PDA

View Full Version : [Round 6] GP of Canada


Nicki_Mks
10-06-2007, 19:01
Vreselijke situatie. Duidelijk fout van de slechte circuitinrichting. Ongelooflijk, geen enkele bescherming op die plaats. Hopelijk komt het goed...

Brecht
10-06-2007, 19:02
Kubica ok !!
Niks gebroken, alleen wat pijn aan zen voeten.

BRON : RTL uitzending

Ottooke
10-06-2007, 19:17
Ik verstond dat hij zwaargewond aan de benen was, maar stabiel.

@ Nicki_Mks: Circuitinrichting is perfect in orde. Ik begrijp niet waarom jij dat zegt?

Hopla, nogmaals een SC voor brokken op de weg van Albers.

Ottooke
10-06-2007, 19:28
En nog een SC voor Liuzzi die tegen de beruchte muur rijdt.

Ondertussen zijn Fisico en Massa uit wedstrijd genomen omdat ze door het rood waren gereden op het einde van de pitlane (en dat terwijl Kubica wel stilstond voor het licht).

Brecht
10-06-2007, 19:28
What A Race :eek:

Ottooke
10-06-2007, 19:50
Een resultaat dat niemand had kunnen verwachten. Hamilton pakt zijn eerste zege, voor Heidfeld en Wurz. Sato die in de laatste ronden nog Alonso voorbij rijdt met zijn Super Aguri ! Zo wil wel meer races zien (behalve die crash van Kubica dan).

Enkele foto's van die crash staan al op http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2007/06/10/toestand_kubica_stabiel_na_crash/
en http://f1.gpupdate.net/nl/gallery.php?catID=1105-2132&startat=0

Dries DS
10-06-2007, 19:56
Kubica ok !!
Niks gebroken, alleen wat pijn aan zen voeten.

BRON : RTL uitzending

Amaai... Ik hoor hier toch compleet andere zaken op een andere zender... ;)
Niks gebroken? :rolleyes: Neen, behalve een been, een enkel en een paar tenen zou hij voor de rest niks gebroken hebben :rolleyes: Hoe erg de breuken zijn is natuurlijk nog niet geweten. Het positieve is dat hij bij bewustzijn is en dat hij praat... Hopelijk kan hij snel herstellen; dat is vaak het geval bij topsporters.

Fonne
10-06-2007, 19:56
Ik verstond dat hij zwaargewond aan de benen was, maar stabiel.

@ Nicki_Mks: Circuitinrichting is perfect in orde. Ik begrijp niet waarom jij dat zegt?

Hopla, nogmaals een SC voor brokken op de weg van Albers.Bij Mclaren zieden ze over de radio dat hij een gebroken been had.

smiley
10-06-2007, 19:58
echt een van de betere races dit jaar.. geen enkele keer tijdens de race een slaap moment gehad :D
(de crash vond ik wel minder)
ik vind het wel stom dat ze massa en fisichella een zwarte geven, dat ze hem dan ook een stop and go geven zoals alonso..
hamoltin is goed opweg naar de titel.. (en dat in zijn eerste jaar)
ferrari mist een schumacher persoon als rijder...

Belle
10-06-2007, 20:00
Bij Mclaren zieden ze over de radio dat hij een gebroken been had.

Inderdaad en dat hij kon praten...dat hoorde ik op Ladeux. Ik ben alleszins blij dat hij relatief OK is...ik hield echt m'n hart vast bij het zien van de beelden.

Ik zou alleszins geen geld op de prono van deze race willen inzetten hebben! :+

Massa en Fisichella incident: verdiende penalty! Niet echt slim van de mannen...

Hamilton: TOP! En eindelijk die welverdiende overwinning binnengehaald!

Van Kimi verwachtte ik meer. Hij reed wat in de vergetelheid...jammer...

Fonne
10-06-2007, 20:07
Inderdaad en dat hij kon praten...dat hoorde ik op Ladeux. Ik ben alleszins blij dat hij relatief OK is...ik hield echt m'n hart vast bij het zien van de beelden.

Ik zou alleszins geen geld op de prono van deze race willen inzetten hebben! :+

Massa en Fisichella incident: verdiende penalty! Niet echt slim van de mannen...

Hamilton: TOP! En eindelijk die welverdiende overwinning binnengehaald!

Van Kimi verwachtte ik meer. Hij reed wat in de vergetelheid...jammer...En Alonso die zich laat afdrogen door een Super Aguri met Sato.
Wie dat aan het begin van het seizoen had verteld werdt gek verklaard ! :crazy:

Nicki_Mks
10-06-2007, 20:11
@ Nicki_Mks: Circuitinrichting is perfect in orde. Ik begrijp niet waarom jij dat zegt?

Het is toch niet normaal dat iemand in een linkse knik tijdens een volgaspositie in een onbeschermde betonnen muur terecht kan komen...

