Log in

View Full Version : Honda Prelude - 4de generatie - Fujimi - 1/24

Guido
08-10-2007, 23:01
En voila, even de Prelude erbij gehaald om eens een projectje tussendoor te doen. Super detailing vreet energie, dus even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt... :D

Het gaat dus over deze kit. Gekocht op ebay voor een heel faire prijs en ook nog redelijk makkelijk verkijgbaar. Het leuke aan deze kit is dat hij ook met de besturing aan de linkerkant kan gebouwd worden. Er zitten immers 2 verschillende dashboards in.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7719&stc=1&d=1231189188

Ik ben met de kas begonnen. Standaard procedure. Naden wegschuren en een eerste keer de paneellijnen inkrassen, dan in Tamiya grondverf gezet. Daarna weer opschuren en de lijnen verder uitkrassen. Doordat de grondverf er nu opzit, krijg je ook een veel beter zicht op de diepte van je krassen en dat is dus een voordeel. Verder heb ik besloten om het open dak eruit te halen. De kit wordt geleverd met het dak dicht, maar binnenin zijn er wel snijlijnen voorzien.

Excuus voor de foto's, maar rood op een witte achtergrond lustte de sensor precies niet en ik heb niet de tijd genomen om de juiste settings te vinden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7720&stc=1&d=1231189188

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7721&d=1191877233

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7722&d=1191877241

To spuitbus or not to spuitbus... - Zero Paints.
Ik was van plan om deze auto in "Cassis Red" te gaan spuiten, dus de originele Honda kleur. Dus een bus autolak Motip in huis gehaald. Maar het lezen van Sennake's maleuren met de gele Ferrari, vergde wat nader onderzoek. Blijkt dat het soort plastiek van de Prelude sterk overeenkomt kwa samenstelling (op het zicht en gevoel) met de Ferrari. Dat van die ezel indachtig, dus maar op zoek naar een alternatief. Ook hier kwam Zero Paints op de radar te voorschijn. Immers, als je de juiste fabriekscode kent, mengen ze de kleur voor jou. Ideaal! Zo gezegd, zo gedaan, dus een potje Cassis Red, staat nu op de werkbank. Het ruikt hetzelfde als de Motip en de kleur komt verdacht dicht in de buurt. Dat beloofd. :)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7723&d=1191877248

Zoals gezegd, we zijn weer vertrokken. :D

Gulfie
09-10-2007, 06:44
Allé, alweer eentje die met autolakken gaat spuiten. You won't regret it! :applaus:

Guido
09-10-2007, 08:56
Allé, alweer eentje die met autolakken gaat spuiten. You won't regret it! :applaus:

Gaat spuiten? Mijn eerste model dat ik met autolak heb gespoten was in 1990... :D

HF_INTEGRALE
09-10-2007, 12:36
... Zo gezegd, zo gedaan, dus een potje Cassis Red, staat nu op de werkbank. Het ruikt hetzelfde als ...

Cassis misschien ? :D

Regards,
555

BSmodels
09-10-2007, 18:31
Cassis misschien ? :D

Regards,
555

de quote van het jaar :applaus: :applaus:

maar lach er niet te veel mee want ik weet dat er drukinkten zijn die wanneer je er over wrijft een bepaalde geur verspreiden.
Het zou wel een extra dimensie geven aan de hobby :+

Loeten
09-10-2007, 21:14
Geurtjesinkt... Ik weet er alles van. Jaarlijks komen er een paar briefjes en tekeningen met een toffe geur bij me binnen van lieve (??) leerlingen. (lees: leerlinges die proberen hun meester te verleiden om zo op een goed blaadje te staan...) Vreemd, jongens gebruiken dat zo goed als nooit...

ok, back on topic nu, mijn excuses

Guido
09-10-2007, 22:18
Bon :), als ze beginnen tetteren en afdwalen is het de hoogste tijd voor een nieuwe update.

Niet in de 307 thread, maar wel in deze ga ik de eerste ervaringen met Zero Paints neertikken. Misschien dat ik later er een aparte thread aan ga wijden "hoe werken met Zero Paints" bijvoorbeeld.

In ieder geval, de Prelude was klaar om zijn definitieve grondlaag te krijgen, alvorens dan morgen de eerste laklaag te krijgen. Immers op het flesje staat vermeld: Stofvrij na 5 à 10 minuten, sporen vrij na 30 minuten, schuurbaar na 1 uur. Dus dat was het plan. Weldegelijk was..., want het ging mis...

Eerst het busje goed opschudden. Er zit een bolletje in, dus dat helpt. De plastic flesjes zijn mat doorzichtig, waardoor je nog juist kan zien of alles goed genoeg opgeschud is. Dan overgieten in de airbrush pot, airbrush pot op het pistool, badger 150 in aanslag en compressor aan. Eerst toch nog even proberen op een proefstukje en dat gaat zeer goed. Verf komt er gelijkmatig uit, zonder horten of stoten.

OK, de Prelude dan maar. Langzaam aan de grondlaag opbouwen over gans de auto, maar wat is dat... Het oppervlak begint eruit te zien als een zandoppervlakte... oh damn, hoe kan dat nu? Een reactie met de primer die er al op stond? Het zal toch niet waar zijn zeker... Wat nu? Twijfel en radeloosheid alom. Aaaargh, idioot, compressor staat op 1,7 bar! Gij se kieken! Verdekke toch, zou het dat zijn? Druk verlaagd naar de goeie ouwe waarde 0,8bar en dan maar de achterspoiler en het schuifdak proberen. Als het hier ook nog mis gaat, ga ik postzegels verzamelen... Terwijl ik de auto aan de kant zet en de 2 andere onderdelen erbij neem, zie ik al al mijn kits op ebay staan en mezelf door een albummetje met postzegels bladeren. Verdoemme toch... "even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt... ", wtf...

Maar, dan keert het tij! 0,8 bar is de ideale druk en nu gaat alles perfect. Miljaarde he, wat nu met de body? Ah foert, ik kuis mijn pistool even uit en ga dan eens even schuren, kijken wat dat geeft. Zo gezegd, zo gedaan. Een pistoolreinigingsbeurt en een sigi later, sta ik aan de spoelbak te schuren. 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen. Dat is een heel pak minder, want nu moet ik terug aan de bak om die dingen voor de 2de keer te corrigeren. Met de witte primer vielen die niet zo op en was ik in de veronderstelling dat het goed was. Jammer, maar wel goed natuurlijk dat de fouten nu aan het licht komen. Per slot van rekening dient primer daar natuurlijk ook voor. Niet enkel om een body voor te bereiden maar ook om dit soort dingen te tackelen.

Verdict:
Ik ben zeer tevreden over deze primer van Zero Paints. Zoveel is nu wel duidelijk. Dat het initieel misging was mijn eigen stomme fout en lag zeker niet aan de primer zelf. Integendeel, door de goeie eigenschappen, ben ik in staat geweest om de fout zelfs nog dezelfde avond te herstellen. Mooi is dat en veelbelovend voor de eigenlijke kleur. :)

Oh ja, en voor de gieren onder jullie. Mijn kits gaan voorlopig nog niet op ebay terechtkomen. En de locale postzegelclub mag zich ook gelukkig prijzen... :D :D

Zo ziet de Prelude er nu uit. Hier en daar moet er nog even bijgewerkt worden, waarna op de doorgeschuurde plekken nog wat primer zal bijgezet worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7728&d=1191961091

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7729&d=1191961102

Enkele pijnlijke fouten met blauwe pijltjes aangeduid. Deze moeten opnieuw gerepareerd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7730&d=1191961110

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7731&d=1191961117

Sennake
10-10-2007, 05:37
Een geluk bij een ongeluk, en vooral: we weten nu dat Zero paints van zeer goede kwaliteit zijn (althans, de primer toch al). Ik heb idd zelden zo'n mooi glad oppervlak gezien dat in primer stond.

BSmodels
10-10-2007, 06:02
Maar, dan keert het tij! 0,8 bar is de ideale druk en nu gaat alles perfect. Miljaarde he, wat nu met de body? Ah foert, ik kuis mijn pistool even uit en ga dan eens even schuren, kijken wat dat geeft. Zo gezegd, zo gedaan. Een pistoolreinigingsbeurt en een sigi later, sta ik aan de spoelbak te schuren. 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

een vat, een vat, een vat :champagne:

Ik kan alleen maar beamen wat je hier neerpent, nl. met lage druk rustig opbouwen. Nadeel dat je zelf al ondervonden hebt is dat je door het feit dat je dun spuit sommige details (die je liever niet ziet :rolleyes: ) gaat zien die je normaal met een bus wegspuit. Dat je veel kan rechttrekken met een simpele schuurbeurt, tja je zal zo nog wel van die dingen ontdekken waarvan je denkt "dit krijg ik nooit meer goed", bedenk dan dat dit soort lak en primer heel vergevensgezind is en je niet veel "exotische" toestanden nodig hebt om een gaaf bodyke te verkrijgen ;)

een kleine opmerking die ik toch wil maken is ivm de druk. 0.8 bar is voor U de ideale druk. Voor iemand anders kan het iets meer of iets minder zijn. Alles is reeds verdund maw testen is de boodschap. Ik wou het even zeggen zodat er later niemand moet komen zagen van de druk is niet goed ;) .

Gulfie
10-10-2007, 07:01
... 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen....

Bon ... snapt ge nu waarom ik al jaren met auto producten spuit? Uw verhaal over moeilijk toegangkelijk klopt gedeeltelijk, maar ... voor deze kwaliteit rij ik graag naar de carrosier (Zero paints was mij onbekend).
Toch enkele opmerkingen ...

- schuren met 3200 water. Akkoord, een strakke en vooral gladde primer is wat je wil, maar ... 3200? Het gevaar bestaat dat je weinig hechting gaat krijgen bij het aanbrengen van de volgende laag. Niet zo'n probleem als je bij één kleur blijft, maar als je meerdere kleuren gaat spuiten en over de vorige kleuren gaat afplakken durft dit wel een risico zijn. Je hebt immers weinig groeven in de primer dus ook mindere hechting. Misschien dat deze lak zich anders gedraagd ... ik ben dus benieuwd. Ik schuur altijd met 800 of 1000 water omdat ik met 2400 ooit eens fratsen gehad heb bij het afplakken.

- een Badger 150 is nu niet bepaald het pistool dat je wil blijven gebruiken (lees wel BLIJVEN - in de toekomst dus) voor dit soort dingen. Je hebt inderdaad een probleem met een zanderig oppervlak en je omschrijft zelf de juiste analyse. Door dat dit lakken zijn die snel drogen (en vooral de primer) drogen ze ook al een deel in de lucht bij het 'transport' van pistool naar oppervlak. Dus ... je krijgt een opbouw van drogere lagen, dus kunnen de lagen niet 'nat' in elkaar vloeien. Als ik deze lagen aanbreng doe ik dat met een pistool met een zeer grote nozzle (ik gebruik een oude Tamiya airbrush die ooit met compressor geleverd werd. Compressor weggeslingerd en enkel het pistool overgehouden). Je kan dan natter spuiten waardoor het oppervlak vanzelf al gladder is. Minder schuren, dat wel, maar zeker ook een meer gelijkmatigere opbouw.

- als je in de toekomst nog eens kleine foutjes vindt zoals putjes in plamuur, foutjes in boordjes, ..., probeer dan eens een beetje primer in een potje/dekseltje/bekertje te doen. Laat dit enkele minuten in uw verwarmde spuitcabine staan (:rolleyes: ) totdat de primer ietsje minder vloeibaar wordt en breng dat dan op die plaats aan met een penseel. Zo kan je bijna plamuur schilderen. Dat verhindert dat je opnieuw de airbrush moet bovenhalen, reinigen, ... en werkt minstens even goed.

Je zal zien ... deze producten zijn fantastisch (ook al ken ik Zero Paints niet maar het zijn auto lakken zoals Dupont, Sikkens, ...) en je gaat ontdekken dat een iets andere manier van werken tot fantastische resultaten gaat leiden.

Eén vraag echter ... je zet eerst een grondlaag en dan nog eens primer? Hoe kome? Waarom?

Guido
10-10-2007, 09:01
Bon ... snapt ge nu waarom ik al jaren met auto producten spuit? Uw verhaal over moeilijk toegangkelijk klopt gedeeltelijk, maar ... voor deze kwaliteit rij ik graag naar de carrosier (Zero paints was mij onbekend).

Thanks voor de opmerkingen, maar onthoudt wel dat ik al meer dan 10 jaar van dichtbij of veraf met autolakken ben bezig geweest. Dat van diene carrossier is natuurlijk in theorie allemaal zeer mooi, maar de praktijk was anders bij mij. Dat vertel ik nog wel eens in detail hoe dat ging. Belangrijk is, is dat er nu een goed alternatief lijkt te bestaan - waardoor alle hindernissen voor regelmatig "autolak" gebruik van de baan zijn.

Eén vraag echter ... je zet eerst een grondlaag en dan nog eens primer? Hoe kome? Waarom?

Het verhaal begon met een Motip spuitbus. Dan Sennakes plastic problemen op een gelijksoortige plastic. Toen Sennake dat voorkreeg stond de Prelude al in Tamiya Primer met de bedoeling om later Motip kleur te krijgen. Daarna is het plan gewijzigd en kwam Zero Paints op de proppen. Wat hier in enkele dagen de revue is gepasseerd, heeft zich afgespeeld over enkele weken tot een maand.

En zoals al eerder gezegd. Ik schuur eerst de naden weg, zet dan een eerste primer(grond)laag en ga dan opnieuw aan de slag met schuren en uitkrassen. Zeker bij het uitkrassen is de aanwezigheid van een grondlaag erg hulpvol omdat je beter de dieptes kan zien.

En zoals elders al aangehaald. De Zero Paints heb ik gekocht, niet omdat ze hot zijn - ge weet wel, ik heb ze maar ik gebruik ze niet - wel omdat ik op zoek was naar een alternatief voor iets wat "brol" is. Brol tussen aanhalingstekens omdat het niet noodzakelijk brol is, maar mij al veel te veel kopzorgen heeft bezorgd voor iets wat eigenlijk plezant zou moeten zijn. Wellicht ook omdat ik dat verleden van airbrush met mij meedraag. Laat ik zeggen "airbrush"-gepreconditioneerd... :)

:saythat:

Gulfie
10-10-2007, 09:21
... ik schuur eerst de naden weg, zet dan een eerste primer(grond)laag en ga dan opnieuw aan de slag met schuren en uitkrassen. Zeker bij het uitkrassen is de aanwezigheid van een grondlaag erg hulpvol omdat je beter de dieptes kan zien ...

Kijk zie, zo doe ik dat dus niet! Maar ... ge hebt verdorie een punt. Met de primer is het uitkrassen van de naden beter in te schatten! Thanks mate! :champagne:

Ook al is Zero Paints niet goedkoop (ik zou zelfs durven zeggen duur), ge zijt in ieder geval van de rommel van verdunnen, ... af en alle kleuren zijn te krijgen. Blijkbaar biedt de modelbouwmarkt dan toch iets op gebied van lakken waar ik voor te vinden ben.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vernis hoe die is qua glans, hardheid, structuur, ... Als ge mijn vernis pistool wilt lenen laat ge maar iets weten.

CarRerA
10-10-2007, 11:23
Als mede-Honda fan, zal ik deze bouw met vele interesse volgen!
Succes nog met de verdere werkzaamheden!

Guido
10-10-2007, 11:54
Kijk zie, zo doe ik dat dus niet! Maar ... ge hebt verdorie een punt. Met de primer is het uitkrassen van de naden beter in te schatten! Thanks mate! :champagne:

:champagne:

Ook al is Zero Paints niet goedkoop (ik zou zelfs durven zeggen duur), ge zijt in ieder geval van de rommel van verdunnen, ... af en alle kleuren zijn te krijgen. Blijkbaar biedt de modelbouwmarkt dan toch iets op gebied van lakken waar ik voor te vinden ben.

Definieer mij duur. Een potje kost, pak een beet, 6 à 7 euro. Ik modelbouwspuitbus kost hetzelfde of ietsje meer. Wat volgt is nog te verifiëren, maar in principe zou je met een potje zero paints, 2 standaard automodellen (geen trucks enz.) moeten kunnen spuiten. Of je met een modelbouwspuitbus 2 modellen kunt doen is twijfelachtig. OK, in vergelijking met andere autolakken is het wellicht duurder, maar daar moet je of een grotere hoeveelheid van gaan kopen, of je moet beginne rijden. In jou typische geval kan dat opgaan, zeker akkoord, maar voor de anderen is het toch een interessante prijsvergelijking denk ik.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vernis hoe die is qua glans, hardheid, structuur, ... Als ge mijn vernis pistool wilt lenen laat ge maar iets weten.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen zero paints vernis gekocht heb nog niet, omdat ik nog een grote bus motip staan heb. Plan was zowiezo om die te decanteren en dan te gebruiken en aangezien er bij zero duidelijk vermeld staat dat Motip en consoorten veilig zijn, vond ik het zonde om de buis te laten verkommeren.

Guido
10-10-2007, 11:56
Als mede-Honda fan, zal ik deze bouw met vele interesse volgen!
Succes nog met de verdere werkzaamheden!

Allez, da's goed. Verwacht nog maar enkele leuke projecten in de toekomst, want ik heb er nog enkele andere op stapel staan.

Hier kan je al een kijkje nemen. ;)

http://www.guidohaesevoets.net/myhonda/honda_models.html

Nismo
10-10-2007, 20:28
Het doet me plezier om je weer bezig te zien.;)

CarRerA
11-10-2007, 11:13
Hier kan je al een kijkje nemen. ;)

http://www.guidohaesevoets.net/myhonda/honda_models.html
Het enigste zinnige dat er nu uitkomt is ... :drewl:

Guido
14-10-2007, 16:35
Volgende update.

