View Full Version : Jordan Ford F1 191 - Tamiya - 1/20
Ferrari rules
07-01-2008, 22:12
eindelijk ga ik de bouw van mijn 'modelleke' hier ook eens tonen op de werkbank.
Ik ben begonnen met de Jordan F1 191 van Tamiya , maar dan wel de versie waar Michael Schumacher in gestart is om zijn carriere te lanceren.
eerst de carrosserie in de primer gezet en na een dry-fit was mij opgevallen dat de cowl niet goed op de monoqocue paste .
ik had dan het ingenieuze idee om de cowl ligtjes op te warmen en zo wat te plooien...:crazy: :o
http://img144.imageshack.us/img144/492/afbeelding011er8.th.jpg (http://img144.imageshack.us/my.php?image=afbeelding011er8.jpg)
het resultaat was dat ik een gaatje had gebrand en na wat prutswerk met putty bekwam ik dit.
hoe ga ik dit nu oplossen?:frusty: :(
stof tot nadenken zeker?
Ferrari rules
07-01-2008, 22:15
nog eentje...
http://img179.imageshack.us/img179/6592/afbeelding010gb8.th.jpg (http://img179.imageshack.us/my.php?image=afbeelding010gb8.jpg)
Op deze foto's zien we dus niet echt veel. Probeer eens grotere foto's te maken in 800*600 resolutie, dan zien we het misschien wel en kunnen we beter helpen.
Tom
Ferrari rules
07-01-2008, 22:24
De motor blok...
http://img144.imageshack.us/img144/7486/afbeelding012pp9.th.jpg (http://img144.imageshack.us/my.php?image=afbeelding012pp9.jpg)
Ferrari rules
07-01-2008, 22:27
en nog eentje
http://img180.imageshack.us/img180/7306/afbeelding013ir8.jpg
Ferrari rules
07-01-2008, 22:33
ik ben hier wat aan het experimenteren voor de juiste grootte te vinden, dus mij excuses voor het gepruts...
http://img180.imageshack.us/img180/3134/afbeelding010ia1.jpg (http://imageshack.us)
Ferrari rules
07-01-2008, 22:34
ik ben hier wat aan het experimenteren voor de juiste grootte te vinden, dus mij excuses voor het gepruts...
http://img180.imageshack.us/img180/3134/afbeelding010ia1.jpg (http://imageshack.us)
Gevonden!!!:champagne:
Als ik zoiets aan de hand zou hebben, zou ik op zoek gaan naar een nieuwe doos. Tegen dat je dat gerepareerd hebt om er iets deftigs uit te krijgen, zal er heel wat tijd en ergernis voorbij gegaan zijn. Leergeld heet zoiets. ;)
Ferrari rules
07-01-2008, 23:14
ziet er inderdaad niet zo goed uit hé:o .
ik kan altijd de kit maken en dan later de cowl later nog vervangen .
de rest van de kit is in orde hoor . het zou dan zonde zijn om stil te vallen met dit model voor iets die later gemakkelijk kan vervangen worden.
Ferrari rules
08-01-2008, 16:55
in het weekend heb ik wat voort gewerkt aan de motor . hij is bijna af , maar hier en daar zou ik nog wat moeten bijwerken. voorall de letters zou ik willen overdoen (deze zijn niet zo goed geluk).daarna nog wat 'wheateren'...
http://img292.imageshack.us/img292/5316/kopievanafbeelding001xx6.jpg (http://imageshack.us)
http://img252.imageshack.us/img252/9468/kopievanafbeelding002ch9.jpg (http://imageshack.us)
http://img252.imageshack.us/img252/2293/kopievanafbeelding003dr6.jpg (http://imageshack.us)
foto's van de afwerking volgen...
Gr
Je kan inderdaad de rest van de wagen afbouwen, in afwachting een nieuwe kit. De uitlaten vind ik wel een beetje een vreemde kleur hebben, en misschien was het beter geweest om het achterlichtje met clear red te doen.
Hoe denk je de wheathering aan te pakken?
Ferrari rules
08-01-2008, 22:04
De uitlaten vind ik wel een beetje een vreemde kleur hebben, en misschien was het beter geweest om het achterlichtje met clear red te doen.