PS: zie <a href="http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&q=circuit+gilles+villeneuve&sll=45.463983,-73.541107&sspn=0.084879,0.159645&ie=UTF8&ll=45.51302,-73.527342&spn=0.00265,0.004989&t=k&z=18&om=1">hier</a>.

Brecht
10-06-2007, 20:12
dat ze die crash van Kubica maar eens goed analyseren, vooral eens letten op Ralfke :rolleyes:

Mark
10-06-2007, 20:14
BRON : RTL uitzending

Die mannen missen compleet de eerste SC-situatie. Hamilton gaat langzaam! Hamilton gaat stuk ! Terwijl de vlag en de panelen al duidelijk te zien waren ;)


Additional reports said Kubica was talking and could well have walked away from the crash with no serious injuries.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/59628


Vlak na het incident had pitreporter Kalff een gesprekje met de teamdokter van Toyota. Die is samen met de mannen van BMW naar het medical centre gegaan, die heeft dus met eigen ogen de (eventuele) verwondingen gezien. Volgens die teamdokter niets ernstigs. Die teamdokter kent Kubica nog uit de tijd van de Formula Medicine (trainingsinstituut voor jonge piloten) uit Italië.

M.b.t. de race:

:applaus: Sato en SA :champagne: :champagne:

Belle
10-06-2007, 20:15
Het is toch niet normaal dat iemand in een linkse knik tijdens een volgaspositie in een onbeschermde betonnen muur terecht kan komen...


Ik begrijp uw punt niet. Daar staan de circuits in Amerika en Canada toch net bekend om?

Brecht
10-06-2007, 20:16
Ik begrijp uw punt niet. Daar staan de circuits in Amerika en Canada toch net bekend om?

Ja, maar op die andere Amerikaanse en Canadese circuits rijden ze geen F1 :rolleyes:

Finish
10-06-2007, 20:22
wat een race. ge blijft hopen op zoiets doorheen een best ok seizoen, en den deze sloeg alles:

-12 wagens aan de finish !
-MEGA-crash van Kubica; volgens Mario Theissen, algemeen directeur Sport BMW ligt hem in het ziekenhuis voor check-up maar eerste berichten zijn uiterst positief en er zou zelfs geen echte breuk zijn ofzo, dus chapeau veiligheid F1.
-ZWARTE VLAG voor Massa en Fisichella: de pitlane uitgereden bij rood licht : KIEKENS !! kostbare punten gewoon kwijt
-Crashes voor Liuzzi, Trulli,...
-ULTRA RETECOOL inhaalmaneuver van SATO (SUPER AGURI WTF !! vorig jaar POKKETRAAG) op niemand minder dan ALONSO !!
-een knoeiende Alonso die zich continu verslikte in elke eerste bocht. knoeiknoeiknoei
-Rosberg die door slechte strategie (of pech?) zeker P2 laat liggen en ergens laatste eindigt
-5 keer Safety Car !!
-en TADAAA: de eerste voor mister invincible: Lewis HAMILTON: OMG OMG OMG zalig ferme coureur en echt ne sympathieke pee. En aan de leiding en Alonso afgetroefd. kunnen.
en op P2 Heidfeld en op P3 Alexander Wurz.


wtf wasda. :D


even deze eerste reactie :D

Mark
10-06-2007, 20:26
Het is toch niet normaal dat iemand in een linkse knik tijdens een volgaspositie in een onbeschermde betonnen muur terecht kan komen...

Nou, ik ken nog wat circuits in Europa waar dat perfekt mogelijk is! ;) Daarnaast, het blijft een (verkapt) stratencircuit.

JPMontoya
10-06-2007, 20:36
wat een race. ge blijft hopen op zoiets doorheen een best ok seizoen, en den deze sloeg alles:

-12 wagens aan de finish !
-MEGA-crash van Kubica; volgens Mario Theissen, algemeen directeur Sport BMW ligt hem in het ziekenhuis voor check-up maar eerste berichten zijn uiterst positief en er zou zelfs geen echte breuk zijn ofzo, dus chapeau veiligheid F1.
-ZWARTE VLAG voor Massa en Fisichella: de pitlane uitgereden bij rood licht : KIEKENS !! kostbare punten gewoon kwijt
-Crashes voor Liuzzi, Trulli,...
-ULTRA RETECOOL inhaalmaneuver van SATO (SUPER AGURI WTF !! vorig jaar POKKETRAAG) op niemand minder dan ALONSO !!
-een knoeiende Alonso die zich continu verslikte in elke eerste bocht. knoeiknoeiknoei
-Rosberg die door slechte strategie (of pech?) zeker P2 laat liggen en ergens laatste eindigt
-5 keer Safety Car !!
-en TADAAA: de eerste voor mister invincible: Lewis HAMILTON: OMG OMG OMG zalig ferme coureur en echt ne sympathieke pee. En aan de leiding en Alonso afgetroefd. kunnen.
en op P2 Heidfeld en op P3 Alexander Wurz.


wtf wasda. :D


even deze eerste reactie :D


Amen to that my friend....

