P De Sonville
24-09-2007, 14:09
Francorchamps wordt geen scheidsrechter inzake titelstrijd
Komend weekend wordt de vijfde en voorlaatste wedstrijd van de BonGou Belcar Endurance Cup betwist. Ditmaal maakt de BEC samen met de andere Belcar Series een uitstap richting Francorchamps.
Na de schitterende overwinning van Gunther Raus en Stephan Tavernier in het kader van de 24 Hours of Zolder heeft de familie Raus momenteel een voorsprong van 10 punten op het CEO-duo Van Rossem/De Laet. Maar er zijn nog 90 punten te verdelen (30 in Francorchamps en 60 tijdens de 10 Hours of Zolder). Er is dus nog helemaal niets beslist. De duo’s Raus/Raus en Van Rossem/De Laet beschikken momenteel over de beste papieren.
Maar er zijn nog tal van andere titelpretendenten. De titel zal dus naar jaarlijkse gewoonte pas worden beslecht tijdens de 10 Hours of Zolder, de traditionele seizoensafsluiter. Daar zijn immers dubbele punten te verdienen en deze worden net zoals tijdens de 24 Hours of Zolder verdeeld over twee tussensprints en aan de finish. Zijnde 25% na 3 uur wedstrijd, 25% na zes uur en nog eens 50% aan de geblokte vlag. Zelfs de toerismewagens van ondermeer De Doncker/De Neef en De Backer/Schulpé/ Vanhamme, die reeds meerdere malen hun Klasse wonnen en binnen de top 10 algemeen finishten, zijn zeker nog niet afgeschreven in de titelontknoping.
Dat is het resultaat van het liberaal puntensysteem. De winnaars in de Klasse krijgen het dubbele aantal punten dan de algemene winnaar van een wedstrijd. Wie goed presteert in de Klasse en bovendien nog eens binnen de top 10 kan finishen, doet een gouden zaak in het kampioenschap. En traditioneel scoren de Toerismewagens uit Klasse 2 en Klasse 4 zéér goed tijdens de wedstrijd over 10 uren. Vooral de BMW 120 diesel van De Doncker/De Neef zal door zijn zuinig verbruik een gevaarlijke outsider worden. Afwachten dus tot zaterdag 10 november voor de 10 Hours of Zolder.
Maar eerst op 29 & 30 september richting Ardennen. En op het supersnelle tracé van Francorchamps zullen de Toerismewagens het een stuk moeilijker hebben dan op Circuit Zolder om de top 10 algemeen binnen te duiken. De Klasse 1 telt immers voorlopig een veertiental GT’s, waaronder 13 Porsches en één Ultima.
Lukt de Ultima van Pampel/Joosen in Francorchamps een vijfde pole op rij? De kans is groot. Maar ondanks het feit dat deze exoot en zijn bemanning reeds viermaal op de pole vertrokken in evenveel wedstrijden, zagen ze nog maar eenmaal de geblokte vlag. De Engelse GT met BMW-krachtbron is momenteel geen toonbeeld van betrouwbaarheid. In de titelstrijd speelt de Ultima geen rol van betekenis, maar hij kan steeds voor een verrassing zorgen en de titelpretendenten belangrijke punten afsnoepen.
Naast de familie Raus is ook CEO Racing in goede doen. Van Rossem/De Laet wonnen reeds twee wedstrijden en tijdens de laatste race werden ze in extremis nog derde na teamgenoten Vollebergh/Van Hoepen.
“We hebben véél geluk gehad tijdens de laatste wedstrijd”, geeft Bert Van Rossem ruiterlijk toe.
“Danny maakte een zware schuiver op een olievlek. Er was gelukkig geen schade, maar hij zat een tijdlang vast in de zandbak. We hebben werkelijk alles gegeven om het gat terug dicht te rijden. Ik hoopte terug te komen naar de zesde plaats. Maar in de allerlaatste ronden kon ik met een beetje geluk toch nog drie plaatsen goedmaken. Van Audenhove kreeg af te rekenen met een defecte versnellingsbak, Van den Broeck dacht dat de geblokte vlag reeds was gevallen en Van Elslander viel zonder benzine in de allerlaatste ronde. We hebben de schade kunnen beperken. Voor Francorchamps hadden we eerst gedacht om de Porsche RSR in te zetten. Maar door het feit dat het samenvalt met de Mediagroep Van Dyck Belcar kunnen we dat risico niet nemen”.
