View Full Version : [Round 10]2007 European Grand Prix
In Nederland (lees: de autosportliefhebber(?) met een beperkt blikveld) zijn uiteraard alle ogen gericht op de vervanger van Albers. Is ie beter dan Chris?
De eerste die de mist ingaat, volstrekt volgens verwachting overigens, is een van mijn toppers bij Racexpress uiteraard:
F1: Hamilton opnieuw snel, Winkelhock imponeert niet
Uitgegeven door Bas Kaligis 20 juli 2007 11:37
De Duitser van Spyker, die in de beginfase bijna van de baan spinde, gaf met een tijd van 1:37.116 liefst 4.601 seconden toe op Hamilton en werd daarmee laatste. Winkelhocks teamgenoot Adrian Sutil reed de voorlaatste tijd (1:36.340).
http://racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=7741
Sinds wanneer vergelijken we de coureurs van Spyker met de snelste tijd? Dat deden jullie bij Chris ook niet, alleen een vergelijking tussen de teammaats onderling. Nee, als we subjectief kunnen trappen naar de opvolger van Chris zijn er bepaalde personen die daar zeker gebruik van zullen maken.
Tijdstip van dat bericht is ook zo mooi, dat is dus na de eerste sessie. Dat is voor die Winkelhock niet meer dan een shake-down geweest. Voor deze GP heeft ie welgeteld iets van 2 uur getest in deze wagen.
Terug naar de feiten van de vrijdag die er wel toe doen, Toyota en Renault vallen op. De mensen uit Keulen positief, de wereldkampioen van 2006 valt zwaar tegen.
't Is toch wel dringend tijd dat Alonso nog eens wat laat zien.
Uiteindelijk zijn die vier elkaar toch fameus gewaagd he. Elk zijn kwaliteiten, elk z'n favoriet circuit. Geld zetten op Hamilton ? nee. Raikkonen, Massa en Alonso maken nog altijd evenveel kans.
mooi toch ? :)
kimi snelste tijdens de laatste vt..
eens beniewd wat da seffes gaat geven tijdens de quali..
Zware crash van Hamilton! Enkele bochten voordien blokkeerde hij zijn wiel nog. Zou dit iets te maken kunnen hebben met de klapband? Er worden zoveel wielen geblokkeerd tijdens quali's en races en net nu zou dit een klapband geven?
Het duurde precies wel een tijdje voor Hamilton begon te remmen. Pas halverwege de grind bak blokkeerde hij zijn wielen, natuurlijk helpt het dan ook niet meer als je nog wil sturen. Of voluit remmen en rechtdoor gaan, of sturen en lichtjes remmen.
Hij wist ook even niet meer waar hij was denk ik. Hij stapte nogal verdwaasd uit de auto.
Bart.Vandecavey
21-07-2007, 14:44
Het was de "boulloneur" (of hoe heet dat in het AN) die niet werkte volgens Ron Dennis.
Het was de "boulloneur" (of hoe heet dat in het AN) die niet werkte volgens Ron Dennis.
Volgens gpupdate.net:
Er was een probleem bij de wielsleutel, waardoor het rechter voorwiel niet goed was bevestigd.
Nicki_Mks
21-07-2007, 14:53
Verschillende bronnen hebben het over gebroken remschijf of slecht bevestigd wiel. Lewis zou ook niks gebroken hebben. Ik vind het wel weer opvallend hoe lang het duurde voor er ook maar één iemand ter plaatse was...
Op autosport.be staat het volgende:
De kans is groot dat er morgen maar één Mclaren aan de start van de Grote Prijs van Europa verschijnt.
Dat zou heel jammer zijn voor Hamilton want die had net een voorsprong opgebouwd. Aan de andere kant, wel een mooie kans voor Kimi om weer aan te sluiten indien hij een goede beurt heeft.
Verschillende bronnen hebben het over gebroken remschijf of slecht bevestigd wiel. Lewis zou ook niks gebroken hebben. Ik vind het wel weer opvallend hoe lang het duurde voor er ook maar één iemand ter plaatse was...
Hoezo "weer" ?
Het duurde inderdaad lang, maar gezien de locatie van de baanpost met de rode vlag die ik heb gezien kan ik me de indeling van baanposten op die locatie inbeelden. De dichtsbijzijnde post zou aan de binnenkant van de bocht kunnen liggen (en oversteken als er F1 wagens rondrijden doet niemand). De dichtsbijzijnde post die aan de buitenkant van die bocht zou kunnen liggen is enkele honderden meters verwijderd van de crash.
De eerste marshal ter plaatse kwam precies van de andere kant van de baan. De tweede marshal en de kraan kwamen van de buitenkant van de bocht.
Enfin, dit is hoe ik het me voorstel, de locatie zelf ken ik niet. Het zou dus best kunnen dat mijn veronderstellingen mis zijn. In dat geval, verbeter mij maar!
In Duitsland staan ze ook meestal niet met zo veel op post als hier in België; Tijdens de 1000km met 2.
Nicki_Mks
21-07-2007, 16:00
Hoezo "weer" ?
Inderdaad, geen "weer". Ik dacht denk ik aan een vorige discussie hier, maar weet niet meer wanneer...
Het duurde inderdaad lang, maar gezien de locatie van de baanpost met de rode vlag die ik heb gezien kan ik me de indeling van baanposten op die locatie inbeelden. De dichtsbijzijnde post zou aan de binnenkant van de bocht kunnen liggen (en oversteken als er F1 wagens rondrijden doet niemand). De dichtsbijzijnde post die aan de buitenkant van die bocht zou kunnen liggen is enkele honderden meters verwijderd van de crash.
De eerste marshal ter plaatse kwam precies van de andere kant van de baan. De tweede marshal en de kraan kwamen van de buitenkant van de bocht.
Ik kan me ook vergissen, maar dacht op de bandenstapel juist rechts van het gat waar Hamilton aan de linkerkant ingegaan is een vlaggenset te hebben zien liggen (tijdens de beelden wanneer hij de ambu ingereden wordt).
