PDA

View Full Version : Ferrari 308 GTB Rally - Revell - 1/24


Loeten
10-06-2007, 18:50
Tijd om ook mijn bijdrage voor deze 60 jaar te starten. Vandaag was de ideale dag: verkiezingen in België... Owja, ik moest gaan tellen... Maar met veel geluk werd ik uitgeloot om terug naar huis te gaan. Eindelijk had ik het geluk weer aan mijn zijde...

Dit is de kitinhoud (amper 43 delen, zou daar de body en het onderstel bijgeteld zijn??)

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8392.jpg

Welke versie ik ga maken is nog niet helemaal duidelijk. Het zou wel eens een witte kunnen worden...

http://www.historiclanciarally.it/big-wall-30.jpg

Loeten
10-06-2007, 19:11
Het zou best wel eens deze witte hierboven kunnen worden... Italiaans Rallykampioen in 82 dacht ik (Tonino Tognana) en redelijk wat pics van te vinden... Net genoeg om na te bouwen, hoop ik... Wel enkel van outside...

Guido
10-06-2007, 20:53
Interessant project. Eentje om te volgen.

Kan je de volgende keer letten op de grootte van de foto? 800x600 is het maximum formaat. Ik heb nu de foto aangepast naar een hyperlink. Graag ook bronvermelding erbij zetten als je "hot-linked". Thanks! ;)

Loeten
11-06-2007, 16:55
Kan je de volgende keer letten op de grootte van de foto? 800x600 is het maximum formaat. Ik heb nu de foto aangepast naar een hyperlink. Graag ook bronvermelding erbij zetten als je "hot-linked". Thanks! ;)

Ow excuses, niet gezien... Dacht dat ie netjes in het scherm zat, maar ik zit met breedbeeld op laptop vandaar. Maar ik hou er zeker rekening mee, net als de bron, maar die stond op de foto dacht ik...

:bye:

Gèrre
11-06-2007, 17:15
mooi project :)

Loeten
07-07-2007, 16:09
Aan deze machine heb ik amper iets gedaan. Shame on me, maar der was geen tijd voor. Nu met de vakantie wordt dat anders. Gisteren even wat dryfitjes gedaan om te kijken of ik al kan lijmen voor het spuiten. Antwoord: neen, tenzij de voorbumper. De achterste moet er achteraf op...

Enkele foto's van de dryfit:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8611.jpg

Vooraan viel me een spleet op... Dichtmaken is de boodschap maar ik was even vergeten een extra part erop te zetten en dan is die spleet weer weg...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8612.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8613.jpg

Maar dat stukje past voor geen meter. het steekt te ver uit. Kijk maar...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8615.jpg

Dus even wat gesneden in dat stukje...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8617.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8618.jpg

Bracht evenwel geen soelaas, dus dat wordt iets anders zoeken om te versnijden...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8616.jpg

Dus voor de rest nog niks aan gedaan. Wel hoop foto's gezocht om de decals te ontwerpen binnenkort...

Lester
12-07-2007, 12:15
Ook eentje om te volgen...prachtig model vind ik...

J.

Bramzel
12-07-2007, 12:33
Welke versie ga je maken? Ik heb hier op het werk namelijk nog een uitgave van de Zweedse Auto Motor Und Sport liggen met een artikel van 3 of 4 pagina's over de Pioneer 308 GTB rally wagen. Ik zal ze later wel even scannen en online zetten.

Loeten
12-07-2007, 19:37
Ik kies voor de versie van Tognana, Italiaans kampioen geweest...

http://www.forninoracing.it/Immagini/82tognana.jpg

Maar die foto's (scans) van de Pioneer zijn altijd welkom hoor! Misschien dat ik die ook nog eens bouw, hoewel decals daarvoor maken wat moeilijker is (witte decals)

Grtzzz

Big attack
16-07-2007, 11:25
Mooie rallywagen, wil de " Entremont" versie ooit nog eens herbouwen.
hoe ga je de spatborden bijwerken?

Loeten
16-07-2007, 14:50
Ondertussen heb ik al door dat hierboven een foutje staat. Dat uitstekende deel moet uitsteken... Tja, ik dacht dat het niet voorbij de motorkap kwam, wel dus... Maar gelukkig heb ik voldoende referentiefoto's van deze wagen gevonden.

hoe ga je de spatborden bijwerken?

Voorlopig nog geen idee. Ik vermoed dat je die lappen bedoeld? Of heb je het over de verbreding aan de wielkassen??

Juha
16-07-2007, 16:09
Ik denk de verbreding aan de wielkassen want spatlappen bijwerken lijkt mij geen groot pobleem.

Loeten
16-07-2007, 21:55
Ik denk de verbreding aan de wielkassen want spatlappen bijwerken lijkt mij geen groot pobleem.

Er is inderdaad een lichte verbreding als je op die laatste foto kijkt. Ik ga eerst eens wat pics opsporen om te zien of dat steeds zo is. Want op deze laatste foto lijken het toch smallere banden of niet?

Nu, ik heb goeie ervaringen met milliput (denk aan Luigi, die heel populair was op de meeting) dus daarmee zou het wel moeten lukken...

Dank je trouwens om me daarop te wijzen...

Juha
16-07-2007, 22:02
Op de eerste foto zie je toch duidelijk dat hij breder is dan de straatversie. :)

Loeten
17-07-2007, 17:16
Op de eerste foto zie je toch duidelijk dat hij breder is dan de straatversie. :)

Daar heb je gelijk in. Had hem zoals gezegd nog niet van dicht bekeken. Vandaag dus wel...

Maar op deze twee foto's hieronder, vind ik dan weer dat hij niet zo breed eruitziet. Of zouden de banden en velgen voor gezichtsbedrog kunnen zorgen?

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/tognana-01.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/tognana-06.jpg

Alle hulp is welkom hoor, want ik wil 'em wel correct maken als mogelijk. Dus als ie uitgebreed is, dan ga ik dat ook doen... Thanks trouwens Juha !

Loeten
17-07-2007, 17:48
:o :o De meeste Ferrari 308 GTB's zijn inderdaad langsachter uitgebouwd...:o :o

Gelukkig is er geen kalf verdronken... Dit wordt dus uitbreiden en verbreden. Dit ga ik doen met Milliput.

Tijdens het observeren heb ik ook gezien dat de luchtgaten aan de zijkant niet netjes gegoten zijn. Die moeten dus wat bijgewerkt worden. Er komt dus wat meer werk bij kijken dan ik dacht. Maar das niet zo erg. Het kitje was zodanig eenvoudig dat het net wat te rap ging gaan...:D

Eerste stap is nu om de referenties die ik heb goed na te kijken om te zien wat zoal moet veranderen. Iets wat ik al van plan was, maar de tijd kroop vooral in de Lancia Delta...

Jullie horen hier binnenkort meer over als ik begin. Enkel het schuurwerk en de primerlagen zijn al gedaan...

Juha
17-07-2007, 18:30
Het is gezichtsbedrog owv. de banden, op onverhard zijn die brede sloffen nu eenmaal minder nuttig.:D

Loeten
17-07-2007, 18:41
Klopt, de verbreding valt echt wel op als je even erbij stilstaat!

Juha
17-07-2007, 19:00
Er klopt trouwens iets niet op die foto (en het is niet de wagen zelf):

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/tognana-06.jpg

Loeten
17-07-2007, 19:38
:+ piloot en copiloot dragen geen helm... Was me ook al opgevallen...

Juha
17-07-2007, 21:02
Inderdaad, en toch staat die auto dwars en net op de plaats staat er een fotograaf.:D

Loeten
21-10-2007, 09:17
Ongelooflijk maar waar, hier is een update van deze bolide !!

Niet zoveel gebeurd hoor... Toen ik de body bestudeerde om uit te bouwen langs achter, viel er me og wat op. De kofferlines ontbreken. Enkel aan de zijkanten kun je ze zien. Maar het stuk dat aansluit met de achterkant is er niet. Dus dat werd krassen (vandaar mijn post over de tool hiervoor, maar de koop is nog niet gebeurd).

