PDA

View Full Version : Audi R8 "Champion"- LM 2005 winaar - PMA - 1/43


Sennake
13-06-2007, 18:36
Naast de Porsche 911 GT1 heb ik natuurlijk nog een ander project nodig om de wachttijden op te vullen zonder tijd te verliezen. Deze Audi, waarmee Lehto/Kristensen/Werner de 24 uren wonnen in 2005 en die ook als basiskleur wit heeft, leek me uitermate geschikt omdat ik dan met dezelfde Motip autolak het spuitwerk kan verzorgen.

http://www.sennake.be/champ_lm/2005r.jpg

Dus ging ik aan de slag.

Het voorbereiden van de body nam wel wat meer tijd in beslag dan bij de Porsche omdat de achterspoiler meegespoten moet worden in de koetswerkkleur. Hiervoor moeten enkele foto-ets onderdelen in vorm geplooid worden tot holle balkjes, waartussen een whitemetal achtervleugel gekleefd wordt, die zelf ondersteund wordt door foto-ets steuntjes. Eens dit allemaal aan de body vastgekleefd zit kan ik ook de resin onderdelen bevestigen die aan beide uiteinden van de vleugel komen, en hem met de zijkant van de body verbinden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6581&stc=1&d=1181755960

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6582&stc=1&d=1181755960

Vervolgens spuit ik alles in witte primer. De overrolbeugel die achter de piloot bevestigd moet worden is ook een apart onderdeel dat ik in grondlaag zet alvorens het te monteren (niet op de foto te zien).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6583&stc=1&d=1181755960

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6584&stc=1&d=1181755960

Terwijl de ganse boel droogt neem ik het chassis onder handen dat gereinigd, ontvet, geprimed en in semigloss black gespoten wordt.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6585&stc=1&d=1181755960

Sennake
13-06-2007, 18:41
De velgen bestaan uit 2 delen: een aluminium (halve) cilinder waarop een resin onderdeel bevestigd moet worden dat de spaken voorstelt. Het was een heel karwei om die resin onderdelen te ontdoen van alle bramen want alle openingen tussen de spaken zaten er vol mee. Daarna werden de resin onderdelen in het zilver gespoten en moet alles nu drogen vooraleer ik de velgen kan monteren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6586&stc=1&d=1181756375

De achteruitkijkspiegels hebben vrij onorthodoxe steunen: in plaats van de klassieke cilindervormige steunen zijn ze hier plaatvormig. Omdat ik dit niet doorhad en ik dacht dat het hier om uit de kluiten gewassen flash ging heb ik ze domweg afgesneden. Pas toen ik er de normale cilindervormige steunen in aangebracht had mits metalen staafjes en ging vergelijken met de referentiefoto's zag ik mijn fout in. Te laat: ik kon de normale spiegels niet meer gebruiken, dus heb ik van scratch totaal nieuwe spiegels gemaakt, met de juiste steuntjes deze keer (ze moeten nog wel ingekort worden, maar op dit moment laat ik ze zoals ze zijn omdat ze gemakkelijker te hanteren zijn).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6587&stc=1&d=1181756375

De primer is ondertussen wel droog en dus kan ik de body in witte lak zetten (in werkelijkheid heb ik gedaan op hetzelfde moment als de Porsche body).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6588&stc=1&d=1181756375

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6589&stc=1&d=1181756375

En ook hier kon ik weer niet aan de verleiding weerstaan om eens te dryfitten...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6590&stc=1&d=1181756375

hoho
13-06-2007, 20:15
Het ziet er weer goed uit
Mijn vraag is,hoelang werkt ge nu aan zon 1/43 model gemiddeld??

Sennake
13-06-2007, 20:24
Het ziet er weer goed uit
Mijn vraag is,hoelang werkt ge nu aan zon 1/43 model gemiddeld??

Gemiddeld zo'n 30 uur per 1/43 model.

hoho
13-06-2007, 20:55
Waaaw echt een goede hoby
Maar ik heb er niet genoeg finnesse en geduld voor
:applaus:

Sennake
13-06-2007, 22:05
Waaaw echt een goede hoby
Maar ik heb er niet genoeg finnesse en geduld voor
:applaus:


Geen probleem, als je een modelletje gebouwd wil hebben weet je waar je terecht kan eh ;)

Apropos, mijn mailtje ivm de Aston Martin gehad?