Eén van de grootste pechvogels tijdens de laatst verreden wedstrijd was het ProSpeed-duo Van Roij/Poncelet dat in de beginfase van de wedstrijd betrokken was in een aanrijding ten gevolge van een olievlek. Daardoor verhuizen de winnaars van de openingsrace van de derde naar de zesde plaats in de tussenstand. Ook Schmook/Servranckx die met hun Klasse 4-Clio samen met Voet/Van den Broeck een knappe zesde plaats deelden in de algemene tussenstand gingen reeds in de eerste ronde in de fout en verhuizen naar de 11de stek.
Een foutje of een technische tegenslag wordt zwaar afgestraft in de BonGou Belcar Endurance Cup.
Revelatie van het seizoen is ongetwijfeld de BMW 120 diesel van De Doncker/De Neef. Deze ex Schubert-bolide staat momenteel derde algemeen in de tussenstand en afgetekend aan de leiding in Klasse 4.
Ook de BMW M3 van De Backer/Schulpé/Vanhamme doet het uitstekend met een voorlopige vierde plaats algemeen en staat uiteraard riant aan de leiding in Klasse 2 voor de broers Werckx. Het is nog niet zeker of we in Francorchamps de BMW V8 van Beliën/Jakobs aan de start zien. De imposante BMW viel tijdens de laatste wedstrijd uit met een defecte stuurbekrachtiging. Het feit dat het duo Beliën/Cuyvers met de BMW 120 diesel in de BTCS aan de leiding staat in de Divisie Toerisme algemeen en in de Klasse T3, krijgen deze wedstrijden komend weekend prioriteit. Maar indien alles op tijd klaar komt, is de kans niet onbestaande dat ook de V8 richting Ardennen vertrekt en op de startgrid staat van de BEC.
De oerregelmatige Renault Clio van Voet/Van den Broeck sluit de voorlopige top 5 af. Amper twee GT-wagens bevolken momenteel de top 5.
Timing & tussenstanden: www.belcar.com
Komend weekend wordt de vijfde en voorlaatste wedstrijd van de BonGou Belcar Endurance Cup betwist. Ditmaal maakt de BEC samen met de andere Belcar Series een uitstap richting Francorchamps.
Na de schitterende overwinning van Gunther Raus en Stephan Tavernier in het kader van de 24 Hours of Zolder heeft de familie Raus momenteel een voorsprong van 10 punten op het CEO-duo Van Rossem/De Laet. Maar er zijn nog 90 punten te verdelen (30 in Francorchamps en 60 tijdens de 10 Hours of Zolder). Er is dus nog helemaal niets beslist. De duo’s Raus/Raus en Van Rossem/De Laet beschikken momenteel over de beste papieren.
Maar er zijn nog tal van andere titelpretendenten. De titel zal dus naar jaarlijkse gewoonte pas worden beslecht tijdens de 10 Hours of Zolder, de traditionele seizoensafsluiter. Daar zijn immers dubbele punten te verdienen en deze worden net zoals tijdens de 24 Hours of Zolder verdeeld over twee tussensprints en aan de finish. Zijnde 25% na 3 uur wedstrijd, 25% na zes uur en nog eens 50% aan de geblokte vlag. Zelfs de toerismewagens van ondermeer De Doncker/De Neef en De Backer/Schulpé/ Vanhamme, die reeds meerdere malen hun Klasse wonnen en binnen de top 10 algemeen finishten, zijn zeker nog niet afgeschreven in de titelontknoping.
Dat is het resultaat van het liberaal puntensysteem. De winnaars in de Klasse krijgen het dubbele aantal punten dan de algemene winnaar van een wedstrijd. Wie goed presteert in de Klasse en bovendien nog eens binnen de top 10 kan finishen, doet een gouden zaak in het kampioenschap. En traditioneel scoren de Toerismewagens uit Klasse 2 en Klasse 4 zéér goed tijdens de wedstrijd over 10 uren. Vooral de BMW 120 diesel van De Doncker/De Neef zal door zijn zuinig verbruik een gevaarlijke outsider worden. Afwachten dus tot zaterdag 10 november voor de 10 Hours of Zolder.