Hier het resultaat:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9653.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9663.jpg

De body ligt wel weer in de remolie. Reden hiervoor was de slechte hechting van de primerlaag van DupliColor. Die sprong er gewoon af en was niet strak genoeg. STraks nieuwe poging met eerst doorzichtige primer erover. Het valt me op dat ik dit vooral bij Revelldozen heb... Een andere soort plastic?? Allez, ik hoop alvast om vandaag de uitbouw te beginnen. Maar doe ik dat voor het primen of erna??

Grtzzz

Guido
21-10-2007, 20:21
Ik zou eerst alle uitbouw activiteiten afronden en dan primeren. Hierdoor weet je zeker dat je hechtingen met de plastiek niet verstoord worden door primer. De primer daarna zal je ook toelaten om schuurfouten enz. te achterhalen. ;)

Good luck!

Loeten
21-10-2007, 21:18
Ik had al zo'n vermoeden. Ik had die werkwijze ook bij Luigi gevolgd en waarschijnlijk werd dat toen als tip gegeven... Het leek me ook het meest logische. Maar als weegschaal, tja... Thanks again !!

Guido
21-10-2007, 21:55
Maar als weegschaal, tja... Thanks again !!

Laat de andere weegschaal u dan weer in balans brengen. ;) :D

scoobyfreak
21-10-2007, 23:42
En de derde weegschaal keek, en zag dat het goed was :D :D

Loeten
28-10-2007, 19:54
Vandaag eens goed de tijd genomen voor dit monstertje... Omdat ik wel vaker te rap durf te beginnen en dan pas foutjes of broodnodige veranderingen opmerk, heb ik eens op mijn gemakjes de foto's van de 308 GTB bekeken en vergeleken met het model. Enkele zaken vielen me op...

Er is dus meer werk aan dan alleen het verbreden. Achteraan bvb zijn veel aanpassingen nodig. Volg maar mee...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/133car1.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9758.jpg

- Geen nummerplaatuitsparing op de originele wagen
- De bumper steekt zover niet uit en is vlakker
- Naast de nummerplaat zijn geen symbolen van Ferrari (paardje) of 308 GTB terug te vinden
- De verlichting voor de nummerplaat zit ergens anders
- De uitlaten zijn enkelvoudig en dikker, ook gekromd

Ik wist dus wat doen...

De achterzijde werd dus "gecleand"... en aangepast zoals het moet:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9759.jpg

Dan begon de zware klus van het verbreden. Ik dacht dat ik beide kanten ging kunnen maken en dus begon ik met vol enthousiasme: twee gelijke bolletjes milliput. En voor de rest, volg het fotoverhaal...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9760.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9761.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9762.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9763.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9764.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9765.jpg

Loeten
28-10-2007, 20:02
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9767.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9769.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9770.jpg

Na twee uren dacht ik dat ik er was, maar toen bleek dat er een foutje zat onderaan bij de bumper. Dus dat moest aangepast worden. Jammer genoeg gaf dit als gevolg dat het tweede deel van de Milliput te hard was geworden. Nu ja, ik laat de verbreding eerst goed uitharden. Morgen of zo begin ik dan aan het tweede stuk. Let wel, op dit reeds gemaakt deel moet er nog een gleufje komen aan het voorste deel. Ik ben het dus niet vergeten maar wil de Milliput eerst wat harder laten worden.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9771.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9772.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9773.jpg

Het ziet er te breed uit maar volgens de berekeningen zou het moeten kloppen... Op het model springt het 0,5 cm uit dus in werkelijkheid is dat 12 cm... De verhoudingen kloppen dus ongeveer. Ik ben al tevreden maar we zijn pas halfweg...

Alle commentaar, tips en kritiek zijn welkom !!

Grtzzz

Gulfie
28-10-2007, 22:11
Awel Loeten, als ge dit na 2 uur werk al bereikt hebt ... chapeau! Ik zou het op een andere manier opgebouwd hebben (eerste een rechte boord met een filmrolletje en dan een putty erop zetten), maar blijkbaar is deze ook zeer effectief. Het moeilijke is om links en rechts gelijk te krijgen, maar daar bestaan ook weer trucks voor natuurlijk.

Te breed? I don't think so. Juist goed.

1 opmerking ... :champagne: :applaus:

Loeten
28-10-2007, 22:39
Thanks Gulfie. Ik twijfelde ook om het op jouw manier te doen. Maar aangezien ik nogal plastisch uit de voeten kan (remember Luigi en het feit dat ik in het onderwijs sta en lekker graag met klei speel...). Het zal inderdaad morgen een grote beproeving woden om het aan beide zijden gelijk te krijgen. Daarbij vraag ik me af of de Milliput wel stevig genoeg vastzit. Ik hoop het wel...

Op een andere site werd gemeld dat de neus ook anders is dan in de kit. Ofwel ziet die kerel beter dan ik, wat best kan want ik moet dringend nieuwe lenzen instoppen. Ofwel ziet hij iets wat er niet is... Ben benieuwd. Plus vraag ik me af of de voorste wielkassen ook wat verbreding nodig hebben. Het lijkt van niet, maar ik ga eens moeten dryfitten en vergelijken. De achterwielen zullen nu ook meer naar buiten moeten, dus das nog een extra aanpassing. Tenzij ik voor een versie met smallere wielen kies, ergens in Zweden of zo... :o

Grtzzz

Dominique
28-10-2007, 22:58
Ziet er goed uit! De verbreding is volgens mij qua afmeting OK. Daar zou ik ook niks aan veranderen.
Alleen: je zal voorzichtig te werk moeten gaan voor de andere kant. De symmetrie houden is inderdaad héél moeilijk. Maar dat komt wel goed.

Guido
28-10-2007, 23:39
Even enkele foto's vlak onder elkaar zetten om de juiste breedte in te schatten.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/133car1.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9771.jpg

Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, en misschien moet mijn bril ook wat sterker :D, maar ik heb de indruk dat de verbreding op de echte 308, niet zo fors zijn. Iets minder breed zelfs en iets minder dik. Nu komt het aanhechtingspunt van de verbreding vanboven op bijna gelijke hoogte als de luchtinlaat aan de zijkant, terwijl ik toch de indruk heb dat op de echte 308, de verbreding lager uitkomt.

Het kan misschien aan de foto's enz. liggen, maar ik zou toch enkele referentiepunten op de auto verifiëren vooraleer aan de andere kant te beginnen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik zo'n verbredingen nog nooit gedaan heb, maar moest ik het doen, zou ik toch ook voor Gulfie's suggestie opteren. Het voordeel hiermee, is dat je fijner kan opbouwen en toch nog stevigheid kan behouden. Nu zal je wellicht wat dikker moeten werken om een goeie stevigheid te hebben - maar hier kan ik mij vergissen.

Wild Goose
29-10-2007, 04:58
Op het hoogste punt van de wielboog lijkt het me ok. Maar naar beneden toe, en dit langs beide zijden, heb ik toch de indruk dat je zal moeten versmallen.
Want daar lijkt het me toch ook te breed.

Loeten
29-10-2007, 08:33
Ik heb me daarnet nog eens bezig gehouden met wat meetwerk en vergelijkingen. Je moet bij zo'n dingen vooral lijnen doortrekken en vergelijken met punten op de wagen. Bij tekenen is dat ook zo.

Volgens de echte moet de breedte even breed zijn als het stuk tussen boog en achterzijde raam. Dus er moeten inderdaad een paar mm afgeschuurd worden. En dus volgt heel de boord. Hierdoor verwacht ik dat de boog wat dunner zal worden. Nu hopen dat de boel stevig genoeg vasthangt als ik ga schuren.

Thanks voor de kritische noot. Als je aanpast;, moet het goed zijn. Ik heb trouwens ook al foto's van niet-verbrede rallyversies gevonden. Just in case this won't work... Hehe lazy...? Nope...

Guido
29-10-2007, 10:29
Ik heb trouwens ook al foto's van niet-verbrede rallyversies gevonden. Just in case this won't work... Hehe lazy...? Nope...

