acrylic, gespoten met de airbrush. Volgens mij is het zo mat omdat ik in zeer dunne laagjes gewerkt heb. Als je dikkere lagen gebruikt of spuit op een nog natte laag, heb ik de indruk dat het dan automatisch meer glanzend is.

Ik denk dat je idd beter een primer gebruikt voor die Ducati (witte zal het best zijn voor een gele deklaag), ofwel zal je veel lagen van het geel moeten leggen.

Mario
11-06-2003, 19:45
Ah, bedankt.

Nog een verfvraagje : bestaat er een "potjesequivalent" voor de Tamiya-verf TS17 Gloss aluminium ?

In de hobbywinkel zei men van niet, maar elders vond ik Humbrol 27002. De benaming heeft er toch wat van weg (polished aluminium). Weet iemand of deze kleuren overeenkomen ?

Ottooke
11-06-2003, 20:58
Ik heb ook een verfvraagje.
Ik heb hier een truck staan en de potjes Humbrol Matt Sand (63) en Humbrol Rust (113).
Nu was ik aan het denken om deze kleuren te gebruiken om:
1) vuil op de spatflappen te verven met de zandkleur.
2) en op plaatsen waar een truck snel roest, wat roest te verven.

Maar nu heb ik de hulp nodig van de professionelen:
Hoe kan ik het best een soort spat-effect krijgen van dat zand?
En op welke plaatsen roest een truck het snelst?

HHugo
11-06-2003, 21:39
Ts17 - 27002 moeilijk te zeggen, dat zou je eigenlijk moeten uitproberen
ik heb hier zo'n kleurenkaart van Humbrol voor mijn neus en een gebouwde mp4/13 met TS-17 erop. als ik die twee vergelijk komen ze wel redelijk overeen, maar in hoeverre ik kan vertrouwen op zo'n kleurkaart weet ik niet, want die metaalkleuren lijken op zo'n kaart hetzelfde als gewoon mat grijs

HHugo
11-06-2003, 21:43
voor Ottookes probleem moet ik passen, want daarin heb ik helemaal geen ervaring. Roestplekken moet je aan randen van panelen zetten: onderkant van deuren, onderste randen van spatborden,...

misschien kan iemand van onze doorwinterde paddock- modelbouwers enkele tips hierover posten? (ik ben ook geïnteresseerd :))

Guido
12-06-2003, 22:42
Mario:
Voor TS17 gebruik ik al jaar en dag Testors aluminium, en ik ben daar toch content mee. Echter, Ik vindt nergens geen Testors thinner meer en die aluminium MOET met dezelfde thinner verdund worden anders geeft dat een probleem wanneer en vernis opgezet wordt. De metallic begint dan een beetje te zwemmen... Geloof geen winkelbediendes, tenzij het zelf echte plekkers zijn. Ze denken alleen aan hun "potteke verf en tubbeke lijm" verkopen

Voor de gele Duc, best eerst "witte" primer zetten. Wanneer je grijs gebruikt, zal het rood geel er donkerder uitzien. Bouw je geel op in voldoende dunne lagen, want geel "dekt" voor geen meter.

Ottoke:
Ben geen doorwinterde bouwer, wel een doorzomerde :D heb ik ook geen ervaring mee. Als Sennake terug is, zal die wel raad weten.

Mario
25-06-2003, 21:44
Hoi,

Ik ben nu bezig met een Moto Guzzi V10 Centauro van Tamiya. Het is mijn bedoeling hem geel te schilderen (de Duc wordt toch maar gewoon rood) en ik ben al met het voorspatbord bezig geweest. Ik kom echter een steeds weerkerend probleem tegen, ongeacht het aantal lagen dat ik aanbreng (met spuitbus, gele kleur ook van Tamiya) : er verschijnen altijd "blaasjes" of zoiets, ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven. Ik krijg dus nooit een egaal oppervlak, maar op bepaalde stukken van dat onderdeel iets dat een beetje op een maanlandschap lijkt.

Hoe kan ik dat vermijden, want het is nogal vervelend ?

valentino0046
04-07-2003, 11:06
Wel om te beginnen met het eerste, het verschil tussen ALCLAD en de metalizers van humbrol en modelmaster is, dat je ALCLAD nog kan aanraken nadat het aangebracht is, bij de andere metalizers lukt dat niet, trouwen de modelmaster metalizer kan je ook schilderen met een penseel. Voor een chroomeffect kan je ook Bare Meatl Foil gebruiken, dit is een zeer dunne folie met een zelfklevend laagje, een beetje zoals bladgoud.
Het tweede onderwerp verf verwijderen van een model: Als je de Tamiya acrylics gebruikt is het zeer simpel, zet het geschilderde model in een plastic doosje gevuld met amoniak, na een uurtje of 3-4 is de verf volledig verwijdert, goedkoop en gemakkelijk alleen het geurtje is er één om U tegen te zeggen. Als je de chroom van bepaalde onderdelen wilt verwijderen dan kan je dat ook door ze eens een paar uurtjes in amoniak te steken. De tweede manier is al aangehaald, remolie, om het proces wat sneller te laten verlopen kan je de bovenste laag ook opschuren, zodat de remolie onder de eerste laag ook zijn werk kan doen.
De derde manier is het model in bleekwater ( Javel ) te zetten, dit heb ik zelf nog niet geprobeerd maar mischien toch eens het proberen waard.

Ik ben ook webmaster van een modelbouw website met forum en fotoalbums, als je voor jezelf een online fotoalbum wilt dan kan je lid worden van het forum, dan krijg je per email een paswoord en login om je persoonlijke album aan te maken, zou graag een beetje meer auto's zien in die albums. Mischien kan iemand mij daar bij helpen.

Model Building in Europe (http://users.skynet.be/mbie)

groetjes

Valentino :D

Oneliner
04-07-2003, 12:37
Laakdal, dan kent ge onwaarschijnlijk onze man met de meeste modelbouw auto'tjes?
SENNAKEEEEEEEEEEUH :)

Sennake
04-07-2003, 12:48
Originally posted by valentino0046
Ik ben ook webmaster van een modelbouw website met forum en fotoalbums, als je voor jezelf een online fotoalbum wilt dan kan je lid worden van het forum, dan krijg je per email een paswoord en login om je persoonlijke album aan te maken, zou graag een beetje meer auto's zien in die albums. Mischien kan iemand mij daar bij helpen.

groetjes

Valentino :D

Ik ben inderdaad ook van Laakdal en wat modelauto's betreft zit je bij mij aan het goede adres : als je goesting hebt kom je maar eens kijken. Ik heb er naar schatting zo'n 1200 staan, en nog eens een 700-tal onbegonnen bouwdozen...

Een bloemlezing uit mijn collectie kan je terugvinden op mijn (http://users.skynet.be/sennake) website. Als het je iets lijkt kunnen we wat mij betreft gerust samenwerken...

Groetjes,

Sennake. (aka Guy Golsteyn)

valentino0046
04-07-2003, 13:26
Ik ben inderdaad ook van Laakdal en wat modelauto's betreft zit je bij mij aan het goede adres : als je goesting hebt kom je maar eens kijken. Ik heb er naar schatting zo'n 1200 staan, en nog eens een 700-tal onbegonnen bouwdozen...

Over een samenwerking valt altijd te praten en ik wil best eens komen kijken

http://pnavy.com/mbie/albums/album30/gt21274.jpg

Groetjes

Eric