Log in

View Full Version : Circuit Zolder: Review Belcar Historic Sprint - Belcar Midsummer Race


P De Sonville
02-07-2007, 17:38
Jan Van Elderen blijft ongeslagen

Jan Van Elderen is momenteel de onbetwiste numero uno van de State of Art Belcar Historic Sprint. Zowel tijdens de trainingen als de wedstrijd toonde de regerende kampioen dat hij terug een optie neemt op de titel. Maar de Belgische Nederlander moest tijdens de wedstrijd héél diep gaan. De oppositie was ongemeen zwaar voor de Porschist. Vooral merkgenoot Moortgat deed hierbij flink zijn duit in het zakje en lukte de snelste chrono in de wedstrijd. Ondanks het feit dat deze wedstrijd werd verreden op een donderdag, kregen we met 38 wagens terug een mooi en goedgevuld startveld.

Het wordt stilaan een vertrouwd beeld op de startgrid met de prachtige blauwe Porsche 911 RS van Van Elderen op de pole. Guy François in de Lotus Elan moest een dikke seconde toegeven, terwijl Luc Moortgat en de Chevrolet Camaro RS van Jan Schippers de tweede startlijn bevolkten. Een spijtige zaak was wel dat Lotusrijder Peter Govaerts wegens beroepsomstandigheden verstek moest laten en zodoende zijn tweede plaats in de tussenstand niet kon verdedigen. Op plaats vijf vonden we de Peugeot 205 GTI van Louis Mast die in een vorig leven uitstekend presteerde in rally en rallycross. Hij deelde de derde startrij met terug-van-weggeweest Serge Lebeau (Lotus). Xavier Moerman parkeerde zijn nukkige BMW op de 7de plaats voor de TVR van Koeken, de Ford Escort van Mouws en de Ford Mustang van Verkuijlen die de top 10 afsloot. Ex-kampioen Pascal Pauwels kwam in het verhaal niet voor toen de versnellingsbak begaf tijdens de trainingen.

We kregen een zéér spannende wedstrijd voorgeschoteld. Van Elderen schoot het snelst uit de startblokken, maar Moortgat kleefde aan diens achterbumper. Achter het leidende duo werd een flink robbertje uitgevochten tussen François en Schippers voor de derde plaats. Ook Serge Lebeau en Louis Mast leverden een gesmaakt duel tot de motor van de Peugeot begon te sputteren en Mast van het gas moest. Moerman moest zijn BMW vroegtijdig aan de kant zetten met een opgeblazen krachtbron. John Vandevenne was na een matige 15de chrono opgerukt richting top 10 en leverde zwaar slag met Mouws en Verkuijlen voor de zevende stek. Vooraan moest Moortgat even de rol lossen wegens te fel slijtende rubbers. Maar toen hij de hete adem van François en Schippers in zijn nek voelde gaf hij zijn Porsche opnieuw de sporen. Ook Van Elderen kreeg problemen met de banden en zodoende kwam de top 4 in het slot van de wedstrijd terug samen voor een prachtige apotheose. Uiteindelijk trok Van Elderen terug aan het langste eind en had aan de geblokte vlag minder dan één seconde voorsprong op Moortgat. In de eindrush voor de resterende podiumplaats kwam het tot een wagencontact tussen François en Schippers. Deze laatste plantte de mooie Camaro hard in de muur waardoor Guy François de laagste podiumtrede mocht betreden. Op een dikke minuut van de leiders werd Lebeau 4de voor de haperende Peugeot van Mast. Het gevecht tussen Verkuijlen, Vandevenne en Mouws duurde tot de laatste meters en werd beslecht in het voordeel van de Ford Mustang voor de TVR en de Ford Escort. Van Mulders en Van Hoften maakten de top 10 rond. De onfortuinlijke Schippers werd nog als 11de geklasseerd omdat de rest van het peloton op minstens één ronde werd gefietst.

In de algemene tussenstand versterkt Van Elderen uiteraard zijn leiderspositie. Door het forfait van Govaerts klimt Moortgat naar plaats twee voor François, Vandevenne en Selders.

Volledige uitslag & tussenstanden: Zie www.belcar.com