View Full Version : Ford Thunderbird - 1957 - AMT/ERTL - 1/24
Dominique
21-10-2007, 18:25
Nog een projectje tussen alle andere door: deze Ford Tunderbird was de eerste in een lange reeks modellen. De 'Bird' gold als een echte trendsetter en het was bij uitstek de "stoefkar" van die tijd.
De kit komt van AMT/ERTL en dat is er jammer genoeg weer aan te zien. Ik zou zelfs durven beweren dat dit de tweede episode is in de reeks "Don't try this at home", recentelijk in het leven geroepen door Sennake.
Enfin, ik heb weer niet willen luisteren, en ben er toch aan begonnen. Zoals we gewoon zijn bij dit soort kits is er enorm veel flash, sinkmarks, ejection pin marks en allerhande prul die er niet moet zijn. Je bent echt een hele tijd bezig met het schoonmaken van de onderdelen. Het probleem is soms zelf zodanig groot dat je niet meer zeker bent of je nu in de flash, dan wel in het onderdeel aan het snijden bent.
Langs de andere kant kan je met deze ene kit verschillende versies bouwen: de cabrio metdak naar beneden, of gesloten. Je kan de hardtop installeren, de bumperextensies met optionele externe reservewielhouder, kiezen tussen 2 soorten velgen en je kan zelfs een licht customized versie bouwen. Allemaal uit 1 kit! De scrapbox zal rap gevuld zijn.
Zoals gewoonlijk ga ik voor de eerste versie, zonder de opties, recht uit fabriek. Het wordt een zwarte uitvoering met rood interieur. Ik ga hem met gesloten motorkap bouwen, zodat ik niet te veel aandacht heb besteed aan de motor.
By the way: die "strepen" die je ziet in de lak zijn geen ghost-lines, maar het is de weerspiegeling van de tegeltjes in onze keuken. ;)
Dominique
21-10-2007, 18:27
Het chassis komt als 1 onderdeel. Je moet dus zelf de details naar boven brengen als je die wil aanbrengen. Ik heb me voorlopig beperkt tot de uitlaten. Misschien dat ik later nog een beetje details laat uitkomen, ik moet er nog eens over nadenken.
Dominique
21-10-2007, 18:30
Dit is dan de motor. Ik heb er bewust niet te veel details aangebracht omdat (zoals hierboven aangehaald) de motorkap fixed en gesloten wordt gemonteerd. Ik ga misschien de toorn van de liefhebbers van amerikaanse bakken over mij heen krijgen, maar ik blijf het toch een eigenaardig zicht vinden, die gelakte motorblokken.
Leuk begin van een kit die we helemaal niet vaak te zien krijgen, laat staan in gebouwde toestand. Heb je de lak rechtstreeks op de kas gespoten, of zit er een grondlaagje onder?
"Curb-side" bouw ik dit soort van dingen ook het liefste. Gewoon motorkap dicht en met de nodige aandacht aan de buitenkant ook een leuk modelletje. De details van de onderkant kan je er dan nog altijd uitlichten met wat droogborstellarij - niets dat je niet weet natuurlijk. ;)
Prettige verderzetting!
Dominique
21-10-2007, 20:40
De kas werd uiteraard volgens de regels van de kunst behandeld:
1. panellines (die zo goed als onbestaande waren) zo ver als mogelijk uitgediept. Ik gebruik meestal de punt van een mesje hiervoor. Dat mesje houd ik dan ondersteboven en ik kras met de achterkant van het mesje de panellines uit.
2. Alles mooi gladjes schuren en bijwerken waar nodig.
3. Dubbele laag Tamiya grijze primer. 1e dunne laag om foutjes te zoeken, 2e laag iets dikker ("om te hebben" :p ).
4. Lichtjes opschuren met 2000 grit.
5. Mistlaag in zwarte lak met de airbrush.
6. 2e mistlaag met de airbrush.
7. Lichtjes opschuren met 2000 grit.
8. 1e wetlaag gezet rechtstreeks uit de spuitbus.
9. Lichtjes opschuren met 3600 grit.
10. 2e wetlaag gezet rechtstreeks uit de spuitbus.
11. Lichtjes opschuren met 6000, 8000 en 12000 grit.
12. Opblinken met compound (eerst coarse en dan fine).
Schuren gebeurt per definitie met water (ALTIJD).
Vernis zit er niet op deze keer. Er komen geen decals op de kas, en de vernis zou geen diepere glans garanderen, daarom laat ik hem zo. ;)
Dominique
28-10-2007, 22:39
De voorbumper werd onder handen genomen. Daar stond een heel mooie en solide laag chroom op, maar het onderdeel was dan weer niet mooi gegoten. Ook zat het op een nogal ongelukkige (maar robuuste) manier aan de sprue vast en moest er dus wat aan gekuist worden. Voeg er nog wat flash aan toe en je besluit staat vast: het moet worden ontdaan van alle chroom, opkuisen en opnieuw verchromen met Alclad.
Ik heb dan maar van de gelegenheid geprofiteerd om te proberen om de onderliggende delen van de siergrille in het zwart te zetten. Kwestie van te kijken wat het effect zou zijn in een later stadium. Maar omdat de grille eigenlijk wat diepte mist is dat niet gelukt. Ik heb dan besloten om ook dat deel van het onderdeel te verwijderen en te vervangen door mesh.
OK, het bleekwater in ermee. Een uurtje later heb je dan een volledig gekuist onderdeel. Flash verwijderd, beetje uitgevlakt waar nodig en klaar is kees.
Dan heb ik de grille uitgefreest, er op lettend dat de bevestigingsplaat aan de achterkant van het onderdeel niet verloren mocht gaan. Dus moest ik die schuin afvijlen. Op de foto zie je dat die wel héél dun is geworden ter hoogte van de aanhechting, dus heb ik langs de onderkant met wat putty verstevigd.
Ik heb een foto bijgevoegd met de mesh die ik zal gebruiken, dus heb je al een idee van wat het zal worden.
De dryfit zegt dat het allemaal wel snor komt.
De voorbumperheeft ondertussen al een eerste keer een dun laagje black base gekregen als onderlaag voor de Alclad. Die mag dus een dag of 3 drogen vooraleer ik een 2e laag zal zetten.
Dominique
28-10-2007, 22:48
Dan het interieur. Het heeft een laag rood gehad, en dat is dus behalve wat drybrushen zo goed als klaar. Ik heb echter besloten om eindelijk dat flockingmateriaal dat ik al bijna 2 jaar geleden heb aangeschaft eens te gebruiken.
De truc is simpel: witte lijm aanbrengen op het oppervlak dat je wil flocken, en dan het poeder rijkelijk uitstrooien. Je drukt een beetje aan met een penseel en that's it. Het teveel vang je weer op om later te recupereren. Waarom witte lijm? Wel om dezelfde reden als bij het verlijmen van clear parts: de lijm droogt doorzichtig op, en hij is heel makkelijk te verwijderen moest je al eens wat morsen.
Nu mag alles uitharden, en dan borstelen we nog eens over die flocking om het loszittende materiaal te verwijderen, en we hebben een mooi tapijtvloertje.
Ik herhaal, dit gaat een leuk modelletje worden! :)
Ola Pola! Grote detailleringswerken in uitvoering!
Goe bezig maat! Ziet er vreed goed uit!
Ik kan Guido en Sennake alleen maar bijtreden:
Goe bezig, maatje en uw matten zien er goed uit. ;)
Wild Goose
29-10-2007, 04:50
Altijd leuk om volgen de topics van Dominique.
Gaan dus dit ook met interesse volgen.
Ik ben benieuwd hoe de flocking gaat zijn. Voor de rest ... goe bezig!
Dominique
29-10-2007, 18:30
Mmm, en ik dacht dat deze thread alleen door mijzelf werd gelezen?
Merci manne!!
Zeg euh, wat is de eigenlijk de beste manier om whitewalls te schilderen op de banden? Heeft Nismo een tip misschien?
Merci manne!!
Zeg euh, wat is de eigenlijk de beste manier om whitewalls te schilderen op de banden? Heeft Nismo een tip misschien?
Awel, tis omdat gij het zijt, ik zal mijn geheim werktuig eens laten zien dat ik gebruikt heb bij het maken van mijn white-walls op het kevertje.
Door dit te gebruiken
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7875&stc=1&d=1193684132
kan men dit resultaat krijgen
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=1000&d=1140735179
Dominique
29-10-2007, 20:07
Door dit te gebruiken
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7875&stc=1&d=1193684132
Ziede wel dat er een truc voor moest bestaan. Merci Nismo, gij zijt den beste. :worship:
Ela, uw meest trouwe lezer en volger niet beledingen he. :D
Ik denk dat ze niet anders meer durven dan repliestjes tikken, :p na het zien van je mooi gebouwde Mini. :D :+
Dominique
31-10-2007, 22:14
Kleine update: het dashboard is in kleur gezet. Het rood is Tamiya TS49 Bright Red. Dat werd dan afgeplakt, waarna ik een laag zwarte enamel heb gespoten als onderlaag voor Alclad Polished Alumium.
De knoppen voor de radio, ruitewissers, choke etc etc werden uitgeboord en verangen door de kopjes van spelden.
Op de laatste foto kan je zien hoe die door het onderdeel steken.
Tot later!
Mooi,ik heb er geen woorden voor..doe maar veder:gas: :applaus:
Gij hebt u duidelijk geamuseerd met het maken van knoppekes.:D
Prachtig dashboard.
