PDA

View Full Version : Mercedes A160 - Revell - 1/24

Guido
08-12-2007, 02:12
2 weken geleden was de tijd nog daar om alles eens op te ruimen en terug wat orde op zaken te stellen. Alhoewel ik toen het gevoel had dat het voor een tijdje ging zijn, ben ik ondertussen toch weer aan de slag gegaan. Bloed kruipt waar het niet gaan kan, maar vooraleer weer een threadje op te starten, wilde ik eerst voor mezelf weer eens een resultaat bekomen.

Aangezien mijn stock van kits niet meer zo heel veel courante kits bevat, de meeste dozen die ik heb zijn moeilijk te vinden en voor sommige heb ik toch wat geld neergeteld, moest ik een weloverwogen keuze make voor een nieuwe poging. Enkele jaren geleden was ik al eens aan deze Mercedes A160 van Revell begonnen, maar ook die was niet zo goed gelukt naar mijn goesting en terug in de doos beland. Bovendien had ik mijn eindejaarstombolakit al van de hand gedaan, dus ook dat zou niet kunnen lukken. Sennake schoot echter ter hulp en bood de A160 aan als vervanging van mijn verkochte tombolakit. Hiermee had ik net wat ik zocht. Een courante geen al te dure kit én die bovendien ook nog kan tellen voor het bouwen van de eindejaarskit. Deze A160 zou ik dus voornamelijk als testcase gaan gebruiken om het werken met Zero Paints verder onder de knie te krijgen.

Afgelopen vrijdag ben ik dan van start gegaan. Naden wegschuren en dat soort moois. Op zaterdag heb ik dan de grondlaag gespoten en op zich ging dat zeer goed. Zondag de grondlaag opgeschuurd en de eerste kleurlaag aangebracht. Eerst een mistlaag en daarna een dikker laag, de fameuze "wet coat". Nadere inspectie leerde dat er een probleem achteraan het dak was én dat die verdraaide ghost lines ook weer van de partij waren... de moed zakte me opnieuw in de schoenen... Echter, deze keer deed ik niets. Gewoon afwachten, nachtje laten drogen en nachtje over slapen. Op maandag heb ik dan het probleem aan de achterkant van het dak weggeschuurd en ben ik ook de ghost lines met schuurpapier te lijf gegaan. "Ik ben de Joeri en ik heb schuurpapier..."

Eens dat achter de rug, nog steeds op maandag, opnieuw enkele goeie lagen bijbezet, maar opnieuw de ghost lines. Bovendien was er achteraan het dak nu een plek te zien waar ik bijgewerkt had. Geen paniek, tijd brengt raad, nog maar eens over slapen, maar dat ging niet. Maandagnacht nog eens voor Joeri met schuurpapier gespeeld om weer bij te werken. Deze keer legde ik echter geen dikke laag, maar bouwde laagje per laagje op, met telkens enkele minuten pauze ertussen in, en... het werkte!

Drie modellen later ben ik er wellicht achter gekomen wat er al die tijd misging. Veel te snel een wet coat gezet. Ik vermoed zelfs dat het de enige manier is om een plastic model met autolak te spuiten. De kleurlaag stelselmatig opbouwen is dus de boodschap.

Dinsdagavond dan de volgende horde, vernissen. Ik had immers 2K vernis, ook van Zero Paints, in huis gehaald en wilde natuurlijk ook deze proberen. Vernis, verharder en verdunner klaar gemaakt en aangebracht. Instructies luidde: "Eerst een mistlaag, dan na een minuut of 5 een wet coat. Breng een 2de wet coat aan indien nodig." Zo, zou ik het dus doen. Op zich ging dat prima, maar de 2de wetcoat volgde wellicht iets te snel op de eerste, waardoor er wat ophopingen van vernis ontstonden rond de naden. De A160 ging nu voor 48u aan de kant om volledig uit te harden.

Donderdagavond heb ik dan de vernisophopingkjes weggeschuurd en gans de auto een compoundbeurt gegeven. Ook nog snel even enkele panel lines ingekleurd met German Grey (ah ja, en Duitse auto...) om te zien hoe de vernis de white spirit achteraf zou verdragen. Wel, dat ging perfect. Zelfs niet moeten compounden achteraf, wat bij de Gunze vernis zeker wel het geval is. Daarmee was hij dus klaar om de raamrubbers en het dak aan te pakken.

Dat is dus deze avond gebeurd en ook hier heb ik wat zitten experimenteren met het afplakken. Een helft met Tamiya tape, de andere met BMF. Verdict: BMF laat zich veel fijner en correcter snijden, maar is 10x moeilijker te verwijderen. Maar opnieuw gedroeg de vernis zich voorbeeldig. Geen enkel lijmspoor te bekennen. Hier en daar zal ik nog wat moeten bijwerken, en wellicht dat ik het dak opnieuw ga doen. Toen ik dat aan het spuiten was, kreeg ik bezoek op de plekkamer van iemand die daar eigenlijk niet hoorde te zijn: deur open, lekker rondlopen, trui aan, ik zag het stof er zo inkomen. Nu goed, geen man overboord. Wat opschuren en bijspuiten.

Gedurende gans de week heb ik geen enkele foto gemaakt omdat ik me vol wilde concentreren op de gang van zaken. Nu ik tot een redelijk deftig resultaat ben gekomen - er zitten wat foutjes in, maar soit - heb ik enkele foto's genomen. De eerste 2 geven een overzichtje, de 3de laat de German Grey paneellijnen zien, in gedachtend houdend dat ik afgelopen vrijdag ben begonnen met het schuren van de naden en dat dit is waar ik nu sta. Voorwaar de snelste vordering die ik ooit gemaakt heb bij het spuiten van een carrosserie. :)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8404&d=1197072672

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8405&d=1197072690

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8406&d=1197072710

Het heeft er alles van weg dat we weer vertrokken zijn. :gas:

Loeten
08-12-2007, 08:33
:applaus: :applaus: :applaus: Wat zijn we blij je terug te zien. Een perfect sinterklaascadeau !! Je hebt uiteindelijk de juiste keuze gemaakt, zij het door de drang van uw kruipend bloed... :+

Opgepast bij deze auto. Als je de elandtest gaat doen...

TvD
08-12-2007, 10:18
Ziet er deftig uit hoor. Kan het zijn dat er een vuiligheidje op de linkervoordeur zit trouwens? Ik meen op foto 1 en 3 op dezelfde plek wat te zien.

Overigens valt me aan de foto's op dat het wit van de achtergrond op de eerste geel is en de tweede rood. De derde is al neutraler. Kan je op je camera de witbalans aanpassen? Maakt voor nog mooiere foto's ;) Ik vind het verder niet storend ofzo, maar het valt wel op.

En goed om te weten dat de Zero paints beter in vele laagjes gezet kan worden.

Dominique
08-12-2007, 12:45
Ik wist wel dat hij het niet kon laten. :applaus:
Goed bezig. Zeker meebrengen naar de volgende meeting voor evaluatie van de Zero Paints.
Ik zal zien dat de vergelijkende test met Alclad chroom en Zero Paints er ook zal zijn. ;)

BSmodels
08-12-2007, 13:08
super Guido dat je met de autolak blijft doorgaan.

Belangrijk dat je gevonden hebt hoe je ermee moet spuiten. Ik doe het precies op dezelfde manier (naald van 0.3 en toch resutaat hebben ;) ). Om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een wetcoat gezet zoals we er hier over spreken. Het is naar mijn bescheiden mening ook niet nodig omdat de dekkracht veel hoger is.

het afplakken is ook zoiets waarvan je geen slapeloze nachten meer zult hebben, eens vernis erop kan je naar hartelust afplakken en smodderen zonder grote gevolgen. Je kan je model nu tenminste vastnemen zonder dat al je vingers (of een mousseke:rolleyes: ) erop staan.

allé ge zijt vertrokken :+

Guido
08-12-2007, 15:57
Ziet er deftig uit hoor. Kan het zijn dat er een vuiligheidje op de linkervoordeur zit trouwens? Ik meen op foto 1 en 3 op dezelfde plek wat te zien.

Dat zou best kunnen. Mijn objectief heeft eens een reinigingsbeurt nodig, maar dat zal nog even moeten wachten. Heb in photoshop de "zwaarste" spots eruit gehaald, maar wellicht dat ik die die je aangeeft over het hoofd heb gezien.

Overigens valt me aan de foto's op dat het wit van de achtergrond op de eerste geel is en de tweede rood. De derde is al neutraler. Kan je op je camera de witbalans aanpassen? Maakt voor nog mooiere foto's ;) Ik vind het verder niet storend ofzo, maar het valt wel op.

Op een EOS 20D kan je net zoveel instellen als je zelf wil. Maar dat is hier niet mijn bedoeling én daar ging het nu net om. Ik wil in eerste instantie bouwen en concentreer me daarop. Qualitatieve foto's zijn op dit ogenblik bijkomstig. Ik heb ze rond middernacht getrokken met de stand op binnenverlichting. Daarna draai ik ze dan nog eens door PS, waar ik een "auto levels" toepas. De ene is dan geel, de andere rood, maar aanpassen doe ik dan verder niet.

Een keer het model klaar is, besteed ik wel meer aandacht aan goeie foto's. ;)

Gulfie
08-12-2007, 17:36
Ah ... blij dat je weer bezig bent!

Natuurlijk makkelijk om achteraf te zeggen, maar het is me inderdaad nooit opgevallen dat je over wetcoats spreekt. Die zet ik ook nooit. Ik spuit met relatief veel druk en dunne lagen, dus ook nooit een wetcoat voor de kleur en de primer. Vernis daarentegen ...

Keep them coming!

Sennake
08-12-2007, 17:44
Zoals ik daarstraks al "IRL" zei (maar dan weten de andere Paddockers het nog niet) : de gevaarlijkste horde is genomen, vanaf hier loopt het wel los ;)

Guido
08-12-2007, 22:24
Ah ... blij dat je weer bezig bent!

Natuurlijk makkelijk om achteraf te zeggen, maar het is me inderdaad nooit opgevallen dat je over wetcoats spreekt. Die zet ik ook nooit. Ik spuit met relatief veel druk en dunne lagen, dus ook nooit een wetcoat voor de kleur en de primer. Vernis daarentegen ...

Keep them coming!

Daar zat inderdaad de hond gebonden. Altijd met 0.8 bar gespoten (zoals bij mijn enamels trouwens) en dikkere lagen, na de initiële mistlaag. Fout dus. Nu gespoten met een druk van 1.7 en fijne laagjes, op het einde tenminste, en dat lijkt dus inderdaad, ook zoals door Bart aangegeven, de enige juiste manier.

De vernis daarentegen... :D :champagne:

Nismo
08-12-2007, 23:34
AHA, gij hebt uw dipje al verteerd zie ik.;)

Goe bezig "Joeri"

Guido
10-12-2007, 01:21
Heb nog wat verder gedaan. De stofjes in het dak werden eruit geschuurd en eigenlijk was alles klaar om opnieuw te spuiten. Toen schoot me echter te binnen dat ik nog wat restanten in mijn decaldoos liggen had en dat het misschien wel leuk zou zijn om de A160 van enkele "stickers" te voorzien. Dus werd het plan enigszins gewijzigd. :D

De lamellen van het schuifdak zijn ondertussen in carbon gezet, net zoals enkele "inzet stukken" rond de ramen. Verder werd er al 1 zijkant voorzien van de bestickering. Het gaat dus een A-klasse worden van een DC fan... :gas:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8438&d=1197242477

Sennake
10-12-2007, 07:34
Een erg leuk en geslaagd idee!!

MFahrer
10-12-2007, 09:45
Wijs wijs wijs...

Zijne frak is geel en zijnen Benz is grijs!

Alle gekheid op een stokje... ben blij dat je terug "op de been" bent! Leuk modelletje, knap gewerkt met je nieuwe techniek, en een schitterend idee om hem in de West kleuren te steken!

G.

Gèrre
10-12-2007, 11:45
zeer leuke ingeving van die bestickering, dat maakt hem net iets minder gewoon. Sjiek !

Guido
10-12-2007, 22:47
Nog 2 extra foto's meegeven vanuit een andere hoek om aan te geven dat het beperkte decalwerk nu achter de rug is. Ik heb nog getwijfeld of ik nog wat extra stickers zou aanbrengen, maar dan zou de A160 er wellicht veel te druk uit zien. Zoals hij er nu uitziet kan ik me wel voorstellen dat er iemand dat op zijn auto zou zetten. Nog meer stickers zou er waarschijnlijk "een cirque" van maken... :D

De kas kan nu aan de kant tot het chassis en interieur klaar zijn. Daarna zal ik de kas terug ter hand nemen om de laatste afwerking te beginnen. Laatste afwerking zoals daar zijn: finale compounding, klinken en pinkers schilderen, lampen en vensters aanbrengen. En misschien dat ik het achtervleugeltje nog in carbon zet, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8439&d=1197319603

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8440&d=1197319615

Loeten
10-12-2007, 22:54
Die klinken mogen toch gewoon in dat grijs blijven? Bij mijn Corolla break is dat ook zo...

Guido
10-12-2007, 23:06
Die klinken mogen toch gewoon in dat grijs blijven? Bij mijn Corolla break is dat ook zo...

Er zijn inderdaad auto's waarbij de klinken in alu zijn, maar net zo goed verchroomd of, zoals in dit geval in het zwart. De kit stelt de eerste versie van de A-Klasse voor, dus van voor de eerste externe face-lift die er in, geloof ik, 2001 kwam. Zeker tot aan deze update waren alle klinken in het zwart, dus wil het ook zo doen.

Je zou natuurlijk kunnen argumenteren dat ik me werk kan besparen en dat ze in het echt ook zouden kunnen nagespoten zijn, maar toch vind ik dat de zwarte greepjes het erg grote zilveren zijvlak nog wat verder zal breken. ;)

Guido
10-12-2007, 23:08
en een schitterend idee om hem in de West kleuren te steken!

G.

De West kleuren zijn nog maar erg beperkt he. Deze is nog lang niet de echte Mika en DC versie die Mercedes eens in West kleuren gedaan heeft. Echter... sedert kort heb ik een "Stars en Cars" in handen gekregen waarin een reportage staat over deze bewuste A-Klasses, dus die echte West komt er nog wel eens een keertje. Om netjes naast deze te staan. ;)

Wild Goose
11-12-2007, 08:08
Je zou natuurlijk kunnen argumenteren dat ik me werk kan besparen en dat ze in het echt ook zouden kunnen nagespoten zijn, maar toch vind ik dat de zwarte greepjes het erg grote zilveren zijvlak nog wat verder zal breken.

Niet noodzakelijk, breekt al genoeg met dat subtiel zwart lijntje (decal) en Mercedes logo onderaan.

Staat toch veel sjieker als de klinken in het grijs zijn, is nog altijd een Mercedes, dus die klasse gaat haar af.

Guido
12-12-2007, 00:15
Niet noodzakelijk, breekt al genoeg met dat subtiel zwart lijntje (decal) en Mercedes logo onderaan.

Staat toch veel sjieker als de klinken in het grijs zijn, is nog altijd een Mercedes, dus die klasse gaat haar af.

Da's waar natuurlijk. Misschien dat ik er een chromé biesje op zet dan of zoiets. Zoals het nu is, vind ik het niet echt overtuigend nog niet.

Sennake
12-12-2007, 00:48
Da's waar natuurlijk. Misschien dat ik er een chromé biesje op zet dan of zoiets. Zoals het nu is, vind ik het niet echt overtuigend nog niet.

Als je ze zilver laat, moet je in elk geval de openingen achter de klinken zwart maken voor wat schaduw effect (of german grey)...

Guido
12-12-2007, 01:11
Als je ze zilver laat, moet je in elk geval de openingen achter de klinken zwart maken voor wat schaduw effect (of german grey)...

Da's allemaal veel te veel gewriemel en geprul, want ook dat is niet erg realistisch. Gewoon zwart, en daarmee gedaan. ;) :D

Tom21
15-12-2007, 01:43
Die 'stickers' erop is echt een leuk en zeer geslaagd idee Guido! Geeft net dat ietsje meer aan de A160.
Je panellines vind ik ook zeer geslaagd. Veel beter dan inkleuren met een zwarte stift. Het lijkt wel of de panellines helemaal uitgekrast zijn. Of om het beter uit te leggen...zoals in een 1:1 auto.

Tom

Guido
18-12-2007, 00:02
En hop, het interieur is ook afgeraakt. Ik heb lang zitten twijfelen of ik het geheel al dan niet volledig in het zwart zou doen, maar heb dan toch maar besloten om de kleurindicaties van Revell te volgen. Zwart is maar zwart en een keer dat alles af is, ga je dan niets meer van het interieur kunnen zien. Nu dat er een beetje kleurschakeringen inzitten, zal dat wellicht toch iets meer het geval zijn.

Niet dat dit makkelijker was, integendeel, was wel wat geprul om de overgangen te maken en hier en daar ben ik wat uit de bocht gegaan, penseelschilderen is niet mijn sterkste kant, maar goed. Eens dat ie af is, zal dat hopelijk niet meer zo opvallen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8503&d=1197928920

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8504&d=1197928935

Eens een dryfitje gedaan van het interieur in de kas en dat lijkt wel ok. Echter, als ik het chassis er nog moet aantoevoegen, weet ik niet hoe ik dat er allemaal zal moeten inkrijgen. Ik heb 2mm plaats over en er gaapt een gat van 4mm tussen interieur en chassis... :confused: Revell kwaliteit... :rolleyes:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8505&d=1197928948

Of dat ie vrijdag klaar gaat geraken - tiens, tiens, is wel een populaire zin de laatste dagen :D :D - is nog een open vraag. Als er niks tegenslaat wellicht wel, anders wordt het krap.

Nog te doen:
- Chroom onderdelen zitten nog in een sopje. Nog afwassen, zwart spuiten en alcladden.
- banden schuren en monteren
- raamranden zwart inkleuren
- ramen monteren
- spiegels afwerken
- lichten kleuren (achter) en monteren
- geheel gemonteerd krijgen dat het op 4 wielen staat, bedoel ik letterlijk, niet op 3 wielen, met eentje in de lucht, Revel kennende...

BSmodels
18-12-2007, 08:08
Niet dat dit makkelijker was, integendeel, was wel wat geprul om de overgangen te maken en hier en daar ben ik wat uit de bocht gegaan, penseelschilderen is niet mijn sterkste kant, maar goed. Eens dat ie af is, zal dat hopelijk niet meer zo opvallen.

ziet er zeker niet verkeerd uit !

Of dat ie vrijdag klaar gaat geraken - tiens, tiens, is wel een populaire zin de laatste dagen :D :D - is nog een open vraag. Als er niks tegenslaat wellicht wel, anders wordt het krap.

laat U geen twee keer vangen hé ;)

Guido
20-12-2007, 01:58
laat U geen twee keer vangen hé ;)

Aan iedereen, gelieve u allemaal te onthouden van suggesties betreffende eventuele mishaps, want het was weeral prijs vandaag... :D :frusty:

De verchroomde onderdelen kwamen mooi gestript uit het ovenreiniger sopje, dus tijd om de lampen, grille en wielen onder handen te nemen. Alclad was een optie, maar aangezien het een testmodel is en aangezien ik nog wat oefening kon gebruiken voor Bare Metal Foil (nog zo een van mijn favorieten :rolleyes: ), werd het dus BMF voor de lichten en grille.

De eerste lamp ging eigenlijk als een fluitje van een cent. Grote lap uitgesneden en alles zonder scheuren, netjes op zijn plaats gemasseerd gekregen. De 2de dan, wat een gesukkel was dat. 45 minuten aan bezig geweest en 5 pogingen moeten ondernemen. Uiteindelijk ben ik er geraakt door niet meer met een grote lap te werken, maar met 5 kleine stukken. "Pinkers" aangestipt en even aan de kant gelegd om te drogen.

De grille dan maar. Aan de randen eerst mat zwart geverfd - wat droogt enamel mat zwart toch lekker snel - opgeschuurd en opnieuw een grote lap BMF erop. Uitgesneden, ingewerkt en klaar. Niet echt perfect, maar vanop een afstand wel ok. Dus goed genoeg. Zullen we eens even proberen of dat ding nog wel past nu de BMF erover heen zit. Hmmm, gaat precies wat stroefjes, iets meer druk om hem op zijn plaats te krijgen en yep, hij zit!

Maar... wat is dat... "dju toch want", in het bovenste hoekje (zie pijl) is er een nekje verf afgesprongen... Even laten rusten en nadenken. :) Ik kan 3 dingen doen:
- spot repair, maar daar zie ik tegenop gezien het maar een klein plekje is en het benodigde werk niet in verhouding staat tot
- aanstippen met zilver en compounden
- als optie 2 niet gaat, een extra striping op de motorkap aanbrengen in het verlengde van de zijstriping. Camouflage heet dat dan...
Ik zie morgen wel wat ik ermee aanvang.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8519&d=1198108649

Toch nog wat verder gedaan aan de lichten. Wilde ze toch ook even passen om te zien of het ook zou wringen. Hij wringt wel wat en de lensjes passen niet helemaal. Toch ziet het er redelijk leuk uit eens alles gemonteerd is. Dit is nog maar een voorlopige droogmontage om een idee te hebben.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8520&d=1198108661

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8521&d=1198108672

Morgen werken we gewoon verder, want mijn attitude "Ich bin der Joeri", schijnt geen indruk te maken op deze "Duitse" kit. :D :D

MFahrer
20-12-2007, 09:25
Jammer van het schilfertje verf... het roostertje is echt mooi gedaan voor de rest! Kga me toch ook eens moeten toeleggen op die BMF!

Seg, een klein opmerkingske: boven de voorste koplamp aan bestuurderszijde, glipt er precies zo'n klein zwart tikje verf uit van je "lichtomranding" (of van de binnenzijde die zwart is geschilderd). Tis absoluut geen kritiek, maar ik zou graag weten hoe je dat evt zou kunnen verwijderen. Tis echt gewoon om bij te leren omda'k da zelf ook af en toe voor heb!

G.

Dragonfly
20-12-2007, 11:40
dat is netjes BMF werk :)

Nismo
20-12-2007, 13:33
Tja Guido, gij komt echt wel in aanmerking voor de prijs van "Pechvogel van het jaar".

Wat betreft het wegwerken van de carrosserieschade, ik zou gaan voor optie 2; aanstippen en compounden.

Ik vind dat een goed idee van je door met BMF te werken, je grille steekt echt af.:cool:

Guido
20-12-2007, 18:07
Tja Guido, gij komt echt wel in aanmerking voor de prijs van "Pechvogel van het jaar".

Wat betreft het wegwerken van de carrosserieschade, ik zou gaan voor optie 2; aanstippen en compounden.

Tja, wat doe je eraan... Ondertussen ben ik inderdaad aan optie 2 begonnen. Heb de plaats aangestipt in enkele etappes, telkens met een minuutje of 5 tussenpose (TS-30 Silver leaf met het borsteltje). Wellicht dat het bubbeltje nog wat gaat inzakken, maar eerst goed laten uitharden en dan eens kijken wat dat geeft.

Jammer van het schilfertje verf... het roostertje is echt mooi gedaan voor de rest! Kga me toch ook eens moeten toeleggen op die BMF!

Seg, een klein opmerkingske: boven de voorste koplamp aan bestuurderszijde, glipt er precies zo'n klein zwart tikje verf uit van je "lichtomranding" (of van de binnenzijde die zwart is geschilderd). Tis absoluut geen kritiek, maar ik zou graag weten hoe je dat evt zou kunnen verwijderen. Tis echt gewoon om bij te leren omda'k da zelf ook af en toe voor heb!

G.

Eens de body gevernist is, verf ik die randen aan de binnenkant met enamel. Wat over de randen uit komt, verwijder ik dan met white spirit. Afhankelijk van de vernis die je gebruikt, zal je misschien de lak weer even moeten compounden. Bij Gunze vernis dien je dat te doen, bij autolak niet. Het klein zwarte tikje dat er zat, was precies in een inkeping in de plastic (snijwonde, schuurwonde?) waar wat zwarte verf was bijven inzitten. Dit heb ik bijgewerkt met TS30, nu ik toch bezig was, maar normale resten doe ik, zoals gezegd, met white spirit. ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8522&d=1198166811

Ik vind dat een goed idee van je door met BMF te werken, je grille steekt echt af.:cool:

Alhoewel in het echt enkel de 2 buitenste lamellen in chroom zijn en de 3 binnenste in matte aluminium. Dus ik zit nog wat te twijfelen om de binnenste 3 met alu van BMF te doen.

Nismo
20-12-2007, 23:22
..............................................

Alhoewel in het echt enkel de 2 buitenste lamellen in chroom zijn en de 3 binnenste in matte aluminium. Dus ik zit nog wat te twijfelen om de binnenste 3 met alu van BMF te doen.

Ik zou niet twijfelen in jouw plaats, maar het zo laten. Het moet tenslotte een wagentje gaan voorstellen van een DC-fan, zoals je al eerder aangaf.;)

Maar soit, het is natuurlijk uw modelleke.

Guido
21-12-2007, 00:02
Ik zou niet twijfelen in jouw plaats, maar het zo laten. Het moet tenslotte een wagentje gaan voorstellen van een DC-fan, zoals je al eerder aangaf.;)

Maar soit, het is natuurlijk uw modelleke.

lol, juist daarmee dat ik aan het twijfelen ben. Een DC-fan kan geen A-klasse met een volledige chroom grille gekocht hebben, gezien wat ik eerder al zei, maar zoals nu ziet het er niet verkeerd uit. Misschien eens een lamel in alu doen en zien wat dat geeft.

Wat het bijstippen betreft. De TS-30 lijkt niet de ideale oplossing, omdat ik het bovenste moed wegcompounden en daardoor ook datgene wat in het putteke zit er mee uithaal... Dus vrees ik dat ik zal moeten aanstippen met het zilver van Zero Paints om er daarna een puntje zero 2k vernis overheen te zetten, om dat dan te compounden tot een egaal vlak met de rest. Maar gezien je 2k moet "prepareren" zal deze activiteit pas uitgevoerd worden wanneer ik mijn volgende model vernis.

We gaan dus verder werken aan de rest en dit even laten voor wat het is.

Guido
24-12-2007, 00:15
Het chassis is ondertussen klaar. Enamel mat zwart gespoten en gedrybrushed met de wheatheringssetjes van Tamiya. Niet met het borsteltje, wel met het meegeleverde sponsje.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8568&d=1198448164

Revell is er dus ingeslaagd om het chassis in 2 delen te ontwerpen voor deze kit. Dit maakt de eindmontage er niet makkelijker op. Bovendien verliep het samenbouwen van het interieur en chassis niet echt zoals het hoorde, gezien het geheel aan 1 kant telkens openplooide. Dan maar de "Joeri-truck" met de secondenlijm en de rekkertjes om alles "verplicht" op zijn plaats te houden. Ziet er niet uit, maar het werkt wel.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8570&d=1198448194

Hoogste tijd om alles een droog te passen want ik voelde nattigheid... Dus, de kas erover en de reserve-set wielen boven gehaald om alles eens droog te monteren. Inderdaad, nattigheid... Het zal nog wringen en duwen worden om achteraan alles op zijn plek te krijgen. Het chassis steekt nog onder de kas uit en er zijn nergens montage lippen aan de binnenkant van de bumpers voorzien. Wringen en duwen én secondenlijm... Voorlopig staat hij met de 4 wielen op de grond, dus nog even afwachten of dat straks ook zo zal zijn.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8571&d=1198448209

Ondertussen zijn de velgen die er uiteindelijk gaan onderkomen ontdaan van de chroom en met TS-30 Silver leaf gespoten. Eerst had ik TS-17 gloss alu genomen, maar daarmee zagen ze er niet uit. De TS-30 lijkt geschikter te zijn. In ieder geval, ze staan nu te drogen en uit te harden. De bandjes zijn ook al geschuurd en een beetje verweerd met de setjes van Tamiya. Opnieuw gebruik gemaakt van het sponsje, en het geeft wel redelijk. Na de Kerstdagen de wielen monteren, dan kunnen ze bevestigd worden.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8569&d=1198448177

't begint in te korten:
- raamranden zwart inkleuren
- ramen monteren
- spiegels afwerken
- lichten kleuren (achter) en monteren

:)

Nismo
24-12-2007, 13:02
Guido, misschien een tip die je eventueel nog kan toepassen;
Als je de grille volledig in BMF laat, zou je de deurklinken misschien ook met BMF kunnen bekleden, dat steek zo een beetje af samen met dat zwarte streepje.

Die wheatheringssetjes van Tamiya zijn precies een aanrader, zo te zien zal ik ze me ook eens moeten aanschaffen.

Loeten
24-12-2007, 13:30
Die setjes zijn echt super. Ik heb er drie (B, C en D) en heb zelfs al enkele gebouwde modellen ermee onder handen genomen. Gewoon omdat het direct veel beter oogt !

Owja Guido, ziet er netjes uit. Die pasproblemen zonder lipje kennen we. Blijkbaar een patent van Tamiya alleen?? Neej, eerder van de Japanse markt dan want ook Fujimi en Hasegawa hebben die, denk ik...

Dominique
24-12-2007, 21:19
Die wheatheringssetjes van Tamiya zijn precies een aanrader, zo te zien zal ik ze me ook eens moeten aanschaffen.

:agree:
Die setjes staan al op mijn shoppinglijstje voor 5 januari ;)
Als ge niet mee gaat, laat maar weten, dan breng ik ze mee.

Guido
24-12-2007, 23:42
Guido, misschien een tip die je eventueel nog kan toepassen;
Als je de grille volledig in BMF laat, zou je de deurklinken misschien ook met BMF kunnen bekleden, dat steek zo een beetje af samen met dat zwarte streepje.

De klinken historie hebben we eerder al gehad. Ze worden gewoon zwart, want als ik ze BMF of Alu laat, "moet" ik ze vanachter wat zwart doen, anders was het ook niet echt... :D

Guido
27-12-2007, 00:39
Dat Revell gedurende een bepaalde periode shit-kits gemaakt heeft, ik ken de kwaliteit van de huidige kits niet gezien ik geen recente Revells meer gebouwd heb, wisten we al langer. Dat de A-Klasse daarop geen uitzondering is, laat dat duidelijk zijn. Los van de eerder gemelde pas problemen mbt het chassis en de kas, bleek er de afgelopen dagen ook een deftig probleem te zijn met de achterruit. Hoe ik het ook draaide of keerde, sluitend kreeg ik dat ding er dus niet in...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8615&d=1198708831

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8616&d=1198708846

Een eerste ruit sneuvelde na 2 uur droogpassen, wringen, tapen, mikken, bijschuren, bijplooien, wringen, opnieuw tapen, mikken, krak... Geen nood, een 2de achterruit was beschikbaar. Deze paste weliswaar iets beter, maar er bleven kieren van meer dan 1mm. Een verwittigd man is er 2 waard, dus ging ik nog voorzichtiger te werk. Uiteindelijk besloot ik dat er niks anders opzat dan de boel maar vast te tapen en in de hoeken onderaan enkele druppen 2-componentenlijm te doen. Eens deze uitgehard zouden zijn, zou ik de rest dan een beetje geforceerd op zijn plaats brengen.

Het heeft echter niet mogen zijn. Op beide plaatsen onderaan waar ik 2K lijm aanbracht, ging de ruit na enkele minuten schuiven, waardoor ik moest bijstoten om alles weer op zijn plaats te krijgen. Gevolg, 2k-lijm op de geverniste kas en, erger nog, op het raampje. Met aceton de lijm nog enigszins van de kas afgekregen, en een matte plek op het venster. Even naar buiten gaan en straks weer verder doen.

De 2 hoeken dan maar vastzetten. De kieren van 1mm zou ik later wel dichtlijmen met houtlijm en dan langs binnen zwart verven. Zo zou het niet te zeer opvallen. Bij de hoeken ging het dan deftig mis. Niet op hun plaats te houden, dus maar vasttapen. Geen kiertje, dus 2k lijm langs de binnenkant erop... tot bleek dat de lijm er onder de tape vanonder kwam... vanwaar kwam dat?? - het was slechts een drupje. Heel de hoek onder de lijm én de kas ook al, lijm werd al hard en aceton deed zijn werk niet...

Na 2 Fujimi's en 1 Tamiya, heb ik nu ook een gecrashte Revell. 3 weken voor de'n hond zijn kl**ten bezig geweest, bah.

2007 was mijn jaar niet... :(

Nismo
27-12-2007, 00:47
.................................

Na 2 Fujimi's en 1 Tamiya, heb ik nu ook een gecrashte Revell.

2007 was mijn jaar niet... :(

Wat moet ne mens daarop zeggen :frusty: :confused: :mad: :fight: Je zit duidelijk in de hoek waar de klappen vallen.

Ik wens je alleszins véééééééééééééééél plekgeluk voor het jaar 2008.

Juha
27-12-2007, 00:49
2007 was mijn jaar niet... :(Gelukkig staat 2008 al voor de deur. ;)

Sennake
27-12-2007, 01:56
Vreselijk jammer, maar ik begrijp wel niet goed waarom je de 2K lijm absoluut onmiddellijk met aceton te lijf wil gaan. Het is nu te laat, maar misschien iets om te onthouden voor een volgende keer, of voor collega-modelbouwers: 2K lijm kan je perfect gewoon laten drogen, ook als hij uitpuilt waar hij niet moet zijn. Niets van aantrekken, laat maar drogen.

Eens goed droog kan de overtollige 2K lijm gemakkelijk verwijderd worden door eerst met een scalpel een snede te maken waar de lijm verwijderd dient te worden, en daarna met een in white spirit gedoopte tandenstoker (geen aceton) beginnen te peuteren onder de overtollige lijmlaag. Je zal zien dat de white spirit en het geprul met een tandenstoker de lijmrest spoorloos laat verdwijnen, en de white spirit tast bovendien geen verniste lak aan (want de vernis is op een andere basis samengesteld). Ook ruitpartijen zien er na het verwijderen met white spirit onaangeroerd uit, en dat is met aceton wel wat anders.

Ik heb op deze manier zelfs als stukjes ruit "bijgemaakt" op plaatsen waar de ruit niet paste en te klein bleek: gewoon opgevuld met 2K lijm, laten drogen, en later glad afsnijden zodat de lijm zelf een stuk ruit wordt.

Guido
27-12-2007, 02:13
Vreselijk jammer, maar ik begrijp wel niet goed waarom je de 2K lijm absoluut onmiddellijk met aceton te lijf wil gaan. Het is nu te laat,

Dat is het inderdaad.

maar misschien iets om te onthouden voor een volgende keer,

Daar ben ik nu vet mee. Als je een gans jaar hebt zitten knoeien en zelfs de simpelste dingen fout doet, dan heeft het toch allemaal nog weinig zin om verder te doen. Ik moet, tot mijn grote eigen verbazing, vaststellen dat ik op cruciale momenten mijn geduld verlies... Iets wat me vroeger nooit overkwam... en geduld is iets wat je hebben moet als je wil modelbouwen, toch? Waarom, weet ik niet, het is een vaststelling die ik maakte toen ik net weeral eens mijn atelier zat op te ruimen...