Hoe denk je de wheathering aan te pakken?
de uitlaten vond ik inderdaad wat aan de donkere kant , maar ik heb precies gedaan wat er op het plan stond. namelijk X-6(de helft) en X-11 (de andere helft dan:D ) mengen , en dit is het resultaat. ik heb dan ook geen referentie foto's om te vergelijken:( . het lichtje is nochtans clear red ... de ondergrondverf is dan X-11. het zal waarschijnlijk de foto zijn die wat bedriegt. Voor de wheathering had ik gedacht om de uitlaten wat minder 'plastiek' er te laten uitzien , hoe ik dit ga doen weet ik nog niet.:o
het is wel zo dat ik geen air-brush heb en dus alles met gewone spuitbussen doe en de potjes verf...
voor wat betreft referentie-foto's: er is een boek vol met foto's van deze bolide uit de serie Formula Perfect: http://www.hlj.com/product/MDGFP3 Misschien kan je die nog ergens krijgen?
Over referenties gesproken:
- een reeds gebouwd model van gerenomeerd modelbouwer Eric Evain: http://gpma.org/Archive/jordan.html
- een zeer mooie actiefoto van De Cesaris: http://www.flickr.com/photos/antsphoto/2171094071/
- cockpit foto : http://ryuuji.blog.ocn.ne.jp/photos/cockpit_gallery_oldf1_/271451991_jordan191_cockpit_04med.html
snel even gegoogled ;)
Ferrari rules
08-01-2008, 22:30
voor wat betreft referentie-foto's: er is een boek vol met foto's van deze bolide uit de serie Formula Perfect: http://www.hlj.com/product/MDGFP3 Misschien kan je die nog ergens krijgen?
Ik heb deze site ook bezocht maar hij staat 'low on stock'...:( anders had ik hem direct besteld. zo was mijn ander probleem met 'het gat' ook opgelost...
voor wat de uitlaten betrefd, wat vinden jullie? herdoen of zo laten? of iets anders...
voor wat de uitlaten betrefd, wat vinden jullie? herdoen of zo laten? of iets anders...
Als ze er nog afkunnen: referentiefoto's zoeken en herdoen. Anders zo laten. ;)
Ferrari rules
08-01-2008, 22:33
Over referenties gesproken:
- een reeds gebouwd model van gerenomeerd modelbouwer Eric Evain: http://gpma.org/Archive/jordan.html
- een zeer mooie actiefoto van De Cesaris: http://www.flickr.com/photos/antsphoto/2171094071/
- cockpit foto : http://ryuuji.blog.ocn.ne.jp/photos/cockpit_gallery_oldf1_/271451991_jordan191_cockpit_04med.html
snel even gegoogled ;)
Thanks , heel erg nuttige foto's:D
nog eentje:
- een bangelijk gebouwde Jordan 191, als inspiratiebron dan: http://home.total.net/~mosc/jordan191.html
Ferrari rules
08-01-2008, 23:09
nog eentje:
- een bangelijk gebouwde Jordan 191, als inspiratiebron dan: http://home.total.net/~mosc/jordan191.html
Amaai jong... beina niet te geloven dat dit een schaalmodel is !!!
laat staan , op schaal 1/20 dan nog.
1 woord ... SCHITTEREND.
Ben er gewoon niet goed van...:o
Ferrari rules
08-01-2008, 23:11
beina
Bijna (natuurl'ei'k):D
Dominique
08-01-2008, 23:13
...daarna nog wat 'wheateren'...
Effe "off topic", maar ik kon hem niet laten liggen :
Het is 'weathering', niet 'wheatering'. ;)
Zoals jij het schrijft kan het in een sigaret gedraaid worden ... Maar ik houd je niet tegen natuurlijk :D
:saythat:
Ferrari rules
08-01-2008, 23:16
Effe "off topic", maar ik kon hem niet laten liggen :
Het is 'weathering', niet 'wheatering'. ;)
Zoals jij het schrijft kan het in een sigaret gedraaid worden ... Maar ik houd je niet tegen natuurlijk :D
:saythat:
Ja ,ik typ nogal vlug en vergeet af en toe wat letters:D
of ik ben 'analfabeet' zoals ze in de W-Vlaenders zeggen...
