PDA

View Full Version : Wat is de belangrijkste bestaande 24-uursrace?


joost
27-01-2008, 21:47
Discussie even opentrekken. Kiezen maar

Integra
27-01-2008, 21:49
De 24 u van Zolder natuurlijk ;)

Voor mij: 24 Heures du Mans

Brecht
27-01-2008, 22:03
Le-Mans krijgt ook mijn stem.

smiley
27-01-2008, 22:36
lemans is de grootste...
die van nurburgring is de mooiste, wat daar allemaal aan meedoet :gas: :eek:
van porsches tot breaks tot jeeps.. :applaus:

Belle
27-01-2008, 22:39
Voor mij persoonlijk toch wel de 24 uren van LeMans. Het is gewoon zo nostalgisch en als autosportliefhebber moet je het gewoon eens in je leven gezien hebben. En dan wil je ieder jaar terug! :p

Mr.Dallara
27-01-2008, 22:42
Voor mij is Le Mans zonder twijfel de belangrijkste 24uurs race op onze aardbol!

Al verdienen de 24h Nordsleiffe zeker ook een plaatse in het meerkeuze menu van de poll...

Mark
27-01-2008, 23:02
Discussie even opentrekken.
Wat is de grootste bestaande 24-uursrace?
Kiezen maar

Wat is het nu? Grootste of belangrijkste? En zo ja, op basis van welke criteria omschrijf je groot of belangrijk?

Grig-O
27-01-2008, 23:07
Voor mij zonder enige twijfel DE 24 UREN VAN SPA. Deze race was op 3-jarige leeftijd mijn initiatie in de autosport. Een etmaalrace op het mooiste circuit ter wereld met de beste wagens die er in GT1 en GT2 te vinden zijn. De race hangt niet af van de wil van enkele fabrieksteams, en je ziet er ook alleen maar racewagens. (Limousines, campers, minicoopers, jeeps en go-karts niet toegestaan :p)

Le Mans is allemaal wel leuk, maar geef nu toch toe dat je in bv 2003 of 2004 toch al op voorhand wist wie er ging winnen? Dit jaar reden er in Spa maarliefst 7 verschillende wagens een bepaalde periode op kop. Je ziet er ook tal van premières, zoals de nieuwe Porsche en de BMW in 2006 (al kwam de BMW in extremis niet), dit jaar de Porsches op bio-brandstof, enz...

Waarschijnlijk krijg ik voor deze mening geweldig voor mijn kop, maar het leven gaat verder e ;)

GT2-R
27-01-2008, 23:23
Dat is voor mij toch wel een heeeeeeeeeeeeele makkelijke: 24h Du Mans natuurlijk!

Zowel in kijkers als toeschouwers dat grootste denk ik.

Grig-O
27-01-2008, 23:30
Ik spreek hier precies met buitenlanders, is er dan niemand een tikkeltje chauvinistisch? :o

Guido
27-01-2008, 23:38
Voor mij zonder enige twijfel DE 24 UREN VAN SPA. Deze race was op 3-jarige leeftijd mijn initiatie in de autosport. Een etmaalrace op het mooiste circuit ter wereld met de beste wagens die er in GT1 en GT2 te vinden zijn. De race hangt niet af van de wil van enkele fabrieksteams, en je ziet er ook alleen maar racewagens. (Limousines, campers, minicoopers, jeeps en go-karts niet toegestaan :p)

Le Mans is allemaal wel leuk, maar geef nu toch toe dat je in bv 2003 of 2004 toch al op voorhand wist wie er ging winnen? Dit jaar reden er in Spa maarliefst 7 verschillende wagens een bepaalde periode op kop. Je ziet er ook tal van premières, zoals de nieuwe Porsche en de BMW in 2006 (al kwam de BMW in extremis niet), dit jaar de Porsches op bio-brandstof, enz...

Waarschijnlijk krijg ik voor deze mening geweldig voor mijn kop, maar het leven gaat verder e ;)

:agree:

24 van Le Mans is door zijn mythe, de meest overroepen koers op deze aardkloot. Telt voor zo goed als niets mee, enkel voor het prestige, steeds erg voorspelbare winnaars - de McLaren in 1995 als uitzondering om de regel te bevestigen - en het trekt jaar na jaar veel te veel volk. Eigenlijk had deze koers al 50 jaar geleden moeten verboden worden. Al was het maar uit respect voor alle mensen die daar toen het leven in 1 klap gelaten hebben. Ik ken genoeg mensen die er geweest zijn, maar die na een paar keer, toch ook niet meer terug gegaan zijn. Wie zit er bovendien op een 128ste overwinning van Audi te wachten...?? :confused:

:D

Belle
28-01-2008, 00:02
:agree:

24 van Le Mans is door zijn mythe, de meest overroepen koers op deze aardkloot. Telt voor zo goed als niets mee, enkel voor het prestige, steeds erg voorspelbare winnaars - de McLaren in 1995 als uitzondering om de regel te bevestigen - en het trekt jaar na jaar veel te veel volk. Eigenlijk had deze koers al 50 jaar geleden moeten verboden worden. Al was het maar uit respect voor alle mensen die daar toen het leven in 1 klap gelaten hebben. Ik ken genoeg mensen die er geweest zijn, maar die na een paar keer, toch ook niet meer terug gegaan zijn. Wie zit er bovendien op een 128ste overwinning van Audi te wachten...?? :confused:

:D

Bwa, ik denk dat de meningen hierover nogal verdeeld liggen. Ik heb vooral gestemd voor LeMans om de sfeer die er hangt...

Spa heeft zowat hetzelfde effect op mij (campingsfeertje enzo), maar LeMans trekt gewoon wat grotere namen...

