P De Sonville
16-07-2007, 16:53
Tweede overwinning op rij voor CEO Racing
Ondanks het feit dat de derde wedstrijd van de BonGou Belcar Endurance Cup op een donderdag werd verreden, tekenden bijna alle teams paraat. De BMW V8 van Beliën/ Jakobs bleef afwezig wegens te drukke beroepsomstandigheden. Ook CEO Racing liet één wagen noodgedwongen op stal. Bij CEO Racing heeft men inzake het reglement goed zijn huiswerk gemaakt. Daarin staat letterlijk dat, om in aanmerking te komen voor de titel een piloot minstens vier wedstrijden op eenzelfde wedstrijdnummer moet rijden. Door het feit dat Van Rossem en De Laet pech kenden tijdens de tweede wedstrijd en pas 14de stonden in het kampioenschap, heeft het duo het wagennummer van de andere Porsche overgenomen. Deze stond met Bouvy/Vollebergh/Schreurs/Van Hoepen op een voorlopige derde plaats. Maar dat wil wel zeggen dat één van beide piloten de rest van het seizoen op dat nummer moet blijven rijden om in aanmerking te komen voor de titel. Bert Van Rossem, die naar eigen zeggen reeds twee Lamborghini’s Gallardo GT3 in bestelling heeft, wou ook nog eens proeven van een Porsche 997 GT3 in zijn zoektocht naar de ideale wagen voor de Belcar 2008. En deze vond hij in de stal van Speedlover die twee exemplaren voorhanden heeft. Van Rossem/De Laet dus net als Gevers/Tavernier met een zuivere FIA GT3-Porsche op de startgrid van de BEC.
Voor de derde maal op rij slaagde Euroracing met Pampel/Joosen erin om de Ultima op de pole te zetten. Maar het verschil was zéér klein. Van Rossem/De Laet deelden de eerste startrij en moesten amper 58/100 sec. toegeven. De Speedlover-Porsche van Van Roij/Poncelet en het First Motorsport-exemplaar van Jeuris/Vetters bevolkten de tweede startrij voor Kevers/Dehaye, Raus/Raus, Van Elslander/Jakobs, Van Oost/Cracco, Gevers/Tavernier en Van Audenhove/Clocheret die de top 10 afsloot. De chrono’s lagen héél dicht bij elkaar. We gingen dus terug een boeiende race tegemoet. Het wordt alsmaar moeilijker voor een toerismewagen om de top 10 binnen te sluipen. Op de Ultima na werd tot en met de 14de plaats op de startgrid ingenomen door Porsches. Met een strakke 1’46”618 vonden we de eerste BMW van gastrijders Goormachtigh/Qvick op de 15de startplaats, net voor merkgenoten Werckx/Werckx. In totaal stonden 41 wagens aan de aftrap, waarvan 5 in de gastklasse en 6 wagens uit het GDC-kampioenschap.
Bij het vallen van de startvlag schoot de Ultima het snelst uit de startblokken, maar reeds in de eerste ronde moest hij zijn meerdere erkennen in de Porsches van Poncelet en Vetters. Even later gingen ook de exemplaren van Raus en Van Rossem voorbij de exoot die zijn banden moeilijk op temperatuur kreeg. Van Elslander, Dehaye, Cracco, Tavernier, Van Audenhove en Van Rompuy waren mee met de eerste trein. In Klasse 2 kregen we een duel tussen de BMW’s van De Backer en Werckx, waarbij het exemplaar van De Backer (voorlopig) aan het langste einde trok. De oranje BMW zou de wedstrijd domineren tijdens het eerste wedstrijduur in Klasse 2. Tot een olielek hen véél tijd deed verliezen en de leiders terugvielen naar de achterste gelederen. Het was voor de Klasse 2-teams immers een belangrijke wedstrijd nu de leidende BMW V8 (Beliën/Jakobs) forfait gaf.