Dominique
06-11-2007, 21:23
Omwille van hechtingsproblemen van het flockingmateriaal heb ik de interieurkuip maar in de remolie gesodemieterd. Bij het wegborstelen van het overtollige materiaal bleef er maar flocking loskomen, totdat het uiteindelijk zo dun was geworden dat het onderliggende oppervlak doorscheen. Niet goed genoeg dus, en weg ermee. Misschien dat ik nog eens een test doe op een stuk afvalplastiek om te testen wat het best aanhecht (witte lijm, verf, vernis, ...), maar voor deze Thunderbird zal een andere oplossing gezocht moeten worden.
Dat wordt dus snuffelen volgend weekend in Telford ;)
Ondertussen heb ik de bumpers en ruitomlijsting in Alclad chroom gespoten, en na voldoende droogtijd werden deze in de Johnson Klear gedoopt om te sealen. See foto's.
Daarbij werd ook de versnellingspook gecleaned van alle flash, en herschilderd. Ok het stuur werd gecleaned en beschilderd.
Volgende update zal dus waarschijnlijk ná Telford zijn.
Flocken, grilles in PE doen, Alcladden en nog van dat moois, maar de ruitenwissers van het frame halen was er precies te veel aan. :D Heb hier nog voldoende PE ruitenwissertjes liggen in alle maten en soorten. Als je ze alsnog wilt hebben, laat maar weten. ;)
Dominique
06-11-2007, 21:55
Flocken, grilles in PE doen, Alcladden en nog van dat moois, ...
Je vergeet toch die kopkes op het dashboard ni? :D
... Heb hier nog voldoende PE ruitenwissertjes liggen in alle maten en soorten. Als je ze alsnog wilt hebben, laat maar weten. ;)
Ah, maar dat is nog eens goed nieuws, kijk! Laat maar komme, dat onderdeel gaat weer schuurpapier van héél kortbij te zien krijgen. :D
Merci!
Mijn gedacht ... eraf met die ruitenwissers!
Absoluut! Of zoals madam Milquet zou zeggen: "des essuis-glaces moulus dans la fenêtre? NON!"
Dominique
06-11-2007, 23:02
Absoluut! Of zoals madam Milquet zou zeggen: "des essuis-glaces moulus dans la fenêtre? NON!"
Compris, patron!:worship:
Dominique
20-12-2007, 21:32
We hebben serieus moeten werken aan deze kit om er nog iets deftigs van te krijgen. Dat is echter maar ten dele gelukt. Op een bepaald moment ben ik er "met mijn klak naar beginnen gooien"...
Kort samengevat: er past letterlijk niks bij deze kit. Ik weet niet hoe ze het klaarspelen, maar deze kit is werkelijk een ramp. Hij is bijzonder slecht van concept, en als je de bouwplannen meticuleus volgt, dan kom je in de problemen bij het monteren van zowel de voor- als de achteras.
Zoals als gezegd in een eerdere post, past de chassis-met-motor assemblage slechts met een paar truken in de carrosserie. Ik heb een deel van de "firewall" moeten wegsnijden om alles te laten passen. Nu komt daar nog bij de vooras ook niet gemonteerd kon worden omdat de aandrijfriemen in de weg zitten ...
De achteras past op zich wel, maar je kan de wielen niet monteren omdat die voor een klein deel in de achtervleugel verdoken zitten.
De bumpers zitten scheef (yep, alle twee) en ik kan werkelijk niet veel méér wegsnijden om hen te laten passen, anders donderen ze op eigen beweging uit het model.
Het interieur past ook maar met de grootste moeite in de bovense schelp, en de voorruit (zie mijn nood-ingreep-in-de-vorm-van-een-tutorial) is al niet veel beter. Daar moet nog ongeveer een volle millimeter materiaal overbodig materiaal weggesneden worden vooraleer het kan worden gemonteerd. De Alcladlaag die op de raamomlijsting zat is allang gesneuveld omwille van de vele handelingen die het onderdeel heeft moeten ondergaan tot nog toe. Enfin, die montage ruit-omlijsting moet nog worden afgewerkt, en dan kan dat op het model worden gemonteerd. Dan beschouw ik hem als af.
Conclusie: als ge niet persé een Ford Thunderbird 1957 in uw etalage wilt hebben, blijf dan met uw fikken van dat AMT-model af.
Dominique
20-12-2007, 21:35
Nog een paar fotokes:
Bravo voor het doorzettingsvermogen. ;) Het is al bij al toch nog redelijk gelukt, lijkt mij. Al aan't denken aan het volgende?
Dominique
20-12-2007, 22:30
Bravo voor het doorzettingsvermogen. ;) Het is al bij al toch nog redelijk gelukt, lijkt mij. Al aan't denken aan het volgende?
Ja, de 2PK die ik in Telford heb gekocht, denk ik. Maar ook nog wat verder doen aan die Mercedes...
Ik sluit me hier bij aan.
Maar goed dat hij niet op het "modelautokerkhof" is beland.;)
Dominique
26-12-2007, 22:28
De Thunderbird is afgewerkt. Je kan hem hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=16745) bezichtigen.
Bedankt voor de interesse. ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.