View Full Version : Porsche 908/80 - Le Mans 1980 - Ickx/Jöst - Tamiya (+Studio27) - 1/24
Mijn grootste modelbouwprobleem is altijd weer welk model ik nu weer eens ga bouwen. Eén model bouwen betekent namelijk alle andere 260 modellen uit mijn stockpile NIET bouwen, en hierdoor duurt het dikwijls een ganse poos voor ik beslis. Ik was dan ook eigenlijk van plan om mijn 1/12 Martini-Brabham BT44B van Tamiya te gaan bouwen, tot ik op Ebay ineens op een decalsetje van Studio27 stuitte waarmee je de Porsche kan bouwen waarmee Ickx/Jöst in 1980 tweede werden in Le Mans na Rondeau in zijn gelijknamige wagen. Al jaren denk ik dat er van deze wagen geen kit noch conversieset bestaat, en dus heb ik niet getwijfeld en de decalset direct gekocht. En tegelijkertijd was de keuze ook gemaakt welk model ik zou bouwen: dit dus. (En de livery is dan toch al dezelfde als de Martini Brabham BT44B...)
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_sports_cars/1980_porsche_908_80_real.jpg
Een beetje opzoekwerk naar de geschiedenis van deze wagen leerde me al gauw dat de benaming "908" nergens op sloeg en dat het in werkelijkheid een "vermomde" 936 was, die om onduidelijke redenen die naam niet mocht dragen. Het betreft het 4de chassis van de 936 dat gebouwd werd na de 3 officiële fabrieks-chassis.
Dus had ik een 1/24 kit van de Tamiya Porsche 936 nodig als basis. De vraag was alleen: dewelke? Want er bestaan er twee bij Tamiya: die van 1977 en die van 1978. Nog meer opzoekingswerk leerde mij dat de 908/80 in feite een mengelmoes is van beide modellen. Zo zag de Porsche 908/80 die ik wil bouwen er uit:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8878&stc=1&d=1200163433
Zoals je kan zien is de algemene lijn die van de 936 van 1977, met zijn zijdelingse vleugels waartussen een grote vlakke achterspoiler zit, zoals volgende foto ons toont:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_sports_cars/1977_porsche_936/1977_porsche_936_05.jpg
Maar achter de airscoop zitten niet de 4 luchthappers zoals bij het model van 1977, maar wel de centrale luchthapper met twee extra luchthappers die afgedekt zijn met beschermingsgaas, zoals op het model van de 936 van 1978...
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_sports_cars/1978_porsche_936/1978_porsche_936_05.jpg
Uiteindelijk besliste ik om het 1977-model te gebruiken als basis, waarop ik de aanpassingen van het 1978-model zou uitvoeren.
En dus ging ik aan de slag.
Eerst werden de 4 luchthappers van het 1977-model opgevuld met Milliput. Ik verkoos Milliput boven de klassieke putty's omdat ik niet alleen de gaten moest opvullen met een stabiele pasta, maar daarna moest ik ook nog eens nieuwe gaten maken die de opgevulde gedeeltelijk overlappen. Ik moest dus kunnen snijden in een materiaal dat zeer hard werd en niet zou scheuren of afbreken als ik er begin in te snijden. Vandaar: Milliput.
Nadat de gaten opgevuld waren en goed gedroogd, kon ik in een eerste fase de ganse achterpartij mooi glad schuren zodat ik een perfect glad oppervlak had om verder op te werken.
Vervolgens heb ik op het 1978-model de contouren van de middelste luchthapper overgetekend op wat masking tape en op mijn model overgebracht. Het gat zelf werd uitgefreesd met een mini-freesje van mijn Dremel. De exacte vorm werd afgewerkt met een scalpel en een flexfile. Nu was het de beurt aan de 2 zijdelingse luchthappers. Hiervoor heb ik eerst de vorm van de afdekkingen in gaas overgetekend op wat plastic sheet, waarna ik de basis van de afdekkingen kon snijden. Daarna heb ik met metaalgaas de eigenlijke beschermkappen vervaardigd en ze op de plastic basis vastgekleefd. Ik heb even getwijfeld of het zinvol zou zijn om de luchtgaten die onder dat beschermgaas zitten ook uit te frezen, maar uiteindelijk heb ik dank zij Guido de knoop doorgehakt en ze toch maar uitgefreesd. Eens de 3 gaten een feit waren heb ik langs de onderzijde van de body met plastic strip en plastic sheet de onderkant van de luchthappers vervaardigd, zodat je er niet meer los door kon kijken en de luchtstroom naar de motor geleid wordt.
Op de foto kan je de 4 dichtgemaakte luchthappers zien, alsook de 3 nieuwe waarvan er 2 reeds afgedekt zijn met gedryfitte beschermingskappen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8881&stc=1&d=1200165791
Eens dat gedaan was, groeide mijn motivatie om dit model, dat in feite een erg simpel curbside modelletje is zonder motor of ophanging, tenminste aan de buitenzijde zo gedetailleerd mogelijk te bouwen. Dus werden ook de koplampen aangepakt. Eerst en vooral werden de glazen afdekkappen van de koplampen ontdaan van hun bevestigingslip die zowel vooraan als achteraan aan de glaspartij zitten en het geheel er erg onrealistisch doen uitzien. Eens ze weggeschuurd waren heb ik de bevestigingsgaten in de body opgevuld met plastic sheet. Wat overblijft zijn de klassieke openingen waarin de koplampen terecht zullen komen en die afgedekt zullen worden met glazen afdekkappen die geen bevestigingslippen meer vertonen.
De achteruitkijkspiegels van het 1977-model zaten ook op een andere plaats en dus werden de bevestigingsgaten opgevuld en werden er nieuwe geboord op de correcte plaats.
De airscoop werd een pak dieper uitgefreesd, maar helemaal uitboren durfde ik niet omdat er helemaal niets achter zit. Het is echter diep genoeg om de indruk te krijgen dat er geen einde aan komt, vooral omdat de ganse binnenzijde van de airscoop matzwart is.
Links naast de kuipzetel zitten een aantal noodschakelaars en een antenne, die bij het 1977-model trouwens buiten de cockpit zat. Daarom werd dat gat buiten dichtgemaakt en in de cockpit werden de nodige gaten geboord op de correcte plaatsen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8879&stc=1&d=1200165791
Ook de noodschakelaars aan de linkerbuitenzijde van de cockpit werden allemaal verwijderd en vervangen door gaatjes waarin mish-mash schakelaars moeten komen. De 3 gaten waarin tankdoppen meegegoten zaten werden uitgeboord en terug voorzien van een bodempje waarin ik realistische tankdoppen ga bevestigen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8880&stc=1&d=1200165791
Vooraan in de neus heb ik ook alles weggesneden om te vervangen door meer realistische onderdelen. De tussenschotten tussen de radiator en de koelopeningen voor de voorste remmen waren veel te dik en stonden verkeerd geöriënteerd. Dat werd dus gecorrigeerd, en de koelopeningen werden uitgeboord, iets wat de standaard kit niet bezat. Je ziet op de foto ook nog eens duidelijk waar de plastic sheet zit die de bevestigingslip van de glazen afdekkap vervangt.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8883&stc=1&d=1200165791
Aan de achterzijde werden de nodige gaten geboord om de snelsluitingen in onder te brengen, en heb ik een aluminium Gurney-flap toegevoegd. De achterspoiler, die met plastic pinnetjes in de 2 zijvleugels bevestigd moest worden werd ook aangepakt. Eerst heb ik de gaten waarin de plastic pinnetjes moesten komen opgevuld om ze daarna terug uit te boren, maar dan met een realistische diameter. Ook de 2 andere gaten waarin nog regelvijzen moeten komen waarmee de spoiler in zijn exacte positie gezet kon worden, heb ik al geboord. De middensteun kreeg een extra bevestigingsoog, net als de achterste spoiler, waardoor ik nu via een metalen staaf een extra steun kon aanbrengen, net zoals bij het origineel.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8882&stc=1&d=1200165791
Een model dat je normaal in 3 dagen ineens flanst heeft op die manier alleen al aan body-voorbereiding 3 dagen in beslag genomen. Alle details zoals racenummer-verlichtingslampjes enz. werden ook weggeschuurd, en de paneellijnen werden uitgekrast tot ik op vele plaatsen helemaal door het plastic heen zat. Om te vermijden dat je later dwars door het model kan heenkijken heb ik de paneellijnen aan de binnenzijde afgedekt met dunne reepjes masking tape.
Wat moet er nu nog gebeuren? Wel, ik heb bewust foto's genomen vooraleer ik het model met primer spuit, want dan zie je bijna niets meer van de aangebrachte veranderingen. Het is nu al moeilijk genoeg om iets te zien omdat alles wit is. Dus na het posten van deze thread ga ik het model deftig ontvetten en reiningen, waarna het eerst zal drogen en daarna een eerste mistcoat primer zal ontvangen.
Daarna zullen de wetcoats volgen waarna ik een nieuwe update plan.
Tot dan!
Ha, geweldig!
We zijn weer vertrokken voor een rondje "Hoe maak ik van een basis kitje waar niks in zit, een impressionante replica."
In de huidige modelbouwwereld wordt er vaak gedacht dat je stinkend dure en erg uitgebreide kits en ditto updatessets van dubbel zoveel geld moet kopen om een deftig model te kunnen bouwen. Dat is echter maar de halve waarheid. Een goeie updateset heeft zeker zijn toegevoegde waarde, maar de skills en de durf om zelf dingen te bouwen zijn zeker zo belangrijk. Ik ben een "believer" van alles wat je kan zien met er perfect "uitzien" en daar heb je niet altijd "complete sets" voor nodig.