BSmodels
14-06-2007, 09:42
Te laat: ik kon de normale spiegels niet meer gebruiken, dus heb ik van scratch totaal nieuwe spiegels.......

héla ni te rap

vertel mij met wat en hoe want ik zou met de spiegels van de Williams ook iets willen doen :rolleyes:

BSmodels
14-06-2007, 09:43
Gemiddeld zo'n 30 uur per 1/43 model.

dat is als je naam Sennake is .... :D :D :D

Sennake
14-06-2007, 11:04
héla ni te rap

vertel mij met wat en hoe want ik zou met de spiegels van de Williams ook iets willen doen :rolleyes:

Dat zou met de Williams een probleem kunnen opleveren als je exact hetzelfde wil doen als ik: als ik me niet vergis is jouw Williams-kit een whitemetal kit, terwijl mijn Audi-kit uit resin bestaat. Ik heb namelijk de spiegels gemodelleerd uit een stuk resin "sprue". En dan nog wel een stuk dat komt uit mijn ander project, de Porsche GT1. Daar zit namelijk een soort "pers" in die bestaat uit 2 halve mallen, waartussen de foto-ets inserts geperst moeten worden om in vorm te duwen, en die zaten aan een balkvormige stuk resin sprue vast dat uitermate geschikt is om spiegels van te maken. Gewoon op maat afsnijden en in vorm schuren, en klaar is kees.

Maar ik veronderstel wel dat je ergens een rechthoekig stukje sprue zal hebben dat je op maat kan afknippen en vervolgens in vorm kan schuren...

scoobyfreak
14-06-2007, 23:24
Knappe wagen(s) waar je aan bezig bent, en een afwerking waar ik maar kan van droomen.

Evil Fuzzy
15-06-2007, 00:37
Prachtig model (net als de Porsche GT1 trouwens). De decals lijken mij wel moeilijk. In ieder geval te hoog gegrepen voor iemand met mijn beperkte modelbouwcapaciteiten :)
Ik zeg t niet graag, maar volgens mij staan die resin endplates van de spoiler te ver naar binnen. Ik geloof dat die op de echte wagen zo ver mogelijk naar buiten stonden.

Sennake
15-06-2007, 05:57
Ik zeg t niet graag, maar volgens mij staan die resin endplates van de spoiler te ver naar binnen. Ik geloof dat die op de echte wagen zo ver mogelijk naar buiten stonden.

Dat zou wel eens kunnen kloppen. Ik heb echter weinig keuze, ze staan vooraan helemaal aan de buitenzijde van de spoiler, en achteraan zijn ze naar binnen gedraaid; ze staan dus eigenlijk diagonaal op de rechthoekige balkjes aan het uiteinde van de vleugel. Ze loodrecht positioneren ging niet, want dan zat de onderzijde van de resin endplates niet tegen de body aan. Dus heb ik ervoor gekozen om ze mooi te laten aansluiten tegen de body, en ze vervolgens hogerop, tegen de balkjes aan, vast te kleven zoals ze zichzelf op natuurlijke wijze positioneerden...

Sennake
15-06-2007, 05:59
De decals lijken mij wel moeilijk.

Dat kan ik beamen, en die van de Porsche trouwens ook: daar ben ik al 2 dagen mee bezig om alleen de livery-decals al te zetten, zonder sponsors dus. Foto's volgen (in de andere thread uiteraard)...

Qua moeilijkheidsgraad zijn beide livery's nogal vergelijkbaar denk ik.

Sennake
16-06-2007, 21:13
Een update. Nadat de Porsche gedecalled is, heb ik de Audi ook maar gedaan. Leuk jobke terwijl ik naar de 24 uur van Le Mans zit te kijken op MotorsTV ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6605&stc=1&d=1182024762

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6606&stc=1&d=1182024762

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6607&stc=1&d=1182024762

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6608&stc=1&d=1182024762

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6609&stc=1&d=1182024762

Guido
16-06-2007, 21:32
ivm de endplates. Ik kan het op de foto's niet zo goed inschatten, maar heb toch de indruk dat ze niet helemaal aan de buitenkant van de "vierkantjes" staan. De onderzijde van de endplates zou zelfs niet tegen de body mogen aanstaan. (zie foto)

http://www.huudo.com/reference/endurance/audi_r8/audi_r8_03.jpg

Tenzij dat ze niet bij alle Audi's hetzelfde staan, want dan heb ik niks gezegd. ;)

Sennake
16-06-2007, 22:08
ivm de endplates. Ik kan het op de foto's niet zo goed inschatten, maar heb toch de indruk dat ze niet helemaal aan de buitenkant van de "vierkantjes" staan. De onderzijde van de endplates zou zelfs niet tegen de body mogen aanstaan. (zie foto)

http://www.huudo.com/reference/endurance/audi_r8/audi_r8_03.jpg

Tenzij dat ze niet bij alle Audi's hetzelfde staan, want dan heb ik niks gezegd. ;)

Jouw foto is wel een andere Audi. De referentiefoto aan het begin van de thread is de Audi die ik aan het bouwen ben, en daar zie je 2 dingen op:

1) Ondanks het feit dat je de rechthoekige balkjes in een schuine hoek ziet, kijk je recht op de wingend plates. Dat bewijst dat ze zeker niet evenwijdig staan met de rest van de wagen.