Zoals jij het schrijft kan het in een sigaret gedraaid worden ... Maar ik houd je niet tegen natuurlijk :D
:saythat:
Geen wonder dat hij een gat in de cowling heeft gebrand... :D :D :+
ok, ok, ok, ik ben al weg. :D
Ferrari rules
08-01-2008, 23:24
Geen wonder dat hij een gat in de cowling heeft gebrand... :D :D :+
ok, ok, ok, ik ben al weg. :D
Tja ,...
wat moet ik daar op zeggen:rolleyes:
tzal der wel iets mee te maken hebben zeker?:D
Ferrari rules
08-01-2008, 23:30
nu , terug over het model. ik ga dan toch de uitlaten herdoen hoor.
hoe haal je de verf er het best weer af? met remolie ja, maar welke gebruik je daar het beste voor?
Hoeft niet per se met remolie hoor. Je kan ook ovenreiniger gebruiken. Althans zolang je de acryl-verven van Tamiya hebt gebruikt (de X en XF potjes zeg maar). Onderdelen in een bakje of zakje en volspuiten met ovenreiniger, nachtje laten staan en dan met een oude tandenborstel en wat afwasmiddel schoon schrobben.
Althans zolang je de acryl-verven van Tamiya hebt gebruikt (de X en XF potjes zeg maar).
De enamel-verven hebben ook een typebenaming die begint met X of XF hoor. Je kan ze eerder onderscheiden door de vorm van het potje: de acrylverven zitten in cilindervormige potjes (grote of kleine)
http://graphics.hobbypeople.net/gallery/332281.jpg
en de enamels zitten in van die vierkante, flesvormige potjes.
http://www.tamiya.com/english/howto/car1/tip1_2.jpg
Ah, weer wat geleerd :o. Heb nog nooit de enamel's van Tamiya gebruikt, dus vandaar mijn verwarring :frusty:
BSmodels
09-01-2008, 11:23
wat foto's van het motorblok, om maar te zeggen da ge er redelijk naast zit qua kleur ;)
Er zijn trouwens genoeg foto's te vinden. Meestal zoekt men via google op afbeeldingen en dan vind je niet veel (de naam van de foto moet dan overeenkomen met je zoekopdracht) beter gewoon "internet" kiezen en sites beginnen open klikken;)
8819
8820
8821
Ferrari rules
09-01-2008, 12:58
wat foto's van het motorblok, om maar te zeggen da ge er redelijk naast zit qua kleur ;)
ik volg nochtans gewoon het plan van de auto zelf.
dus Tamiya zit er dan gigantisch naast...(behalve de uitlaten dan:) )
De auto in het echt verschilt ook van race tot race hé , dit kan je trouwens zien aan de foto's die je hier laat tonen. Het model die ik wil maken , is de debuut wagen van Schumacher. trouwens , op de decalsheets staan er een paar sponsordecals tekort op.:(
nu , ik ben toch van plan om de motor helemaal te herzien , en waar nodig is , te veranderen. Alleen krijg ik stillaan het gevoel dat ik mij een air-brush ga moeten aanschaffen...
Alleen weet ik niet goed welk type en welke compressor hiervoor het beste geschikt is.
hallo
heb net even de topic doorgelezen.
je hoeft niet per se een air brush aan te schaffen. Dit vergt wel enige kunsten om mooi en dun te spuiten.
ik spuit zelf ook met tamiya. ik verf met enamel verf van revell. heb nog eigenlijk nooit slechte resultaten bekomen door die 2 merken te mengen in een projekt.
Gewoon goed verdunnen. dan krijg het hetzelfde resultaat als een gespoten oppervlak.
Ferrari rules
09-01-2008, 13:55
hallo
heb net even de topic doorgelezen.
je hoeft niet per se een air brush aan te schaffen. Dit vergt wel enige kunsten om mooi en dun te spuiten.
ik spuit zelf ook met tamiya. ik verf met enamel verf van revell. heb nog eigenlijk nooit slechte resultaten bekomen door die 2 merken te mengen in een projekt.
Gewoon goed verdunnen. dan krijg het hetzelfde resultaat als een gespoten oppervlak.
Ik had vroeger een air brush (aztek) maar ik heb hem verkocht omdat ik geen compressor had en hem toch niet veel gebruikte:frusty: . Tot mijn grote spijt want in dit projectje moet ik het 'Jordan groen' nabootsen en Tamiya heeft niet echt deze kleur in zijn gamma...:(
Dus , eigenlijk kan je niet zonder air brush...
Bij de meeste modellen zijn de 'hoofdkleuren' te verkrijgen in een spuitbus , Bij de Jordan is dit niet het geval , jammer genoeg:(
Ik heb deze ook nog liggen om samen te boksen (maar vergeet dat het de Schumi-versie zal worden :+ ). Voor het groen heb ik mij een Humbrol spuitbusje aangeschaft: N°2 Gloss Emerald Green, ik kan wel niet zeggen ofdat het de juiste kleur is.
Ferrari rules
09-01-2008, 19:43
Ik heb deze ook nog liggen om samen te boksen (maar vergeet dat het de Schumi-versie zal worden :+ ). Voor het groen heb ik mij een Humbrol spuitbusje aangeschaft: N°2 Gloss Emerald Green, ik kan wel niet zeggen ofdat het de juiste kleur is. leunt er dicht tegenaan , maar is het toch nog niet helemaal...;)
misschien een optie voor als ik het beu ben om te zoeken?
ik ben vandaag gaan kijken achter een air brush met compressor , de prijs draait rond de 300€:( :( :(
voorlopig iets te veel hoor.
hallo
Inderdaad die compressors gaan voor geld de deur uit.
Mss geldig alternatief is een oude frigo motor. ( Uit koelkast of zo )
Je denkt nu vast van ?????. Ja ook ik zit te wachten tot de koelkast haar engel gaat bezoeken
Tot mijn grote spijt want in dit projectje moet ik het 'Jordan groen' nabootsen en Tamiya heeft niet echt deze kleur in zijn gamma...:(
Bij de meeste modellen zijn de 'hoofdkleuren' te verkrijgen in een spuitbus , Bij de Jordan is dit niet het geval , jammer genoeg:(
Dat is niet waar hoor: speciaal voor die Jordan heeft Tamiya wel degelijk een spuitbusje "bright green" uitgebracht. Het is wel zo dat de productie van deze busjes gestopt is op het moment dat de productie van de bouwdozen stopte. Ik heb destijds een 2-tal van die busjes gekocht om ooit mijn Jordan mee te spuiten. Jammer genoeg bezitten deze busjes geen TS-nummer, er staat enkel "TS Bright Green" op de zijkant en "1/20 ç!è§(& 191 Bright Green" op het deksel, waarbij ç!è§(& iets in het Japans is wat volgens mijn "Jordan" betekent...
Misschien vind je nog wel ergens zo'n busje op het net. Ik zeg het maar als info, maar in elk geval bestaat de Tamiya kleur dus echt wel als spuitbus...
hallo
Inderdaad die compressors gaan voor geld de deur uit.
Mss geldig alternatief is een oude frigo motor. ( Uit koelkast of zo )
Je denkt nu vast van ?????. Ja ook ik zit te wachten tot de koelkast haar engel gaat bezoeken
Je kan ze altijd "een handje helpen" he, om naar de eeuwige electriciteitsvelden te gaan.
Maar betreffende het gebruik van de airbrush. Spuitbussen zijn zeker een alternatief. Een airbrush ís gewoon een investering. Leeftijd en ervaring zijn onder andere, denk ik, beslissende factoren die bepalen wanneer je "klaar bent" voor een airbrush.
Ferrari rules
10-01-2008, 00:05
Misschien vind je nog wel ergens zo'n busje op het net. Ik zeg het maar als info, maar in elk geval bestaat de Tamiya kleur dus echt wel als spuitbus...
Tja , dit zal een lang en zware zoektocht worden...
Ferrari rules
10-01-2008, 00:11
ik had voor de Jordan graag wat 'upgrade' produkten gehad...
wat ik al opgeschreven heb:
Studio27 upgrade setje , Studio27 CF decals metallic gray (small) , Museum Collection high tech decals(hierop zijn alle decals aanwezig voor het Schumi model). Iemand ervaring met 1 van deze?
ook had ik graag een setje gordels gehad , iemand een idee welke ik hiervoor best zou nemen?
gr
De high tech decals van Museum Collection zijn NIET voor beginners. Zelfs gevorderden hebben het er moeilijk mee. High tech, wil zeggen dat er geen carrier film zichtbaar is doordat ze in het negatief moeten aangebracht worden. Dus een compleet andere methode dan standaar decals. Methode te vergelijken met de banden decals van Tamiya.
Ferrari rules
10-01-2008, 18:24
kleine update
dit zijn de produkten die ik ga bestellen :
http://img170.imageshack.us/img170/3371/mcldc02gf8.gif (http://imageshack.us)
http://img178.imageshack.us/img178/7199/s27fp2045kr9.jpg (http://imageshack.us)
http://img178.imageshack.us/img178/1770/stfp0003ec4.jpg (http://imageshack.us)
http://img178.imageshack.us/img178/6939/td23007aop7.jpg (http://imageshack.us)
http://img178.imageshack.us/img178/5083/td23010aqp7.jpg (http://imageshack.us)
voor die decals van Museum Collection zal ik het er toch op wagen hoor:D
Dominique
10-01-2008, 19:39
Dat zijn geen gemakkelijke uitbreidingssets!!
Neem je tijd (VEEEEEEEEEEEEEEL tijd) en werk maar heel voorzichtig, en maak een goeie planning vooraleer je er aan begint.
Het zal nodig zijn, dat garandeer ik je!
Succes.
voor die decals van Museum Collection zal ik het er toch op wagen hoor:D
Heel wat plannen, zie ik.
Ik heb bij m'n Jordan voor de eerste keer Museum Collection decals gebruikt. Dat waren gewone decals, geen high-techs.
Mijn bevindingen: niet goed. Decals zijn zeer dik, niet flexibel en reageren niet op Sol.
Hoe dat met hun high-techs zit, weet ik niet. Je moet er wel van uit gaan dat high-techs zeer fragiel zijn bij het plaatsen en dus moeilijker.
Ferrari rules
10-01-2008, 19:59
Dat zijn geen gemakkelijke uitbreidingssets!!
Neem je tijd (VEEEEEEEEEEEEEEL tijd) en werk maar heel voorzichtig, en maak een goeie planning vooraleer je er aan begint.
Het zal nodig zijn, dat garandeer ik je!
Succes.
moeilijk gaat ook hé :D en daarbij , ik wil deze jordan echt wel zo goed mogelijk maken;) .
dat ik daar veel tijd voor nodig heb (en geld:D ) , neem ik er graag bij hoor...
het zou mijn 1ste model zijn met upgrade sets, dus een echte uitdaging.
Ferrari rules
10-01-2008, 20:02
Heel wat plannen, zie ik.
Ik heb bij m'n Jordan voor de eerste keer Museum Collection decals gebruikt. Dat waren gewone decals, geen high-techs.
Mijn bevindingen: niet goed. Decals zijn zeer dik, niet flexibel en reageren niet op Sol.
Hoe dat met hun high-techs zit, weet ik niet. Je moet er wel van uit gaan dat high-techs zeer fragiel zijn bij het plaatsen en dus moeilijker.
voor mij is het de 1ste keer dat ik zulke decals gebruik , en wees gerust . ik zal super voorzichtig zijn ermee;)
heb jij deze jordan ook gemaakt? Staat hij in je galerij?
heb jij deze jordan ook gemaakt?
Neen, die van mij is een Revell EJ10.
De brake-set van Top-Studio hoort eigenlijk niet thuis onder deze Jordan. Het zijn remmen zoals gebruikt in het seizoen 2000 en 2001 door Ferrari (staat ook op de doos - Tamiya F1-2000 & F1-2001). De Jordan is geen Ferrari en bovendien van zo'n 10 jaar eerder denk ik, dus in principe is dat een no-go.
Wat de kleur betreft. Ik ben even in mijn archieven gaan rommelen en vond er het volgende. De kleur die het groen het dichst benaderd én die in de handel als spuitbus verkrijgbaar zou moeten zijn (merk Motip) is:
Ford 3-53
Modenagreen FS8/M
Ferrari rules
12-01-2008, 20:07
De brake-set van Top-Studio hoort eigenlijk niet thuis onder deze Jordan. Het zijn remmen zoals gebruikt in het seizoen 2000 en 2001 door Ferrari (staat ook op de doos - Tamiya F1-2000 & F1-2001). De Jordan is geen Ferrari en bovendien van zo'n 10 jaar eerder denk ik, dus in principe is dat een no-go.
Verdorie , je hebt gelijk . ik had dit nooit gezien wat er op de doos staat:crazy: Nu , ze gaan nog wel van pas komen hoor
Ferrari rules
30-01-2008, 11:04
Na een rust periode heb ik de motor van de Jordan 191 dan eindelijk onder handen genomen. Aangezien er een paar Paddockers opmerkten dat de uitlaten wel een vreemde kleur hadden (zie ergens in de thread...) , heb ik dan hun wijze raad opgevolgt en de uitlaten opnieuw gedaan alsook de motor volledig herzien en bijgewerkt waar nodig. Zo heb ik de motor 'gewasht' en zijn de letters met de nodige zorg behandeld. Bouten en vijzen zijn geschilderd en de remschijven zijn ook voorzien van wat meer detail. de uitlaten en de motor zijn dan weer verenigd en voorzien van wat 'weathering'.
Als er iemand nog wat opmerkt , mag hij dit gerust mede delen want ik kijk er eventjes scheel op hoor!:rolleyes:
http://img250.imageshack.us/img250/3843/14aj6.jpg (http://imageshack.us)
http://img250.imageshack.us/img250/4016/15ti9.jpg (http://imageshack.us)
http://img250.imageshack.us/img250/286/16sj3.jpg (http://imageshack.us)
http://img186.imageshack.us/img186/3618/17kj6.jpg (http://imageshack.us)
http://img239.imageshack.us/img239/8242/18ju5.jpg (http://imageshack.us)
Zo , nu weer met de neus tussen de stukken vliegen...:bye:
Oud:
http://img252.imageshack.us/img252/2293/kopievanafbeelding003dr6.jpg
versus
Nieuw:
http://img250.imageshack.us/img250/3843/14aj6.jpg
Voorwaar al een hele verbetering. ;)
ja een grote verbetering, ziet er al meer echter uit die uitlaten, en het blok zelf ziet er nu ook gebruikt uit !
Ferrari rules
31-01-2008, 13:44
ja een grote verbetering, ziet er al meer echter uit die uitlaten, en het blok zelf ziet er nu ook gebruikt uit !
Dat komt omdat de motor zelf ook een wash gekregen heeft en is geweatherd:D
Met dank aan de Paddockers natuurlijk!!!:worship:
Dominique
31-01-2008, 23:20
Awel zie: véél beter. Goed gedaan!
Ferrari rules
14-02-2008, 14:15
de wielen zijn voorzin van de decals en de banden zijn geschuurd.
ik heb de wielen eens gemonteerd aan de motor om te zien of de ophanging wel recht was. ook heb ik de bodem van de achterspoiler op de motot gepast met dezelfde reden of de wielen.
http://img505.imageshack.us/img505/378/19gt4.jpg (http://imageshack.us)
http://img98.imageshack.us/img98/853/20zm4.jpg (http://imageshack.us)
http://img505.imageshack.us/img505/7156/21ei6.jpg (http://imageshack.us)
;)
Je kan die "goudkleurige dingetjes" achteraan misschien nog wat aanstippen met smoke. ;)
Heel mooi wat je hier laat zien. Ik zou alleen nog eens over de banden gaan, want de naad is nog te zien op de foto's. Maar misschien ligt het aan de foto's?
Tom
Ferrari rules
14-02-2008, 21:11
Heel mooi wat je hier laat zien. Ik zou alleen nog eens over de banden gaan, want de naad is nog te zien op de foto's. Maar misschien ligt het aan de foto's?
Tom
helemaal juist , de naden zie je inderdaad nog . ik zal dit wel nog eens wat bijschuren.:+
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.