Ben superblij dat Kubica ok is.

camso belgium
10-06-2007, 20:41
Voor een keer dat ik kijk toch wel een zeer incidentrijke wedstrijd gezien; mij geen ogenblik verveeld. Toch vijf kritische opmerkingen:
- buiten de knappe rush van Sato op Alonso heb ik geen directe plaatswissels gezien op TV; alleen via boxenstops of via verkeerd remmen.
- groot geklungel van de officials bij het zeer zware ongeval van Kubica. Waarom moet dit zo lang duren voor er een interventie team ter plaatse was? Waarom duurt het meer dan één ronde voor men beslist om een safety car in te zetten voor brokstukken van Albers? De F1 beweert van zichzelf dat ze het best georganiseerde spektakel ter wereld zijn. Ik heb mijn twijfels. Bij de lagere klassen (DTM in de Lausitzring) was het ook geklungel van de bovenste plank.
- Hebben deze vet betaalde profs dan niets in hun kop? Er staat maar EEN rood licht op de ganse piste en twee rijden er dan nog door. Heidfeld laat bij de verschillende herstarts een gat van 0,6 sec minimum en maximaal 1,6sec tegenover Hamilton. Zo gaat men natuurlijk nooit winnen. Verder is er een verschil van ongeveer 6 seconden tussen de eerste en de twaalfde bij de laatste herstart. Dat is een gemiddelde van 0,5sec tussen iedere auto. Gewoon bumper aan bumper rijden (of moet ik zeggen spoiler aan spoiler)
- Wat gaan ze nog allemaal copieren van de races in de USA? Pitstops, safety cars, hans systeem, gekleurde banden,nu het "lucky dog" systeem; ik ben er zeker van dat binnenkort het restart systeem van Nascar ook gaat toegepast worden.
- Wat is dat toch met deze "best drivers in the world"? Er staat een vangrail op 1meter van de piste bij het uitkomen van de bocht en er moeten er toch wel een drietal tegenrijden zeker. Luizi rijdt er zonder pardon tegen, maar dan de handgebaren gezien? Zo van: auto zus en zo, onderstuur, glad wegdek, een stofje op de trajectoire. Neen man: gewoon te snel in de bocht.
Ik heb mij toch puik vermaakt. Als ze zo verder doen (het ongeval van Kubica er niet bij natuurlijk) dan kijk ik wel vaker. Spijtig genoeg is het wel meestal vechten tegen de vaak (vaker - vaak, heb je hem?)

Ottooke
10-06-2007, 20:44
@ Finish: volgende keer iets minder dat msn-taaltje gebruiken. Ik laat het nu zo staan want het geeft perfect uw (en ook mijn) emotie weer na deze race ;)

Voor de mensen die geen MSN's verstaan: WTF staat voor What The Fuck en OMG staat voor Oh My God. :D

JPMontoya
10-06-2007, 20:49
Voor een keer dat ik kijk toch wel een zeer incidentrijke wedstrijd gezien; mij geen ogenblik verveeld. Toch vijf kritische opmerkingen:
- buiten de knappe rush van Sato op Alonso heb ik geen directe plaatswissels gezien op TV; alleen via boxenstops of via verkeerd remmen.


De start Heidfeld voorbij aan Alonso. Ook gevecht tussen o.a Speed/Webber/Coulthard


- groot geklungel van de officials bij het zeer zware ongeval van Kubica. Waarom moet dit zo lang duren voor er een interventie team ter plaatse was? Waarom duurt het meer dan één ronde voor men beslist om een safety car in te zetten voor brokstukken van Albers? De F1 beweert van zichzelf dat ze het best georganiseerde spektakel ter wereld zijn. Ik heb mijn twijfels. Bij de lagere klassen (DTM in de Lausitzring) was het ook geklungel van de bovenste plank.


De medici waren bliksemsnel bij Kubica...Die gele mannetjes dat kwamen aanliepen waren medici.

Met de brokstukken is gewoon een moeilijk in te schatten situatie. Juiste beslissing van de FIA.


- Hebben deze vet betaalde profs dan niets in hun kop? Er staat maar EEN rood licht op de ganse piste en twee rijden er dan nog door. Heidfeld laat bij de verschillende herstarts een gat van 0,6 sec minimum en maximaal 1,6sec tegenover Hamilton. Zo gaat men natuurlijk nooit winnen.


Domme fout van hen. Zeker als je weet dat Kubica voor hen stopt. Waarom stond het licht trouwens op rood ?


