Log in

View Full Version : Een lichtpunt in Belgische autosport? JA, FR.1600!!!

Brecht
01-10-2007, 20:34
Terwijl Belcar en BTCS naar de kl*ten gaan is er toch nog een lichtpuntje in de Belgische autosport, de Formula Renault 1600!!!

Jonge wolven zoals Cox, Stala, Demaerschalk,... die een FAIRE strijd leveren op de piste van de eerste tot laatste ronde.

De mooiste wedstrijd van het Francorchampage weekend? Ja, race 2 van de FR. 1600. Jammergenoeg stond deze race gepland als laatste van het weekend. Daardoor was er bijna geen publiek meer aanwezig toen de race van start ging. Maar wat een spectakelstuk! :worship:
Met 3 langst elkaar de radillon omhoog, constant posities wisselen tot de allerlaatste ronde. Dit is wat een echte autosportfan wil zien!

Met nog 2 races te gaan tijdens het Spa Racing Festival zijn er nog 3 titelkandidaten: Cox, Stala en Demaerschalk. Niels Cox staat aan de leiding momenteel met 12 punten voorsprong op Stala en nog enkele eenheden meer op Demaerschalk.

Kom dus zeker kijken op zondag 14 oktober in Spa voor de finale van het Belgisch kampioenschap Formula Renault 1600. Vuurwerk gegarandeerd!

redje
01-10-2007, 20:37
Die laatste race was inderdaad spectakel. De FR1.6's waren toch een van de beste klassen dit weekend.

bluelite
01-10-2007, 20:40
En intussen maken ze mekaar in de BTCS en Belcar af... politiek en dat soort dingen. Tja, dat heb je niet in de 1.6. Daar is het ieder voor zich. E.e.a. op autosport.be

buchinski
01-10-2007, 21:11
Inderdaad... prachtwerk. Autosport in zijn pure vorm, zoals het moet zijn. Geen teamorders, geen spionagezaken, geen politiek. Laten we maar hopen dat "the powers that be" hun ongelijk inzien en dit kampioenschap nog een kans geven, want eerlijk.. alleen voor Belcar tuf ik volgend jaar niet heel de weg naar Zolder hoor!

Een kleine bijdrage van mijnentwege vind je hier :
http://www.f1world.be/f1_nieuws.aspx?34_5=1092

buchinski
01-10-2007, 23:15
Hetzelfde verslag staat ook hier, uitgebreid met een fotoreeks

http://timpreza.proboards12.com/index.cgi?action=display&board=autosport&thread=1191265234&page=1

Mark
01-10-2007, 23:29
Nu wil ik niet de vervelende pisang uithangen maar als ik dit lees:

De vele uitvallers en incidenten zorgden voor nog een primeur : Valerie Theuwissen mocht voor de allereerste keer het podium betreden, voor de derde plaats in de Renault Stars Challenge.

Dan mag het gemiddelde nivo in die bewuste Stars Challenge niet hoog worden genoemd. Het zal best een aardige meid zijn en de familie zal ook wel in orde zijn maar deze jongedame weet helaas nog niet waar het gaspedaal te vinden is. Als zo iemand een podiumplaats wegkaapt in een bepaalde klasse is dat veelzeggend.

bluelite
01-10-2007, 23:54
Er waren zes uitvallers in race 1, waaronder drie piloten uit de RSC: Roggeman, Dodemont en Demaerschalk. In de RSC rijden momenteel slechts zes rijders... Vandaar.

En van de RSC moet men zich momenteel weinig aantrekken. De strijd gaat in de eerste plaats om de algemene titel. Daarna kijken we wie de RSC gewonnen heeft en die kerel heeft mogelijk voldoende geluk om aan de RDD-test deel te nemen en het beter te doen dan Julien Schroyen in 2005 en 2006. Dus: de RSC is niet meer dan een manier om de beste jonge Belg te belonen met een test in de tweeliter en eventueel een plaatsje in het RDD

Brecht
01-10-2007, 23:56
En de winnaar van de algemene titel krijgt een 3.5 test ;)

S. Claeys
02-10-2007, 11:28
Ja, dit was inderdaad een leuke strijd.
Als ze met 2 naast elkaar de radillion opgingen in race 2 dacht ik dat het effe fout liep. Heb een paar mooie acties gezien in les combes die voor Jordy bijna fout afliep. De andere remde hem uit met schuivende banden en miste Jordy op een haartje na en ging effe grasduinen erna. :gas:

Er was inderdaad niet meer veel volk in race 2 en ik stapte ook naar de wagen die aan les combes stond na de start maar het was toch nog leuk om te zien hoe die jonge wolven vechten.

Valerie Theuwissen, die is toch een 10 sec trager dan de rest zeg? Heb het een geklokt en ze deed 3.50 op spa. Wat een verschil met de anderen.
Dacht dat ik een beker van de 2de plaats had zien staan in de RSC op haar wagen na de 1ste race.

Jay
02-10-2007, 12:56
Geen teamorders, geen spionagezaken, geen politiek.

Er kan inderdaad van de veronderstelling uitgegaan worden dat er hier geen politiek meespeelt, maar als je deze klasse van dichter bij gaat bekijken dan gebeuren er toch wel vreemde dingen.

Hoe komt het bijvoorbeeld dat de ene rijder zeer streng wordt gecontroleerd en de anderen niet? Zou hij misschien niet mogen winnen? :confused:

Maar dit gezegd zijnde en afgaande op de commentaren die ik hier hoor heb ik wel spijt dat ik niet naar de Ardennen ben kunnen afzakken dit weekend. Er waren nochthans kaartjes voorzien voor mij om in de pitlane binnen te geraken! :fight:

Grtz

buchinski
02-10-2007, 19:53
Nu wil ik niet de vervelende pisang uithangen

Toe nou Mark... je lééft enkel daarvoor :D :D :D

Het zal best een aardige meid zijn en de familie zal ook wel in orde zijn maar deze jongedame weet helaas nog niet waar het gaspedaal te vinden is. Als zo iemand een podiumplaats wegkaapt in een bepaalde klasse is dat veelzeggend.

Ze is zich terdege bewust van haar totale gebrek aan ervaring (reed zelfs niet eens karting hiervoor) en haar gemis aan snelheid. Het is iemand die stevig met de voeten op de grond staat en haar tekortkomingen goed kent. Dat zijn mijn indrukken van de paar keren dat ik haar even gesproken heb.

Dat gezegd zijnde, een even wijze raad in de racerij is "to finish first, you first have to finish". Ook al zijn anderen nog zo snel, de prijzen worden uitgedeeld aan de meet en het is daar dat je er moet staan. Dat doel halen, is ook al een verdienste op zich en mag ter gelegenheid eens beloond worden. Bij deze race genoot Theuwissen van een "one off", want de kansen dat er zovelen nog eens uitvallen in de laatste race zijn wel klein. Maar ondertussen heeft ze wel die beker voor die derde plek.

Maar zoals aangehaald, de meeste aandacht zal uitgaan naar het gevecht voor de algemene titel.

Belle
03-10-2007, 00:49
Voor mij was dit ook de mooiste race van het weekend. Risico's pakken van de eerste lap tot de finish, mijn tikker moest er haast aan geloven. ;)

Prachtig inhaalmanoeuvre van Niels op de Raidillon in de laatste ronde trouwens...het was erop of eronder en gelukkig liep het voor hem goed af met een tweede plaats op zak.

En Stala, die liet zich niet doen door haar mannelijke concurrenten in het kopgroepje van vijf. Wat een lefgozertje. ;)