Log in

View Full Version : 24 H Zolder: Preview Belcar Sprint Cup


P De Sonville
03-09-2007, 10:05
Lotusrijder Pascal Struyf favoriet

Op zaterdag 8 september wordt de derde wedstrijd van de Belcar Sprint Cup op gang geschoten. In tegenstelling tot vorig seizoen (10 wedstrijden) zijn er dit jaar maar vijf races. Dit betekent dat we na dit weekend over halfweg het kampioenschap zijn aanbeland.

Het is vooral uitkijken naar Pascal Struyf of hij zijn huzarenstukje van de Belcar Thursday Race kan herhalen. Pole, overwinning en snelste wedstrijdronde. Dit was het resultaat dat Pascal Struyf neerzette met zijn geëvolueerde Lotus Elise. Ondanks het feit dat Struyf in het verleden steeds in de voorste gelederen was terug te vinden, ging dit uiteraard niet onopgemerkt voorbij. Zelfs toen de Lotus bij het vallen van de startvlag bleef stilstaan op de startgrid en pas in 8ste positie de Eerste Linkse aansneed, duurde het amper 2 ronden voor hij terug de koppositie innam. Niemand was in staat om de Lotus van enige repliek te dienen. Niet Kevers, die naar eigen zeggen op oude rubbers moest starten toen bleek dat Pirelli zijn bestelling niet bij had. Bovendien kampte de regerende kampioen met remproblemen. Niet Harry Van de Water, die de openingsmanche won toen Kevers uitviel met problemen aan de benzinepomp of Goormachtigh die na Struyf de tweede chrono draaide in wedstrijd. Vande Casteele, 2de in de openingsmanche kon tijdens de Belcar Thursday Race niet aanwezig zijn en is dus voor de rest van het seizoen op achtervolgen aangewezen. Bovenvermeld kwartet zal de voornaamste concurrentie vormen tijdens de komende race in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder.

Wordt Struyf de nieuwe Tony Kevers die enkele jaren geleden iedereen van het kastje naar de muur reed? De toekomst zal het uitwijzen. In ieder geval heeft de Lotus een ferme vitaminekuur ondergaan bij het Britse PTP (Power Train Projects) die de Elise van 190 pk. opkittelde naar 235 pk. Voor de 42-jarige Antwerpenaar is dit zijn tweede seizoen in Belcar Sprint Cup. Voordien reed hij met een Elise één jaar in de Belcar en vier seizoenen in de toenmalige Zolder Touring Cup. Vanaf 2006 ging de Lotus richting Belcar Sprint Cup en streed Struyf mee vooraan. Via drie podiumplaatsen eindigde de Lotus Elise toen 4de algemeen en 2de in Klasse 3 achter Kevers. Vanaf dit seizoen wou Struyf zich focussen op de overwinning en de titelstrijd. Tijdens de openingsmanche van het seizoen reed hij nog in configuratie 2006. Tijdens de tweede wedstrijd was het verschil duidelijk merkbaar en reed hij onbedreigd naar zijn eerste overwinning.

Pascal Struyf: “Ik heb de wagen via het Britse PTP voorzien van extra power. Vorig jaar en de eerste wedstrijd van dit seizoen had ik 190 pk onder de motorkap. Daar zijn er nu 45 bijgekomen. We kunnen de motor nog verder laten tunen, maar dat zou de bedrijfszekerheid niet ten goede komen. Vroeger kon ik makkelijk volgen in het bochtenwerk en de remzones. Maar op de rechte stukken kwam ik duidelijk power te kort. Nogal frustrerend en vandaar die ingreep. Het verwonderde me dat ik zo makkelijk van de rest wegreed, want ik had met de Lotus nog niet getraind en bovendien staat hij nog niet perfect afgesteld. Ik kan er vrij makkelijk nog één seconde afpitsen. Ik trainde op gewone wedstrijdbanden en reed de wedstrijd op een zachtere compound. Het vreemde is dat ik, ondanks de zachtere banden trager was tijdens de wedstrijd. Mits een betere set up moet dit andersom zijn”.

Van de Water werd tweede, maar zag zijn punten gehalveerd door het feit dat er te weinig wagens waren ingeschreven in Klasse 1. Meteen komt Struyf aan de leiding in het kampioenschap met ‘amper’ anderhalf punt voorsprong op de BMW M3 van Harry Van De Water. Maar ook deze zat de afgelopen weken niet stil. Andere remmen en dito ophanging moet de BMW-rijder in staat stellen om de Lotus het vuur aan de schenen te leggen.
Mogelijk krijgt Harry komende wedstrijd versterking van broer Ron en Geert Dierckx om zodoende de Klasse 1 op minstens vijf wagens te brengen en dus volle punten te kunnen scoren. En Kevers zal zich ook niet bij de feiten neerleggen. Mits goede banden en vrij van remproblemen zal de Waalse Golfrijder ongetwijfeld terugvechten. Voeg daar nog Vande Casteele, Goormachtigh, enz. aan toe, en we krijgen terug een vijftal kanshebbers voor de overwinning.

Wegens een zéér drukke wedstrijdagenda en strakke timing zal de Belcar Sprint Cup terug éénmalig samenrijden met de Belcar Historic Sprint.