Maar eerst op 29 & 30 september richting Ardennen. En op het supersnelle tracé van Francorchamps zullen de Toerismewagens het een stuk moeilijker hebben dan op Circuit Zolder om de top 10 algemeen binnen te duiken. De Klasse 1 telt immers voorlopig een veertiental GT’s, waaronder 13 Porsches en één Ultima.
Lukt de Ultima van Pampel/Joosen in Francorchamps een vijfde pole op rij? De kans is groot. Maar ondanks het feit dat deze exoot en zijn bemanning reeds viermaal op de pole vertrokken in evenveel wedstrijden, zagen ze nog maar eenmaal de geblokte vlag. De Engelse GT met BMW-krachtbron is momenteel geen toonbeeld van betrouwbaarheid. In de titelstrijd speelt de Ultima geen rol van betekenis, maar hij kan steeds voor een verrassing zorgen en de titelpretendenten belangrijke punten afsnoepen.
Naast de familie Raus is ook CEO Racing in goede doen. Van Rossem/De Laet wonnen reeds twee wedstrijden en tijdens de laatste race werden ze in extremis nog derde na teamgenoten Vollebergh/Van Hoepen.
“We hebben véél geluk gehad tijdens de laatste wedstrijd”, geeft Bert Van Rossem ruiterlijk toe.
“Danny maakte een zware schuiver op een olievlek. Er was gelukkig geen schade, maar hij zat een tijdlang vast in de zandbak. We hebben werkelijk alles gegeven om het gat terug dicht te rijden. Ik hoopte terug te komen naar de zesde plaats. Maar in de allerlaatste ronden kon ik met een beetje geluk toch nog drie plaatsen goedmaken. Van Audenhove kreeg af te rekenen met een defecte versnellingsbak, Van den Broeck dacht dat de geblokte vlag reeds was gevallen en Van Elslander viel zonder benzine in de allerlaatste ronde. We hebben de schade kunnen beperken. Voor Francorchamps hadden we eerst gedacht om de Porsche RSR in te zetten. Maar door het feit dat het samenvalt met de Mediagroep Van Dyck Belcar kunnen we dat risico niet nemen”.
Eén van de grootste pechvogels tijdens de laatst verreden wedstrijd was het ProSpeed-duo Van Roij/Poncelet dat in de beginfase van de wedstrijd betrokken was in een aanrijding ten gevolge van een olievlek. Daardoor verhuizen de winnaars van de openingsrace van de derde naar de zesde plaats in de tussenstand. Ook Schmook/Servranckx die met hun Klasse 4-Clio samen met Voet/Van den Broeck een knappe zesde plaats deelden in de algemene tussenstand gingen reeds in de eerste ronde in de fout en verhuizen naar de 11de stek.
Een foutje of een technische tegenslag wordt zwaar afgestraft in de BonGou Belcar Endurance Cup.
Revelatie van het seizoen is ongetwijfeld de BMW 120 diesel van De Doncker/De Neef. Deze ex Schubert-bolide staat momenteel derde algemeen in de tussenstand en afgetekend aan de leiding in Klasse 4.
Ook de BMW M3 van De Backer/Schulpé/Vanhamme doet het uitstekend met een voorlopige vierde plaats algemeen en staat uiteraard riant aan de leiding in Klasse 2 voor de broers Werckx. Het is nog niet zeker of we in Francorchamps de BMW V8 van Beliën/Jakobs aan de start zien. De imposante BMW viel tijdens de laatste wedstrijd uit met een defecte stuurbekrachtiging. Het feit dat het duo Beliën/Cuyvers met de BMW 120 diesel in de BTCS aan de leiding staat in de Divisie Toerisme algemeen en in de Klasse T3, krijgen deze wedstrijden komend weekend prioriteit. Maar indien alles op tijd klaar komt, is de kans niet onbestaande dat ook de V8 richting Ardennen vertrekt en op de startgrid staat van de BEC.
De oerregelmatige Renault Clio van Voet/Van den Broeck sluit de voorlopige top 5 af. Amper twee GT-wagens bevolken momenteel de top 5.
Timing & tussenstanden: www.belcar.com