Lang voor dat er resin en PE bestond, was plastic card het enige wat er was. Met deze back to basics methode, ontstaat er altijd een uniek model, gezien de inspiratie van de bouwer de limiterende factor is. En dat is het leuke eraan.
Succes jong, ge zijt erg goed vertrokken!
Ja Guy, dat is een serieuze intro die je hier geeft.
Ik ben al nieuwsgierig naar het vervolg.;)
Dominique
12-01-2008, 23:23
In de huidige modelbouwwereld wordt er vaak gedacht dat je stinkend dure en erg uitgebreide kits en ditto updatessets van dubbel zoveel geld moet kopen om een deftig model te kunnen bouwen.
No way. Ik denk dat hier op dit forum al meer dan eens is bewezen dat eenvoudige kitjes tot stevige en overtuigende modellen kunnen worden gebouwd. Met die van de Guy op kop!
Schitterende aanzet laat hij hier weer zien. Het wordt op de duur niet simpel meer om te superlatieven te blijven laten vloeien :champagne:
Guy, mag ik vragen waar je je referenties haalt? Ik moet ook nog zo eentje bouwen maar als ik zie welke details erop gaan zitten, amai goe bezig.
J.
Guy, mag ik vragen waar je je referenties haalt? Ik moet ook nog zo eentje bouwen maar als ik zie welke details erop gaan zitten, amai goe bezig.
J.
Voor dit project heb ik 2 goede referentiesites:
Ultimatecarpage.com (http://www.ultimatecarpage.com/car/424/Porsche-936.html)
Hier staan foto's op van de gerestaureerde Porsche 934-004, exact het chassisnummer dat ik aan het bouwen ben dus. De livery is niet meer correct omdat er tegenwoordig ook nog mee geraced wordt en dan staan er al eens andere sponsors op.
Maar om foto's met die correcte livery te bekijken is er natuurlijk de uitgebreide site van Jacky Ickx (http://www.jacky-ickx-fan.net/english/galerie.php?idx=303&id=3) zelf...
Na de rallyscene waar de racescene... Ik heb hier evenwel geen verstand van, dus volg ik je helemaal via de referenties en dergelijke die je toont. Opnieuw bewijs je dat je eerst en vooral goed moet gaan kijken voor je in actie schiet. Bezin eer je begint... Een leerstap die ik echt wel nodig heb want soms vlieg ik er te enthousiast in.
Het keuzeprobleem ken ik ondertussen ook al. Soms helpt het om iemand anders een keuze voor je te laten maken. Maar dan kun je onverwachte kitjes uitkomen (zie de Mini van zoontje Robbe)
Zoals Guido al aanhaalde, is het inderdaad niet nodig om steeds weer de dure updatesetjes aan te schaffen. Eer bestaat heel wat keuken- en ander materiaal die kan dienen. Je moet er gewoon voor open staan en de verbeelding voor hebben: wat kan ik gebruiken...
Ondanks dat ik eigenlijk amper interesse heb voor racewagens als deze ga ik toch meevolgen, al is het maar om ideeën op te doen !! Succes verder !!
Hallo
wat een start man dat je hier neemt.
Veel succes
Dat is nu eens de koe bij de hoorns vatten! Amai wat eens start Guy! Het model ziet er nu al bijna impressionant uit!
Tom
Ja mannen den Guy vliegt er meteen goed in en ja zoals Guido zegt" Hoe maak ik van een basis kitje waar niks in zit, een impressionante replica"
pffffffff ik kan daar alleen maar om :drewl: .
Maar toch een klein vraagje het gaas over de luchthappers kun je deze gemakkelijk in een bepaalde vorm brengen en welke gaas is het ?
Alvast veel succes met de verdere bouw zie er al naar uit naar het eind resultaat.
Grts Vinnie.:gas:
Maar toch een klein vraagje het gaas over de luchthappers kun je deze gemakkelijk in een bepaalde vorm brengen en welke gaas is het ?
Het is messing-gaas, dat redelijk gemakkelijk in vorm geplooid wordt. Het moeilijkste was de mal maken waaruit ik de vorm wou plooien. Maar het plooien zelf ging vlot met een pincet met brede bek.
Het is messing-gaas, dat redelijk gemakkelijk in vorm geplooid wordt. Het moeilijkste was de mal maken waaruit ik de vorm wou plooien. Maar het plooien zelf ging vlot met een pincet met brede bek.
Ok bedankt voor het antwoord en het messing-gaas is die te verkrijgen bij de betere modelbouwzaken.
Grts.
In de huidige modelbouwwereld wordt er vaak gedacht dat je stinkend dure en erg uitgebreide kits en ditto updatessets van dubbel zoveel geld moet kopen om een deftig model te kunnen bouwen. Dat is echter maar de halve waarheid. Een goeie updateset heeft zeker zijn toegevoegde waarde, maar de skills en de durf om zelf dingen te bouwen zijn zeker zo belangrijk. Ik ben een "believer" van alles wat je kan zien met er perfect "uitzien" en daar heb je niet altijd "complete sets" voor nodig.
Lang voor dat er resin en PE bestond, was plastic card het enige wat er was. Met deze back to basics methode, ontstaat er altijd een uniek model, gezien de inspiratie van de bouwer de limiterende factor is. En dat is het leuke eraan.
Succes jong, ge zijt erg goed vertrokken!
No way. Ik denk dat hier op dit forum al meer dan eens is bewezen dat eenvoudige kitjes tot stevige en overtuigende modellen kunnen worden gebouwd. Met die van de Guy op kop!
Ik ben blij dat ge het met mij eens zijt, ook al blijkt dat niet helemaal uit je eerste paragraaf. :D
Bovendien wil ik niet pretenderen dat wíj uitsluitend de "Huidige modelbouwwereld" zijn, verre van zelfs, we doen gewoon ons eigenwijze eigen ding. Maar als je op beurzen enz. met niet Paddock mensen praat, is dat toch vaak de teneur. Dat bedoelde ik. ;)
Dominique
14-01-2008, 00:15
Ik ben blij dat ge het met mij eens zijt, ook al blijkt dat niet helemaal uit je eerste paragraaf. :D
Bovendien wil ik niet pretenderen dat wíj uitsluitend de "Huidige modelbouwwereld" zijn, verre van zelfs, we doen gewoon ons eigenwijze eigen ding. Maar als je op beurzen enz. met niet Paddock mensen praat, is dat toch vaak de teneur. Dat bedoelde ik. ;)
Ik kan niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen. :o
Ik bedoel alleen maar dat je inderdaad geen dure etc etc etc nodig hebt om etc etc etc. Maar dat had je wel begrepen. ;)
Guy, mercie voor de sites, ik heb al mooie foto's voor kits die ik nog moet bouwen.
J.
Guy, mercie voor de sites, ik heb al mooie foto's voor kits die ik nog moet bouwen.
Zonder dank, maat ;)
Ondertussen heeft de body nog wat aanpassingen ondergaan.
Zondagmorgen wou ik namelijk alles in witte primer zetten, maar juist toen ik wou beginnen viel mijn oog op de koplampen in de kit: dat zijn namelijk gewoon plastic rondjes, zonder enige doorzichtige afdekking dus. Je moet ze zilver schilderen en dat moeten dan de koplampen voorstellen. Zoiets dus:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_24/24004m.jpg
Dat trekt uiteraard nergens op, en past al helemaal niet in het plaatje van de supergedetailleerde Porsche die ik wil bouwen. Dus in eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar 4 koplampglaasjes die pasten, en in mijn scrapbox heb ik er 4 gevonden die perfect zijn van vorm, afmetingen en profiel.
Maar mijn volgende bedenking was dan: "als ik die glaasjes gewoon langs achter ga bekleden met chroomfolie zie je nog geen diepte achter het glas". Ik wou namelijk dat je de koplampspiegels achter het glas kon zien, en als het effe kan ook de ampoules. Dus ben ik in mijn Ford Escort bouwdoos gedoken en heb ik er 4 koplampspiegels uit genomen van de verstralers (die ik toch niet ga gebruiken) en heb ik ze op maat gesneden, tot de diameter perfect overeen stemde met die van de koplampglaasjes. Op de foto zie je alle koplampen verzameld, samen met de glazen kappen waarvan ik de bevestigingslippen werwijderd heb.
Maar nu had ik weer een nieuw probleem: om de koplampen op hun plaats te kunnen lijmen moest ik 4 gaten boren in de achterwand van de zitting van de lampen. Dat bleek een heel stuk moeilijker dan ik verwacht had. De linkse ging nog van een leien dakje, voornamelijk omdat ik eerst een klein gat geboord had en daarna met een ronde vijl dat gat groter en groter maakte totdat de koplamp er ver genoeg in paste zonder er helemaal door te zakken. Maar bij de rechtse lamp ging het mis: omdat ik nu de juiste diameter kende van het te boren gat wou ik dit ineens boren met een correcte diameter-boor, maar ik schoof uit en beschadigde de ganse achterzijde van de koplamp-zitting. Dus heb ik ze er maar helemaal uitgezaagd en vervangen door een nieuwe uit plasticard. Dat had ook nog het voordeel dat ik de gaten die moesten geboord worden kon boren vooraleer ik de plasticard op zijn plaats lijmde.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8919&stc=1&d=1200334896
Maar nog kon ik de primerlaag niet aanbrengen. Ook de achterspoiler was namelijk nog niet af: er moest nog een systeem aangebracht worden waarmee de vleugel in verschillende posities kon bevestigd worden, zoals op de referentiefoto's. En ik wou er zeker van zijn dat de achtervleugel met de bevestigingsbeugels ook nog tussen de beide "wingend-plates" paste, dus was ik verplicht om die details aan te brengen en te passen vooraleer ik de body zou spuiten.