Sennake
28-01-2008, 00:16
Zonder enige twijfel, Le Mans. Niet op basis van de laatste jaren, maar wel op basis van de totale (bijna) 100 jaar waarin heroïsche gevechten geleverd zijn die tot de verbeelding spreken.

Pinzie
28-01-2008, 00:21
24u van de Nurburgring...:gas: :worship:

Guido
28-01-2008, 00:36
Zonder enige twijfel, Le Mans. Niet op basis van de laatste jaren, maar wel op basis van de totale (bijna) 100 jaar waarin heroïsche gevechten geleverd zijn die tot de verbeelding spreken.

Er zijn zeker heroïsche gevechten geweest, maar er zijn zeker net zo goed een belangrijk aantal slaapverwekkende vertoningen geweest.

Brecht
28-01-2008, 00:48
Le-Mans telt dan wel voor geen kampioenschap mee, maar het brengt gewoon de beste Endurance/Sportscars piloten en teams samen.

Het is ALMS/LMS/FIAGT in één race.
Brengt gewoon het beste allemaal samen in 1 race.

Sennake
28-01-2008, 08:17
Er zijn zeker heroïsche gevechten geweest, maar er zijn zeker net zo goed een belangrijk aantal slaapverwekkende vertoningen geweest.

Dit ga ik zeker niet ontkennen, maar toch 2 bemerkingen:

1) Dit geldt net zo goed voor alle andere 24-uurs races, dus als criterium om daarom Le Mans niet te kiezen is het voor mij niet doorslaggevend (en per definitie dus ook niet om Le Mans WEL te kiezen natuurlijk)

2) Ik ben in Le Mans geweest in 2002 en 2003, en ik ben de eerste om toe te geven dat ik niet zat te wachten op nog maar eens een overwinning van Audi (die van Bentley kon me wel bekoren trouwens), maar eerlijk gezegd maakt dat voor de toeschouwer die op de 24 uur aanwezig is weinig uit: het is een feest dat op maandagochtend begint bij de scrutineering en dat onophoudelijk doorgaat tot en met zondagnacht. Behalve Daytona heb ik ook alle andere 24 uurs races bezocht en hoewel de sfeer daar ook wel speciaal is kan niets aan Le Mans tippen. Daar heeft de doorsnee TV-kijker niets aan natuurlijk, maar ik kan ook alleen voor mezelf spreken. Bovendien kijk ik elk jaar naar Le Mans op TV, en blijf ik toch een trouwe fan. Wat niet wegneemt dat ik stiekem hoop dat Peugeot nu eindelijk eens de hegemonie van Audi kan doorbreken.

Mario
28-01-2008, 09:08
Die 25-uurs race uit de funcupvalt uit de boot zeker ? :D

Bart.Vandecavey
28-01-2008, 10:59
In feite kan je alleen maar voor Le Mans kiezen.
Alhoewel het meestal slaapverwekkende vertoningen zijn, de winnaar al van een jaar op voorhand bekend is en een saai circuit. Maar als je aan een piloot vraagt welke 24u hij het liefst van al zou winnen of zelfs maar deelnemen...

Jay
28-01-2008, 12:05
Ik spreek hier precies met buitenlanders, is er dan niemand een tikkeltje chauvinistisch? :o

Ik ga volledig voor de 24u van Zolder!!

Het mag dan wel de kleinste zijn van alle 24 uurs races, maar denk dat het voor de piloten verschrikkelijk zwaar is.
Je hebt geen moment om uit te rusten op dit korte circuit!! ;)
Ook de auto moet 24 uren tegen de limiet rijden!


Grtz

Sennake
28-01-2008, 12:53
Ik denk eerlijk gezegd dat hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden.

De vraag is niet "wat is de interessantste bestaande 24-uursrace", noch "wat is de zwaarste bestaande 24-uursrace", noch iets anders, maar gewoon "wat is de belangrijkste bestaande 24-uursrace".

De belangrijkste race, wil toch zeggen dat de race internationaal aanzien wordt als de belangrijkste denk ik, en niet dat ze door een paar Belgen als belangrijkste aanzien wordt. Of een paar Fransen, of Duitsers, om maar iets te noemen. Ook denk ik dat je je dan moet afvragen welke overwinning het meeste glans heeft, het verst verspreid is en zoals Bart al aangaf welke overwinning de piloten het liefst op hun palmares zouden hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat iets anders kan zijn dan de 24 uur van Le Mans. Vanop ons kleine Belgeneilandje waar we 2 24-uurs races rijk zijn mag dat misschien anders bekeken worden, maar om deze vraag te beantwoorden denk ik dat je het mondiaal moet bekijken, of heb ik de vraag verkeerd geïnterpreteerd Joost?

marcel
28-01-2008, 13:34
:agree:

24 van Le Mans is door zijn mythe, de meest overroepen koers op deze aardkloot. Telt voor zo goed als niets mee, enkel voor het prestige, steeds erg voorspelbare winnaars - de McLaren in 1995 als uitzondering om de regel te bevestigen -

:D

hoewel je gelijk hebt - de Mazda in '91 was ook niet geheel verwacht, en ik durf hetzelfde zeggen van de BMW in '99

GT2-R
28-01-2008, 18:22
Eigenlijk is dit een redelijk flauwe discussie vind ik. Als je gewoon de cijfers zou bekijken is er eentje die er met kop en schouders boven uit steekt: Le Mans. Of je er nu van houdt of niet, het is en blijft één van de grootste autosportevenementen ter wereld. Zowel op het vlak van kijkcijfers, het aantal toeschouwers, het deelnemersveld is er niets dat in de buurt komt op dit moment.