- Wat is dat toch met deze "best drivers in the world"? Er staat een vangrail op 1meter van de piste bij het uitkomen van de bocht en er moeten er toch wel een drietal tegenrijden zeker. Luizi rijdt er zonder pardon tegen, maar dan de handgebaren gezien? Zo van: auto zus en zo, onderstuur, glad wegdek, een stofje op de trajectoire. Neen man: gewoon te snel in de bocht.
Ik heb mij toch puik vermaakt. Als ze zo verder doen (het ongeval van Kubica er niet bij natuurlijk) dan kijk ik wel vaker. Spijtig genoeg is het wel meestal vechten tegen de vaak (vaker - vaak, heb je hem?)

Ik denk dat je fout inschat hoe moeilijk die bocht wel niet is. Met zeer hoge snelheid remmen en dan een semi-vloeiende chicane nemen...
Dit heeft niets met rijderskwaliteiten te maken. Schumacher, Hill, Villeneuve...hebben allemaal al in de Wall of Fame gezeten en je gaat me niet vertellen dat die niet kunnen rijden.

Grig-O
10-06-2007, 20:50
Er kwamen toch enkele slechte herinneringen boven toen ik de helm van Kubica zag heen en weer schokken en toen hij z'n hand zo liet hangen toen hij tot stilstand kwam. Daarbij moest ik toch echt terugdenken aan enkele crashes in '94...

Overigens vind ik het ook nogal 'raar' dat er geen banden staan bij het uitkomen van die knik. Als jullie dat normaal vinden, laten we dan overal de banden weghalen en een kerkhof naast ieder circuit bouwen...

guntha
10-06-2007, 20:56
Het is toch niet normaal dat iemand in een linkse knik tijdens een volgaspositie in een onbeschermde betonnen muur terecht kan komen...

PS: zie <a href="http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&q=circuit+gilles+villeneuve&sll=45.463983,-73.541107&sspn=0.084879,0.159645&ie=UTF8&ll=45.51302,-73.527342&spn=0.00265,0.004989&t=k&z=18&om=1">hier</a>.

Ik snap hem eigenlijk niet wat is het probleem? Even uitleg alshet mogelijk is. Moeten daar banden komen ofzo dan?

Belle
10-06-2007, 20:57
Ik snap hem eigenlijk niet wat is het probleem? Even uitleg alshet mogelijk is.

Hij bedoelt dat daar een bandenmuur had moeten staan. Op dat punt had het ook wel gemogen...

guntha
10-06-2007, 21:02
Hij bedoelt dat daar een bandenmuur had moeten staan. Op dat punt had het ook wel gemogen...

JA zag het te laat heb mij post aangepast voor dat ik die van jouw zag sorry. Mijn internet is nog al aan de trage kant.

Finish
10-06-2007, 21:02
@ Finish: volgende keer iets minder dat msn-taaltje gebruiken. Ik laat het nu zo staan want het geeft perfect uw (en ook mijn) emotie weer na deze race ;)

Voor de mensen die geen MSN's verstaan: WTF staat voor What The Fuck en OMG staat voor Oh My God. :D


ik pas dat taaltje hier nooit toe in feite, dus pakt dat het inderdaad het emotievolle was ;)

voor de rest zal ik het nooit meer doen, meester ! *druipt stilletjes af*

Guido
10-06-2007, 21:08
Wat een race. Diegenen die maar 1 positiewissel gezien hebben, moeten dringend de prut uit hun ogen wrijven.

Wat een toestanden... dat Barichello 3de ging worden... tot bleek dat die nog een keertje moest tanken... :frusty: maar dat werd uiteindelijk nog relatief goedgemaakt door de andere Honda-power op de baan. Takuma-Kamikaze nam eerst Ralfie te grazen en daarna voorbij Alonso, maar waarvan ik denk dat die met een probleem zat.

In ieder geval blij voor de 3 gasten op het podium. Wurz gaat zo'n kans niet vaak meer krijgen dit jaar. En eindelijk Hamilton? Eindelijk? Hij is pas aan zijn, wat is het, 8ste of 9de GP bezig en nu al gewonnen én kandidaat voor de titel... Niet eindelijk, maar wel NU AL!

Benieuwd of we dit jaar nog zo'n GPs gaan zien. Maar dan liefst zonder zware crashes. Gelukkig is het niet erger met Kubica (ervan uitgaande dat we de berichten positief mogen interpreteren). Sterkte gewenst in ieder geval en een snelle recovery.