Tuurlijk niet, kwestie van een plan-B te hebben. ;)

Lester
29-10-2007, 12:59
Loeten, schitterend werk...weeral!
Ik had wel eens graag geweten welke putty je gebruikt? Het is voor ook verbredingen te maken voor deze auto...
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG3804.jpg
Er zitten juist verbredingen bij voor de achterkant, niet de voorkant.

J.

Loeten
29-10-2007, 15:51
Hey Lester, ik gebruik Milliput op aanraden van Nismo. Ik heb er ook Luigi mee geboetseerd. Het bestaat uit twee delen die je moet samenvoegen om te doen verharden. Eenmaal samengevoegd, kun je er nog een uurtje of twee à drie mee boetseren. Daarna is het echt wel hard...

Lester
29-10-2007, 19:47
Ok, bedankt...zal het eens gaan kopen (vinden natuurlijk hier aan de kust zal iets anders zijn).
Hopelijk zijn mijn boetseerkunsten zo goed als de jouwe.


J.

Dominique
29-10-2007, 20:09
Ok, bedankt...zal het eens gaan kopen (vinden natuurlijk hier aan de kust zal iets anders zijn).
Hopelijk zijn mijn boetseerkunsten zo goed als de jouwe.


J.

JR Products heeft het in assortissement. Als ik me niet vergis is het te krijgen bij den Domino. ;)

Loeten
30-10-2007, 12:48
Vanmorgen heb ik me even Guido gevoeld... Even maar... Neen, niet dat ik last van Ghost lines of den Joeri maar omdat ik uren heb zitten schuren. Ik denk dat de verbreding nu beter eruit ziet. Enkele mm smaller alleszinds. Vergelijk maar even de bovenste geschuurde verbreding en het onderste onbewerkte stuk...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9780.jpg

Zoals je ziet heb ik ook de gleuf doorgetrokken. De achterste bumper werd ook bijgeschuurd op de plaatsen waar Milliput kwam.

Ondertussen weet ik ook wat er aan de motorkap scheelt. Stom genoeg zat ik gezellig vooraan te zoeken (goe bezig he). Het gaat hem hier over de achterste luchtinlaten. Die zijn gescheiden, terwijl in de kit de boel doorloopt. Om het even duidelijker te maken (dankzij Rene van Modelbrouwers):

bij de echte wagen in deze vorm:

http://img89.imageshack.us/img89/4556/308gtb2sc4.jpg

bij het model van revell loopt de luchtinlaat in deze vorm

http://img80.imageshack.us/img80/1756/308gtb1kv1.jpg

Dus ik weet waar er nog werk aan is. Ook de knipperlichten zitten bvb compleet fout... En ik twijfel of ik de voorste inlaten open maak. Misschien zoals bij de slotcars werd getoond: de onderzijde schuren tot ze opengaan...

Grtzzz

Loeten
30-10-2007, 21:26
Vandaag was het weer tijd om verder te doen aan de Ferrari. Vanmorgen had ik me al aan het schuren gezet. Deze namiddag was het dan tijd om de luchtinlaten op de motorkap bij te werken. Het duurde evenwel langer dan ik voorzien had omdat ik even te weinig vooruit had gedacht... Volg maar even mee...

Dit was de start: het middenste stuk moet vlak worden...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9781.jpg

Eerst even dat deel weggesneden zodat ik een plat stuk krijg.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9782.jpg

En daarna invullen met een stukje plasticcard.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9785.jpg

Maar toen viel mijne frank (tja nog geen euro's he, vandaar dat het even duurde). Dit moet vlak gemaakt worden, doorgetrokken en netjes gelakt. Dus als dat zwarte deel erin blijft dan kan dat niet... Dus weer herbeginnen en snijden...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9786.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9787.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9788.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9789.jpg

Ten slotte werd dit deel bijgezet met putty (overvloedig, tegen het inzakken)

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9794.jpg

Morgen zal het weer schuren worden... Volgende stap wordt nu de andere zijde uitbreden. Daarna controleer ik nog eens heel goed wat nog anders moet (oa knipperlichten)

Grtzzz

Nismo
30-10-2007, 22:46
Zie maar dat ge er geen stoflongen aan overhoud van al dat geschuur.;)

Loeten
31-10-2007, 18:55
*Kuch kuch kuch...* Weer wat zitten schuren vandaag *kuch kuch*

Gewoon even tonen dat dit middenstuk tussen de luchtsleuven netjes dicht is en glad aanvoelt...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9816.jpg

Voorlopig moet deze wagen wat geduld hebben eer ik verder ga. Eerst de decals op de Impreza volledig plaatsen, daarna waarschijnlijk die van de Celica en ook nog de Escort... Dus vrijdag of zaterdag maak ik de andere verbreding. Tussendoor zal ik wel nog wat werken aan de wagen als afwisseling (openschuren van de voorste luchtsleuven) *Kuch*

Nismo
31-10-2007, 21:23
*Kuch kuch kuch...*

.................................................. ............................. *Kuch*

Gezondheid ;)

Flame
31-10-2007, 22:54
Een echte vakman,komt goed:gas:

Señor Bigfrit
01-11-2007, 23:13
Wow, dit ziet er echt heel proper uit.

Echt mooie modificaties, misschien zou het allemaal wat vlotter gaan met milliput, maar dat is mijn bescheiden eigen mening.

Anderzijds, alles ziet er echt goed uit, enige bemerking dat ik zou hebben is dat ik zelf aan een QV conversie bezig ben en na enkele testfits blijken de velgen van de Stratos (ik neem aan dat jedie gaat gebruiken?) toch niet voldoende om de wielkassen te vullen.

Volgens mij heeft revell de wielkassen op dit model toch wel geweldig oversized (in achting nemend dat het toch een model is uit de jaren '80, waar ze nog niet bezig waren met supergrote velgen).

Een andere opmerking is ook het probleem van de buitenspiegels, pas daar wat mee op. Sommige versies hebben er 2, sommigen 1, sommige zijn QV spiegels, sommige zijn 'fiberglass versie'-spiegels... Plus het feit dat die niet simpel na te maken zijn, dat is zo wat waar ik ben gestrand op mijn conversie.


Alleszins ik ben superbenieuwd naar het resultaat en 't ziet er echt wel geweldig uit!

Olivier

Loeten
02-11-2007, 08:23
Echt mooie modificaties, misschien zou het allemaal wat vlotter gaan met milliput, maar dat is mijn bescheiden eigen mening.

Euhm... Ik gebruik Milliput hoor...;) Alleen vul ik hier en daar wat met putty aan omdat dat rapper gaat.

... en na enkele testfits blijken de velgen van de Stratos (ik neem aan dat jedie gaat gebruiken?) toch niet voldoende om de wielkassen te vullen. Volgens mij heeft revell de wielkassen op dit model toch wel geweldig oversized (in achting nemend dat het toch een model is uit de jaren '80, waar ze nog niet bezig waren met supergrote velgen).

Zover sta ik voorlopig niet. Mijn eerste zorg was vooral de kas aanpassen en dan verder kijken. Maar om toch op je vraag te antwoorden: ik ben er nog niet helemaal uit. De velgen in deze kit lijken goed op wat ik nodig heb, maar... Eigenlijk zouden het moeten Stratosvelgen zijn. Gelijk heb je ook al reed Tognana vaak ook met andere velgen. Ik ga straks eens dryfitten.

Een andere opmerking is ook het probleem van de buitenspiegels, pas daar wat mee op. Sommige versies hebben er 2, sommigen 1, sommige zijn QV spiegels, sommige zijn 'fiberglass versie'-spiegels... Plus het feit dat die niet simpel na te maken zijn, dat is zo wat waar ik ben gestrand op mijn conversie.

Hier is de wagen voorzien van 1 spiegeltje. Dat uit de kit zou kunnen voldoen maar de verbinding tussen de bolvorm en de kas is veel te dik. Ik zie wel hoe ik dat aanpas. Misschien heb ik zelfs nog passende spiegeltjes liggen...

Alvast dank voor je tips en opmerkingen. Alleen zo kan ik tot een heel goed model komen. En zeggen dat ik oorspronkelijk dacht om eens vluf een Ferrari'tje in elkaar te steken... Niet dus want rallyversies zijn steeds anders of het nu een Honda, een Mini of een Ferrari is...

