Log in

View Full Version : Ferrari de eerste 3 races met F1-2001

airco
26-02-2002, 16:00
Bij Ferrari loopt de ontwikkeling duidelijk niet zoals gepland. De F1-2002 heeft al een aantal verschillende technische problemen gekend. Daarom is er nu besloten om te wachten mee de introductie van de F1-2002 tot in Imola.

Ferrari neemt zijn bolide van vorig seizoen ook mee naar Maleisië en Brazilië. De renstal stuurt het materieel vanuit Melbourne direct naar de daarop volgende Grands Prix.

Ferrari verstuurde in de afgelopen dagen 74 containers met in totaal 32 ton aan goederen naar Australië. Het is niet uitgesloten dat de nieuwe Ferrari alsnog apart naar een van de volgende Grand Prix-bestemmingen wordt vervoerd. De constructeurskampioen kijkt niet op wat logistieke kosten.

Rubens Barrichello heeft inmiddels openlijk ingestemd met de beslissing om het seizoen met de oude auto te starten. Hij vindt niet dat Ferrari zijn hand heeft overspeeld met zijn revolutionaire concept voor 2002. "Ik denk dat het team daar gelijk aan heeft", aldus de Braziliaan. "Ik denk dat dit een beperkt risico inhoudt. Door hem verder te laten ontwikkelen door onze testcoureurs wordt hij betrouwbaar."

"Soms kun je twee kampioenschappen winnen zonder veel aan de auto te veranderen omdat het een winnende auto is. Maar dan verandert een ander iets waardoor jij verliest. Een goed team is bereid om risico's te nemen."

Toch heeft Ferrari enkele troefkaarten achter de hand. Zo zal Ferrari in Australie rijden met de F1-2001b. Dit is een hybride chasis waar al heel veel onderdelen van de F1-2002 zullen opzitten. Bovendien heeft Ross Brawn verklaart dat als Ferrari niet in staat zou zijn om met de F1-2001b een respactabel aantal punten te scoren in australie, dat dan de F1-2002 alsnog voor de leeuwen zou gegooid worden vanaf Maleisië. Verder wordt de achterkant van de Ferrari nog extremer dan op de launch voorgesteld. Op tifosi-club vond ik deze foto van weliswaar slechte kwaliteit.

http://www.tifosi-club.com/images/news/winglet2002b.JPG

airco

HHugo
26-02-2002, 16:15
de wagen van 2001 is goed genoeg om het nog drie races uit te houden tegen de concurrentie. en met hun nieuwe onderdelen, denk ik dat het nog moeilijk genoeg zal blijven voor de andere teams

airco
26-02-2002, 19:04
Dat is mijn mening er ook over. Alhoewel we niet zullen moeten verwachten dat Ferrari iedereen overklast. Maar als Schumacher na 3 races 15 punten heeft, dan zal het gat met de leider hoogstwaarschijnlijk geen onoverkomelijke kloof zijn. Als ze met de F1 2002 zouden rijden, en die is idd supersnel, maar begeeft het 2 keer, dan hebben ze maar 10 punten.

Volgens mij de beste keuze die Ferrari kon maken.

airco

Oneliner
26-02-2002, 19:26
Ze kunnen bijvoorbeeld Barichello laten starten in de 2002.
Valt het mee, wint hij de eerste 3 races, nix verloren dan, concurrenten pakken minder punten.
Begeeft hij het, neemt Schumacher toch gewoon zen punten.
Vinnek persoonlijk wel ff een goede redenering :) :)

Finish
26-02-2002, 20:03
Euhm, ik denk dat het reglement niet toelaat dat je met 2 'verschillende' wagens rijdt...

Sennake
26-02-2002, 21:07
Ik zou niet weten waarom niet?
Trouwens, 2 identieke wagens bestaan niet!

Finish
26-02-2002, 21:51
ik dacht dat ooit ergens gelezen te hebben... :confused:

Werner333
26-02-2002, 22:31
Ferrari begint dus met het F2001b chassis dat Schumacher verleden jaar al gebruikte in Japan. En met succes.
Het is een doorge-evolueerd chassis met onderdelen van de F2002.
Chsssis nummers voor Australie zullen zijn:
214 Reserve wagen
215 Michael Scumacher
216 Rubens Barichello

FleaBite
26-02-2002, 23:11
Ik weet het nog zo net niet. Drie races met een "oude" wagen? Hmmmm... riskant. Hoewel het natuurlijk wel beter is dan drie races te moeten uitvallen.

Volgens mij zal het gat (als er al een is, natuurlijk), niet erg groot zijn. Ik zou zelfs durven zeggen dat de eerste rij in Australië rood en zwart-zilver zal zijn. (I am a dare devil, am I not :D )

*mod*: typo :rolleyes:

Oneliner
26-02-2002, 23:58
In tegenstelling tot wat misshien vele denken zal et ni de ferrair van 2001 zijn die meerijdt, maar een 2001B, die volgens mij dicht zal aanleunen bij de 2002 versie.
Als ik me niet vergis is voor 2001B zelfs een volledig nieuw chassis gebouwt. Dus buiten Het motorblok en de Versnellingsbak zal de ferrari heel snel gaan, en zal er denk ik nog steeds een kloofje zijn tsn ferrari en de rest (wat ik absoluut niet hoop, ni omdak iets tegen ferrari heb, eerder omdak hoop op een spannende race)

Savi
27-02-2002, 00:28
Volgens mij wordt het één grote catastroof voor Ferrari...ik weet nie wa ik zo moet denken van het starten met de b-versie van vorig jaar...