Mark
10-06-2007, 21:11
voor de rest zal ik het nooit meer doen, meester ! *druipt stilletjes af*

Ik verwacht toch nog wel een bekende "Toppers en Floppers by Finish" ;)

camso belgium
10-06-2007, 21:25
"De start Heidfeld voorbij aan Alonso. Ook gevecht tussen o.a Speed/Webber/Coulthard"

Dat was inderdaad door een verkeerd remmen van Alonso. Bij de eerste zes heb ik, als ik mij niet vergis, geen enkele reguliere plaatswissel gezien (ik herhaal boxenstop en verkeerd remmen uitgezonderd). Ik moet er wel bij zeggen dat ik op RTL (Duits) gekeken heb en er daar 4 of 5 blokken van 3 minuten publiciteit waren.

"De medici waren bliksemsnel bij Kubica...Die gele mannetjes dat kwamen aanliepen waren medici.

Met de brokstukken is gewoon een moeilijk in te schatten situatie. Juiste beslissing van de FIA."

Zes medici, gele mannetjes (= gespecialiseerde dokters) bij iedere baanpost? Ben er nog niet zo zeker van. Wat hier nodig was, was een traumatoloog van de bovenste plank. Ik dacht dat die met deze tweede safety car aankwam, meer dan één ronde op tragere snelheid na het incident.
Brokstukken zijn niet moeilijk in te schatten; ofwel liggen ze op de trajectoire en dan wordt er onmiddellijk gestopt (en niet meer dan één ronde later), ofwel liggen ze er niet op en laat men doorrijden. Ook hier weer geaarzel. En ik heb daar ook geen probleem mee, maar dan mag men zich niet hooghartig het beste ter wereld beschouwen. Wat ze wel mogen zeggen is dat ze qua veiligheid en techniek van de auto's aan de top staan.

"Ik denk dat je fout inschat hoe moeilijk die bocht wel niet is. Met zeer hoge snelheid remmen en dan een semi-vloeiende chicane nemen...
Dit heeft niets met rijderskwaliteiten te maken. Schumacher, Hill, Villeneuve...hebben allemaal al in de Wall of Fame gezeten en je gaat me niet vertellen dat die niet kunnen rijden"

Het zal ongetwijfeld een zeer moeilijke bocht zijn, maar wat willen de heren: alleen gemakkelijke bochten? De piloot moet zich aan de piste aanpassen, maar meestal is het heden ten dage omgekeerd en past men de piste aan, aan de piloten.

Dries DS
11-06-2007, 07:02
Uitzonderlijk had men het bij RTL deze keer blijkbaar bij het rechte eind en waren de commentaren op de andere zenders dus minder betrouwbaar: Kubica zou zo goed als 'ongedeerd' uit zijn spectaculaire crash gekomen zijn :worship: .
De Pool zou zelfs eerstdaags het ziekenhuis mogen verlaten, met enkel wat kneuzingen als letsel...

Sennake
11-06-2007, 08:51
Dat is echt wel een klein wonder hoor. Toen ik de crash zag moest ik meteen denken aan die van Senna in 1994. Bijna identieke impact en bijna identieke situatie na de crash : een armzalig stukje monocoque met daarin een levenloos lichaam. Ik geef toe dat ik het ergste vreesde. Er spookte allerlei dingen in mijn hoofd, maar vooral de statistische wet die zegt dat er om de 12 à 13 jaar een dodelijk ongeval gebeurt in de F1 deed me huiveren. (1958: Hawthorn, 1970: Rindt; 1982: Villeneuve; 1994: Senna). Gelukkig loopt het allemaal niet zo dramatisch als ik gevreesd had en misschien zijn de wagens nu eindelijk zodanig goed gebouwd dat zo'n crash niet dodelijk hoeft te zijn. Laat het ons hopen.

Voor de rest een zeer verwarrende koers gezien die wel erg spannend was in zijn geheel, maar uiteindelijk is Hamilton nooit bedreigd geweest en heeft hij liefst 4 keer de anderen het nakijken gegeven.

De Ferrari's waren redelijk onzichtbaar, en wat er met Alonso scheelde weet ik niet, maar ik denk dat ik hem in zijn ganse carrière samen nog nooit zoveel fouten zien maken heb als in 1 koers gisteren. In elk geval denk ik wel dat hij een technisch probleem had toen Sato hem voorbij ging, wat niets afdoet aan de puike prestatie van Sato hoor.

Op naar de volgende GP dan maar, eens kijken of de kaarten nu werkelijk zo geschud zijn zoals het eruit zag gisteren, of dat de gevestigde waarden maar één keer overhoop geschud werden...

Savi
11-06-2007, 08:58
(1958: Hawthorn, 1970: Rindt; 1982: Villeneuve; 1994: Senna).
...Ratzenberger.

Sennake
11-06-2007, 09:00
...Ratzenberger.

Uiteraard, maar dit was natuurlijk maar indicatief: de lijst met verongelukte piloten in de F1 is (jammer genoeg) oneindig veel langer...

German-Power
11-06-2007, 09:07
Wat ik vreemd vind is dat Fisico en Massa uit wedstrijd genomen worden omdat ze pitlane uitrijden terwijl dit niet mocht . Terechte beslissing . Maar Alonso rijdt enkele ronden daarvoor de pitlane binnen wanneer dit niet mocht onder SC en hij wordt hierdoor bestraft met een stop en go .

Of heb ik het mis ?

Sennake
11-06-2007, 09:51
Wat ik vreemd vind is dat Fisico en Massa uit wedstrijd genomen worden omdat ze pitlane uitrijden terwijl dit niet mocht . Terechte beslissing . Maar Alonso rijdt enkele ronden daarvoor de pitlane binnen wanneer dit niet mocht onder SC en hij wordt hierdoor bestraft met een stop en go .

Of heb ik het mis ?

Je hebt het niet mis, maar je stelt de dingen te eenvoudig voor. Fisichella en Massa hebben een rood licht genegeerd en werden uit koers gezet. Alonso (en ook Rosberg trouwens) zijn de pitlane ingegaan vooraleer de melding "pitlane open" er gekomen is. Daar hebben ze om te beginnen al geen rood licht moeten voor negeren. Verder is het ook zo dat de SC er gekomen is precies op het moment dat deze 2 piloten moesten gaan tanken, omdat ze anders zonder brandstof vallen. Aangezien deze regel heel nieuw is in de F1 hebben ze aan die mogelijkheid blijkbaar niet gedacht. Dus zijn ze deze GP op de proppen gekomen met een aangepaste straf : een penalty van 10".

Nicki_Mks
11-06-2007, 10:17
Aangezien deze regel heel nieuw is in de F1 hebben ze aan die mogelijkheid blijkbaar niet gedacht. Dus zijn ze deze GP op de proppen gekomen met een aangepaste straf : een penalty van 10".

Wat is dan de voorziene straf voor ongeoorloofd pitten onder SC?

Sennake
11-06-2007, 10:47
Wat is dan de voorziene straf voor ongeoorloofd pitten onder SC?

Dat weet ik niet. Misschien is de straf hiervoor wel een penalty van 10", misschien is het iets anders. In elk geval moet de FIA zich buigen over het probleem, want als je uitgesloten wordt uit de koers omdat je ongeoorloofd komt pitten bij SC omdat je zonder brandstof zit, is de betrokken piloot altijd de pineut: ofwel valt hij uit zonder brandstof, ofwel wordt hij uitgesloten uit koers. En er is niemand die kan voorspellen wanneer een SC-procedure begint, dus je kan er moeilijk rekening mee houden in je pitstop-strategie.

Ik vind overigens dat het wel erg lang duurde vooraleer de pitlane open verklaard werd nadat de SC op de baan kwam. Enfin, het is nu de moment om dit allemaal eens op een rijtje te zetten en met een goede oplossing naar buiten te treden denk ik...

PugFan
11-06-2007, 10:53
Op een gegeven moment, tijdens de pace car laps, reed Webber 2é.
Raikonnen en Alonso komen binnen voor te pitten tijdens deze pace car laps, Webber wacht tot de race terug open is om te pitten en valt zo ver terug.
( ik dacht 11 tegenover bovengenoemde, 7 en 8)
Welke logica zit hier achter of ging het team hier totaal in de fout?

Yannick R
11-06-2007, 11:06
Er kwamen toch enkele slechte herinneringen boven toen ik de helm van Kubica zag heen en weer schokken en toen hij z'n hand zo liet hangen toen hij tot stilstand kwam. Daarbij moest ik toch echt terugdenken aan enkele crashes in '94...

Yep, bij mij meerbepaald aan Ratzenberger :(

Kubica
11-06-2007, 11:09
even ter verduidelijking van Pitlane procedures onder safty car: Pitlane sluit op het moment dat sc op de baan komt (volgens RTL zou tanken op dat moment wel mogen om te voorkomen dat men stil valt banden wisselen mag niet) pitlane gaat open op het moment dat alle piloten achter de sc zijn aangesloten. op dat moment mogen de gedubbelden zich ook ontdubbelen. Het einde van de Pitlane sluit op het moment dat de eerste wagens zich op het rechte stuk begeven en gaat pas terug open op het moment dat iedereen voorbij de uitgang is.