Stevige klapper voor Hamilton. Het leek eigenlijk veel op de klapper van Schumacher in Silverstone in '99 toen hij beide benen brak. Michael zal er ook even aan terug gedacht hebben bij het zien van die beelden.
Zag je trouwens hoe Hamilton met z'n benen begon te shaken vlak na de crash? Zou het gewoon een zelf-check zijn geweest of van de shock?
Jammer voor hem, maar de andere 3 zullen het toch met gemengde gevoelens aankijken. Dé kans om aansluiting bij de Brit te vinden in het WK.
En daarvoor is vooral Raikkonen dankbaar denk ik, absoluut de man in vorm tijdens de zomerstint. Blijkt dat de aanpassingsperiode bij Ferrari voor hem voorbij is:D
Alonso was met zijn zware fout in z'n ronde toch nog 2de op niet zoveel afstand. Die had dus makkelijk de pole kunnen rijden zonder die fout. Hopelijk morgen een spannende Grand Prix.
Ik hoop dat Lewis aan de start komt morgen en laat zien wat hij waard is als de zaken niet allemaal perfect zijn. Wordt interessant!
PS: kan iemand me zeggen wat die stomme spelletjes steeds zijn aan het begin van deel 3 van de kwalificatie? Hamilton is er vaak bij betrokken, Raikkonen in de vorige GP's ook. Wat is daar in godsnaam de bedoeling van?
Lewis Hamilton is fit to race in Sunday's European Grand Prix despite his crash in qualifying, McLaren team boss Ron Dennis has said, but the Briton will have to wait until Sunday to get the green light.
"There is at this moment in time absolutely no medical reason that he can't race," Dennis told reporters after qualifying.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61013
.....
"Iet ies not ze German Grand Prix toomorrow, but ze European:" ;)
alainpiot
22-07-2007, 03:29
in ieder geval is winclehock geen tweede schumi, en om de paar honderd meter maar een baanpost, zoals ik hier lees, kan ik me maar moeilijk voorstellen. de fifa normen gelden dan niet zeker??
de fifa normen gelden dan niet zeker??
Dat durf ik te hopen, tenzij ze hun wagen aan de kant laten staan voor een potje voetbal! :cool:
Hamilton mag van start gaan na een laatste controle door Gary Hartstein en zijn duitse collega. Benieuwd welk wonder Hamilton kan verrichten vanaf plaats 10......
op het einde van de Porsche Cup, kwamen er zwaar dreigende wolken aan...
in ieder geval is winclehock geen tweede schumi, en om de paar honderd meter maar een baanpost, zoals ik hier lees, kan ik me maar moeilijk voorstellen. de fifa normen gelden dan niet zeker??
Winkelhock zit niet in een wagen die zijn kwaliteiten kan laten zien.
En voor de duidelijkheid: met baanpost bedoel ik een plaats waar de vlaggen getoond worden. Niet de personen die langs de baan staan. Die personen (marshals) verspreiden zich meestal over hun sector (tussen 2 baanposten in). Maar als je dan nog aan de overkant van de baan staat duurt het even voor je ter plaatse bent (en met een brandblusser sleuren vertraagt ook).
Verder beperkt de FIA/Bernie Ecclestone ook het aantal marshals per post waardoor er tijdens een F1 wedstrijd minder marshals langs de baan staan dan bij een Belcar race!
Winkelhock zit niet in een wagen die zijn kwaliteiten kan laten zien.
...en rijdt desondanks aan de leiding van de GP!!!
Amai, van een start van de GP gesproken!! :eek:
Ik vond de rode vlag toch niet overbodig, in tegenstelling tot wat ze op Sporza zeiden. :rolleyes:
de rode vlag was goed.. in sommige bochten lag een vijver.. !!
nu is het weer zonnig.. maar zal het heel de koers zo blijven.. ?? :D
...en rijdt desondanks aan de leiding van de GP!!!
Gaan de Nederlandse media Winkelhock nu opnieuw neermaaien? :applaus:
Mooi voor Winkelhock.... Albers zit thuis te balen.
German-Power
22-07-2007, 15:17
Wat een race !
Gooi alle regelementen in de vuilbak ze worden toch niet toegepast !
:mad:
WAT EEN GP !!!
echt alles gezien deze race.. hier zal toch wel heel wat van bij blijven..
wat een beelden.. redbull op podium, winkelhock aan de leiding, massa en alonso zowel op als naast het circuit !! , schumacher op het podium,..
oké ik had liever massa zien winnen voor alonso en kimi zoals het lange tijd was. maar op zo n gp kan je toch nix hebben..
meer van dat :D
alainpiot
22-07-2007, 17:04
Dat durf ik te hopen, tenzij ze hun wagen aan de kant laten staan voor een potje voetbal! :cool:
moest fia zyn natuurlijk
Nicki_Mks
22-07-2007, 18:00
Wat een race !
Gooi alle regelementen in de vuilbak ze worden toch niet toegepast !
:mad:
Het wegplukken van Hamilton zal wel weer onder de "gevaarlijke positie" clausule geplaatst worden, zoals toen MS door een man in strandkleding terug op weg werd gezet. Er mag mij echter wel iemand komen uitleggen waarom de race 2h06' geduurd heeft. Bij mijn weten is er geen enkele omstandigheid die dit toelaat. Nog iets?
bluelite
22-07-2007, 18:35
Dat de race 2u06 minuten geduurd heeft is, als je het zo bekijkt, niet volgens de regels. Maar het reglement zegt duidelijk dat als een race onderbroken is (in dit geval circa 25 minuten) de tijd van de onderbreking bij die 2 uren geteld wordt. Kortom: de periode van een rode vlag telt niet mee, maar wordt achteraf gewoon aan de "totale racetijd" toegevoegd, zoals dus nu het geval was. Als de race dus drie uur onderbroken wordt, dan is de totale racetijd iets van een 4u35m (= 3u onderbreking + circa 1u35 echte racetijd)
Ik heb ook even het reglement nagekeken en daarin wordt gezegd dat als een rijder zijn wagen zelf kan starten (lees: de motor nog loopt) nadat hij door marshals uit een grindbak werd getrokken, dan mag hij terug meedoen aan de race.
ik heb het reglement ook nagelezen ;)
artikel 41.4 zegt onder meer dat de timing niet wordt stopgezet, en de race ook niet gestopt wordt (suspended race)
bluelite
22-07-2007, 19:37
Je moet artikel 5.3 eens lezen en dan vooral de laatste zin.