Grtzzz enne waarom ook niet eens enkele foto's posten? Ben ook benieuwd naar jouw werk hoor...

Señor Bigfrit
02-11-2007, 17:28
Grtzzz enne waarom ook niet eens enkele foto's posten? Ben ook benieuwd naar jouw werk hoor...

Deal!

Loeten
02-01-2008, 21:56
Een mini-udate hier. Vorige week was de spuittemperatuur in de garage positief genoeg om wat te werken. Vandaar dat ik even de onlangs gekochte velgen voor deze Stratos heb gespoten. Niet veel aan te zien hoor. Ik moet nu wel nog de bijpassende bandjes gaan kopen want dat was ik... vergeten...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0191.jpg

Grtzzz

Loeten
12-01-2008, 18:17
Vandaag toch wat verder gedaan aan deze wagen. Niet meteen veel aan de body en dergelijke maar wel de decals gemaakt. Althans toch alle nodige sponsors van het web geplukt, aangepast en in Word gezet. Vanavond zet ik alles op decalpapier en tegen volgende week zijn die in orde...

Eén sponsor vind ik niet en dat is "canonica" Het zou een onderdeel van de Panasonic-groep zijn... Nu ja, het namaken van de letters is geen probleem maar dat tekentje das wat anders...

Ook voor de rallyplaten ben ik er nog niet uit. Ofwel laat ik 'em starten in één of andere oude San Remo rally ofwel probeer ik aan de platen te komen van de tweede of derde Rallylegends in Italië...

Nog een paar foto's:

http://www.motorproject.net/rallylegend2005/images/foto/2004/02_Tognana.jpg

http://www.motorproject.net/rallylegend2005/images/foto/2003/02_Tognana.jpg

Grtzzz

Juha
12-01-2008, 19:57
Het heeft niks met Panasonic te maken, Canonica is een merk van velgen. Op het logo staat trouwens "Canonica Ruote", ruota is Italiaans voor velg, ruote is het meervoud, maar op jouw foto's is dat redelijk moeilijk te lezen. :D.

De gouden velgen die jij aan het maken bent zijn Campagnolo's, die zaten ook op de Lancia Stratos. Maar op de volgende foto zitten volgens mij Canonica velgen vooraan:
http://www.hisparally.com/galerias/Ferrari%20308%20GTB%20gr%20b-Tognana,%20De%20Antoni.jpg

Toen de wagen in 1983 in groep B moest rijden was de wagen niet verbreed en pasten de capagnolo's niet meer, dus reden ze toen enkel nog met Canonica.

Het logo hangt hier op dit model voor de voorwielen, en in het groot net voor de voorruit:
http://www.forninoracing.it/Immagini/Modellini33.jpg
http://www.forninoracing.it/Immagini/Modellini32.jpg

Loeten
12-01-2008, 21:41
Ah okey.... Ik had Canonica ingetypt bij google en plots kwam ik bij Panasonic terecht... Blijkbaar ook een nieuw soort plasma tv of zo... http://www.tomshw.it/news.php?newsid=8243

Anyway, nu weet ik meer en kan ik dat logo waarschijnlijk wel vinden... Mercikes Juha !!

Juha
12-01-2008, 21:50
Veel geluk met uw zoektocht. Ik heb net zelf gezocht, en behalve de decal op die Stratos heb ik niks gevonden. ;)

Loeten
12-01-2008, 21:58
Veel geluk met uw zoektocht. Ik heb net zelf gezocht, en behalve de decal op die Stratos heb ik niks gevonden. ;)

I know... Desnoods ga ik iets gelijkaardigs maken of gewoon weglaten. het is een decal van ongeveer 2 mm diameter...

Loeten
13-01-2008, 09:52
Ondanks dat ik dus één symbool nog niet kon vinden en dus ga zelf moeten ontwerpen, ben ik toch al gestart.

Eerst moesten alle merken, symbolen en tekst van het net geplukt worden. Sommige logo's moesten bewerkt worden. bij Canale 5 klopte de plaatsing van de 5 bijvoorbeeld niet. Eenmaal alles gelukt, was het dan een zaak om alles af te meten op de kas om het passend te maken. Als dat in orde was, kon het proefdrukken beginnen...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0306.jpg

De kwaliteit zag er behoorlijk goed uit. Nu gaan we finaal passen: knippen en op de body plaatsen om te kijken of het in orde is. Twee decals moesten aangepast worden: de Panasonic op de motorkap en het canale 5 logo op de deur.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0307.jpg

Toen we dat wisten, gingen we over tot het aanpassen en dan weer proefdrukken en passen. Alles OK deze maal. Als laatste stap werden de decals dan geprint. Ik laat alles nu afgedekt rusten tot vanavond om er dan Liquid decal film over te zetten. Als slot komen er dan enkele laagjes vernis over. Dat alles zal toch een weekje of twee in beslag nemen... Voor wie goed gekeken heeft, zag ook de extra decals van Marlboro en pirelli voor de Celica...

Grtzzzz

Loeten
31-01-2008, 01:17
Even een dryfit met de bandjes en gespoten velgen... Ziet er nog niet mis uit he??

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0393.jpg

Loeten
09-11-2010, 20:31
En toen plots... Kwam dit geweld van onder het stof vandaan... Niet toevallig want ik had via de post een pakketje ontvangen met een andere 308GTB. Dat ding heeft een motor en een opengemaakte koffer en motorruimte. Leuk!! En in Nieuwegein kon ik er nog eentje voor maar 20 euro op de kop tikken. Deze is al verbreed maar verder redelijk basic zoals de revell... Het kriebelde om die laatste te gebruiken want de zin in de witte was wat weg wegens de verbreding die er langs de andere kant op moet. Maar mijn schat kon me toch overtuigen om deze terug op te pakken en af te werken. Die andere (brede) 308 kan dan dienen voor een andere versie... Nice idea...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19845&stc=1&d=1289327332

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19846&stc=1&d=1289327332

Loeten
09-11-2010, 20:43
Wat heb ik ondertussen met dit model gedaan??

1/ Verder wegschuren van enkele meegegoten namen op de body zoals "Ferrari" op het motordeksel of een onleesbare tekst aan de zijkanten...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19847&stc=1&d=1289327790

2/ De lamellen aan de lichten werden opengemaakt. Ze waren dichtgegoten en dus mocht ik gaan schuren aan de binnenzijde. Na een paar uur waren beide delen netjes open, al vind ik de ene kant net iets beter gelukt dan de ander (nog niet op foto te zien)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19850&stc=1&d=1289327790

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19849&stc=1&d=1289327790

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19848&stc=1&d=1289327790

3/ De panellines werden nog eens extra aangepakt want ik vond ze nog wat te min...

4/ Tenslotte ben ik gaan vergelijken met foto's en merkte ik nog een foutje op aan de verbreding. Deze moet wat korter (zie kras)...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19852&stc=1&d=1289328136

Voila. Met het verlengd weekend voor de boeg zie ik het weer helemaal zitten. Naast het afwerken van de Escort zal deze heel wat aandacht krijgen. Ik hou jullie op de hoogte.

Grtzzz

Ferrari rules
09-11-2010, 20:50
Aha, de goesting terug gekeert? ik volg opnieuw.

Loeten
14-11-2010, 20:08
Aha, de goesting terug gekeert? ik volg opnieuw.

Jaaaa, heel erg terug hoor !!

En daarmee weer een update... Heb er dit weekend enkele uren aan besteed en dit zijn de gevolgen...

Eerst even de wielen en "ophanging" nakijken en dryfitten. Nu ik die lasbagetten kon snijden, moest dit wel vlot gaan... Eerst nog eens nakijken met de witte plastic buisjes... Dan de lasbagetten erin plaatsen en...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19908&stc=1&d=1289757795

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19909&stc=1&d=1289757795

Oeps... Die dingen zijn dunner (ja dat wist ik natuurlijk wel al) maar nu is de plaatsing / ligging niet meer goed en krijgen we speling op de assen en is het niet meer stabiel genoeg...

