View Full Version : Karline Stala de laatste kampioen van de FR 1.6! Hoe nu verder?
Karline Stala eerste vrouwelijke kampioene in eenzitterij!
persreutel o.a. hier te vinden: http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=3223
Voor de azijnpissers onder ons: En wat dan met Ellen Lohr die in 1987 het Duits FFord kampioenschap won?
Maar vooral het woordje laastste! Dit is geen goed nieuws voor het jonge grut in de lage landen. De Belgische FR 1.6 was nog een van de weinige klassen waar je als broekie de nodige kilometers kon maken tegen een goede prijs om daarna verder te gaan met FR 2.0 of iets anders. Kom je uit de karts? Dan moet je meteen verder met op zijn minst een 2.0 slicks & wings klasse in 2008!
Dat gaat niemand halen of je moet al Raikkonen of Hamilton heten ;) De kans dat zoiets in de lage landen rond loopt is redelijk klein :(
En ja, ik hoor daar: En wat dan met het Nederlands FFord kampioenschap of de formule Gloria bij de DNRT? Ja, die series bestaan en daar is dan alles mee gezegd. Leuk voor de deelnemers, that's it! Heel simpel, als je als formule coureur verder wilt moet je daar geen minuut tijd of € aan besteden. Het kunnen best zinvolle klassen zijn, echter internationaal stelt het geen reet voor.
Waar moet ons karttalent naar toe in 2008? FFord in Frankrijk of de UK? FBMW heeft ook al internationale pretenties met zijn voorprogramma in de F1. Het zal verdomd lastig worden om als talent de stap te maken van karts naar formule wagen. Ik zie zowaar een gat in de markt! ;)
Dat gat in de markt zag ik al een tijd aankomen, met de onheilsspellende berichten over de toekomst van de FR1.6.
Ik kan de beslissing van de organisatoren enkel enorm betreuren. Het was een ideale instapklasse geworden in de eenzitterij en het kampioenschap heeft toch wel enkele talenten naar boven gebracht.
Zeer spijtig, maar het doek is gevallen over de FR1.6. Ik hoop dat er zeer snel een goede opvolger komt, van welke kant ook. Een goedkoop eenzitterkampioenschap, waar je als debutant de basis kan aanleren.
Strikt gezien naar het aantal deelnemers, had de klasse dit jaar al eigenlijk geen bestaansrecht meer. Afgezien van de soms mooie races die werden neergezet kun je op grote events niet met 15 autos komen aanzetten. (dat geldt trouwens voor meer klassen tegenwoordig) Maar inderdaad is het intriest dat er in Belgie nu geen instapklasse meer is voor ambitieuze jongelingen. Het financieel gat naar F Renault 2.0 of F BMW is enorm en voor de meesten domweg niet haalbaar.
Misschien een optie toch F Ford in Nederland. Wellicht weer het aloude Benelux kampioenschap. In de jaren 80 was dat toch een booming kampioenschap waaruit grote Belgische namen zijn voortgekomen!
buchinski
15-10-2007, 23:23
Strikt gezien naar het aantal deelnemers, had de klasse dit jaar al eigenlijk geen bestaansrecht meer.
Tja... als je voor de start van het seizoen al aankondigt dat het het laatste seizoen is dan kan je ook geen overrompeling aan inschrijvingen verwachten. Wie maakt er dan nog zotte kosten om een wagen te gaan kopen en te gaan racen?
Eerlijk gezegd, een kampioenschap met frontrunners uit Belgie, Roemenie, Frankrijk en Letland.. het is toch mooi. En in het geval dat het verdwijnt zal het niet makkelijk zijn voor jongeren die in éénzitters willen debuteren. De alternatieven zijn namelijk de duurdere Formule Renault 2-liter competities van onze buurlanden (NEC, Frnkrijk, Engeland), de Nederlandse Formule Ford of Formule Gloria (maar die zijn minder aantrekkelijk voor de nationale sponsors) of de reuzensprong naar de Europese competities Formule Renault of Formule BMW (we zwijgen dan nog maar van F3).
Zeer spijtige beslissing die Belgie waarschijnlijk van de monoposto landkaart zal vegen.
FormulaV-JH495
16-10-2007, 00:08
Formula Vee :) ..
cheap and freaking good competition :)
Mee eens Buchinski, tis eeuwig zonde.
F Vee?? die reden dit jaar 2 races op Zandvoort. Wij zijn maar gaan kaarten, zooo spannend en indrukwekkend was t. Maar ja, als je maar lol hebt zeggen we dan...
FormulaV-JH495
17-10-2007, 06:02
Mee eens Buchinski, tis eeuwig zonde.
F Vee?? die reden dit jaar 2 races op Zandvoort. Wij zijn maar gaan kaarten, zooo spannend en indrukwekkend was t. Maar ja, als je maar lol hebt zeggen we dan...
???? dan zie ik wel iets anders denk ik :)
http://number66.net/blog .. UK championship ..
Zeer spijtige beslissing die Belgie waarschijnlijk van de monoposto landkaart zal vegen.
Die kans is zeer sterk aanwezig. Dan mag de RACB zich toch eens achter de oren krabben. Op lange termijn kan dit vergaande gevolgen hebben voor de autosport. Normaal is het vanuit de karting doorgroeien in formulewagens en zodra de fondsen op zijn, afvloeien naar GT's of Toerisme waar dan wel een boterham te verdienen is voor enkelen. Opvolgers voor een Vosse, Rademecker, Duez of Goossens ga je zo niet meer vinden.
Die kans is zeer sterk aanwezig. Dan mag de RACB zich toch eens achter de oren krabben.
Is het wel (enkel) de RACB die we aan de oren moeten trekken voor het verdwijnen van de 1.6 klasse? Op de site van Renault staat immers dit te lezen;
“Na vijf jaar in de discipline te hebben geïnvesteerd, hebben we besloten om ons volgend jaar te richten op een andere promotieformule, door in België opnieuw de Renault Clio Cup te organiseren”, aldus Xavier Laporta, directeur marketing en sportverantwoordelijke bij de invoerder.
“We hebben geprobeerd om een andere partner onze rol te laten overnemen, maar tevergeefs."
Mja, hoe vind je voor Formule Renault een andere partner dan... Renault?
http://www.autosport.be/shownews.awm?id=11328
:applaus:
Mr.Dallara
16-12-2007, 15:02
http://www.autosport.be/shownews.awm?id=11328
:applaus:
Ziet er idd goed uit!
Heel goede zet om samen te werken met de NLders! We zijn beiden al z'n kleine landjes, dus niet concureren (risico nemen) maar samen werken (veel meer zekerheid hebben) én blijven bestaan...
Gaan de FR1.6 en de F-Gloria 2 volledig aparte series zijn en blijven? met elk aparte race's...
Op autosport.nl (http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=6746&page=2&rubriek=nat) staat te lezen welke circuits op de kalender zullen staan: Assen, Zandvoort, 2x Spa, Zolder, Colmarberg. Ziet er mooi uit, veel diversiteit op korte afstand!
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Er zijn nu slechts twee rijders bevestigd, maar voor 2009 ziet het er veelbelovend uit.
WW: Ik heb met nieuwe teams en rijders gesproken. Zij lieten verstaan dat het té laat was om voor dit jaar nog alles rond te krijgen, ofwel was het voor de rijders te laat om hun budget aan te passen voor de Formula 16 wegens hun engagement in de karting. Er zijn ook piloten die nog te jong zijn en dus nog even moeten wachten. Zij staan wel te trappelen om aan de start te kunnen staan. Al wordt het nu een moeilijk overgangsjaar, zoals we hadden verwacht, dan nog rekenen wij op een bloei in 2009.
http://www.autosport.be/news/11758.aspx
:( Geen bijster positief interview.
Dan kan Valerie meteen haar eerste algemeen podium behalen en een gooi doen naar de titel als opvolgster van Stala :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.