PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Preview Francorchampagne: Belcar Sprint Cup

P De Sonville
24-09-2007, 14:02
Pascal Struyf vreest voor sterke oppositie

Komend weekend gaat de Belcar Sprint Cup, net als alle andere Belcar Series eenmalig richting Francorchamps om de vierde en voorlaatste wedstrijd van het seizoen te betwisten.
Vorig seizoen kregen we heroïsch duel voorgeschoteld tussen de BMW M3 Harry Van de Water en de VW Golf Tony Kevers. Constant op de limiet en soms er net over. Van de Water liet er zijn visitekaartje achter, maar de ervaring van Kevers kreeg de bovenhand in de laatste bocht van de laatste ronde. In de Source remde de oude sluwe vos Van de Water uit aan de binnenkant van de Source en meteen was de buit binnen voor sympathieke Waal. Amper 7/10 sec. was het verschil aan de meet. Pascal Struyf, actueel leider in de tussenstand in het kampioenschap, kreeg toen een volle minuut aan zijn broek.
Het is ondertussen geweten en bewezen dat Struyf tijdens de winterperiode niet stil zat en zijn Lotus Elise bij het Britse Power Train Projects liet voorzien van 45 extra paardjes. Op Circuit Zolder zette hij dit om in twee klinkende overwinningen. Maar of dit voldoende zal zijn om terug te schitteren in Francorchamps is de hamvraag.

“We hebben inderdaad een flinke stap voorwaarts gemaakt en dat resulteerde in twee overwinningen op Circuit Zolder”, beaamt Pascal Struyf.
“Maar voor Francorchamps vrezen we terug een sterke oppositie. Vooral uit de hoek van Van de Water en Kevers die vorig seizoen een geweldige wedstrijd betwistten. De rest werd in de vernieling gereden. In onze huidige configuratie zoals we rijden op Circuit Zolder zullen we mijn inziens ook nu te kort schieten. De verhoudingen van de versnellingsbak zijn ideaal voor Zolder, maar te kort voor Francorchamps. Vorig seizoen heb ik in Francorchamps de verhoudingen veranderd, maar ik kwam toch nog een pak te kort tegenover Kevers en Van de Water. De combinatie van de extra power en de langere verhoudingen moeten me in staat stellen om sneller te gaan in Francorchamps dan vorig seizoen. Maar als dit voldoende zal zijn om een derde overwinning op rij te behalen moeten we nog afwachten”.

Harry Van de Water telt momenteel een achterstand van 7,5 punten op leider Struyf. Dat heeft hij grotendeels te danken aan het feit dat de laatste twee wedstrijden telkens minder dan vijf wagen in zijn Klasse waren ingeschreven. Daardoor worden zijn punten voor de algemene uitslag gehalveerd. Dit kostte de onfortuinlijke BMW-rijder reeds 8,5 punten. In normale omstandigheden had Van de Water dus aan de leiding moeten staan met één puntje voorsprong op Struyf.
“Het kampioenschap interesseert me momenteel maar matig”, reageert Van de Water.
“Uiteraard zou de titel mooi meegenomen zijn, maar ik vertrek steeds met een handicap indien er geen vijf wagens aan de start staan in mijn klasse. Maar dat neemt niet weg dat ik steeds aan de start kom om te winnen. Ik hoop dat de topsnelheid van de BMW M3 hoger ligt dan de Lotus van Struyf. Dan kunnen we nog een leuk duel uitvechten. En Kevers zal ongetwijfeld ook terug in de voorste gelederen toeven”.

Maar naast Struyf, Van de Water en Kevers moeten we uiteraard ook nog rekening houden met de Renault Mégane van Luc Vande Casteele en de BMW van Leopold Goormachtigh. Ook deze wagens werden flink onder handen gepakt en rijden zéér snelle rondetijden. In het titeldebat hebben beiden echter weinig inspraak. Vande Casteele mistte een wedstrijd, terwijl Goormachtigh tijdens de laatste wedstrijd een stop & go kreeg wegens inhalen onder gele vlag.
Timing en tussenstanden op www.belcar.com