PDA

View Full Version : Het gebruik van de Nederlandsche taal op een forumke?

Mark
06-07-2007, 23:43
Puur op persoonlijke basis.

Ja, ik lees graag correct nederlands in brieven, persbabbels en berichten op een forum. Om wat voor reden dan ook gaat de beheersing van de nederlandse taal door Vlamingen en Nederlanders hard achteruit. De oorzaak? Armzalig onderwijs, invloeden door buitenlandse talen en wellicht nog een aantal andere invloeden.

Als ik naar mezelf kijk heb ik steeds meer moeite om een correcte vorm van het nederlands te volgen. Oorzaak? Om de drie maanden volgt er een wijziging op het welbekende groene boekje. Ik zit niet meer op school, waar kan ik de updates leren? In de avonduren surf ik als pure ontspanning op een hele rits engelse en duitse (autosport)sites.

Overdag, in de uurtjes van de baas, communiceer ik behalve in het Limburgs dialect ook in het randstad nederlands, engels uit alle windstreken van de wereld en duits met die lieve vrouwelijke duitstalige collega's.

Zijn er meer mensen die moeite hebben om correct nederlands te schrijven op een nederlandstalig autosportforumke? Ik zelf stoor me persoonlijk bijzonder aan de volgende flaters: De lijder van de koers, vindt jij en gebeurd heel vaak wat met die spelling.

Welke vorm en kwaliteit van het nederlands zien we graag terug op De Paddock? Moeten we accepteren dat de kwaliteit van het nederlands achteruit gaat?

Graag een leuke discussie ;)

ps. hoeveel fouten staan in dit bericht?

Bramzel
07-07-2007, 00:44
Dergelijke fouten kunnen me weinig schelen. Ik kom hier voor discussies over autosport, niet voor perfect nederlands. Zoals ik al zei in een andere thread; de een heeft meer feeling voor nederlands dan de ander, d'r komt hier volk van alle standen, en om dan te gaan zitten 'mierenneuken' over d's en dt's vind ik onzin. Laten we ons drukmaken over de autosport en over het niveau van de discussies, niet over hoe die discussies gespeld worden.

M_K
07-07-2007, 06:50
Dergelijke fouten kunnen me weinig schelen. Ik kom hier voor discussies over autosport, niet voor perfect nederlands. Zoals ik al zei in een andere thread; de een heeft meer feeling voor nederlands dan de ander, d'r komt hier volk van alle standen, en om dan te gaan zitten 'mierenneuken' over d's en dt's vind ik onzin. Laten we ons drukmaken over de autosport en over het niveau van de discussies, niet over hoe die discussies gespeld worden.

Ik volg je redenering volledig, maar als ik een offerte de laan uitstuur met dt-fouten, dan ligt mijn C4 de volgende ochtend in mijn vakje. Dit soort van taal-nonchalance is overigens een nationaal probleem, van het eerste leerjaar tot universiteit. Stel je voor dat je morgen pakweg een Turbo koopt, en het staat vol <i>vauten</i>? Dan pas je toch de volgende keer?

Het gaat niet zozeer over mierenneuken, maar eerder om andere mensen iets proberen bij te brengen. ;)

Sennake
07-07-2007, 09:31
en om dan te gaan zitten 'mierenneuken' over d's en dt's vind ik onzin.