Met aluminiumplaat heb ik smalle reepjes gesneden waarin ik nog smallere gleufjes geslepen heb met een slijpschijfje, waarna ik de vorm van de beugels kon uitsnijden. Na wat passen kon ik de 4 beugels tegen de zijkant van de achtervleugel lijmen in een positie die overeenkwam met de geboorde gaatjes in de wingend-plates.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8920&stc=1&d=1200334896
Ok, nu kon in de body in de primer zetten. Eerst een mistlaag, daarna een wetcoat. Na een dag drogen moest ik hier en daar nog wat bijschuren en kon ik een finale mistlaag aanbrengen daar waar nodig.
Vervolgens heb ik na droging de body nog een laatste keer lichtjes "geslist" met micromesh 2400, en heb ik er een eerste mistcoat Tamiya TS-26 pure white op aangebracht. Er zullen nog 1 à 2 lagen volgen, maar dat beslis ik pas na het bekijken van de body na de volgende laag. Tenslotte moet er na het decallen nog minstens 2 à 3 vernislagen gezet worden, dus de laklaag hoeft niet per sé superblinkend te zijn. Maar effen moet ze wel zijn natuurlijk.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8921&stc=1&d=1200334896
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8922&stc=1&d=1200334896
Terwijl de body staat te drogen, ben ik al eens gaan piepen op het decalvel van Studio27. En alhoewel de algemene drukkwaliteit en de kleurechtheid van de decals me uitermate aanstaat, is er ook iets wat ik echt niet snap. Terwijl die mannen van Studio27 op hun bouwinstructies (links op de foto) duidelijk het juiste model Porsche 936 gekozen hebben (ttz het 1977-model met de 3 luchthappers ipv 4) komt dit helemaal niet tot uiting op hun decalvel! Kijk maar rechts op de foto: de Martini-striping wordt onderbroken om te passen rond luchthappers die aan de buitenzijde van het model staan, maar die STAAN er niet meer! De decals zijn dus eigenlijk ontworpen om op een standaard 1977-model gezet te worden, wat totaal verkeerd is als je naar de referentiefoto's kijkt en zelfs als je naar de bouwinstructies kijkt! Begrijpe wie begrijpe kan! Ik zal dus genoodzaakt zijn om die gaten bij te schilderen met een dun penseeltje. Hopelijk kan ik de verf zodanig mengen dat er geen kleurverschil te bespeuren valt...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8923&stc=1&d=1200334896
Wordt dus ongetwijfeld vervolgd...
Ik had tenminste nog de deftigheid van Escort lampen in een Escort te stoppen. http://forum.depaddock.eu/showpost.php?p=161023&postcount=38 Gij draait zonder blikken of blozen Escort lampen in een Porsche. Als de Jacky dat moet te weten komen... :D :D :+
Het is een absolute meerwaarde en zeker met de 2 lampen naast elkaar, dat gaat er "ferm" uitzien. :applaus:
De achterspoiler is ook helemaal geweldig. Wat een gepiel weeral, maar ook hier geldt hetzelfde als daarnet. Absolute meerwaarde.
Tja, en van de decals, ge vraagt u soms echt af waar die model- en decalfabrikanten soms mee bezig zijn. Alhoewel het natuurlijk van de kalodders is, dacht ik dat het nóg erger zou zijn, nl. dat de volledige driehoek eruit was (dus ook het rode gedeelte). Dat neemt niet weg dat het erg stom is.
Succesvolle verderzetting gewenst.
Het zal inderdaad ferm zijn, maar ik zou Guy toch graag eens zien die kleine dingen maken. Kwestie van de volledige werkwijze te zien, die alu dingskes en dat systeem om te scharnieren. Je kan het amper vastnemen met een pincet.
J.
Ik had tenminste nog de deftigheid van Escort lampen in een Escort te stoppen. http://forum.depaddock.eu/showpost.php?p=161023&postcount=38 Gij draait zonder blikken of blozen Escort lampen in een Porsche. Als de Jacky dat moet te weten komen... :D :D :+Heeft hij ze ook niet in een Focus gezet? Om het nog een beetje in de familie te houden. :D
@ Sennake: indrukkwekkend. :drewl:
Alhoewel het natuurlijk van de kalodders is, dacht ik dat het nóg erger zou zijn, nl. dat de volledige driehoek eruit was (dus ook het rode gedeelte).
Tja, het zal er voornamelijk op aan komen om een goede match te vinden met het lichtblauw, want bij donkere kleuren valt het veel minder op als de kleuren niet perfect overeen stemmen...
Heb je nergens geen Martini decals in Uwe stock die je toch niet van plan was te gebruiken? Anders kan je daar kleine stukjes uit knippen?
Heb je nergens geen Martini decals in Uwe stock die je toch niet van plan was te gebruiken? Anders kan je daar kleine stukjes uit knippen?
Ja, natuurlijk, bv de originele decals van deze kit zelf; maar de kleuren stemmen niet overeen met die van Studio27. Geen enkele Martini-decal uit al mijn Tamiya-kits stemt overeen met de werkelijkheid; die van Studio27 wel. En ik denk ook wel dat het makkelijker is om verf te mengen tot de kleur overeen stemt tov een passende decal te vinden die dezelfde kleur heeft. En het schilderwerk zelf schrikt me niet af zolang ik een vaste hand heb ;)
Ik zat te denken aan de Martini kleuren van Zero-paints, maar die zijn eigenlijk bedoeld voor de airbrush... En om nu ~16 euro uit te geven aan die verf (http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?currency=EUR&products_id=1604) als je niet zeker weet of deze matched met de decals is misschien wat overdreven..
Tjongejonge.
Dit ziet er toch weer erg indrukwekkend uit wat Guy uit zijn hoed tovert.
Ik ga hier graag verder van genieten !
Mooi om te zien Guy. Je kan ook nog altijd een decalvelletje bijkopen en daar stukjes uit snijden om de leegte op te vullen? Maar als het schilderen u lukt, zou ik daar voor gaan!
Tom
En het schilderwerk zelf schrikt me niet af zolang ik een vaste hand heb ;)
Dat is natuurlijk weer een voordeel dat gij hebt . :worship:
Na de eerste mistlaag heb ik een wet coat gezet, waarna ik het model een goede 24 uur laten drogen heb. Daarna heb ik het eens nader bekeken, hier en daar wat stofjes en oneffenheden weggeslist met Micromesh 2400, en de bijgewerkte spots gepolisht met Tamiya compound. Eens dit gedaan was vond ik dat de laklaag goed genoeg was om het decallen te beginnen.
Ik denk dat het de eerste keer is dat ik aftermarket decals gebruik van Studio27, en eerlijk gezegd had ik me toch wel wat anders voorgesteld van de kwaliteit van de decals. Maar hierover seffens meer.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8935&stc=1&d=1200597851
Om te beginnen heb ik de Martini striping nauwkeurig uitgeknipt om geen draagfilm te vertonen, en heb ik de achterste 2 strepen aangebracht (je weet wel, die met de ontbrekende driehoekjes in). Daarna heb ik ze gesold met de rode sol van Daco Products, en gewoontegetrouw vertoonden ze onmiddellijk overal rimpels. Geen paniek, dat kennen we, gewoon afblijven en alles komt goed. Maar het duurde wel erg lang deze keer en ondanks het feit dat 50% van de rimpels inderdaad verdween, bleef de rest zichtbaar en wat erger was: de sol had sommige rimpels zodanig aangetast dat het scheurtjes geworden waren! Tijd om een beslissing te nemen dus: ik had ook nog de originele Tamiya-decals (die qua kleur wel niet zo correct waren als die van Studio27 maar soit) en dus spoelde ik de Studio27 decals onder de waterkraan van het model af. So far for the aftermarket striping.
De originele Tamiya decals dan maar. Weer begon ik met de achterste strepen waarna ik de decals helemaal liet drogen zonder sol. Pas als ze strak zaten ben ik erover gegaan met Daco sol (de oranje deze keer, die is iets minder straf). Dat bleek veel beter te gaan. Dus durfde ik het ook aan om de voorste 2 strepen te zetten. Maar nu stuitte ik op een nieuw probleem. Op de referentiefoto's kan je zien dat de striping begint rond de koplampen, vervolgens de volledige koelsleuven van de voorste spatborden bedekt en dan naar achter loopt, evenwijdig met de achterste strepen. Nu, als ik de decal mooi positioneerde over de koplampen, en mooi over de koelsleuven liet lopen, lag de tussenafstand tussen de voorste en achterste striping al vast, en kon ik niet anders dan de decals evenwijdig met elkaar naar achter te laten lopen. Maar: de tussenafstand tussen beide decals is te groot in vergelijking met de referentiefoto's! (zie pijl nr 1 op de foto) De linkse tankdop bv zou eigenlijk halverwege het rood en het blauw moeten zitten, en bij mijn model zit de dop integraal in het blauwe stuk. Ook de noodstop-switch aan de linkerzijde zou eigenlijk boven de striping moeten uitkomen, in het witte gedeelte dus, en bij mij valt ze in het blauwe gedeelte. Enzovoorts. Schuiven aan de decal kon natuurlijk nog wel, maar dan kwam ik in de problemen met de koplamp en de koelsleuven uitlijning. Een beetje "wringen" aan de decal kon er wel voor zorgen dat hij achteraan de juiste afstand vertoonde, maar van zodra hij over de koelsleuven moet lopen zit je vooraan al vast aan een te grote tussenafstand. Dilemma! Overigens zou ik exact hetzelfde probleem gehad hebben met de Studio27 decals, die een exacte kopie waren van de Tamiya decals (vandaar dat ze ook dezelfde driehoekige uitsparing vertoonden). Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de tussenafstand te laten voor wat het is en de rest mooi te laten uitkomen.