Finish
27-02-2002, 00:36
spanning alom en het seizoen is nog geeneens begonnen.

Wat willen we meer ? ;)

airco
27-02-2002, 00:41
Originally posted by Oneliner
In tegenstelling tot wat misshien vele denken zal et ni de ferrair van 2001 zijn die meerijdt, maar een 2001B, die volgens mij dicht zal aanleunen bij de 2002 versie.
Als ik me niet vergis is voor 2001B zelfs een volledig nieuw chassis gebouwt. Dus buiten Het motorblok en de Versnellingsbak zal de ferrari heel snel gaan, en zal er denk ik nog steeds een kloofje zijn tsn ferrari en de rest (wat ik absoluut niet hoop, ni omdak iets tegen ferrari heb, eerder omdak hoop op een spannende race)

als ge de post van werner had gelezen dan had ge gezien dat de F1-2001b ook al in suzuka vorig jaar gereden heeft. We zullen niet moeten verwachten dat Ferrari zal winnen met de F1-2001b. Een nieuwe wagen geoptimaliseerd voor nieuwe componenten of een aanpassinkje op die van vorig jaar is een immens verschil. Als Ferrari er in slaagt om te winnen met de F1-2001b dan bereidt ge u al maar voor op een jaar van Total dominance zene. Maar persoonlijk denk ik eerder aan een 3e of 4e plaats.

airco

Oneliner
27-02-2002, 14:55
Ge gaat mij ni vertellen dat ferrari me dezelfde wagen als in suzuka gaat starten hé...

Rallyloverke
27-02-2002, 15:28
Dus buiten Het motorblok en de Versnellingsbak zal de ferrari heel snel gaan, en zal er denk ik nog steeds een kloofje zijn tsn ferrari en de rest

Ik zie da motorblok en die versnellingsbak al achter de rest aankomen :D Dat geeft dan een kloofje tussen de wagen en het motorblok.

airco
27-02-2002, 16:38
Originally posted by Oneliner
Ge gaat mij ni vertellen dat ferrari me dezelfde wagen als in suzuka gaat starten hé...

Het chasis is hetzelfde. Er hoeft zelfs geen nieuwe crashtest op uitgevoerd te worden. Wat hoogstwaarschijnlijk wel zal zijn, is dat er een nieuwe motor-stepping zal zijn, een nieuw aero-pack, nieuwe powersteering (want die van vorig jaar is verboden nu) enzovoort.

ffie een simplistisch voorbeeld:
Maar ne nen Opel Astra kan je ook met veel verschillende spoilers kopen, andere uitlaten, andere motorisatie. Maar het is en blijft een opel Astra omdat het chasis hetzelfde is gebleven.

==> voor meer uitleg ==> Werner 333 ==> de chasisnummer-man.

airco

Werner333
27-02-2002, 20:19
De wagen van 2001 is de F2001.
De F2001b is de wagen die op Suzuka gereden heeft en al een voorontwikkeling was/is van de F2002.
Het chassis (= monocoque) is hetzelfde als dat van de F2001 waardoor, zoals reeds opgemerkt hierboven, geen nieuwe crashtest noodzakelijk is.
Het aerodynamisch pakket van de F2001b verschilt wel van dat van de F2001, maar is niet zo extreem als dat van de F2002.
Ook de ophanging van de F2001b is lichtjes anders dan dat van de F2001.
Ik denk niet dat het mogelijk is om de nieuwe combinatie motor/versnellingsbak van de F2002 in de F2001b in te bouwen.
Ferrari gaat voor betrouwbaarheid, en wie kan het hen kwalijk nemen?
McLaren zaagt natuurlijk het hardst maar dat is alleen omdat ze bij Ferrari niet zo stom zijn als bij McLaren om het seizoen aan te vangen met een onbetrouwbare wagen.

Sennake
27-02-2002, 21:19
't Is me wat moois! Ferrari rijdt met nen "ouwen" bak, McLaren en Williams rijden met "ouwe" banden...
't Is percies een old-timer GP geworden!! (klein bekke overdreven maar allee...)

Werner333
27-02-2002, 21:57
En naar goede "oude" gewoonte gaat Ferrari gewoon door met winnen. :D :D :D

Oneliner
27-02-2002, 21:57
Originally posted by Werner333
McLaren zaagt natuurlijk het hardst maar dat is alleen omdat ze bij Ferrari niet zo stom zijn als bij McLaren om het seizoen aan te vangen met een onbetrouwbare wagen.