De tijd wordt inderdaad niet gestopt, omdat die naderhand bij de echte racetijd wordt toegevoegd en dan is het belangrijk om te weten hoelang de wedstrijd onderbroken blijft. Echter heeft de periode van de onderbreking geen enkele invloed op de echte racetijd (wanneer er dus geracet wordt).
Hoe komt dat Alonso Massa heeft kunnen inhalen hoewel die zoveel voorsprong had ? Ik heb de laatste ong. 10 min gemist.
bluelite
22-07-2007, 19:51
Massa zei in het communiqué van Ferrari dat er vibraties waren in de achterbanden (regenbanden) en dat zijn wagen daardoor geen goede balans meer had.
Leggen we de tijden even naast elkaar
Rnd - Alonso - Massa - Voorsprong en achterstand Massa
50 / 1:33.454 / 1:33.669 +4.468
51 / 1:33.959 / 1:33.581 +4.846
52 / 1:34.755 / 1:34.659 +4.942
53 / 1:46.910 / 1:48.363 = pitstop
54 / 2:01.235 / 2:03.640 +1.084
55 / 1:47.603 / 1:48.571 +0.116
56 / 1:48.154 / 1:49.102 -0.832 = Alonso passeert Massa
57 / 1:45.475 / 1:47.128 -2.485
58 / 1:44.128 / 1:46.837 -5.194
59 / 1:43.576 / 1:46.313 -7.931
60 / 1:43.836 / 1:44.060 -8.155
Ergens, diep in de belgische bossen verscholen, genoten van deze GP. Lang leve de digi-sprietantenne :) Dit was amusement, dit was spektakel. Wat hebben we daarvoor nodig? Alleen water en mannen met echte kloten!
Zodra er water in het spel is dan zijn al die miljoenen niks meer waard, heel wat grootheden die zich lieten verrassen in die eerste bocht na start/finish. Slimste van het stel is dan weer ene Hamilton, die gast blijft doodleuk zitten met een draaiende motor. Wij maar altijd denken dat zo'n motor bij enkele seconden stilstand reeds warm begint te draaien, altijd dat geklooi met droog ijs. Zo'n MB-motor moet dan toch solide zijn, eerst een impact verwerken van 260 km/u op zaterdag. Op zondag bakken regen, grind en stationair draaien in het grind of onder de Manitou. Touwtjes los en Hamilton gaat weer op pad. Die ronde dat hij voor de SC mocht uitrijden was een prachtige ronde, op de limiet. Elke bocht corrigeren, zoveel mogelijk seconden pakken voor de pitstop.
Een veelgehoorde klacht is dat inhalen in de F1 niet mogelijk is. Bullshit dus, die Hamilton laat zien dat het wel kan. Ook memorabel was de misser van Raikkonen in de eerste ronde, die wil de pitstraat in maar mist hem dan weer doordat ie van de pitentry weer de baan opschuift. Blunder! Een geluk dat er geen muur stond, op Spa was dat een kus met de muur ;)
Een Spyker op kop in de GP, en dat door een rookie! Elke coureur die in de warm-up lap was binnen gekomen voor wets had daarna op kop gelegen. Echter wat een ironie dat het net Winkelhock moest zijn, die gast pakt meer (positive) publiciteit in een paar minuten dan Albers op een half seizoen.
"Iet ies not ze German Grand Prix tomorrow, but ze European:" ;)
Well indeed it waz ze European Grand Prix ;)
Vessel: Mayday, Mayday, we are sinking!
German Coast Guard: What are you zthinking about?
( http://video.google.com/videoplay?docid=1365353836237246497 :D )
German-Power
23-07-2007, 07:51
Het wegplukken van Hamilton zal wel weer onder de "gevaarlijke positie" clausule geplaatst worden, zoals toen MS door een man in strandkleding terug op weg werd gezet. Er mag mij echter wel iemand komen uitleggen waarom de race 2h06' geduurd heeft. Bij mijn weten is er geen enkele omstandigheid die dit toelaat. Nog iets?
- Nog een mooi moment vond ik de inhaalaktie van Sato in de pits . Die volgens mij niet bestaft werd .
- Ik kan begrijpen dat Hamilton terug mag starten maar waarom wordt hij pas na 2 ronden achter de pacecar verwittigd dat hij zich moet ontdubbelen ?
- En de laatste pitstop van Alonso vond ik er ook net iets over , ik weet niet meer juist voor welke rijder hij de box uitrijdt maar het scheelde niet veel !
Bart.Vandecavey
23-07-2007, 12:33
Is het niet zo dat bij een rode vlag situatie de laatste ronde niet meegeteld wordt?
Wat een race... doh, iedereen heeft dat hier al gezegd, maar goed, dat was het dan ook wel. :D
Red Bull heeft als team net zo veel punten geraapt dit weekend als McLaren! Dus zij hebben het uitstekend gedaan. Was echt blij voor Webber. Maar wat ik me zit af te vragen: wat gaat er komen van het Heidfeld/Schumacher incident. Schumacher stuk en eraf. Moest Heidfeld in hun thuisland nu echt bewijzen wie de beste Duitser was of wat? Vond het behoorlijk optimistisch wat ie deed, om het zacht uit te drukken. Toen kwam er de melding "Incident under investigation after the race"... Stel dat zijn resultaat geschrapt zou worden, dan pakt Hamilton wel nog een punt.
bluelite
23-07-2007, 12:47
Dat incident tussen Heidfeld en Schumacher werd al onderzocht en niemand werd bestraft.
yannick88
23-07-2007, 13:25
Ergens, diep in de belgische bossen verscholen, genoten van deze GP. Lang leve de digi-sprietantenne :) Dit was amusement, dit was spektakel. Wat hebben we daarvoor nodig? Alleen water en mannen met echte kloten!
Zodra er water in het spel is dan zijn al die miljoenen niks meer waard, heel wat grootheden die zich lieten verrassen in die eerste bocht na start/finish. Slimste van het stel is dan weer ene Hamilton, die gast blijft doodleuk zitten met een draaiende motor. Wij maar altijd denken dat zo'n motor bij enkele seconden stilstand reeds warm begint te draaien, altijd dat geklooi met droog ijs. Zo'n MB-motor moet dan toch solide zijn, eerst een impact verwerken van 260 km/u op zaterdag. Op zondag bakken regen, grind en stationair draaien in het grind of onder de Manitou. Touwtjes los en Hamilton gaat weer op pad. Die ronde dat hij voor de SC mocht uitrijden was een prachtige ronde, op de limiet. Elke bocht corrigeren, zoveel mogelijk seconden pakken voor de pitstop.
Een veelgehoorde klacht is dat inhalen in de F1 niet mogelijk is. Bullshit dus, die Hamilton laat zien dat het wel kan. Ook memorabel was de misser van Raikkonen in de eerste ronde, die wil de pitstraat in maar mist hem dan weer doordat ie van de pitentry weer de baan opschuift. Blunder! Een geluk dat er geen muur stond, op Spa was dat een kus met de muur ;)
Een Spyker op kop in de GP, en dat door een rookie! Elke coureur die in de warm-up lap was binnen gekomen voor wets had daarna op kop gelegen. Echter wat een ironie dat het net Winkelhock moest zijn, die gast pakt meer (positive) publiciteit in een paar minuten dan Albers op een half seizoen.
Soms staan de wagens wel drie minuten klaar aan de uitgang van de pitlane voor de de aanvang van de laatste ( derde ) kwalificatie .
okeeee. wat was dat ? een gp die even hilarisch was als die van Brazilië enkele jaargangen terug ! eentje die de sport leven inblaast, gewoon door het spektakel.
wat heb ik gezien :
1. een regenbui die zorgt voor
- een schuiver van Raikkonen bij het ingaan van de pitlane, waardoor hij terug de baan op belandde en zo in feite zijn race verknoeide.
-Markus Winkelhock op P1 plaatste voor een zestal ronden, door een fameuze gok van Collin Kolles. Begin zo je carrière.
-na 1 ronde quasi iedereen naar binnen voor andere banden.
-de camera zoomt in op een Torro Rosso die in de grindbak staat, dan volgt Rosberg op exact dezelfde plaats. Dan zoeft Sutil op die plaats de bandenstapels in. En als we daar op inzoomen schuift Hamilton erbij, waarna Sato ook even komt loeren en uiteindelijk Liuzzi spectaculair tegen de takelwagen aanschuift.
-Hamilton wordt in zijn wagen weggetakeld. ik ging neer.
2. De start voor de regenbui: Hamilton van P10 naar P4, kamikaze van BMW-Sauber, Rosberg die een tikje geeft aan Barrichello, Coulthard die een uitstapje in de kattenbak maakt.
3. De herstart: Hupla, Winkelhock wordt als het ware gedubbeld. Pech voor z'n motor, achteraf.
4. Duel Massa-Alonso. SCH-I-T-T-EREND. Racen om P1, hoe lang is dat al geleden ?
5. Duel Wurz-Webber: even spannend, jammer geen direct duel meer.
6. Raikkonen brengt de pech van McLaren naar Ferrari mee. Als er iets stuk gaat, is het zijn materiaal. Misschien ook omwille van zijn zware materiaaleisen ?
7. Die ruzie achteraf tussen Massa en Alonso. Twee zuiderse temperamenten. Alonso die écht blij is met die zege. Dat lachen met die bandenstreep op zijn McLaren.
8. Schumacher die vernederend de bokaal aan Ron Dennis overhandigt.
Wat. Ik herhaal. Wat. Was dat.
:D :D
Meer van dat aub.
http://www.dailymotion.com/playlist/x2caz_ouek_f1-nurburgring-2007/video/x2ljm6_grand-prix-deurope-2007-nurburgring_auto/1
:D :D
Superdiesel
23-07-2007, 19:32
- Ik kan begrijpen dat Hamilton terug mag starten maar waarom wordt hij pas na 2 ronden achter de pacecar verwittigd dat hij zich moet ontdubbelen ?
Daarvoor moet je er de nieuwe SC reglementen van de FIA bijnemen.
Dat reglement zegt dat elke gedubbelde rijder die zich tussen de leider en de laatste wagen in de lead lap bevind zich mag ontdubbelen.
Op het moment dat ze de race herstarten achter de SC was Hamilton al gedubbeld, zat hij al op een ronde. En hij zat net achter de laatste wagen in de lead lap (Heidfeld). Echter, na 2 ronden achter de SC duikt die Heidfeld de pits in voor andere banden en sluit daarna aan achter Hamilton. Daardoor zat Hamilton tussen de leider (Winkelhock) eb de laatste rijder in de lead lap. En daardoor mocht hij zich ontdubbelen.
De fout die ze dan bij McLaren gemaakt hebben is om Hamilton dan direct binnen te halen voor droogweerbanden. Daar hadden ze een ronde een ronde of 2-3 mee moeten wachten. Temeer omdat Hamilton zowieso vrije baan had en geen last had van spray.
-de camera zoomt in op een Torro Rosso die in de grindbak staat, dan volgt Rosberg op exact dezelfde plaats. Dan zoeft Sutil op die plaats de bandenstapels in. En als we daar op inzoomen schuift Hamilton erbij, waarna Sato ook even komt loeren en uiteindelijk Liuzzi spectaculair tegen de takelwagen aanschuift.
Ik dacht dat Button daar als eerste afgegaan is en daarbij de Honda behoorlijk beschadigde. Niet dat het veel uitmaakt, maar het was inderdaad wel heel bizar om zien allemaal.
German-Power
23-07-2007, 20:36
Daarvoor moet je er de nieuwe SC reglementen van de FIA bijnemen.
Dat reglement zegt dat elke gedubbelde rijder die zich tussen de leider en de laatste wagen in de lead lap bevind zich mag ontdubbelen.
Op het moment dat ze de race herstarten achter de SC was Hamilton al gedubbeld, zat hij al op een ronde. En hij zat net achter de laatste wagen in de lead lap (Heidfeld). Echter, na 2 ronden achter de SC duikt die Heidfeld de pits in voor andere banden en sluit daarna aan achter Hamilton. Daardoor zat Hamilton tussen de leider (Winkelhock) eb de laatste rijder in de lead lap. En daardoor mocht hij zich ontdubbelen.
De fout die ze dan bij McLaren gemaakt hebben is om Hamilton dan direct binnen te halen voor droogweerbanden. Daar hadden ze een ronde een ronde of 2-3 mee moeten wachten. Temeer omdat Hamilton zowieso vrije baan had en geen last had van spray.
Ok dat wist ik niet , ik vond het een vreemd moment .
Merci vvor de uitleg .:worship:
camso belgium
23-07-2007, 21:06
De tweede Grand Prix die ik bekijk dit jaar (na de eveneens spektakulaire Canada GP) en opnieuw Bingo.
Dus jongens, ik verwittig jullie wanneer ik de volgende keer kijk; dan moet je er absoluut bij zijn.
Opnieuw geblunder tot en met van de officials. Wat doet die safety car daar STILSTAAND aan het eind van het rechte stuk ??? Levensgevaarlijk in deze omstandigheden. Gelukkig was hij juist weg, toen Liuzzi (letterlijk) aangevlogen kwam. Had hij zich in die safety car geboord, en Luizzi (schrijf ik het nu juist?) kwam, naar mijn indruk zeer dicht voorbij op de plaats waar de Mercedes stilgestaan had, dan had er waarschijnlijk wel iemand " zijn hoepels gekeerd" - excuses aan de mensen uit het bronsgroen eikenhouten gebied, maar dit is een West Vloamse uitdrukking - tenzij deze Mercedes gepantserd is en dat zou wel eens kunnen om Bernies centen te vervoeren, want in dat kleine koffertje dat Ecclestone altijd bij zich heeft, kunnen er naar mijn zeer bescheiden mening, niet genoeg 100$ biljetten.
bluelite
23-07-2007, 21:21
Mayländer zag Liuzzi al spinnend arriveren, vandaar dat hij snel wegreed. Je kon de SC duidelijk zien accelereren. Dus Mayländer kijkt ook wel in zijn spiegels :)
En Liuzzi kwam niet in de grindbak terecht op de plaats waar Hamilton stond. Dat was teamgenoot Speed die de McLaren net mistte.
camso belgium
23-07-2007, 22:26
Mij maakt u niet wijs dat hij hem spinnend zag afkomen en gas gaf of was Liuzzi reeds beginnen spinnen aan de andere kant van het circuit? Dat is ook niet het belangrijkste punt. Wat deed die safety car daar stilstaand op een race circuit waar autos afkomen aan misschien wel 200km/u ????
camso belgium
23-07-2007, 22:30
Je kon de SC duidelijk zien accelereren.
Gelukkig maar dat hij accelereerde, anders stond hij er nog, misschien wel met een F1 op zijn dag of in zijn koffer. Dat zou nog eens spektakulaire gewwest zijn.
Wat ik eigenlijk bedoel: zo iets heb ik nog nooit gezien op het kleinste club evenementje op een circuit, maar in de F1 vind er niemand graten in.
bluelite
23-07-2007, 23:40
Mij maakt u niet wijs dat hij hem spinnend zag afkomen en gas gaf of was Liuzzi reeds beginnen spinnen aan de andere kant van het circuit? Dat is ook niet het belangrijkste punt. Wat deed die safety car daar stilstaand op een race circuit waar autos afkomen aan misschien wel 200km/u ????
Je moet maar eens de beelden bekijken. De SC ziet Liuzzi afkomen, versnelt en blijft achter de bocht opnieuw staan. Wat de SC deed? Wachten op Winkelhock.
Je kon inderdaad duidelijk zien dat de SC plotseling een dot gas gaf om daar weg te komen, en je maakt mij niet wijs dat dat toeval was. Denk je dat Maylander voor zich uit zit te turen als hij daar stilstaat?
German-Power
24-07-2007, 09:40
Ik was daarjuist eens aan het kijken op die site van Bernd Mayländer .
( www.berndmaylaender.de )
Zit ik daar tussen zijn weblinks te kijken en wie zie ik daar tussen staan .
( www.marcus-winkelhock.info ) :eek:
Misschien niet echt vreemd maar wel de enige F1 piloot die er tussen staat .
Alle reclame is welkom voor misschien nog een extra GP ?
camso belgium
24-07-2007, 11:56
Ik kan op de beelden werkelijk niet zien of Mayländer voor zich kijkt of in zijn spiegel kijkt en dit doet hier ook niets ter zake.
Mijn stelling blijft dat het totaal onverantwoord is dat een niet race auto stilstaat op een plaats waar reeds een vijftal autos van de baan gegaan zijn in de ronde ervoor; waar ze aan, denk ik, 200km/u "aangevlogen" komen; waar er evenveel grip is als op een schaatsbaan en waar voor sommigen de zichtbaarheid door het water minder is dan in een mijnschacht zonder licht.
Ofwel was hij op het einde van de pitlane (achter de muur) blijven wachten op Winkelhock ofwel als tweede oplossing achter de bocht aan de rechterzijde. Ze hebben toch allemaal radio verbinding; even een seintje geven aan Winkelhock waar de SC staat en aan Maylander wanneer Winkelhock afkomt en alles is op een veilige manier opgelost.
En vertel me niet dat dit te ingewikkeld is; zelfs de amateurkens van Warneton Speedway doen dit bij de Camso V8 reeds meer dan een jaar zo en het werkt perfekt.
Het probleem bij de FIA is dat er niemand zijn verantwoordelijk durft te nemen: wanneer een probleem zich voordoet gaan we eerst het reglement lezen met betrekking tot dit gebeuren; dan gaan we een commissie samen roepen en dan gaan we meerderheid tegen minderheid beslissen (of eerst nog eens overleggen met God de Vader) wat we zullen doen. Dit niet te letterlijk nemen aub; ik parodiëer een beetje.
Wat ze daar nodig hebben is één man, welke snel een situatie kan analyseren; welke snel een beslissing kan nemen maar VOORAL een persoon die door dik en dun ondersteund wordt door "de overheid", ook als zijn beslissing een keer fout is. Andere mogelijkheid is dat we de F1 paus op deze plaats neerpoten, want zijn beslissingen zijn dogma's en dogma's zijn niet bediscusiëerbaar.
die SC stond niet stil maar reed zeer traag. Wanneer de rijders de safety car nog zien aan die bocht, zullen ze sneller het voetje lichten omdat ze weten dat ze achter de SC moeten aansluiten. Dit sluit dan ook 'in principe' uit dat er nog hard wordt gereden op het einde van dat recht stuk. Met de aquaplanning die er nu heerste haalde dit niet veel uit.
Maylander gaf duidelijk gas toen Liuzzi daar aankwam. Het enige wat Maylander op dat ogenblik doet tegen die trage snelheid is in zijn achteruitkijkspiegel kijken. Als hij het niet doet krijgt hij het wel door via radio of copiloot (als die al mee in de SC zit!).
yannick88
24-07-2007, 13:02
Ik kan op de beelden werkelijk niet zien of Mayländer voor zich kijkt of in zijn spiegel kijkt en dit doet hier ook niets ter zake.
Mijn stelling blijft dat het totaal onverantwoord is dat een niet race auto stilstaat op een plaats waar reeds een vijftal autos van de baan gegaan zijn in de ronde ervoor; waar ze aan, denk ik, 200km/u "aangevlogen" komen; waar er evenveel grip is als op een schaatsbaan en waar voor sommigen de zichtbaarheid door het water minder is dan in een mijnschacht zonder licht.
Ofwel was hij op het einde van de pitlane (achter de muur) blijven wachten op Winkelhock ofwel als tweede oplossing achter de bocht aan de rechterzijde. Ze hebben toch allemaal radio verbinding; even een seintje geven aan Winkelhock waar de SC staat en aan Maylander wanneer Winkelhock afkomt en alles is op een veilige manier opgelost.
En vertel me niet dat dit te ingewikkeld is; zelfs de amateurkens van Warneton Speedway doen dit bij de Camso V8 reeds meer dan een jaar zo en het werkt perfekt.
Het probleem bij de FIA is dat er niemand zijn verantwoordelijk durft te nemen: wanneer een probleem zich voordoet gaan we eerst het reglement lezen met betrekking tot dit gebeuren; dan gaan we een commissie samen roepen en dan gaan we meerderheid tegen minderheid beslissen (of eerst nog eens overleggen met God de Vader) wat we zullen doen. Dit niet te letterlijk nemen aub; ik parodiëer een beetje.
Wat ze daar nodig hebben is één man, welke snel een situatie kan analyseren; welke snel een beslissing kan nemen maar VOORAL een persoon die door dik en dun ondersteund wordt door "de overheid", ook als zijn beslissing een keer fout is. Andere mogelijkheid is dat we de F1 paus op deze plaats neerpoten, want zijn beslissingen zijn dogma's en dogma's zijn niet bediscusiëerbaar.
Eerst en vooral dit is zoeken achter problemen .
De regel is duidelijk de SC wacht de leider in de race op en het is nogal logisch dat deze piloot van de SC in zijn spiegels kijkt , hoe kan hij anders zien wanneer hij de leider kan oppikken per slot van rekening weten de piloten dat de regel onder SC ( op de volledige omloop te zien ) is vertagen onder welke omstandigheden dan ook .
Voorbij een bocht wachten door de SC is ondoenbaar vooral op het zicht , op sommige omlopen zal dit wel kunnen maar op de meeste niet , heeft te maken met de snelheid ( ondanks vertraging ) voor het opvangen van de leider na de eerste bochten waar op bepaalde omlopen soms wel eens te snel kan gaan .
Mvg
Schitterende reply gewoon. Niemand van ons heeft kunnen zien wat Maylander nu precies deed, want niemand van ons zat naast hem. We kunnen inderdaad pagina's vol gaan tikken of hij nu al dan niet "wetende" was toen hij die dot gas gaf, maar soit. Feit is dat hij gas gaf en zich uit de voeten maakte en dat er in die specifieke situatie niks gebeurd is. De overgrote meerderheid schijnt het ook eens te zijn dat je beter op het einde van een recht stuk gaat staan om de situatie beter te kunnen inschatten. Beter dan achter een bocht, waar noch de piloot van de SC, noch de racers zelf kunnen zien waar die staat/rijdt. Oh ja, de radio's, de SC dus achter de bocht, de eerste piloot krijgt de boodschap goed door, terwijl er bij de 2de misschien een radiohapering is. Gevolg, piloot 1 van het gas, zonder de SC te zien, want die staat achter de bocht, en piloot 2 dus los op piloot 1 achteraan...
Goed dat er niks gebeurd is, zeg ik dan.
Dat het op een circkel/ovaal een ietsie pietsie makkelijker is om alles te managen, zal ook wel duidelijk zijn voor iedereen.
Maar zoals gezegd, schitterende reply. :D "I enjoyed it!" :D
Liuzzi kwam ook net uit de pits toen hij zo schoof... dat hij op dat korte stuk genoeg snelheid had om zo spektaculair te spinnen en bijna de SC meenam, ligt niet aan Maylander he
Nicki_Mks
24-07-2007, 16:31
Wat er ook van zij, er tijdens SC zo hard afgaan dat je een traktor raakt verdient volgens mij een paar weken bankzitten. Zelfs al vaar i.p.v. rijd je. Liuzzi heeft het niet echt met aquaplanning (cf Spa '05)...
bluelite
24-07-2007, 16:50
Ik merk toch enige frustratie in de posts van camso belgium. Vraag me niet waarom. Ik heb tot nu toe nog niet één positieve reactie van hem gezien in deze topic. Allemaal F1-bashing... en met alle respect voor de "amateurkens" van het ovalracen, maar die doen het volgens jou allemaal perfect? Ik heb jammer genoeg nog geen mogelijkheid gehad om in Warneton een kijkje te nemen, maar ik zal zeker niet nalaten dit eens te doen.
bluelite
24-07-2007, 18:00
En als we het toch hebben over onze vriend Mayländer, bij deze een stukje lectuur in het Duits:
Um ein Haar wäre der Mercedes des Rennfahrers von Vitantonio Liuzzi torpediert worden, der am Ende von Start und Ziel als dritter Fahrer die Kontrolle über sein Auto verloren hatte und knapp am Heck des Safet Cars vorbeischoss. Mayländer sah den Italiener im Rückspiegel auf sich zuschießen: "Ich habe mir nur gedacht, nichts wie weg hier. Zum Glück hatte ich nur einen kurzen Weg um die Ecke."
http://www.motorsport-total.com/f1/news/2007/07/Maylaender_dachte_Nichts_wie_weg_hier_07072404.htm l
camso belgium
24-07-2007, 21:13
en met alle respect voor de "amateurkens" van het ovalracen, maar die doen het volgens jou allemaal perfect
Die doen het zeker niet perfect; verre van zelfs, maar ze hebben wel niet de pretentie van de mooisten, de besten, de slimsten etc etc etc te zijn.
Als men luid en zelfverzekerd verklaart dat men de biggest show on earth brengt, dan moet men ook op ALLE vlakken daarnaar handelen. En dat men fouten maakt, daar heb ik absoluut geen probleem mee, maar dat men zich dan een beetje nederiger opstelt.
Als een piloot in de F1 een klein foutje maakt (bv 65 in plaats van 60km/u) of vergeet zijn stuur af te nemen dan regent het boetes waarvan het aantal nullen soms niet te tellen is, maar als de organisatie blundert (ik zie dat zelfs Maylander toegeeft dat het kritiek was; dat betekent toch dat hij zeer gevaarlijk stond of zie ik het weer verkeerd?) dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Ik merk toch enige frustratie in de posts van camso belgium. Vraag me niet waarom. Ik heb tot nu toe nog niet één positieve reactie van hem gezien in deze topic. Allemaal F1-bashing... en met alle respect voor de "amateurkens" van het ovalracen, maar die doen het volgens jou allemaal perfect? Ik heb jammer genoeg nog geen mogelijkheid gehad om in Warneton een kijkje te nemen, maar ik zal zeker niet nalaten dit eens te doen.
Ach ja, en hij is beslist niet de enige de laatste tijd. Maar goed, dat maakt de discussies hier weer lekker spannend. We hebben ondertussen al wel in de gaten wie de F1 bashers zijn en wie diegene zijn die dat ook wel zien gebeuren maar die er allemaal wat doorheen kunnen kijken. :D
Ik zou met mijn kritisch oog ook eens een kijkje moeten gaan nemen in Warneton.
camso belgium
24-07-2007, 21:53
Oh ja, de radio's, de SC dus achter de bocht, de eerste piloot krijgt de boodschap goed door, terwijl er bij de 2de misschien een radiohapering is. Gevolg, piloot 1 van het gas, zonder de SC te zien, want die staat achter de bocht, en piloot 2 dus los op piloot 1 achteraan...
Allez, mijn laatste interventie (neen niet met de Mercedes) en ditmaal een positieve.
Ik heb de oplossing voor de FIA. Ze kopen dezelfde zenderkes als de amateurkes van Warneton (kostprijs 242,35€) - alleen moeten ze wat groter zendbereik hebben - en ze werken altijd (tot nu toe 40 races) als er verse batterijen inzitten. Ik vrees echter dat het niet goed zal zijn, want té goedkoop. Dan zijn deze van bij Nascar nog te overwegen.
Dit wordt ondersteund door een tweede maatregel: iedere baanpost heeft een plakkaat SC dat overal terzelfdertijd getoond wordt.
Een derde maatregel: op iedere auto wordt een blauw licht op het dashbord gemonteerd, welke de wedstrijdleiding laat aanfloepen als de SC op de baan komt (ik kan mij ook akkoord verklaren als een van de FIA geniën vindt dat het licht roze moet zijn). Trouwens een blauw zwaailicht op het dak van iedere auto zou ook leuk zijn; dan zouden de toeschouwers weten wat er gebeurt en dan zouden ze de gekke Liuzzi in de gaten kunnen houden.
En tot slot een vierde maatregel: maximale toegelaten snelheid, laten we zeggen 120km/u (zeker niet 90km/u want dat doet Nascar en wij zijn veel beter). Overal flitscamera's (even te rade gaan bij de uitvinder - de Limburgse Provincie gouverneur - welke de beste zijn en vooral welke het meeste opbrengen) om dit te controleren en klaar is kees.