Na het zetten van de Martini striping heb ik de driehoekjes achteraan weggewerkt. Nu ik met Tamiya decals werkte kon ik natuurlijk wel een stuk decal van een andere Tamiya-kit gaan lenen, alhoewel de breedte van de donkerblauwe strepen niet klopte. Maar ik kon tenminste het lichtblauw al afdekken dat het meest gevoelig is voor kleurverschil. Daarna heb ik de donkerblauwe strepen met een penseel bijgewerkt en ik denk dat het vrij goed gelukt is. Je ziet nog wel een verschil in glans, maar eens het model vernist is zie je daar ook niets meer van. Vervolgens heb ik het model 24 uur laten drogen.
De volgende dag werd mijn teleurstelling over de Studio27 decals alleen maar groter. Om te beginnen ontbreekt de "Dunlop" decal onder de nummer 9 op de neus. (pijl nr 2) Ik was hem niet kwijt of zo, hij staat gewoon niet op het blad. Toch wel fundamenteel. De reserve-decal doos bracht gelukkig soelaas.
De decal met de namen en vlagjes van de piloten bleek véél te groot (minstens 2x te groot!) - (pijl nr 3). Weer een ontgoocheling erbij.
Ook de grijze decal met nr 9 op aan de rechterzijde was een stukje te groot. (pijl nr 4) Deze fout valt het minst op en ik zou er nog kunnen mee leven, maar de rest vind ik toch wel erg als je weet dat je 15 euro betaald hebt voor zo'n decalblad...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8933&stc=1&d=1200597851
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8934&stc=1&d=1200597851
Alles bij elkaar is het natuurlijk wel een mooie livery en vallen de foutjes niet zo erg op, zeker niet als je er geen referentiefoto's bijlegt. Er zijn ergere dingen in het leven, dat besef ik ook wel, en zelfs op een wedstrijd word je nooit afgerekend op minimale foutjes in de accuraatheid van decals, alleen op het goed (of slecht) aanbrengen ervan. Dus vol goede moed ging ik verder.
Na het zetten van de decals heb ik de opening in de neus en in de staart matrood geschilderd met een penseel. Matrood heeft het voordeel dat het mooi egaal schildert en aangezien er toch nog vernis over moet maakt het niet uit dat het een matte kleur is. Vooraan aan de koplampen heb ik de blauwe omrandingen nog wat moeten bijwerken omdat ze niet mooi aansloten op de lamp-openingen die later nog matzwart geschilderd zullen worden.
Vervolgens heb ik me nog eens toegelegd op de koelroosters achteraan op de Porsche. Zoals je weet had ik al prototypes gemaakt met wat messing gaas en plasticard, maar ze zagen er toch niet helemaal hetzelfde uit als de echte. Dat komt omdat ik een mal uit het gaas gesneden heb en vervolgens de vorm omgeplooid heb met een pincet, terwijl in het echt zo'n gaas in zijn vorm geperst wordt. "Dat kan ik ook" dacht ik, en dus maakte ik een negatief van de vorm die ik wou bereiken, uit 2 dikke stukken plasticard, en duwde ik het messing gaas er voorzichtig doorheen met de achterzijde van een penseel, om geen al te scherpe randen te bekomen. In feite had ik ook een positieve mal kunnen maken die een stuk smaller is dan de negatieve mal, om zo de vorm tussen beide mallen te persen. Maar omdat het ook ging met een penseel heb ik het zo gelaten. Het verschil zit hem niet alleen in de betere vorm, maar ook in het feit dat ik nu het gaas langs onder doorheen de plasticard omranding kon steken en langs onder vastkleven, wat er ook veel beter uitziet dan het prototype waar ik het gaas boven op de omranding geplakt had. Links op de foto de prototypes, rechts de verbeterde versie.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8936&stc=1&d=1200597851
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=8937&stc=1&d=1200597851
Op het moment dat ik dit schrijf staat de body al te drogen van een eerste mistlaag vernis. Eens alle vernislagen erop staan komt er weer een vervolg aan dit verhaal...
Uw koelrooster ... Top (op z'n minst)
Uw bouwniveau tot hier ... Top (ik had niets anders verwacht).
Uw decals ... joeng toch! Studio 27, ik had er ook meer van verwacht. Ik heb deze week net hetzelfde aan de hand gehad. Een speciale decalset voor het model, en toch ontbreekt er 1 (in mijn geval 2) decals. Hoe kan zoiets?
Maar ... het komt wel weer goed, daar ben ik zeker van! Kop op maat en doorbijten!
Ferrari rules
17-01-2008, 23:55
Super Guy (als ik Guy mag zeggen tenminste...) , een sterk staaltje detail , vooral de 'gazen'. Echt de max:worship:
Super Guy (als ik Guy mag zeggen tenminste...)
Tuurlijk datte!
Tja 15 euro voor decals die niet blijken te kloppen, is inderdaad een tegenvaller, maar je hebt dat mooi opgelost.
Ook je nieuwe koelroosters zien er stukken beter uit dan je prototype.
Wat een mooie update alweer. Ondanks de decal perikelen, ziet alles er toch vrij overtijgend uit. Het gebeurd wel vaker bij aftermarkte decals dat ze niet helemaal overeenstemmen met de realiteit. Ook de 307WRC in Thiry Condroz versie heeft op bepaalde plaatsen last van de fenomeen. Het grote probleem is natuurlijk dat je daar pas achter komt van zodra dat je "al vertrokken" bent en er dus nagenoeg geen weg meer terug is. Het komt er dan op aan om tijdens het decal proces een zo mogelijk compromis te vinden dat er overtuigend uitziet. En daar ben je zeker in geslaagd.
Wellicht dat rode Daco setting te straf was voor de S27's..?
Een speciale decalset voor het model, en toch ontbreekt er 1 (in mijn geval 2) decals. Hoe kan zoiets?
Hoe zoiets kan? Ik mijn gedacht is het dat S27 (het duistere kantje van een bedrijf met een reputatie?) nogal eens durft te copieëren van andere (Tamiya, Renaissance enz.) Om echter niet gepakt te kunnen worden - vermoed ik - moeten ze dus wel wat wijzigen. De beste manier is om hier en daar een prulle decalleke er van tussen te laten, waardoor ze niet dezelfde decals uitbrengen als de andere. Bewijzen? Zijn er niet, maar het heeft er heel veel weg van... ?
Ik heb toch geen enkel probleem gehad met mijn Studio27-decals bij de Corolla Levin. Ik vond ze zelfs heel goed, maar gebruikte enkel MicroSol. Het zou dus best kunnen dat die van Daco te straf spul was...
Wellicht dat rode Daco setting te straf was voor de S27's..?
Ongetwijfeld, en dat verwijt ik Studio27 ook niet want het is mijn eigen schuld: ik had maar eerst de groene Daco setting moeten gebruiken (de minst straffe), bij een te gering effect overgaan naar de oranje (de redelijk straffe) en slechts indien ook deze setting geen effect vertoonde overgaan tot de rode (de zeer straffe). Ik gebruik meestal direct de rode, maar dan kan je zo'n farçen voorhebben natuurlijk, ook al omdat ik de decals van Studio27 niet kende (reden te meer om niet direct met die rode setting erop te vliegen). Maar de fouten en het ontbreken van sommige decals schrijf ik wél op rekening van Studio27 natuurlijk ;)
Ik moet zeggen dat ik hoe langer hoe meer van die hele setting solutions aan het afstappen ben, net om dezelfde fratsen die jij nu aan de hand gehad hebt.
OK, decal solutions geven een betere hechting, bla bla bla bla ... maar, een decal die perfect op je voorwerp ligt, zonder luchtbellen ... zet er een straffe setting solution op en ge hebt luchtbellen. De ergste zijn dan nog die die je niet ziet! Een goeie laag 2K vernis erover en ... LAP!
Mijn ding is tegenwoordig zeer heet water en goed aandrukken. Eventueel nog de oranje DACO voor bochten, enz, maar voor de rest niets.
De rode, van in het begin mijn lieveling geweest voor CF decals (en nog steeds), maar dan alleen nog voor CF decals en decals die echt op scherpe bochten en hoeken liggen, anders niets meer.
Maar ... wie ben ik natuurlijk?
Eens alle vernislagen erop staan komt er weer een vervolg aan dit verhaal...
Niet dat er zoveel verschil te zien is, zeker niet als het 's avonds al te donker is om buitenopnames te nemen waarop je de ware glans van de body kan op herkennen. Kunstlicht dan maar, maar ik zeg je er meteen bij dat de glans op de foto's zeker 10 keer minder goed overkomt dan in werkelijkheid. Als het eens past maak ik wel dagopnames.
Enfin, hier zijn in elk geval de foto's van de verniste body. Nu is het tijd om er een week af te blijven. Maar wie mij kent weet dat ik dan niet ga stilzitten, en om in de Martini sfeer te blijven ben ik in afwachting dan maar begonnen aan de Lancia Delta HF (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=16902) waarmee Kankkunen in 1987 wereldkampioen werd. Maar dat is weer een andere thread natuurlijk.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9010&stc=1&d=1201115995
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9011&stc=1&d=1201115995
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9012&stc=1&d=1201115995
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9013&stc=1&d=1201115995
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9014&stc=1&d=1201115995
Hallo
Super klasse man.