Vooraan werd er duchtig gevochten en kregen we nogal wat positiewissels te zien. Gunther Raus pakte de leiding over van Poncelet die even later even de boer opging en tijd verloor. Van Rossem, Vetters, Dehaye en Van Elslander volgden binnen één seconde van de leider. Ook Tavernier kwam zich mengen in het debat met de BonGou-Porsche 997 Supercup.
Na ongeveer 30 minuten wedstrijd werd de kopgroep wat uitgerokken en er ontspon zich een spannend duel tussen Van Rossem en Raus voor de koppositie.
Dehaye toefde op een eenzame derde plaats, terwijl voor de vierde plaats flink gebakkeleid werd tussen Van Elslander, Poncelet en Van Rompuy. Ook Van Audenhove was bezig aan een flinke opmars richting top 5. Ondertussen had Ronald Vetters het strijdtoneel moeten verlaten met een defecte waterpomp. Even later kwam ook diens teammaat Van Rompuy binnen met een rokende krachtbron. Een waterdarm had het begeven op de First-Porsche.
Nadat alle pilotenwissels waren doorgevoerd kon Raymond Raus nog even de koppositie houden, maar moest even later in de CEO-Porsche van De Laet en de Ultima van Joosen zijn meerdere erkennen. Kevers parkeerde de Dehaye-Porsche op de vierde stek, net voor het Propeed-duo Van Roij/Poncelet. Carl Jacobs had lang uitzicht op de zesde plaats in de MExT-Porsche tot hij in de voorlaatste ronde werd aangetikt in de kanaalzone en hinkend over de meet bolde. Daardoor kon een puike Clocheret nog net Jacobs voorbij snellen. Van Oost, Gevers en De Vocht sloten de top 10 af. In het wedstrijdslot moest ook het AD Sport-duo Steegmans/Van den Broeck, ondanks een mooie inhaalrace, nog de handdoek in de ring werpen met motorproblemen.
Na de pech van De Backer/Schulpé konden de broers Werckx het commando overnemen in Klasse 2. De BonGou-BMW 130i van Jennen/Peeters bolde als tweede over de meet voor De Backer/Schulpé en Cassiers/Vanmanshoven die ook véél tijd verloren door een defecte wiellager.
De jongens uit Klasse 3 werden wegens een onderbemand startveld terug ingedeeld in een hogere Klasse. De BMW van Geelen/Beyers haalde een prachtige tweede plaats in Klasse 2 en neemt 18 punten mee richting Klasse 3. De Audi TT wordt volgens het reglement als GT-wagen ingedeeld in Klasse 1 en pakt 6 oververdiende punten. Van de Water/Dierckx moesten hun BMW met pech vroegtijdig op de trailer plaatsen.
In Klasse 4 werd het duo Van den Broeck/Voet verrassend winnaar. Normaliter moeten ze steeds onderdoen voor de snellere Renault Clio van Servranckx/Schmook en de ongenaakbare BMW 120d van De Doncker/De Neef. Servranckx sukkelde met een niet optimaal werkend sperdifferentieel met véél wielspin als resultaat, terwijl de BMW véél power verloor door een lekke dichting van de turbo. Maar ondanks alles hebben Van den Broeck/Voet alles uit hun Clio gepuurd en verdiend gewonnen. Interessant voor de verdere afwikkeling van het kampioenchap.
Door de zesde plaats van Van Roij/Poncelet komen Vader en zoon Raus alleen aan de leiding in de algemene tussenstand. Maar hun voorsprong is amper respectievelijk 4 en 6 punten op CEO Racing en Prospeed. De Doncker/De Neef profiteren van het forfait van Beliën om door te stoten naar de 4de plaats algemeen met hun BMW diesel. Het voortreffelijke trio De Backer/Schulpé/Vanhamme blijven op een voorlopige vijfde plaats.
In de gastklasse gingen de bloemen naar de Porsche van De Coster-De Vocht voor de BMW van Goormachtigh en de MINI van Djanashwilli/Tonet.
Heurckmans/Plennevaux parkeerden hun Alfa Romeo op het hoogste ereschavot in het GDC-kampioenschap voor de VW Golf van Declerck/de Vos en de BMW van de familie Buffet.