Ik vind het zeer erg gesteld met de kwaliteit van het Nederlands op de verschillende fora (wat dat betreft valt De Paddock trouwens nog wel mee in vergelijking tot andere fora), en wat ik nog erger vind zijn uitspraken als deze hierboven. Het kost niets om gewoon zonder fouten te schrijven, en als je iets fundamenteels als de spellingsregels in vervoegingen al mierenneuken noemt, is er echt iets ernstig fout. Kijk, sinds ik afgestudeerd ben zijn er al ettelijke aanpassingen geweest van de spelling, en ik ben de eerste om toe te geven dat ik niet weet of het nu "pannekoeken" of pannenkoeken" moet zijn, maar de vervoegingsregels zijn nooit veranderd en zijn trouwens logisch en simpel. Ik moet Mark gelijk geven als hij zich hierin ergert, ik heb hetzelfde gevoel, maar dat zal me er niet toe verleiden om in alle posts de fouten te gaan verbeteren; dat is de bedoeling niet van dit forum. Maar dat neemt niet weg dat we af en toe een inspanning mogen vragen aan alle posters om een correct taalgebruik aan te wenden. Bij deze sluit ik me dan ook bij Mark aan.

Tip: ik drink nooit thee, jij drinkt alleen thee als je ervoor staat, hij drinkt altijd thee.

Pinzie
07-07-2007, 09:55
Persoonlijk vind ik het ook fijner als ik een bericht lees in zo duidelijk mogelijk ABN. Ikzelf ben helemaal niet perfect in mijn taalgebruik, maar ik doe mijn best om zo goed mogelijk ABN te typen...
Niet iedereen begrijpt even goed een ander dialect als het zijne.
Hier op dit forum valt het nog erg goed mee, en er wordt ook niet teveel met "computer-taal" gesproken, zodat het voor iedereen toch nog meevalt.

Integra
07-07-2007, 14:21
Een beetje beheersing van eigen taal mag toch wel vind ik. dt fouten zijn echt gemakkelijk te vermijden. Er is veel moeilijkere spelling in onze taal. ;)

Neo-242
07-07-2007, 15:12
Ik bezondig mezelf ook al eens aan het gebruik van chat-achtige afkortingen, zoals 'mss' en 'idd', maar ik tracht zo veel als mogelijk correct Nederlands (toch wat betreft woordspelling) te gebruiken op de verschillende fora.
Allereerst is er natuurlijk het leeftijdsverschil: ik denk dat een aantal jonge snaken onder de leden wat meer krediet mogen krijgen wat betreft spelling.
Maar de opmerking is volgens mij correct: de kennis van het Nederlands gaat achteruit en inderdaad om bovengenoemde redenen. Met dank aan de multiculturele maatschappij:applaus:

Tevens doet het veelvuldig gebruik van de typische MSN-taaltjes in de vrije tijd er ook geen goed aan denk ik. Ik ben blij van al eens volzinnen te kunnen lezen tegenwoordig:p

Ik vind het niet erg als iemand zich geroepen voelt tot het aanduiden of corrigeren van spellingsfouten op het forum, zolang het maar zonder uitlachen blijft gebeuren. Zo leert men ook nog iets bij over de taal terwijl we over onze hobby praten;)

marcel
07-07-2007, 15:36
Ik volg je redenering volledig, maar als ik een offerte de laan uitstuur met dt-fouten, dan ligt mijn C4 de volgende ochtend in mijn vakje. Dit soort van taal-nonchalance is overigens een nationaal probleem, van het eerste leerjaar tot universiteit. Stel je voor dat je morgen pakweg een Turbo koopt, en het staat vol <i>vauten</i>? Dan pas je toch de volgende keer?

Het gaat niet zozeer over mierenneuken, maar eerder om andere mensen iets proberen bij te brengen. ;)

een offerte opmaken is toch nog iets heel anders dan een simpel berichtje op een forum he ;)

nu ja, kwa spelling, flagrante fouten zouden inderdaad niet mogen, maar ik zal mij eerder storen aan een foute boodschap, dan een fout geschreven boodschap.
kwa taalgebruik... het is een beetje zoals borsten: liever natuurlijk dan kunstmatige. en laat ik nu net het AN een kunstmatige taal vinden :)

nu, als frequent forumer, wil ik er wel op wijzen dat élk forum deze discussie in één of andere vorm voert. of het nu een nederlandstalig forum, een engelstalig, of een chinees forum is, niet iedereen typt vlekkeloos.
en soms is het ook wat moeilijk om te onthouden als je in het ene venster een forum waar de sms-stijl de norm is, hebt, en in het andere een forum waar het groene boekje heilig is

M_K
07-07-2007, 17:23
een offerte opmaken is toch nog iets heel anders dan een simpel berichtje op een forum he ;)
Natuurlijk is er een duidelijk verschil tussen een offerte en een simpel berichtje, maar dit is ook een vorm van communicatie. Fouten maken is menselijk, maar het hoeft niet de spuigaten uit te lopen. ;)

Yvonne
07-07-2007, 18:42
Hi,

Ikzelf lees ook liever een bericht wat in het Nederlands is geschreven, dan dat geschreven is een MSN/SMS - taal. Maar dat hoeft, voor mij, niet 100% foutloos. Wel zonder grote fouten, zoals bijvoorbeeld "Vauten" in plaats van "Fouten". Maar een misser in de dt-groep, stoort mij minder.

Maar ik erger me meer aan fora's waar ze SMS/MSN-taal gebruiken. En de moeilijkste berichten vind ik berichten die het dialect geschreven zijn. (Dit is gelukkig hier niet!). Dat is heel erg vermoeiend om te lezen. En als je niet met dat dialect bekend bent, begrijp je er ook niets van.

Andere tip: Klik eerst op voorbeeld, lees je bericht nog eens, en plaats het dan.

Zo haal ikzelf toch regelmatig wat fouten mijn berichten.

Ottooke
07-07-2007, 20:05
Dat niet iedereen even sterk is in de Nederlandse taal kan ik begrijpen en ik zal dan ook niet op taalfouten gaan modereren. Maar wat ik spijtig vind is dat de jeugd geen taalbeheersing meer heeft (er zijn altijd uitzonderingen). Letters van woorden weglaten om toch maar die ene toetsaanslag te vermijden (ma in plaats van maar, da in plaats van dat, ...) of woorden afkorten tot enkele letters of zelfs een combinatie maken met een getal (wacht even wordt w8 ff). Sommige mensen vergeten zelfs complete woorden in hun tekst. Yvonne, lees je tekst nog eens na, je bent 2 woorden vergeten ;) Niet alleen jij doet dat Yvonne, ik zie het ook bij mijn zus als ik haar huiswerk moet nalezen.
Dat je in spreektaal niet alle letters uitspreekt kan ik begrijpen, dat oudere mensen nog dialect spreken ook. Maar dat op schrift zetten? Een beetje respect voor onze Nederlandse taal mag toch wel. Die heeft immers zijn recht om te bestaan bewezen in de voorbije eeuwen.

Tot slot van mijn betoog nog even dit leuke weetje:
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

En eigenlijk is ons Nederlands beter dan de Polen hun Engels. Voorbeeldje van op mijn werk (ik werk op de IT helpdesk van een internationaal bedrijf met een Poolse helpdesk):
user suggest that the moeder board of his laptop is break, so he can not boot his laptop. He asked about the fast support, because he was a few days in broad and has now much work, he asked about temporary laptop, because he must work.

GT2-R
07-07-2007, 20:15
Het kan mij eerlijk gezegd geen bal schelen hoe ik deux-pièces (weet niet of dit juist is maar ik weet dat ik het fout geschreven heb in het Groot Dictee der Nederlandse Taal) of andere van die rotzakken moet schrijven. Maar dt-fouten en dergelijke kunnen mij wel enorm ergeren. Bovendien heeft iedereen baat bij een beetje kennis van het AN. Bij mijn weten nemen bazen van bedrijven nog steeds geen mensen aan die fouten tegen het Nederlands maken in hun sollicitatiebrief...

Mario
14-07-2007, 19:25
In het Albers-onderwerp vond ik dit :

De buurt verpauperd! ;) :D

[/I]

Tsk. :no: