PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Preview BSC 10 Hours of Zolder


P De Sonville
07-11-2007, 16:25
Struyf en Van De Water strijden voor de titel

Nu zaterdag wordt de traditionele afsluiter van het seizoen 2007 verreden, de Belcar 10 Hours of Zolder. In het voorprogramma van de BonGou Belcar Endurance Cup rijdt ook de Belcar Sprint Cup zijn laatste race. Hierin zullen de Lotus van Pascal Struyf en de BMW M3 van Harry Van De Water méér dan waarschijnlijk uitmaken wie met de grootste beker terug huiswaarts keert. Na de wedstrijd in Francorchamps werden de kaarten grotendeels herschud. Pascal Struyf vertrok op de Ardeense omloop met een vrij geruststellende voorsprong in de tussenstand op de concurrentie. Maar de Lotusrijder gokte op slicks terwijl de piste er nog vrij vochtig bijlag. Deze foute bandengok zou hem zuur opbreken. Ondanks zijn tweede chrono tijdens de kwalificaties moest hij reeds tijdens de start zijn meerdere erkennen in de Golf van Kevers en Harry van De Water, die via een kanonstart vanuit de 7de positie meteen doorstootte naar de 2de plaats. Struyf ging op een natte plek in de fout en verhuisde naar de 10de plaats. Hij kon nog wel terugvechten naar de 5de stek, maar zag kostbare punten verloren gaan. Hij werd pas 3de in Klasse 3. Vooraan had Van de Water in de laatste ronde nog een aanrijding met een gedubbelde TVR uit de Belcar Historic Sprint en moest in Kevers zijn meerdere erkennen.
Struyf bleef in de tussenstand aan de leiding, maar heeft nog amper een half puntje voorsprong op Van de Water. Harry Peeters en Tony Kevers volgen op respectievelijk 16 en 18 punten. Goormachtigh sluit de top 5 af met een achterstand van 24,5 punten op de leidende Lotus. Er zijn nog 30 punten te verdienen en mathematisch gezien komen deze vijf nog in aanmerking voor de titel. Maar normaliter zal de strijd worden beslecht tussen Struyf en Van de Water.
Voor Van de Water is het uiteraard hopen dat er zich bij de inschrijving minimum vijf wagens aanbieden bij de inschrijving. Anders worden zijn behaalde punten voor het kampioenschap gehalveerd. De BMW-rijder verloor hierdoor tijdens het seizoen reeds kostbare punten.
Voor Struyf daarentegen is het aantal deelnemers in zijn Klasse geen probleem, maar de concurrentie binnen de Klasse 3 is wel groter. Vooral Kevers is hier de grootste opponent.
“Ik moet zowel Van de Water als Kevers in het oog houden”, verduidelijkt de aktuele leider. “Indien Kevers de wedstrijd wint en ik wordt 2de, dan heeft Van de Water voldoende aan een derde plaats om kampioen te worden. De situatie is voor mij moeilijk en eenvoudig tegelijk. Ik moet gewoon winnen indien Van de Water zich mee vooraan komt nestelen. Het wordt in ieder geval een spannende bedoening, zoveel is zeker”.
Maar laten we zeker enkele andere piloten niet over het hoofd zien die zich vooraan kunnen mengen in het titeldebat. Naast Kevers hebben ook Vande Casteele, Peeters, Vermeeren, Goormachtigh en Willemen reeds bewezen dat ze gevaarlijk uit de hoek kunnen komen.

De strijd in de onderlinge Klassen is iets minder spannend. Daar zijn nog 20 punten te verdelen.
In Klasse 1 heeft Van de Water 10 punten voorsprong op Goormachtigh en 18 op Istas.
Peeters is reeds zeker van de titel in Klasse 2, terwijl in Klasse 3 Struyf momenteel een voorsprong telt van 11 punten op Tony Kevers. Voor de derde plaats kunnen we nog een mooie strijd zien tussen de Honda Integra van Van der Sluis en de VW Golf van Youngster Bruno Vermeeren. Het verschil is amper 2 punten.
Pieter Verpoort is de logische winnaar in Klasse 4 om de doodeenvoudige reden dat hij de enige deelnemer is.

De deelnemers van de Belcar Historic Sprint hebben eerder dit jaar hun seizoen beëindigd, maar krijgen zaterdag de kans om hun paard nog eens van stal te halen. Enkelen onder hen hebben zich alvast ingeschreven.



Timing en tussenstanden op www.belcar.com