Die lucht inlaat boven de rijder, zou je die niet kunnen uit diepen?
tis maar een klein vraagje hoor
Het is zeker niet dat ik je model wil afbreken hoor. :fight: :no:
:bye:
Ferrari rules
24-01-2008, 13:45
Long live martini !!!:applaus:
De Porsche is , zoals gewoonlijk van de Guy , Super mooi !!!
Zeer netjes die 3 lucht inlaten . Tis precies of de kit was maar met 3.
keep up the good work !:applaus:
Die lucht inlaat boven de rijder, zou je die niet kunnen uit diepen?
De airscoop werd een pak dieper uitgefreesd, maar helemaal uitboren durfde ik niet omdat er helemaal niets achter zit. Het is echter diep genoeg om de indruk te krijgen dat er geen einde aan komt, vooral omdat de ganse binnenzijde van de airscoop matzwart is.
Ik antwoord graag op alle antwoorden, en heel uitgebreid als het moet, maar mag ik je wel vragen om tenminste de ganse thread te lezen voor je een vraag stelt die al beantwoord is, want anders vraag ik me af waarom ik dat hier eigenlijk allemaal zit uit te typen...
Ferrari rules
24-01-2008, 20:59
Ik antwoord graag op alle antwoorden, en heel uitgebreid als het moet, maar mag ik je wel vragen om tenminste de ganse thread te lezen voor je een vraag stelt die al beantwoord is, want anders vraag ik me af waarom ik dat hier eigenlijk allemaal zit uit te typen...
Das Zeker dadde Guy !!! niet alleen in het bouwen kruipt veel tijd , ook in het deftig uitleggen van een thread...;)
BSmodels
25-01-2008, 00:39
ik zou zeggen de reflecties van de Martini strepen zeggen genoeg ;)
Kunstlicht dan maar, maar ik zeg je er meteen bij dat de glans op de foto's zeker 10 keer minder goed overkomt dan in werkelijkheid. Als het eens past maak ik wel dagopnames.
Deze foto's geven toch een iets beter beeld van de glans op het model:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9033&stc=1&d=1201347379
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9034&stc=1&d=1201347379
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9035&stc=1&d=1201347379
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9036&stc=1&d=1201347379
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9037&stc=1&d=1201347379
Inderdaad bij natuurlijk licht glans hij veel meer als bij kunstlicht !
Jawadde, wat een verschil! Erg mooi die glans. Is hier ook al compound en/of wax aan te pas gekomen?
Tom
Jawadde, wat een verschil! Erg mooi die glans. Is hier ook al compound en/of wax aan te pas gekomen?
Tom
Compound al wel, wax nog niet.
De verniste body heeft nu tijd genoeg gehad om door en door te drogen, dus kon ik weer verder.
In eerste instantie heb ik werk gemaakt van de achtervleugel. Die werd tijdens de droogperiode van de body ineen gezet, voorzien van witte primer en 2 lagen witte lak. Daarna werden de decals aangebracht, waarna er weer 2 lagen vernis overheen gegaan zijn.
Gisteren was ook de vleugel voldoende droog en kon ik aan de detailwerken beginnen, en de eindmontage in de body. Eerst werd hij aan de voet vastgelijmd zodat hij niet meer kon verschuiven tijdens de miniscule detailwerken. Vervolgens heb ik 2 mish-mash asjes aan 1 zijde plat geslepen en ze in de boorgaatjes gelijmd zodat de vleugel nu ook bovenaan helemaal vastzat. Daarna heb ik met andere mish-mash asjes de regelbouten nagebootst die de vleugel in verschillende standen kunnen vastzetten. Al deze boutjes kan je zien zitten aan de buitenzijde van de vleugel op de foto.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9188&stc=1&d=1202240242
Vervolgens richtte ik mijn aandacht op de binnenzijde van de vleugel en het centrale gedeelte. Met de punch 'n die set heb ik minuscule "rondellen" gemaakt die over de boutjes geschoven en vastgelijmd werden zodat de "afstelschroeven" compleet waren. Daarna maakte ik U-vormige beugeltjes uit aluminium-strip waarin een gaatje geboord werd om een metalen naald in te bevestigen met de exacte lengte, zodat ze precies tussen de 2 steuntjes paste die op de vleugel en de vleugelvoet zitten. Na het vastlijmen van die tussenstang heb ik met de punch 'n die set kleine aluminium boutjes gemaakt die op de metalen beugeltjes gelijmd werden. Dit zie je allemaal op de volgende foto.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9189&stc=1&d=1202240242
Tijd om me toe te leggen op het interieur. De originele Tamiya-bouwdoos was eigenlijk een kit om een elektrische motor in te leggen (en batterijtjes natuurlijk) zodat je het afgewerkte model stuurloos kon laten rondrijden in de huiskamer. Nogal een stom idee als je het mij vraagt, maar het waren andere tijden. Gevolg hiervan is wel dat er weinig detail onder de body zit (waar de elektromotor en de batterijen kwamen al helemaal niets) en dat de cockpit nogal spartaans uitgevoerd is. Bovendien neemt de stuurinrichting enorm veel plaats in omdat ze zodanig uitgevoerd is dat je de wielen kon vastzetten in een draairichting om je model cirkeltjes te laten rijden, en is alles zwaar over-gedimensioneerd om niet bij de eerste de beste crash alles in stukken te laten vliegen.
Allemaal dingen waar wij als statische modelbouwers weinig boodschap aan hebben natuurlijk. Ik wil dat je in de open cockpit zoveel mogelijk realistisch detail kan zien zitten (wat er onder de body verborgen zit ga ik zo laten overigens) en dat betekende heel wat aanpassingen/verbeteringen uitvoeren. Om te beginnen is de stoel helemaal verkeerd. Tamiya voorziet in één enkel onderdeel waarin de beide stoelen, de zijdelingse pontons en de achterste "bulkhead" samen ingegoten zitten, en dat was nog geen ramp geweest als de hoogte van de pontons correct zou zijn. Referentiefoto's van een complete CD-rom over de Porsche 936 (http://www.mediamixhobby.com.sg/catalog/product_info.php?products_id=4800) leerden me dat dit echter niet het geval was: ze moeten veel hoger zitten om in de buizenstructuur te passen waaruit de 936 opgebouwd was. Dus heb ik ze afgezaagd zodat ik alleen de stoelen nog overhield. Verder was de linkse stoel, die nooit gebruikt wordt door een passagier, een stuk korter dan de piloot-stoel. Dus ging daar ook nog een stuk af. Het gat in de piloot-stoel waardoor de gordels naar boven komen heb ik ook al uitgeboord. De andere gordelgaten moet ik later nog uitboren. Dank zij de kortere linkerstoel kan de linkse heupgordel nu ook gemakkelijker aan de cockpitbodem bevestigd worden, net als bij het origineel.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9190&stc=1&d=1202240242
Pontons wegzagen betekent natuurlijk ook nieuwe pontons vervaardigen. Om ze op de juiste hoogte te kunnen maken moest ik eerst het buizenframe bouwen. En om dat te kunnen aanbrengen moest ik eerst een vlakke bodem vervaardigen aan het voeteneind van de piloot. Dus werd alles daar weggefreesd, zonder uit het oog te verliezen dat er onderaan toch nog een stuurstang moest kunnen doorlopen. Eens ik de ophanging op zo'n manier samengebouwd had, dat er in de cockpit geen uitstekende onderdelen meer in de weg zaten, kon ik de vlakke bodem inbouwen. Ook de zijkanten moesten afgedicht worden met plasticard om alle openingen weg te werken. Daarna kon ik eindelijk beginnen met de bouw van het buizenframe. Ik heb hiervoor 0,9mm carbonstaaf gebruikt wat ironisch genoeg nog niet bestond in 1980. Althans, het werd nog niet gebruikt in racewagens. Eens de bovenste horizontale buis op zijn plaats gelijmd was, kon ik de zijpontons modelleren uit plasticard. Ook de achterste "bulkhead" heb ik van scratch gebouwd, want die zat ook vast aan het onderdeel met de stoelen. Ter versteviging heb ik plasticard gelijmd tussen de bulkhead en de achterzijde van het chassis, maar meer dan een structuur-verstevigingsfunctie hebben die plasticard steunen niet.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9191&stc=1&d=1202240242
Tenslotte heb ik mijn verbouwd chassis eens naast een origineel chassis gezet ter vergelijking. Eén beeld zegt meer dan 1000 worden zeker? :)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9192&stc=1&d=1202240242
Ferrari rules
05-02-2008, 21:57
hele mooie update Guy! voor die minuscule boutjes is dit wel moeilijk zeker om zonder lijmrestjes te zitten? dit getuigd nog maar eens dat ervaring een grote rol speelt hé!;)
voor die minuscule boutjes is dit wel moeilijk zeker om zonder lijmrestjes te zitten?
Absoluut. Niet altijd even gemakkelijk.
Dominique
05-02-2008, 23:53
Goe bezig maat! Ik denk dat gij degene zijt die het meest gebruik maakt van die mish mash zakskes. Maar het resultaat is er iedere keer naar. Chique dinges!
Ik heb hiervoor 0,9mm carbonstaaf gebruikt wat ironisch genoeg nog niet bestond in 1980.
Dat klopt, werd in die jaren nog niet gebruikt in de raceauto's zoals deze, maar het maakt uwe kit wel dubbel zoveel waard! :+ :D
Nice built maar ... ach ja, uiteindelijk had ik ook niets anders van u verwacht! Ik dacht al ... die moet verdekke goeie foto's hebben, en dat is blijkbaar ook zo. Ik wil die CD volgende meeting wel eens zien!
Ik wil die CD volgende meeting wel eens zien!
Ok, ik zal hem meebrengen.
Beestig! Dit wordt weer... "Sit back, relax en enjoy the workmanship!" En vooral: bijleren!
Knap werk! Ik volg het op de voet!
G.
:agree: Beestig! Dit wordt weer... "Sit back, relax en enjoy the workmanship!" En vooral: bijleren!
Knap werk! Ik volg het op de voet!
G.
:agree:
Jawadde, bijna een maand geleden dat ik nog eens een update gepost heb! Hoog tijd voor een nieuwe dus!
Niet alleen de cockpit werd intensief verbeterd, maar ook de onderzijde werd daar waar mogelijk aangepast. Zo heb ik alle gaten die vroeger moesten dienen voor de bediening en installatie van een elektromotor opgevuld met plastic strip. Niet dat je er later veel zal van zien, maar een minimum aan realisme lijkt me toch wel aangewezen, zelfs aan de onderzijde van een model. Het verwijderen van de ligplaats van de elektromotor (het zwarte blok rondom de versnellingsbak) zag ik niet zitten omdat ik dan een volledige motor zou moeten bouwen van scratch. Misschien doe ik dat later nog wel eens als ik zin heb, want ik heb die Porsche 936 nog minstens 5 keer in mijn stockpile zitten...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9428&stc=1&d=1204223253
En zo ziet dezelfde onderkant eruit na het spuitwerk. Ik heb eerst een laag flat aluminium gespoten, waarna ik de ganse boel een wash gegeven heb met X-19 smoke. Daarna heb ik met de airbrush het matzwart gespoten en tenslotte werd met de weathering masters de nodige accenten gelegd. Hou er wel rekening mee dat de binnenzijde van de body ook nog matzwart geschilderd wordt, want die ziet er nu nogal wat "wittekes" uit ;) Het is bijna jammer dat dit allemaal onzichtbaar gaat zijn eens het model op zijn wielen staat. Misschien ga ik toch maar een spiegel gebruiken bij tentoonstellingen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9429&stc=1&d=1204223253
Ook de kuipzetels werden nog wat verder gemodelleerd. Nadat ik eerder al de kleinere stoel ingekort had, heb ik hem nu ook bovenaan afgerond naar het voorbeeld van de referentiefoto's. Ook de grote kuipzetel werd een beetje meer in vorm gesneden, en de openingen waardoor de gordels komen werden uitgeboord.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9430&stc=1&d=1204223253
Nadat de stoel gespoten werd met matzwart, werd hij gedrybrusht met de weathering masters. Daarna heb ik de gordels aangebracht: Crazy Modeler gespen met MFH gordelmateriaal. Daarna werden de gordels zwart geschilderd, want ik had alleen nog rood materiaal liggen. Tenslotte heb ik ze in de stoel gekleefd en ze gedrybrusht met TWM (Tamiya weathering masters - deze afkorting ga ik vanaf nu gebruiken).
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9431&stc=1&d=1204223253
Aan de andere zijde van de cockpit ben ik al begonnen met het aanbrengen van extra details die ik schaamteloos kopieer van de referentiefoto's. Niets van wat je ziet op de foto's zit in de kit, het is 100% gescrachtbuilt. De elektrische componenten op de foto moeten nog wel geweatherd worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9432&stc=1&d=1204223253
Achteraan zitten enkele motoronderdelen die ik een beetje aangepast heb naar analogie van de referentiefoto's, maar ook weer niet teveel, want eens de body erover staat zie je er niets meer van. Daarom heb ik er nu een foto van gemaakt, zodat we later toch nog kunnen zien hoe de motor er van bovenaf gezien uitzag.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9433&stc=1&d=1204223349
Ook de velgen heb ik al helemaal afgewerkt. Eerst werden de velgen zelf gespoten met Testor's metallic black. Eens droog heb ik ze lichtjes bewerkt met TWM. De witte koelschijven werden matwit gespoten waarna de koelvinnetjes met het penseel matzwart geschilderd werden. Daarna werden ze terug wit opgelicht met TWM. In het centrum van de koelschijven werd de centrale wielmoer handmatig geschilderd met aluminium, waarna ik de moeren een wash gaf met X-19 smoke. Eens alles droog werden de banden, waarvan ik de loopvlakken opgeschuurd heb, over de velgen getrokken en heb ik de Dunlop decals geplaatst. Toen die ook droog waren heb ik alles nog eens een TWM behandeling gegeven. Tenslotte heb ik de wielen op de assen geschoven waarbij ik de metalen asjes die Tamiya vooraan voorzag ingekort heb teneinde de centrale wielmoer een hol uitzicht te laten: de Tamiya asjes hadden een bol uiteinde dat aan de buitenzijde van de moer moest blijven zitten zodat de wielen er niet zouden aflopen bij het rondrijden. Dat gevaar bestaat niet bij mijn statisch model en dus gingen de topjes eraf...
Hier enkele foto's van de Porsche die ik eens gedryfit heb als test, met de wielen erop: de rijhoogte lijkt me ok.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9434&stc=1&d=1204223349
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9435&stc=1&d=1204223349
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9436&stc=1&d=1204223349
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9437&stc=1&d=1204223349
Vragen, comments? Shoot!
Geen woorden voor :drewl: :drewl: :drewl:
Grts Vinnie.:gas:
kadettje_opc
29-02-2008, 19:20
Prachtig hoor, mooie aanpassingen van alle details omtrent deze auto.:)
Mooi
groeten kadettje_opc
Ik heb het op de vorige meeting al gezegd, maar ga het nog eens doen...Die zeteltjes zijn echt TOP! De rest natuurlijk ook!
Tom
de foto's doen de zetels onrecht aan, want in het echt zien ze er nog 10x beter uit. Voor de rest ziet het er allemaal weer zeer tot in de puntjes uit!!
Bedankt voor de lovende woorden. Niet dat ik per sé zit te kicken en loeren op aanmoedigende posts, maar als er niet gereageerd wordt zou een mens gaan denken dat deze thread nauwelijks gelezen wordt, en ik steek toch wel heel wat tijd in het maken van foto's en het schrijven van begeleidende tekst, tijd die ik verlies voor het modelbouwen zelf, wat jammer zou zijn indien deze bouw eigenlijk weinig aarde aan de modelbouwdijk brengt...
Maar genoeg gezeverd, weer terug naar de WIP. Ik heb ook aan de rechterzijde van de cockpit alle details aangebracht die ik op de geweldige referentiefoto's die op de reeds eerder vermelde CDRom staan, kan ontwaren. Ook hier gaat het om 100% scratchbuild, waarbij mijn mish-mash onderdelen echt wel de hoofdrol spelen. Samen met Rangerink zijn deze twee hulpmiddelen wat mij betreft dé grootste innovaties van de jongste jaren, waarvan ik gretig en overvloedig gebruik maak omdat ik merk dat het echt wel een grote meerwaarde oplevert. Met dank aan mijn modelbouwbroeders Gulfie en Guido die me het bestaan van deze accessoires leren kennen hebben.
Hier enkele foto's van de afgewerkte cockpit, waarin ook de brandblusser gemonteerd werd. Dit onderdeel is het enige dat in de kit zat.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9464&stc=1&d=1204380624
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9465&stc=1&d=1204380624
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9466&stc=1&d=1204380624
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9467&stc=1&d=1204380624
Wat nu nog ontbreekt is het dashbord, dat ook de nodige aanpassingen moet ondergaan. Het is te kort en er ontbreekt een stukje aan. Verder heb ik alle lampjes en schakelaars weggesneden en er een gaatje geboord, zodat ik eens deftig kan tekeer gaan met mish-mash onderdelen die het dashbord moeten gaan opsmukken. Hier alvast een foto van het aangepaste dashbord vooraleer het gespoten is zodat je kan zien waar de aanpassingen gebeurd zijn.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9468&stc=1&d=1204380624
Dominique
01-03-2008, 16:52
Ik denk dat uw threads best gelezen (en geapprecieerd) worden. Dat zie je iedere keer wel weer aan het aantal hits. Gene paniek, ge hoeft nog niet met modelbouw-pensioen ;)
Die mish-mish is inderdaad niet te doen. Ik heb de laatste paar dagen mijne voorraad ook eens deftig zitten "dissecteren", en wat daar allemaal in zit is écht niet te doen. Ik ga er zeker ook meer gebruik van beginnen maken. Waarbij dus ook van mijnentwege dikke merci aan "uitvinder" Gulfie!!
Mijn lof rond de RangerInk heb ik elders al laten fladderen, en de aanbrenger daarvan weet het al.
Om terug te komen op uw eigen thread: goe bezig jong! Wat moet een mens altijd blijven zeggen als het perfect is?
Bedankt voor de lovende woorden. Niet dat ik per sé zit te kicken en loeren op aanmoedigende posts, maar als er niet gereageerd wordt zou een mens gaan denken dat deze thread nauwelijks gelezen wordt, en ik steek toch wel heel wat tijd in het maken van foto's en het schrijven van begeleidende tekst, tijd die ik verlies voor het modelbouwen zelf, wat jammer zou zijn indien deze bouw eigenlijk weinig aarde aan de modelbouwdijk brengt...
Hier sla je spijkers met koppen Guy! Als je weinig of nauwelijks reacties krijgt, lijkt het of je die posts doet voor jezelf. Dat heeft met kciken of loeren op niets te maken vind ik, wat feedback op je werk is altijd leuk!
