View Full Version : Motip autolakken
Hoi plakvrienden, ik zou eens een model willen spuiten met Motip autolak. Zou naar het schijnt veel mooier zijn. Wie heeft hier enige ervaring mee? Waar moet ik vooral op letten, hoe ga ik het best te werk, zijn er eventueel ook nadelen aan verbonden?
Thanks voor al jullie nuttige info
Ik doe het niet,wel grondverf en daarna met airbrush.Ik raad je aan tamiya busjes te kopen zowel grondverf ,als lak en daarna Gunze sanyo vernis.:applaus:
Hoi plakvrienden, ik zou eens een model willen spuiten met Motip autolak. Zou naar het schijnt veel mooier zijn. Wie heeft hier enige ervaring mee? Waar moet ik vooral op letten, hoe ga ik het best te werk, zijn er eventueel ook nadelen aan verbonden?
Thanks voor al jullie nuttige info
Ik gebruik regelmatig Motip autolak en heb er dus al enige ervaring mee.
Ik som even de voor- en nadelen op:
Voordelen:
- de verf droogt enorm snel en is dus ook snel overspuitbaar
- eens droog is de verf zeer stabiel en resistent tegen allerlei behandelingen met "vreemde" vernissen (dus ook Gunze Sangyo vernis)
- omdat het autolak is, is de verf vrij dik en kan je ze dus zeer goed polishen zonder schrik te moeten hebben dat je er snel door gaat zitten
- het kleurengamma is enorm uitgebreid
- je betaalt gemiddeld ongeveer hetzelfde voor een bus Motip (400ml) als voor een spuitbusje van Tamiya (100ml), dus relatief gezien is ze 4x goedkoper
Nadelen:
- omdat de verf vrij dik is, is ze eigenlijk minder geschikt voor modellen op kleine schalen zoals 1/43 (de details verdwijnen na 2 of 3 lagen nagenoeg), en zelfs met grotere schalen kan je zeker niet zoveel lagen zetten als met een airbrush of Tamiya spuitbusjes. Bovendien moet je bij het spuiten van onderdelen die in elkaar passen zoals bv een motorkap rekening houden met die extra dikte, in die mate dat je ongespoten onderdeel werkelijk zeer los op zijn plaats moet kunnen liggen, zodat het "normaal" past eens het gespoten is
- de vernis van Motip is zeer aggressief en is dus alleen aan te raden als je carosserieën gaat vernissen die geen decals bevatten
- de spuitdruk is erg hoog, zodat het veel moeilijker is om onderdelen te spuiten die voorzien zijn van smalle hoekjes en kantjes, zonder dat je enorme ophopingen van verf krijgt (maar dit is eigenlijk een probleem bij alle spuitbusjes, dus ook die van Tamiya; dit in tegenstelling tot een airbrush)
Misschien vergeet ik nog een paar aspecten, maar dan post ik die er wel bij als ik eraan denk. Dit zijn in elk geval de belangrijkste. Aan jou om nu te oordelen en af te wegen wat voor jou het voordeligste uitkomt...
Succes!
Perfect uitgelegd door Sennake. Ik gebruik ze ook, maar in mijn geval heten ze DupliColor maar dat zou gewoon dezelfde verf zijn. Ik heb wel voortdurend problemen met de primer. Die hecht blijkbaar niet zo goed. Waarschijnlijk moet er nog een hechtprimer voor de primer gespoten worden, maar dat ben ik niet zeker... Voorlopig los ik het op door eerst Tamiyaprimer te spuiten. Maar jah, normaal meng je geen verschillende merken...
straffe toebak
09-08-2007, 09:45
Ik heb ooit eens de 206WRC van Princen/Thiry willen maken.
Eerst had ik gespoten met Duplicolor primer, dan Duplicolor rood. Vervolgens goed laten drogen en na enkele dagen de wagen afgeplakt voor de witte lagen te spuiten met Duplicolor wit.
Wit en rood begonnen te reageren, met als gevolg dat ik alles eraf heb mogen halen.
Sedertdien ... .
Ik gebruik de vernis van motip, lak heb ik nog niet geprobeerd. Ben nu met de camion van subaru bezig, die ga ik eens proberen met eentje van motip, da zijn toch vooral grote vlakken :D
Maar jah, normaal meng je geen verschillende merken...
't Is te zeggen: je mag nooit een verf met een betere kwaliteit over eentje met een lagere kwaliteit spuiten. Andersom mag wel.
En die "kwaliteit" rangschik ik als volgt :
laagste kwaliteit: enamels
daarna : Motip/Duplicolor spuitbussen
daarna : Tamiya spuitbussen
M.a.w. : enamel over Tamiya lak: ok - maar Tamiya lak over enamel: ramp!
Enz...
iedereen al nen dikke merci voor de tips en de goede raad.
Sennake, wat bedoel je met geen vernis van motip spuiten als er decals op de carosserie komen te zitten? Op de modelbouwclub waar ik nog steeds lid van ben hadden ze mij indertijd geleerd om elk model in de blinkende vernis te zetten voor je de decals plaatst en nog een beschermlaag achteraf als ze goed droog zijn. Voor plaatsing zou nodig zijn om de decals optimaal te laten hechten.
aan Loeten: ik gebruik reeds geruime tijd al de primer van Motip. Deze hecht zeer goed op de modellen, wel eerst grondig ontvetten in dreft of iets dergelijks, anders kan je inderdaad het probleem hebben dat ze op niet goed onvette plaatsen gaat lossen. Ik spuit sedert geruime tijd met acryl en ik moet zeggen dat Motip grondlaag en acryl goed samen gaan. Nog geen problemen gehad. En het is zoals Sennake zei heel wat goedkoper dan de modelbouwmerken. Voor een grote spuitbus (400 ml) betaal ik momenteel 5,55€. Een ander voordeel is dat ze in 3 kleuren te krijgen is. Dit is handig voor de afwerking (doorschijnen). De grondlaag kan je krijgen in mat wit, mat grijs en mat donkerrood.
Ook wat de verdunning van acrylverf betreft kan je veel goedkoper af zijn dan dat je de "speciale verdunners" van de grote merken gaat kopen. Je moet natuurlijk weten van wat zoiets gemaakt is. Het hoofdbestanddeel van acryl verdunners is alcohol. Namelijk isopropanol. Alcohol vervliegt heel snel en daardoor droogt je verf ook heel snel, dit in tegenstelling als je met water gaat verdunnen. Dit goedje kan je kopen bij elke apotheek. Kost ongeveer 9€ voor een liter. En die van bij de apotheek is niet zo fel verdund als die van de merken. Je hebt dus verschillende voordelen: het is beter koop en je hebt er niet zoveel van nodig omdat hij straffer is.
Sennake, wat bedoel je met geen vernis van motip spuiten als er decals op de carosserie komen te zitten? Op de modelbouwclub waar ik nog steeds lid van ben hadden ze mij indertijd geleerd om elk model in de blinkende vernis te zetten voor je de decals plaatst en nog een beschermlaag achteraf als ze goed droog zijn. Voor plaatsing zou nodig zijn om de decals optimaal te laten hechten.
Dat is juist, maar de vernis van Motip is niet zo neutraal als die van Gunze Sangyo en dus is er een groot risico dat je aangebrachte decals verrimpelen of zelfs oplossen als je er een beschermlaag met vernis van Motip overheen zet. Dit hangt een beetje af van de decals zelf, maar er is geen mens die daar een zinvolle voorspelling over kan maken welke decals er vernield zullen worden en welke niet. Ook een mistlaagje spuiten om te zien wat er gebeurt geeft geen garantie: ik heb al meermaals meegemaakt dat een mistlaag geen probleem oplevert, een tweede mistlaag zelfs ook niet, maar wanneer er een "wet coat" overheen gezet wordt zijn de decals naar de knoppen. Daarom mijn raad: gebruik voor het sealen van decals ALTIJD Gunze Sangyo vernis, zoals ook Racer al aangaf. Voor het vernissen van laklagen vóór het decallen, of voor het vernissen van laklagen waar geen decals onder zitten (bij straatwagens bv) is er ook geen probleem om Motip vernis te gebruiken.
Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk...
Ondanks het feit dat ik de modellen en dergelijke goed ontvet had, bladert de grijze primer er toch af. Misschien de verkeerde bus of wat oudere bus mee. Op zich geen ramp hoor want het zijn vooral de handgeschilderde delen die er last van hebben. Dus ik schuur ze gewoon even vooraf. Het is trouwens enkel bij de Escort van Revell dat ik prijs heb... De witte primer bij de Ferrari blijft wel netjes zitten...
Op de modelbouwclub waar ik nog steeds lid van ben hadden ze mij indertijd geleerd om elk model in de blinkende vernis te zetten voor je de decals plaatst en nog een beschermlaag achteraf als ze goed droog zijn. Voor plaatsing zou nodig zijn om de decals optimaal te laten hechten.
Dat is dan ook een club waar ze per definitie Federal Standard kleuren gebruiken die verkocht worden als matte verven. Daar moet je inderdaad eerst een laagje vernis overheen zetten, decals plaatsen en dan opnieuw een laagje vernis. Ieder vliegtuig (demobakken en airliners buiten beschouwing gelaten) of militair voertuig staat in matte kleur, wat impliceert dat je inderdaad opnieuw mat moet gaan vernissen. Hier hebben de autobouwers het makkelijker, zeker als je met een spuitbus werkt. De lak is immers blinkend en bijgevolg perfect om je decals op aan te brengen. Hierbij ga ik er wel vanuit dat je de lak goed hebt aangebracht. Als je toch beslist om na de lak eerst nog vernis te zetten, dan is dat weggesmeten geld.
Enkel wanneer je silver leaf van Tamiya spuit is het aan te raden om eerst vernis te zetten. Doe je dat niet, dan kan je door e kleureigenschappen van het zilver voor verassingen komen te staan ivm kleurveranderingen door manipulatie. Hier vernis je dus om de verf te beschermen en níet om de decals beter te laten hechten. Automodelbouw is een vak apart, ongeacht wat de vliegtuigplekkers en tankisten ook mogen beweren. ;)
't Is te zeggen: je mag nooit een verf met een betere kwaliteit over eentje met een lagere kwaliteit spuiten. Andersom mag wel.
En die "kwaliteit" rangschik ik als volgt :
laagste kwaliteit: enamels
daarna : Motip/Duplicolor spuitbussen
daarna : Tamiya spuitbussen
M.a.w. : enamel over Tamiya lak: ok - maar Tamiya lak over enamel: ramp!
Enz...
Straffe uitspraak, autolak beschouwen als minder kwalitatief dan Tamiya lak. ;) (zie ook verder nog).
Dat is juist, maar de vernis van Motip is niet zo neutraal als die van Gunze Sangyo en dus is er een groot risico dat je aangebrachte decals verrimpelen of zelfs oplossen als je er een beschermlaag met vernis van Motip overheen zet. Dit hangt een beetje af van de decals zelf, maar er is geen mens die daar een zinvolle voorspelling over kan maken welke decals er vernield zullen worden en welke niet. Ook een mistlaagje spuiten om te zien wat er gebeurt geeft geen garantie: ik heb al meermaals meegemaakt dat een mistlaag geen probleem oplevert, een tweede mistlaag zelfs ook niet, maar wanneer er een "wet coat" overheen gezet wordt zijn de decals naar de knoppen. Daarom mijn raad: gebruik voor het sealen van decals ALTIJD Gunze Sangyo vernis, zoals ook Racer al aangaf. Voor het vernissen van laklagen vóór het decallen, of voor het vernissen van laklagen waar geen decals onder zitten (bij straatwagens bv) is er ook geen probleem om Motip vernis te gebruiken.
Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk...
Het is niet de vernis van Motip die het grote probleem vormt, wel het drijfgas in die spuitbussen. Wat je vertelt, klopt perfect. Bij mistlagen moet het drijfgas slechts uit een dunne laag ontsnappen en dat vormt op zich geen probleem. Bestanddelen van het drijfgas zitten immers met je lak vermengd en komen dus ook op de body terecht. Als je een wet coat legt, is deze per definitie dikker en dus zit er meer gas in "gevangen". Dàt levert het grote probleem op.
Rechtstreeks uit de spuitbus is de vernis van Gunze Sangyo veruit de beste omdat bij deze bussen een drijfgas gebruikt wordt dat decals niet aantast. Maar o wee als ze bij Gunze - om god weet welke reden dan ook - beslissen om een ander gas te gaan gebruiken. Dan kan het best zijn dat heel jullie theorie de vuilbak inkan. Er is maar 1 oplossing? Decanteren my friends.
Als je de diverse vernis types decanteert, kan ik jullie melden dat Gunze kwa resultaat slechter scoort dan de Tamiya vernis. Bij mijn laatste model heb ik Tamiya vernis gedecanteert en het resultaat hiermee was beter dan bij Gunze. Vernis ging veel strakker liggen en zag er bovendien veel glaziger uit dan de Gunze met minder applicaties. De 307 waar ik nu aan bezig ben zal gedecanteerde Motip vernis over zich heen krijgen omdat ik ervan overtuigd ben dat het resultaat nog beter zal zijn als met de Tamiya vernis.
Decanteren dus. Een heel gedoe voor sommige, maar als je de moeite ervoor neemt, is het resultaat ook navenant, maar is dat niet me alles een beetje zo? ;)
Eerlijk gezegd ontgaat het decanteren van spuitbussenvernis me een beetje. Het voordeel dat je had door te spuiten via spuitbus (nl geen gedoe met airbrush noch opkuis, om van het aanschaffen van een goede airbrush nog niet te spreken) ben je kwijt, en als je dan toch een airbrush gebruikt kan je net zo goed een vernis spuiten die niet uit een spuitbus komt. Bovendien is spuitbusvernis een pak duurder dan "niet-spuitbusvernis" want het proces om de vernis in de spuitbus te stoppen met drijfgas betaal je mee en gooi je weer weg.
Ik zou dus ofwel Gunze Sangyo vernis gebruiken uit de spuitbus, ofwel een vernis die niet in spuitbusvorm zit, met de airbrush. Ik vertel er wel snel bij dat ik dat laatste puur theoretisch bedoel want ik ben van nature lui en zal dus altijd naar de spuitbus teruggrijpen als het op vernissen aankomt. :)
En bovendien: iedereen heeft zijn geprefereerde werkmethode, als je met het decanteren van spuitbussenvernis de beste resultaten behaalt, heb je groot gelijk dat je die methode aanwendt! ;)
Straffe uitspraak, autolak beschouwen als minder kwalitatief dan Tamiya lak. ;)
Daarom stond "kwaliteit" dan ook tussen aanhalingstekens ;) Ik wist niet goed hoe het te verwoorden, maar de bedoeling is toch duidelijk denk ik...
Eerlijk gezegd ontgaat het decanteren van spuitbussenvernis me een beetje. Het voordeel dat je had door te spuiten via spuitbus (nl geen gedoe met airbrush noch opkuis, om van het aanschaffen van een goede airbrush nog niet te spreken) ben je kwijt, en als je dan toch een airbrush gebruikt kan je net zo goed een vernis spuiten die niet uit een spuitbus komt. Bovendien is spuitbusvernis een pak duurder dan "niet-spuitbusvernis" want het proces om de vernis in de spuitbus te stoppen met drijfgas betaal je mee en gooi je weer weg.
Ik zou dus ofwel Gunze Sangyo vernis gebruiken uit de spuitbus, ofwel een vernis die niet in spuitbusvorm zit, met de airbrush. Ik vertel er wel snel bij dat ik dat laatste puur theoretisch bedoel want ik ben van nature lui en zal dus altijd naar de spuitbus teruggrijpen als het op vernissen aankomt. :)
Ola! Uw benadering is dan ook puur theoretisch, want noem me 1 vernis die niet in de spuitbus zit, die ook makkelijk te verkrijgen is voor iedere modelbouwer en die aan Motip/Tamiya kan tippen qua eigenschappen, bewerkingsmogelijkheden enz. en ik zal mijn stelling eens herdenken. Ik ken deze vernis in ieder geval niet.
Beweren dat ge dan maar een "verniske" uit een potteke moet gebruiken als ge niet met een spuitbus aan de gang wilt gaan, is het geheel minimaliseren tot boven de glans van de vernis uit. We streven er toch allemaal naar om een topresultaat te bekomen dus waarom tevereden zijn met second best? Betalen voor een drijfgas dat ik niet gebruik doe ik maar al te graag, zeker als dat de manier is om een kwaliteitsvernis in mijn airbrush te krijgen.
Lui? Dat geloof ik niet. Iemand die van nature lui is, gaat zijn modellen niet extra detailleren. Ik betwijfel zelfs of dat die wel modelbouw zou doen. :D :D Ik denk eerder dat het gaat over "enkel de technieken toepassen die ik ken". Tendele volg ik daarin, maar je mag dat niet verwarren met "enkel de technieken toepassen die ik kan." Immers, ik gebruikte vroeger nooit spuitbussen, remember, en de eerste paar keren zelfs dat ik ze geprobeerd hebt, waren allemaal een totale ramp. Toch heb ik doorgezet en geleerd hoe je met een spuitbus moet werken. HA, hoor ik u al zeggen, ge decanteert dus ook niet! Gewone verf decanteer ik (nog) niet, maar in geval van vernis - waar ik het hier over heb - dus wel. Om maar te zeggen dat 1 mislukking niet wil zeggen dat een bepaalde techniek mij niet ligt. ;)
Ola! Uw benadering is dan ook puur theoretisch, want noem me 1 vernis die niet in de spuitbus zit, die ook makkelijk te verkrijgen is voor iedere modelbouwer en die aan Motip/Tamiya kan tippen qua eigenschappen, bewerkingsmogelijkheden enz. en ik zal mijn stelling eens herdenken. Ik ken deze vernis in ieder geval niet.
Ik ook niet... maar... Gulfie volgens mij wel! Die gebruikt iets anders dan wij hoor... Hij zal wel reageren als hij dit leest denk ik.
Lui? Dat geloof ik niet. Iemand die van nature lui is, gaat zijn modellen niet extra detailleren. Ik betwijfel zelfs of dat die wel modelbouw zou doen. :D :D Ik denk eerder dat het gaat over "enkel de technieken toepassen die ik ken". Tendele volg ik daarin, maar je mag dat niet verwarren met "enkel de technieken toepassen die ik kan."
Ik heb na lang zoeken en proberen een methode gevonden die goed werkt en gemakkelijk is. Wat mij betreft hoeft dat niet meer te zijn en ga ik ook niet verder zoeken of andere dingen uittesten, tenzij de Gunze mannen op een dag idd zoals je al zei een ander drijfgas gaan gebruiken. Dan valt mijn stelling idd in het water. Tot dat het zover is volg ik de doctrine van Dehaene :"je moet de problemen pas oplossen wanneer ze zich stellen" ;)
En met "lui" bedoel ik niet dat ik na het spuiten met Gunze op mijn lauweren ga zitten rusten, maar wel de tijd heb om andere modelbouwdingen te doen ipv mijn airbrush uit te kuisen. "Time is money" was waarschijnlijk een meer plastische benadering van mijn filosofie ;)
Ik ook niet... maar... Gulfie volgens mij wel! Die gebruikt iets anders dan wij hoor... Hij zal wel reageren als hij dit leest denk ik.
Daarom dat ik er ook expliciet bijgezet heb: "die ook makkelijk te verkrijgen is voor iedere modelbouwer." Een fabriek van helmvizieren, carrosseriebedrijven en nog van dat fraais vallen daar bij mij niet onder. ;)
Ik heb na lang zoeken en proberen een methode gevonden die goed werkt en gemakkelijk is. Wat mij betreft hoeft dat niet meer te zijn en ga ik ook niet verder zoeken of andere dingen uittesten, tenzij de Gunze mannen op een dag idd zoals je al zei een ander drijfgas gaan gebruiken. Dan valt mijn stelling idd in het water. Tot dat het zover is volg ik de doctrine van Dehaene :"je moet de problemen pas oplossen wanneer ze zich stellen" ;)
Iedereen gaat idd zo ver als hij zelf wil en waar hij zelf mee tevreden is. Maar als het op verven en vernissen aankomt, zit ik wel op de eerste rij en moet het juust zijn. ;) Iedereen heeft zijn voorkeuren en op modelbouwgebied is dat zeker niet anders. Superdetailleren van motoren en ander soort mekaniek is (nog) niet echt mijn ding en daarom dat ik mijn modellen steevast als curbsides bouw. (wellicht dat velen ook niet begrijpen waarom ik een motorkap dichtlijm, ook al zit er een motor in). :) Net zoals jij bij je modellen steevast een stap verder bent gegaan in het superdetailleren, ben ik steeds op zoek naar manieren om mijn verfwerk te verbeteren, want dat is nu eenmaal wat ik graag doe. Het feit dat mijn modelbouwmentor een professionele verver/spuiter van militaire vliegtuigen was, zal hier wel niet vreemd aan zijn.
Gunze is zeker goed, en voor de meeste waarschijnlijk voldoende, maar er is beter te verkrijgen, dus blijf ik zoeken en proberen. ;)
Hoi Guido, ik plak ook alles vast. Bij mij gaat het vooral om de wagen. De decals en de beschildering. Sommigen houden daar van anderen weer niet maar dat is ieder zijn persoonlijke goesting. Ik kom zoals je weet uit een tankisten midden en leer hier elke dag wat bij. Zoals nu vandaag met die thread die ik had opgezet over motip. Ik beklaag het mij nog geen seconde dat ik lid ben geworden bij jullie. Wel ligt mijn niveau nog mijlen ver achter jullie.
To Sennake: Ik had het zo wel begrepen hé over die vernis. Het was natuurlijk mogelijk dat op die vernis de decals niet goed zouden pakken wegens te agressief. In alle geval wreed bedankt voor alle tips en info.
Guido, wat bedoel je met decanteren? Bij wijn ken ik dat maar met vernis?
Guido, wat bedoel je met decanteren? Bij wijn ken ik dat maar met vernis?
Soms, heel soms, zijn we wat vooruitdenkend bij De Paddock. Ik heb ooit eens een kleine post gedaan hierover. Die kan je hier terug vinden: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14962
;)
Ik ook niet... maar... Gulfie volgens mij wel! Die gebruikt iets anders dan wij hoor... Hij zal wel reageren als hij dit leest denk ik.
Halleluja! Lap, ik ben er weer bij.
Eerst even iets rechtzetten ... ik gebruik inderdaad een ander soort vernis, maar 'in the end' is hij gelijk aan het motip spul. Het enige verschil is dat hij niet uit een spuitbus komt maar uit de pot, dat hij niet kant en klaar is maar gemengd moet worden en dat hij van Dupont is (the best you can get!), maar uiteindelijk is het auto vernis en dus gelijk aan Motip.
Het is inderdaad dus zo dat hier iets meer werk aan is tijdens de voorbereidingen. Je hebt de vernis, de verharder en de verdunner. De juiste hoeveelheid verharder toevoegen is geen kunst ... meestal is dat 2:1 of 3:1. Verdunnen is op het gevoel. Wel heb je een aangepast spuitpistool nodig, want met de normale Badger 150 met medium naald krijg je geen mooi resultaat. Ikzelf gebruik een Tamiya pistool dat ooit (en misschien nu nog) verkocht werd als kant-en-klaar spuitsetje met (lawaaierige) compressor. Een ding dat, in vergelijking met de meeste airbrushen, absoluut niets voorstelt, maar ... de spuitnozzle is zeer groot, dus je kan perfect vernissen en primers zetten met zo'n ding.