Zo wordt een maatregel, welke economisch niets opbrengt zonder grote investeringen omgebogen tot een, welke verschillende honderd duizenden dollars kan opbrengen per jaar. Ik zou de prijs vastleggen op 1.000$ per kilometer/uur boven de 120, maar ik vrees dat mijn voorstel het niet zal halen, wegens te kleine boete.
Heren van het gezag: denk eraan dat wanneer mijn voorstel aanvaard wordt ik langs de kassa voorbij kom en mijn honorarium zal vijf nullen bedragen!
Wat zegt U: te veel.
Kom kom, geef de ene een boete voor het aantikken van de banden van een rode auto en de andere een nog grotere boete voor zijn slecht taalgebruik en het is een nul operatie en jullie hebben een geniaal, wel overwogen, lang gerijpt en door de bedrijfsrevisor goedgekeurd plan.
Als ik jullie ook de maten en de letterdikte moet doorgeven van het SC bord, welke de baanposten tonen, dan zal dit wel gepaard gaan met een nieuw honorarium, ditmaal met slechts vier nullen.
En als allerlaatste opmerking, heren van het gezag: ik hoop dat niemand op het idee komt om de heren baanposten een speciale vlag (bijvoorbeeld een bruine: deze doet bij de heren piloten onmiddellijk een akelig gevoel ontstaan)
te geven, want dan is al mijn studiewerk voor het SC panneel voor niets geweest.
AMEN
camso belgium
24-07-2007, 21:58
Ik zou met mijn kritisch oog ook eens een kijkje moeten gaan nemen in Warneton
Een TOEMAATJE, zoals wijlen Marc Galle pleegde te doen:
Graag aanmelden wanneer jullie naar Warneton komen; dan kan ik de organisatie verwittigen dat de Michelin keurders eraan komen of zijn jullie van Gault et Millau??
Ik zou met mijn kritisch oog ook eens een kijkje moeten gaan nemen in Warneton
Een TOEMAATJE, zoals wijlen Marc Galle pleegde te doen:
Graag aanmelden wanneer jullie naar Warneton komen; dan kan ik de organisatie verwittigen dat de Michelin keurders eraan komen of zijn jullie van Gault et Millau??
Een wijze raad van Tante Kaat kan er ook nog bij: Misschien toch eens leren om de "Quote" knop goed te gebruiken, dat leest voor al de anderen net zo prettig.
Wat mijn bezoekje betreft. Je zal op het forum wel merken wanneer ik langsgeweest ben. :rally:
Trouwens een blauw zwaailicht op het dak van iedere auto zou ook leuk zijn; dan zouden de toeschouwers weten wat er gebeurt en dan zouden ze de gekke Liuzzi in de gaten kunnen houden.
Je had schrijver moeten worden, schitterende proza die hier te lezen is. Maar dat van het blauwe zwaailicht op het dak van iedere auto vind ik er mijlenver bovenuit steken. :D :D
We zijn ondertussen vergeten dat een F1 geen dak heeft, maar goed, in humor kan alles natuurlijk. Schitterend.
Een derde maatregel: op iedere auto wordt een blauw licht op het dashbord gemonteerd, welke de wedstrijdleiding laat aanfloepen als de SC op de baan komt (ik kan mij ook akkoord verklaren als een van de FIA geniën vindt dat het licht roze moet zijn).
Visionair ! ;)
De eerste testen met een GPS-systeem voor de vlaggen in de wagens hebben reeds plaatsgevonden. Zo ergens rond 2009/2010 zal dit geimplementeerd worden tijdens de GP-weekends. In de jaren erna zal dit in de lagere klassen doorsijpelen. Ik blijf van menig dat de baanposten hun langste tijd hebben gehad ;)
echter de kleur roze? Hulde! :applaus:
bluelite
24-07-2007, 22:38
Ze zouden onze goede vriend, camso belgium, het Sportief Reglement van de Formule 1 moeten laten opstellen. Dat zal pas vonken geven! F1-auto's met zwaailichten, roze lampen op de SC ... 't zal zeker een kleurrijk boeltje worden daar. dan nog een bumper voor en achter, en gasgeven maar :gas:
Ik was zoals gewoonlijk fotograaf voor de circuitdagen op de Nordschleife dit weekend.
Wij keken van in de open tent in de Nordschleife parking op tv naar de F1 en hadden zoals gewoonlijk super stereo geluid.
Alleman lachen met de storm bij de start, dat was het typische weer waar wij amateurkes gans het jaar aan blootgesteld worden, nu mochten de F1 pros er ook eens van proeven, zelfs geen hagel en tgaat al niemeer, zwaar gebuisd zijn ze.
Ondertussen scheen bij ons, op nauwelijks een kilometer van het GP circuit nog schoon het zonneke en leek niemand zich druk te maken.
Tegen dat dat gedoe met de safety car goed onderweg was begint het bij ons plots redelijk te waaiien ... de wind zat precies verkeerd.
De tent hield het maar totaal onverwacht begon het plots nog te regenen ook, komt dat tegen!
Een hilarisch groot aantal mensen spurtte toen pas plots naar de wagen of camion om alles af te sluiten te midden van de storm.
Terwijl ik vermakelijk naar die kortzichtigheid aan het kijken was werd naast mijn stoel mijn kartonnen envelop met posters overspoeld door het nieuw riviertje dat lustig doorheen de plastieken vloermatten van de tent kabbelde ...
Rijden voor STR? De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet best :D
Speed: "There were a couple of people who saw. He grabbed me right below the neck, on my fireproof t-shirt, and jerked me back and forth, let go, and then pushed me into the wall behind where the cars are. There were two team people there, and another person, who saw it."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61125
Dat is een stug verhaal, een teamchef die zijn coureur tegen de grond werkt. Het lijkt wel een aflevering van Jerry Springer :applaus:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.