De pijnlijke foutjes zijn ondertussen weggewerkt met 2 componenten epoxy putty van Tamiya. Ondanks dat het ietwat moeilijk is om ermee te werken, verkies ik, voor dit soort van werktjes, deze putty boven de normale Tamiya, Gunze of Milliput. Eens droog is ie zo hard als een steen en tijdens het drogingsproces kan je nog altijd wijzigingen aanbrengen. Enfin, ik ben aan de het spuiten van de kleur begonnen. En zoals verwacht ging dat prima.

Het enige probleem dat zich voordeed was het feit dat weggeschuurde logo's en gietnaden weer zichtbaar werden! eens de kleur begon te drogen. De Honda logo's en op 1 specifieke plaats een gietnaad (rond de antenne achteraan). Bizar en wellicht te wijten aan de plastic soort. Herinner u in mijn eerder bericht de reden om geen motip te gebruiken. Deze plaatsen werden geschuurd en opnieuw gespoten. Resultaat, de logo's zijn niet meer zichtbaar, maar die vervelende gietnaad nog steeds. Deze is nu voor de 2de geschuurd en zal morgen een fijne mistlaag krijgen. Ik vrees echter, dat wanneer de vernis er overheen gaat gezet worden, die rotdingen opnieuw zichtbaar gaan worden... en dan is het kermis natuurlijk... bang afwachten dus.

En ander iets waarmee ik geconfronteerd werd tijdens het spijten is "spatten". Niet te wijten aan de verf op zich, maar aan het minder geschikt zijn van mijn Badger 150 in "medium needle" configuratie. Wellicht dat spuiten met de large needle soelas zal brengen in de toekomst. Nu goed, eens je deze beperkingen weet, is het enkel een kwestie van er rekening mee te houden en meer dan regelmatig de nozzle te kuisen. Vervelend, maar goed, het is nu even niet anders.

Op de foto's kan je ook zien dat de kleur behoorlijk mat is en er anders uitziet dan wat het uiteindelijke resultaat zal worden. De strepen die te zien zijn, zijn het gevolg van het bijschuren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7765&d=1192372480

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7766&d=1192372495

Ondertussen ook al aan het interieur begonnen. De 2 achterste zetels, deze Prelude is immers een 2+2, hebben al Ranger Ink over zich heen gekregen, nets zoals de zijpaneeltjes. De werkwijze is hier anders dan bij de 307. Ik heb immers eerst verdunde houtlijm aangebracht en daar het poeder over uitgestrooid. Nu kan alles in 1 tijd gespoten worden. In dit geval leek me dat handiger want op deze manier vermijd ik vervelend en moeilijk afplakwerk. Tevens zijn er openingen gemaakt - niet zichtbaar op deze foto's - voor de gordels. Ter hoogte van de hoedenplank komt er dan een geleidingsplaatje in PE te zitten waardoor de grodel naar buiten komt. De luidsprekers achteraan zullen ook nog een PE covertje krijgen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7767&d=1192372503

Loeten
14-10-2007, 18:37
Bestaat er dan een PE-setje specifiek voor deze wagen?? Of heb je een ander PE-setje dat je hiervoor gebruikt?

Guido
14-10-2007, 18:44
Bestaat er dan een PE-setje specifiek voor deze wagen?? Of heb je een ander PE-setje dat je hiervoor gebruikt?

Ik heb een universeel setje liggen hier waaruit de grodelgespen, de luidspreker covers, de CD-speler, de autosleutel en de zonnebril :cool: zullen komen. De rest van de PE komt uit overschotjes van andere sets, die ik desgevallend aanpas aan datgene wat ik nodig heb (gordelgeleiders enz.).

Gulfie
14-10-2007, 19:28
... tijdens het spijten is "spatten"...

Als hij moest mislukken moet ge hem in ieder geval niet in de vuilbak 'smuiten'.

Iets wat me een beetje zorgen baart zijn de schuurlijnen op de C-stijl achteraan rechts. Kan je die niet een beetje wegschuren of versterken de foto's die dingen weer?

Guido
14-10-2007, 21:29
Als hij moest mislukken moet ge hem in ieder geval niet in de vuilbak 'smuiten'.

Iets wat me een beetje zorgen baart zijn de schuurlijnen op de C-stijl achteraan rechts. Kan je die niet een beetje wegschuren of versterken de foto's die dingen weer?

Die "schuurluinen" :D zijn er wel, en zichtbaar zoals op de foto. Bedoeling is dat ik hier nog eens lichtjes met "1000 wet" overheen ga, om dan nog een laatste laagje te leggen. Dan zouden ze weg moeten zijn. Allez, 't is te zeggen, zo is het op andere "verkraste" plekjes toch gegaan.

Guido
14-10-2007, 21:36
Nog even de PE deeltjes laten zien die in het achterste gedeelte v/h interieur zitten. De gordelgeleiders zijn recuperatie van een rally gordelset. Deze PE delen zullen mee matzwart worden gespoten. De luidspreker covers worden dan "opgeblonken", terwijl de geleiders een iets andere tint zullen krijgen om ze wat beter te laten uitkomen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7772&d=1192390611

Sennake
14-10-2007, 22:18
Leuke verderzetting die naar meer smaakt ;)

Guido
15-10-2007, 21:14
Ik vrees echter, dat wanneer de vernis er overheen gaat gezet worden, die rotdingen opnieuw zichtbaar gaan worden... en dan is het kermis natuurlijk... bang afwachten dus.

Mijn vrees was dus meer dan terecht en het heeft zelfs niet geduurd tot het stadium van het vernissen vooraleer het weer eens pijnlijk werd. Immers, omdat ik er dus vanuit ging dat de lijn opnieuw zichtbaar zou worden, ben ik wat met meer aandrang gaan schuren. Zelfs toen ik zo goed als door de primerlaag heen zat, bleef de lijn gewoon zichtbaar - net om wille van de primer. Dus dan maar tot op de plastic om zeker te zijn dat ze nu helemaal weg was. De rest zou ik dan wel via een plaatselijke uitschuur- en bijspuitbeurt weer goed krijgen.

Dus, de primer weer boven gehaald en plaatselijk gespoten. Ging prima, tot dat cutding ging drogen en die verdomde lijn gewoon weer te voorschijn kwam... :fight:

De naad is gewoon met het blote oog zichtbaar...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7778&d=1192475667

Verder aandringen zal wel geen zin meer hebben, want ze komt er iedere keer gewoon opnieuw door. Remolie lijkt ook geen optie te zijn, want daarmee is de lijn niet weg. Bovendien begint de antennevoet te lijden onze het plaatselijke schuurwerk. Wat ik nu verder ga doen is een open vraag. Misschien moet het model dan toch maar de remolie in, de antennevoet eraf en vervangen door een nieuwe om dan heel het gebied onder de 2-componenten epoxy te zetten en weer in vorm te schuren...

Pfff, wat een gezeik weeral. Als zelfs de meest eenvoudige kit doorspekt zit met tegenslagen is de pret er natuurlijk zeer snel af.

Dominique
15-10-2007, 22:12
Er zal toch niets anders opzitten dan het wegschuren van die lijn.
Je wordt er nu mee geconfronteerd omdat de lagen die op het plastic worden gelegd veel dunner zijn dan met de Tamiya lakken. Die konden door hun dikte kleine foutjes verbergen, maar dat is met veel dunnere lagen natuurlijk niet meer het geval. De kas zal dus zo smooth mogelijk moeten geschuurd worden, anders blijf je hiertegen vechten.
Ik zou dus gaan voor het volledig proper maken van het stuk rond die antennevoet, om daarna met putty een nieuwe te maken. Of misschien kan Tom er zelfs ééntje draaien?

Dominique
15-10-2007, 22:15
Pfff, wat een gezeik weeral. Als zelfs de meest eenvoudige kit doorspekt zit met tegenslagen is de pret er natuurlijk zeer snel af.

Mijn vorig antwoord was net weg toen ik nog aan deze opmerking dacht. Jij hebt het probleem dat je wil "innoveren", en dat betekent een fase van experimenteren. Dat houdt dus bijna automatisch in dat een aantal dingen zullen mislukken ...
Volhouden, dan heb je achteraf nog zoveel voldoening van hetgeen wél is gelukt. ;)

Guido
15-10-2007, 22:41
Wat ik aan het doen ben, heeft niks met nieuwe verf en nieuwe technieken te maken. het verdikte logo vooraan op de motorkap, dat ik had weggeschuurd omdat er een PE logo zou komen, werd ook zichtbaar na de eerste kleurlaag. Het is volgens mij de kwaliteit v/d plastic die niet deugd. De andere gietnaden, want dat is het dus een domme gietnaad die heel ambetant geplaatst is, zijn niet meer zichtbaar. Bovendien ligt een gietnaad op de plastic. De lijn trekt gewoon in de plastic. Je kan niet meer doen dan ze wegschuren, toch? Maar telkens trekt de plastic weer dieper in. Alsof hij daar weker wordt...

Guido
15-10-2007, 22:52
1,5 uur, 2 schuurbeurten en evenveel laagjes later, ziet de achtervleugel er nu zo uit. Lijkt toch weer de goeie kant op te gaan, maar de antennevoet is eraan voor de moeite... :(

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7779&d=1192481540

Dominique
15-10-2007, 22:53
Zou kunnen, dat die plastic weker wordt en weer terug wegtrekt.
Maar dan zou dat ook willen zeggen dat het oplosbaar is. Je kan proberen om de oneffenheid te vullen met secondenlijm. Als je de secondenlijm breed en royaal genoeg aanbrengt, dan kan je dat vlak schuren en opnieuw spuiten.
De verf raakt dan de plastic niet meer, en die kan ook niet meer wegtrekken.

Guido
15-10-2007, 23:01
Zou kunnen, dat die plastic weker wordt en weer terug wegtrekt.
Maar dan zou dat ook willen zeggen dat het oplosbaar is. Je kan proberen om de oneffenheid te vullen met secondenlijm. Als je de secondenlijm breed en royaal genoeg aanbrengt, dan kan je dat vlak schuren en opnieuw spuiten.
De verf raakt dan de plastic niet meer, en die kan ook niet meer wegtrekken.

Dat zou misschien kunnen, maar dat heb ik al eens met een Revell gedaan en dat veranderde niet veel. Bovendien, als je er secondenlijm opdoet, wil dat zeggen dat je redelijk wat moet schuren, en ik vrees dat ik daardoor de vorm van de vleugel zou kunnen veranderen. Is misschien het overwegen waard wanneer het echt niet goed komt en ik de Prelude alsnog trakteer op een olie baddeke. :D

Gulfie
16-10-2007, 06:26
Ik zou gaan voor een andere oplossing. Ik zou de naad opvullen met echte superfijne plamuur. Die zakt weinig tot niets weg en zal de zone van de naad ook isoleren. Je kan nog altijd wachten tot alles gedroogd is in primer vooraleer dit te doen, of nadat alles verwijderd is met remolie. Maar ... ik zou het eerst op de primer proberen.

Het feit dat de antennevoet bijna weg is geeft aan hoeveel lagen grondlak er nu al opstaan, dus het pad van grondlak om de naad weg te werken zou ik (voorlopig) vergeten want het lijkt niet te helpen.

De reden waarom dit gebeurd blijft mij ook een raadsel ...

V O L H O U D E N !!!!!!!

Guido
16-10-2007, 09:50
Wel, op de laatste foto die ik gepost heb, leek alles toch ok te zijn. Echter, er stond inderdaad al redelijk wat grondlak op. Dàt en het feit dat er hier en daar toch wat imperfecties in het andere spuitwerk waren geslopen, heeft me doen besluiten om hem in de remolie te stoppen. Die andere imperfecties waren van die aard dat ik, indien dit niet was voorgevallen, er wel mee had kunnen leven, maar nu kan ik er net zo goed gebruik van maken om alles nog een keertje over te doen.

More to come! :D

Gulfie
16-10-2007, 10:04
... heeft me doen besluiten om hem in de remolie te stoppen...

Niet de plezanste maar als je het mij vraagt wel de beste oplossing!

BSmodels
16-10-2007, 14:28
Guido,

zou een laagje filler geen soelaas brengen ?
Het is misschien dan terug Motip maar volgens mij het proberen waard.

Niet opgeven hé, 'k wil da GSM'ke op het dashbord zien liggen ;)

Guido
16-10-2007, 14:53
Ik ben mijn licht eens gaan opsteken "bij iemand die het weten kan", of beter nog, ook een spuiter, maar geen modelbouwer. Hun benadering en invalshoek zijn meestal anders en dat durft nogal eens tot interessante discussies leiden. :)

We zijn samen tot de volgende conclusies gekomen:
- de naad op het model is geen gietnaad, maar eerder een stuk waar de plastic in 2 verschillende richtingen bij elkaar komt. Het zou immers kunnen dat dit stuk er bij de mal is uitgehaald om er dan een ander stuk in te zetten, waarop ook de antenne komt. Vergezocht? Dat kan, maar feit is wel dat de naad ook aan de binnenkant te zien is. Waar ik dus niet geschuurd heb. Op zich is dat geen probleem, maar wat er gebeurd is, is dat ik de bovenkant eraf geschuurd heb, waardoor de dikte daar anders is geworden. Op zich nog altijd geen probleem, maar dat kan het wel worden (zie volgende punt)
- De spuitcabine is uitgerust met 6! halogeenspots. Die geven natuurlijk warmte af, maar hoeveel precies, was niet geweten. Tot ik er een thermometer in gelegd heb. Resultaat. Na 30 min: 50°C!! Dus ik denk, da's toch prima, kan alles lekker drogen, maar dat blijkt de verkeerde manier te zijn. Immers, in een oven, professionele spuitcabine enz wordt de warmte "verdeeld door de ruimte" dmv ventilatie. Iets wat dus ontbreekt in de cabine. De ventilatoren staan wel op, maar er wordt koude (20°C) lucht naar binnen getrokken, verwarmd en onmiddellijk weer weg. Alles behalve optimaal dus.
- De combinatie van deze 2 aangehaalde fenomen heeft er wellicht toe geleid dat het verschil in plastic richting (als zoiets bestaat) en hoge statische temperatuur tot een reactie geleidt heeft op het zwakste punt: de weggeschuurde naad.

Mogelijke oplossing.
Het remoliebad was en is de enige juiste eerste stap van de remedie. De kas moet immers aan de binnenkant versterkt worden, zodanig dat een reactie vermeden wordt. Wellicht dat ik er een stuk plastic card in lijm met secondenlijm als test. Dus, eerst moet alle verf er weer af. Jammer, maar helaas. Met de versterking aan de binnenkant zou het moeten lukken, tenminste als deze theorie klopt. Dan kan ik primer zetten en de kleur en dan gaan we weten of we voor een 2de baddeke gaan en of het euvel van de baan is.

Het straffe is, dat ik deze lijn aan de binnenkant zeker gezien had, maar er geen aandacht aan besteed heb. Zelfs op 1 van de eerste foto's was de naad langs de buitenkant al goed te zien. En alhoewel het mij opviel, deed ook dat geen belletje rinkelen. Nu goed, had het dat wel gedaan, had ik niet onmiddellijk geweten wat te doen. Terwijl ik nu, na ergernis en frustratie, toch weer wat bijgeleerd heb - en zoals steeds "the hard way". ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7721&d=1191877233

Zoals gezegd, more to come! :D

Gulfie
16-10-2007, 15:38
- de naad op het model is geen gietnaad, maar eerder een stuk waar de plastic in 2 verschillende richtingen bij elkaar komt.

Daaraan twijfel ik ten zeerste.

Stel ... je zou de kunststof van 2 richtingen tegen elkaar laten stromen, dan:

- zou je hetzelfde phenomeen aan de andere kant hebben, want het vloeiverloop links en rechts is gelijk, ook al staat die antennevoet aan 1 kan. Er wordt onder druk spuitgegoten, dus weinig invloed van vorm afwijkingen
- zou je ook een zeer lokaal aanspuitstuk moeten hebben en dan kon de carrosserie niet glad zijn in die zone. Er wordt steeds vanop de randen geïnjecteerd, nooit op een plat stuk om wille van de materiaalkrimp achteraf
- zou je geen scherp afgelijnde naad hebben want warme (vloeibare) kunststof vloeit in elkaar over. Vooral op blauwe carrosserien zie je dat goed waar de kunststof in elkaar vloeit. Daar krijg je lichte golvingen. De ganse carrosserie wordt langs onder aangespoten, dus het dak is het laatste punt waar zones bij elkaar komen, die zone van de antenne ligt heel kort bij de aanspuitzone. Meestal zie je vloeizones op het dak, kofferdeksel of de motorkap.

De naad die je ziet komt van een 'insert', een extra of ander stuk dat in de mal gezet is voor de antenne, en daardoor ook de mooi afgelijnde naad.

Het zou mij dus sterk verwonderen moest dit deel een andere reactie geven met een naastliggend deel want de kunststof heeft op deze plaats een doorstroom.

Wat het dan wel is? Geen idee (ziet ge, de beste stuurlui staan weer aan wal!).

In verband met de opmerking van de spuitcabine ... klopt inderdaad. De opwarming is zeer plaatselijk en is geen omgevingstemperatuur. Niet ideaal dus. Misschien gewoon laten drogen met de spots uit.

Ik ben echter wel benieuwd of het aanbrengen van een versterking zal werken, want dan klopt mijn theorie weer niet :( ;)

Guido
16-10-2007, 15:50
Het zou immers kunnen dat dit stuk er bij de mal is uitgehaald om er dan een ander stuk in te zetten, waarop ook de antenne komt.

De naad die je ziet komt van een 'insert', een extra of ander stuk dat in de mal gezet is voor de antenne, en daardoor ook de mooi afgelijnde naad.

Dat is eigenlijk hetgeen ik wilde zeggen.

Het kan inderdaad niet dat plastic van 2 kanten komt he. Als ik het nog een nalees, had ik het ander moeten formuleren. :) Wat het spuiten van mallen betreft, heb ik jaren geleden, toen Revell nog productie had in Bünde, de productiehal eens bezocht. Alle sprues zaten toen toch verticaal in de spuitmachine en hingen de bodies bijgevolg met de kop of hte achterste naar beneden. Maar bon, doet niet echt terzake hier.

Als de kas gestript is, zal ik eens proberen een foto te maken, ook van de binnenkant. Maar goed, zoals gezegd, zonder de 50°c "direct heat", was er waarschijnlijk niks gebeurd...

Maar hierdoor ben ik wel gaan nadenken over een lucht/verwarmingscirculatie systeem voor de spuitcabine... :D

Gulfie
16-10-2007, 18:39
Ik heb daar ook over nagedacht en heb een oplossing denk ik ....

Guido
16-10-2007, 20:32
Ik heb daar ook over nagedacht en heb een oplossing denk ik ....

't zal mij benieuwen... :D

Ik zal het toch niet meer op deze Prelude kunnen uittesten, want de kas ligt ondertussen in de vuilbak. Bezine werd naar voren geschoven om het strippen sneller te laten verlopen. Benzine? Inderdaad en het verwijderen van de verf gaat zeer goed, net zoals de plastic trouwens. RIP model dus. Wellicht dat de plastic soorten bij de echte auto's van een andere samenstelling is. Oh well, 't was het proberen waard.

Maar haast en spoed is zelden goed, hoe dikwijls heb ik het hier zelf al niet gezegd. Geduld, geduld, geduld... :frusty:

Dus Sennake zal weeral eens met de 2 vingers in de neus een prijsje kunnen gaan halen in Telford, wegens forfait door technisch K.O. van de competitie... :p :D :D

't leven is veel te kort om tegen plastic te vechten. ;)

HF_INTEGRALE
16-10-2007, 20:41
... Bezine werd naar voren geschoven om het strippen sneller te laten verlopen. Benzine ? Inderdaad en het verwijderen van de verf gaat zeer goed, net zoals de plastic trouwens ...

Dat een ervaren modelbouwer als Guido zich daar laat aan vangen ? :o
Heb ooit eens hetzelfde voorgehad, 'k ben dus zeker niet de enigste :(

Er zijn geen zekerheden meer ! :frusty:

Regards,
555

Guido
16-10-2007, 20:45
Dat een ervaren modelbouwer als Guido zich daar laat aan vangen ? :o

Er zijn geen zekerheden meer ! :frusty:

Regards,
555

Tja, dan zijt gij wellicht slimmer dan ik waarschijnlijk. Ik had er in modelbouwmiddens nog nooit van gehoord, nooit gezien. In real life wel al... Ervaring krijg je maar door fouten te maken. Pretentie is iets wat mij alleszins niet kan verweten worden. Ik laat zien wat ik doe, en als het falicant afloopt ben ik niet te beteuterd om ook dat te laten zien.

Nismo
16-10-2007, 23:50
Het zit je echt niet mee de laatste tijd. :frusty:
Beter laat dan nooit;
Probeer volgende keer eens Revell-airbrushcleaner om je verf rapper te verwijderen. Met een stevig (oud) penseel en een bakje airbrushcleaner verwijder je zo de verf, zelfs van ramen zonder sporen achter te laten. Dan afspoelen en ontvetten en je kan opnieuw beginnen.

Sennake
17-10-2007, 05:47
Dus Sennake zal weeral eens met de 2 vingers in de neus een prijsje kunnen gaan halen in Telford, wegens forfait door technisch K.O. van de competitie... :p :D :D

Oei, nu voel ik me ineens wel verantwoordelijk voor de tijdsdruk die ik onwillekeurig op je model gezet heb. Ik hoop niet dat dat de reden geweest is voor de gang van zaken...

Maar: zoals Johan Cruyff ooit eens gezegd heeft : "ieder nadeel heb ook zijn voordeel" : nu ben je tenminste van dat zorgenkind af en kan je met volle goede moed beginnen aan een nieuw model (met een betere plastic-kwaliteit deze keer), en vooral : nu heb je tijd om met ons mee te gaan quizzen volgende week ;)

Gulfie
17-10-2007, 06:24
Onze welgemeende deelneming gaat uit naar de ganse familie voor dit verlies. Moge je blik in de toekomst het leiden verzachten ...

M.a.w. ... wat wordt de volgende of gaat ge verder aan de Péjoo?

CarRerA
17-10-2007, 08:14
Jammer dat dit moest gebeuren.
De Prelude zag er veelbelovend uit!
Succes met de volgende bouw!

Guido
17-10-2007, 09:22
Oei, nu voel ik me ineens wel verantwoordelijk voor de tijdsdruk die ik onwillekeurig op je model gezet heb. Ik hoop niet dat dat de reden geweest is voor de gang van zaken...

Dat is ergens wel zo. "Ik zal niet meedoen, dan kunt gij ook eens winnen" werkte als een rode lap voor een stier. Ik had beter moeten weten natuurlijk... ;)

Maar: zoals Johan Cruyff ooit eens gezegd heeft : "ieder nadeel heb ook zijn voordeel" : nu ben je tenminste van dat zorgenkind af en kan je met volle goede moed beginnen aan een nieuw model (met een betere plastic-kwaliteit deze keer), en vooral : nu heb je tijd om met ons mee te gaan quizzen volgende week ;)

Ik wilde helemaal niet van dat zorgenkind af, want de start was veelbelovend en ondanks dat het een gesimplifieerde kit was, kon er toch iets moois van gemaakt worden. Allez, ik was toch gemotiveerd in ieder geval. En het tegenslagje met de naad was niet van die aard om heel de boel te doen mislukken. Maar omdat het snel moest gaan, begon ik naar andere te luisteren - ge moet dat zo doen, ge moet dit zus doen. En allemaal wel goed bedoeld hoor, maar ik had beter niet te veel naar die "goede" raad geluisterd, wegens ervaring op overschot... Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat ik alles weet natuurlijk. Maar als er wat tijdsdruk op zit, mag je enkel terugvallen op je eigen ervaringen. Dan is het niet de moment om dingen uit te proberen en te doen die je nog nooit gedaan hebt. :no:

M.a.w. ... wat wordt de volgende of gaat ge verder aan de Péjoo?

Vooraleer ik de Péjoo weer op de werktafel zet, moet en zal ik eerst een standaard model bouwen - al was het maar voor de eigen zelfvoldoening - zónder dat ik er een 2de kit voor moet gaan bijhalen... :D

Bovendien moet dan eerst de gewone Péjoo opnieuw gebouwd worden waarna 2 Citroën C2 S1600 aan de beurt zijn (deze 3 zijn op aanvraag en beloofd). Daarna neem ik wellicht een F1 onder handen, dus de 307 met geopende deur zal pas ten vroegste in de 2de helft van 2008 terug op de tafel verschijnen - realistisch gesproken

Jammer dat dit moest gebeuren.
De Prelude zag er veelbelovend uit!
Succes met de volgende bouw!

Tja, dat maakt ook deel uit van het leven nietwaar. Maar we gaan niet bij de pakken blijven zitten. Dit model van Prelude is nog redelijk vlot verkrijgbaar. Een verloren veldslag is nog een verloren oorlog. ;)

Loeten
17-10-2007, 20:45
Heel erg jammer want ik was wel benieuwd naar dit Jappanertje. Hopelijk loopt je tweede poging wat vlotter...

Guido
17-10-2007, 22:34
Heel erg jammer want ik was wel benieuwd naar dit Jappanertje. Hopelijk loopt je tweede poging wat vlotter...

Om je nieuwsgierigheid gaaf te houden, er is al een 2de onderweg. Domino had er nog eentje liggen, en voor 19 euro kan ik niet sukkelen, ne spa. :D Weliswaar een andere uitvoering, maar ik veronderstel dat het interieur en chassis hetzelfde zullen zijn. Wellicht dat er in de versie die ik nu gekocht heb geen besturing aan de linkerkant zit, maar dan recupereer ik die wel van de mislukte kit. 'k zie wel als ie toekomt.

Stay tuned! :gas:

Loeten
18-10-2007, 12:30
okido!

Guido
25-10-2007, 23:07
In afwachting van de levering van de nieuwe kit (duurt nu toch wel lang... :D) dan al maar aan het chassis begonnen. 't is te hopen dat het chassis van de nieuwe kit, identiek gaat zijn aan deze. Of toch dat de kas er zonder problemen gaat op passen, gezien het een andere versie is, is dat natuurlijk niet zeker.

Maar goed, dan heb ik toch weer wat (test)ervaring in de vingers. Ik heb nl. eerst het chassis zwart gespoten, waarna de motor en uitlaat in Testors Steel werden gezet. Daaropvolgend heb ik deze beiden redelijk "vettig" gedrybrushed met aluminium. Omdat ik niet genoeg "schaduw en diepte" had, heb ik met de airbrush wat mat zwart hier en daar aangebracht. Waarna er opnieuw met Alu werd gedrybrusht, maar nu veel lichter. Als afwerking nog even met zilver eroverheen gegaan.
De bodemplaat op zich werd met alu lichtjes gedrybrusht. Als de ophanging voor er achter er ook onder zit, ga ik er nog met wat lichtbruin overheen.

Redelijk wat werk, maar het opbouwen van de verschillende kleuren is redelijk goed gegaan. Misschien dat ik de volgende keer van gun metal ga vertrekken ipv steel.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7827&d=1193346455

Guido
26-10-2007, 19:04
En vandaag zat deze Prelude in de bus... :gas:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7846&d=1193418417

De inhoud van deze kit is dus weldegelijk nagenoeg identiek aan de kit die ik al had. 2 verschilllen:
- Geen 2 dashboards in deze kit, dus enkel een Engels/Japanse versie is mogelijk
- Bij deze kit hebben alle sprues (uitgezonderd de kas) een zwarte kleur. Bij de andere kit (Export version) was alles in de vreselijke rode kleur (zie ook interieur). Omdat ik aan het interieur nog niet te veel gedaan heb, ga ik dan ook deze zwarte nemen. Is veel makkelijker om te spuiten.

Maar goed, de kas is dus ook identiek. Ttz, deze is eigenlijk nog wat slechter, in die zin dat de gietnaden nog veel prominenter aanwezig zijn. Er zal dus aardig wat geschuurd moeten gaan worden. Maar... dat wil ook zeggen dat de kwalijke lijn rond de antenne ook aanwezig is... en nog veel dikker deze keer. Op de foto kan je zeer duidelijk zien waarover het gaat - bibber, bibber... :D

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7847&d=1193418428

Toch nog eens goed over nadenken hoe ik dit ga aanpakken. Ondertussen kan ik nog wat verder doen aan de Civic (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=16468). :D

Nismo
27-10-2007, 22:21
Ik wens je vééééééééééééél geluk toe bij het bewerken van de carrosserie.
Overigens ziet je onderkant er zeer goed uit. Ook al zijn die onderstelletjes van Fujimi soms wat simpel uitgewerkt, je kan er wel een goed resultaat uit halen.

Guido
31-12-2007, 16:56
Om weer een beetje in de stemming van deze Prelude te geraken heb ik dan maar het onderstel verder onder handen genomen. Het enige wat mankeert is het voorste gedeelte van de uitlaat. Deze moet ik eerst nog zwart spuiten om daarna dan zwaar te dry-brushen voor de gewenste kleureffecten erin te krijgen. Dus als ik verder ga met het interieur, spuit ik dit stukje ineens mee.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8691&d=1199112953

Ook de carrosserie heb ik weer onder handen genomen. Schuifdak is er weer uitgehaald en de paneellijnen weer uitgekrast. Deze keer ben ik iets verder gegaan hierin, in die zin dat ik ook de aflijningen van de spatborden uitgekrast heb. Dit om iets meer realisme te geven. Wellicht dat ik ook hetzelfde ga doen rond de deurklinken en de zijdelingse richtingaanwijzers.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8692&d=1199112969

Al even drooggemonteerd om te kijken of de wielen goed in de kas zitten. De wielen komen overigens zo rechtstreeks uit de kit. Op een schrammetje na, zien ze er goed uit, dus ik denk zelfs van ze zo te laten. Een detailinspectie zal hierover uitsluitsel brengen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8693&d=1199112981

Voila, wie dacht dat ik geen updates meer klaar zou hebben dit jaar, vergiste zich. Al bouwend het nieuwe jaar tegemoet is de beste remedie tegen "modeling blues". :D

Mijn nieuwsjaarbrief kunnen jullie HIER (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=16725) vinden... :D

Nismo
31-12-2007, 17:24
Allé maat, je onderstel ziet er al goed uit. ;)

Hopelijk heb je nu meer geluk met de carrosserie en kunnen we tijdens de volgende meetings je vorderingen weer van dichtbij bekijken.

Loeten
31-12-2007, 18:03
Voila, wie dacht dat ik geen updates meer klaar zou hebben dit jaar, vergiste zich. Al bouwend het nieuwe jaar tegemoet is de beste remedie tegen "modeling blues". :D

Hier van 't zelfde. Al heel de dag aan het bouwen... Jammer genoeg geen update van mijn kant. Mijn Telemeter heeft me net laten weten dat mijn limiet bereikt is... Tja, net een beetje te vaak naar Q-music breedband zitten luisteren he. Misschien probeer ik straks wel.

Overigens ziet dat onderstel er goed uit. Laat ons hopen dat je met deze Prelude je het jaar goed kan inzetten !! 2008 wordt de revival...

Good luck en happy 2008 !!

Sennake
31-12-2007, 18:42
Tja, net een beetje te vaak naar Q-music breedband zitten luisteren he.

Djeezes, dat is wel het TOPPUNT van bandbreedte-verspilling :frusty:

Loeten
31-12-2007, 19:30
Djeezes, dat is wel het TOPPUNT van bandbreedte-verspilling :frusty:

Mjah... Het is nu eenmaal de Non-stop-1000 en dan hoor je nog eens goei muziek he...

Sennake
31-12-2007, 19:33
Mjah... Het is nu eenmaal de Non-stop-1000 en dan hoor je nog eens goei muziek he...

Euh... je weet toch dat die top-1000 begin december ook al eens uitgezonden is eh? Enneuh... er is nog altijd zoiets als een radio natuurlijk, zelfs al is het om naar Q-Music te luisteren. Tenzij je op vakantie bent in Australië of zo, dan heb ik niets gezegd :cool:

Maar genoeg off-topic.

Goe bezig Guido, deze keer gaan we "all the way" eh! ;)

Dominique
31-12-2007, 21:01
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8692&d=1199112969

[bedenkelijke modus aan]Ik zat zo te denken: die kas blinkt zo schoon. Misschien toch beter om ze zonder behandeling op de kit te schroeven. Dan zijt ge zeker dat ge geen derde kit moet kopen ... :champagne: [bedenkelijke modus uit]
[schuil- en verbanmodus aan]

Tom21
01-01-2008, 23:09
Succes met deze kas Guido! Ik hoop dat ge hier wat meer geluk bij gaat hebben, hoewel minder bijna niet meer kan :) Ga die ellendige lijn maar eens goed te lijf, laat zien wie ge zijt. De joeri met schuurpapier en vijltjes en ge lost dat op op uw manier! :+ :)

Tom

Guido
03-01-2008, 02:23
Korte tekstuele update. Heb me gans de namiddag en nog een stukje van de avond bezig gehouden met de voorbereidende werkzaamheden aan de kas. Het neemt wat meer tijd in beslag dan ik had kunnen vermoeden, maar goed, hopelijk zal het lonen.

Buiten het standaard wegschuren van de gietnaden (op plaatsen erg dik), heb ik ook de paneellijnen uitgekrast. Hierbij heb ik me niet beperkt tot de deuren, tankklepje, koffer en motorkap. Ik heb ook de spatborden ingekrast, de verdikking voor het nummerbord vooraan, het schuifdak en de achteruitkijkspiegels. Vooral de spatborden en de spiegels waren tijdrovend, in die zin dat er geen echte voorinkeping inzat, waardoor ik dus tegen het koetswerk aan moest krassen. Vooral bij het aanzetten wat "tricky", omwille van mogelijke uitschuivers met extra schuurwerk tot gevolg. Verder heb ik ook de antennevoet op de rechterachtervleugel verwijderd. Nadat ik iets passends in de mish-mash gevonden had, heb ik er dan toch maar het mes ingezet.

Een en ander is nu klaar om het geheel in grondlaag te zetten. Daarna zal ik pas kunnen zien of en waar er eventueel nog bijgekrast moet worden. Foto's heb ik niet genomen omdat alles rood is, en er geen contrast genoeg is om de werkzaamheden te tonen. Van zodra de grondlaag erop staat, volgen de foto's.

Omdat ik ook gordels wil zetten, moeten er enkele "kunstgrepen" ter hoogte van de B-stijl doorgevoerd worden. Ik zit nog wat te piekeren over hoe en wat, want eenvoudig is het niet. Eén en ander moet immers volledig gebouwd en droog gepast zijn alvorens het afwerken van de kas kan beginnen. Idem ditto trouwens voor het "binnenwerk" van het schuifdak. De'r is nog wat werk aan... :D

Tom21
05-01-2008, 01:07
De'r is nog wat werk aan... :D

Zo blijft ge toch bezig, wat zou ge anders de hele dag wel doen ;)

Tom

Guido
08-01-2008, 00:51
Ik zit nog wat te piekeren over hoe en wat, want eenvoudig is het niet. Eén en ander moet immers volledig gebouwd en droog gepast zijn alvorens het afwerken van de kas kan beginnen. Idem ditto trouwens voor het "binnenwerk" van het schuifdak. De'r is nog wat werk aan... :D

Na wat gepieker, zijn we dan toch maar van start gegaan. Uit een rechthoekje plastic card heb ik dit gemaakt. Het moet het binnenwerk van het schuifdak worden. Een geleider, die aan de bovenkant op de foto, is klaar. Aan weerszijde van het gleufje heb ik een randje gemaakt van fijnere plastic card, 1mm hoog. Achteraan zit er een uitgeboord "rondelleke", komende uit de mish-mash. Bedoeling is dat er hier een stangetje inkomt waarop het schuifdak dan zal rusten. Eens het andere gedeelte ook klaar is, kan ik dan locatiegaatjes boren in de onderkant van het schuifdak, waarin deze 2 pinnetjes dan zullen komen te zitten. Er zal dan in het sleufje ook nog een trekmechanisme gemonteerd worden, made with mish-mash.

De schuifdakcassette los:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8813&stc=1&d=1199746077

De kas zonder cassette:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8814&stc=1&d=1199746077

De kas met cassette. Noteer hier dat de schaduwranden tussen dak en cassette nog zullen verdwijnen eens alles vast tegen het dak gelijmd zal worden. Dat vastlijmen zal pas in een later stadium gebeuren, nl. als de kas gespoten en gevernist is.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8815&stc=1&d=1199746077

Tom21
08-01-2008, 17:38
Is het de bedoeling om een werkend schuifdak te maken Guido? Of is het gewoon om het schuifdak (half) open te doen en dat je zo een zicht op het interieur hebt.
Dit ziet er alleszins al mooi uit. Hoe maak je die sleufjes trouwens...?

Tom

Guido
08-01-2008, 18:07
Is het de bedoeling om een werkend schuifdak te maken Guido? Of is het gewoon om het schuifdak (half) open te doen en dat je zo een zicht op het interieur hebt.
Dit ziet er alleszins al mooi uit. Hoe maak je die sleufjes trouwens...?

Tom

Schuifdak helemaal open in vaste toestand, dus niet werkend.

Ik had misschien beter foto's stap voor stap genomen, maar ik was niet zeker of het wel allemaal zou gaan kloppen eens het af zou zijn. Daardoor heb ik gewoon gebouwd tot het naar mijn goesting was, zonder foto's te nemen. Ik zal het proberen omschrijven...

Eerst een volledige rechthoek. Daar heb ik dan beide zij-uitsparingen in uitgesneden. Als die 2 kleine gleufjes er waren, heb ik het middenste grote gat (de vorm van het schuifdak) eruit gehaald. Daarna heb ik de 2 open sleufjes weer dichtgemaakt door er aan de onderkant weer een stukje op maat gesneden plastic card onder te kleven. De opstaande randjes, aan de kant die af is, zijn strips van plastic card die dan ingelijmd zijn.

Is dat wat begrijpbaar? :)

Tom21
08-01-2008, 19:16
Is dat wat begrijpbaar? :)

Honsgeveer wel ja :-)

Tom

djoene
09-01-2008, 13:57
De kas met cassette. Noteer hier dat de schaduwranden tussen dak en cassette nog zullen verdwijnen eens alles vast tegen het dak gelijmd zal worden. Dat vastlijmen zal pas in een later stadium gebeuren, nl. als de kas gespoten en gevernist is.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8815&stc=1&d=1199746077

zal dit geen problemen geven ?

Sennake
09-01-2008, 14:36
Niet vergeten dat je ruitpartij er ook nog tussen moet passen eh. Ik ga ervan uit dat daar ook een schuifdak-gat ik moet komen en dat je cassette dan aan de onderzijde van je ruitpartij moet komen? Of is het zo'n ruitpartij zonder dak erin (zoals bij mijn Escort)?

Guido
09-01-2008, 14:58
Niet vergeten dat je ruitpartij er ook nog tussen moet passen eh. Ik ga ervan uit dat daar ook een schuifdak-gat ik moet komen en dat je cassette dan aan de onderzijde van je ruitpartij moet komen? Of is het zo'n ruitpartij zonder dak erin (zoals bij mijn Escort)?

In de ruitpartij is er bovenaan een opening voorzien in de vorm van het schuifdak, doch deze opening is ietsje kleiner dan de opening van het eigenlijke dak. Mijn eerste idee was om verder te gaan bouwen op deze opening, gezien de vorm al aanwezig was. Het bekijken van echte open-dak-cassettes deed me echter besluiten om dit niet zo te doen, gezien niet al te realistisch omdat de ruitpartij niet helemaal netjes overal aansluit tegen het dak.

In het geval ik de ruitpartij wel zou gebruiken, en dus geforceerd tegen het dak zou aanlijmen om de nette aansluitingen te krijgen, zouden er op andere plaatsen, ramen vooraan, achteraan en opzij, kieren ontstaan die niet weg te werken zouden zijn. Het spel zou te veel wringen met andere woorden.

Dus, daarom dan maar zelf iets gebouwd. Eén en ander heeft nu inderdaad tot gevolg dat ik het reeds voorziene gat in de ruitpartij bovenaan, zal moeten vergroten. Gezien ik de zijruiten van de deuren er ook wil uithalen, zou het best eens kunnen zijn dat ik de ruitpartij gewoon in stukken ga snijden, zijnde de voorruit apart en de achterruit, inclusief de kleine driehoek ruitjes achteraan, apart. De cassette zoals ze nu is, zal dus niet onderaan de ruitpartij bevestigd worden, maar direct tegen het dak.

Van zodra ik daaraan begin, het snijden van de ruitpartij, zal ik proberen om niet te vergeten van foto's te nemen. ;)

Guido
09-01-2008, 15:02
zal dit geen problemen geven ?

Zoals?

djoene
09-01-2008, 15:40
Zoals?

1. de ruit of plaat zelf?

2. Het opvullen van de schaduwrand ?

het kan ook zijn dat ik het misvat hoor

:rolleyes:

Guido
09-01-2008, 16:56
1. de ruit of plaat zelf?

2. Het opvullen van de schaduwrand ?

het kan ook zijn dat ik het misvat hoor

:rolleyes:

1. Dat is nog een open vraag of dat dit een probleem zal geven. Daar zal ik pas achterkomen als ook de 2 geleider klaar is en ik de "plaat" oftewel schuifdak erop vast kan monteren. Moest dit niet naar wens lukken, kan ik nog altijd iets anders fabriceren, maar voorlopig heb ik er wel een goed oog in (alhoewel, met mijn gebrekkig dieptezicht zou het misschien toch wel verkeerd kunnen lopen. :D )

2. Dat zou geen probleem mogen zijn. De schaduwrand zal vanzelf verdwijnen als de "K7" - lees K7 in het Frans luidop :D - vast tegen het dak wordt aangelijmd.

Guido
13-01-2008, 23:41
Ik maar een kleine beetje verder gedaan, maar toch weer enkele foto's genomen. De 2 gaatjes voor de positiepinnetjes zijn uitgeboord. Zoals je kan zien op de foto had ik bij pijltje 2 eerst ietske te veel naar binnen geboord. Het pastte daardoor niet goed, dus ben ik ietske naar buiten gemoeten, net tegen de rubberen rand van het schuifdak af (een meevaller dus). Het gaatje is ondertussen opgevuld en de 2 pinnetjes zijn gelijmd met 2K epoxylijm. Daarna alles netjes weer bijgeschuurd, waardoor dit in de primer kan. Op de foto kan je ook zien dat één en ander nog niet perfect is uitgelijnd, maar dat komt omdat de K7 maar aan 1 kant getaped zit. Het vele droogpassen, heeft ondertussen wel aan het licht gebracht dat het juist uitlijnen van de K7 cruciaal zal zijn tijdens het lijmen. Omdat blijkt dat dit niet makkelijk is, zal ik misschien nog enkele strips aan de binnenkant van het dak lijmen om hierbij te helpen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8898&stc=1&d=1200260219

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8899&stc=1&d=1200260219

Vooraleer ik kan beginnen met de grondlaag moeten er eerst nog enkele dingen gecorrigeerd worden (zie pijltjes). De bevestiginglip van de ruit moet verwijderd worden en het gleufje waar de spiegel in moet, dient ingekort. Ge vraagt u soms af of ze wel een prototype van deze kit gemaakt hebben, want dit slaat helemaal nergens op.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8900&stc=1&d=1200260219

Ook even een foto van de antennevoet. Deze komt uit de mish-mash en de grote top bovenaan moet er zeker nog af. Eerst dacht ik dat deze antennevoet wel ok was, maar nu ik het zo op de foto zie, denk ik daar anders over. Veel te zwaar. 'k zal dus nog wat verder moeten snuffelen ofwel deze aanpassen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8901&stc=1&d=1200260219

Ook eens een overzichtfoto genomen. Let op de achterspoiler die al gespoten is. Dat heb ik uiteraard nu niet gedaan, maar is nog een restant van de vorige kit. Het geeft wel een idee van hoe de kleur er zal komen uit te zien.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8902&stc=1&d=1200260219

Guido
13-01-2008, 23:47
En dan nog een foto van de ruitpartij. De rode (stippel)lijnen geven aan waar dat er gesneden zal worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8903&stc=1&d=1200260643

BSmodels
14-01-2008, 07:37
het gleufje waar de spiegel in moet, dient ingekort.

ga je dan niet met een gat in de ruit zitten, of is ze groot genoeg ?

Sennake
14-01-2008, 07:55

Ik denk dat de ruit gewoon weggesneden wordt omdat ze in "open" positie gebouwd wordt. Maar in elk geval zou ik niet het stuk waar de gleuf te ver uitsteekt wegsnijden, maar wel de gleuf opvullen. Of zie ik dat nu verkeerd? Ik weet niet of dat driehoekje achter de spiegel net zo groot is als de spiegel, of iets groter... Maar dat zal Guido ongetwijfeld wél weten ;)

Ik zag trouwens ook op die foto van de rechterspiegel dat je met het uitkrassen (net zoals bij mijn Porsche) doorheen het plastic zit: aan de achterzijde een stukje masking tape plakken helpt ;)

Guido
14-01-2008, 13:27
Gezien ik de zijruiten van de deuren er ook wil uithalen, zou het best eens kunnen zijn dat ik de ruitpartij gewoon in stukken ga snijden, zijnde de voorruit apart en de achterruit, inclusief de kleine driehoek ruitjes achteraan, apart.

Er zou inderdaad een redelijk groot gat ontstaan, maar de zijruiten zullen worden uitgesneden, dus dat maakt verder niets uit.

Ik denk dat de ruit gewoon weggesneden wordt omdat ze in "open" positie gebouwd wordt. Maar in elk geval zou ik niet het stuk waar de gleuf te ver uitsteekt wegsnijden, maar wel de gleuf opvullen. Of zie ik dat nu verkeerd? Ik weet niet of dat driehoekje achter de spiegel net zo groot is als de spiegel, of iets groter... Maar dat zal Guido ongetwijfeld wél weten ;)

Wel, het driehoekje achter de spiegel is groter dan de spiegel. Dat komt omdat Fujimi je wil doen geloven dat het raamrubber doorloopt rond het gehele raam. Volgens Fujimi dient de speigel bijgevolg een goeie mm of zo verder naar achter te staan, vergeleken met waar ik hem gezet heb. Maar... deze Prelude heeft "frameless" deuren, wat dus wil zeggen dat er geen kader rond de ruit zit. Bijgevolg zitten de rubbers aan de wagen vast. De driehoek van de spiegel, dekt deze rubber dan ook af, waardoor hij helemaal tot vooraan dient te staan. Bijgevolg, krijg je het gleufje te zien achteraan en moet het weg. :)

Heb even deze referentiefoto erbij gezet, zo kan je zien wat ik bedoel. De Prelude op de foto ziet er net zo uit als ik hem aan het bouwen ben. Bron: http://www.allhondafriends.com/

http://www.allhondafriends.com/album2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2415&g2_serialNumber=1

Ik zag trouwens ook op die foto van de rechterspiegel dat je met het uitkrassen (net zoals bij mijn Porsche) doorheen het plastic zit: aan de achterzijde een stukje masking tape plakken helpt ;)

Hawkeye... :D
De truc met de tape is mijn procedure voor noodgevallen. Ik ga eerst alles in de primer zetten en de goed vullende eigenschappen van ZeroPaints kennende, vermoed ik dat ik daarmee zal wegkomen. Indien het daarmee niet dicht is, wordt het de tape.

Niet te doen op die plaats. 3 keer gekrast en er "boenk" doorheen... :rolleyes:

bartmotte
14-01-2008, 13:41
Guido,

Als je de ruiten aanpast, gebruik je dan de dremel of iets anders
heb daar al slechte ervaringen mee....

Sennake
14-01-2008, 14:31
De Prelude op de foto ziet er net zo uit als ik hem aan het bouwen ben.

Maar toch niet met zo'n knalgele NL-nummerplaat zeker? :p

Guido
14-01-2008, 14:42
Guido,

Als je de ruiten aanpast, gebruik je dan de dremel of iets anders
heb daar al slechte ervaringen mee....

Iets anders. Ofwel een foto-ets krassertje ofwel een foto-ets zaagje. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daarvoor ga gebruiken, maar zeker geen "machinale/gemotoriseerde" tool.

Met de hand heb ik immers iets meer feeling dan met een dremel. Zeker naar het einde toe waar alles wat fragieler begint te worden. Kans op een breuk waardat je het niet wil, is in dat stadium niet denkbeeldig.

Maar ik hou jullie wel op de hoogte (met foto's) van hoe het gegaan is.

Guido
14-01-2008, 14:44
Maar toch niet met zo'n knalgele NL-nummerplaat zeker? :p

:applaus:

hehe, neen, daarvoor is mijn "supportive plate" te klein. Zal gewoon de standaard plaat met de naam van de auto worden.

Gulfie
14-01-2008, 14:44
... Bron: http://www.allhondafriends.com

Ja Guy, gele nummerplaat of niet, uw vrienden kiest ge uiteindelijk ZELF! Nu kennen we de Guido! :p :+

Sennake
14-01-2008, 15:17
Iets anders. Ofwel een foto-ets krassertje ofwel een foto-ets zaagje. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daarvoor ga gebruiken, maar zeker geen "machinale/gemotoriseerde" tool.

Voor de Escort heb ik wel een Dremel gebruikt, met het slijpschijfje erop. Ik zeg er wel bij dat ik niet op de lijn gesneden heb ik die afgetekend had, maar wel een goede mm aan de veilige kant gebleven ben. Voor rechte lijnen gaat dat perfect, maar voor bochtige parcours zou ik de Dremel ook niet durven gebruiken (ik gebruik trouwens een Proxxon, maar Dremel is algemeen bekend zoals ne "Cola" of ne "Kodak" ;) )

Sennake
14-01-2008, 15:19
Ja Guy, gele nummerplaat of niet, uw vrienden kiest ge uiteindelijk ZELF! Nu kennen we de Guido! :p :+

Och Tom jong, sinds hij ons die verplichte veerpont-overzet opgedrongen heeft is hij niet meer dezelfde: het kan niet Hollands genoeg zijn, gewoon niet meer te doen... :+

Sennake
14-01-2008, 15:23
Ik ga eerst alles in de primer zetten en de goed vullende eigenschappen van ZeroPaints kennende, vermoed ik dat ik daarmee zal wegkomen. Indien het daarmee niet dicht is, wordt het de tape.

Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar ik heb omgekeerd geredeneerd: met de tape aan de achterzijde is de kans dat de verf de open naad een beetje opvult groter, en dan kan je achteraf altijd nog de tape verwijderen als die je stoort. Enfin, my 2 cents hoor, want ik ben ook nog maar in de "probeerfaze"...

Bart.Vandecavey
14-01-2008, 15:47
De enige keren dat ik zo'n Prelude in het echt heb gezien was met een gele nummerplaat dus het lijkt me een logische keuze :D

Guido
14-01-2008, 16:21
ela mannekes!!

Moet gij niet aan een Skylineke of zoiets gaan verder doen?

Och Tom jong, sinds hij ons die verplichte veerpont-overzet opgedrongen heeft is hij niet meer dezelfde: het kan niet Hollands genoeg zijn, gewoon niet meer te doen... :+

En moet gij niet aan een of andere "Beetle-type-car" gaan verder doen?

De enige keren dat ik zo'n Prelude in het echt heb gezien was met een gele nummerplaat dus het lijkt me een logische keuze :D

En gij, moet gij niet euhrm... verdoemme 't is gene plekker de'n diene...

:D :D :+

Guido
03-02-2008, 00:21
Ruim 14 dagen zonder update, dus tijd om nog eens wat verder te doen. Ondertussen nog de laatste dingen opgekuist (lipje wegnemen, gaten aan de achterlichten dichtmaken, spiegels graveren enz.) aan de carrosserie, zodat we aan de grondlaag konden beginnen.

Natuurlijk vergeet je dan welke naalddikte je in de pistool zitten hebt en veronderstelt, zonder te verifiëren, dat het wel ok zal zijn. Bleek achteraf dat ik de grondlaag met mijn fijne naald gespoten heb. :rolleyes: Wellicht ook daarom dat ik deze keer opnieuw een maanlandschap op de kas neergelegd heb, ondanks het feit dat de druk in orde was. In ieder geval geen ramp want de, sowieso noodzakelijke, schuurbeurt zal dit voorval zonder problemen verhelpen. Toch nog even de foto's van de verf die al droog is vooraleer ze op de kas terecht kwam.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9144&stc=1&d=1201990639

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9143&stc=1&d=1201990639

bartmotte
03-02-2008, 11:08
veel schuurplezier.....:gas:

Tom21
03-02-2008, 11:37
Met dit effect kan je bijna het ranger ink poeder nabootsen. Als je dit op een stoel spuit en daarna nog een laagje 'goede' verf erover (of matt vernis) heb je misschien ook dat effect? Ik heb het een geprobeerd bij een oude golf die ik had, en komt wel mooi over...

Tom

Guido
03-02-2008, 23:37
vandaag was het schuurderkes-dag. :D

De kas dus eens deftig onder handen genomen. Een eerste schuurbeurt met "wet & dry 1000", leverde op het eerste een bevredigend resultaat, maar met de loupe bekeken, was het toch niet voldoende. Dan maar een 2de run gedaan met "wet & dry 640", gevolgd door opnieuw een nat-droog-1000 beurt en nu lijkt alles ok te zijn.

Merk ook op dat ik de schuifdak-K7 er toch al in gelijmd heb en dit in tegenstelling tot mijn eerste idee. Reden van deze wijziging, is dat ik er nu vanuit ga dat ze nu beter geïntegreerd zal zijn in het geheel omdat ze ook mee geprimerd wordt enz. Moest er zich bovendien een probleem voordoen bij de montage, dan zou dit nu geen ramp betekend hebben. In een later stadium misschien wel. Ik verwacht geen problemen om de detailschilderingen achteraf aan te brengen, gezien de rest van de kas dan beschermd zal zijn door de vernis. Om die reden heb ik ook de antenne achteraan al gemonteerd (antennevoet uit de mish-mash).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9154&stc=1&d=1202074192

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9155&stc=1&d=1202074192

Ondertussen ben ik ook al eens aan het neuzen geweest voor het interieur. Hier was ik eerder al aan bezig geweest en had wat zitten dingen uitproberen met insnijdingen om de gordels te bevestigen, luidspreker roosters, reliëf poeder op de achterbank enz. Herinner je je deze foto nog? Welnu, omdat ik geen deftig referentiemateriaal had van de achterbank, was dat nogal "à l'improviste" gedaan. Tot ik afgelopen week deze foto vond op een site waar 2de handsauto's verkocht werden. De foto's zijn van een Amerikaanse Prelude, net als mijn model overigens. Als je de foto van het interieur uit de kit vergelijkt me de referentie foto, dan merk je dat mr. Fujimi er van heeeel ver met zijn klak naar gesmeten heeft... Ik ben al aan het zien hoe ik dit kan gaan aanpassen, en of het de moeite zal lonen om de aanpassingen te doen. Al goed dat ik een 2de kit, en dus een 2de interieur in huis gehaald heb. :)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7767&d=1192372503

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9156&stc=1&d=1202074192

Guido
11-02-2008, 00:27
De kas werd ondertussen een 2de keer gespoten, opnieuw wat bijgeschuurd en voorzien van een 3de laag primer. Deze werd opnieuw opgeschuurd totdat ze nagenoeg perfect was om de eerste kleurlaag te krijgen.

Vandaag ben ik dan begonnen met de kleurlaag. 1ste mistlaag, gevolgd door een 2de mistlaag. Deze bracht aan het licht dat er toch nog enkele gedeeltes niet helemaal naar mijn zin waren, waardoor er opnieuw een schuurbeurt met 1000 wet & dry volgde om deze plekjes glad te krijgen. Tijdens de 3de mistlaag dwarrelde er wat stof in de overigens perfec gelukte spuitbeurt, dus die moesten er ook weer uitgeschuurd worden. De 4de laag zou een wetlaag worden, en dat ging eigenlijk prima. Zo ziet ie er nu uit, sjiek he...! :)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9268&stc=1&d=1202682127

Maar toch niet! De wetlaag heeft het probleem van de ghostlines opnieuw naar boven gebracht. :( Ik weet het nu zeker. Met autolakken, geen wetlaag zetten... :no: De blauwe pijlen op de foto's geven het fenomeen goed weer. Op het einde brak ik dan nog de dwarser van de achterste bumper. Buiten de herstelling hiervan, mag ik dus nog wat gaan schuren aan de ghost lines. Hopelijk zal de 5de laag dan de laatste zijn en kan ik aan de vernis beginnen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9269&stc=1&d=1202682127

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9270&stc=1&d=1202682127

Dominique
11-02-2008, 00:33
Het zit je precies niet mee, deze Prelude.
Wat mij trouwens opvalt is dat die "ghost-lines" inderdaad iedere keer de kop opsteken na een wetlaag. Het is precies of die lakken vreten zich in de plastic in, waardoor ze iedere "misvorming" in de structuur opnieuw zichtbaar maken. Ik weet niet of mijn terminologie correct is, maar ik heb zo die indruk.
Misschien is het inderdaad het best om genoegen te nemen met meerdere mistlagen, en dan te vernissen?

Guido
11-02-2008, 00:42
Het zit je precies niet mee, deze Prelude.

Ge zegt daar zoiets.

Wat mij trouwens opvalt is dat die "ghost-lines" inderdaad iedere keer de kop opsteken na een wetlaag. Het is precies of die lakken vreten zich in de plastic in, waardoor ze iedere "misvorming" in de structuur opnieuw zichtbaar maken. Ik weet niet of mijn terminologie correct is, maar ik heb zo die indruk.

Tot dat besluit ben ik ook gekomen. Het is zelfs zo dat schuurfouten die niet zichtbaar zijn bij een mistlaag terug de kop op steken na de wetlaag. Al goed dat ik zoveel aandacht aan de grondlaag heb besteed. 't zou anders wellicht nog erger geweest zijn.

Misschien is het inderdaad het best om genoegen te nemen met meerdere mistlagen, en dan te vernissen?

Ik heb geen andere keuze vrees ik. Maar goed, ik heb nu een beter zicht op wat er nog komen gaat, want ik ben in dat straatje al eens geweest. Kijk dus de dingen met iets meer vertrouwen tegemoet dan vorige keer. :)

Nismo
11-02-2008, 20:00
Dat spelleke gaat hier precies opnieuw beginnen. Tja Guido, hopelijk krijg je het eruit na het spuiten van mistlagen en vernis.

Ik denk niet dat de verf in de plastiek vreet, daarvoor zijn de lijnen te mooi gevormd. Ik weet echter niet wat de oorzaak kan zijn, daar ik dit nooit eerder heb meegemmaakt.

En anders eens overwegen om te veranderen van merk, bvb Nissan :p

Tom21
12-02-2008, 21:54
Je laklaag ziet er mooi uit Guido! Op die ghostlines na dan... Ik heb het ook al twee keer aan de hand gehad en nooit een gedacht hoe het kwam, maar nu weet ik het ook. Bij de Yamaha heb ik het ook, en daar kwamen de ghostlines pas terug na de wetcoat vernis (ook autolak) En mijn decals zitten er al op. Die autolakken doen inderdaad iets raars met de plastic bij een wetcoat!

Tom

Guido
12-02-2008, 23:36
Je laklaag ziet er mooi uit Guido! Op die ghostlines na dan... Ik heb het ook al twee keer aan de hand gehad en nooit een gedacht hoe het kwam, maar nu weet ik het ook. Bij de Yamaha heb ik het ook, en daar kwamen de ghostlines pas terug na de wetcoat vernis (ook autolak) En mijn decals zitten er al op. Die autolakken doen inderdaad iets raars met de plastic bij een wetcoat!

Tom

Alhoewel ik moet zeggen dat ik bij de mislukte A-Klasse er ook een wetcoat vernis overheen gekapt heb en dat dat daar geen problemen gaf. Wel erbij vermelden dat ik eerst een mistlaag vernis heb gezet, 10 minuten gewacht heb, tot die mistlaag droog en hard was en dan daarna een wetcoat of 2. Geen enkel probleem.

Misschien heb je niet lang genoeg gewacht bij het vernissen?

Dominique
12-02-2008, 23:36
Ik begin zo een donkerbruin vermoeden te krijgen dat die autolakken wel eens te agressief zouden kunnen zijn voor plastics ...
Zou automotive primer een oplossing kunnen bieden, misschien? Als die de plastic zou afsluiten van de lak, dan is misschien dat probleem van de baan?

Ik denk maar hardop, dus als iemand het tegendeel heeft ondervonden, just shoot. :confused:

Guido
12-02-2008, 23:40
Ik begin zo een donkerbruin vermoeden te krijgen dat die autolakken wel eens te agressief zouden kunnen zijn voor plastics ...
Zou automotive primer een oplossing kunnen bieden, misschien? Als die de plastic zou afsluiten van de lak, dan is misschien dat probleem van de baan?

Ik denk maar hardop, dus als iemand het tegendeel heeft ondervonden, just shoot. :confused:

Zoals ge weet, is mixen van diverse types verven bij mij: "not done". Dus de primer die erop zit is van dezelfde samenstelling als de kleur. ;) Bovendien, als de verf te aggressief zou zijn visavis de plastic, dan zou er van de plastic niet veel meer overschieten denk ik.

Think again! :D

Tom21
12-02-2008, 23:45
Misschien heb je niet lang genoeg gewacht bij het vernissen?

Een uur of 3... :D :confused:

Tom

Dominique
12-02-2008, 23:52

Zoals ge weet, is mixen van diverse types verven bij mij: "not done". Dus de primer die erop zit is van dezelfde samenstelling als de kleur. ;) Bovendien, als de verf te aggressief zou zijn visavis de plastic, dan zou er van de plastic niet veel meer overschieten denk ik.

Think again! :D
Bij deze dus :D

Maar ik blijf toch nog even bij mijn stelling, tot het tegendeel aangetoond is. Want - think again - wanneer vertoont een vloeistof zijn agressief karakter tov de ondergrond? Net zolang todat hij opgedroogd is. Dus wanneer je een probleem opmerkt dat na het opdrogen niet meer verergert, dan zou dat daar aan kunnen gelegen hebben. Dus éénmaal de verf is opgedroogd, stopt dat proces vanzelf. Enfin, dat is mijn theorie...

Maar, om dit te kunnen uitsluiten, zouden we de chemische eigenschappen van de gebruikte verf naast de samenstelling van het plastic moeten leggen, en een laborant opsluiten in dezelfde kamer totdat we zekerheid hebben dat het veilig is of niet. Waar zijn we dan mee bezig? :crazy:

Guido
13-02-2008, 00:03
Een uur of 3... :D :confused:

Tom

Ah ok, maar dat telt niet als referentiepunt, want je hebt dan verf soorten zitten door elkaar gebruiken. En daar zou je dit soort van reacties al veel vaker kunnen verwachten.

Guido
13-02-2008, 00:07
Waar zijn we dan mee bezig? :crazy:

Waar ik mee bezig ben? :D

Zoals zo vaak, proefondervindelijk aan het vaststellen wat er werkt en wat niet. Want 1 ding staat vast, ik geloof in dit type van verf en ben er van overtuigd dat het resultaat beter zal zijn dan met spuitbussen.

Maar proefondervindelijk wil wel per definitie zeggen dat er dingen fout kunnen en zullen gaan. Dat heb ik er dan, gezien de overtuiging, wel voor over.

"It's called a barrier enz. enz." ;)

Dominique
13-02-2008, 00:12
Waar ik mee bezig ben? :D

Zoals zo vaak, proefondervindelijk aan het vaststellen wat er werkt en wat niet. Want 1 ding staat vast, ik geloof in dit type van verf en ben er van overtuigd dat het resultaat beter zal zijn dan met spuitbussen.

Maar proefondervindelijk wil wel per definitie zeggen dat er dingen fout kunnen en zullen gaan. Dat heb ik er dan, gezien de overtuiging, wel voor over.

"It's called a barrier enz. enz." ;)

Je trekt mijn opmerking een beetje uit zijn context ;) , maar je hebt wel gelijk in je proefondervindelijke testen. Ik ben er ook van overtuigd, dat eens we de juiste combinatie zullen hebben gevonden, we een geweldig resultaat zullen kunnen neerzetten.
En we gaan hem vinden, hoor! Wees daar maar zeker van. Alleen: die verrekte ghostlines moeten toch een oorzaak hebben, zeker?

Guido
13-02-2008, 00:21
Je trekt mijn opmerking een beetje uit zijn context ;) , maar je hebt wel gelijk in je proefondervindelijke testen. Ik ben er ook van overtuigd, dat eens we de juiste combinatie zullen hebben gevonden, we een geweldig resultaat zullen kunnen neerzetten.
En we gaan hem vinden, hoor! Wees daar maar zeker van. Alleen: die verrekte ghostlines moeten toch een oorzaak hebben, zeker?

Natuurlijk trok ik het uit zijn context, maar dat was enkel maar om aan te geven dat:
a) ik geen chemicus ben en er dus geen verklaring voor kan bedenken
b) het mij eigenlijk geen bal kan schelen waar ze vandaan komen
c) het voor mij het belangrijkste is om een manier van handelen te vinden waardoor ik ze niet krijg, al komen de ghostlines uit Shakamaka!

Ja, ja, hoor ik u zeggen, maar als ge weet waar ze vandaan komen is uw probleem opgelost, dus ge zijt aan het zeveren. Dat klopt misschien wel, maar ik zal het uit mezelf niet kunnen vinden, gezien geen expertise en tot nader order spreek ik voor wat betreft dit, niet in de "wij" vorm, want voor zover ik weet, tenzij ik iets gemist zou hebben ergens en dan heb ik niets gezegd, ben ik de enigste die op dit terrein aan het "ploeteren" is. :D Er zitten wel wat specialisten tussen die meelezen, maar die werken op 1/43ste en dus per definitie op een andere ondergrond en beginnen meestal pas te spreken als het leed al geleden is. :D :p

De boer, hij ploegde verder... ;)

Dominique
13-02-2008, 00:32
... want voor zover ik weet, tenzij ik iets gemist zou hebben ergens en dan heb ik niets gezegd, ben ik de enigste die op dit terrein aan het "ploeteren" is. :D

Dat is niet voor de volle 100% correct, want ik ben ook vragende partij, en dus per definitie bereid om mijn deel van het testen op te nemen.
Alleen doe ik het niet rechtstreeks op modellen, en probeer ik uit te vissen of een combinatie van verschillende soorten niet tóch zou kunnen werken, binnen de mate van het redelijke weliswaar ;) ...

"To be continued ..." zullen we maar zeggen.

Guido
13-02-2008, 00:43
Dat is niet voor de volle 100% correct, want ik ben ook vragende partij, en dus per definitie bereid om mijn deel van het testen op te nemen.
Alleen doe ik het niet rechtstreeks op modellen, en probeer ik uit te vissen of een combinatie van verschillende soorten niet tóch zou kunnen werken, binnen de mate van het redelijke weliswaar ;) ...

"To be continued ..." zullen we maar zeggen.

Ik weet wel dat er meerdere vragende partij zijn, maar hoe zie jij dat dan praktisch, bereid zijn jou deel van het testen op te nemen? Gewoon bestellen en beginnen spuiten, lijkt mij een goeie start te zijn. Niemand houdt u tegen en we zijn allemaal benieuwd. ;)

De enige die het probleem ook gerapporteerd heeft, is Tom21. Maar dan pas op het ogenlik dat iemand anders er ook mee zit...

Ik probeer eerst de basis goed onder de knie te krijgen en als dat gelukt is, begin ik pas te denken aan het combineren van. Maar afgaande op de comments en resultaten op andere fora, lijkt niemand mijn probleem te hebben. Dus, het zal wel aan mij liggen - ofwel durven ze niet met de problemen voor de dag komen in deze "Oh, Ah, Yes!! modelbouw-forum-mentaliteit" - dat kan natuurlijk ook.

Of misschien ben ik wel met veel te veel dingen bezig hier, waardoor er niet genoeg focus ligt op dit soort dingen, waardoor je dan stomme fouten maakt.

't zal eerder wel zoiets zijn, vrees ik. ;) Ge ziet, ik zoek overal naar mogelijke oorzaken/remedies/methodes.

Starmodel
13-02-2008, 09:26
Eigenlijk kan ik de redenering van Dominique wel volgen ivm. de agressiviteit van de autolakken.Ikzelf bouw hoofdzakelijk 1/43e modellen en slechts sporadisch plasticmodellen.Op de resin en metaalmodellen ga ik tewerk zoals Guido zegt met zowel de grondverf,kleur,en vernislaag in autolak,in mijn geval hoofdzakelijk Glassuritverf.Hier werkt dit perfect,met een duurzaam,en glanzend resultaat tot gevolg.Op de plasticmodellen echter leg ik eerst een grondlaag van vb.Tamiyaprimer,om de plastic min of meer te issoleren van de autolak,waarna ik meerdere mistlagen autolakprimer plaats,om vervolgens de kleur en de vernis te plaatsen.Tot op heden werkt dit goed,dus misschien voor een keer toch eens proberen om twee laksoorten te gebruiken.Verder denk ik dat het vooral de solventen zijn om de lakken te verdunnen die de plastic moeilijk aankan.Verdunners op cellulosebasis zijn logischerwijze uit den boze,misschien kunnen sommige synthetische thinners wel,maar daar heb ik geen ervaring mee.
Zo,ik hoop dat je er iets aan had ,aan de reactie van een 1/43 bouwer die hoopt dat je de oplossing van je lakproblemen snel zal vinden,want ik ben overtuigd dat de autolak wel een meerwaarde aan de modellen kan geven.

Guido
13-02-2008, 11:43
Eigenlijk kan ik de redenering van Dominique wel volgen ivm. de agressiviteit van de autolakken.Ikzelf bouw hoofdzakelijk 1/43e modellen en slechts sporadisch plasticmodellen.Op de resin en metaalmodellen ga ik tewerk zoals Guido zegt met zowel de grondverf,kleur,en vernislaag in autolak,in mijn geval hoofdzakelijk Glassuritverf.Hier werkt dit perfect,met een duurzaam,en glanzend resultaat tot gevolg.Op de plasticmodellen echter leg ik eerst een grondlaag van vb.Tamiyaprimer,om de plastic min of meer te issoleren van de autolak,waarna ik meerdere mistlagen autolakprimer plaats,om vervolgens de kleur en de vernis te plaatsen.Tot op heden werkt dit goed,dus misschien voor een keer toch eens proberen om twee laksoorten te gebruiken.Verder denk ik dat het vooral de solventen zijn om de lakken te verdunnen die de plastic moeilijk aankan.Verdunners op cellulosebasis zijn logischerwijze uit den boze,misschien kunnen sommige synthetische thinners wel,maar daar heb ik geen ervaring mee.
Zo,ik hoop dat je er iets aan had ,aan de reactie van een 1/43 bouwer die hoopt dat je de oplossing van je lakproblemen snel zal vinden,want ik ben overtuigd dat de autolak wel een meerwaarde aan de modellen kan geven.

Ik heb hem uit zijn tent gelokt gekregen. :D

Wat je zegt ivm de Tamiya primer is interessant, maar dan nog blijf ik met een vraagteken zitten. Immers, bij de eerste poging van deze Prelude, heb ik Tamiya primer gebruikt en niet de primer van Zero Paints... Het enige verschil wat er dus is tussen jou manier en de mijne is dat er hier bij de eerste poging, geen autoprimer tussen zat en de 2de keer geen Tamiya primer...

Ik kan er ergens inkomen dat de Tamiya primer de plastic verzegeld, maar dan nog vind ik het straf dat het ontbreken van een autoprimer hetzelfde effect zou kunnen hebben. Wat wel is, is dat de plastic wordt aangetast op de zwakkere plekken, dus niet enkel op de plaatsen waar gietnaden zitten, maar ook op de plaatsen waar de kas aan de binnenkant "beschadigd" is door het productieproces. Bij deze Prelude zitten er aan beide zijkanten aan de binnenkant van de kas een oneffenheid, die ook zichtbaar werd met een putje als gevolg. Hier heb ik tot op de blote plastic moeten schuren om het putje eruit te krijgen.

Één en ander zou dus willen zeggen dat ik weer Tamiya spuitbussen in huis zou moeten gaan halen, die prul weer zou moeten gaan decanteren enz. enz.

Loeten
13-02-2008, 20:05
Toch even melden dat ik bij het bouwen van de Subaru "Winfield" Impreza ook melding heb gemaakt van ghostlines op de achterzijde...

Mijn werkwijze was (ruwgeschetst)

1/ Doorzichtige plasticprimer van DupliColor
2/ Witte primer van DupliColor
3/ Rode verf van DupliColor

Na stap drie had ik het zitten, ook pas na de wetcoat...

Ik dacht eerst dat het een typisch verschijnsel bij die Zero Paints was? Als ik het goed heb dan gebruikte Tom21 toch ook die verf? Of was hij het van plan nog te doen op een komend model, kan ook...

Tom21
13-02-2008, 21:36
Ah ok, maar dat telt niet als referentiepunt, want je hebt dan verf soorten zitten door elkaar gebruiken. En daar zou je dit soort van reacties al veel vaker kunnen verwachten.

Neen hoor, toch niet. Twee keer Motip lak...De ondergrond was motip en de kleur was motip en de vernis was ook motip.

Tom

Tom21
13-02-2008, 21:48
De enige die het probleem ook gerapporteerd heeft, is Tom21. Maar dan pas op het ogenlik dat iemand anders er ook mee zit...

IK heb het eerder ook al gemeld (voor gij die ghostlines had) bij het project van mijn VW Golf. Ook hier kwamen, na het vernissen, de ghostlines die ik eerder weggeschuurd had terug naar boven. Zelfs de dichtgeplamuurde stukken die NIET meer te zien waren na het spuiten van de kleur, kwamen terug boven na de vernislaagjes...

Hier kan je het terugvinden http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15381&page=4&highlight=Golf+Platt+clean post nummer 47 op blz 4 van de threath.

Tom

Dominique
13-02-2008, 23:31
Heeft het dan misschien voor een deel te maken met geplamuurde delen die worden "aangevreten" door solventen? Ik heb een soortgelijk fenomeen gehad met de ruggesteun op de ijscokar, remember? Ook dat was op een plaats waar veel schuur- en plamuurwerk aan te pas kwam, maar dat was met uitsluitend Tamiya lakken gespoten. Ook daar kwam na enkele dagen de naad opnieuw tevoorschijn na het zetten van een wetcoat.

By the way: het begint hier een aardige kant op te gaan in deze thread. Als Guido er bezwaar zou tegen hebben, mag hij gerust deze thread opsplitsen in een deel bouwthread en een discussiethread over lakken ;)

Dominique
13-02-2008, 23:32
Ik weet wel dat er meerdere vragende partij zijn, maar hoe zie jij dat dan praktisch, bereid zijn jou deel van het testen op te nemen? Gewoon bestellen en beginnen spuiten, lijkt mij een goeie start te zijn. Niemand houdt u tegen en we zijn allemaal benieuwd. ;)

Meer moet dat ook niet zijn ;)

Guido
14-02-2008, 11:23
Toch even melden dat ik bij het bouwen van de Subaru "Winfield" Impreza ook melding heb gemaakt van ghostlines op de achterzijde...

IK heb het eerder ook al gemeld (voor gij die ghostlines had) bij het project van mijn VW Golf.

Ik heb een soortgelijk fenomeen gehad met de ruggesteun op de ijscokar, remember?

ok, ok, :D, ik beken. In mijn frustratie was ik al jullie problemen en eerdere rapporteren hierover dus compleet vergeten. :o Excuus als ik zou geklonken hebben dat ik de enige echte zou zijn met deze problemen. Dus, WIJ blijven zoeken tot we een sluitende uitleg hebben gevonden. ;)

Een en ander lijkt er wat van weg te hebben dat er soort van warmte fenomeen optreed (chemische reactie). Ik begin zelfs de indruk te krijgen dat het niet de naden zijn die inkrimpen, maar wel de rest van het model dat wat uitzet en dat ter hoogte van de naden en de andere plekken, dit niet het geval is, waardoor het lijkt of deze gekrompen zijn. Met een volgend model ga ik eens proberen om eenzelfde fenomeen op te wekken met een externe warmtebron. Testen, testen... toch plezant he... :D

Guido
14-02-2008, 11:27
By the way: het begint hier een aardige kant op te gaan in deze thread. Als Guido er bezwaar zou tegen hebben, mag hij gerust deze thread opsplitsen in een deel bouwthread en een discussiethread over lakken ;)

En of ik bezwaar heb. :D Neen hoor, mag hier gerust blijven staan. Zo loopt het aantal replies en views niet enkel lekker op :D :D, het maakt integraal deel uit van het verhaal. Bovendien zou gans de discussie wel eens een mooie intro kunnen zijn voor een eventuele nieuwe wending die ik misschien ga geven aan de uiteindelijke bestemming van deze Prelude. Maar daar moet ik nog wat verder over nadenken - auw, dat deed pijn. :+

Tom21
14-02-2008, 18:24
En of ik bezwaar heb. :D Neen hoor, mag hier gerust blijven staan. Zo loopt het aantal replies en views niet enkel lekker op :D :D

Vanaf nu kijk ik niet meer en reply ik niet meer...Anders haalt ge mij weer in bij mijn Yamaha :D
Voor de views dan toch, de replies zal wel lukken :)

Tom

Guido
14-02-2008, 18:37
Vanaf nu kijk ik niet meer en reply ik niet meer...Anders haalt ge mij weer in bij mijn Yamaha :D
Voor de views dan toch, de replies zal wel lukken :)

Tom

Ah, dat herinnert er mij aan dat ik nog ergens een opstaande thread heb, dubbel zo veel als uwe Yamaha, ivm een 307WRC die ik nog verder moet afwerken. :D Het enige wat ge er voor moet doen, is flink knoeien én blijven volharden in uw boosheid... :D

:Offtopic:

Dominique
14-02-2008, 19:52
Ah, dat herinnert er mij aan dat ik nog ergens een opstaande thread heb, dubbel zo veel als uwe Yamaha, ivm een 307WRC die ik nog verder moet afwerken. :D Het enige wat ge er voor moet doen, is flink knoeien én blijven volharden in uw boosheid... :D
:Offtopic:
Ja, en zestig keer opnieuw beginnen :p :champagne:

Bovendien zou gans de discussie wel eens een mooie intro kunnen zijn voor een eventuele nieuwe wending die ik misschien ga geven aan de uiteindelijke bestemming van deze Prelude. Maar daar moet ik nog wat verder over nadenken - auw, dat deed pijn. :+
Dat zal u leren :+ :applaus:

Guido
18-02-2008, 00:11
Ondanks dat er redelijk wat afgelachen wordt met mijn perikelen en dat het aantal torpedo's onder water per mislukte poging zowat verdubbeld, blijf ik gewoon verder doen... :p

Dus, ik was de ghost lines aan het wegschuren. Nu dat dit achter de rug was, heb ik de kleurlagen er weer opgezet en deze keer is dat goed gegaan. Maar als je schuurt verlies je detail, niets aan te doen, het zij zo. Hopelijk dat ik de Prelude deze week kan vernissen. De afloop hiervan zal bepalend zijn of ik al dan niet het interieur zal gaan detailleren. 't zou immers verloren moeite zijn om bij een minder goed gelukte kas nog veel moeite in een piekfijn interieur te steken. Ik zie nog wel.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9363&stc=1&d=1203286259

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9364&stc=1&d=1203286271

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9365&stc=1&d=1203286303

Sennake
18-02-2008, 00:25
Tof! Ik zie het deze keer weer helemaal goed komen ;)

Keep up the spirit, the good work en the updates!

Nismo
18-02-2008, 01:21
Ondanks dat er redelijk wat afgelachen wordt met mijn perikelen en dat het aantal torpedo's onder water per mislukte poging zowat verdubbeld, blijf ik gewoon verder doen... :p

.................................................. ........................................

Zelfs uw bestellingen wat drank betreft verdubbelt al tijdens onze meetings.:p :+

Maar tot nu toe is het probleem wel verdwenen, hopelijk blijft dat zo na het vernissen. Het zou zonde zijn moesten de ghostlines terug opduiken, want je hebt er best wel veel werk ingestoken, zoals oa uw schuifdak.

Blijven de ghostlines nu achterwege na het vernissen, dan kan je de volgende vragen stellen:
-Wie zijn ze ?
-Vanwaar komen ze ?
-Waar zijn ze naar toe ?

Wild Goose
18-02-2008, 08:14
Aan volharding weliswaar geen tekort.

Zo van die koppighaards die onverstoorbaar blijven verder doen, zelfs na aan toevloed van tegenvallers.

Ik respecteer die mannen :applaus: :worship:

Guido
18-02-2008, 12:05
Keep up the spirit, the good work en the updates!

You bet!

Maar tot nu toe is het probleem wel verdwenen, hopelijk blijft dat zo na het vernissen. Het zou zonde zijn moesten de ghostlines terug opduiken, want je hebt er best wel veel werk ingestoken, zoals oa uw schuifdak.

Wel, gezien ik er bij de mislukte A-Klasse ook last van gehad heb in het kleurstadium en het daarna goed ging bij het vernissen, heb ik er goeie hoop op dat het hier ook wel goed zal komen.

Maar, moesten ze bij het vernissen opnieuw de kop opsteken, zal ik er niet veel meer aan kunnen doen. Immers, de vernis én verf moeten dan weer opgeschuurd worden en daar begin ik niet graag aan. Ik ben immers van het principe dat wanneer je een bepaald "stadium" verlaat, je er niet meer naar terugkeert (primer stadium, kleur stadium, vernis stadium). Hiermee wil ik zeggen dat als ze opnieuw zichtbaar worden tijdens het vernissen, ze er voor altijd gaan instaan. Het enige wat ik eraan uitgespookt heb tot nu toe is de K7 van het dak, dus een echte ramp is dat niet qua hoeveelheid werk - bovendien wil ik nu verder met dit ding en heb voor mezelf uitgemaakt dat ik ermee zal kunnen leven, moest het gebeuren.

Dus ofwel zijn er weer ghostlines tijdens het vernissen en wordt de rest van de Prelude zo goed als standaard - om achteraan ergens in de collectie te staan - en ofwel lukt het vernissen en dan ga ik verder met het detailleren van het interieur, waarbij de K7 maar kattepis zal zijn qua aanpassing tov van wat ik nog in mijn hoofd heb. :)

Aan volharding weliswaar geen tekort.

Zo van die koppighaards die onverstoorbaar blijven verder doen, zelfs na aan toevloed van tegenvallers.

:) Dankuwel, ik ben hier dan ook voor gekend, om tegen beter weten in, stijf mijn eigen gedacht te doen. Meestal gaat het goed, maar soms ook niet... - catastrofes zijn nog niet voorgekomen. :D :D

Guido
18-02-2008, 23:13
De Prelude is gevernist. Een oefening waar ik met gemengde gevoelens op terugkijk. Enerzijds ben ik tevreden dat er geen ghost lines meer zijn opgedoken - en dan te bedenken dat als ik die laatste wet-coat achterwege gelaten had er niks aan de hand was geweest - terwijl ik anderzijds iets minder gelukkig ben met het feit dat er deze avond erg veel stof in de kamer hing. Niet dat ik er op voorhand iets van merkte, maar bij de eerste mistlaag werd al snel duidelijk dat er iets aan de hand was.

Je kan dan in principe niet meer terug. Je zou bijvoorbeeld kunnen wachten en de mistlaag laten drogen om de stofpartikels er weer uit te schuren om dan de dag erna de volgende laag te zetten, maar als je verhader in je vernis gemengd heb, heb je die keuze niet. Dus heb ik de "wet coat" ook maar aangebracht. Als alles uitgehard is, zal ik die er dan wel uitpolieren. Is een dagje extra werk, dus geen ramp.

Ziet er goed uit he. :D

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9367&stc=1&d=1203369196

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9368&stc=1&d=1203369213

Nismo
18-02-2008, 23:36
Yeah man, dat ziet er inderdaad goed uit. :applaus:

Dominique
18-02-2008, 23:47
Dat ziet er inderdaad goed uit. Blijkbaar is dit dus de correcte formule? Laten we dit tot nader order aanhouden.

Het toeval wil dat ik net in het Tamiya magazine #149 het artikel rond de Porsche K8 Gulf aan het lezen was. Ook daar wordt Zero Paints gebruikt. De auteur heeft het over zijn basiskleuren die in 3 tot 4 lagen worden aangebracht.
Daarover komt een gloss clear coat in 2 lichte laagjes. De decals worden pas dan aangebracht.
Na de decalwerken komt de fameuze 2K clear coat. Eerst een dunne mistlaag om de decals te sealen, daarna 4 lagen met 5 minuten tussen iedere laag.
Enkele dagen uitharden, en polishen.

Bon, ieder zijn werkwijze natuurlijk, maar mij valt op dat na het zetten van de lak een tussenlaag wordt gezet onder de vorm van die clear coat. Pas daarover komt de 2K als definitieve glanslaag. Dat houdt in dat de Zero Paints laklaag niet rechtstreeks in contact staat met de 2K clear coat. Zouden die 2 dan chemisch reageren? Lijkt me sterk, maar is wel mogelijk.
Ook opmerkelijk: er is nergens sprake van enige wet coat, enkel dunne lagen. Meer lagen, maar wel dunner.

Valt uit te testen ...

MFahrer
19-02-2008, 12:00
Bling bling!

Guido
19-02-2008, 12:08
Dat ziet er inderdaad goed uit. Blijkbaar is dit dus de correcte formule? Laten we dit tot nader order aanhouden.

Het enige wat ik nog extra zal doen bij het volgende model is eerst starten met Tamiya primer om de plastic te verzegelen. Voor de rest alles in dunne lagen opbouwen, maar wel in 1 enkele run.

Bon, ieder zijn werkwijze natuurlijk, maar mij valt op dat na het zetten van de lak een tussenlaag wordt gezet onder de vorm van die clear coat. Pas daarover komt de 2K als definitieve glanslaag. Dat houdt in dat de Zero Paints laklaag niet rechtstreeks in contact staat met de 2K clear coat. Zouden die 2 dan chemisch reageren? Lijkt me sterk, maar is wel mogelijk.
Ook opmerkelijk: er is nergens sprake van enige wet coat, enkel dunne lagen. Meer lagen, maar wel dunner.

Valt uit te testen ...

De reden waarom er een clear coat gezet wordt tussen de kleurlaag en de vernis, is wellicht omdat de auteur de kleurlaag niet voor de volle 100% vertrouwde. Zero Paints Base coat geeft immers een mat eindresultaat. Hoewel Hiroboy me verzekerde dat decals rechtstreeks op een base coat kunnen, zal de auteur het zekere voor het onzekere genomen hebben en eerst een basisvernislaag gezet hebben.

Zero Paints Base Coat en Zero Paints 2K Clear reageren chemisch niet met elkaar - bewijs geleverd in deze en de A-Klasse thread. 2k Clear is een acryl based vernis, dus straf spul is het zeker niet.

Dat zero paints enkel in dunne lagen dient aangebracht te worden, is duidelijk. Ik wist het zelfs al toen ik met de A-Klasse bezig was, maar door mijn eigen fout heb ik dat hier over het hoofd gezien op het einde - al doende leert men. ;)

Na de perikelen met de A-Klasse en deze Prelude kan ik stellen dat ik het testen, qua zero paints, achter de rug heb. Vanaf nu zou het goed moeten gaan bij volgende modellen. :)

Tom21
19-02-2008, 20:49
De reden waarom er een clear coat gezet wordt tussen de kleurlaag en de vernis, is wellicht omdat de auteur de kleurlaag niet voor de volle 100% vertrouwde. Zero Paints Base coat geeft immers een mat eindresultaat. Hoewel Hiroboy me verzekerde dat decals rechtstreeks op een base coat kunnen, zal de auteur het zekere voor het onzekere genomen hebben en eerst een basisvernislaag gezet hebben.

Dit wilde ik ook melden :) Maar gij had het dus al gemeld. Ik heb bij de Yamaha M1 2006, ook gespoten met Zero-Paints, ook eerst een vernislaag gespoten en dan pas mijn decals gezet. Daarover ga ik dan nog eens vernis spuiten. Ik ga daarvoor denk ik die 2K vernis ook eens bestellen.

Uwe prelude dan: Die ziet er na al die perikkelen wel goed uit! Ben benieuwd hoe hij gaat zijn als hij gepolijst is!

Tom

Tom

Ferrari rules
19-02-2008, 21:00
De aanhouder wint :champagne:
Van de details die verdwenen zouden zijn is niet echt veel te zien , dus dit is positief hé!

Sennake
19-02-2008, 22:02
Ziet er goed uit he. :D

Absoluut! En ge kunt niet geloven hoe een groot plezier me dat doet zie ;)

Nu mijn eigen "modelbouwblues" nog overwinnen en dan kunnen we er weer tegenaan ;)

Guido
20-02-2008, 01:17
Uwe prelude dan: Die ziet er na al die perikkelen wel goed uit! Ben benieuwd hoe hij gaat zijn als hij gepolijst is!

Ik kan al melden dat het polijsten een heel karwei aan het worden is. De stofdeeltjes zitten dieper dan ik dacht, dus moet er ook geschuurd worden. De motorkap, die er het ergst aan toe was, is ondertussen gedaan. Ik heb ze niet helemaal goed gekregen, er zitten enkele pietluttige kleine putjes in die ik er niet helemaal uitgeschuurd krijg (schrik om door de vernis te gaan), maar ze zijn enkel zichtbaar onder een bepaalde hoek. Nu goed, de motorkap ziet er wel erg goed uit. Foto's volgen als hij helemaal gepolijst is.

Guido
02-03-2008, 14:05
Foto's volgen als hij helemaal gepolijst is.

Kas is dus helemaal opgeschuurd en dan met Tamiya Compound behandeld. De rode tube Tamiya Compound heeft deze oefening niet overleefd, lees in de vuilbak beland, gezien ze absoluut niet voldoet aan mijn verwachtingen. De blauwe tube is nog altijd de beste en hiermee heb ik dan ook gans de auto gedaan. Het is een redelijk karwei geweest, maar ik ben toch tevreden over het resultaat. Er moeten nog compound restjes verwijderd worden hier en daar, en dan kan ik aan de afwerking van de kas beginnen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9470&stc=1&d=1204459139

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9471&stc=1&d=1204459139

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9472&stc=1&d=1204459139

Nismo
02-03-2008, 15:14
Amai, die blinkt.:cool:

Sennake
02-03-2008, 15:24
De witte polish resten kan je het gemakkelijkst verwijderen met wat water en een oude tandenborstel: de polish lost op in water en spoelt gewoon weg.

Tom21
02-03-2008, 15:40
Yep guido, die is zo klaar om in de kerstboom te hangen, net een kerstbal (op de vorm na dan :fight: )
Goed polijstwerk geleverd!

Tom

Guido
02-03-2008, 16:42
De witte polish resten kan je het gemakkelijkst verwijderen met wat water en een oude tandenborstel: de polish lost op in water en spoelt gewoon weg.

Uiteraard, die handeling heb ik gisteren al eens gedaan, maar zal het nog eens moeten doen. Probleem is dat de naden erg dun zijn en de haartjes van de tandenborstel er niet altijd even goed in kunnen.

Bart.Vandecavey
02-03-2008, 17:59
Uiteraard, die handeling heb ik gisteren al eens gedaan, maar zal het nog eens moeten doen. Probleem is dat de naden erg dun zijn en de haartjes van de tandenborstel er niet altijd even goed in kunnen.

Met een proper verfborsteltje?

Guido
02-03-2008, 19:59
Met een proper verfborsteltje?

Dat is inderdaad het plan. Wetende dat alle naden gewoon potdicht zaten met compound, was ik al blij dat het grootste gedeelte er met de tandenborstel uitgegaan is. Ik moet de naden toch nog inkleuren, dus vooraleer ik ga verven, even met een borsteltje en wat water.

Dominique
03-03-2008, 00:57
De rode tube Tamiya Compound heeft deze oefening niet overleefd, lees in de vuilbak beland, gezien ze absoluut niet voldoet aan mijn verwachtingen.

Ge zijt er precies weer met grove botten door gegaan. :rolleyes: Het is absoluut niet nodig om uwe rode compound in de vuilbak te gooien. Als ge voor ogen houdt dat die compound ontwikkeld werd door en voor Tamiya, dan zult ge waarschijnlijk ook wel begrijpen dat die niet kàn voldoen op automotive. Die Tamiya's zijn qua hardheid immers niet te vergelijken met "the real stuff".

Haal hem dus maar terug uit uwe vuilbak, en gebruik hem op oppervlakken die wel met modelbouwverf werd gespoten. Dan werkt hij perfect. ;) Voor het "hardere" werk zult ge moeten beroep doen op andere hulpmiddelen, maar dat weet ge zo ook wel.

Guido
03-03-2008, 02:11
Ge zijt er precies weer met grove botten door gegaan. :rolleyes: Het is absoluut niet nodig om uwe rode compound in de vuilbak te gooien. Als ge voor ogen houdt dat die compound ontwikkeld werd door en voor Tamiya, dan zult ge waarschijnlijk ook wel begrijpen dat die niet kàn voldoen op automotive. Die Tamiya's zijn qua hardheid immers niet te vergelijken met "the real stuff".

Haal hem dus maar terug uit uwe vuilbak, en gebruik hem op oppervlakken die wel met modelbouwverf werd gespoten. Dan werkt hij perfect. ;) Voor het "hardere" werk zult ge moeten beroep doen op andere hulpmiddelen, maar dat weet ge zo ook wel.

Ge moogt hem hebben als ge wilt. ;) Toch raar dat de blauwe, ook door en voor Tamiya gemaakt, volgende dezelfde filosofie, wel zeer goede resultaten geeft op de mat geschuurde vernislaag. De rode bracht de vernis niet aan het glanzen, zelfs integendeel, schuren en nog meer krassen... Enfin, en houden voor oppervlakken die ik met modelbouwverf nog zal spuiten, hoeft ook niet meer. Voor de volgende, een S2000 in "Berlina Black", staat het busje Zero paints ook al klaar. ;)

Lester
03-03-2008, 12:07
Inderdaad die blinkt...:cool:

Een vraagje Guido, als je wagen nu volledig gedecald is en vol met sol is "besmeurd" moet je in principe ook volledig je kas compounden, juist...doe je dit ook met die blauwe tube? Mits natuurlijk een beetje voorzichtiger te wrijven zeker?

J.

Guido
03-03-2008, 15:48
Inderdaad die blinkt...:cool:

Een vraagje Guido, als je wagen nu volledig gedecald is en vol met sol is "besmeurd" moet je in principe ook volledig je kas compounden, juist...doe je dit ook met die blauwe tube? Mits natuurlijk een beetje voorzichtiger te wrijven zeker?

J.

Daar gebruik ik inderdaad ook de blauwe tube voor.

Loeten
03-03-2008, 18:57
Daar gebruik ik inderdaad ook de blauwe tube voor.

Maar de resten wegspoelen met water en tandenborstel kan dan toch niet? Want dan beschadig je de decals, of heb ik dat mis...?

Sennake
03-03-2008, 20:13
Maar de resten wegspoelen met water en tandenborstel kan dan toch niet? Want dan beschadig je de decals, of heb ik dat mis...?

Als je decals goed gesold zijn is er geen gevaar dat je ze beschadigt met water en een tandenborstel. Je moet er ook niet op frotten alsof je de body aan het ontvetten bent natuurlijk.

Guido
03-03-2008, 23:35
Vandaag heb ik de paneellijnen ingekleurd. Eerst een testje gedaan met German Grey, maar dat gaf niet zo goed. Gezien ik geen Japanese Grey in huis heb, heb ik dan maar mat zwart gebruikt. De raamrubbers, spatborden, onderste zijdorpels en voorste spoilerlip zullen pas later mat zwart gekleurd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9500&stc=1&d=1204579702

Verder ben ik tot de irritante vaststelling gekomen dat ik de constructie van mijn schuifdak enigszins verkeerd ingeschat en dus ook gebouwd heb (nieuw fotomateriaal gevonden gisterenavond). De pinnetjes die ik gemonteerd had, zorgden er immers voor dat gans het schijfdak er een beetje te ver bovenuit kwam, terwijl de voorkant nog "in" het dak zit. De pinnetjes zijn voorzichtig verwijderd en wellicht dat ik nu plasticrod ga gebruiken om zodoende het schuifdak in de geleiders te kleven - zoals het in feite in het echt ook is. Geen man overboord en nog op tijd om te corrigeren.

Het schuifdak steekt eruit, duidelijk te zien op deze 2 foto's. (foto's via http://92lude.com/)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9501&stc=1&d=1204579702

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9502&stc=1&d=1204579703

Het schuifdak staat op "half 7", zijn klakske precies wat te ver op zijne kop vanachter.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9268&stc=1&d=1202682127

Nismo
04-03-2008, 00:36
Goe bezig maatje, doe maar rustig verder.

Sennake
04-03-2008, 15:20
Het schuifdak staat op "half 7", zijn klakske precies wat te ver op zijne kop vanachter.

Boerke Prelude zette zijn klak naar achter en krabde eens in zijn haar, zoiets :D

Guido
05-03-2008, 00:20
Nu de carrosserie het afwerkingsstadium bereikt heeft, is de moment gekomen om aan het interieur te beginnen. De carrosserie op zich zal nog meerdere malen intensief moeten vastgenomen worden voor verdere droogmontages en daarom opteer ik voor de finale afwerking (detailschilderingen en kleinere onderdelen) pas op het allerlaatste te doen.

Gezien het chassis ook zo goed als klaar is, blijft er maar 1 groot geheel meer over: het interieur. De ramen zullen ook nog wel wat tijd vragen, maar die reken ik bij de afwerking van de kas. Het interieur dus.

In het begin had ik de achterzetels al bekleed met pigment poeder, maar door het vinden van bijkomend referentiemateriaal in een later stadium, ga ik die kuip laten voor wat ze is. Ik heb immers 2 kits, dus heb ik nog de beschikking over een andere interieurkuip. In tegenstelling tot de eerste kit, waarbij alle onderdelen in rode plastiek waren, zit in deze 2de kit enkel de body in het rood. Nagenoeg alle andere onderdelen zijn in zwarte plastiek, welke een andere samenstelling heeft gezien hij zachter is en dus iets makkelijker om in te snijden.

Het gevonden referentiemateriaal laat duidelijk zien dat het gedeelte tussen de 2 achterste kuipjes, lang niet zover uitsteekt als het interieur van de kit. Bovendien stopt deze scheiding ook daar waar de zitjes ophouden, terwijl bij de kit dit gedeelte doorloopt tot vooraan. Ik heb lang zitten piekeren over hoe ik nu een en ander zou aanpakken, maar heb uiteindelijk toch maar besloten "om het mes erin te zetten" (mes = pe-scriber).

Referentiefoto
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9508&stc=1&d=1204668821

De middentunnel goed zichtbaar. Hier reeds uitgesneden maar terug geplaatst voor de foto
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9509&stc=1&d=1204668821

het voorste gedeelte zal ik niet recupereren. Het achterste wellicht wel om in te korten qua dikte. De bodem zal ook opgevuld moeten worden, maar gezien de echte Prelude een velours bekleding op de bodem had, zal dat nog wel meevallen. Alles zal toch onder de pigment poeder komen te zitten.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9510&stc=1&d=1204668821

Guido
11-03-2008, 23:44
Het middenstuk is aangepast alsook het gedeelte achter de middenconsole. Het enige waar ik nu nog een beetje aan zit te twijfelen is of ik de zijpanelen ook nog zou verbeteren en of dat ik ze zo zou laten. Een eerste poging tot aanpassing bij het reserve interieur heeft immers niet het verhoopte resultaat opgeleverd. Wellicht dat ik het zo zal laten en aan de afwerking ga beginnen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9605&stc=1&d=1205271390

Tom21
12-03-2008, 21:35
'Klein' detail (waarbij 'klein' tussen grote aanhalingstekens staat) maar het is wel de moeite waard! Mooie update Guido. De zijpanelen zou ik zo laten, omdat je daar (bijna) niets meer van terugziet eens de kas op het chassis staat...

Tom

Nismo
12-03-2008, 23:12
Zoals Tom hierboven al aanhaalt, zou ik de zijpanelen laten voor wat ze zijn, waarschijnlijk zijn ze toch donker van kleur (zwart?) en dan zie er niet zo veel van.
De aanpassing van de achterbank vind ik dan wel weer geslaagd.
Krijgen we hem dit weekend van dichtbij te zien, of blijft hij nog wat in de werkplaats staan?;)

Guido
14-03-2008, 01:22
Zoals Tom hierboven al aanhaalt, zou ik de zijpanelen laten voor wat ze zijn, waarschijnlijk zijn ze toch donker van kleur (zwart?) en dan zie er niet zo veel van.
De aanpassing van de achterbank vind ik dan wel weer geslaagd.
Krijgen we hem dit weekend van dichtbij te zien, of blijft hij nog wat in de werkplaats staan?;)

Hij zal nog wat in de werkplaats blijven staan. ;)

Guido
31-03-2008, 23:28
Bij de vorige update stond nog niet alles in de grondverf, dus dat is ondertussen gebeurd. Daarna zijn alle interieur onderdelen in enamel mat zwart gespoten van Humbrol. Dat ziet er dan ongeveer zo uit. Alles lekker zo zwart als de nacht, dus hier zullen we wat diepte en kleureffecten moeten instoppen om het enigszins aantrekkelijk te maken.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9787&stc=1&d=1206998342

Voor de diepte zorgt uiteraard het pigment poeder van Ranger Ink. Net zoals bij de allereerste toepassing, ga ik me houden aan mijn procedure van toen. Dat wil zeggen: eerst het onderdeel spuiten met satijnglans zwart om onmiddellijk daarna het poeder aan te brengen. Maar aangezien niet alles moet behandeld worden, heb ik eerst alle onderdelen netjes afgeplakt. Dit is uiteraard een pak meer werk dan gewoon met verdunde houtlijm, maar het gevolg is wel dat je het poeder fijner kan aanbrengen. Een laagje gespoten enamelverf is sowieso dunner dan houtlijm, waardoor je "korst" van poeder ook dunner is. Afgeplakt ziet het er zo uit.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9788&stc=1&d=1206998342

En na dat het poeder aangebracht is, ziet het er zo uit.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9789&stc=1&d=1206998342

Van zodra het poeder is aangebracht, wordt het overtollige afgeklopt. Wanneer er niets meer vanaf komt, is het de hoogte tijd om alles "in te bakken" door middel van de haardroger. Hierdoor is alles droog na enkele minuten en kan je het poeder nog wat aandrukken om het nog wat gladder te laten lijken. Voor de foto heb ik alles nog een drooggemonteerd. De witte puntjes zijn vooral zichtbaar door lichtinval. Eens nog eens geverfd, verdwijnen die automatisch.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9790&stc=1&d=1206998342

In de volgende stap ga ik de zetels in het donkergrijs zetten, waarna alles kan gedrybrushed worden. Zeg maar, kleur brengen in een zwart interieur. Als dat klaar is, gaan we met de details aan de gang, zoals daar zijn: radio-CD, gordels, luidsprekers, stuur, handrem enz.

Sennake
31-03-2008, 23:46
Ziet er sjiek uit. Ik ben eens benieuwd naar het resultaat als alles geschilderd gaat zijn...

Nismo
01-04-2008, 00:03
Allé, het stofferen is al achter de rug en het resultaat mag er wezen.;)

Guido
04-04-2008, 22:32
We gingen dus de zetels in het donkergrijs zetten waarna alles zou gedroogborsteld worden. Dat is ondertussen gebeurd.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9839&stc=1&d=1207340598

Op de middenconsole heb ik ook de photo-etch radio-CD aangebracht. Aangezien PE nogal plattekes is, heb ik er zelf dan maar een on/off/volumeknop aan toegevoegd. Het display is met clear orange geverfd waarna dit wat getemperd werd met smoke. Ook de alarmschakelaar (4-pinkers) werd aangestipt. De stoelen staan wat haaks vermits dit droogpassen is en ze anders achterovervallen voor de foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9840&stc=1&d=1207340598

In de stuurkolom heb ik een gaatje geboord en er het contactslot in aangebracht. De contactsleutel zit er ook al in. De sleutelhanger zal later nog volgen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9841&stc=1&d=1207340598

Merk op dat mat zwart op de hoeken verdwijnt door veelvuldige manipulatie. De witte plekjes her en der zullen naar het einde toe opnieuw aangestipt worden. De voorstoelen hadden overigens het kantelmechanisme boven de zijdelingse verbredingen zitten, dus op de bovenste gedeeltes van de rugstukken. 'k zit nog wat te denken over hoe ik die erop zou gaan zetten, maar dat komt nog wel.

Loeten
04-04-2008, 22:40
How how, dit is echt goed gelukt hoor. De vorige update met die witte stipjes in vond ik leuk en goed maar nu je dit brengt... Das dus nog beter he. Dat poeder is echt een heel goed idee geweest, dat merk ik ook op de A-team Van... Het lijkt er trouwens op dat je met die haardroger de korreltjes wat hebt doen aaneensmelten??

Merk op dat mat zwart op de hoeken verdwijnt door veelvuldige manipulatie. De witte plekjes her en der zullen naar het einde toe opnieuw aangestipt worden.

Dat heb ik dus ook vaak voor met XF-1 of X-18. Steeds dacht ik van hela Loeten, je bent weer ongeduldig he, de verf was niet droog genoeg. Ben dus blij dit hier ook te lezen want nu weet ik dat ik wel geduldig genoeg ben.

Het zal dus allemaal wel goedkomen bij dit model. De volhouder wint dan toch !!

Guido
04-04-2008, 22:56
Het lijkt er trouwens op dat je met die haardroger de korreltjes wat hebt doen aaneensmelten??

Dat komt door het verven. Ik heb 2 fijne lagen aangebracht en doordat de gepigmenteerde laag erg dun is, vlak je dat wat uit.

De volhouder wint dan toch !!

Die wint altijd. ;)

Bedankt voor de reactie.

Nismo
05-04-2008, 00:51
Prachtig stukje detailwerk dat je ons hier laat zien.:applaus:

Tom21
05-04-2008, 12:54
Dit ziet er zeer overtuigend uit Guido! Net een echt interieur, wat een beetje verf en een droge borstel al niet kunnen doen he :)

Tom

Guido
06-04-2008, 00:03
Dankuwel voor de positieve reacties! :)

Aangezien ik nog enkele randen en de hoedenplank wat heb bijgespoten, heb ik van de gelegenheid gebruikt gemaakt om één van de koplampen eens onder handen te nemen. Ik had immers nog wat mat zwart over, dus dan maar ineens die koplamp meegespoten.

Gezien de koplampen van de kit nogal rudimentair zijn, wilde ik eens zien of door toevoeging van enkele lensjes, dit wat overtuigender zou worden. Dit is het resultaat.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9856&stc=1&d=1207432517

Merk ook op dat het glaasje wat aan de nipte kant is qua grootte, maar dat komt wellicht omdat ik beide units heb aangepast van snap-lock type naar een te verlijmen type.

Sennake
06-04-2008, 00:26
Dat ziet er erg leuk uit maat. Verlijmen met epoxy 2K lijm is hier de boodschap, maar dat hoef ik zo'n oude rot als jij niet te vertellen zeker? ;)

Guido
06-04-2008, 00:46
Dat ziet er erg leuk uit maat. Verlijmen met epoxy 2K lijm is hier de boodschap, maar dat hoef ik zo'n oude rot als jij niet te vertellen zeker? ;)

Merciekes, maar verlijmen zal ik doen met houtlijm, zoals ik overigens al jaren doe. :)

Tom21
06-04-2008, 12:55
Leuke toevoeging Guido!

Tom

Guido
07-04-2008, 22:15
Het begint er ondertussen al zo'n beetje uit te zien zoals ik het in gedachten had. :) Het dashboard is nu helemaal klaar, autoshifter en instrumentenpaneel op hun plaats, met uitzondernig van de sleutelhanger. Die is na het schilderen zoek geraakt en helaas was ie niet voorzien van een "fluiterke". Dus, ik ben hem kwijt. 'k zal een ander mogen gaan maken. Maar da's iets voor later.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9862&stc=1&d=1207598736

Ook de "achterbank" is klaar. Iedere zetel werd voorzien van een veiligheidsgordel met ditto sluiting. Ook de grillekes van de achterluidsprekers zitten op hun plaats.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9864&stc=1&d=1207598736

Vanaf de andere kant bekeken.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9863&stc=1&d=1207598736

Nu de 2 voorzetels nog wat voorzien van details en het interieur zit erop. Dan kan ik terug naar de carrosserie en beginnen werken aan het bevestigen van de voorste gordels aan de B-stijl... :)

Guido
09-04-2008, 00:19
Nu de 2 voorzetels nog wat voorzien van details en het interieur zit erop.

Bij deze. Toegevoegde details zijn de hendeltjes om de voorstoelen mee te doen kantelen en de ontvangers van de veiligheidsgordels. Alles is nog steeds drooggemonteerd (zetels, zijpanelen en dasboard) aangezien ik nog de voorste gordels onderaan moet bevestigen. Maar dat zal iets zijn voor wanneer de kas wat verder gevorderd is en ik wat zicht begin te krijgen op het hoe en wat van de bevestiging.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9870&stc=1&d=1207692498

De volgende update zal normaal gezien iets langer op zich gaan laten wachten vermits er nu weer aardig wat geschilderd moet worden (ruitrubbers, raamstijlen, binnenkant van het dak enz.)

Dus iedereen die stiekem heeft zitten meelezen voor wat betreft het interieur, jullie mogen nu applaudiseren :p - ben er eigenlijk zelf best wel tevreden over, ahum :o - want dat gedeelte beschouw ik als afgewerkt.

Tot de volgende! ;)

Sennake
09-04-2008, 08:47
Dus iedereen die stiekem heeft zitten meelezen voor wat betreft het interieur, jullie mogen nu applaudiseren :p

:applaus: :applaus: :applaus:

Mooi gedaan maat!

Guido
09-04-2008, 10:36
Mooi gedaan maat!

lol, laat gij nu net een van de weinige zijn die niet stiekem heeft zitten meelezen. Wat niet wil zeggen dat je appreciatatie hierdoor minder zou gewaardeerd worden. Integendeel. ;)

Ik ben eerder op zoek naar de vele "Guests" die altijd zitten mee te lezen van zodra je een update post, maar die zich niet kenbaar maken. Ben curieus wie dat allemaal zijn. :D

Pinto
09-04-2008, 10:50
ikke ben zo ene parasitaire meelezer :eek:
Het is een prachtig interieur geworden, ik kijk al vol spanning uit naar het vervolg :drewl: Het zijn de details dat het 'm doen om van e donker interieur iets heel moois te maken.

En hierbij nog het gevraagde applausje :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:

straffe toebak
09-04-2008, 13:06
Ik ben ook een van die guests.
Ik volg de topics om uit te leren, te zien hoe andere mensen bouwen. Maar ik hoop wel niet dat er dan verwacht wordt dat "guests" iedere keer reply-en, want dan zou dit toch-al-lange topic veel te uitgebreid worden.

Wel mooi werk aan het interieur, wat die carrosserie betreft begrijp ik echt niet hoe het altijd kan mislopen. Maar we leren bij.

Nismo
09-04-2008, 13:49
:applaus: :applaus: :applaus:

Dominique
09-04-2008, 18:21
Applaudiseren?
Waarom?
Is er iets te vieren? :confused:

Nee serieus, goe bezig. Ge zijt uw eigen weer aan het overtreffen met deze. Nog van dat! :gas:

HHugo
09-04-2008, 19:14
:applaus: :applaus: Applaus !! :applaus: :applaus:

(Bij deze mijn plicht vervuld :D )

Loeten
09-04-2008, 19:59
Héééé sedert wanneer doen wij mee aan die "ooooh" en "aaaah" ? Nu vraag je ons iets dat tegen je principe is toch??? :+ :p :p

Maar eigenlijk... Heb je wel volkomen gelijk hoor, het is meer dan een applausje waard he. Ik heb wel niet stiekem zitten meelezen maar wel nu en dan eens nen comment gezet. Bovendien heb ik weer vraagje: die gordelontvangers, zaten die daar zo dan bij of is dat ook een toevoegsel? En diene sleutel en sleutelhanger, waarvan is die gemaakt of heb je prof Barabas der eentje laten verkleinen met één van zijn uitvindingen?? Ik weet dat het nu heel moeilijk is wat ik vraag, maar kun je van die beide laatste eens een macro-opname plaatsen??

Mercikes en zoals beloofd: :applaus: :applaus: :champagne: :applaus: :applaus:

Rallymen
09-04-2008, 20:31
Echt wel prachtig werk:applaus: :applaus: :applaus: :applaus:

coco
09-04-2008, 23:10
mooi werk ,inderdaad geen oh's of ah's.Wij mogen dat ook niet of we zijn op de vingers getikt remember.:D

Guido
10-04-2008, 00:04
Maar ik hoop wel niet dat er dan verwacht wordt dat "guests" iedere keer reply-en, want dan zou dit toch-al-lange topic veel te uitgebreid worden.

Wel mooi werk aan het interieur, wat die carrosserie betreft begrijp ik echt niet hoe het altijd kan mislopen. Maar we leren bij.

Wel, met guests bedoelde ik de echte guests eigenlijk. De mensen die meelezen zonder dat ze een gebruikersnaam op het forum hebben. Quasi iedereen die tot nu toe gereageerd heeft in deze thread is steeds zichtbaar als "ingelogd" en leest per definitie dus niet stiekem mee. ;) Om maar te zeggen, dat niemand verplicht om wanneer dan ook te reageren. Ik zou het enkel appreciëren dat dit incognito's zich zo nu en dan ook eens kenbaar maken. Worden we allemaal beter van. :)

Ge zijt uw eigen weer aan het overtreffen met deze. Nog van dat!

Wel, ik moet eerlijk bekennen dat toen ik gisteren eens zat te kijken naar dat ding op mijn werktafel, ik dacht van "punaise, da's ook de eerste keer met een straatauto dat ge zo ver zijt gegaan" - en we zijn er nog niet helemaal... Dus ik ben eigenlijk wel super content ermee, niet alleen omdat het allemaal goed gelukt is, maar ook omdat ik me er echt mee geamuseerd heb - zonder ook maar 1 keer te foeteren of te sakkeren. :)

Héééé sedert wanneer doen wij mee aan die "ooooh" en "aaaah" ? Nu vraag je ons iets dat tegen je principe is toch??? :+ :p

Maar eigenlijk... Heb je wel volkomen gelijk hoor, het is meer dan een applausje waard he. Ik heb wel niet stiekem zitten meelezen maar wel nu en dan eens nen comment gezet. Bovendien heb ik weer vraagje: die gordelontvangers, zaten die daar zo dan bij of is dat ook een toevoegsel? En diene sleutel en sleutelhanger, waarvan is die gemaakt of heb je prof Barabas der eentje laten verkleinen met één van zijn uitvindingen?? Ik weet dat het nu heel moeilijk is wat ik vraag, maar kun je van die beide laatste eens een macro-opname plaatsen??

De oh's en ah's horen er zeker niet bij iedere update bij. Integendeel, want dan wordt het lezen achteraf veel te moeilijk. Nu zit alles per onderdeel van de bouw - kas, interieur en straks de afwerking - nog enigszins bij elkaar. Maar na ieder subonderdeel, is het wel eens de moeite om de reacties te vernemen (zie ook mijn reply aan Straffe Toebak).

Wat de extra toevoegingen betreft. In de kit zat er niks extra bij. Het gaat hier om een kitje van om en bij de 20 euro die je zonder lijm kan bouwen - schroefjes meegeleverd. Net zoals bij de Ford Escort Mk2 van Revell (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=13089), vind ik het bij dit soort van kits telkens een uitdaging om er toch iets fenomenaals van te maken (wat ook bij de Escort goed gelukt is).

Alle toevoegingen dus, zijnde luidsprekers grilles, radio-CD, gordelontvangers en sleutel komen uit diverse photo-etch setjes. Het probleem hiermee is dat ik die dingen altijd koop wanneer ik ze zie en denk "ah leuk, kan ik misschien ooit nog wel eens gebruiken." Die dingen belanden dan in een doosje en ik hou niet altijd de zakjes bij, zeker niet als ik uit een setje al eens dingen gebruikt heb. Merken van die dingen zijn Mr. Model, KA Models, Crazy Modeler enz. Let wel, zowel de radio-cd, het contactslot en de gordelontvangers heb ik dan nog verder van extra details voorzien met behulp van oude betaalkaarten (ideale dikte) enz. :D Plastic card is zeker goed, maar als je bankkaart vervalt, snij ze dan kapot in de bank en neem de 2 stukken dan terug mee naar huis. Ideale materiaal om te modelbouwen. :D

Vroeger kocht ik die PE spullen in de winkel, maar tegenwoordig schuim ik vaak de internetwinkels af op zoek naar ideeën en materialen, zonder de intentie te hebben om te kopen. Gewoon kijken en bekijken. Zo kom je vaak "toevallig" op de meest leuke dingen uit.

mooi werk ,inderdaad geen oh's of ah's.Wij mogen dat ook niet of we zijn op de vingers getikt remember.:D

Zie mijn eerdere replies hierover aan Straffe Toebak en Loeten.

@ allemaal,

Bedankt voor het applaus. :D Vanaf mogen jullie weer achteruit leunen en rustig meelezen tot aan het einde. ;)

Tom21
11-04-2008, 20:32
Ik had nog niet eerder gereageerd, en ik ben dan ook meestal geen stille meelezer. Ik heb dan ook nog niet gelezen de laatste dagen. Nu dus wel en het interieur ziet er zeer echt uit. Die gordel-clipsen (of hoe het ook mag heten) zien er erg goed uit en zijn een hele leuke toevoeging! Zoals dominique al zei...ge zijt uzelf aan het overtreffen en het bevalt ons nog ook :D
Neemt ge hem zondag mee?

Tom

bartmotte
12-04-2008, 20:25
Top modelbouwwerk Guido, petje af !
:champagne: pracchtig werk

Guido
19-04-2008, 22:41
De raamrubbers zijn ondertussen geverfd. Omdat ik niet zo'n vaste hand heb, plek is dus eerst alles netjes af. Kruipt wel wat tijd in, maar het resultaat komt dan ook overeen met de tijd die je erin gestoken hebt. Noteer ook het "pinkerke" dat al aangebracht is op de linkerzijde.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9943&stc=1&d=1208637138

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9944&stc=1&d=1208637138

Marin
19-04-2008, 23:43
Guido, plak jij ook af om de pannellines te zetten ?

prachtig werk in ieder geval.

Tom21
20-04-2008, 13:58
De raamrubbers zijn erg mooi geschilderd Guido! Is het met gewone tamiya tape afgeplakt?

Tom

Guido
20-04-2008, 23:16
Guido, plak jij ook af om de pannellines te zetten ?

prachtig werk in ieder geval.

Neen, voor de paneellijnen plak ik niets af.

De raamrubbers zijn erg mooi geschilderd Guido! Is het met gewone tamiya tape afgeplakt?

Tom

Afgeplakt met een combinatie van Tamiya tape en Bare Metal Foil.

De koplampen zijn ondertussen ook afgewerkt en gemonteerd. Net zoals de voorste richtingaanwijzers, de nummerplaatbevestiging als het nummerlplaat zelf. Ook de onderlip aan de bumper werd geverfd.

Gezien het hier om een model gaat van na de facelift, zie hiervoor ook de aanpassingen aan de achterzetels, zijn de voorste richtingaanwijers niet orange maar wel wit. Dit is meteen ook de reden waarom de koplampen volledig in chroom zijn en niets deels chroom, deels zwart zoals ik eerder uitgeprobeerd had.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9956&stc=1&d=1208725612

Omdat ik benieuwd was naar hoe één en ander er gemonteerd zou uitzien, heb ik even alles eens samengestoken. Begint al een beetje op een Prelude te lijken.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9957&stc=1&d=1208725612

Ferrari rules
21-04-2008, 09:27
Begint ! Begint?!
Dit is gewoon een Prelude man !
Zeer knap afgewerkt ! Na alle misirie zie je nu wel het einde van de tunnel hé.
de panellines en raamrubbers zien er fantastisch uit . een dikke :applaus:

Dominique
21-04-2008, 19:08
Hoe dikwijls moeten we nog herhalen dat het ten strengste verboden is hier foto's te posten van het 1:1 model, en dan durven beweren dat het een model is? :no:

Goe bezig! :applaus:

Nismo
21-04-2008, 21:16
Hoe dikwijls moeten we nog herhalen dat het ten strengste verboden is hier foto's te posten van het 1:1 model, en dan durven beweren dat het een model is? :no:

Goe bezig! :applaus:

En de volgende meeting gaan we op de parking kijken waar hij geparkeerd staat.:p

Marin
21-04-2008, 21:47
heb gisteren bij de politie een diefstal gemeld van mijn honda prelude, en hier is hij dus........

ik wil hem terug !!!!

coco
21-04-2008, 23:57
Uw richtingsaanwijzers blijven die zo Guido?

Guido
22-04-2008, 11:00
Uw richtingsaanwijzers blijven die zo Guido?

Ja, waarom?

scoobyfreak
22-04-2008, 23:48
Ja, waarom?
De lampjes ontbreken nog ;)

Guido
02-05-2008, 22:36
Gisteren nog even verder gedaan. De achterlichten zitten er ondertussen ook op. Ook hier heb ik 2 keer geprobeerd omdat ik de eerste keer niet echt tevreden was met het resultaat. Omdat er geen enkele structuur aan de binnenkant zit, besloot ik van de glaasje op zich te bekleden met BMF nadat deze geschilderd waren, maar dat vond ik niet zo mooi. Dus, de glaasje afgewassen met methanol - ging prima - en opnieuw gedaan. Deze keer dus zonder BMF aan de binnenkant.

Ook de achterste ruiten zijn ondertussen gemonteerd, alsook de ruitenwisser. Hier heb ik de ruitenwisser uit de kit aangepast met een PE deel. De arm heb ik gerecupereerd en de wisser met blad is in PE. Volledig in PE ging niet gezien ik niet over de juiste vorm beschik.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9964&stc=1&d=1209759951

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9965&stc=1&d=1209759951

Nu moet ik de Prelude naar Carglass brengen om de voorste ruit te laten monteren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9966&stc=1&d=1209759951

Nismo
04-05-2008, 23:13
Dat ziet er al prachtig uit, dus de voorruit zal ook wel in orde komen zeker. Ik ben echter benieuwd naar het schuifdak.;)

Guido
05-05-2008, 14:43
Dat ziet er al prachtig uit, dus de voorruit zal ook wel in orde komen zeker. Ik ben echter benieuwd naar het schuifdak.;)

Wel, de moeilijkheid ligt echter net andersom. Het schuifdak rust immers op de beide railtjes en zal met pinnetjes bevestigd worden, dus niet zo dramatisch moeilijk eigenlijk.

De voorruit daarentegen moet nog gesneden worden. De zijruiten moeten er immers van verwijderd worden waardoor ik maar de breedte, of moet ik schrijven de "smalte", van de A-stijlen heb om de voorruit te bevestigen. Dat wordt nog een beetje tricky.

Nismo
05-05-2008, 21:49
Dus als ik het goed begrijp wordt dit model er eentje met geopende ramen.
Véééééééél geluk bij het uitsnijden van de voorruit.;)

Guido
06-05-2008, 00:04
Dus als ik het goed begrijp wordt dit model er eentje met geopende ramen.
Véééééééél geluk bij het uitsnijden van de voorruit.;)

En dan nog een foto van de ruitpartij. De rode (stippel)lijnen geven aan waar dat er gesneden zal worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8903&stc=1&d=1200260643

't is wel al van januari geleden dat ik het al eens aangehaald had, wat de plannen met de ruiten waren, maar even ter herinnering. ;)

Guido
29-08-2008, 21:36
Blijkbaar wordt er alleen maar in je gallerij gekeken als je hier gepost hebt dat je model klaar is. :confused:

Bij deze dus.

En om nog wat feller te wringen, mogen jullie de link zelf gaan zoeken deze keer, ne. :p

TvD
29-08-2008, 21:43
Blijkbaar wordt er alleen maar in je gallerij gekeken als je hier gepost hebt dat je model klaar is. :confused:

Bij deze dus.

En om nog wat feller te wringen, mogen jullie de link zelf gaan zoeken deze keer, ne. :p

hehe, het verbaasde me al dat de foto's al wel op AF stonden en dat ik hier nog niets voorbij zag komen in deze thread ;) Ben benieuwd hoe lang het dan gaat duren voordat men door heeft dat ik zojuist ook een afgewerkt model aan mijn gallery heb toegevoegd....

BSmodels
29-08-2008, 21:44

Bij deze dus.

:champagne::champagne: de Guido is terug alive and KICKING :eek:

ps we zijn aan het wachten op die andere foto's :+