Ik zou ook liever de 24u van Zolder of Spa willen zeggen maar je moet de waarheid niet gaan ontkennen. Le Mans is de grootste, face it....

Integra
28-01-2008, 18:24
Eigenlijk is dit een redelijk flauwe discussie vind ik. Als je gewoon de cijfers zou bekijken is er eentje die er met kop en schouders boven uit steekt: Le Mans. Of je er nu van houdt of niet, het is en blijft één van de grootste autosportevenementen ter wereld. Zowel op het vlak van kijkcijfers, het aantal toeschouwers, het deelnemersveld is er niets dat in de buurt komt op dit moment.

Ik zou ook liever de 24u van Zolder of Spa willen zeggen maar je moet de waarheid niet gaan ontkennen. Le Mans is de grootste, face it....
Ik vermoed dat de topicstarter toch eerder een persoonlijke mening wil zien om een discussie te starten, dus een rechtlijnig antwoord zoals:"Le Mans is het grootste" is uit den boze.

Guido
28-01-2008, 18:39
Ik denk eerlijk gezegd dat hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden.

De vraag is niet "wat is de interessantste bestaande 24-uursrace", noch "wat is de zwaarste bestaande 24-uursrace", noch iets anders, maar gewoon "wat is de belangrijkste bestaande 24-uursrace".

De belangrijkste race, wil toch zeggen dat de race internationaal aanzien wordt als de belangrijkste denk ik, en niet dat ze door een paar Belgen als belangrijkste aanzien wordt. Of een paar Fransen, of Duitsers, om maar iets te noemen. Ook denk ik dat je je dan moet afvragen welke overwinning het meeste glans heeft, het verst verspreid is en zoals Bart al aangaf welke overwinning de piloten het liefst op hun palmares zouden hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat iets anders kan zijn dan de 24 uur van Le Mans. Vanop ons kleine Belgeneilandje waar we 2 24-uurs races rijk zijn mag dat misschien anders bekeken worden, maar om deze vraag te beantwoorden denk ik dat je het mondiaal moet bekijken, of heb ik de vraag verkeerd geïnterpreteerd Joost?

Eigenlijk is dit een redelijk flauwe discussie vind ik. Als je gewoon de cijfers zou bekijken is er eentje die er met kop en schouders boven uit steekt: Le Mans. Of je er nu van houdt of niet, het is en blijft één van de grootste autosportevenementen ter wereld. Zowel op het vlak van kijkcijfers, het aantal toeschouwers, het deelnemersveld is er niets dat in de buurt komt op dit moment.

Ik zou ook liever de 24u van Zolder of Spa willen zeggen maar je moet de waarheid niet gaan ontkennen. Le Mans is de grootste, face it....

Wel, dan is dit een redelijk domme thread, gezien "het voor gans de wereld" Le Mans de belangrijkste etmaal race is. Ah ja, de meeste toeschouwers, iedereen wil Le Mans winnen enz. Wel, dan kunnen we net zo goed deze thread sluiten gezien de statistieken aangeven dat Le Mans het belangrijkste is. Puur op cijfermateriaal gezien is er zelfs geen discussie mogelijk schijnbaar.


Ik vermoed dat de topicstarter toch eerder een persoonlijke mening wil zien om een discussie te starten, dus een rechtlijnig antwoord zoals:"Le Mans is het grootste" is uit den boze.

Inderdaad. Deze thread heeft natuurlijk een reden tot bestaan. Er zit immers een flinke analogie in met een thread "Wie is de belangrijskte F1 coureur?" Hier op moet je, volgens de redeneringen van Sennake en GT2-R, Schumacher op antwoorden, gezien hij het meeste gewonnen heeft, iedereen hem wilde verslaan, enz., enz. Ik garandeer u dat er in die discussie net zoveel voorstanders zullen zijn als tegenstanders (hebben we hier al zo vaak gezien).

Dus, Le Mans mag dan voor meer dan de helft "aanzien" worden als dé belangrijkste 24-uursrace van het jaar, voor mij, en dat is mijn eigen mening, zoals ik de 24h van Le Mans ervaar, zoals ik ernaar kijk, zoals ik het aanvoel, in mijn perceptie dus, is ze dat niet - om de eerder aangehaalde redenen - net zo min als... oh jee, toch maar niet... :D

guntha
28-01-2008, 19:10
LE mans is en blijft volgens mij de grootste. Prachtige geschiedenis.

Grig-O
28-01-2008, 19:27
Le mans is en blijft volgens mij de grootste. Prachtige geschiedenis.

Sommige races waren vroeger goed, andere zijn dat vandaag. :bye:

Er wordt in deze tread gevraagd naar een persoonlijke mening, die ik dan ook geef. Ik zie sommige mensen al uitkijken naar LMS 2008, zeggen dat Lola- Aston Martin, Pescarolo, Courage... geduchte tegenstanders zullen worden van Audi en Peugeot. Dat betwijfel ik ten zeerste. GT1 kent z'n kampioen ook al: Larbre Compétition. Voeg daar nog de magere tv-uitzendingen voor zowel LMS als Le Mans bij, en dan weet je het wel ;) Dit om maar een paar (persoonlijke) voorbeelden te geven van de overdreven Le Mans-hype.

marcel
28-01-2008, 19:28
Voeg daar nog de magere tv-uitzendingen voor zowel LMS als Le Mans bij, en dan weet je het wel ;)

de TV-uitzendingen van de andere 24-uurs wedstrijden zijn wel top of zo?

A.J.
28-01-2008, 19:29
belangrijkste 24 uurs race?

wat publiek en historie betreft : Le Mans
de "grootste" 24 uren : Nürburgring wegens 200 starters en groot circuit
wat spanning betreft : Daytona door het grand-am reglement zijn er ruim 15 potentiele winnaars
zwaarste :Zolder omdat het wel degelijk fysiek en voor mechaniek veruit de zwaarste is
zuinigste : die van 2 PK's :D
voor belgen : de 24 u van Francorchamps
voor de Australiërs die van Bathurst

dus het woord "belangrijkste" is misschien wel slecht gekozen.

want voor sommige mensen zal die van Dubai, Barcelona of Oschersleben wel de "belangrijkste" zijn

FIRE
28-01-2008, 19:33
Geen twijfel over mogelijk: Le Mans


Le Mans is volgens mij de enige die 24 uur lang live te volgen is op TV.

Sennake
28-01-2008, 21:10
Er zit immers een flinke analogie in met een thread "Wie is de belangrijskte F1 coureur?" Hier op moet je, volgens de redeneringen van Sennake en GT2-R, Schumacher op antwoorden, gezien hij het meeste gewonnen heeft, iedereen hem wilde verslaan, enz., enz.

Toch niet. Dat antwoord zou ik alleen maar geven op de vraag "welke F1-piloot heeft het meeste GP's gewonnen?" Op uw vraag zou ik wel degelijk iets anders antwoorden, maar dat is weer een andere discussie.

En deze thread is inderdaad nogal zinloos, omdat iedereen zijn mening geeft, en hiervoor de in zijn ogen relevante argumenten voor aandraagt. Het zou me echter ten zeerste verwonderen indien ook maar iemand hier zou zeggen "inderdaad, je hebt gelijk, ik heb me duidelijk vergist", tenzij dan om deze uitspraak te logenstraffen natuurlijk ;)

Je kan evengoed vragen "welke kleur is de mooiste?"

Guido
28-01-2008, 21:33
Toch niet. Dat antwoord zou ik alleen maar geven op de vraag "welke F1-piloot heeft het meeste GP's gewonnen?" Op uw vraag zou ik wel degelijk iets anders antwoorden, maar dat is weer een andere discussie.

En deze thread is inderdaad nogal zinloos, omdat iedereen zijn mening geeft, en hiervoor de in zijn ogen relevante argumenten voor aandraagt. Het zou me echter ten zeerste verwonderen indien ook maar iemand hier zou zeggen "inderdaad, je hebt gelijk, ik heb me duidelijk vergist", tenzij dan om deze uitspraak te logenstraffen natuurlijk ;)

Je kan evengoed vragen "welke kleur is de mooiste?"

Inderdaad je hebt gelijk, ik heb me vergist. :D Behalve dan voor wat betreft het nut van deze thread. Als deze zinloos is, kunnen we misschien maar beter het ganse forum sluiten en een nieuws site beginnen om ons te beperken tot de feiten. In iedere thread zal iedereen per definitie zijn "eigen waarheid" weergeven, want die hoeft niet per sé identiek te zijn aan een ander zijn waarheid. Het gaat in een thread, net zoals in deze overigens, over de perceptie van de dingen. Daarom dat dit ook een discussieforum is, toch? We geven argumenten en tegenargumenten. Je kan vinden dat ik een kieken ben omdat ik Le Mans niet de belangrijkste vind, dat is ook uw goed recht, maar daarom een thread als deze zinloos bestempelen is niet helemaal terecht - allez, denk ik he.

Maar oh ja, je had gelijk, dus Le Mans is de belangrijkste. Anders zouden de merken er inderdaad niet zoveel geld tegenaan smijten om och arme dat ene koerske per jaar te winnen. Prestige, daar gaat het om. Dus Le Mans de belangrijkste, maar ondanks dat, blijf ik het gegeven prestige overroepen vinden, gewoon omdat ik wat moeite heb met het principe van prestige, maar da's nog wat anders.

;)

ps. ook de vraag "welk is de mooiste kleur" is een erg toepasselijke vraag voor een forum, omdat iedereen dan zijn eigen interpretatie kan geven. :D

Sennake
28-01-2008, 22:08
Je kan vinden dat ik een kieken ben omdat ik Le Mans niet de belangrijkste vind, ...


Maar neen gij, daar toch niet voor! Misschien wel omdat ge "geen veerponten" vergeet aan te vinken in de instellingen van uw GPS, maar toch niet voor welke koers ge de belangrijkste vindt zeker :D

Guido
28-01-2008, 22:22
Maar neen gij, daar toch niet voor! Misschien wel omdat ge "geen veerponten" vergeet aan te vinken in de instellingen van uw GPS, maar toch niet voor welke koers ge de belangrijkste vindt zeker :D

Ela, kalm he gij :D, want de volgende keer kan je misschien maar beter niet meer meerijden. De optie "veerponten" staat immers ondertussen weeral flink aangevinkt. Zo kom je tenminste nog eens ergens en maak je nog eens wat mee. :D Ge weet, we doen de dingen graag anders, verrassend en verfrissend. :D

Jochie
29-01-2008, 16:35
Discussie alleszins opengetrokken door er de 24h van de Nurburgring niet bij te zetten maar Zolder bv wel :)

Wat is dat dan "belangrijkste?"
Vind het ook geen vraag waar ge als zetelsupporter een duidelijk beeld op hebt.
Ik heb bv nog nooit Le Mans, Daytona of Bathurst meegemaakt, de andere aangehaalde wel en heb een redelijk goed idee van de 24h van de Nurburgring.

Vanuit dat standpunt vind ik de Nurburgring 24h de mooiste, grootste en meest internationale (verrassing) en ben ik benieuwd om de cijfers rond Le Mans te horen van diegenen die het huidige Le Mans daarboven willen zetten.

Qua historie geen twijfel, maar de laatste 10(?) jaren lijkt het mij toch een voorspelbare show met een geknepen deelnemersveld ... of niet?

Of de budgetten van de Le Mans teams en het aantal toeschouwers dan nog zoveel groter zijn als die van de Nurburgring 24h vraag ik mij toch af.
In Le Mans spreekt ge dan misschien over 3 teams die een budget hebben waar de top Nurburgring teams en fabrikanten waarschijnlijk voor moeten passen, en daarnaast hebt ge een vergelijkbare 175 autos tov hoeveel in Le Mans?

Over de spanning van de koers, uitdaging van het circuit en locatie atmosfeer (supporters atmosfeer lijkt me moeilijk te vergelijken) zullen we het maar niet hebben.

Jan
30-01-2008, 01:14
dus het woord "belangrijkste" is misschien wel slecht gekozen.



Wellicht had de threadstarter zijn vraagstelling beter kunnen verwoorden, zodat het voor iedereen duidelijk zou zijn welk soort antwoorden hij verwachtte.
Beroepshalve zou Joost geen moeite mogen hebben met het stellen van duidelijke vragen ;)

In ieder geval, de reakties zorgen voor een flinke portie animo. :applaus:

PS: ik heb op Le Mans gestemd, en ik ga daar voorlopig geen tekeningetje bij maken :rolleyes: De tickets voor m'n zesde trip naar La Sarthe zijn besteld ;)
De sfeer is onovertroffen, de combinatie van 4 verschillende raceklasses maakt dat er altijd wel ergens strijd wordt gevoerd, en dan maakt het niet zoveel uit dat de LMP1 winnaar quasi op voorhand gekend is. Hoewel, in 2007 bereikte slechts 1 van de drie Audi's de finish, onfeilbaar zijn ze dus niet.

Jochie
30-01-2008, 12:38
PS: ik heb op Le Mans gestemd, en ik ga daar voorlopig geen tekeningetje bij maken :rolleyes:
De sfeer is onovertroffen, de combinatie van 4 verschillende raceklasses maakt dat er altijd wel ergens strijd wordt gevoerd, en dan maakt het niet zoveel uit dat de LMP1 winnaar quasi op voorhand gekend is.

Dat vind ik dus persoonlijk vreemde argumenten.

Hebt ge de 24h van de Nurburgring al live meegemaakt?
Ik heb Le Mans event nog niet echt meegemaakt maar diegenen die Le Mans boven de Nurburgring zetten qua sfeer zonder het Nurburgring event beleefd te hebben, tja vind dat nogal ongefundeerd, vandaar dat ik het omgekeerd ook niet doe.
En het zal zowiezo altijd een moeilijk vergelijkpunt blijven (beetje als voetbalsupporters die achteraf discuteren wie er het hardst gezongen heeft), vindt ge ook niet?

Vandaar dat ik het ook zo aanhaalde in mijn post en stelde dat ik enkel de locatie sfeer kon vergelijken er van uit gaande dat de vlakte van Le Mans niet kan opboksen tegen het Eifel woud en gebergte ... ?

En het bestaan van 4 klassen aanhalen als troef naast de 11-dertig van de Nurburgring overtuigd mij ook niet echt.

Qua prestige voor de grote fabrikanten en publiek op straat scoort Le Mans wel het hoogst, das duidelijk.

Jan
30-01-2008, 14:45
Hebt ge de 24h van de Nurburgring al live meegemaakt?

Helaas neen, de 24 Stunden van de Nurburgring vallen meestal samen met de 24 Heures du Mans. Als het ooit verandert wil ik best eens naar het oosten. ;). Het circuit zelf heb ik wel reeds enkele malen bezocht.

Ik heb Le Mans event nog niet echt meegemaakt maar diegenen die Le Mans boven de Nurburgring zetten qua sfeer zonder het Nurburgring event beleefd te hebben, tja vind dat nogal ongefundeerd, vandaar dat ik het omgekeerd ook niet doe.

Dat doe je eigenlijk wel, lees je bericht van 29/01/2008 nog maar eens na


En het zal zowiezo altijd een moeilijk vergelijkpunt blijven (beetje als voetbalsupporters die achteraf discuteren wie er het hardst gezongen heeft), vindt ge ook niet?

Ben ik met je eens;)

Vandaar dat ik het ook zo aanhaalde in mijn post en stelde dat ik enkel de locatie sfeer kon vergelijken er van uit gaande dat de vlakte van Le Mans niet kan opboksen tegen het Eifel woud en gebergte ... ?


Zolang je er niet geweest bent kan je het niet beoordelen hé. Ik ken mooie vlaktes en mooie gebergtes ;)

En het bestaan van 4 klassen aanhalen als troef naast de 11-dertig van de Nurburgring overtuigd mij ook niet echt.

De macht van het getal weegt hier niet op tegen de kwaliteit van de LMP en GT wagens (en hun piloten) die in Le Mans aantreden. De 24 uren van de Ring bieden inderdaad een bont allegaartje aan GT's en toerismewagens, maar per slot van rekening blijft het een hoofdzakelijk Duits onderonsje met vooral veel amateurs. In Le Mans krijg je in principe het beste uit LMS, ALMS en FIA GT samengebracht, uitzonderingen genre Gerard of Rachel Welter even terzijde gelaten. Internationaler kan moeilijk.

Qua prestige voor de grote fabrikanten en publiek op straat scoort Le Mans wel het hoogst, das duidelijk.

Inderdaad, en ruim een kwart miljoen toeschouwers "aus aller Welt" is ook niet niks hé.

Jochie
30-01-2008, 15:50
Dubbel quoten, tis nie gemakkelijk.



Ik heb Le Mans event nog niet echt meegemaakt maar diegenen die Le Mans boven de Nurburgring zetten qua sfeer zonder het Nurburgring event beleefd te hebben, tja vind dat nogal ongefundeerd, vandaar dat ik het omgekeerd ook niet doe.

Dat doe je eigenlijk wel, lees je bericht van 29/01/2008 nog maar eens na

Je hebt gelijk, vond dat er wat tegengas mocht gegeven worden :)



Vandaar dat ik het ook zo aanhaalde in mijn post en stelde dat ik enkel de locatie sfeer kon vergelijken er van uit gaande dat de vlakte van Le Mans niet kan opboksen tegen het Eifel woud en gebergte ... ?

Zolang je er niet geweest bent kan je het niet beoordelen hé. Ik ken mooie vlaktes en mooie gebergtes

Mja ik vergeleek het Eifelgebergte met LeMans vlakte.
Dit deel van de discussie kan ik misschien afsluiten door te zeggen dat ik al meermaals op de locatie Le Mans geweest ben (maar dus niet tijdens de 24h)


De macht van het getal weegt hier niet op tegen de kwaliteit van de LMP en GT wagens (en hun piloten) die in Le Mans aantreden. De 24 uren van de Ring bieden inderdaad een bont allegaartje aan GT's en toerismewagens, maar per slot van rekening blijft het een hoofdzakelijk Duits onderonsje met vooral veel amateurs.

Niet echt akkoord met Duits onderonsje en hoofdzakelijk amateur niveau.
Ik werkte vorig jaar tijdens 24h bv voor teams uit Australie, US, Frankrijk, Japan, UK, Noorwegen.

Er is idd een amateur aanvulling maar neem van de 175 teams de top xx teams (xx = aantal deelnemers in Le Mans) en je zou wel eens serieus kunnen verschieten qua organisatie en piloten.
Aan de Nurburgring 24h nemen ook veel veteraan toppiloten (DTM, F1, ...) en up en coming fabrieksrijders van fabrikanten deel, snel genoeg om top ronde tijden te zetten in een 24h koers en aantrekkelijk voor de toeschouwer.


Inderdaad, en ruim een kwart miljoen toeschouwers "aus aller Welt" is ook niet niks hé.

Tuurlijk niet.
Le Mans is niet voor niets het antwoord dat bij iedereen opkomt.
Ik twijfel er alleen aan of Le Mans zomaar wint als je even naast prestige kijkt en andere zaken begint te vergelijken.
Zou eens moeten opzoeken hoeveel toeschouwers er naar NBR afzakken, dacht 200k maar kan ernaast zitten.

Jan
30-01-2008, 15:59
Zou eens moeten opzoeken hoeveel toeschouwers er naar NBR afzakken, dacht 200k maar kan ernaast zitten.

Nee hoor, je zit er boon op :applaus:

Baron
30-01-2008, 19:55
Eigenlijk is dit een redelijk flauwe discussie vind ik. Als je gewoon de cijfers zou bekijken is er eentje die er met kop en schouders boven uit steekt: Le Mans.


Zo denk ik er ook over. Wie ook maar een halve seconde aan Le Mans twijfelt, heeft ze toch niet allemaal op een autosportrijtje. :no:

Le Mans is geschiedenis, heroïek, traditie, drama, onsterfelijke roem voor de winnaar. Als er één wedstrijd is die iedereen kent, zelfs de grootste autosportleek in het allerachterlijkste boerengat ter wereld, dan is het de 24 Uren van Le Mans wel.

Je kan natuurlijk gevoelsmatig een boon hebben voor een andere etmaalrace, en in mijn geval is dat de 24 Uren van Zolder, maar Le Mans steekt objectief gezien als grootste toch mijlenver boven de anderen uit.

Jochie
30-01-2008, 20:41
Zo denk ik er ook over. Wie ook maar een halve seconde aan Le Mans twijfelt, heeft ze toch niet allemaal op een autosportrijtje. :no:
Goedkope verwijten in discussies, altijd goed om het niveau wat op te krikken :)


Als er één wedstrijd is die iedereen kent, zelfs de grootste autosportleek in het allerachterlijkste boerengat ter wereld, dan is het de 24 Uren van Le Mans wel.

Dit is het dan, wat jan met de pet vindt moet maar de onbetwiste waarheid zijn blijkbaar?


Le Mans steekt objectief gezien als grootste toch mijlenver boven de anderen uit.
Leuk woord objectief, welke zijn dan de objectieve maatstaven en cijfers?

Guido
30-01-2008, 23:23
Le Mans is geschiedenis, heroïek, traditie, drama, onsterfelijke roem voor de winnaar.


Leuk woord objectief, welke zijn dan de objectieve maatstaven en cijfers?

Ik denk dat Baron zijn objectieve maatstaven al aanhaalde in zijn repliek. Maar als je op geschiedenis, heroïek, traditie en drama moet teren om de belangrijkste te zijn, begin ik toch weer aan Le Mans te twijfelen.

Baron
31-01-2008, 00:26
Zoals ik al zei, gevoelsmatig zal iedereen wel zijn favoriete wedstrijd hebben. Voor mij is dat de 24 Uren van Zolder, omdat ik zowat elke editie sinds 1977 heb meegemaakt. Maar als ik eerlijk ben voor mezelf, moet ik toch toegeven dat Le Mans belangrijker is dan Zolder (en Francorchamps, Nürburgring, Daytona, Bathurst, enz...)

Stel de vraag eens anders. Stel dat je aan iedere piloot of teambobo vraagt welke titel of wedstrijd hij na een wereldtitel Formule 1 het liefst op zijn palmares zou zien staan. Ik ben ervan overtuigd dat de 24 Uren van Le Mans het topantwoord zou zijn.

Haast elke piloot of constructeur droomt ervan om Le Mans te winnen. Bekijk de erelijst eens van Le Mans. Dan is commentaar haast overbodig.

Jochie
31-01-2008, 12:04
Le Mans heeft zeker de mooiste geschiedenis en is zeker de grootste en mooiste geweest.
En Le Mans in nu zeker nog degene met het meest prestige en naam over de wereld naar het "grote publiek".
Dat ga ik allemaal niet bediscuteren.

Maar hoe zit het vandaag als je de dingen objectief gaat beoordelen?

Als je de laatste 10 jaar naar heroïek en drama kijkt dan steekt de Nurburgring er toch wel bovenuit?
(leuke speech van Marc Basseng in afsluitende persconferentie vorig jaar waar hij de crash van de Land Porsche in de eindfase van de wedstrijd en bijgaand verlies van 2e positie afdeed als bijna onvermijdelijk na hoe hard ze de laatste uren aan het pushen waren, maar het moest.)

Le Mans was een traditie van monsters, nu lijkt het meer een ingeknepen bedoening dankzij de ieder jaar strengere reglementen.
Indrukwekkend wat er nog uit die geknepen machientjes komt maar het zou zoveel bruter kunnen.

Op de Nurburgring heb je niet de LMPs maar rijden uitgebouwde brute GT wagens die nergens anders meer mogen meedoen.
En bekijk de Manthey GT3 MR niet als een niet-fabriekswagen, dit is gewoon de snelste fabrieks GT Porsche ter wereld.

De Nurburgring 24h heeft een pak meer deelnemers van even internationaal alooi, meer klasses en dus ook meer strijd.

Verder neemt er aan de Nurburgring 24h ook nog een resem veteraan toppiloten deel die net die heroiek wat doen herleven, Klaus Ludwig, HJ Stuck, Arturo Merzario.
De afsluitende persconferentie van 2006 met Ludwig's speech tegen Bernhard, Lieb en Luhr vond ik zalig.

Verder is de Nurburgring als circuit een pak mooier en uitdagender als Le Mans wat de drama en heroiek factor ten goede komt.
Denk niet dat er veel discussie is over het te gevaarlijk zijn van Le Mans momenteel?
Des te meer over het racen op de Nurburgring.
Ik ken meer als een paar toppiloten die ervoor bedanken, wil toch ook wat zeggen.
Vorig jaar vertelde een toppiloot mij ook met grote ogen hoe het te gevaarlijk is om op de Nurburgring te racen om een paar maand later op te duiken als betaalde piloot op een topwagen :D
Zelfs het bezitten van de langste rechte lijn moet er waarschijnlijk aan geloven? :)

Toeschouwersaantallen zijn vergelijkbaar, blijkbaar iets meer bij Le Mans maar beide van die orde dat ze zich van de rest onderscheiden.

Omgeving van Eifel gebergte vind ik meer atmosfeer hebben maar daar is niet iedereen het mee eens?
http://www.alfaholics.com/news/document_75_7.php

Dit lijken mij toch een paar argumenten om het heden te beoordelen?

Jochie
31-01-2008, 12:15
Ik denk dat Baron zijn objectieve maatstaven al aanhaalde in zijn repliek. Maar als je op geschiedenis, heroïek, traditie en drama moet teren om de belangrijkste te zijn, begin ik toch weer aan Le Mans te twijfelen.

Geschiedenis (Palmares) tot daar aan toe maar heroiek, traditie en drama lijken mij toch geen objectieve maatstaven?
Ben in bovenstaande post wat dieper ingegaan op deze aspecten.

Objectieve maatstaven vind ik bv :
Aantal deelnemers
Aantal klassen
Aantal kandidaten voor de overall overwinning
Aantal professionele piloten
Aantal deelnemende nationaliteiten
Spanning in de vorm van : aantal wagens die binnen x ronden van winnaar blijven over 12h,24h ...
Opgave percentage
Budgetten van de deelnemers
Aantal toeschouwers
...
Niet?

Jan
01-02-2008, 13:45
@Jochie

Het is wel duidelijk dat jij de 24 uren van de Nurburgring de belangrijkste 24 uren wedstrijd vindt, en ik wens dan ook jouw mening te respecteren zonder het ermee eens te zijn ;) Je zit al een poosje te hengelen naar objectieve argumenten, wel, ik heb er een nachtje over geslapen en wil aan de hand van de deelnemende piloten aantonen dat er toch een hemelsbreed verschil ligt tussen de Duitse en de Franse wedstrijd. Als basis heb ik de deelnemerslijsten van de editie 2007 even onder de loep genomen, en daaruit heb ik getracht de piloten te filteren die internationaal enige naam of faam genieten.

Voor de Nurburgring geeft dat het volgende resultaat:
Bernhard, Lieb, Dumas, Huisman, Coronel, Bouchut, Basseng, Alzen, Stück, Kaffer, Capellari, Gollin, de Thoisy, Schneider, Niedzwiedz, Dumbreck, Jelinski, Merzario (74ste), Kleinschmidt, Ludwig (NC), Fässler (NC) en Lechner (NC).

Dat zijn 22 bekende piloten op een totaal van pakweg 800! (aandeel 2,7%)

Voor Le Mans noteren we:
Biela, Pirro, Werner, Capello, Kristensen, McNish, Rockenfeller, Deletraz, Fässler, Gene, Minassian, Villeneuve, Lamy, Sarrazin, Bourdais, Campbell-Walter, Johansson, Lammers, Yoong, Collard, Bouillon, Dumas, Wallace, Enge, Herbert, Kox, Bouchut, Gollin, Brabham, Rydell, Turner, Apicella, Ortelli, Menten, Fittipaldi, Magnussen, Beretta, Papis, Vosse, Caffi, Hezemans, Salo,....

Hier vinden we dus minstens 42 deelnemers van internationaal niveau op een totaal van 165 deelnemers. (aandeel 25,5%)

Een objectieve en duidelijke vergelijking. Niet?

Mark
01-02-2008, 14:22
Hmm, niet objectief :) Voor sommigen is Bouchut een bekende naam, voor mij is Frikadelli een bekende naam ;)

Je zou het wel kunnen bepalen aan aan de hand van het totaal aantal behaalde overwinningen, poles en kampioenschappen door de coureurs in de klassen waarin ze hebben deelgenomen. Als iemand dit monnikenwerk wilt verrichten heb ik het vermoeden dat de 24 uur van Daytona als winnaar uit de bus gaat komen.

Jan
01-02-2008, 14:33
... voor mij is Frikadelli een bekende naam ;)

Ha, maar die ken ik ook, volgens mij is dat de tweelingbroer van de Zweed Kotbullar :+

Jan
01-02-2008, 16:13
Je zou het wel kunnen bepalen aan aan de hand van het totaal aantal behaalde overwinningen, poles enz... Als iemand dit monnikenwerk wilt verrichten heb ik het vermoeden dat de 24 uur van Daytona als winnaar uit de bus gaat komen.


Voorlopig enkel nog op basis van internationale aktiviteit en naamsbekendheid geeft dezelfde oefening voor de Daytona 24 hours (2008) dit resultaat:

Angelleli, Babini, Basseng, Bell, Bergmeister, Bernhard, Biagi, Bobbi, Collard, Castroneves, Doornbos, Dumas, Duno, Enge, Foyt, Franchitti, Goossens, Gollin, Garcia, Haywood, Huisman, Heylen, Jeannette, Kaffer, Leitzinger, Lieb, Luhr, Maassen, Magnussen, Montoya, Montanari, McNish, Ortelli, Papis, Rockenfeller, Turner, Vande Poele, Wilson, Wallace, Zonta

dat zijn er 40 op een totaal van pakweg 270 rijders (14,8%)

Bouchut moet wel een bekende naam zijn, je vindt hem op de Nurburgring, Le Mans en Daytona :+

Jochie
01-02-2008, 16:17
Jan,

Bedankt voor de moeite.
Echter vind ik je Nurburgring lijst op het eerste zicht onvolledig, maar das niet het belangrijkste, daar kom ik later op terug.

Voor zover het nog niet duidelijk was, ik ben er helemaal niet tot in de kist van overtuigd dat de Nurburgring 24 >>> Le Mans 24h.
Ik heb dan ook al in meerdere posts getypt dat Le Mans op bepaalde gebieden niet te evenaren valt (historie, prestige, naambekendheid ...)
Echter stel ik mij wel de vraag, als "insider" van Nurburgring 24h, of de verhouding tussen de 2 koersen zoals ze VANDAAG zijn nog zo is zoals de meesten instinctief willen aannemen.

Vandaar mijn herhaaldelijke vraag om objectieve vgl maatstaven om er een beter idee over te krijgen, figures and facts, das toch de logische handelswijze?

Ik heb momenteel geen tijd om een lijst piloten te filteren, maar nadat jij die moeite gedaan hebt vind ik het maar normaal om ze ook te doen.
2 minuten lezen gaf er mij al meerdere extra piloten die ik aan de jury durf voor te dragen ;)

Ik kom dus nog met een aangepaste lijst terug en ga ook nog eens nadenken of absoluut aantal toppiloten dan wel percentage vgl het best is.
Voor beide valt iets te zeggen, immers als supporter wint ge er toch bij als er meer toppers rijden, onafhankelijk of er ook meer amateurs zijn?

Groeten

TOM
01-02-2008, 18:51
Ik heb andere genomen.
Voor mij persoonlijk is de 24 uur van de Nurburgring de belangrijkste.

Mr.Dallara
01-02-2008, 19:57
Ik wil hier niet gaan discuteren welk de "belangrijkste" 24uurs race is op sportief vlak, want dit lijkt me een discutie zonder einde...

Maar welk de leukste 24uurs race is qua sfeer (volgens mij) kan ik wel zeggen: (ook) Le Mans.
En ik heb al veel editie's van Spa en Zolder gezien, 3x Le Mans en 1x Nordsleiffe.

De sfeer is zowel in Le mans als op de Nordsleiffe heel uniek en super te noemen. Maar doordat het 2 totaaaaal andere landen, "decors", wagens, publiek, ... zijn, is een vergelijking haast onmogelijk.
Op de Nordsleiffe heb je net als in Le Mans campings waar je samen met 10 000den race fans het race weekend beleeft, al spreken ze daar bijna enkel Duits, eten ze enkel worsten, drinken ze alleen maar bier en weten ze als geen ander hoe er moet "gefeest" worden. Maar het meerendeel weet tegen zondag morgend wel niet meer wie er aan de leiding ligt, laatstaan de top3...
Ik vond men 24h Nordsleiffe weekend (in 2004 wat het denk ik) heel tof, al zal ik eerder in het rijdje "fun weekends" zetten.

Daarentegen is het op Le Mans wel wat anders, daar zijn grote constructeurs met fabrieksteams om U tegen te zeggen, een heeeeel internationaal veld (ook op de camping) en is het naast de race vooral big business...
Uiteraard zijn er op de campings van Le Mans minstens even "prettige" feestjes, maar op en rond de track gaat het er (globaal) veel professioneler aan toe...

Tot zover mijn mening.