De werkmethode dan ... ik spuit meestal één laagje nevel, wacht 2 à 3 minuten en zet dan de wetcoat (soms tot 6 lagen). Hoe dunner gemengd, hoe beter de details uitkomen.
Nogmaals ... tot hier zal ik geen tijd winnen. De voorbereidingen nemen iets meer in beslag dan een spuitbus opschudden ... in warm water zetten ... nog eens schudden ... en spuiten.
MAAR ... naar mijn persoonlijke mening is de glans van deze vernis niet te evenaren zonder halsbrekende toeren achteraf zoals polijsten, compound, ... Daar zit het verschil. Ik laat mijn modellen 2 weken staan tot ze grondig uitgehard zijn, eventueel stof kan dan uitgeschuurd worden, maar ik heb eens ooit een goeie spuitcabine op de kop kunnen tikken (:p :+ ) dus daar heb ik niet zoveel last van. De glans die ik heb na uitharden is meer dan perfect en moet ik dus niets meer doen.
WAAROM werk ik op die manier? Wel ...
- omdat ik vroeger (lang voor het internet, clubs, ...) altijd zat te smodderen met vernis, spuitbussen, visogen, ... Uiteindelijk bleek dit voor een heel groot stuk te liggen aan de originele 'compressor' die bij die Tamiya airbrush zat. De zuigercompressor was in kunststof en om slijtage tegen te gaan had Tamiya niet beter gevonden dan de zuigers lichtjes met vet te smeren. Meer uitleg geef ik hier niet bij ... maar de visogen doen de rest! Ik had toen ook een airbrush, maar decanteren kende ik niet.
- op een bepaalde dag werkt ik voor een firma waar onder andere helmen geschilderd werden en waar de ECHTE kleuren zoals bvb Subaru WRC, Ferrari rood (versie F1 2001, ...), ... zo maar voor het aftappen stonden. Ik zag het resultaat en de glans van geschilderde helmen en heb dit op modellen toegepast. Let op ... ik heb er ook enkele naar de verdoemenis geholpen vooraleer dit lukte.
- omdat ik op die manier nog NOOIT problemen gehad heb met decals, op voorwaarde natuurlijk dat ze perfect gezet zijn met sol en er geen luchtbellen onder zitten
- omdat ik steeds gemakkelijk aan deze producten kan geraken. Iedere carrosserie heeft ze in huis en ze kosten om niet te zeggen niets ... hééééééél weinig. Ik heb één liter vernis nodig iedere 5 jaar, verharder en verdunner van hetzelfde. Dat een spuitbus kopen makkelijker is kan zijn, maar sinds Broux er niet meer is, Luc Sturm voor mij bijna aan de andere kant van 't land woont en Shamrock geen optie is is dit de beste oplossing. Uiteindelijk kan je deze lak/vernis/verharder/... in iedere speciaalzaak kopen waar men autolakken mengt, en zo zijn er nogal wat. Autoparts, Autostuc, .... noem maar op, in mijn geval geraak ik makkelijker aan deze lakken dan aan Tamiya spuitbussen.
Nogmaals, en daar krijgt IEDEREEN hier gelijk in, en dat is ook iets dat IEDEREEN moet aanvaarden, er zijn 1000 manieren, 1000 visies en uiteindelijk zijn er geen 1000 die voor IEDEREEN werken. Voor mij werkt dit, voor Guido bvb Tamiya decanteren, voor Sennake bvb Gunze, ....
Voila ... hopelijk weten jullie nu iets meer. Let op ... 2 componenten autovernis is niet 'the holley grale', zeker niet, want het heeft ook nadelen, maar voor mij werkt het.