Wat mish-mash betreft ben ook ik er zeer tevreden over, voordien nooit gebruikt maar als je wat nodig hebt, zit er altijd wel wat in wat je kan gebruiken (zie mijn Yamaha)
En over uw werk kan ik Dominique alleen maar bijstaan...altijd zo perfect gebouwd.
Tom
Ik denk dat uw threads best gelezen (en geapprecieerd) worden.
Dat geloof ik ook best wel, maar misschien zijn mijn threads over Le Mans wagens ietske minder gegeerd, aangezien ik eigenlijk zo'n beetje de enige ben die statische modellen van Le Mans wagens op 1/24 bouw. Dat maakt verder ook niet uit hoor, het is zo maar een stoem gedacht van mij ;)
Dat geloof ik ook best wel, maar misschien zijn mijn threads over Le Mans wagens ietske minder gegeerd, aangezien ik eigenlijk zo'n beetje de enige ben die statische modellen van Le Mans wagens op 1/24 bouw. Dat maakt verder ook niet uit hoor, het is zo maar een stoem gedacht van mij ;)
Is zoals bij mij, ik ben bijna de enige die 1/12 MotoGP motoren bouwt. Met uitzondering van u soms. Maar ook van modellen die niet veel gebouwd wordt, valt wet te leren, niet?
Tom
Jawadde, bijna een maand geleden dat ik nog eens een update gepost heb!
Bedankt voor de lovende woorden. Niet dat ik per sé zit te kicken en loeren op aanmoedigende posts, maar als er niet gereageerd wordt zou een mens gaan denken dat deze thread nauwelijks gelezen wordt, en ik steek toch wel heel wat tijd in het maken van foto's en het schrijven van begeleidende tekst, tijd die ik verlies voor het modelbouwen zelf, wat jammer zou zijn indien deze bouw eigenlijk weinig aarde aan de modelbouwdijk brengt...
Dat geloof ik ook best wel, maar misschien zijn mijn threads over Le Mans wagens ietske minder gegeerd, aangezien ik eigenlijk zo'n beetje de enige ben die statische modellen van Le Mans wagens op 1/24 bouw. Dat maakt verder ook niet uit hoor, het is zo maar een stoem gedacht van mij ;)
Zeg nu eens wat er scheelt? :D Een ganse maand niets en dan weer volle actie. Het is ondertussen wel wat rustiger geworden, de ene is met dit bezig, de andere met dat, modelbouw komt niet op de eerste plaats, dus er wordt ook wat minder gepost. Na uw update zijn er 4 replies gekomen en de dag erna kom je al met de volgende update.
De update ervoor waren er 6 replies en die daarvoor was goed voor 2 replies en die daarvoor goed voor 3 replies. Met je 4 replies zit je dus op een beter dan gemiddelde.
Als je naar de rest van de andere "grotere" threads krijgt, kom je tot de volgende vaststelling.
- Porsche 908/80, Sennake, 65 replies, 1679 views = 0.04 reply/view
- Yamaha YZR-M1 Laguna Seca , Tom21, 135 replies, 4654 views = 0.03 reply/view
- Mini "Donna", Dominique, 80 replies, 3449 views = 0.02 reply/view
- Nissan Skyline GTR (R34), Gulfie, 120 replies, 4606 views = 0.03 reply/view
- Honda Prelude, Guido, 133 replies, 3353 views = 0.04 reply/view
- Ferrari 250 GTO, ferrari rules, 92 replies, 2287 views = 0.04 reply/view
- BSA Peugeot 307 WRC, Guido, 230 replies, 9980 views = 0.02 reply/view
Zeg nu eens wat er echt scheelt? :D :D
Zoals ge ziet, is er dus niks aan de hand. Dus, terug naar die werktafel van jou, plekken, foto's nemen en de thread updaten! Hoor ik u nog? :D :+
Misschien is het ook wel zo dat wanneer een van de meester modelbouwers werkt, de anderen gewoon kijken en zwijgen - zoals in het lager onderwijs, als de meester sprak, mocht er ook niet gebabbeld worden. ;)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9467&stc=1&d=1204380624
Niet dat ik referentiefoto's heb, maar op het gevoel lijkt het dat de "knop", rechts van de bestuurder en de versnellingspook, wat overmaats is.
Voor de rest: een zeer groot "wow" gehalte.
Als liefhebber van Le Mans wagens loopt de zever uit mijn mond terwijl ik in stilte van deze thread geniet. Dit is klasse :applaus:
Toch wacht ik met spanning op het moment dat "Made in Japan" uit het chassis gaat geschuurd worden :confused:
Toch wacht ik met spanning op het moment dat "Made in Japan" uit het chassis gaat geschuurd worden :confused:
:champagne:
Voor een Porschist, kan ik me voorstellen, moet dat een pijnlijke noot zijn. Mij klinkt het als muziek in de oren. :D :D
Dominique
01-03-2008, 23:56
Als je naar de rest van de andere "grotere" threads krijgt, kom je tot de volgende vaststelling.
- Porsche 908/80, Sennake, 65 replies, 1679 views = 0.04 reply/view
- Yamaha YZR-M1 Laguna Seca , Tom21, 135 replies, 4654 views = 0.03 reply/view
- Mini "Donna", Dominique, 80 replies, 3449 views = 0.02 reply/view
- Nissan Skyline GTR (R34), Gulfie, 120 replies, 4606 views = 0.03 reply/view
- Honda Prelude, Guido, 133 replies, 3353 views = 0.04 reply/view
- Ferrari 250 GTO, ferrari rules, 92 replies, 2287 views = 0.04 reply/view
- BSA Peugeot 307 WRC, Guido, 230 replies, 9980 views = 0.02 reply/view
Zeg nu eens wat er echt scheelt? :D :D
WHÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ !!!!!!! :( Niemand houdt van mij .... BOEHOEHOOOOEEEEE !!!!!!! :( :(
:+ :+
(:Offtopic: )
WHÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ !!!!!!! :( Niemand houdt van mij .... BOEHOEHOOOOEEEEE !!!!!!! :( :(
:+ :+
(:Offtopic: )
Och menneke, troost u, mijn 307 doet niet beter :D :D
:Offtopic:
Ferrari rules
02-03-2008, 00:03
Is zoals bij mij, ik ben bijna de enige die 1/12 MotoGP motoren bouwt. Met uitzondering van u soms. Maar ook van modellen die niet veel gebouwd wordt, valt wet te leren, niet?
Tomvoor mij is dit dikke zever...
Ik ben een grote F1 fan maar ik kan even goed genieten van andere modellen.
Zo ben ik er van overtuigd dat er in ALLE threads wel iets te leren valt. Zo is het echt kwijlen van Uw thread Tom maar even goe van deze Porsche van de Guy;) .
Met andere woorden , voor mij maakt het niet uit of je nu een 2pk'tje (Dominique) , Le Mans Series modellen (Guy) , Moto's (Tom) , Rallye wagens (Guido , en vele anderen) , Retro modellen of F1 wagens (mezelf) bouwt, ieder project is het waard om te volgen !!! Ik vind dit hier een super mooie, en vooral , leerrijke site die mijn niveau in een korte tijd al omhoog geduwd heeft!!!
B.t.w. Guy : :drewl: :worship: :applaus:
voor mij is dit dikke zever...
Ik ben een grote F1 fan maar ik kan even goed genieten van andere modellen.
Zo ben ik er van overtuigd dat er in ALLE threads wel iets te leren valt. Zo is het echt kwijlen van Uw thread Tom maar even goe van deze Porsche van de Guy;) .
Met andere woorden , voor mij maakt het niet uit of je nu een 2pk'tje (Dominique) , Le Mans Series modellen (Guy) , Moto's (Tom) , Rallye wagens (Guido , en vele anderen) , Retro modellen of F1 wagens (mezelf) bouwt, ieder project is het waard om te volgen !!! Ik vind dit hier een super mooie, en vooral , leerrijke site die mijn niveau in een korte tijd al omhoog geduwd heeft!!!
B.t.w. Guy : :drewl: :worship: :applaus:
Daar ben ik helemaal mee eens, iedereen leert wel iets van iedereen, of probeert één of andere toegepaste techniek eens zelf uit om te zien wat het geeft.
By the way, Guy, goe bezig.:applaus:
Niet dat ik referentiefoto's heb, maar op het gevoel lijkt het dat de "knop", rechts van de bestuurder en de versnellingspook, wat overmaats is.
Ongetwijfeld is het niet perfect op schaal, het zou al moeten lukken dat de mish-mash onderdelen toevallig perfect op schaal zijn, maar deze foto toont aan dat ik toch aardig in de buurt kom, denk ik:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9469&stc=1&d=1204413970
Ongetwijfeld is het niet perfect op schaal, het zou al moeten lukken dat de mish-mash onderdelen toevallig perfect op schaal zijn, maar deze foto toont aan dat ik toch aardig in de buurt kom, denk ik:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9469&stc=1&d=1204413970
Inderdaad, de foto laat duidelijk zien wat voor een grote "regelaar" dat wel is. Ik stelde me eerder iets kleiner voor, vandaar. Beter als wat jij gemaakt hebt, zal moeilijk kunnen, niks overmaats dus, maar zeer goed!
...zoals in het lager onderwijs, als de meester sprak, mocht er ook niet gebabbeld worden. ;)
Das dan echt wel de goeie ouwe tijd hoor... Nu moet je zorgen dat het niet de kindjes zijn die babbelen en de meester die zwijgt... :+
Anyway, ik volg hier ook al iedere update, maar ik kan gewoon niks noteren; Ik ken niks van racewagens (ook niet van moto's Tom) dus ik kijk dan maar gewoon naar de meesters in kwestie.
Net als de anderen vind ik het prachtig wat je laat zien. Dat poeder is indeed een verrijking, ook al is het niet zooooo eenvoudig om toe te passen. De volgende stap zal dan voor mij het aanschaffen van zo'n zakje zijn zeker? Zou dat hier in West-Vlaanderen ook te vinden zijn?? Of zou ik bij nonkel horlogemaker zelf moeten aankloppen...
Grtzzz
Weet je wat het bij mij is? Ik lees altijd deze threads met zeer veel aandacht en bewondering! Zeker die over de Le Mans wagens... die interesseren mij het meeste! Maar een mens kan toch niet blijven in superlatieven spreken hé!
Maar nu wel nog eens: vreed goed bezig! Neh! En dan zeggen ze van ons slotracers da wij ne slag van de molen hebben: ge moet dit eens zien! Wat een werk! Knap!
G.
Met andere woorden , voor mij maakt het niet uit of je nu een 2pk'tje (Dominique) , Le Mans Series modellen (Guy) , Moto's (Tom) , Rallye wagens (Guido , en vele anderen) , Retro modellen of F1 wagens (mezelf) bouwt, ieder project is het waard om te volgen !!! Ik vind dit hier een super mooie, en vooral , leerrijke site die mijn niveau in een korte tijd al omhoog geduwd heeft!!!
Ik zeg het toch, uit elke threath valt te leren, de technieken e.d. zijn immers overal bijna hetzelfde...
Tom
Wat nu nog ontbreekt is het dashbord, dat ook de nodige aanpassingen moet ondergaan. Het is te kort en er ontbreekt een stukje aan. Verder heb ik alle lampjes en schakelaars weggesneden en er een gaatje geboord, zodat ik eens deftig kan tekeer gaan met mish-mash onderdelen die het dashbord moeten gaan opsmukken.
Ik heb me dus eens naar hartelust kunnen uitleven op het dashbord met mish-mash onderdelen, iets wat ik geweldig plezant vind.
Ik had beter foto's genomen van het afgewerkte dashbord vooraleer ik het aan de body vastkleefde, maar ik heb er te laat aan gedacht. Dus moet ik me behelpen met enkele foto's uit verschillende hoeken, van de cockpit.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9473&stc=1&d=1204480416
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9474&stc=1&d=1204480416
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9475&stc=1&d=1204480416
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9476&stc=1&d=1204480416
Het stuur werd ontdaan van zijn "ballast", ttz ik heb een groot deel van het cilindervormige deel achteraan het stuur weggesneden, en de stuurstang heb ik helemaal weggegooid. Hiervoor kwam een metalen stuurstang in de plaats die op haar plaats gehouden wordt door middels een centrale moer. Ik heb ook het onderdeel gescratcht dat eigenlijk aan het dashbord vastzit en waardoor de stuurstang loopt. Ook de bediening van de pinkers hangt hieraan vast. Aangezien mijn dashbord aan de body vastzit en het stuur in principe aan het chassis vastzit, zal ik dit onderdeel aan het stuur moeten bevestigen en kan ik het pas na het samenbouwen van chassis en body aan het dashbord vastmaken. Ofwel moet ik de bevestiging van het stuur aan het chassis laten vallen en alles aan het dashbord vastmaken. Daar moet ik nog eens over nadenken.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9477&stc=1&d=1204480416
Net een echt dashboard! Klassewerk Guy.
Tom
gelezen en goedgekeurd. :)
Dominique
03-03-2008, 00:50
Die support voor die "pinkerbediening", met welk materiaal is dat gebouwd? Is dat alu-plaat of gebruikt gij iets anders?
Die support voor die "pinkerbediening", met welk materiaal is dat gebouwd? Is dat alu-plaat of gebruikt gij iets anders?
Dat is inderdaad aluminium plaat die ik eens gekregen heb van iemand uit de drukkerij-wereld.
Prachtig dashboard. :worship:
Guy, die materialen dat je gebruikt heb jij altijd liggen of heb je gekregen, jij bent toch een gelukzak hoor :D
Wat uw werk betreft...ik heb er gewoon geen woorden voor...hoe je het allemaal voor elkaar krijgt.
Dikke chapeau ze...
J.
Guy, die materialen dat je gebruikt heb jij altijd liggen of heb je gekregen, jij bent toch een gelukzak hoor
Meer iemand die nooit iets wegsmijt, vrees ik...
mooi dashboard ! Ik kijk ook altijd vol bewondering naar de scratch build toestanden hier. Op uw eigen zoiets realistisch maken chapeau !
Dit is de laatste update vóórdat het model in afgewerkte vorm zal tentoongesteld worden in mijn galerij.
De cockpit is nu helemaal klaar en de body werd samengevoegd met het chassis. De foto's zijn zwaar overbelicht om iets te kunnen zien van het interieur.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9546&stc=1&d=1204908126
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9547&stc=1&d=1204908126
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9548&stc=1&d=1204908126
De airscoop werd matzwart geschilderd en bovenop werd een oranje lampje gescratcht. Ook de neksteun werd aangebracht.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9549&stc=1&d=1204908126
Vooraleer dat body en chassis samengevoegd werden, heb ik ook nog een radiator gezocht in mijn reserve-onderdelendoos en tegen de body gekleefd zodat je niet dwars door het model kan kijken. Uiteraard zit daar in werkelijkheid ook een radiator.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9550&stc=1&d=1204908126
De reeds lang geleden vervaardigde afdekkappen achteraan werden matzwart geschilderd en op de body gekleefd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9551&stc=1&d=1204908397
Vooraan zijn de koplampspiegels in de openingen gekleefd, waarna de koplampglaasjes met 2-componentenlijm tegen de spiegels bevestigd werden. De afdekkappen moeten hier nog over het geheel aangebracht worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9552&stc=1&d=1204908397
De achteruitkijkspiegels werden ontdaan van hun lange steun en matzwart geschilderd. Daarna heb ik er spiegelende folie voor uitgesneden en aangebracht. Tenslotte werden de spiegels op hun plaats gekleefd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9553&stc=1&d=1204908397
Aan de linkerzijde heb ik de vulstop geheel volgens de referentiefoto's nagebouwd, want ik had de originele stoppen weggefreesd. De afdekstop en het handvatje zijn uit alu-plaat gemaakt.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9554&stc=1&d=1204908397
Aan de rechterzijde moesten ook 2 vulstoppen gescratcht worden die er wel anders uitzien als links: hier geen handvatje maar wel een draaistop die een iets hogere rand bezitten dan het centrum van de dop. Daarom heb ik eerst ronde schijfjes uit alu gestanst met de punch 'n die set, en daarna exact dezelfde schijfjes nog eens gemaakt om daarna in het midden een stuk weg te stansen. Eens ze op elkaar gekleefd zijn is de illusie compleet. Een beetje x-19 smoke doet de rest. Ook de nummerverlichting die ik weggesneden had zonder ze te beschadigen werd teruggeplaatst. Op de referentiefoto's kon ik zien dat het lampje aan de rechterzijde vreemd genoeg niet perfect boven het racenummer stond, maar er een beetje schuin achter. Dus hebben we het ook zo gedaan.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=9555&stc=1&d=1204908397
Ziezo. Wat er nu nog rest is het opvullen van de panellines, en het scratchen en monteren van 1001 kleine details die het verschil uitmaken tussen een standaard model en een gesuperdetailleerd model. Een kleine greep uit wat ik nog op de to-do lijst staan heb:
4 boutjes punchen die in de voorste radiator aangebracht moeten worden
een sleepoog maken om vooraan aan te brengen mits een boutverbinding die toelaat om het sleepoog naar binnen te draaien
4 boutjes punchen om de afdekkappen van de koplampen mee af te werken - afdekkappen plaatsen en "Cibie"-decals aanbrengen
pinkers scratchen om net vóór de spiegels aan te brengen
ruitje fabriceren dat met 2 gepunchte boutjes vooraan in de cockpit aangebracht wordt
scratchen van 7 sluitingen die vooraan, in de cockpit, zijwaarts en achteraan gemonteerd moeten worden
scratchen van een antenne die via een hoek van 90° aan de achterwand van de cockpit bevestigd is
scratchen van een schakelaar om de stroom af te zetten vanuit de cockpit
scratchen van een schakelaar om de stroom af te zetten van buitenaf
scratchen van een koppeling om de wagen op te krikken en een hendel om het systeem in werking te zetten
schilderen van de achterlichten en aanbrengen van 4 gepunchte boutjes
Nog genoeg te doen dus... En daarna post ik de foto's van het afgewerkte model in "Sennake's galerij". Beloofd.
Prachtig detail werk ! De Porsche ziet er nu al zeer goed uit
Mooi mooi! Hij is nu al prachtig, maar het kan alleen maar mooier worden met die extra details.
Is hij klaar tegen Jabbeke? Dan kan ik hem eens van kortbij bekijken.
Tom
Is hij klaar tegen Jabbeke? Dan kan ik hem eens van kortbij bekijken.
Absoluut! Hij is zelfs nu al klaar. De foto's van de afgewerkte Porsche staan in mijn galerij (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=230106#post230106).
Absoluut! Hij is zelfs nu al klaar. De foto's van de afgewerkte Porsche staan in mijn galerij (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=230106#post230106).
Awel, dan zullen we daar eens een kijkje gaan nemen.:bye:
GILLESKE
09-03-2008, 13:32
sprakeloos, niet meer normaal. Maar ja, dat ben ik al gewoon van je meesterwerken, pure kunst!!!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.