We zullen zien wie er onbetrouwbaar is in Melbourne.
Kheb weer iets in mind, een bepaald mogelijk scenario...

airco
27-02-2002, 22:26
Williams en McLaren 2 DNF's en Ferrari nen 1-2 finish.

Dan komek dus echt nie bij vant lachen dan zene. Alhoewel dak vrees dat da nie echt realiteit gaat worden.

airco

Sennake
28-02-2002, 00:12
Originally posted by Werner333
En naar goede "oude" gewoonte gaat Ferrari gewoon door met winnen. :D :D :D

Zo "oud" is die gewoonte nog niet hoor maat!
Ferrari was vroeger nooit bij de eersten op de 1e GP...
De laatste jaren wel natuurlijk...

Rallyloverke
28-02-2002, 10:13
Met al dat oud materiaal heeft Minardi straks nog het modernste materiaal of zo :D .

airco
28-02-2002, 11:14
nu ook niet overdrijven he ;)

de F1-2001B is nog geen antiek zene

HHugo
28-02-2002, 15:33
Als ik me niet vergis rijdt Sauber nog altijd met ferrari motoren. en dat zijn dan de motoren van het vorige seizoen, dit jaar dus de motor van 2001. En nu gaat ferrari ook van start met die motor ('t zal wel een evolutie zijn, maar toch). Dat zou in principe willen zeggen dat zij vergelijkbare snelheden halen...
Dus... zondag: top of the bill: M schumacher head to head met Massa :fight:

airco
28-02-2002, 19:05
Dat is inderdaad wel een unieke kans voor sauber. Maar Ferrari rijdt wel met een hybride motor de 050D.

dit is een stukje dat ik vond over de F12001b.
The F2001B will look substantially similar to the old car but will be totally new as material structure (the same as the F2002) and the engine will be an exclusive enhanched version of the 050 with a lot of parts belonging to the 051

en hier nog wat info over de F1 2002

F2002: what they didn't say

Bargeboards, missing chassis, old wings...

--------------------------------------------------------------------------------

From record to record: Michael Schumacher has brought his F2002 beyond the Fiorano track record of 58’’620 clocked only two days ago: now the newest lap record of the italian track is 58’’378. Astonishing as astonished was Michael at the end of these two days of first tests on board of the brand new and incomplete F2002.

Michael stops here and tomorrow he’ll move to Mugello for more interesting tests. Michael should have the complete F2002/217, with new wings, bargeboards and new pair of winglets on the very end of the sidepods.

Fiorano gave thumbs up to the new born of Maranello. 400 kilometers with two track records and no failures. The only stop suffered by Michael was due to the empty fuel tank at the end of the first day of test.

Now T-C, as promised, can give an indepth look inside the first debut of the F2002, explaining all the strange things appened in the italian track.

Where are the chassis 215 and 216?

The first model of F2002 is the chassis 217. Being the 214 the last F2001 ever built many of the experts asked why Ferrari didn’t count the 215 and the 216. Missing numbers only or something more? According to our reliable sources the 215 and 216 are existing cars (that never run so far) ready to fly in Australia: they are the famous F2001B that T-C anticipated months ago to be used to race in the first three Gp of the 2002 season.

The F2001B will look substantially similar to the old car but will be totally new as material structure (the same as the F2002) and the engine will be an exclusive enhanched version of the 050 with a lot of parts belonging to the 051.

Where are the bargeboards?

Why Ferrari didn’t show the bargeboards presented at the launch? Easy: our sources inform us that those bargeboards were the F2001’s ones and the F2002’s are not ready yet: Rory is still working on them. During the launch we saw them only for sponsor purposes. Michael can’t run with them because, belonging to another car, it may have messed up the results coming from telemetry.

Rory is still developing the new ones in the wind gallery and their missing it may have caused a loss of aerodynamic performance of the 4 per cent! In this way the 58’’378 of Fiorano seems a laptime more than beatable.

Where is the double kell?

The nosecone. During the months ago T-C spoke about the double kell and the seagull wingspan. To spare time on testing Ferrari has opted for a “plan-B” solution, the easiest. The new nosecone is ready but it may require more time on finding the set-up and the correct development. And time is not by the Ferrari’s side: that’s why Rory opted on a easier nosecone very similar to the old one, with the traditional mono keel. Advanced solutions may appear after Imola.

Does the front wing look a bit... old?

The wings: the F2002 ran in Fiorano with the ‘ancient’ Montecarlo spec wings of the F2001! Yes, it is. Our sources confirm what a good photo of Montecarlo 2001 Gp may hint: Michael shattered the Fiorano track records with a 9 months old wing! The new one is still in the wind tunnel but in Mugello it may appear for the first time and, according to sources, it may be surprising.

One more news will come from the rear: Rory has ready to new winglets, the traditional winglets before the rear wheels: about their shape, it is still a mystery. About the F2002, anyway, no mystery at all: it is a rocket.

bron: tifosi-club (http://www.tifosi-club.com)

airco

Finish
28-02-2002, 19:18
verdomde interessant artikel :)