Nu zou ik hier nog kunnen vertellen dat ik op dit moment aan het experimenteren ben met vernis op basis van epoxy, maar da's weer een heel ander verhaal. Andere manier van werken, andere producten, ...
BSmodels
10-08-2007, 14:15
Nu zou ik hier nog kunnen vertellen dat ik op dit moment aan het experimenteren ben met vernis op basis van epoxy, maar da's weer een heel ander verhaal. Andere manier van werken, andere producten, ...
is dat niet het soort vernis dat Ferrari gebruikt, dacht een tijdje geleden een docu gezien te hebben waarin dit werd vermeld.
ps: hier gaat ge mij wel niet warm voor kunnen maken ;) :D :D
is dat niet het soort vernis dat Ferrari gebruikt ...
Geen idee Bart ... ik weet dat ze dat bvb op cattamarans en boten gebruiken omdat het oppervlak zeer glad zou zijn. Als ik me niet vergis is dat ook de vernis die onze Starmodel gebruikt.
BSmodels
10-08-2007, 14:56
@ Louis,
het zal er waarschijnlijk niet gemakkelijker op worden om een keuze te maken nu iedereen zijn zegje gedaan heeft.
Zo heb ik het gedaan:
- eerst met de Gunze geprobeerd, zowel uit de spuitbus als gedecanteerd en met de airbrush gespoten. Van allebei was ik tevreden. Afhankelijk van of je dan een avontuurlijk type :D bent of niet kan je op termijn de 2-componenten vernis (en eventueel ook de lak) eens proberen. Ik kan het aanraden aan iedereen. Het zoeken naar de juiste verhoudingen schrikt vele bouwers af maar eigenlijk valt dit wel mee. Zoals Gulfie al zei meestal 2 : 1 . En als het niet goed is, opnieuw proberen. Meestal spuit ik op voorhand meer lak op een testkarton dan op het model zelf ...... :applaus: :applaus: .
Wat Motip-lak en primer betreft. De primer gebruik ik altijd (wit en grijs), nog nooit problemen mee gehad en zoveeeeeel goedkoper :champagne: . De lak gebruik ik niet zo veel. Enkel mat zwart, dat kwasi hetzelfde is als het semi gloss van Tamiya ;) en als ik hem gebruik decanteer ik. Uit de bus spuit je - zoals sennake al aangaf - teveel details weg.
frankgoes
17-09-2007, 13:34
Heren,
ben nog leek en waarschijnlijk is het reeds gemeld of geschreven maar ik vind het helaas niet.
Vraag over het lakken:
Hoe kan je het beste lakken en dat liefst met spuitbus.
Ik heb reeds meerdere malen geprobeerd maar krijg steeds appelsienschil of hoe moet je het noemen.
graag in een paar stappen hoe ik dus moet lakken
Alvast bedankt
Frank
Ps wagen is geschuurd en heeft(had) een perfecte motup grondlaag maar na de eerste dunne laag oranje was het weer prijs
BSmodels
17-09-2007, 14:13
Heren,
ben nog leek en waarschijnlijk is het reeds gemeld of geschreven maar ik vind het helaas niet.
Vraag over het lakken:
Hoe kan je het beste lakken en dat liefst met spuitbus.
Ik heb reeds meerdere malen geprobeerd maar krijg steeds appelsienschil of hoe moet je het noemen.
graag in een paar stappen hoe ik dus moet lakken
Alvast bedankt
Frank
Ps wagen is geschuurd en heeft(had) een perfecte motup grondlaag maar na de eerste dunne laag oranje was het weer prijs
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009
veel leesplezier ;)
hallo, even een vraagje. Kan ik zonder problemen de glanzende vernis van motip over tamiya ts verf spuiten of geeft dit troubles?
hallo, even een vraagje. Kan ik zonder problemen de glanzende vernis van motip over tamiya ts verf spuiten of geeft dit troubles?
We hebben over Motip vernis en lakken al eens een boompje opgezet. Vandaar dat ik de vraag er even aan toegevoegd heb. ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.