PugFan
11-06-2007, 11:09
Mijn eerste gedacht ging naar Greg Moore (wel geen F1)

Fim van het ongeval (@ Mods, indien dit niet past, verwijderen)
http://www.youtube.com/watch?v=hl2pQfQRa5M&mode=related&search=

Sennake
11-06-2007, 11:28
(volgens RTL zou tanken op dat moment wel mogen om te voorkomen dat men stil valt banden wisselen mag niet)

Dat lijkt me enerzijds wel logisch, anderzijds betekent dit dat dat je sowieso benadeeld bent als je net wou pitten op het moment dat de SC buiten komt: je mag dan wel tanken, maar je moet toch nóg eens binnen komen om banden te wisselen...

guntha
11-06-2007, 11:29
Mijn eerste gedacht ging naar Greg Moore (wel geen F1)

Fim van het ongeval (@ Mods, indien dit niet past, verwijderen)
http://www.youtube.com/watch?v=hl2pQfQRa5M&mode=related&search=

Staan er wel veel op blijkbaar. Zelf toen ik de crash zag zat ik zo een 10cm van mijn scherm. Moest direct denken aan de crash van Ratzenberger. Beetje zelfde alleen ging die niet overkop als ik mij dat goed herinner. Vond het maar vies om dat voor de eerste keer live te zien. Hoop het niet vaak meer mee te maken. Maarja wat zeggen ze dan: " risico van het vak"

German-Power
11-06-2007, 11:40
Je hebt het niet mis, maar je stelt de dingen te eenvoudig voor. Fisichella en Massa hebben een rood licht genegeerd en werden uit koers gezet. Alonso (en ook Rosberg trouwens) zijn de pitlane ingegaan vooraleer de melding "pitlane open" er gekomen is. Daar hebben ze om te beginnen al geen rood licht moeten voor negeren. Verder is het ook zo dat de SC er gekomen is precies op het moment dat deze 2 piloten moesten gaan tanken, omdat ze anders zonder brandstof vallen. Aangezien deze regel heel nieuw is in de F1 hebben ze aan die mogelijkheid blijkbaar niet gedacht. Dus zijn ze deze GP op de proppen gekomen met een aangepaste straf : een penalty van 10".

Hoe wordt er dan aangegeven als de pitlane open of toe is ?

Sennake
11-06-2007, 12:11
Hoe wordt er dan aangegeven als de pitlane open of toe is ?

Per radio veronderstel ik. Op TV verschijnt dan een paneel met "pitlane open".

crosserke
11-06-2007, 12:35
Hoe wordt er dan aangegeven als de pitlane open of toe is ?

Volgens de vrt kommentatoren zou deze informatie op het stuurwiel komen.Ook als de gedubbelde wagens de sc mogen voorbij steken word op het stuurwiel aangegeven.

marcel
11-06-2007, 16:37
miljaar, ik had gekozen om de CCWS wedstrijd in Portland op te nemen, en met de digicorder kan beide dus niet

blijkbaar een leuke wedstrijd gemist :(

Gèrre
11-06-2007, 17:10
ik heb de race ook gemist, had nogthans de video ingesteld ma die heeft soms zijn kuren. Zoals nu, eindelijk een interessante race en dan dit :(

Jerre
11-06-2007, 22:41
Ik heb de GP opgenomen, maar nog niet de kans gehad om het te bekijken

redje
12-06-2007, 07:27
"De start Heidfeld voorbij aan Alonso. Ook gevecht tussen o.a Speed/Webber/Coulthard"

Dat was inderdaad door een verkeerd remmen van Alonso. Bij de eerste zes heb ik, als ik mij niet vergis, geen enkele reguliere plaatswissel gezien (ik herhaal boxenstop en verkeerd remmen uitgezonderd). Ik moet er wel bij zeggen dat ik op RTL (Duits) gekeken heb en er daar 4 of 5 blokken van 3 minuten publiciteit waren.

"De medici waren bliksemsnel bij Kubica...Die gele mannetjes dat kwamen aanliepen waren medici.

Met de brokstukken is gewoon een moeilijk in te schatten situatie. Juiste beslissing van de FIA."

Zes medici, gele mannetjes (= gespecialiseerde dokters) bij iedere baanpost? Ben er nog niet zo zeker van. Wat hier nodig was, was een traumatoloog van de bovenste plank. Ik dacht dat die met deze tweede safety car aankwam, meer dan één ronde op tragere snelheid na het incident.
Brokstukken zijn niet moeilijk in te schatten; ofwel liggen ze op de trajectoire en dan wordt er onmiddellijk gestopt (en niet meer dan één ronde later), ofwel liggen ze er niet op en laat men doorrijden. Ook hier weer geaarzel. En ik heb daar ook geen probleem mee, maar dan mag men zich niet hooghartig het beste ter wereld beschouwen. Wat ze wel mogen zeggen is dat ze qua veiligheid en techniek van de auto's aan de top staan.

"Ik denk dat je fout inschat hoe moeilijk die bocht wel niet is. Met zeer hoge snelheid remmen en dan een semi-vloeiende chicane nemen...
Dit heeft niets met rijderskwaliteiten te maken. Schumacher, Hill, Villeneuve...hebben allemaal al in de Wall of Fame gezeten en je gaat me niet vertellen dat die niet kunnen rijden"

Het zal ongetwijfeld een zeer moeilijke bocht zijn, maar wat willen de heren: alleen gemakkelijke bochten? De piloot moet zich aan de piste aanpassen, maar meestal is het heden ten dage omgekeerd en past men de piste aan, aan de piloten.