Denk... Denk... De oplossing: ik plaats twee plaatjes aan de wielkassen, boor daar aan gat met juiste diameter en dan is dat ook verholpen. Klein probleempje hierbij, hoe plaats ik die dingen op de juiste hoogte, de juiste plaats en zo?? Oplossing: de oorspronkelijke buis wat bijschuren en als "richtbuis" gebruiken... En zo geschiede:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19910&stc=1&d=1289757795

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19911&stc=1&d=1289757795

Toen alle vier de delen in orde waren, wou ik zekerheid en ban ik gaan dryfitten. Alle vier de wielen steunen op de grond dus dit is perfect en je ziet niks meer van deze aanpassing...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19912&stc=1&d=1289757795

Loeten
14-11-2010, 20:33
De laatste jaren leerde ik hier dat dryfitten een must is, dus gooide ik even bijna alle onderdelen samen om eens te testen. Wat bleek? Revell-kwaliteit en dus geen goede pasvorm:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19913&stc=1&d=1289758231

De reden was niet ver te zoeken: het interieur-kuipje moet in twee gaatjes passen en die gaatjes hadden opstaande randjes. Bovendien ziet dit er niet uit aan de onderzijde...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19914&stc=1&d=1289758231

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19915&stc=1&d=1289758231

Dus dit moesten we aanpakken. De gaten werden opgevuld met stukjes van de oude wielassen. Bijwerken met putty was niet nodig, wel schuren en schuren. Ook de binnenzijde met de opstaande randjes werd bijgeschuurd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19916&stc=1&d=1289758231

Nu past alles veel beter. En die kuip past toch nog steeds netjes want er zijn nog twee andere bevestigingspunten. Die gaten waren dus overbodig...

Loeten
14-11-2010, 20:42
Next up: de verbreding aan de linkerzijde van de auto. Dit was de reden waarom het bouwproces was stilgevallen. Maar tijd dus om nu toch de stap te zetten...

Milliput... Kneden... Oja, ik wist precies hoeveel ik nodig had daar ik de vorige keer het deel dat toen voor die kant bestemd was, had laten harden. Een schitterend idee van toen blijkt nu... En dus konden we te werk gaan zoals een paar jaar geleden. De tussenstappen kun je enkele pagina's eerder zien. Het resultaat zie je hieronder. Pas op, ik moet dus nog die sleuf uitzagen....

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19918&stc=1&d=1289759884

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19919&stc=1&d=1289759884

Nu volgt het uitharden en daarna schuren, veel schuren zodat beide kanten gelijk worden. Maar dat is voor binnenkort...

Tijdens het werken hieraan viel me trouwens op dat die boog wel juist zit, maar dat de panelline naast de deur weg moet. Die zit er niet op de originele wagen dus werden die dingen gevuld met wat milliput en putty... Weer een verbetering...

Tijd opnieuw voor het onderstel. Ik wil de werkelijkheid wat benaderen dus ging ik weer wat op in de referentiepics. En... Ja hoor, volgende fout: de uitlaten. Geen twee maal twee op een rij maar twee maal een buis... Dit zijn trouwens de uitlaten die dus weggegooid mogen worden:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19920&stc=1&d=1289760073

Maar toen ik nog beter keek, bleek dat heel die achterzijde niet klopt... Er steekt daar niet van alles uit, wel een donker deel zonder meer... Dus dit werd zagen en zagen...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19921&stc=1&d=1289760147

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19922&stc=1&d=1289760147

Loeten
14-11-2010, 20:48
Het gat in de bodemplaat zag er dan zo uit:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19923&stc=1&d=1289760328

Ook dat achterpaneel klopte niet. De platte delen onderaan zijn veel breder. Dus hier mocht ik aan het werk met wat plastic sheet. Wat opmeten, passen, schuren, lijmen en Milliput erop...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19924&stc=1&d=1289760328

In dryfit ziet dat er dan zo uit...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19925&stc=1&d=1289760328

De uitlaten werden vervaardigd uit (opnieuw) de voormalige assen van de wagen. Bijzagen, passen, schuren en uitboren... Toen merkte ik dat er nog een aanpassing nodig was aan dat achterste deel. De uitlaten kwamen op een andere plaats uit. Dus aftekenen, zagen, schuren, allez, je kent het wel... De plaatjes zeggen meer...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19926&stc=1&d=1289760497

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19927&stc=1&d=1289760497

Loeten
14-11-2010, 20:59
Opnieuw dryfitten levert dit zicht op. Opgepast, de buizen zitten nog niet vastgelijmd...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19928&stc=1&d=1289760871

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19929&stc=1&d=1289760871

Ook het deel tussen de uitlaten was niet naar mijn smaak. Eerst ging ik het gewoon laten en zwart inkleuren. Maar ik heb de smaak echt wel weer te pakken en hup, daar ging het uitboren en schuren en krak... Te enthousiast geweest... Maar met plastic sheet heb ik dat foutje rechtgezet. Het moet nu alleen nog bijgewerkt worden met wat putty of milliput en dan zie je het niet meer... Op deze foto zitten de buizen wel al muurvast...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19930&stc=1&d=1289760871

Next up...

Nu moet ik wat verzinnen voor het gat dat nog te zien is aan de onderzijde. op referenties kan ik niet veel zien want vaak is het gewoon zwart. Dus ik veronderstel dat er een beschermplaat zit (voor de motor). We zien wel weer. De goesting is helemaal terug en deze Ferrari zit nu in mijn hartje. Zo erg zelfs dat ik de Cosworth in zijn doos liet. Oorspronkelijk ging ik deze afwerken, maar dat is iets voor komend weekend of zo...

Grtzzz

Mocht er iets op te merken zijn, doe gerust want ik kan nog ingrijpen e en jullie zien vaak meer dan ikke...

Big attack
15-11-2010, 00:16
Weet niet of je er veel aan hebt, maar zo ziet de onderkant eruit

Nismo
15-11-2010, 00:54
Weet niet of je er veel aan hebt, maar zo ziet de onderkant eruit

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19931&d=1289772898

En dan zeggen dat er geen referentiefoto's bestaan van de onderkant. :p

Mooie update.

Loeten
15-11-2010, 19:08
Dus moet ik daar ook nog zo'n hoop gras aanhangen?? :+:crazy::+

De foto hierboven geeft een idee, thanks !! Er zitten evenwel verschillen op wegens niet dezelfde auto. Maar geen probleem, ik kan er wel wat mee doen. Ik heb wel een referentiepic van een onderzijde hoor, maar zonder beschermplaten... Maar da's dan niet van een rallywagen, dus niet bruikbaar. Ik ga naar eigen goeddunken een beetje improviseren...

Grtzz

Loeten
21-12-2010, 22:46
De decals zijn getekend. Er was serieus wat werk aan. Ik koos uiteindelijk om de versie van de Rallye di Sardinia (Targa Florio) '82 te maken. Er waren voldoende referentiefoto's te vinden op verschillende sites. Moelijker was het namaken van de verschillende decals. Meestal moest ik het met een minder duidelijke foto doen en van daaruit met photoshop gaan opbouwen. Maar ze zijn dus klaar. Morgen met de eindejaarspremie een nieuwe printer gaan kopen en dan kunnen we weer verder... Ik post binnenkort een foto van de decals...

Zo moet de auto er gaan uitzien dus:

http://www.targaflorio.info/IMAGES/TF%2082%20Ferrari%20308%20GTB%20Tognana-De%20Antoni%20-%20Winner.jpg

Juha
21-12-2010, 23:20
Ik koos uiteindelijk om de versie van de Rallye di Sardinia (Targa Florio) '82 te maken.
Verkeerd eiland, de Targa Florio is op Sicilië. :)

Loeten
24-12-2010, 13:24
Verkeerd eiland, de Targa Florio is op Sicilië. :)

Oeps... Door de vele mist even verkeerd gevaren, merci Juha.

Het is dus Rallye di Sicilia. En zeggen date ik toen net een uur bezig was geweest met het rallyplaatje (dat blauw aan de deur)... Pfff, mja, het is vakantie e... :-p

Loeten
27-12-2010, 13:45
Na enkele weken decalontwerpen, kan ik weer verder met... schuren...

Het laagje primer bracht enkele tekorten aan het licht, zoals verwacht. Maar de zin om weer te schuren was toen even weg en ik wou perse de decals af hebben. Dat duurde veel langer dan verwacht daar heel wat logo's niet te vinden zijn of volledig veranderd zijn en dus te hertekenen zijn. Gelukkig hielp photoshop me daarbij. Deze week werden ze afgeprint (op gewoon papier) met mijn nieuwe printer (woehoe), gecontroleerd, bijgewerkt en nogmaals afgedrukt (op decalpapier) en kregen ze een paar laagjes vernis.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20471&stc=1&d=1293450132

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20472&stc=1&d=1293450132

Komende week wordt de body geschuurd en bijgewerkt zodat ik ergens op het einde van de week misschien al enkele decals kan zetten. Ben benieuwd naar het uitzicht !!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20476&stc=1&d=1293450247

Zo ziet de onderzijde er nu uit...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20474&stc=1&d=1293450132

Loeten
01-04-2011, 11:44
De voorbije weken heb ik deze wagen weer eens onder handen genomen. Eerst werden de bodyonderdelen netjes gespoten: primer, witte lak.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21724&stc=1&d=1301650847

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21723&stc=1&d=1301650847

Voor het eerst heb ik ook eens gepolierd... Het was immers nodig want ik had een deftig sinaasappelhuidje. En zeg nu zelf, zo een mooie body met cellulitis, dat kan niet e... :+

Terwijl alles stond uit te harden ben ik aan de slag gegaan met het interieur. Dit is van een standaard wagen en moet dus een rallyuitzicht krijgen. Zo ziet het er uit zonder aanpassingen:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21722&stc=1&d=1301650847

Daar moet dus veel aan gebeuren... Gelukkig vond ik nogal wat referentiefoto's, maar wel na heeeeeel lang zoeken.

Ik ben begonnen met de middenconsole. Die ging er meteen uit en ik zat met een gat. Deze werd opgevuld met wat plastic card. In mijn spare box vond ik een leuk stukje dat dient kon doen in de plaats van dat logge ding.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21725&stc=1&d=1301650847

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21726&stc=1&d=1301650847

Ondertussen kan ik al verraden dat ook dit niet voldoende is naar mijn gedacht. Ik heb de middenconsole zelf gescratched. Maar daarvan heb ik nog geen pics, binnenkort dus wel...

Loeten
01-04-2011, 11:53
Omdat die stukjes wat moesten uitharden wegens gebruik van putty, ging ik verder met het dasboard. De originele lijkt langs geen kanten op wat er in de auto moet. Dus werd het zagen, schuren en vloeken... Van dit misbaksel is er geen foto, maar die komen nog wel...

Uiteindelijk besloot ik om ook dit volledig uit plastic card na te gaan maken. En dit kostte me toch wel enkele avondjes omdat ik steeds niet tevreden was of omdat het beter kon of omdat wat misliep.

Een overzichtje:

Eerst probeerde ik twee plaatjes te maken. Die voorzag ik van gaatjes om er de decals dan achter te zetten. Dit liep evenwel fout want dat ding die ik gebruik bleek te sterk en verboog meteen het plastic plaatje. Poging 1 liep mis...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21727&stc=1&d=1301651244

Nieuwe poging... Deze keer maakte ik eerst de gaatjes en sneed dan het plastic uit. Dit lukte veel beter en zag er ook goed uit. Ik plaatste er de stuurkolom bij (geript uit het originele dash).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21728&stc=1&d=1301651244

Maar dit was niet goed!! Die dingen zaten veel te diep en bovendien moest er nog een omranding rond doen. Niet goed dus... Poging 2 was fout.

Dan maar volledig opnieuw. Een plaatje zonder gaatje nu en gewoon ringen knijpen en erop zetten. Dat zag er al veel beter uit. Poging 3 was de beste...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21729&stc=1&d=1301651244

Even dryfitten:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21730&stc=1&d=1301651244

Sennake
01-04-2011, 12:53
Alle respect voor je volharding en resultaat. Maar! Ik veronderstel dat die ringen nog in het zilver gezet moeten worden? (Of is het zwart?) In beide gevallen, maar zeker in het eerste, lijkt het me minder arbeidsintensief om ze te vormen door wat metaaldraad te wikkelen rond een cilindervormig voorwerp van de juiste diameter, en op maat af te knippen. Als de ringen zilverkleurig moeten zijn hoef je ze daarna zelfs niet meer te schilderen...

Het probleem dat je uitgesneden gaatjes ervoor zorgen dat je instrumenten veel te diep komen te zitten kan je ook oplossen door.. minder dikke plastic sheet te gebruiken ;)

Loeten
01-04-2011, 14:27
Alle respect voor je volharding en resultaat. Maar! Ik veronderstel dat die ringen nog in het zilver gezet moeten worden? (Of is het zwart?) In beide gevallen, maar zeker in het eerste, lijkt het me minder arbeidsintensief om ze te vormen door wat metaaldraad te wikkelen rond een cilindervormig voorwerp van de juiste diameter, en op maat af te knippen. Als de ringen zilverkleurig moeten zijn hoef je ze daarna zelfs niet meer te schilderen...

Het probleem dat je uitgesneden gaatjes ervoor zorgen dat je instrumenten veel te diep komen te zitten kan je ook oplossen door.. minder dikke plastic sheet te gebruiken ;)

Die plastic sheet was idd veel te dik, vandaar dat alles veel te diep lag. Ik heb het dan met mijn dunste gedaan maar dan was het niet stevig genoeg.

Die ringen komen idd in het zilver. Metaaldraad is een hele goede tip. Of gewoon eerst deze ringen in het zilver / chroom zetten en dan pas oplijmen. Had ik nadien nog aan gedacht... Maar het is mijn eerste keer met zo een ringen. Jouw tip zie ik ook zeker zitten. Daar heb ik dan wel een vraagje bij. Heb je dan niet het nadeel dat het vastlijmen wat moeilijker is wegens minder contactpunten?

Even nog een extra update... Daarnet had ik geen tijd om alles te posten...

Gisteren ging ik over tot het plaatsen van de decals. Een groot deel staan er na drie uur werk op. Ik ben er supertrots op...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21731&stc=1&d=1301660792

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21733&stc=1&d=1301660792

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21732&stc=1&d=1301660792

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21734&stc=1&d=1301660792

Sennake
01-04-2011, 16:14
Heb je dan niet het nadeel dat het vastlijmen wat moeilijker is wegens minder contactpunten?

Niet als je lijmt met 2k epoxylijm: gewoon een beetje lijm op een tandestoker nemen en dan lang de randen van het cirkeltje gaan. Daarin 'leg' je als het ware je ring die dan een 10-tal minuten niet mag bewegen omdat de lijm relatief traag droogt. Dat heeft dan wel weer het voordeel dat je kan herpositioneren als het niet direct goed ligt.

Loeten
01-04-2011, 16:36
Niet als je lijmt met 2k epoxylijm: gewoon een beetje lijm op een tandestoker nemen en dan lang de randen van het cirkeltje gaan. Daarin 'leg' je als het ware je ring die dan een 10-tal minuten niet mag bewegen omdat de lijm relatief traag droogt. Dat heeft dan wel weer het voordeel dat je kan herpositioneren als het niet direct goed ligt.

Hmm thanks voor de info. Dit zal nog van pas komen !

eyckles
01-04-2011, 17:08
Amaai, Zit er zeer goed uit met de decals er op.

Lesley

Nismo
01-04-2011, 23:02
Mooie update.;)

En een eerste prijs voor volharding.:applaus:

Loeten
03-04-2011, 22:06
Zoals beloofd nog even een foto van het originele dash. Ik sneed er wel de stuurkolom uit om aan het nieuwe te bevestigen... Je ziet, totaal anders dan wat ik aan het bouwen ben...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21754&stc=1&d=1301860896

Even een stand van zaken wat betreft het interieur op deze twee foto's:

- de middenconsole van scratch, de zijstukken ontbreken nog - gaatjes voor bedrading en onderdelen zijn reeds gemaakt - handrem is overschotje uit resin
- het dashboard kreeg ook wat gaatjes om oa de rolkooi door te laten lopen en een bakje zoals op de originele ook zat (uit scrapbox)
- de stoeltjes komen uit resten van auto's gekregen van Nismo

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21755&stc=1&d=1301860896

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21756&stc=1&d=1301860896

Loeten
30-04-2011, 10:54
Tijdens de vakantie zat ik niet enkel buiten (terrasjes, in tuin werken, Plopsaland, Walibi, ...) maar kon ik ook enkele malen wat verder doen met dit monstertje...

Even een dryfitje om te zien hoe de decals zitten en hoe de wagen eruitziet bij natuurlijk licht...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21939&stc=1&d=1304153208

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21942&stc=1&d=1304153208

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21944&stc=1&d=1304153208

Tijd om dan eens het interieur aan te pakken. Eerst de stoeltjes... Ik heb twee stuks gekregen van een collegabouwer (via Nismo). Waarvoor dank... Meteen heb ik deze gestript. De verf was nogal hardnekkig (remolie hielp niet). Ik heb er dan maar meteen primer over gezet en dat gaf geen problemen. Daarna volgde de Tencospuitbus. Aangezien de stoeltjes blauw zijn, moest dat even overspoten worden. Nu wacht enkel nog wat laagjes matte vernis... Tussendoor had ik wel gaatjes gemaakt voor de gordels daar deze ontbraken...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21940&stc=1&d=1304153208

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21941&stc=1&d=1304153208

Loeten
30-04-2011, 11:02
Met dat ik toch de Tencospuitbus vast had, volgde meteen het dashboard. Ik had vooraf enkele delen afgeplakt waar iets anders moet komen zonder dat product...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21945&stc=1&d=1304153208

Volgende stap waren de delen op de body matzwart maken waar nodig: stootrand achteraan en de zwarte scheidingslijn doorheen de zijkant.

Tenslotte heb ik mij aan het lastigste werkje gezet: de raamrubbertjes. Aangezien ik hier geen echte naden had kunnen maken werd het een mengsel van afplakken, losse hand en dergelijk technieken... Na een volle dag en een ochtend was ik tevreden.

Je zal ook twee foutjes opmerken: de rechterraamstijl is gebroken en hersteld maar niet zo goed als ik wou, :mad: En het linkernummer 12 is afgescheurd. Dat laatste valt makkelijker te herstellen met een nieuwe decal...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21947&stc=1&d=1304153208

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21948&stc=1&d=1304153208

De laatste vakantiedag heb ik mij dan met het onderstel bezig gehouden. Revell voorzag enkele saaie kleurtjes. Ik heb met wat referentiefoto's en naar eigen goeddunken een betere versie van gemaakt. Aangezien alles afgedekt zal worden met een plaat vond ik dat ok.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21946&stc=1&d=1304153208

Op naar de volgende updates waar het interieur verder zal aangepakt worden (oa rolkooi en dashboard)

Nismo
30-04-2011, 22:33
Ziet er goed, Loeten. ;)

En die kleine problemen zullen ook wel opgelost geraken.

Loixrallyfan
03-05-2011, 11:25
De body ziet er zeer mooi uit. Het was dan toch de moeite waard om door te zetten met de uitbouw achteraan, hé.
Zo zie je maar, volharding loont.:applaus:

En ja, die accidentjes, weet er alles van. Gebeurt altijd als het nietmeer mag. Hoop dat je het wat opgelost krijgt.

Ik blijf volgen.

Loeten
09-05-2011, 07:46
Gisterenavond kon ik met een blij gevoel mijn bed in. Het weekend had niet alleen een leuk verjaardagsfeestje voor mijn dochtertje en een geslaagde vormselviering gebracht maar ook een volledige rolkooi... Zalig !! Mijn rustig werken van deze week (iedere dag een deeltje) werd beloond...

Hieronder enkele foto's van de opbouw. Ik beschik over een reeks referentiefoto's van hoe dit werd gedaan bij een 1/1. Ik kon het dus netjes namaken. FUN !

Stap 1:

- Uitboren van de gaatjes in de bodemplaat zoals in de 1/1
- Achterste buis plooien en passen

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22085&stc=1&d=1304919184

Stap 2:

- De schuine buizen plaatsen, deze vormen een kruis. Op de referentiefoto's kon ik goed zien welke buis er doorliep en welke in twee stukken moet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22086&stc=1&d=1304919184

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22088&stc=1&d=1304919184

Stap 3:

- De zijbuizen plaatsen. Dit gaf wat problemen om deftig te laten passen. Ze gaan immers doorheen het dashboard, moeten in twee gaatjes passen in de onderplaat en de buiging is ook niet eenvoudig. Het dryfitten was ook niet zo makkelijk omdat de kuip aan de body wordt vastgemaakt... Maar het lukte.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22087&stc=1&d=1304919184

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22089&stc=1&d=1304919184

Loeten
09-05-2011, 07:51
Stap 4:

- De ontbrekende buizen bovenaan (kruis) en aan de deur. Voor die laatste zitten we dus met het dashboard. Ik mag ze nog niet vastzetten... Dit zal gebeuren nadat het dash eraan vast zit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22090&stc=1&d=1304920285

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22091&stc=1&d=1304920285

Sennake
09-05-2011, 10:25
Mooi gedaan, en duidelijk uitgelegd ook! Tof dat je de moeite genomen hebt om alle tussenstap-foto's te nemen! Doe zo voort ;)

Nismo
09-05-2011, 21:44
Mooi gedaan, en duidelijk uitgelegd ook! Tof dat je de moeite genomen hebt om alle tussenstap-foto's te nemen! Doe zo voort ;)

:agree:

eyckles
09-05-2011, 23:17
Knap gedaan, maar welke materialen heb je er voor gebruikt? Het is zeer leuk om deze stap voor stap te zien, want ik weet niet hoe je een rolkooi zelf moet maken en welke materialen er worden voor gebruikt.

Lesley

Loeten
10-06-2011, 08:00
Knap gedaan, maar welke materialen heb je er voor gebruikt? Het is zeer leuk om deze stap voor stap te zien, want ik weet niet hoe je een rolkooi zelf moet maken en welke materialen er worden voor gebruikt.

Ik heb een plastic buisje van 2 mm dikte gebruikt, te koop in de meeste modelbouwzaken, denk ik. Lijmen doe ik met secondenlijm...

Nieuwe update...

De voorbije dagen heb ik me toegelegd op het afwerken van het interieur, liefst toch wat realistisch en aangepast naar het originele 1/1 met als gevolg dat alles zelf mocht gemaakt worden... Enkele zaken werden al aangepakt (zie eerdere posts). Dus tijd voor de rest...

Eerst en vooral moest er een nieuwe versnellingsbak in komen. Die had ik al deels klaar, enkel de verbindingen nog. Een eerste poging gaf dit resultaat:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22500&stc=1&d=1307685121

Dit was evenwel veel te simplistisch dus weg ermee... Iets anders dus... Ik nam wat spare parts, versneed deze, schilderde ze in de goeie kleuren en plakte ze aan elkaar. Jammer genoeg heb ik daar geen afzonderlijke foto van. Maar wel eentje na plaatsing in het interieur. Ik vind nu, achteraf dus) dat die versnellingsbak ietsje te groot is uitgevallen. Maar als je alles eens dryfit dan valt dat weer goed mee want zo valt ie tenminste op...

De versnellingsbak moest ook nog een pookje krijgen. Het originele was net iets te dik en te fout... Dus probeerde ik iets uit:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22503&stc=1&d=1307685121

Maar ook dit was niet naar mijn goesting en niet correct. Het werd dan maar iets anders... (ook geen aparte foto van :o)

Nu kon alles in het interieur gezet worden. De nodige bedrading en knopjes werden voorzien...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22501&stc=1&d=1307685121

Het detailleren kon beter dus heb ik stickertjes (geen decals) toegevoegd met benamingen zoals op de 1/1 ook het geval is. Het geeft meteen een meerwaarde, ook op 1/24...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22502&stc=1&d=1307685121

Tenslotte werd het dashboard aangepakt. De kleurtjes werden gezet, toevoeging van verschillende knopjes en schakelaars, decals, luchtgaten en zo verder. Alles werd samengevoegd voor een dryfitfoto...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22504&stc=1&d=1307685121

Gisterenavond werd overgegaan tot het verlijmen van alle onderdelen uit het interieur. Vanavond komt een nieuwe update hiervan...

Grtzzz

BSmodels
10-06-2011, 10:52
Het detailleren kon beter dus heb ik stickertjes (geen decals) toegevoegd met benamingen zoals op de 1/1 ook het geval is. Het geeft meteen een meerwaarde, ook op 1/24...



:applaus: ziet er zeer realistisch uit

Loeten
10-06-2011, 17:21
:applaus: ziet er zeer realistisch uit

Dankje...

Hierbij de beloofde foto's van het interieurkuipje...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22505&stc=1&d=1307719041

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22506&stc=1&d=1307719041

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22507&stc=1&d=1307719041

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22508&stc=1&d=1307719041

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22505&stc=1&d=1307719041

Ik ben supertevreden... Dit weekend het huwelijk voltrekken en dan de afwerking op maandag misschien... Geen haast maar ik verlang nu wel naar het einde... Daarna volgt de afwerking van de evo 8. Ideaal om bij het begin van de grote vakantie aan Mack te beginnen. De kit is binnen en ligt ongeduldig te roepen...

http://www.modelbrouwers.nl/shop/catalog/images/RV7547%5B1%5D.jpg?osCsid=37c7ca356c59b6555a32083f6 3bb071f

http://www.carladynews.com/articles/07/images/cars05090602.jpg

Grtzzz

Nismo
10-06-2011, 22:54
................

Dit weekend het huwelijk voltrekken en dan ..............................

Grtzzz

Zijn we ook uitgenodigd ?
Ik heb hier nog wel ergens ne cadeau liggen, zunne.:saythat:


Mooie cockpit overigens. ;)

HaCo
11-06-2011, 07:44
Knap model, vind dit ook een zeer mooie rallywagen. Zou niet mis staan op een slotchassis ;)

Sennake
11-06-2011, 11:41
Erg mooi, zeer geslaagd.

Toch een woordje van opbouwende kritiek. Dit is iets wat ik al dikwijls gezien heb in verschillende WIP's, maar ik ga van deze WIP even gebruik maken om de opmerking te formuleren. Sorry dus Loeten als ik jouw thread hiervoor 'misbruik'...

De gespen van de gordels zijn namelijk niet helemaal zoals ze zouden moeten zijn. Die vleugeltjes, of hoe moet je die dingen noemen, mogen niet evenwijdig met de gesp blijven staan, ze moeten 90% geplooid worden zodat ze als geleiders kunnen dienen voor de gordels zelf, bij het intrekken van de riemen. Ik doe er even een tekeningetje bij om te verduidelijken wat ik bedoel.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22510&stc=1&d=1307784835

Nu, ik weet het wel, die dingen zijn helemaal niet zo makkelijk te plooien omdat ze zo klein zijn en omdat het foto-ets materiaal dikwijls nogal stug is. Daarom heb ik me dan ook een 'hold 'n fold' toestelletje aangeschaft om alle soorten van foto-ets te kunnen plooien zonder problemen.

http://thesmallshop.com/images/HF2INCH.JPG

Je hebt ze in verschillende maten en uitvoeringen, maar ik heb me het eenvoudigste en goedkoopste model aangeschaft, en daar kan ik alles mee plooien wat ik al tegengekomen ben.

Wens je nu niet om zo'n toestel aan te schaffen, zou ik je aanraden om aftermarket gordelsetjes te gebruiken die deze vleugeltjes niet vertonen, die bestaan er evengoed, en zulke gordelgespen bestaan in werkelijkheid ook evengoed. Maar àls je die met vleugeltjes gebruikt, gebruik ze dan ook liefst meteen zoals ze bedoeld zijn, want anders krijg je zo'n raar zicht...

Loixrallyfan
11-06-2011, 15:23
Dat is een intressant machientje Guy. Ga dat ook eens moeten aanschaffen. Ik zit altijd te spartelen met 2 tangetjes en dan is het inderdaad niet altijd even mooi geplooid. Waar koop ik zoiets?

Maar nog veel belangrijker uiteraard is hier de Ferrari van onze Bjorn, die weer eens heel goed bezig is hé.
Het interieur is zeer geslaagd en die extra tekststickertjes her en der geven enorm. Knap en ga dat dan in't vervolg ook schaamteloos van u overnemen als dat mag. En anders ook hé:p:o
Ook de kooi en de zelfgemaakte onderdeeltjes geven een mooie meerwaarde en alles geeft een heel solide indruk en het vormt een mooi geheel.
Ik kijk dan ook al uit naar de fusie met de body.

Grts, Guido

TvD
11-06-2011, 15:49
Dat is een intressant machientje Guy. Ga dat ook eens moeten aanschaffen. Ik zit altijd te spartelen met 2 tangetjes en dan is het inderdaad niet altijd even mooi geplooid. Waar koop ik zoiets?

Domino! ;)

Kijk hier maar eens naar "hold and fold":
http://domino.be/main.php?action=firmatools&naam=the_small_shop

Loeten
12-06-2011, 11:15
Dank je allemaal, ik geniet van deze build en zeker van jullie woorden...

Toch een woordje van opbouwende kritiek. Dit is iets wat ik al dikwijls gezien heb in verschillende WIP's, maar ik ga van deze WIP even gebruik maken om de opmerking te formuleren. Sorry dus Loeten als ik jouw thread hiervoor 'misbruik'...

Geen probleem hoor. Het klinkt misschien raar maar ik had er dus wel degelijk bij stilgestaan. Ik wist dat die vleugels omhoog moesten maar al bij mijn eerste poging was één van die gespen gaan (tjing!) vliegen. Dus dan maar zo gelaten.

Maar met deze is mijn probleem dus opgelost. Domino zal een bezoekje krijgen één dezer dagen. Jammer dat ik die gordelgespen niet meer kan aanpassen maar in de toekomst dus wel. Mercikes !


Het interieur is zeer geslaagd en die extra tekststickertjes her en der geven enorm. Knap en ga dat dan in't vervolg ook schaamteloos van u overnemen als dat mag. En anders ook hé

Maar natuurlijk moogde gij dat doen !! En iedereen trouwens hoor. ;)

Loeten
19-06-2011, 20:04
Dit weekend kon ik dan de laatste hand leggen aan dit kleine monstertje. Eindelijk zou ik zo zeggen want deze build duurde lang, heel lang, een stuk langer dan de evo 6 van Pyck waarvan ik vond dat het lang duurde. Nu, bij deze lag het aan andere omstandigheden: enthousiast begonnen maar dan in een dip geraakt. Ook enkele buiten-modelbouw-gerelateerde zaken zorgden voor veel vertraging. Eind 2010 schoot ik dan opnieuw in actie et voilà: hij is klaar !! Ietsje meer dan vier jaar na startdatum (10 juni 2007 - een verkiezingsdag notabene)...

Wat werd nog gedaan?

- Huwelijk tussen body en chassis (ging behoorlijk vlot)
- Monteren van de bumpers
- Toevoegen van de clear parts
- Vastlijmen van het spiegeltje
- Een ontbrekende decal toevoegen (aan het raam)
- Nummerplaat maken en plaatsen
- Scratchen van twee beschermplaten voor onder de wagen
- Scratchen van de antenne met voetje
- PE-sluitingen en metal transfers plaatsen

Hierbij een tipje van de sluier:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22609&stc=1&d=1308506609

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22610&stc=1&d=1308506609

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22611&stc=1&d=1308506609

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22612&stc=1&d=1308506609

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22613&stc=1&d=1308506609


De rest van de foto's vind je HIER (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=269110#post269110)


Grtzz

Nismo
19-06-2011, 22:02
.........................................

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22610&stc=1&d=1308506609

.................................................. ........................


Grtzz

Dat vind ik nu ens een prachtige foto.:applaus:

Ik zal eens gaan kijken naar die andere.;)