Ondanks het feit dat de derde wedstrijd van de BonGou Belcar Endurance Cup op een donderdag werd verreden, tekenden bijna alle teams paraat. De BMW V8 van Beliën/ Jakobs bleef afwezig wegens te drukke beroepsomstandigheden. Ook CEO Racing liet één wagen noodgedwongen op stal. Bij CEO Racing heeft men inzake het reglement goed zijn huiswerk gemaakt. Daarin staat letterlijk dat, om in aanmerking te komen voor de titel een piloot minstens vier wedstrijden op eenzelfde wedstrijdnummer moet rijden. Door het feit dat Van Rossem en De Laet pech kenden tijdens de tweede wedstrijd en pas 14de stonden in het kampioenschap, heeft het duo het wagennummer van de andere Porsche overgenomen. Deze stond met Bouvy/Vollebergh/Schreurs/Van Hoepen op een voorlopige derde plaats. Maar dat wil wel zeggen dat één van beide piloten de rest van het seizoen op dat nummer moet blijven rijden om in aanmerking te komen voor de titel. Bert Van Rossem, die naar eigen zeggen reeds twee Lamborghini’s Gallardo GT3 in bestelling heeft, wou ook nog eens proeven van een Porsche 997 GT3 in zijn zoektocht naar de ideale wagen voor de Belcar 2008. En deze vond hij in de stal van Speedlover die twee exemplaren voorhanden heeft. Van Rossem/De Laet dus net als Gevers/Tavernier met een zuivere FIA GT3-Porsche op de startgrid van de BEC.
Voor de derde maal op rij slaagde Euroracing met Pampel/Joosen erin om de Ultima op de pole te zetten. Maar het verschil was zéér klein. Van Rossem/De Laet deelden de eerste startrij en moesten amper 58/100 sec. toegeven. De Speedlover-Porsche van Van Roij/Poncelet en het First Motorsport-exemplaar van Jeuris/Vetters bevolkten de tweede startrij voor Kevers/Dehaye, Raus/Raus, Van Elslander/Jakobs, Van Oost/Cracco, Gevers/Tavernier en Van Audenhove/Clocheret die de top 10 afsloot. De chrono’s lagen héél dicht bij elkaar. We gingen dus terug een boeiende race tegemoet. Het wordt alsmaar moeilijker voor een toerismewagen om de top 10 binnen te sluipen. Op de Ultima na werd tot en met de 14de plaats op de startgrid ingenomen door Porsches. Met een strakke 1’46”618 vonden we de eerste BMW van gastrijders Goormachtigh/Qvick op de 15de startplaats, net voor merkgenoten Werckx/Werckx. In totaal stonden 41 wagens aan de aftrap, waarvan 5 in de gastklasse en 6 wagens uit het GDC-kampioenschap.
Bij het vallen van de startvlag schoot de Ultima het snelst uit de startblokken, maar reeds in de eerste ronde moest hij zijn meerdere erkennen in de Porsches van Poncelet en Vetters. Even later gingen ook de exemplaren van Raus en Van Rossem voorbij de exoot die zijn banden moeilijk op temperatuur kreeg. Van Elslander, Dehaye, Cracco, Tavernier, Van Audenhove en Van Rompuy waren mee met de eerste trein. In Klasse 2 kregen we een duel tussen de BMW’s van De Backer en Werckx, waarbij het exemplaar van De Backer (voorlopig) aan het langste einde trok. De oranje BMW zou de wedstrijd domineren tijdens het eerste wedstrijduur in Klasse 2. Tot een olielek hen véél tijd deed verliezen en de leiders terugvielen naar de achterste gelederen. Het was voor de Klasse 2-teams immers een belangrijke wedstrijd nu de leidende BMW V8 (Beliën/Jakobs) forfait gaf.