In de Safety Car zit nooit een dokter, welke specialisatie ook. Dokters zitten in de medical car (die tweede Safety Car waar jij over spreekt): bij f1 is dat Hartstein (geen traumatoloog, maar anesthesist van opleiding) en zijn co. Bij de extractieteams zitten altijd dokters: in België 1 per ploeg en in Canada waren er zeker twee per ploeg. Die dokters doen geen analyses van de trauma's, maar zorgen ervoor dat de nek en rug gevrijwaard wordt tijdens een extractie en dat terwijl ze de piloot kalmeren (indien bij bewustzijn).
In Spa hebben ze op twee (soms 3) plaatsen een SC en MC staan, omdat het circuit zo lang is. In Montreal niet, en dan duurt het even voor zo'n AMG break ter plekke is hoor.

Met de crash van Danielsson vorig jaar in Spa was het extractieteam aanwezig nog voor de medical car én nog voor de safety car op de baan kwam. Fouten maken kan iedereen wel eens. Het zou natuurlijk niet mogen. Ik verbaasde me er ook over dat Hartstein er zo lang over deed om ter plekke te geraken.

JPMontoya
12-06-2007, 09:30
Video Kubica van iemand uit de tribune

http://www.youtube.com/watch?v=dWZ7iKXfLXs

HALLUCINANT - van deze video krijg je gewoon kippevel......

Kubica
13-06-2007, 09:26
Op die video is te zien dat bijna onmiddelijk een auto tegen de richting in richting Kubica rijd, zitten hier geen dokters in dan?

Mario
13-06-2007, 09:41
Dat is echt wel een klein wonder hoor. Toen ik de crash zag moest ik meteen denken aan die van Senna in 1994. Bijna identieke impact en bijna identieke situatie na de crash : een armzalig stukje monocoque met daarin een levenloos lichaam. Ik geef toe dat ik het ergste vreesde. Er spookte allerlei dingen in mijn hoofd, maar vooral de statistische wet die zegt dat er om de 12 à 13 jaar een dodelijk ongeval gebeurt in de F1 deed me huiveren. (1958: Hawthorn, 1970: Rindt; 1982: Villeneuve; 1994: Senna). Gelukkig loopt het allemaal niet zo dramatisch als ik gevreesd had en misschien zijn de wagens nu eindelijk zodanig goed gebouwd dat zo'n crash niet dodelijk hoeft te zijn. Laat het ons hopen.


Zeker ook naar RTBF gekeken ? :D
Ik vond die uitleg eerlijk gezegd op niet veel slaan. :o

SMM DOC
13-06-2007, 18:56
Normaal staan er rondom het circuit meerdere Medical Cars gestationeerd. Het juiste aantal en de posities worden bepaald in functie van de lengte van het circuit en de vermoedelijke risicoplaatsen en dit in overleg met de Medical Director van de betreffende race serie. Deze hebben als taak zo snel mogelijk een arts naar de plaats van het ongeval te krijgen (in Zolder wordt altijd gewerkt met een team van een arts + een verpleegkundige zoals op de MUG ook gebruikelijk is).
Daarnaast heb je een of meerdere extractie teams waar normaal ook een arts in zit. Deze hebben als taak een piloot te bevrijden uit een wrak zonder dat er bijkomende letsels veroorzaakt worden (KED systeem).
Bij sommige series (F1 en ook ChampCars) is er nog een specifiek interventievoertuig (de AMG break bij de F1) die de Medical Director (Hartstein in de F1) ter plaatse brengt. Wie in welke volgorde ter plaatse komt hangt voornamelijk af van de plaats waar een crash gebeurt.
Bij een crash zoals die van Kubica is het onmiddellijk duidelijk dat de piloot levensgevaarlijk gewond kan zijn en worden meerdere voertuigen tegelijk uitgestuurd. Als die crash recht voor de neus van een Medical Car gebeurt is die binnen seconden ter plaatse. De wagen van de Medical Director staat altijd einde pitlane dus als een crash in een van de laatste bochten voor de rechte lijn gebeurt kan het zijn dat die bijna een volledige ronde moet afleggen om ter plaatse te komen.
Security Cars hebben normaal geen arts aan boord, soms wel een verpleegkundige.

Nicki_Mks
14-06-2007, 18:20
Bizar. Niet alleen de TV-beelden, maar ook de homevideo's van de crash zijn door FOM van het internet verwijderd. Heeft Bernie dan niet enkel de copyright op zijn beelden, maar ook op de crash zelf?

marcel
14-06-2007, 18:29
der staat op u ticketje normaal gezien een lijntje dat ge geen beeldmateriaal moogt verspreiden