PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Preview Belcar Historic Sprint / Belcar Midsummer Race


P De Sonville
26-06-2007, 09:08
Jan Van Elderen opnieuw torenhoog favoriet

De Belcar Midsummer Race is aan zijn tweede editie toe. Net zoals vorig seizoen is donderdag 28 juni de voorlaatste dag van het schooljaar en de periode waarin de scholen traditioneel hun leerlingen trakteren op een uitstap. In 2006 mochten we reeds een paar duizend scholieren gratis verwelkomen. En ook voor 2007 mikt Circuit Zolder op dezelfde doelgroep. Deze kunnen hierbij kennis maken met twee uitersten in de autosport. Enerzijds de Mediagroep Van Dyck Belcar met GT-wagens van de jongste generatie, volgepropt met high tech en anderzijds de nostalgie van de oldtimers.

De State of Art Belcar Historic Sprint is aan zijn tweede wedstrijd toe van het seizoen. Enkele wagens die voor de eerste race nog forfait gaven zoals de Porsches van Pauwels en Cryns, de Lotus van Lebeau, de Triumph Dolomite van Alberts, de BMW van Piessens, de TVR van Wymeersch, de Alfa Romeo van Robben, enz. zullen komende donderdag méér dan waarschijnlijk het startveld vervoegen. Zodoende prijken momenteel een 45-tal wagens op de voorlopige inschrijvingslijst. Hopelijk krijgen deze nog het gezelschap van enkele buitenlandse toppers zoals de Brit Wellhaus (Lister Jaguar) en de Duitsers Peter en Achim Heinrich (BMW M1 & 635 CSI) die vorig seizoen enkele malen te gast waren op Circuit Zolder.

Tijdens de openingsmanche van het seizoen 2007 kregen we een uiterst spannende wedstrijd voorgeschoteld. De hoofdrolspelers van vorig seizoen lieten reeds meteen in hun kaarten kijken. De Porsches van Jan Van Elderen en Luc Moortgat gaven de maat aan, terwijl de Lotussen van Govaerts en François ook in de voorste gelederen waren terug te vinden. Ook Schippers (Chevrolet Camaro), Xavier Moerman (BMW 2002 tii turbo) en de Porsche 934 van Cor Van Ham speelden een belangrijke rol binnen de top 10 van het gebeuren. Zij zullen ongetwijfeld het gezelschap krijgen van enkele van voorvermelde wagens die nog niet klaar waren bij het eerste treffen.

Van Elderen blijft uiteraard de gedoodverfde favoriet in diens razendsnelle Porsche 911RS. Na zijn overwinning tijdens de Belcar First Race voert hij de ‘oudjes’ aan voor Govaerts, Moortgat, François en Schippers. Moortgat werd wel tweede tijdens de eerste race, maar door het feit dat in de klassen dubbele punten te verdienen zijn tegenover de algemene uitslag en Govaerts 3de algemeen werd en de volle puntenpot pakte in de Historic-Klasse, wipt hij zodoende over Moortgat in de algemene tussenstand. Luc Moortgat maakte tijdens de eerste wedstrijd een foute bandenkeuze en opteerde voor een te zacht rubber. “Ik heb nog een grote stock van dergelijk schoeisel”, verduidelijkt de Real-Rijder. “Ik kan die toch niet bij het huisvuil gaan zetten. We zoeken nu naar een andere set up van de Porsche die de levensduur van de banden iets verlengt. In het begin van de wedstrijd kleven ze aan het asfalt, maar na een zestal ronden is het beste eraf. Van Elderen kon ik zodoende niet terug halen en naargelang de wedstrijd vorderde heb ik nog moeten knokken om Govaerts voor te blijven. Wat mij betreft mag het gerust regenen. Dan zijn de waardeverhoudingen iets kleiner en is de bandenslijtage te verwaarlozen”.
Ex kampioen Pauwels heeft het geweer van schouder veranderd en opteert voor een rasechte Historic. Hij komt net zoals kompaan Cryns met een Porsche 911 2,4l, bouwjaar 1969 uit in de Historic-Klasse voor wagens die nauwelijks afwijken van de originele versie of beschikken over een FIA-homologatie.

In de voorlopige tussenstand van de Historics de staat de Lotus van Govaerts voorlopig aan de leiding voor merkgenoot François, de TVR’s van Selders en Vandevenne en de Porsche van Geebelen. Bij de Classics (wagens die net als de Historics werden gebouwd voor 1984, maar méér technische vrijheden genieten) leidt uiteraard Van Elderen voor Moortgat, Schippers, Van Ham en Van Sprundel.

Timing en tussenstanden: Zie www.belcar.com