Vooraan werd er duchtig gevochten en kregen we nogal wat positiewissels te zien. Gunther Raus pakte de leiding over van Poncelet die even later even de boer opging en tijd verloor. Van Rossem, Vetters, Dehaye en Van Elslander volgden binnen één seconde van de leider. Ook Tavernier kwam zich mengen in het debat met de BonGou-Porsche 997 Supercup.
Na ongeveer 30 minuten wedstrijd werd de kopgroep wat uitgerokken en er ontspon zich een spannend duel tussen Van Rossem en Raus voor de koppositie.
Dehaye toefde op een eenzame derde plaats, terwijl voor de vierde plaats flink gebakkeleid werd tussen Van Elslander, Poncelet en Van Rompuy. Ook Van Audenhove was bezig aan een flinke opmars richting top 5. Ondertussen had Ronald Vetters het strijdtoneel moeten verlaten met een defecte waterpomp. Even later kwam ook diens teammaat Van Rompuy binnen met een rokende krachtbron. Een waterdarm had het begeven op de First-Porsche.
Nadat alle pilotenwissels waren doorgevoerd kon Raymond Raus nog even de koppositie houden, maar moest even later in de CEO-Porsche van De Laet en de Ultima van Joosen zijn meerdere erkennen. Kevers parkeerde de Dehaye-Porsche op de vierde stek, net voor het Propeed-duo Van Roij/Poncelet. Carl Jacobs had lang uitzicht op de zesde plaats in de MExT-Porsche tot hij in de voorlaatste ronde werd aangetikt in de kanaalzone en hinkend over de meet bolde. Daardoor kon een puike Clocheret nog net Jacobs voorbij snellen. Van Oost, Gevers en De Vocht sloten de top 10 af. In het wedstrijdslot moest ook het AD Sport-duo Steegmans/Van den Broeck, ondanks een mooie inhaalrace, nog de handdoek in de ring werpen met motorproblemen.
Na de pech van De Backer/Schulpé konden de broers Werckx het commando overnemen in Klasse 2. De BonGou-BMW 130i van Jennen/Peeters bolde als tweede over de meet voor De Backer/Schulpé en Cassiers/Vanmanshoven die ook véél tijd verloren door een defecte wiellager.
De jongens uit Klasse 3 werden wegens een onderbemand startveld terug ingedeeld in een hogere Klasse. De BMW van Geelen/Beyers haalde een prachtige tweede plaats in Klasse 2 en neemt 18 punten mee richting Klasse 3. De Audi TT wordt volgens het reglement als GT-wagen ingedeeld in Klasse 1 en pakt 6 oververdiende punten. Van de Water/Dierckx moesten hun BMW met pech vroegtijdig op de trailer plaatsen.
In Klasse 4 werd het duo Van den Broeck/Voet verrassend winnaar. Normaliter moeten ze steeds onderdoen voor de snellere Renault Clio van Servranckx/Schmook en de ongenaakbare BMW 120d van De Doncker/De Neef. Servranckx sukkelde met een niet optimaal werkend sperdifferentieel met véél wielspin als resultaat, terwijl de BMW véél power verloor door een lekke dichting van de turbo. Maar ondanks alles hebben Van den Broeck/Voet alles uit hun Clio gepuurd en verdiend gewonnen. Interessant voor de verdere afwikkeling van het kampioenchap.
Door de zesde plaats van Van Roij/Poncelet komen Vader en zoon Raus alleen aan de leiding in de algemene tussenstand. Maar hun voorsprong is amper respectievelijk 4 en 6 punten op CEO Racing en Prospeed. De Doncker/De Neef profiteren van het forfait van Beliën om door te stoten naar de 4de plaats algemeen met hun BMW diesel. Het voortreffelijke trio De Backer/Schulpé/Vanhamme blijven op een voorlopige vijfde plaats.
In de gastklasse gingen de bloemen naar de Porsche van De Coster-De Vocht voor de BMW van Goormachtigh en de MINI van Djanashwilli/Tonet.
Heurckmans/Plennevaux parkeerden hun Alfa Romeo op het hoogste ereschavot in het GDC-kampioenschap voor de VW Golf van Declerck/de Vos en de BMW van de familie Buffet.