2) De wingend plates lopen zeker door tot naast de body, waar ze eraan bevestigd zitten. Een andere constructie dan die op jouw foto dus.

http://www.sennake.be/champ_lm/2005r.jpg

In werkelijkheid zit die wing-end plate bovenaan wel evenwijdig aan de rest van de spoiler, maar wordt hij achteraan meteen gebogen zodat hij naar binnen wijst, terwijl hij vooraan gewoon vlak blijft. Zie foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6610&stc=1&d=1182028635

Guido
16-06-2007, 22:47
Op de foto die je bijvoegt, is overigens perfect te zien dat de endplates aan de onderkant op de buitenkant van de aerodynamische lip staan. De resin endplates, zoals ze gemonteerd staan op het model, staan niet op die rand. (zie foto's).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6611&d=1182026837

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6613&d=1182026895

Door de 2de foto is natuurlijk wel beter te verstaan waar de schoen wringt bij het resin stuk dat in de kit zit. Niet te begrijpen dat ze daar geen PE stukje voor meegeleverd hebben... :confused: Jammer.

De Audi op mijn foto mag misschien dan wel een andere zijn, de spoiler is wel hetzelfde. ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6612&d=1182026850

Sennake
25-06-2007, 21:16
Weer eens een update.

Het interieur werd geschilderd, gedrybrushed en gemonteerd. De foto's zijn uiteraard enorme macro-opnames die elk foutje extreem vergroten, maar zoals je kan zien is de totale lengte van de cockpit-opening slechts 17mm. In werkelijkheid ziet de cockpit er dan ook vrij realistisch uit. De vulmonden van de benzinetank waren ofwel voorzien als decal (wat ik eens uitgeprobeerd heb) ofwel als foto-ets onderdeel. Het is duidelijk dat ik dat onderdeel opnieuw ga doen en het foto-ets onderdeel ga gebruiken. Ik weet niet of je het op de foto kan zien, maar aan de electronische box aan de rechtse kant van de wagen heb ik 6 kabels toegevoegd die ook op de referentiefoto's te zien zijn...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6732&stc=1&d=1182802435

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6733&stc=1&d=1182802435

De wielen dan. Eerst werden de schijfremmen in de velgen gemonteerd, waarna ik de twee helften van de velgen zelf tegen elkaar kon plakken. Daarna moesten de bandjes erover getrokken worden, maar dat was een groot probleem: de diameter van de bandjes is gewoonweg te klein. Dus heb ik mijn eigen tip (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=10458) eens geprobeerd, die ik een tijd geleden in ons forum gepost heb. Tot hiertoe had ik het euvel namelijk nog niet voorgehad en was er dus ook geen noodzaak om het te proberen. Nu dus wel. Welnu, er is goed nieuws en er is slecht nieuws: het goede nieuws is dat het zeer goed werkt. Het slechte nieuws is dat het een gevaarlijke methode is die je bandjes erg gemakkelijk voorgoed beschadigt, zoals ik tot mijn eigen schade en schande vastgesteld heb. Het water uit de microwave is namelijk superheet, en dus besloot ik om het bandje eruit te halen met een pincet: resultaat is de deuk in de band rechts op de foto, die permanent is. Dus nam ik een bandje uit de reservedoos en goot ik het potje water gewoon leeg om het bandje te kunnen vastnemen. Ik wou het dan snel over de velg trekken omdat het erg snel afkoelt en terug onvervormbaar wordt, maar omdat het niet meteen mooi over de velg schoof rolde de band zichzelf op met als resultaat het bandje links op de foto. Een derde bandje heeft dan uiteindelijk soelaas gebracht, en de andere gingen dan ook wat vlotter eens ik de beweging onder de knie had. Een gewaarschuwd man is er twee waard, dus let een beetje op als je dit ooit gaat proberen...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6734&stc=1&d=1182802435

Tenslotte heb ik de assen en de velgen gemonteerd en het model op de "uitlijnbank" geschroefd, zodat alle wielen de grond raken. Er moeten nog decals op de banden en velgen komen, en ze moeten nog een wash krijgen, maar je kan toch al een idee krijgen van hoe het eruit gaat zien...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6735&stc=1&d=1182802435

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6736&stc=1&d=1182802435

Gèrre
26-06-2007, 09:43
Ik heb nog nooit een bandje zo zien vervormen. De Audi ziet er goed als je de laatste 2 foto's bekijkt :)

Sennake
29-06-2007, 17:42
Ondertussen is de Audi afgeraakt. De foto's van het afgewerkte model staan hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=213944#post213944).

CarRerA
01-07-2007, 20:16
Prachtig gedaan!
Zoveel detail in zo iets klein...
:applaus: