Log in

View Full Version : Circuit Zolder: Belcar Thursday Race - Review Belcar Historic Sprint


P De Sonville
16-07-2007, 16:50
Van Elderen: Veni, vidi, vici !!!

Er staat dit seizoen geen maat op de suprematie van Jan Van Elderen. Drie poles en drie overwinningen in evenveel wedstrijden. Een zuivere hattrick. De regerende kampioen is momenteel ongenaakbaar in de State of Art Belcar Historic Sprint. Niet allen is zijn Porsche de snelste bolide van het veld. Ook als piloot heeft sterke Jan een karrevracht aan ervaring na tientallen jaren autosport. De enige die momenteel in staat is om eens aan de boom te schudden is Luc Moortgat. Deze is amper aan zijn derde autosportseizoen toe en evolueert sterk. Vorig seizoen kon Moortgat éénmaal Van Elderen op zijn waarde kloppen en stond éénmaal op de pole. Toen moest Jan het hebben van de regelmaat om de titel te verzilveren. Er waren vijf verschillende winnaars in evenveel wedstrijden. Een duik in de archieven van de Historics leert ons dat de Porsche van Van Elderen nog niet de chrono van de Belcar Home Race anno 2006 (1’47”857) heeft benaderd. Maar toen was er een andere reglementering inzake de bandenkeuze. Dit seizoen is Van Elderen de enige die reeds onder de 1’50” dook.

De kwalificaties en de wedstrijd waren bijna een heruitgave van de Belcar Midsummer Race. Voor de derde maal op rij parkeerde Jan Van Elderen zijn Porsche 911 RS op de pole en dook hierbij voor de eerste maal dit seizoen onder de 1’50”. ‘Poulidor’ Moortgat moest een kleine twee seconden toegeven terwijl François (Lotus) en Schippers (Camaro) reeds respectievelijk tegen een achterstand opkeken van 3 en 4 seconden. De Peugeot 205 GTI van Louis Mast vergezelde de Lotus van Serge Lebeau op de derde startrij voor Van Mulders (Triumph TR3), Pascal Pauwels (Porsche), Corry D’Hooghe (Lancia Monte Carlo) en Marc Matthieu (Triumph TR3) die de top tien afsloot. In totaal kwamen 24 wagens opdagen. Een 15-tal minder dan de vorige ontmoeting. Maar daar zal de verlofperiode wel voor een stuk tussen zitten. Maar de echte klassementrijders tekenden wel paraat en we kregen een opnieuw een boeiende wedstrijd voorgeschoteld.

Na het vallen van de startvlag kwam de Porsche Carrera van Luc Moortgat het best uit de startblokken met in zijn zog merkgenoot Van Elderen, François, Schippers en Lebeau. Iets verder volgden Mast, Van Mulders, Pauwels, D’Hooghe en Matthieu op een zakdoek. Reeds tijdens de eerste ronde kon Lebeau zijn Lotus voorbij de Camaro van Schippers piloteren om zodoende de voeling met merkgenoot François niet te verliezen. Lebeau was er tijdens de Belcar First Race niet bij, maar behaalde tijdens de Belcar Midsummer Race een mooie 4de plaats. Schippers moest de rol lossen. De Nederlander was samen met François tijdens de Midsummer Race betrokken in een zware crash en werkte gedurende 14 dagen bijna dag en nacht om de Camaro terug op zijn poten te zetten. Pas de avond voor de wedstrijd was de klus geklaard, waardoor nog enkele kleine problemen de kop opstaken en geen tijd restte om de mooie Camaro deftig uit te lijnen.
Vooraan kon Moortgat de aanvallen van Van Elderen voorlopig afslaan, maar in de vierde ronde moest hij toch terug zijn meerdere erkennen in de blauwe Porsche van de Belgische Nederlander. Rond half koers had Moortgat het beste van zijn rubbers opgebruikt en moest een gat laten met Van Elderen. En zoals steeds in de State of Art Belcar Historic Cup ontstonden enkele mooie duels in de buik van het peloton. De Lotussen van Lebeau en François kleefden als het ware aan elkaar met als inzet de derde plaats. Tijdens het dubbelen van de tragere deelnemers toonde François zich de betere van Lebeau. Deze laatste moest telkens enkele tientallen meters prijsgeven, maar reed die telkens terug dicht.
Schippers en Mast volgden reeds op respectabele afstand terwijl Van Mulders en Pauwels verwikkeld waren in een verhit duel voor een voorlopige 7de plaats. De 9de plaats algemeen was de inzet tijdens een gevecht tussen Vandevenne, Matthieu en D’Hooghe. Met nog enkele ronden te gaan moest Moortgat van het gas wegens te fel slijtende banden. Daardoor konden de Lotussen van François en Lebeau het gat met de Porsche-rijder dichtrijden en kregen zodoende zicht op de tweede plaats. In de voorlaatste ronde en bij het aansnijden van de Jacky Ickx, rook François zijn kans om door te stoten naar de tweede stek. Moortgat moest van zijn ideale lijn af door een gedubbelde rijder, waardoor ook François werd verrast en door het gras moest. Er was geen contact, maar in het tumult zag Lebeau zijn kans om de tweede plaats in te pikken. Moortgat en François reden nog een adembenemende laatste ronde met de laagste podiumtrede als inzet. Aan de eindmeet moest François dan toch de duimen leggen met een verschil van amper 12/100 sec. Louis Mast werd vijfde, maar achteraf uit de uitslag geschrapt wegens een niet conforme motor. Zodoende kreeg een puike Pauwels de vijfde stek in de schoot geworpen voor Van Mulders, Schippers, Vandevenne, Matthieu en D’Hooghe die de top 10 afsloot. Jan van Elderen was uiteraard ook de snelste in de Klasse 2 (Classics) voor Moortgat en Van Mulders. In de Klasse 1 (Historics) ging de grootste beker naar Lebeau voor François en Pauwels.

In de algemene rangschikking diept Van Elderen zijn voorsprong verder uit tot 10 punten op Moortgat, 13 op François en 36 op Lebeau die van de 9de plaats opschuift naar de 4de in de algemene tussenstand. Schippers komt op een voorlopige vijfde plaats met één puntje voorsprong op Vandevenne die zakt van vier naar zes. Grote afwezige was terug de Lotus van Peter Govaerts die tijdens de Belcar First Race nog de tweede plaats in de wacht sleepte. Hij zakt naar plaats 10 in de tussenstand.

Bij de Historics blijft van Elderen ongeslagen met het maximum van de punten voor Moortgat, Schippers, Van Mulders en Mouws die forfait gaf.

François blijft de Classics aanvoeren voor Vandevenne, Lebeau, Selders en Geebelen.

De volgende afspraak van de State of Art Belcar Historic Cup is in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder waar de vierde en voorlaatste wedstrijd van het kampioen-schap wordt betwist.